Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Agressiviteit van biodiesel

Peus PPO Addict
edited July 2008 in Biodiesel
Hallo,
Ik heb van Multivan Generation (Peter) wat biodiesel en koolzaadolie ontvangen, mijn dank daarvoor Peter. :D
Ben begonnen met de viscositeiten te bepalen bij 20 gr.C van beide. Normaal doe ik dat in koffiebekertjes. Ik dacht dat biodiesel zich netjes gedraagt zoals gewone dino, NIET dus. Kijk hoe AGRESSIEF biodiesel is. De volgende dag was de bodem van het koffiebekertje aangetast en ook het polyester oppervlak van de proefopstelling. :oops: :!:
Deze ervaring had ik ook bij benzine en terpentine maar daar was ik op voorbereid. Maar biodiesel, nee nooit van verwacht. Dus GOED opletten waar je biodiesel in bewaart en vervang ZEKER alle oude rubber leidingen in een wat oudere dieselauto als je van plan bent om biodiesel te verstoken! :wink: Je moet er niet aan denken dat die zachte opgeloste smurrie in je systeem terecht komt.

Geef mij maar zonnebloemolie :wink:
Mvg.

linker plaatje: koolzaadolie en biodiesel
rechter plaatje: meet opstelling voor bepaling viscositeit.
image

Comments

• Alex JonkerAlex Jonker PPO Wannabe
    edited September 2005
    Even een vraagje over de proefopstelling.
    Hoe weet je of er geen vloeistof uit de injectiespuit verdampt tijdens de metingen? Vooral bij hogere temperaturen, langere meettijden en bij toegevoegde vluchtige stoffen zal er verdamping / indampen plaatsvinden.
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Olie verdampt vrijwel niet beneden de 70 gr.C. (wel bij 180 gr.C) en benzine en terpentine lopen zo snel door (terpentine ruim 2 minuten, benzine nog korter) dat de verdamping aan de bovenkant gedurende die tijd verwaarloosbaar is. Verdamping tijdens het druppelen is bij terpentine en benzine wel aanzienlijk (door veel groter contactoppervlak met de lucht), maar als ik de proef overnieuw doe hoeft er niet meer dan ca. 5% bij.
    Bij alle olieen (ook lampenolie) hoeft er niets bij, wat eruit druppelt is weer de juiste hoeveelheid om de proef te herhalen :P
    Mvg.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited September 2005
    Dag Peus,
    wat mij opviel was dat die biodiesel veel donkerder van kleur was.
    Gelukkig had ik het in vaatjes gedaan die aggressieve stoffen aankunnen, anders had mijn auto onder gezeten :roll:

Ben benieuwd naar de resultaten

Groeten Peter

ps enne graag gedaan :mrgreen:
  • FaceFace PPO Burner
    edited June 2008
    Laat ik dit oude draadje maar weer eens leven proberen in te blazen, gezien de huidige publiciteit romdom biodiesel.

Ik vond de proef van Peus m.b.t. de aggresieve eigenschappen van biodiesel zeer overtuigend. Wat ik me afvraag:

1) is de kwaliteit van biodiesel inmiddels veranderd (deze draad is immers van 3 jaar geleden), en
    2) welke aanpassingen in den automobiel zijn dan noodzakelijk en vooral ook: waarmee?

ad 2. Ik weet dat hier e.e.a. over is geschreven in de diverse threads, doch berustte dit m.i. vaak op persoonlijke ervaringen/waarneming. Is er dus inmiddels m
  • ingmar89 PPO Burner
    edited June 2008
    Zou de agressiviteit mischien komen doordat biodiesel niet helemaal goed gewassen is?
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Ik blijf er voorlopig van af.
    Je kunt heel wat liters dino of petroleum bijmengen voor de revisiekosten van je IP.
  • hanzo PPO Burner
    edited June 2008
    De brandstofslangen van auto's die specifiek geschikt zijn voor biodiesel zouden er toch tegen moeten kunnen?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Slangen wel, maar daar ben je er nog niet mee, wat dacht je van alle pakkingen die het goedje tegenkomt....die vervang je niet zo makkelijk.

Groet,
    Ingmar
  • pjotterpjotter Banned
    edited June 2008
    kan ik potverdorie nog steeds niet dat verslag van die duitse pomphouder terug vinden.
    waarin zn bestrating rondom zn biodino pomp binnen een jaar totaal aangevreten was door de biodino.

wat mij genoeg zegt.:shock:

VRAAG: welke PC freak kan dat fragment vinden.

t was in een uitzending van tros radar 2005/006.
  • FaceFace PPO Burner
    edited June 2008
    [quote=ingmar;36471]Slangen wel, maar daar ben je er nog niet mee, wat dacht je van alle pakkingen die het goedje tegenkomt....die vervang je niet zo makkelijk.

Groet,
    Ingmar

Hm, dit is juist het probleem: de info op internet, en dat is nogal wat over het onderwerp 'biodiesel', is dus zeer tegenstrijdig. Aantasting van de motor wordt door de
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2008
    Het probleem is niet of het schadelijk is dan wel niet, het probleem zit hem in het feit dat vloeistoffen met het etiket 'biodiesel' totaal verschillende eigenschappen kunnen hebben!

Volgens sommigen is KZO zelfs BioDiesel! (Compleet fout dus)

Ikzelf heb geen ervaring met BioDiesel en dat zelf zo blijven denk ik.
    Het dichtsbenaderende ervan dat ik al gezien heb (maar niets getest) is de XW100 van Smul en CP. Zag er schoon goedje uit, dat is al wat ik ervan kan zeggen.
  • FaceFace PPO Burner
    edited June 2008
    Ja, daar heb je gelijk in. Er is dus geen strakke definitie, daar komt het op neer. Waarschijnlijk nog in de hand gewerkt door die B5, B20 en B100 mixkwaliteiten, en alles wat er tussen ligt.
    Maargoed, dan moet je je waarnemingen dus relateren aan de soort die je gebruikt, lijkt mij (leverancier, waar betrokken, en fingers crossed dat ze dezelfde soort blijven leveren-als het al duidelijk is welke soort het überhaupt is)?
    edited June 2008
    Deze llink geeft per merk en type auto welke zijn vrijgegeven voor Biodiesel, zijnde in dit geval RME (Raps Methyl Ester).
    Mercedes geeft het alleen vrij voor 100 % indien de auto is uitgerust met de sonderaustattung 921. Mercedes rijders kunnen dit checken door hun chassinummer in te voeren op de volgende site, daar volgen dan de opties uit waar hij mee geleverd is.

Is ie niet uitgevoerd met deze optie, dan mag ie mag 5 % hebben....zal nog een probleem worden in 2010 dan.

Mercedes-Benz Club Russia | Mercedes-Benz / VIN

Groet,
    Ingmar
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited July 2008
    [QUOTE=Face;36489]Hm, dit is juist het probleem: de info op internet, en dat is nogal wat over het onderwerp 'biodiesel', is dus zeer tegenstrijdig.
    Beste Face, dat komt doordat er veel mensen over kunnen schrijven zonder dat ze er ook maar enigszins verstand van hebben.

[QUOTE=Face;36489]Aantasting van de motor wordt door de
  • satblumensatblumen PPO Newbie
    edited July 2008
    Hier een stukje over BIODiesel in Duitsland
    WISO-Sendung vom 28. Januar 2008
    edited July 2008
    Hier een ervaringsbericht van een Duitser.
    [URL="http://www.ciao.de/Biodiesel__Test_2517834"]Biodiesel - Erfahrungsbericht -
    edited July 2008
    Volgens mij haalt deze man ook 2 dingen door elkaar en gebruikt ie gewoon planzenoel..anders zeg je niet:

Eher wird man bei freien Tankstellen oder Supermarktketten fündig.

Ook de beschrijving die hij geeft bij opgetreden problemen, langer voorgloeien en wisselen filter horen niet bij biodiesel...

Groet,
    Ingmar
    edited July 2008
    Deze man weet wel het verschil tussen koolzaadolie en Biodiesel.
    In Duitsland zijn een aantal Supermarkten uitgerust met een wasstraat en tankeenheid (zoals REAL). Deze liggen meestal buiten woongebieden.
    Dat is wat deze man bedoelt met tanken bij de Supermarkt.
    De Duitse Biodiesel zou moeten voldoen aan de DIN-Norm 51606.
    De o.a. VW rijders vinden deze normering terug in hun motorboekje indien de motor is vrijgegeven voor BIODiesel. (In de Nederlandse handboek staat dat deze BioDiesel niet verkrijgbaar is in Nederland!)
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Fabrikanten van auto's kunnen aangeven of de wagen er geschikt voor is. En of welk percentage er gebruikt mag worden van deze agressieve brandstof. Je hebt er natuurlijk wel bijna tien procent extra van nodig voor hetzelfde resultaat als bij het rijden op PPO.
    Zelfs fabrikanten van biodiesel (zoals Kampen en Delfzijl) weten niet welke wagens wel en welke niet geschikt zijn.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Dat willen ze volgens mij ook niet weten Ruud, dan kan je wel verkopen, maar hoef je geen verantwoording af te leggen als het mis gaat ;)
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited July 2008
    [quote=Ruud S;36997]........Je hebt er natuurlijk wel bijna tien procent extra van nodig voor hetzelfde resultaat als bij het rijden op PPO.......

Je bedoeld dat de energie waarde van bio diesel 10 % minder dan die van PPO? dat wist ik niet.

Groeten,

Easy rider.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Toch is het zo (+/_ 8 tot 10% minder). En nog een goed nieuwtje: een (grote) fabrikant die momenteel van frituurvet biodiesel maakt wil binnenkort ook overgaan tot het maken van een goede WVO (APO of GPO) met als basis frituurolie. Binnenkort een nieuw draadje...;-))
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited July 2008
    Accijnsvrij?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Stokers,

Mijn zwager rijdt afhankelijk van de dieselprijs Duitse biodiesel of Nederlandse diesel. Hij heeft de biodiesel geschiktheid gewoon gevraagd bij de vak garage. De man is er onderdoor geweest en zag geen componenten die er niet tegen zouden kunnen.

Toch rijdt hij meer km uit een tank op biodiesel, dan op dino. Dit is niet van
    edited July 2008
    Per volume eenheid heeft een lagere energie-inhoud, per gewichts eenheid valt het nogal mee. Wellicht rijdt ie op biodiesel iets met een lichtere rechtervoet dan ?

Groet,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Hmm,

Het is daar niet echt de persoon voor. Maar het zou kunnen. Laten we Easy Riders betoog maar in ere houden, Assumptie. Bij m'n zwager is het meermaals gemeten.

Wie doet de tweede test?

Tim
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    Een verschil van 10% is niet makkelijk te meten.
    De variatie is nl. al groter. Als je de verbruikscijfers zelf bijhoudt dan zal je zien dat de hoogste en laagste waarde meer dan 10% schelen.
    Zomer, winter, file, 120km/u, stad, 'zware rechter voet', enz.

Herman
    300SD
    edited July 2008
    Mijne heren,

Het is inderdaad zo dat er enige verschillen zijn tussen de verbrandingswaarden van dieselolie, PPO/GPO en biodiesel.

Voor de laatste drie geldt dat binnen het molecuul ook nog een tot enkele zuurstofmolecuulen zijn opgeslagen. Dit draagt bij aan een efficientere verbranding in de motor.

Het eerder gedebiteerde negatieve aspect qua verbrandingswaarde (-8 a10%)van biodiesel, is helaas niet ingegeven door integeriteit, of anderzins kennis van zaken.

Zoals eerder het al door Ingmar aangegeven verschil qua SM, siert het naar mijn idee geenszins om het verschil in verbrandingswaarde per kilo, weg te moffelen in de verbrandingswaarde per liter. Stookolie wordt immers ook afgerekent per ton, en verbrandingswaarde.

Ik hoop dat het nu voor de rest van de wereld helder is dat dit een simplistische marketing truc is.

Naar ik uit mijn literatuurstudie heb kunnen vernemen, constateer ik op basis van die berichten een meer alswel minder verbruik van gemiddeld max 4%.

Na mijn inhoudelijk betoog en onderbouwing over de onzin van de 'schijnbare agressieviteit' van biodiesel, moet dat verdorie nog een keer opgerakeld worden!

Nogmaals, en ter zake, zowel PPO, GPO, alswel biodiesel zijn allen in staat om niet geschikte pakkingmaterialen te laten verweken!

Er dienen nu eens de juiste gepaste maatregelen genomen te worden om dit soort commerciele stemmingmakerij is uit te kleden tot wat het nu werkelijk voorsteld!

Zullen een paar mensen niet echt blij mee zijn, maar ik ga het niet uit de weg.(en in een paar andere topics wordt het eindelijk ook eens wat helderder, ben d'r gelukkig niet alleen in.)

Groet, Cp
    edited July 2008
    [QUOTE=Ruud S;37022]En nog een goed nieuwtje: een (grote) fabrikant die momenteel van frituurvet biodiesel maakt wil binnenkort ook overgaan tot het maken van een goede WVO (APO of GPO) met als basis frituurolie. Binnenkort een nieuw draadje...;-))

Was ik nog even vergeten:

Asjemenou!

Groet, Cp
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2008
    :shock: Ik ga mezelf quoten :mozilla_cool:

[QUOTE=pena;37131]Een verschil van 10% is niet makkelijk te meten.
    De variatie is nl. al groter. Als je de verbruikscijfers zelf bijhoudt dan zal je zien dat de hoogste en laagste waarde meer dan 10% schelen.
    Zomer, winter, file, 120km/u, stad, 'zware rechter voet', enz.

Heb het even opgezocht voor mijn benzine slurper is het verschil bijna 50% (49 om precies te zijn).
    Oorzaak: ben niet zo mobiel (weten jullie), dus in de winter, korte stukjes in de stad
    edited July 2008
    Herman, sterk punt.

Het is er nog nooit goed uitgekomen hoeveel km je er op de ene of andere PPO/GPO of (premium)dieselolie uitkrijgt.

Was zelfs ook een item bij de consumentenbond waar men met het ene benzine merk minder kilometers maakte dan met de andere.

Heb zelf ook de ervaring is gehad diesel getankt te hebben die een SM had van 0,80 , terwijl dat 0,84 moet zijn. Op een topicje daarover is indertijd nooit geregeerd, was kennelijk toen te moeilijk.

In mijn toepassing is het meten nog is extra moeilijk vergelijkbaar (dus eigenlijk niet), buiten rijstijl hangt er ook nog eens een koelcompressor aan die 5 tot 10 kW wegneemt.

Wat me langzaam opvalt is dat er grote verschillen zijn in functioneren, zowel qua brandstof, alswel de gebezigde inspuittechniek.

Jammer genoeg kan ik er bij beide nog geen lijn in ontdekken, het blijft in sommige gevallen een apart mirakel.

Groet, Cp
    edited July 2008
    Mijn inzien kun je dit alleen op een testcircuit testen, waarbij de omstandigheden in de hand gehouden worden, danwel gecompenseerd, lees dus op een wetenschappelijke basis.

Groet,
    Ingmar
Sign In or Register to comment.