Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
Fury's astra F tds ombouw
Hey die hey..voor degene die mn story in algemene techniek niet hebben gelezen:
Ik ben dus Hans uit Terneuzen en ook ik ga mn auto ombouwen tot PPO Verbrander.
de basis uitleg van mn principe schema staat onder "fury's ombouw plan" in algemene techniek (f45). dit omdat we namenlijk 2 auto's tegelijk gaan doen. de bmw van een kameraad en mijn astra. zelfde principe en zelfde materialen.
enigste verschil: bij mij wordt het een zelf gemaakte tank (planning: rvs tank op plek reserve wiel..ben op zoek naar rvs plaat!) zou ca 46 liter moeten worden als ik zo ff aan het rekenen was. kan wel paar liter meer worden, maar das dan echt veel meer werk en nu heb ik nog paar centimeter voor isolatie over. zit zelfs te denken aan externe vul opening daar ik mn auto toch wil spuiten. kameraad van me neemt oude tank uit mazda 818 welke 8er de 8erbank komt. oorspronkelijke plan was 10mm leiding naar voor. maar nu kan ik mss nog aan wa goedkope 8mm leiding komen. zitten nu te denken aan 2 8mm leidingen parallel met 2 leiding filters welke samen komen vlak bij de pomp.
zie principe schema:

dit is nog wel met 1 leiding. het dubbele leiding plan is van deze middag. (10mm leiding koste ca 65euro bruto ex voor 5 meter..fors!!! )
mijn auto heeft nu nog een oude 17d opel motor maar komt binnenkort een opgefriste licht gekietelde X17dt (tc4ee1) isuzu tds motor in. deze mag dan gelijk ppo gaan slikken
:Dmaar ik hou jullie op de hoogte. tips zijn altijd welkom.
greetz, Hans
Comments
3* een 8mm leiding te leggen (2* parallel heen + 1* retour)
of
1 * 10mm leiding + 1 * 8mm leiding
hebben jullie suggesties?
grtz, Hans
Laat je retour terug lopen tot voor je ww, dan heb je een effici
tevens gister bij gamma geweest...zag ik daar toch wel een mooie rol buigbare 12mm koperleiding met kunstof laag voor kleine 30 (5m lang) ...das ook zeker een mooie aanvoer leiding:D (wel wa werk om te buigen)
grtz, Hans
auto krijgt ook een gehele opknap beurt.
verniewen van:
-achterklep
-voorschermen
-motorkap (komt nwe gsi kap op)
-bumpers
-gehele spuitbeurt
-getint glas (origineel getint, nie beplakt ofzo)
-sierlijsten
-zwart interieur (leren stoelen uit calibra)
-gereviseerde en licht gekietelde TDS motor(zuigerveren,lagerschalen,pakkingen nw,en wat doorlaten gepolijst enzo)
-anti roest behandeling (hard nodig bij opels;))
-alarm, cruise control en gewoon alles mooi afwerken enzo
-en uiteraard de PPO installatie:D
ok..hij is het nie waard, maar ik rij gewoon veel liever met een astra F dan een astra G ofzo...en rij gewoon graag opel.... daarom. nu eens goed opknappen en dan weer 5jaar kunnen rijden
kan vrijwel alles zelf. enkel spuiten niet.
vandaar dak het doe....ben toch geval apart. knap liever iets ouds op dan dat ik wa nws koop (heb dus ook TEveel projecten..maar deze heeft prioriteit)
grtz, Hans
Koper kun je beter niet gebruiken voor PPO, dit gaat een reactie aan. RVS is het mooiste maar dat hebben ze weer niet bij de Gamma. Dus houd je aan orig brandstofslang of gebruik perslucht slang PA(polyamide).(is ook mooi te buigen met een verfstripper.) Met een prijs van rond de 45 Euri voor 25 meters (id=10)ook nog eens goedkoper dan de Gamma (M.A.T.TECH. - Perslucht). Trouwens de isolatie van de CV van de gamma past er dan weer wel om...zo zie je maar geen mens ken.......
Groet,
Ingmar
Een Astra F'je, is inderdaad wel een auto met karakter, Italiaans ontwerp. En rijdt ook best wel ok
en is die reactie met koper erg kwalijk? (krijg ik dan koperdeeltjes in de PPO ofzo?)
goh ik wist niet eens dat de astra F een italiaans ontwerp was:$ maar ik rij zeker niet als een slak hoor:P ..behoorlijke reden vd nwe motor is dat deze continue volle bak moet leveren en ik vrees dat die dat op den duur niet meer gaat pikken (rij toch graag ca 150km/h over de belgse autobanen).....hij is Zelfs zo los gereden dat ie 175km/h op de teller haalt (zonder opschroeven, wel remus uitlaat) met dikke banden ook nog. (ca 145km/h volgens het boekje voor de station met de forse 57pk 1.7diesel..lol) strax 82pk( hopenlijk ca 90 na de aanpassingen)...dan hoeft ie tenminste nie meer plank voor fatsoenlijk mee te komen. ben geen maniak..maar rij wel graag goed door.
thnx voor de reacties!
greetz, Hans
Groet,
Ingmar
vandaag wa druk gehad dus helaas nog niet verder kunnen gaan. mss vanavond of morgen weer wa verder. will keep you posted.
greetz, Hans
khou jullie op de hoogte!
grtz, Hans
planning deze week:
bmw:
-leiding leggen
-motorruimte aanpakken. wrs accu naar 8er verplaatsen en warmte wisselaar en kleppen gaan plaatsen
opel:
-steun voor kleppen maken
-dakconsole maken met meters en schakelaars voor de PPO
volgend weekend alvast paar vaten halen voor de PPO in op te slaan (alvast eens 2 meenemen)
heb al bakken en vat voor filtreer installatie... nu wil ik nog een lekbak eronder lassen voor als ze eens mochten komen zagen voor het milieu en een steun om het geheel iets hoger te zetten zodat ik makkelijk kan aftappen in jerrycans. filterdoek enzo is reeds besteld en de eerste 150L Oude ZBO staat al te w8en:)
wel leuk allemaal...bouw wel graag om:d kwou dak er meer tijd en geld voor had. dan kon mn TDS motor er ook al gelijk in.
grtz, Hans
hier weer een update.
we hebben dus nu de leiding voor de bmw met koppelingen. het is PA leiding 12mm buiten diameter. we hebben gekozen voor knelkoppelingen. ze hadden ook een soort knelkoppelingen met rubberring erin...maar da vond ik toch wel eng met PPO. wat doet da rubber met PPO. en tevens was het wel heel makkelijk weer terug los te maken. hopenlijk is degene met knelring erin beter.(iemand ervaring ermee?)
tevens klein ongelukje gehad met de astra. khad vrijdag 2 mayo 10L emmers vol APO mee gekregen...(oude ZBO)...en dit was ik zaterdag even vergeten(stonden nog 8erin).....kom bij kruising en kan er nog "snel"even voor........BAF...emmers om...1 open. 10L dwars door mn auto...ligt tot onder mn voorstoelen:(
inhoud laadbak kan ik wel wegdonderen, veelschoonmaak werk en 10L brandstof minder..zonde!!!!
tevens dit weekend vaten geregeld.van die vaten met deksel er boven op en klemring er rond.
8 in mn auto gepropt...4*160L 1*120L 3*30L...toch knap dat het paste...zeker ook nog met 4 velgen erbij lolz
grtz
Die heb ik ook althans deze
Zitten geen knelringen in, gewoon vastdraaien en dicht. De draadzijde ingesmeerd met loctite.
Een kennis van mij heeft het wel eens gehad met een emmertje latex van de bouwmarkt.....zootje hoor..ook heeft ie wel eens een poederblusser los in de achterbak gehad waar de borging van losgeschoten is.
Die vaten met klemringen...hoe kom je daaraan..is de bron opgedroogd of..?
Groet,
Ingmar
we hebben 12*9 leiding (12 buiten 9 binnen)..dus mss eentje van 10 pakken en dan beetje verwarmen. extra vast dan. want er moeten er nog een stuk meer komen voor 2 wagens totaal.
de man met de vaten had er nog wel een aantal. wil er zelf nog een 6 van 160L halen , paar van 30 en mss nog 2 a 3 van 200 en evt paar van 120. maar hij had nie van alle nog veel. iig nog wel wat 160'ers.ook wat 1000L's maar meer een paar zo. wat zoek je? wil best kijken of ik er kan meenemen voor je, alleen liggen ze dan in zeeland, dus denk dat je er dan niet veel mee opschiet. deze vaten liggen in belgisch limburg. zeg recht enkele tientallen kilometers onder eindhoven. kwil wel eens foto's maken van de mijne.
zijn er eigenlijk geen PPO rijders dagen/meetings vh forum in belgi
Groet,
Ingmar
en nu eens kijken waar ze dat schoonmaak middel hebben....vrielink..nooit van gehoord. maar kom dan ook nie zo vaak in supermarkten. buiten ligt er ook wat op de stoep, dus geen slecht idee om het eens goed te gebruiken.....spul is zo pentrerend dat het zelfs onder mn auto hangt,,gewoon tussen de staalnaden doorgekropen..nie normaal.(hopenlijk heeft het ook roestwerende werking:)..lol)
grtz, Hans
Gr. Ingmar
Maak een sopje met een afwasmachine blokje
Of spuit de boel in met Cillit BANG Power Cleaner Ontvetter
met dat laatste haal ik ook de vette aanslag rond mijn tankvul opening weg.
Wat een meeting betreft, we zijn hier op het forum met 5 geregistreerde Zeeuws Vlamingen, misschien kunnen we eens een minimeeting houden ?
nu weer terug komend op de auto's:P
vandaag de vulbuis en aftap voor de bmw gefabriceerd. heb het vast gepunt. zou het met de MIG wel kunnen aflassen..maar als het mee zit komt zondag nog een kameraad van me met zn TIG en das toch nog wel stukkie mooier.(is beroeps lasser..foto werk enzo)
heb nu ook alle kleppen op een 2mm dikke stalen plaat gemonteerd (nog ff zwart gespoten om het chique te laten lijken en roest tegen te gaan)
nu alleen nog op de eindkoppelingen de juiste hoek bepalen en dan is ie montage klaar. mss mooie connector eraan maken voor gemakkelijk loskoppelen van het electra.
vandaag even met MATTECH gebeld voor de leiding. we hadden voor de bmw 10M zwarte PA leiding gehaald (12*9)....en nu zien we die mooie koppelingen bij MATTECH...ist voor 12*10 of 12*8. evt konden ze ook 11.6*9 leveren, maar ze zeiden dat het toch wel heel nauw lag ..GRR. dat was dan voor de metalen opsteekkoppelingen. wel konden ze kunstof opsteek koppelingen leveren...maar das mss lichtjes voor in een trillende warme diesel?
we hebben ook al een paar koppelingen met knelring. dus net als de CV zeg maar,...slang erin aandraaien en de koperenring knelt em af en vast. zou dit ook wel afdoende zijn?dan doet de binnendiameter er niet meer toe. mn kameraad wilde nog evt een soort verstevigingsbusje van binnen doen zodat de ring wat stevigs had om te knellen. nu bestaan die wel...maar ook voor 10MM.
lastig!
mss toch maar beter 12*10 leiding zien te regelen voor mn astra
grtz, Hans
Hoeveel meter heb je nodig ?
Groet,
Ingmar
volgens mij niet, wel bij 8 mm koper.
maar die word/werd voor caravan/campers gebruikt.
en is inmiddels ook al 10 mm.
trouwens die busjes geven wat voor PPO betreft alleen maar een verkleining van dia meter.
en dus in de winter problemen.
ikzelf boor zelfs alle knelkoppelingen maximaal op.
heb voor mijn auto sowiezo nog nodig..dus van reservewielbak tot aan motorruimte * 2 ..dus pak em beet een kleine 10meter. 12/10mm
voor de bmw had het ook mooi geweest, maar we hebben juist al die 10m PA 12-9 leiding gekocht...zonde om die dan nie te gebruiken. dus dat zal dan wel met knelkoppelingen worden met koperenring. of je moet zodanig veel hebben dat we die ook met 12/10 kunnen ombouwen
mischien idd wel een idee om de knelkoppelingen op te boren..eens kijken of ze veel vernauwing hebben. de tank voor de bmw is iig klaar. alles gelast. nu nog likje verf en die is weer als nieuw (voor een tank van 30+jaar oud)
ook vandaag de laatste RVS 1/4 - 1/4 koppelingen gehaald (waren op, hebben ze bijbesteld)
greetz, Hans
Ik heb destijds 25 meter gekocht, ik heb er voor de bus 3 meter vanaf gehaald en heb voor de E-klasse ook nog zo'n 12 meter nodig, dus het zal wel gaan. Ik zal het vanavond even nakijken. Deze slang van Mattech is het trouwens:
Weet niet waar je woont, maar laat het even weten, wellicht dat we dan tante pos niet hoeven in te schakelen.
Groet,
Ingmar
De zomermeeting is deels afhankelijk wanneer die is, en of ik het kan onderhandelen thuis hahaha.
Maar ik werk in Rijen, althans dat is mijn standplaats, maar ik pendel regelmatig op en neer naar Brussel. Wellicht kunnen we onderweg of op mijn kantoor in Rijen wat afspreken ?
PS. Ik heb vanavond nog geen tijd gehad om het op te meten, maar het moet wel goed zijn. Ik ben de hele avond bezig geweest met mijn start-motor, zie mijn topic (http://www.ppo.nu/forum/f49/onze-nieuwe-people-mover-zo-snel-als-de-brandweer-1319/)dat ik zo zal updaten.
Ik zal je per pb. mijn 06 doorgeven.
Groet,
Ingmar
tis nu wa laat voor te bellen denk ik...dus da komt nog wel goed:)
iig thnx
Grts Ingmar.
Die nog even zijn welverdiende palmpje naar binnen werkt.
wel kwam ik een astra TDS tegen op de sloop die net deze vrijdag gesloopt werd...dus ik nog redden wat er te redden is....kabelboom eruit getrokken en compleet ABS systeem (mis 1 sensor voor en de homokineet met de nokjes..maar die heeft mn buurman(de sloper) dan nog wel als ik em nodig heb. wat denken jullie.. Wel ABS inbouwen of niet? tis wel veiliger mss...maar ook weer onderhouds gevoeliger... twijfel twijfel twijfel.. wilde juist mn warmte wisselaar plaatsen waar de ABS unit hoort te zitten.
maar aan de andere kant moet dat ding ook nog wel ergens anders passen.prop prop prop... stamp ff PPO systeem (met 5 2-wegkleppen, WW 14plaats,electrische pomp, electrisch verwarmt filter, terugslagventiel, parallele voorfilters en natuurlijk de nodige koppelingen, slangen en T stukken enzo), ABS, Cruise control, turbodiesel met intercooler, grote accu en nog diverse electrische rotzooi als extra claxon, mistlampen in de bumper, grote luchtinlaat en dergelijke.....hmm... moet op den duur gaan verbreden en verlengen..lolz.
we zitten te denken om in de BMW ook nog een standkachel te bouwen die de tank gaat voorverwarmen(1e prioriteit) en dan ook nog de motor lichtjes opwarmt. als het goed is komt vandaag of morgen pakketje binnen met de kachel.(alleen is dit eigenlijk geen standkachel maar motorvoorverwarmer.... maar als het goed is zelfde apparaat alleen zonder de mooie tijdgestuurde schakelingen erbij..da moeten we zelf maken)
greetz, Fury - Hans
Hier Standkachel vindt je allerhande info mbt. tot standkachels.
Zou je niet beter de motor op kunnen warmen ermee, dan kont de brandstof vanzelf mee, of ga je half-vaste brandstof verstoken ?
Groet,
Ingmar
ben benieuwd. bij suc6 mss ook iets voor mij in de wagen. (alleen heb ik echt geen plek meer om hem te plaatsen)
greetz, Hans
Hans, Je bedoelt waarschijnlijk een Sis - Slang in Slang zoals deze ? Bauteile rund um den Umbau von Dieselmotoren auf den Betrieb mit Pflanzenöl
ze zijn beduidend goedkoper dan 100 Euro hoor, of bedoelde je ouderwetse pieken.
Groet,
Ingmar
Deze heb ik al een tijdje te koop staan. Is over uit mijn ombouw.
Grtz, Ed
maar hebben ook een standkachel op het oog.
slang in slang is wel mooi principe, maar ben bang dat er niet genoeg koelvloeistof doorheen kan om ook de motor op te warmen.
(standkachel in koffer - warmt tank op + leiding naast de PPO leiding naar voren warmt leiding op en tevens de motor.) slang in slang is wel mooi..maar kan er genoeg koelvloeistof doorheen om ook de motor op te warmen...tot de webasto niet te weinig doorstroming krijgt.
de electrische voorverwarmer komt nu in serie met de WW.
zal wel eens foto ofzo zien te maken.
greetz, Hans
grtz, Hans
Zal wel wat amperes lusten, is je accu daar wel op berekend? misschien een grotere plaatsen.
Je bent wel flink bezig zeg, het PPO virus heeft duidelijk bij jou ook toegeslagen :D, Succes met de ombouw. Ik ben benieuwd wat we kunnen aanschouwen op de meeting.
Groeten,
Easy rider.
ding is namenlijk serieel aangestuurd (bmw van 2003). CAN bus of zoiets...dus dat wordt alle rotzooi eruit en thermostaatjes erin en relais aansturing... of zitten hier seriele whizkids die een serieel signaal generator kunnen fixen voor me?:D..lolz
maar wel 3 dikke verwarmings elementen erin..dus das wel lekker en al geschikt voor koelwater,,,,,dus ideaal speelgoed.
Ik kan wel een PLC voor je programmeren :D maar de software van een BMW aanpassen is mij tot op heden met Carsoft ook nog niet gelukt :mozilla_cry:.
Groeten,
Easy rider.
volgens de website van de fabrikant (CATEM[eigendom van Ebersp
op zulke momenten denk je wat minder aan je auto. Voel me schuldig dak dr gisteravond niet ben gaan zoeken. D8 dat ze wandeling buiten was gaan maken toen ze nie kwam. zag dr toen niet lang daarvoor nog rondlopen. dan was het mischien stuk minder ernstig geweest nu. Damm..wie verw8 zoiets!
greetz, Hans
Ik ben ook katten liefhebber, de kat die ik nu heb is aankomen lopen en heeft besloten bij mij te gaan wonen, het is net een hond, ik heb nog nooit een kat meegemaakt die luisterd, deze dus wel..
Let wel, een beetje kat heeft 9 levens is mijn ervaring, niet kapot te krijgen. Ik hoop het beste voor je kat.
Groeten,
Easy rider.
nog steeds geen nieuws vd dierenarts.. eng! thnx voor jullie meeleven. wilde net in de meeting topic zetten van let op dat jullie uitkijken voor de bewaking hier op de zaak..oftwel sweet fat cat chevy. ....majah...jullie horen het wel.
ga zo maar eens even naar een schade wagen kijken. als het goed is klusje voor van de zomer. en daarna maybe de leren bekleding eens op mn stoel zetten ofzo..even ged8en op wa anders. teveel te doen. te weinig geld om het te kunnen doen en te weinig zin door het te weinig geld hebben en te druk gewerkt te hebben overdag...kennen jullie het? vast vaak wel
grtz, Hans
Ik heb een hekel aan katten, maar ieder z'n ding. Stuiptrekkingen lijkt eerder op een slokje koelvloeistof, lekker zoet....
Tim
ook vandg ff bij de opel geweest. gevraagd voor het schuimrubber in de stoel...soooow asooo! bij bmw heb je da voor ergens rond de 50piek ofzo (voor standaard stoel welliswaar en per deel)... heb in de mijne standaard calibra stoelen.... stukje schuimrubber (enkel onder zitting)... 292 ex btw....das gewoon ziek! 75euro ok..maar 4 voudig? dan mss toch de oude fixen of ergens goede pasagiersstoel slopen maar. (maar wel btje verteerd natuurlijk vd leeftijd) . tzit nie mee
gister nog accu bak gelast voor de bmw. kabels (50²) liggen ook al tot achter. krijgt bmw 3 E46 aansluiting voor zodat men nog wel onder de motorkap startkabels kan aansluiten alsmede de motor loskoppelen vd rest vh electrische systeem. (zo'n aansluiting kost eigenlijk maar paar euro's...valt reuze mee)
zijn nog steeds aan het denken voor de webasto in de koffer.mn maat denkt aan gewoon 2 koelwaterslangen van voor tot achter de leggen (van webasto tot motor en weer terug door de leidingen welke op de tank zijn gelast) en dan de PPO leidingen tegen die slangen aan te leggen en het als 1 geheel te omtapen en isoleren. dan heb je altijd warmte door de slang die naar de PPO leiding gaat..iig zeker nooit een koude leiding. leidingen komen ook binnen in de auto onder de vloerbedekking. links de dikke kabels en rechts de leidingen.
greetz, Hans
Wat zijn je overwegingen voor de Webasto in de koffer te plaatsen, ruimtegebrek voor ?
Wellicht een plaatsje onder de bumper te vinden, daar zit ie bij mijn e-klasse ook. Waar zit normaal de webasto als ie er serie-matig mee is uitgerust ?
Groet,
Ingmar
en natuurlijk mooi dat dan tank, leidingen en motor worden opgewarmt
grtz, hans