Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Tim's first generation Biodiesel processor

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited June 2008 in Biodiesel
Stokers,

Ik doe het al bijna 3 jaar niet meer, maar toch nog even mijn setup. Kocht ppo bij de aldi, gooide dit direct in het vat (30l per keer).

The process:

* titrate (deed ik niet, ivm "schone" ppo)
* heat up the WVO (deed ik tot 60graden)
* prepare the methoxide (105gr NaOH oplossen in 12%=3,9L Methanol)
* mix WVO and methoxide (met boormachine en latex mixer)
* settle and retract glycerine
* wash and dry (deed ik ook niet, maar is wel nodig)

Het wegfikken ging goed, in een Vanette 2.0D en later een Kangoo 1,9D. M'n zwager in een 306 1.9D. In mijn filters kwam ik nog wel resten glycerine tegen, zoals ook in de opslag vaten. Dat betekend dat ik het niet helemaal goed deed. Ik ben gestopt toen ik erachter kwam dat je ook puur kom rijden. M'n zwager rijdt nog steeds B100 getankt in DL, de Saxo heeft nooit B100 geproefd.

image

M'n tweede processor is in aanbouw, spulletjes verzamelen en dan komt er wel weer een verhaal.

Cheerio,
Tim

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    [QUOTE=Tim;36027]
    Ik doe het al bijna 3 jaar niet meer,
    Tim

Volgens mij heb ik je het in Zeewolde toch nog zien doen ?

Groet,
    Ingmar
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Hoi Ingmar,

Dat was voor de leut, de inhoud is over de kop gevallen in de Combo van m'n maatje. M'n leren jas naar z'n grootje. We waren de spanband vergeten, ik merk het op, hij remmen, Bats....

Vrij vlot daarna verkocht aan de medeforummer uit Kilder. Hij stookt er lijnolie mee op voor de verfhandel.

Tim
Sign In or Register to comment.