Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

GPO schoonmaken, nieuwe manier

smulsmul Livin' and Breathin' PPO
edited March 2009 in Filteren van GPO
Voor de GPO-filteraars, GPO-rijders en GPO-wannabees hebben wij een nieuwe manier gevonden om GPO
«1345

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=smul;33590]Wij passen dus de brandstof aan en niet meer de auto.Aaiiii, dit zijn uitspraken waar Elsbett bang van wordt :lol:.

[QUOTE=smul;33590]@Tim en Man@work: The baloonnist ain't that far from the ground.And expects the man below to solve his problems. Ik hoop dat je eruit stapt voor om dit te blijven doen :wink:

Wanneer is er een cursusdag bij de brug? Ik kom graag es kijken! Heb je ook foto's?

Cheerio,
    Tim
  • Ondar PPO Wannabe
    edited May 2008
    dat klinkt wel heel mooi.

GPO 1ste generatie in je 2de tank
    GPO 2de generatie in je 1ste tank
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;33593]Wanneer is er een cursusdag bij de brug? Ik kom graag es kijken! Heb je ook foto's?

Je bent bij deze uitgenodigd om eens te komen kijken. Echter, Chicken Power en ik moeten zo nu en dan ook tijd besteden aan non-PPO-gerelateerde zaken en we willen de testfase nog even afwachten voordat we (definitieve) conclusies trekken.
    edited May 2008
    Smul,

Ik heb een loods nodig.........

Tim
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;33603]Smul,

Ik heb een loods nodig.........

Tim

Je hebt PB.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    Wanneer past het eens om te komen kijken?

Vanwaar haal je die grote hoeveelheden Methanol?
    edited May 2008
    [QUOTE=wodan;33609]Wanneer past het eens om te komen kijken?

Vanwaar haal je die grote hoeveelheden Methanol?

Je hebt PB
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited May 2008
    Smul je stuurt een heleboel PB naar mensen maar wat staat daar nou in.
    De bedoeling van een forum is toch kennis delen?
    edited May 2008
    [QUOTE=jgdenhol;33618]Smul je stuurt een heleboel PB naar mensen maar wat staat daar nou in.
    De bedoeling van een forum is toch kennis delen?

Als we in een echt vrij land zouden leven, zou ik alles op het openbare forum posten. Maar helaas, we leven in een land waar veel (onnodige) regels en wetten gelden. Daarnaast bestaan er veel bekropte personen op deze wereld die een ander geen plezier gunnen. Jaloerse mensen, die het een hobby vinden om je te sarren. Ik vind echter, dat ik veel informatie hier op het forum schrijf wat mogelijk in de toekomst tegen mij gebruikt kan worden. Ik refereer bijvoorbeeld aan deze posting van mij:

http://www.ppo.nu/forum/f67/politie-1209-post16028/?highlight=huisbazin#post16028

Wat dat betreft ben ik wat voorzichtiger afgelopen jaren geworden. Internet is een prachtig medium, maar kan ook tegen je gebruikt worden. Het conflict met mijn huisbazin destijds is geescaleerd door wat ik hier op het forum geschreven had en de reacties van de medeforumgebruikers.

Dus als je iets wilt weten van mij wat ik liever niet op het openbare forum post, stuur ik een PB. Degenen die ik ken van de meetings of die bij mij thuis langskomen weten toch wel waar we mee bezig zijn.
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited May 2008
    Ok, prima geen probleem hoor. Kan het me voorstellen, vroeg het me gewoon af.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Smul: je hebt PB:)
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Hoi Smul,

Interessant, mijn diesel tank is bijna leeg en ik schaam me steeds meer dat ik dat jakkie spul op brand.
    Mijn Caddy zal het ook wel lusten.

Grtz, Ed
    edited May 2008
    [QUOTE=CaddyEd;33627]Hoi Smul,

Interessant, mijn diesel tank is bijna leeg en ik schaam me steeds meer dat ik dat jakkie spul op brand.
    Mijn Caddy zal het ook wel lusten.

Grtz, Ed

Ed, voor jou zal ik wat apart houden. Zolang je er maar wel bewust van bent dat we nog in de testfase zitten.
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited May 2008
    Smul, heel interesant, maar ik heb toch wel een paar vraagjes.
    Hoeveel energie gebruik je om dit proces uit te voeren? en wat gaat dit kosten?
    En dit gaat dus helaas alleen maar lukken als je ook die faciliteiten hebt die CP heeft.
    Nog iets, waar laten jullie het het rest product?
    Je beweerd ook dat het product niet schraal is om dat je uitgaat van GPO, maar nu je dan toch de glizerine er uithaalt, dan heb je het naar mijn inziens toch schraal gemaakt.
    Drivertje
    edited May 2008
    [QUOTE=Drivertje;33682] Hoeveel energie gebruik je om dit proces uit te voeren? en wat gaat dit kosten?

Naar het antwoord van deze vraag doen we nog onderzoek. Eerst willen we weten of we het product kunnen maken. Vervolgens is dit
    edited May 2008
    [QUOTE=smul;33685]Dat klopt, dit gaat niet in je keukentje thuisBen ik niet met je eens, ik heb het gewoon in de garage gedaan. De extra dingen die jullie doen vergen een paar aanpassingen, maar ik zie niet waarom dit niet in je schuurtje kan.

Als je thuis kan filteren, kan je dit ook. Het is alleen wat complexer en gevaarlijker.

Tim
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;33707]USELESS BALLOON QUOTE

We hadden het over een keukentje :-)

En natuurlijk, echter wel een paar grote aanpassingen. Een beetje koel- en opwarmcapaciteit, vaatje methanol bij je thuis en niet te vergeten mogelijke klachten van de buren.

Zie je het al voor je om die duizenden liters elke maand door je huis stromen? Ik moet er niet aan denken. Want, als je het alleen voor eigen gebruik doet, is het niet erg rendabel door de hoeveelheid tijd die je hiermee kwijt bent. Hoe meer volume, des te beter wordt de rendement-tijd curve. Oftewel kort gezegd: voor kleine volumes is het proces gewoon t
  • johnny5 PPO Burner
    edited May 2008
    [QUOTE=smul;33709]ZINLOZE QUOTE IK zou toch weleens willen kijken hoe het werkt ( mischien iets om in de toekomst zelf te gaan doen ) gr john
    edited May 2008
    Ik heb je een uitnodiging gestuurd.
    edited May 2008
    Het eindproduct is nagenoeg reukloos :-P Voor degenen die van foto's houden:

image

image
  • Steven PPO Newbie
    edited May 2008
    Blijft er geen zuur of andere schadelijke stoffen achter in het eindproduct?
    edited May 2008
    [QUOTE=Steven;33902]Blijft er geen zuur of andere schadelijke stoffen achter in het eindproduct?

Nee, want daarvoor heb je PH-waarde strips om dat te testen.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    je hebt gelijk Smul!
    Ik ruik het bijna niet. :D:p

Ruikt beetje naar zweet precies? Of zijn dat m'n oksels? :p:p:p

Gr
    Nero
    edited May 2008
    [QUOTE=nero;33913]Ruikt beetje naar zweet precies? Of zijn dat m'n oksels? :p:p:p

Ik denk het...want die van jou ruiken we zelfs tot hier in Rotterdam ;-)
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Maken jullie nu eigenlijk biodiesel? Voor een gedeelte toch?
    Wat is de verhouding biodiesel : GPO in het eindproduct?
    Varieert die verhouding van ibc tot ibc?
    Jullie willen een gedeelte van batch 1 gebruiken in batch 2 enz.
    Varieert de verhouding dan ook in batch 1, batch 2, batch 3, enz?
    edited May 2008
    [QUOTE=Carlo;33933]Maken jullie nu eigenlijk biodiesel? Voor een gedeelte toch?
    Wat is de verhouding biodiesel : GPO in het eindproduct?

Ja, van hard kippenvet en hard frituurvet maken we biodiesel. Verhouding 70-80% GPO vs 20-30% Biodiesel.

[QUOTE=Carlo;33933]Varieert die verhouding van ibc tot ibc?
    Jullie willen een gedeelte van batch 1 gebruiken in batch 2 enz.
    Varieert de verhouding dan ook in batch 1, batch 2, batch 3, enz?

Nee, de verhouding verandert niet per batch. Wat onderin de biodiesel IBC blijft liggen gaat terug de kookpan in.

Wat onderin de eindproduct IBC blijft liggen, nemen we nog een paar wasbeurten mee. Wat uiteindelijk overblijft, tappen we af en laten we nog in een apart vaatje uitzakken. De paar liter die daarna nog overblijven, gaan ook de kookpan in.
    edited May 2008
    Je schrijft dat ibc1 een week op 0 graden zit zodat de olie kan uitkristaliseren en bezinken.
    Daarna pomp je hem door drie filters naar ibc2.
    Dan heb je in ibc2 toch geen bezinksel meer?
    edited May 2008
    [QUOTE=Carlo;33948]Je schrijft dat ibc1 een week op 0 graden zit zodat de olie kan uitkristaliseren en bezinken.

Niet de GPO maar biodiesel. Niet al het harde vet wordt omgezet in de biodiesel. Bij 0 graden kristalliseert dit en zakt het naar de bodem. Als je dit niet zou doen, zitten je filters snel vol met vet.

[QUOTE=Carlo;33948]Daarna pomp je hem door drie filters naar ibc2.
    Nee, de filters zijn de laatste stap in het proces. De filters staan na de tweede ibc

[QUOTE=Carlo;33948]Dan heb je in ibc2 toch geen bezinksel meer?

Jawel, want nadat we de GPO mengen met rauwe biodiesel gaan we het wassen. Door het wassen gaat alle rommel naar de bodem. Dat doen we drie keer (of vaker indien nodig).

Toevoeging
    Na het wassen en verwijderen van de onderste laag rommel, koelen we de IBC terug naar 0 graden. De harde vetten die in de GPO zitten, reageren met de biodiesel en zakken naar beneden.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Eindelijk weer eens tijd om verder te kijken dan mijn motorkap lang is....

@ CP en Smul: petje af voor jullie beiden. ;) ;)

@ Smul: Get out of that baloon! ;)

Ik ben benieuwd naar de uitgebreide praktijkproeven.
    edited May 2008
    Ik zou het verhaal op pagina 1 maar eens herschrijven.
    edited May 2008
    [QUOTE=Carlo;33954]Ik zou het verhaal op pagina 1 maar eens herschrijven.

Lees het nog maar eens goed Carlo. Ik zal voor jou nog even op pagina 3 voor de volledigheid het terugkoelen naar 0 graden schrijven. Wellicht dat dat je in de war heeft gebracht?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    Is het niet simpeler om te stellen dat je GPO neemt, daar nog eens ongeveer de helft (circa 42%) van het GPO volume aan Biodiesel toevoegt en dan het geheel wast en filtert? (Na het laten afkoelen naar 0°Celcius weliswaar.)

Dit komt maw neer op ongeveer perfect koud gefilterde GPO + Biodiesel in verhouding van 2 delen WVO en 1 deel Biodiesel.

De toegevoegde waarde zit hem in het feit dat je uit je GPO ook nog wat vetten omestert... en door het afkoelen tot 0 °C je een mengsel maakt dat tegen die 0°C kan.

Nu vraag ik me af wat de kostprijs is tov bv het mengsel GPO gefilterd bij 5°C + Winterdiesel met verhoudingen zodat je aan dezelfde eigenschappen komt...

Pas op, geen kritiek hier, gewoon interesse!
    edited May 2008
    Verhaaltje op pagina 1 nu al 10 keer gelezen en nergens maak je duidelijk waar het mengsel van ibc1 naar ibc2 gaat dus ik snap er nog steeds geen z#k van?
    Het lijkt alsof jullie alles in
    edited May 2008
    pagina 4 Carlo!
    edited May 2008
    [QUOTE=Carlo;34015]Verhaaltje op pagina 1 nu al 10 keer gelezen en nergens maak je duidelijk waar het mengsel van ibc1 naar ibc2 gaat dus ik snap er nog steeds geen z#k van?

Er gaat nergens een mengsel van ibc1 naar ibc2.

[QUOTE=Carlo;34015]Het lijkt alsof jullie alles in
    edited May 2008
    Het is een instelling.
    Ik zit pas op pagina 2! 8):roll:
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=wodan;34008]Pas op, geen kritiek hier, gewoon interesse!

mee eens : zat ik ook al af te vragen:
    en de clou is volgens mij t spoelen met water in combi met t afkoelen.

verder wel een mooi project voor als je veel tijd/ruimte en harde vetten hebt.

grtn en sucses.
    edited May 2008
    [QUOTE=wodan;34008]Nu vraag ik me af wat de kostprijs is tov bv het mengsel GPO gefilterd bij 5°C + Winterdiesel met verhoudingen zodat je aan dezelfde eigenschappen komt...Wodan,

Bij mij moest er destijds 20cent bij, voor het omzetten naar biodiesel. Dus als ik voor 50ct zbo (ja ik deed het toen met "schone" olie, wist nog niet beter), kosste de B100 (biodiesel 100%) 70 cent per liter. Toen was de dino nog niet altijd boven de euro.

Vettigheid moet je goedkoper aan kunnen komen dan GPO, dus reken je rijk.

Tim
    edited May 2008
    Smul, CP en andere stokers,

Gisteren heb ik 20 liter van het nieuwe goedje bij de resterende 5 liter dino/PO in mijn dino tank gedaan. Ik ben daarna ook even een test rondje gaan rijden.
    Ik kan alleen maar zeggen dat de motor er goed op reageerde, gewoon zoals altijd. Bij thuiskomst nog even aan de uitlaat gesnuffeld, ik vond het iets scherper ruiken, maar niet verkeerd. De uitlaat was ook rook vrij, maar de Caddy rookt zoiezo al heel weinig.
    Over de koude start kan ik nog niks vertellen.

Grtz, Ed
    edited May 2008
    @Wodan: Ik had deze posting blijkbaar even gemist, dus ik zal nog even mijn reactie geven.

[QUOTE=wodan;34008]Is het niet simpeler om te stellen dat je GPO neemt, daar nog eens ongeveer de helft (circa 42%) van het GPO volume aan Biodiesel toevoegt en dan het geheel wast en filtert? (Na het laten afkoelen naar 0°Celcius weliswaar.)

Dat is wat simpel verwoord en komt in de buurt van het spreekwoord: "Je hebt de klok horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt ;-)

Je hebt ongewassen biodiesel nodig. Met biodiesel uit de pomp zal het niet lukken. Het leuke bij ongewassen biodiesel is, dat alle zeepfracties er nog in zitten. Tim maakte de biodiesel nagenoeg op dezelfde manier als wij, maar hij waste niet. Als de dat in een potje laat staan, zie je dat binnen een dag circa 1/3 van het potje uit een witte emulsie bestaat.

Bovendien, zal je wanneer je het doet zoals jij verteld één grote witte emulsie krijgt in de was-ibc. Het opmengen met salpeterzuur (stap voor stap, en telkens de zuurgraad metende) zorgt ervoor dat er een veel betere scheiding ontstaat tussen eindproduct en emulsie. Het eindproduct is dus licht zuur, maar dat is juist de bedoeling. Steek maar eens een PH-papiertje in de diesel.

[QUOTE=wodan;34008]De toegevoegde waarde zit hem in het feit dat je uit je GPO ook nog wat vetten omestert... en door het afkoelen tot 0 °C je een mengsel maakt dat tegen die 0°C kan.

Ik heb een beetje moeite met het woord "wat", maar voor de rest klopt dit aardig. Ik heb er moeite mee, omdat we het ook nog koelen naar 0 graden. Alles wat dus niet reageerd, wordt hard en zakt naar de bodem. Om de laatste harde vetten eruit te halen, filteren we het ook nog.

[QUOTE=wodan;34008]Nu vraag ik me af wat de kostprijs is tov bv het mengsel GPO gefilterd bij 5°C + Winterdiesel met verhoudingen zodat je aan dezelfde eigenschappen komt...

Opmengen met winterdiesel heeft mijn interesse in elk geval niet. Onze uitdaging zit in het maken van een brandstof uit zoveel mogelijke hernieuwbare grondstoffen die geschikt is voor auto's zonder ombouw óf voor auto's met ombouw om op te starten.

[QUOTE=pjotter;34076]verder wel een mooi project voor als je veel tijd/ruimte en harde vetten hebt.

Dat klopt beide. Tot nog toe hebben we Cp en ik er zoveel tijd ingestopt, dat je het alleen kunt doen uit hobbyisme. Wij halen er beiden veel plezier uit, om iets revolutionairs te ontwikkelen. Ruimte is ook dermate belangrijk omdat wij twee IBC's in een koelcel hebben staan.

[QUOTE=Tim;34078]Vettigheid moet je goedkoper aan kunnen komen dan GPO, dus reken je rijk.

Aan de harde vetten kunnen wij inderdaad eenvoudig komen, maar dat komt voornamelijk door de bedrijfsactiviteiten van Cp. Rijk rekenen doen we ons vooralsnog niet, tot nu toe heeft het alleen maar geld en tijd gekost! We halen er wel veel voldoening uit, en wellicht dat we na de volgende batch wat overhouden om een keertje er van te gaan eten. (ja, ik heet niet voor niets Smul).

[QUOTE=CaddyEd;34088]Over de koude start kan ik nog niks vertellen.

We worden graag op de hoogte gehouden van je ervaringen. Wat dat betreft zitten we nu nog in de testfase. Naar onze mening zitten we nu op de goede mengverhouding. Maar, mochten de testresultaten niet goed uitpakken, dan kunnen we de mengverhouding natuurlijk altijd nog aanpassen.
    edited May 2008
    Smul en Chicken Power,

Vanmiddag even weggeweest:

Dit werd dus de eerste start deze dag. De temperatuur meter gaf 17°C aan.
    Een halve seconde voorgloeien, drie slagen nodig om te starten, bij dino is dat direct bij de eerste slag. De eerste minuut liep de motor een beetje rommelig, daarna zoals het hoort.
    Vannacht word het minimaal iets van 13°C, ik ben benieuwd hoe hij dan start.
    Ik hou jullie op de hoogte.

Grtz, Ed
  • DrivertjeDrivertje PPO Master
    edited May 2008
    Smul met je ph stripje controleer je alleen zuur, de vraag van Steven over eventuele overige schadelijke stoffen kan je hier niet mee afdoen. Daar voor zal je een laberatorium raport moeten laten maken.
    Drivertje
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    Smul je hebt een PB
    edited May 2008
    [QUOTE=Drivertje;34137]Smul met je ph stripje controleer je alleen zuur, de vraag van Steven over eventuele overige schadelijke stoffen kan je hier niet mee afdoen. Daar voor zal je een laberatorium raport moeten laten maken.
    Drivertje

@Drivertje: Kijk eens naar de ingredienten.

Ingredienten:

- 180 liter roestvrijstalen kookpan
    - methanol
    - kippenvet of hard frituurvet
    - zoutzuur
    - salpeterzuur
    - natronloog
    - 420 liter ongefilterde GPO
    - 2 maal 600l IBC
    - goede pomp
    - 3 filters
    - 300 liter water

De enige schadelijke stoffen die in het eindproduct zouden kunnen zitten is dus methanol, zoutzuur, salpeterzuur en natronloog. Als je het proces onder de loep neemt, weet je dat de natronloog het zoutzuur moet neutraliseren in het biodieselproces. Het salpeterzuur wordt toegevoegd om de basische emulsie ligt zurig te maken zodat er een duidelijke scheiding ontstaat. De methanol wordt volledig verbruik tijdens de verestering.

Wat zou er nog aan schadelijke stoffen moeten inzitten? Maar ok
    edited May 2008
    ik denk dat hij bedoelt dat je niet weet wat er allemaal in de ruwe gpo zit/zat.

Gr
    Nero
    edited May 2008
    [QUOTE=nero;34155]ik denk dat hij bedoelt dat je niet weet wat er allemaal in de ruwe gpo zit/zat.

In de ruwe GPO?? Maakt iemand zich op het forum hier druk over?

Met ruwe GPO wordt hier bedoeld ongefilterde GPO
    edited May 2008
    [QUOTE=smul;34153]Ik moet natuurlijk nog wel even vragen of hij dat voor me doet....Kwijl kwijl...

Is dat Gaschromatografie - Wikipedia

Tim
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;34161]Kwijl kwijl...

Is dat Gaschromatografie - Wikipedia

Uhhhh....zou best kunnen! Dat is echt materie waar Smul geen kaas van gegeten heeft. Wat ik me kan herinneren is dat het een behoorlijk groot apparaat was en dat je een hoop verschillende kleuren vlammetjes kunt maken. (mijn pa zou nou iets zeggen als "smul, dat is geen vlam maar een bladiebladiebla")
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    [quote=smul;34157].........Met ruwe GPO wordt hier bedoeld ongefilterde GPO

Ongefilterde GPO is toch gewoon APO!! want APO is "Afgewerkte Plantaardige Olie".:mozilla_undecided:.

Groeten,

Easy rider.

P.S. Neem volgende week weer wat vloeibaar frituurvet voor je mee.
    edited May 2008
    [QUOTE=easy rider;34174]Ongefilterde GPO is toch gewoon APO!! want APO is "Afgewerkte Plantaardige Olie".:mozilla_undecided:.

NEE! APO valt onder de afvalstoffenwetgeving, GPO valt onder de voedingsmiddelenwetgeving. En wij werken niet met afval, maar met voedingsmiddelen. Voor verwerking van afvalstoffen heb je speciale vergunningen nodig.
Sign In or Register to comment.