Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Peugeot 306 XRD 1.9

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited February 2011 in Citroën/Peugeot
Jawel, De Crysler heb ik verkocht en voor de vrouw een Peugeot 306 XRD 1.9 terug gekocht.

Leuke auto, lekker zuinig maar...... een LUCAS IP pomp.

Bij aankoop wist ik dat er een lucas in zat maar de vraagprijs was zo interessant dat ik dat op de koop heb toe genomen. Technisch is de auto bijna in nieuw staat ondanks de 295.000 op de teller, het motorblok is kurkdroog en is altijd in onderhoud geweest bij een bonafide garage bedrijf.

Toch gaat deze auto ook omgebouwd worden om op een 50/50% mix te kunnen rijden. Ik ga niet de IP pomp vervangen voor een bosch. Aan de hand van de ervaringen van o.a. Dissy durf ik het toch aan om de auto om te bouwen naar een 1 Tank systeem met een 50/50% mix.

Ik ben van plan om een Polheizing vlak voor de IP te zetten en een WW in te bouwen. Ik zet op de IP een clixon van 65C die ik een 3/2 ventiel laat schakelen zodat ik onder de 65C een KGR heb en boven de 65C gaat het ventiel open naar de tank. Tevens plaats ik een groen en een rood led in het dashboard, rood brand onder 65C en groen brand boven 65C.

Op die manier kan mijn vrouw zien wanneer zij rustig moet rijden en wanneer het gas ingetrapt mag worden. Deze auto is voor mijn vrouw gewoon een gebruiks artikel en het moet niet al te moeilijk worden, meer dan 5000KM per jaar zal deze auto toch niet rijden. Hij is alleen voor de boodschappen, woon/werk verkeer (25+25 KM per dag) en familie bezoek, e.d.

Groeten,

Easy rider.

Comments

• ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Eric,

Kun je niet beter een TOC erin plaatsen, dan heb je altijd KGR en onluchting. Prijstechnisch maakt dat niet veel uit in vergelijk met een 3/2, maar je moet er wel plaats voor hebben natuurlijk.

Zoals jij omschrijft, zou je last kunnen krijgen van lucht, die er pas uitkomt op het moment dat de temp boven de 65 komt.

Veel zonnige kilometers gewenst,

Groet,
    Ingmar
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Ik zou ook overwegen om op een mengsel van PPO, diesel en petroleum te gaan rijden. Petroleum, zo is gebleken is toch een pak dunner dan diesel.
    Welke olie wil je gaan tanken? Met KZO zal het natuurlijk een pak gemakkelijker zijn dan met APO.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited April 2008
    [quote=soapwater;32072]Ik zou ook overwegen om op een mengsel van PPO, diesel en petroleum te gaan rijden. Petroleum, zo is gebleken is toch een pak dunner dan diesel.
    Welke olie wil je gaan tanken? Met KZO zal het natuurlijk een pak gemakkelijker zijn dan met APO.

Ik rijd zelf al op 90% GPO en 10% Petroleum. De brandstof voor de 306 komt uit de zelfde tank alleen gemengd met 50% DINO van de pomp :mozilla_cry:.

[quote=ingmar;32069]Eric, Kun je niet beter een TOC erin plaatsen, dan heb je altijd KGR en onluchting. Groet, Ingmar

Is natuurlijk ook een goed idee, scheeld ook wat elektronika, dank voor de tip.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Niet alleen scheelt het electronica, hij wordt bovendien ook nog vrouwvriendelijker, het idee met het rode en groene lampje bevalt me ook wel.

Groet,Ingmar
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    50/50 op diesel is ongeveer 30/70...zo ff gauw uit het hoofd, zie peus in olieen. maar 5.000km kom je dan prijstechnisch nog wel uit met de wegenbelasting voor dat ding? tov benzine.
    edited April 2008
    [quote=ericzwiep;32094]......... maar 5.000km kom je dan prijstechnisch nog wel uit met de wegenbelasting voor dat ding? tov benzine.

Nee dat niet maar ik zal het rijden op plantaardige olie blijven promoten tot ik er dood bij neer val dus ook de auto van de vrouw moet op PPO.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    [QUOTE=easy rider;32098]Nee dat niet maar ik zal het rijden op plantaardige olie blijven promoten tot ik er dood bij neer val dus ook de auto van de vrouw moet op PPO.Juist!! Soeperklasse :mrgreen:
    edited April 2008

Nee dat niet maar ik zal het rijden op plantaardige olie blijven promoten tot ik er dood bij neer val dus ook de auto van de vrouw moet op PPO.

HULDE :twisted:
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Gefeliciteerd, en dat gaat helemaal goed komen met de 306. Mijn 306 had dezelfde motor, pomp en ombouwsysteem en daar heb ik haast 50.000km zorgeloos 50/50 mee gereden, totdat ik een leukere auto tegen kwam.
    edited April 2008
    Goed om ervaringen te lezen over de 306 Brouwnie, had je ook een KGR met Polheizung en WW?

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    'K heb zojuist een TOC UNO gekocht op ebay voor de 306, hagelnieuw voor maar 48,89. Voor die prijs heb je ze in Nederland niet, deze komt uit Duitsland.

Nu nog een Polheizung, nieuw vind ik ze te duur, ongeveer 85 Euro.

Ik blijf speuren naar onderdelen met een zo laag mogelijke prijs, ten eerste vind ik dat een sport, ten tweede moet het goedkoop kunnen omdat het er waarschijnlijk niet in zit dat ik de investering er uit ga halen.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Easy,

In of ex verzendkosten en ja hoeveel ?

Groet,
    Ingmar
    edited April 2008
    Incl alles Ingmar.

36,99 voor de TOC en 11,90 voor verzendkosten.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Wil je even de link posten ? want ik had ze niet goedkoper dan 45 gezien.

Groet,
    Ingmar
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Zeg Easy,

Heb je al een Elsbett-achtige 1-tank oplossing overwogen?

Op zich vond ik het geen complexe ombouw en bij 50% plantaardigheid hoef je volgens mij de verstuivers niet aan te passen.
    (dat sch€€lt echt w€l wat €uri's)

Menno was op de meeting ook erg blij met z'n Elsbett-kit. In zijn Berlingo zit ook het bekende 1.9 PSA diesel blok.

Groeten,

Man@work
    edited April 2008
    Dat word het nu toch ook, echter deze 306 heeft een lucas pomp dus ik moet erg voorzichtig zijn met het percentage GPO.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    ER...Thnx,
    Ingmar
    edited April 2008
    Sorry ER,

I'm not an addict (yet)
    Uit de onderdeelbeschrijving kan ik nog niet concluderen dat dit een dergelijke installatie gaat worden.
    Ik ben benieuwd hoe het er dan uit gaat zien.
    edited April 2008
    [QUOTE=easy rider;32228]Nu nog een Polheizung, nieuw vind ik ze te duur, ongeveer 85 Euro.

ER,

Wat vind je hiervan? Ik ben benieuwd hoe effici
    edited April 2008
    'K had er al naar zitten kijken ja, misschien wel interessant.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2008
    Er,

Je hebt hem vor dat geld compleet, bij alle andere moet je nog kabeltjes es erbij kopen. Ik vind het geen geld als hij goed werkt.

Tim
    edited February 2011
    April 2008 deze Peugeot met Lucas pomp gekocht en in de afgelopen jaren in de zomer 50% bijgemengt en in de winter 30% bijgemengt. De auto is nooit voorzien geweest van een WW of Polheizung.

In Augustus 2010 de Peugeot verkocht aan een kennis van mij omdat er op het laatst maar 25 kilometer per week in werd gereden. Hij heeft er nog dagelijks woon werk verkeer mee gereden, zo een 120 kilometer per dag, tot 4 weken terug.

Hij bleef echter 50% bijmengen terwijl de buiten temperaturen rond het vriespunt lagen. Hij mengde ook niet buiten de tank in een jerrycan maar gooide de GPO zo de tank in.

Op een koude wintermorgen (-5) op weg naar het werk breekt na 200 meter rijden de pompas. RIP Peugeot.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2011
    Als je op de rand loopt... kan het misgaan ;)
  • hautessahautessa PPO Addict
    edited February 2011
    [QUOTE=wodan;59726]Als je op de rand loopt... kan het misgaan ;)

Kijk das nou een typisch geval van: te makkelijk zijn en niet willen mengen VOORDAT het in de tank gaat en te schraal zijn met diesel bijmengen tov de buitentemperatuur.
    edited February 2011
    Idd, ik heb hem alles verteld over het rijden op PPO met een lucas maar ja, je weet pas waar de grens ligt als je er overheen gaat.

Grappig te vermelden is wel dat hij afgelopen week een 525TDS (1 van de laatse uit 1996) heeft gekocht en die gaat omgebouwd worden naar 1 tank systeem.
    edited February 2011
    Dat is wat je noemt vooruitgang!

Van een Lucas pomp in een voiture francaise naar een Bosch pomp in een Beamer
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    R.i.p.
    edited February 2011
    [QUOTE=easy rider;59729]
    Grappig te vermelden is wel dat hij afgelopen week een 525TDS.

Dan ist eigenlijk een geluk bij een ongeluk dat die peugeot is overleden.:D:D:D
    edited February 2011
    Hij had al eerder TDS gereden maar met een wegenbelasting van 1650 Euro per jaar, diesel prijs van 1,30 per liter en een verbruik van 1:11 loop je daar natuurlijk volledig op leeg als je particulier rijdt. Vandaar dat hij mijn Peugeot is gaan rijden die dus veel goedkoper was.

Vanwege voorgaande koop je dus nu een goede TDS van 95/96 voor nog geen 1500 Euro.
    edited February 2011
    Ach ja, dat ken ik van mijn 530d en A4 2,5tdi avant. 138 euro per maand wegenbelasting in prive. Alhoewel het nu met een schamele a3 sportback 1,9 ook 110 euro per maand is hoor. Als je dan de prijs/pretverhouding gaat meerekenen, heb ik toch weer liever die grotere bak!
    edited February 2011
    [QUOTE=hautessa;59746].....Als je dan de prijs/pretverhouding gaat meerekenen, heb ik toch weer liever die grotere bak!

+1.

Gelukkig kan ik mijzelf kilometers schrijven dus dan valt het nog alles mee. Ik rijdt ook liever in een slagschip van 1620 kilo dan in een overdekte rolschaat. Dit niet alleen vanwege de FunFactor maar ook vanwege een stukje veiligheid.
    edited February 2011
    grote mannenpraat :D
    nu al 5 jaar peugeot 205 met sinds kort een upgrade van 60 naar 90 pk .
    twas voorheen spartaans rijden, tis nu spartaans vliegen :cool:

Easy, kheb hier nog een lucaspomp met verstuivers 175bar en leidingen liggen, inclusief nog een p205 met lucaspomp mocht die kennis nog plannen hebben.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2011
    [QUOTE=easy rider;59747]Gelukkig kan ik mijzelf kilometers schrijven dus dan valt het nog alles mee. Ik rijdt ook liever in een slagschip van 1620 kilo dan in een overdekte rolschaat. Dit niet alleen vanwege de FunFactor maar ook vanwege een stukje veiligheid.
    Exact. Daarom rij ik ook met een grote slee...
    (Asobak zoals Nederlanders dat zo leuk verwoorden.)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Is het een DW8? Ik heb nog een Lucas pomp liggen :D
    GPO rijden is zelfs met een BOSCH-pomp niet veilig... Ik kan het weten.
    edited February 2011
    Geen idee. Zal morgen eens aan hem vragen wat hij met de auto gaat doen.

Enne ja.. GPO rijden met een bosch is idd ook niet zonder gevaren. Voorlopig rijdt ik zelf al de hele winter met een mengsel van 80%GPO/10%B100/10%OVBP en dat gaat nog steeds goed ook tijdens de koude start zolang je maar lang na kan gloeien, 180 seconden.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Heb gelukkig nog een Bosch pomp voor een dw8... maar daar heb ik nu mss al een auto voor... vriendin van me wil ook Stookster worden..en gaat wrs maandag een peugeot 206 met DW8 kopen`...met grote kans op Lucas Pomp....dus bij eerste distributieriem wissel maar gelijk BOSCH er van maken.

peugeot 306?..als ie van voor 1998/1999 is het zeer wrs een XUD9 motor. Normaal wel de betere blokken trouwens. Die hadden ze nooit moeten vervangen vr de DW8..mjah...DW8 is daarom nog nie slecht. Heb dat haar al gelijk verteld...geen HDI!!! gewoon 1.9D..bespaart hoop gezeik en levert PPO km's op:)

Greetz!
Sign In or Register to comment.