Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Biodiesel maken

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited February 2009 in Biodiesel
Chicken Power said:
Ps. Biodiesel verhaal komt nog.
Nu we er toch zijn :!:

Ik heb plannen om misschien toch weer wat biodino te gaan maken, als additief in de winter, van afval apo :mrgreen:

CP, doe jij alleen veresteren? Of haal je de overmaat aan methanol er ook weer uit? En was jij de biodino ook nog?

Cheers,
Tim
«1

Comments

• DD PPO Burner
    edited December 2007
    ik vond dit filmpje op youtube

Biodiesel maken met zout.

http://www.youtube.com/watch?v=uklIlb44l2w
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited January 2008
    'K vind die manier van biodiesel maken wel erg simpel maar ga het toch eens proberen. Je kan uit het filmje echter niet halen hoeveel zout je nu op een liter PPO moet doen.

Het lijkt me een stuk simpeler dan dat gedoe met methanol/base en verwarmen.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Easy rider,

Ergens anders op het forum staat dat dit niet echt werkte, maar ik ben benieuwd of het lukt.

Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited January 2008
    Ik heb het geprobeert met keukenzout en bij mij lukte het niet.
    Niks afscheiding, niets water, kortom, geen reaktie. Mischien KAN het in theorie, maar lukt het in de praktijk niet (goed).

Zie: http://www.survivalunlimited.com/biodiesel.htm

Basic Starter Formula By Volume:
    80 parts vegetable oil, 10 parts rock salt, 10 parts Diesel fuel
    edited January 2008
    De truuk schijnt te zijn dat:

the right kind of high shear mixer you can actually "CRACK" any dirty vegetable oil

Dus zout er bij, een beetje schudden en wachten maar werkt niet.

Groeten,

Easy rider.
    edited January 2008
    Hehe... leuk dat je niet uitsluit dat ik dit wat simpel aangepakt zou hebben :D

Volgens mij heb ik de juiste hoeveelheid keukenzout en WVO samengegooid en met boormachientje op 3000 tpm stevig gedurende 5 minuutjes (en dat is lang...handen worden loom) gemixt en er zat zeker LUCHT in het mengsel, alles stond wit stijf.

Het 'resultaat' was geen haar dunner dan de originele WVO....

Ik moet wel zeggen dat het vrij fris was toen, circa 10 graden Celcius en volgens mij is dat nog het enige dat invloed op de mislukking kan hebben gehad.
    edited January 2008
    Hi Wodan,

Heb je ook de juiste hoeveelheid diesel toegevoegd?

Volgens mij moet het mengen ook gebeuren bij minimaal kamer temperatuur.

Het lijkt mij geen fabeltje als je de website van die gasten bekijkt.

Groeten,

Easy rider.
  • DD PPO Burner
    edited January 2008
    Ik heb het ook geprobeert. WVO en zout. geen resultaat.

Ik heb nu een flesje gemixt met wvo, zout en wat water erbij
    (in water lost het zout beter op).
    na 3 uur heb ik in de fles een laagje water, flinke laag witte drap (vlokken) en dan troebele wvo.

Eens kijken wat het doet na een dag.

image
    edited January 2008
    DD said:

Ik heb het ook geprobeert. WVO en zout. geen resultaat.

Je moet er ook DINO bij doen, kijk maar es op die site van die gasten

Waarom heb je er water bij gedaan, dat is juist wat je niet in je WVO wil hebben.

groeten,

Easy rider.
  • DD PPO Burner
    edited January 2008
    Mijn WVO bevat geen water.
    De WVO die ik gebruikt heb is dus vrij van water en gefiltert
    Ik dacht mischien krijg je een reactie juist omdat er water in de WVO zit.
    edited January 2008
    Je moet rocksalt (rotszout) mengen met PPO/WVO en diesel mengen en dit zo hard mengen dat er luchtbelletjes in komen en alles stijf lijkt te worden.
    Water wordt NIET toegevoegd.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited January 2008
    Tim said:

[quote=Chicken Power]Ps. Biodiesel verhaal komt nog.

Nu we er toch zijn :!:

Ik ben d’r een poosje niet geweest; ziekte en drie operaties verder, en ook het wildseizoen (gelukkig bij de zwijnen af :mrgreen: ). Maar we gaan langzaam vooruit! (Mss iemand idee of je ook een berg foto’s in een keer op forummaat krijgt?)
    Tim said:

Ik heb plannen om misschien toch weer wat biodino te gaan maken, als additief in de winter, van afval apo :mrgreen:

Zeker geen afval! Residu van GPO. Is dus GPV (gebruikt plantaardig vet).* Is ook bruikbaar als additief in de zomer. Functie is dubbel. Biodiesel verlaagt de viscositeit, en heeft een lagere zelfontbrandingstemperatuur dan PPO/GPO.
    Tim said:

CP, doe jij alleen veresteren?

Nee, transveresteren. Drie fasenproces volgens journeytoforever. Dus eerst FFA’s (free fatty acids, vrije vetzuren) in een zuur proces met methanol veresteren, dan nog eens in twee stapjes volgens het basische proces met methanol. In mijn materiaal met veel dierlijke vetten werkt dat het best.
    Tim said:

Of haal je de overmaat aan methanol er ook weer uit?

De overmaat aan methanol zit niet in de biodiesel, maar in de afgesplitste glycerine! Heb eigenlijk wel de equipement in huis om dat te doen, maar ben d’r nooit toe gekomen.

In hoeverre dit spelletje interessant is? Het hangt er gewoon vanaf wat die methanol je kost( :wink: ), en dat geldt voor het hele traject. Break- even zal nu tegen de 4 euro de liter liggen.
    Tim said:

En was jij de biodino ook nog?

Jazeker, ken er van diverse fora (o.a. mickenhans, deed het op zijn werk, een grote fabriek) die het niet doen. Ik doe het wel, geen loog over m’n pomp en membramen. Drie keer intensief met schoon water. Tweede slag wat citroenzuur of fosforzuur toevoegen.

Zit er nu over te denken ivm de kou (dan wordt het meeste kippenvet kippenVET) wat GPO te scoren en dat in mijn raffinageproces te mengen met ongewassen biodiesel. En vervolgens het gebruikelijke wasproces te volgen.

Biodiesel vooral niet drogen door de bubblecap- methode! Teveel oxidatie. Ik moet het kattenbakkorrel verhaal ook nog proefondervindelijk checken…

Groet, Cp

*Dit product kan ook enige sporen van dierlijk vet of olie bevatten!
    edited January 2008
    [quote=Chicken Power]Mss iemand idee of je ook een berg foto’s in een keer op forummaat krijgt?Er zijn veel pic resizers te vinden op internet. Ik gebruik het niet. Zonder programma, rechterklik op de geselecteerde foto's, kopiëren naar, Emailontvanger. Nu krijg je ook de vraag om ze te verkleinen, alleen kun je niets definiëren. Eenmaal in outlook sleep je ze terug naar de gewenste map. Of bv deze van internet: http://www.rw-designer.com/picture-resize
    CP said:

Zeker geen afval! Residu van GPO. Is dus GPV (gebruikt plantaardig vet).* Is ook bruikbaar als additief in de zomer. Functie is dubbel. Biodiesel verlaagt de viscositeit, en heeft een lagere zelfontbrandingstemperatuur dan PPO/GPO.

Dat is het idee, zomers gewoon 100 GPO rijden, winter de biodino bijmengen of puur gaan rijden, als ik genoeg heb. De rest van het VET wegstoken in m'n Gensetje. Om de tank (oude ronde rvs pijp) en leiding naar het blok leg ik een oud stuk tracing. Kost een beetje stroom, maar ik produceer dan genoeg om de verwarming erbij te pakken. Wordt dan ongeveer 80graden.
    CP said:

Nee, transveresteren. Drie fasenproces volgens journeytoforever. Dus eerst FFA’s (free fatty acids, vrije vetzuren) in een zuur proces met methanol veresteren, dan nog eens in twee stapjes volgens het basische proces met methanol. In mijn materiaal met veel dierlijke vetten werkt dat het best.

Ik ken die site van vroega. Ik zal het nog eens lezen. Ik heb nooit iets gewassen. Misschien kun je toe met alleen pH bepalen? Is het goed, waarom dan meer werk?

Ik betaalde trouwens voor de methanol ongeveer 2 euri per liter.

Cheers,
    Tim
  • BlackchromeBlackchrome PPO Wannabe
    edited January 2008
    Behalve zout toevoegen wordt er op de website ook gesproken over Acusorb® Beads. Zou dat dan het 'geheim' zijn. Weet iemand wat voor soortkorrels dat zijn?

http://www.survivalunlimited.com/biodiesel.htm#regeneration
    edited January 2008
    Neen, dat is het geheim NIET. Dat zijn een soort korrels die water ed. uit het mengsel halen. Goed fileren en laten bezinken gaat ook. (Of een bepaald soort type katabakvulling is hetzelfde.)
    edited January 2008
    CP,

Ik heb het Yourney verhaal nog eens gelezen, jij doet de foolproof methode dus?

Waar haal je jou 95% Zwavel- en 10% Fosforzuur? En in welke hoeveelheid?

Tim
    edited January 2008
    Tim said:

CP,
    Ik heb het Yourney verhaal nog eens gelezen, jij doet de foolproof methode dus?

Beste Tim en anderen, anders dan te doen gebruikelijk, reageer ik even niet naar chronologie van reacties, dat heeft alles met m’n ziekte te maken. Maar dat gaat goedkomen!

Yep, bevalt me na zoals aanbevolen EERST alle andere methodes geprobeerd te hebben, het best.

Ik heb veel dierlijke vetten, en zelfs uit de filterprut van Niek weet ik uit 30 liter nog 20 liter GPO en 5 liter bruikbaar restant voor biodiesel te krijgen.
    Tim said:

Waar haal je jou 95% Zwavel- en 10% Fosforzuur? En in welke hoeveelheid?

Ergens op de Waalhaven bij een groothandel in o.a. chemische producten. Zit iets van Kool in de naam, maar ik kan er in m’n geheugen (narcose ellende) ff niet bij. Moest me wel legitimeren ivm mogelijke drugsproductie.

Ik vindt het wel weer terug, maar nu even niet. Wat ik weer wel weet, die methanol van jou, kwam bij m’n oude leverancier (Epenhuisen of zoiets) van reinigingsmiddel uit Zwijndrecht voor m’n vatenwasser op de zaak. Is dus overgenomen door een grote Franse club.

Ik was vorig jaar ook nog eens voornemens om daar voor jou naar hexaan te kijken, wat wilde je daar eigenlijk mee? Extraheren van koolzaad?

Kocht het daar in cans van circa 20 liter. Zwavelzuur als rokend in verpakking van 1 liter. Fosforzuur als 35 en 18 %in cans van 20 liter. Zelf verdunnen.

LET OP! BIJ HET VERDUNNEN VAN EEN ZUUR, ALTIJD HET ZUUR IN WATER GIETEN, NOOIT ANDERSOM!

Voorgaand schreeuwwerk is natuurlijk niet voor de kat heur viool! En alle bekende persoonlijke veiligheidsmaatregelen uiteraard in acht nemen!

Ik heb nu zoveel hard vet van wilde zwijnen uit de fond productie en overige troep, dat ik er serieus aan denk om een vat van 200 liter methanol te bestellen. Ik krijg het zelfs in stationaire voorverwarmde opstelling niet weggestookt….

Groet, Cp
    edited January 2008
    [quote=Chicken Power]Is dus overgenomen door een grote Franse club.Yep, Q uaron.
    [quote=Chicken Power]Ik was vorig jaar ook nog eens voornemens om daar voor jou naar hexaan te kijken, wat wilde je daar eigenlijk mee? Extraheren van koolzaad? Nope, een kennis van me, start daar een of andere stoommachine mee. Hij (en ik ook) kon het alleen krijgen in 200L drums, dat is een beetje veel van het goeie voor die ene demonstratie per jaar.
    CP said:

Voorgaand schreeuwwerk is natuurlijk niet voor de kat heur viool! En alle bekende persoonlijke veiligheidsmaatregelen uiteraard in acht nemen!

I know, this dodelijk, vooral loog, want dat voel je niet branden, maar het effect is hetzelfde.

Ik ga alles nog es lezen, misschien kan ik met alleen oud frituurvet wel een methode simpeler toe. KISS.

Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2008
    Het belangrijkste gevaar van zuur en water mengen is dat de exotherme reactie (als ik me de naam goed herinner) dusdanig heftig is dat wanneer je het water op het zuur gooit het water direct begint te koken en als kokende druppels rondvliegen. Ooit eens een collega zuur geladen in een tankwagen waarbij de belader de brandslang op enkele duizenden liters salpeterzuur zette :) Die wagen was nog nooit zo schoon geweest, net als de rest van die fabriek!! Collega en belader hebben het wegens PBM gelukkig zonder kleerscheuren overleefd.
    edited April 2008
    Hey Cp,

Je had het over het wassen van je APO :mrgreen: oke oke, GPO voordat je het ging filteren/gebruiken voor Biodiesel.

Kun je eens wat ervaringen/manieren beschrijven van hoe jij dat doet? Ik heb al eea gelezen, oa of GIGO (Garbage In Garbage Out). Wat wordt bedoelt met "misted the water over the oil"? Is dat het regen principe van jou douchekop idee? Zouden die wel genoeg sproeien? Ik weet dat voor een goed sproeibeeld in koeltorens je tussen de 3 en 5 mwk moet hebben. GPO is natuurlijk veel dikker. Dan heb je een veel hogere druk nodig voor hetzelfde effect. Geen druk betekend een dikke zeikstraal. Energie technisch denk ik dat je beter af bent met beluchting.

Water washing - VO Wiki

Tim
    edited April 2008
    Uiteraard Tim, alleen GPO!

Voor de biodiesel gebruik ik enkel het afgescheiden vet. Dat smelt ik, daarna ontwateren, en filtreer het heet.

Wat al vloeibaar is, dat maak ik alleen maar schoon.

Heb het zaakje opgeschaalt. IBC 600 liter. 120 liter biodiesel erin en aangevult tot 550 liter met ruwe GPO.

Biodiesel is gekoeld geweest tot 0 graden. Daarbij onstond wasvorming, die naar de bodem zonk. Gefilterd op 1 mu.

Niet gewassen na verestering/omestering. Bevat dus nog een gedeelte natronloog, zeep en methanol.

Het mengsel ruwe GPO / Biodiesel veranderd na samenvoegen in een kristalheldere, maar niet filterbare gel.

Die wordt gebroken door de waterstralen van idd een gewone oude handdouche. Waterleidingdruk 3 bar. Kosten: Een goeie euro voor een kuub.

Mengt goed, met de stralen beetje vortex gemaakt. Water erbij tot aan zijn nek.

Ca. 75% wordt zo intensief gemengt, kwartiertje doorpompen doet de rest.

Bij 2e wassing wat fosforzuur toegevoegd tot net onder neutraal.

Eerste resultaten: Circa 15 liter blubber, zonder olie. Duidelijk herkenbare vezeltjes en gecoaguleerd eiwit. En nog geen filter gebruikt.

De olie is stukken lichter van kleur, zowel de ranze en zure braaklucht van de gebruikte olie zijn verdwenen.

Ruikt nu een beetje als verse vernis....

GIGO is kennelijk van na mijn tijd, ben zelf door gaan ontwikkelen. Heb dat dus nog niet gezien.

"Misted" was idd de aanleiding voor de douchekop. Gedachte is, hoe fijner de waterdruppels (dus als mist) op het olieoppervlak komen, hoe groter het contactoppervlak en vooral ook -duur. Pas onderaan gaan zich weer grotere druppels vormen.

De stralen van de douchekop zijn zo sterk dat er idd ook beluchting optreed. Dat heeft tot gevolg dat er zich eiwitschuim aan het oppervlak vormt door de luchtbelletjes. Zijn die weer geknapt, dan zakt het zwaardere eiwit weer naar de bodem.

Vanwege het oxidatierisico, heb ik liever geen beluchting.

Groet, Cp
    edited May 2008
    Hey CP,

Gonna make you jalous....:wink: 320 Litertjes....

image

Niet gezocht, wel gevonden :mrgreen:

Tim
    edited May 2008
    Tim,

Soms is de tijd je vriend, het is vaak een kwestie van wachten dan komen mooie dingen vanzelf naar je toe, of ben ik nu te zweverig? :D.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    Right men!

Heb ondertussen weer een paar pompjes gescoort. Eentje 5400 liter, de ander 7200. Ben benieuwd wat ze met olie doen.

Super vaatje Tim!

Groet, Cp
    edited May 2008
    Hey,

Ik zweef ook altijd....:confused: maar heb te weinig tijd :wink:

CP: Weet jij ook een goedkoop elektrisch pompje om methanol mee te verpompen? Dus pp of pe huis met een magnetisch overbrenging? Ik wil ook de loog oplossen door rond te pompen.

En dat misting wat je gaat doen, ik lees hier en daar dat je daarmee eventuele foutjes in je proces minder goed aan het licht komen. Wat zou er dan oxideren?

Washing Biodiesel and Dealing With Problems - Collaborative Biodiesel Tutorial

Tim
    edited May 2008
    [QUOTE=Tim;32942]CP: Weet jij ook een goedkoop elektrisch pompje om methanol mee te verpompen? Dus pp of pe huis met een magnetisch overbrenging? Ik wil ook de loog oplossen door rond te pompen.
    Ik heb in het ontwerp van mijn reactor dat opgelost door het systeem middels een vacuumpomp op onderdruk te brengen. Das ook handig voor de methanolterugwinning (afgezogen damp laten condenseren over een platenWW, vloeistofafscheidertje). Ook zit ik nog te denken aan een waterstraalpomp (venturi- achtig ding) in het rondpompcircuit, maar ik denk dat met olie weinig doet. Wellicht een combinatie.

Voor de methoxideproductie zit ik te denken aan een slangenpompje. Zo een ding wat ze ook bij nierdialyse gebruiken. Bij mij zit een kerel die die dingen in de uitvoering als condensafvoerpomp voor airco's en Cv ketels aanbied voor 15 euries (marktplaats). Debiet is niks, maar ik hoef d'r niet naast te zitten, en het is nogal een exoterme reactie. Dus het mag ook even duren. Voordeel: zelfaanzuigend en geen asafdichting. Is dus ook bruikbaar voor pure methanol.

[QUOTE=Tim;32942]En dat misting wat je gaat doen, ik lees hier en daar dat je daarmee eventuele foutjes in je proces minder goed aan het licht komen.
    Heb ik minder last van door het acid / base proces. Met schaa en schande de receptuur wel aangepast. Krijg nu net zoveel glycerine uit een batch van 120 liter als eerst bij een van 180 liter.

Mijn methode is harder dan misting, dat zijn veel kleine druppeltjes met weinig kinetische energie. Ik heb de harde stralen van de douchekop op 3 bar. Dus het emulgeert in aanvang wel. Maar na gepaste rust melkwater aftappen tot emulsie niveau. Bij de tweede wassing fosforzuur of citroenzuur toevoegen. Dan wordt de zeep weer teruggevormd tot FFA's en die krijg ik weer afgescheiden door te koelen. En gaan vervolgens weer in de volgende batch.

Het gecombineerde wasproces van ruwe biodiesel en ruwe GPO heeft de volgende voordelen:
    Overmaat aan loog neemt vrije zuren weg uit de GPO.
    Fysische vuildelen uit GPO nemen water op en gaan zwellen in dit basiche milieu. Daardoor slaan ze neer. Dit geldt met name voor eiwitten. Dat is ook de reden dat de zure/ gore braaklucht van GPO verdwijnt.
    Het wassen met fosforzuur doet tevens de nadelige fosfolipiden overgaan naar de waterfractie. Hierdoor wordt de olie ontgomd/ontslijmt.

[QUOTE=Tim;32942]Wat zou er dan oxideren?
    Polymerisatie van de biodiesel en de GPO. Ik stook het nu in een indirect gestookte open ketel van 220 liter. Na een halve dag uitzakken ligt er al een vlies op... .

http://www.biodieselcommunity.org/bubblewashingbiodiesel/]Washing Biodiesel and Dealing With Problems - Collaborative Biodiesel Tutorial
    Was ik al een poosje niet meer geweest, leuk om mijn eigen empirisch vastgestelde ervaringen daar weer eens aan te toetsen. De raderen draaien weer wat harder!

Groet, Cp
    edited May 2008
    Mooie beschrijving CP,

Kijk wel even uit met dat fosforzuur en citroenzuur, als je niet oppast heb je zo een rot gebit, het tast je glazuur aan.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    Nou, met dat citroenzuur was ik m'n tandsteen kwijt, en met dat fosforzuur (uitgedunt tot 10 %) vielen de gaten pas in mijn spijkerbroek nadat ze in in de wasmachiene had gezeten. Met m'n velletje was daar ter plekke gelukkig niks mis mee.

Voortaan toch maar een rubberen schortje aan. En die had ik al liggen... .

Groet, Cp
    edited July 2008
    Cp,

Wat denk je van deze sproeiertjes?

image

Ik heb de kleinste liggen (lichtblauw, ik denk 1½"), wil je er ook een proberen? Je hebt wel 3mwk nodig om een goed sproeibeeld te krijgen. Het geeft een mooi agressief sproeibeeld van 120 graden.

Tim
    edited July 2008
    Hey CP,

Slaap je nog :wink:

Even een paar vragen:
    1) Ontwateren jullie ook voordat je met het biodiesel proces begint?
    2) En hoe ontwateren jullie na het wassen?
    3) Gebruiken jullie NaOH of KOH?
    4) Waarom was je de GPO niet met vrijgekomen glycerine?

En voor alle vragen natuurlijk, waarom? :mrgreen:

Cheerio,
    Tim
    edited July 2008
    Ha wereldreiziger!

Ik ben trouwens van het weekeind ook uitgebreid in het buitenland geweest. En heb me idd heerlijk verslapen.

Naar de sproeiers, die onderste ken ik uit m'n industriele vatenwasser. Het is een kwestie van proberen; uiteindelijk veel minder geweld nodig dan ik in aanvang dacht. Krijg het zaakje met de Grohe douchekop en een simpel pompje al in emulsie.

1): Ja. > Hoogste zuiverheid van de grondstoffen doet de evenwichtsreactie meer de goeie kant opgaan. Water verdund het zwavelzuur en de methanol te sterk.

2): Gewoon uit laten zakken tot helder (bij de XW 100 productie, we maken nog geen biodiesel als eindproduct). > Om kristalheldere olie te krijgen.

3): Overwegend NaOH. > Lost makkelijker op en is makkelijker te verkrijgen.

4): Idd niet. > Water neemt meer vuil op en bufferd veel harder de pH. En ik moet de troep niet in de glycerine. Die wil ik zo schoon mogelijk voor m'n brander hebben. Die glycerine is bij de wasstrap trouwens al weer gestold, zou ik weer moeten verwarmen.
  • tdibertje PPO Burner
    edited July 2008
    Hallo biodino-brouwers,
    Wat doen jullie met de glyzerine?
    Ik heb een hoop flesjes glyzerine staan waar ik nog een toepassing voor zoek. Ik wil er eigenlijk m'n APO mee warm stoken voor biodino-produktie, maar ik zoek nog een geschikte (zelfbouw) brander.
    En waar haalt men de methanol vandaan?
    Nu haal ik de methanol bij een Belgiesche bouwmarkt in 1 literflesjes a 2,65 euro, dat kan goedkoper denk ik.
    Ik gebruik de foolproof-methode uit bovengenoemde site.

Groetjes tdibertje
  • tdibertje PPO Burner
    edited July 2008
    @smul,
    Je hebt een pm van mij (2 zelfs).

Groetjes tdibertje
  • fraggie PPO Newbie
    edited August 2008
    [quote=tdibertje;37522]Hallo biodino-brouwers,
    Wat doen jullie met de glyzerine?
    Ik heb een hoop flesjes glyzerine staan waar ik nog een toepassing voor zoek. Ik wil er eigenlijk m'n APO mee warm stoken voor biodino-produktie, maar ik zoek nog een geschikte (zelfbouw) brander.
    En waar haalt men de methanol vandaan?
    Nu haal ik de methanol bij een Belgiesche bouwmarkt in 1 literflesjes a 2,65 euro, dat kan goedkoper denk ik.
    Ik gebruik de foolproof-methode uit bovengenoemde site.

Groetjes tdibertje

Je kan zeep maken van de glycerine.
    edited August 2008
    [QUOTE=fraggie;38584]Je kan zeep maken van de glycerine.

Zelfs harde of zachte, waarmee je je dan kunt wassen. Misschien ook wel je auto!

Groet, Cp
  • fraggie PPO Newbie
    edited August 2008
    [quote=Chicken Power;38687]Zelfs harde of zachte, waarmee je je dan kunt wassen. Misschien ook wel je auto!

Groet, Cp

Ligt aan je catalist

over het algemeen is Naoh vast en met KoH vloeibaar.

Tenminste , naar ik gelezen heb ;)
    Ben geen bioD Guru :)
  • ookjan PPO Burner
    edited February 2009
    men neme 87 liter koudgeperste koolzaadolie en voegt daarbij 13 liter van de goedkoopste benzinne, waarna men goed schud.
    het resultaat is even goed als biodiesel maar veel goedkoper,en met een veel betere energiebalans.
    (voor de groene fanatiekers , methanol wordt van aardgas gemaakt dus net als benzinne een fosiele brandstof)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Ook Jan, wat je schrijft klopt niet.

Simpel gezegd komt het hierop neer: Met het maken van biodiesel scheidt je de glycerine af van het vet. De methanol komt in de plaats van de glycerine. Hierdoor wordt onder andere de viscositeit sterk verlaagd.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    [quote=smul;46495]Ook Jan, wat je schrijft klopt niet.
    ...Hierdoor wordt onder andere de viscositeit sterk verlaagd.

En wat win je daar dan mee?? Dat ook luiaards, die weigeren hun auto lichtjes aan te passen, erop kunnen rijden??
    edited February 2009
    [QUOTE=soapwater;46497]En wat win je daar dan mee?? Dat ook luiaards, die weigeren hun auto lichtjes aan te passen, erop kunnen rijden??

Nee, dat je in de winter bijvoorbeeld een systeem vol hard vet hebt voorkom je. Ik rij een twee tank systeem, ik kan starten op biodiesel en omschakelen naar PPO.

Wij gebruiken de biodiesel voornamelijk bij de productie van de XW100.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2009
    Smul, ik schiet niet op jou hoor...
    Maar dat je van verse olie biodiesel gaat maken... daar heb ik serieuze vragen bij!
    edited February 2009
    [QUOTE=soapwater;46501]Smul, ik schiet niet op jou hoor...
    Maar dat je van verse olie biodiesel gaat maken... daar heb ik serieuze vragen bij!

Nee dat weet ik :)

Cp en ik maken ook geen biodiesel van verse olie. Wij makken het alleen van hard plantaardig vet en dierlijk vet!
    edited February 2009
    [QUOTE=soapwater;46497]En wat win je daar dan mee?? Dat ook luiaards, die weigeren hun auto lichtjes aan te passen, erop kunnen rijden??Nope, met schone kzo niets, maar met dik vet/olie wel, dan kun je ook in de winter 100% rijden zonder blokken in je tank en slecht startgedrag.

Tim
    edited February 2009
    Crap,

Ze reageren sneller dan ik kan typen, fanatiek hoor....

Timygazzz
  • ookjan PPO Burner
    edited February 2009
    wat klopt niet ,smul?
    ik beweer alleen dat een mengsel van benzinne en olie even goed rijdt als biodiesel . veel eenvoudiger, goedkoper en energieeficienter is.
    wat klopt niet?

ik wil altijd bijleren.
    edited February 2009
    Is 13% benzine niet een beetje veel Ookjan?

Is dat proefondervindelijk door jou bewezen die verhouding of heb je daar documentatie van.

Ook ik wil graag leren :wink:
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    edited February 2009
    [QUOTE=ookjan;46532]goedkoper Hoe duurzaam is het voor je motor? Als die na 50.000km op dit mengsel verrot is, dan was het toch echt duurder en minder energie effici
  • pjotterpjotter Banned
    edited February 2009
    [quote=easy rider;46533]Is 13% benzine niet een beetje veel Ookjan?

:wink:

[quote=easy rider;42002]20 Petroleum en 10% benzine 98 RON.
    .

is de 2e quote ook nie een beetje veel??:confused:.
    en wbt benzine. scheelt t maar 3%

[quote=easy rider;42002]Ik ga proberen de komende weken het percentage benzine te verhogen . .

zal dus zeker 13% worden.
    t resultaat is in desbetreffende draad nog niet vermeld.
    edited February 2009
    De vraag was dan ook gesteld aan Ookjan.

Ik rotzooi maar wat aan :D.
Sign In or Register to comment.