Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Filteren van gebruikte olie

NiekNiek Super Moderator
edited May 2011 in Filteren van GPO
Hier een omschrijving van mijn filtermethode, voor de liefhebber.

1. Ik haal soyaolie bij de visboer, 400 liter in 1 keer. In 2 vaten van 200 liter.
2. De Soya olie pomp ik met een dompelpomp (650 watt van de Aldi) over op een filterdoek van Caddy Daddy. Het doek ligt op een roostertje in een cementkuip met gaten. (systeem caddy daddy, maar dan niet verwarmd) De ronde cementkuip ligt op een open vat van 200 liter. In het vat zit op 40 cm hoogte een kraantje.
3. Als het vat vol is, kan het even bezinken (dagje of zo) en wordt het afgetapt en met een jerryvan overgebracht naar de volgende stap.
4. PVC rioolpijp 16 cm doorsnee, onder afgedopt en met een kraantje onderin. Bovenin een nylonkous, die wordt gefixeerd met een houten prop met in het midden een gat. De jerrycan wordt in het vat gegoten. Ik heb twee van die vaten op elkaar. Twee filters onder elkaar dus.
5. De gefilterde VWO wordt opgevangen in een tankje.
6. vanuit dat tankje wordt het zaakje opgepompt (camper waterpomp) en door een PPO filter en daarna door een dieselfilter gestuurd en vervolgens opslagen in een 1000 litervat.

Het systeem voldoet goed, maar het is nagol wat handwerk. Ben van plan om het systeem te verbeteren en de zaak zoveel mogelijk automatisch te laten lopen.

Ervaringen:
1. Ik filter niet verwarmd, omdat ik geen verwarmde tank in de auto heb.
2. In de nylonkous filters blijft nog steeds wat vet achter. De kousen moeten naa 200 liter schoongemaakt worden.
3. Ook in het ppo filter blijft dan nog wat vettigheid achter (na 200 liter)
4. Het dieselfilter (patroon) heb ik naa 80 liter nog niet vervangen/schoongemaakt)

De olie heeft een lagere viscositeit dan zonnebloemolie van de Aldi.

Mogelijk heeft iemand nog wat suggesties voor verbetering.
Mogelijk kan iemand dan mij ook een oplossing aan de hand doen voor het volgende probleem:

Als ik het spulletje meng met 10 % petrol werkt het prima. Als ik niet bijmeng loopt mijn dieselfilter in de auto kennelijk niet goed door en het spul blijft in het filter zitten. Gevolg: het zaakje rijdt niet harder dan 70 km/uur en ook na omschakelen op diesel blijft dat zo. Dit treedt al op na 300 km. Ik heb een Mistsibishi l300, en het brandstoffilter zit op een ***lige plek. Zo maar even vervangen is er niet bij. Je bent zo een uur verder als jeje filter wilt wisselen.

Het vergroten van de diameter van de leidingen van 8 naar 10 mm heeft niet geholpen.
Na het vervangen van het filter en tijdelijk diesel in de tweede tank, lloopt de wagen weer prima, het is dus geen motorisch probleem.

Wat ben ik van plan om het probleem op te lossen:
1. Dieselfilter op een andere plek zetten en isoleren (mogelijk koelt het zaakje te snel af)
2. Extra dieselpomp erbij
3. Alle warme leidingen isoleren
4. Toevoegen van Kathlon biocide

Zijn er mensen, die nog een suggestie hebben.

BVD
Niek
«13

Comments

• Martijn PPO Addict
    edited April 2005
    schrap de kathlon, is bedoeld voor diesel en nutteloos voor ppo. als je olie van een kwaliteit is dat je dit nodig hebt is het echt bagger! dan kun je vroeg of laat problemen verwachten en ben je beter af met de aldi.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited April 2005
    Hmm... een dagje laten bezinken lijkt mij wat weinig. Verder vraag ik me af wat er in de wvo allemaal gebeurt, of er toch nog niet e.o.a. reactie gaande is...?? Ik heb zo eens een aantal liter van mijn oude frituurolie (zonnebloem) laten staan en dat leek uiteindelijk op een soort mayonaise.... doet dierlijk vet iets met plantaardige olie?

Verloopt in jouw methode de filtervolgorde wel van grof naar fijn? Het filtervlies van Caddy Daddy = 10 micron. (bij monopöl 1 micron) Wat is dat dan bij een nylonkous? En jouw ppo filter, hoe ziet die eruit?
    Is er in de 1000 liter tank ook nog een bezinksel te zien?

Roland

PS. Ik zocht even hoeveel micron een dieselfilter heeft en vond deze site:
    leuk om te weten!
  • NiekNiek Super Moderator
    edited April 2005
    Roland said:

Hmm... een dagje laten bezinken lijkt mij wat weinig.

Verder vraag ik me af wat er in de wvo allemaal gebeurt, of er toch nog niet e.o.a. reactie gaande is...?? Ik heb zo eens een aantal liter van mijn oude frituurolie (zonnebloem) laten staan en dat leek uiteindelijk op een soort mayonaise.... doet dierlijk vet iets met plantaardige olie?

Verloopt in jouw methode de filtervolgorde wel van grof naar fijn? Het filtervlies van Caddy Daddy = 10 micron. (bij monopöl 1 micron) Wat is dat dan bij een nylonkous? En jouw ppo filter, hoe ziet die eruit?
    Is er in de 1000 liter tank ook nog een bezinksel te zien?

Roland

PS. Ik zocht even hoeveel micron een dieselfilter heeft en vond deze site:
    leuk om te weten!

Roland,
    dank voor je reactie.
    Wat er allemaal gebeurt met VWO weet ik niet, maar het is niet echt veel. De VWO, die ik nu twee maanden in een vat heb, ziet er nog perfect uit en is zelfs dunner, dan zonnebloemolie van de Aldi. Het mayonaise effect is bij mij nog niet opgetreden. Volgens mij is mayonaise een emulsie, dat betekent een mengsel van olie en water.

Mijn filtermethode loopt van grof naar fijn. Een nylonkous is in ieder geval fijner dan de 10 micron van het caddy-daddy filter: er blijft nog prut in achter. Ik heb wel gemerkt, dat er nylonkousen zijn met verschillende porieen.
    Het PPO filter is een gaasfilter, dat schoongemaakt kan worden. Na het gaasfilter zit een filterpatroon voor diesel (ook 2 micron ??)

Als ik mijn filter uit de auto haal, blijkt er toch nog een restje dikkere (wel heldere) olie in te zitten (dikker dan diesel), maar absoluut zonder zichtbare vettigheid of viezigheid. Ik hou het voorlopig maar op te snel afkoelen van het filter. Ook in de 1000 litertank geen drab, althans niet onderin (de kraan zit op het laagste punt en de vwo komt er helder uit)
    Ik moet dat nog isoleren. Ik laat weten wat de effecten daarvan zijn als ik het zaakje veranderd heb.
    In de auto heb ik ook een identiek gaasfilter zitten. Die is na 300 km wel licht vervuild. Je zou zeggen, dat er in de tanks van de de auto toch iets van een reactie optreedt.

Niek
    edited April 2005
    Martijn said:

schrap de kathlon, is bedoeld voor diesel en nutteloos voor ppo. als je olie van een kwaliteit is dat je dit nodig hebt is het echt bagger! dan kun je vroeg of laat problemen verwachten en ben je beter af met de aldi.

Martijn, kun je me ook uitleggen waarom Kathlon geen effect heeft in WVO en wel in diesel. Se soyaolie die ik gebruik is echt geen bagger en altijd stukken voordeliger dan aldi olie
    Niek
  • Martijn PPO Addict
    edited April 2005
    diesel=dino olie
    ppo=plantaardig

bacterien hebben allemaal hun eigen voedsel, de bacterie waar dat spul voor bedoelt is eet minerale diesel en komt in plantaardige olie niet voor. dus tenzij het etiket beweerd ook voor ppo (dus NIET bio-diesel!) heeft het weinig nut om het te gebruiken.

tenzij de verkoper een betrouwbare ppo-fanaat is moet je hem niet geloven als hij beweert dat het spul wel nut heeft. de prijs is hoor genoeg om het heeeel graag te verkopen!

anders word het natuurlijk als de herkomst van de ppo tweifelachtig is. wvo is leuk, maar als het wordt gebruikt om alle vettige rommel in te gooien... dat bedoelde ik met "bagger".

hoop dat het duidelijk is, groeten martijn
  • Humphrey PPO Newbie
    edited May 2005
    Niek said:

Mijn filtermethode loopt van grof naar fijn. Een nylonkous is in ieder geval fijner dan de 10 micron van het caddy-daddy filter: er blijft nog prut in achter. Ik heb wel gemerkt, dat er nylonkousen zijn met verschillende porieen.
    Het PPO filter is een gaasfilter, dat schoongemaakt kan worden. Na het gaasfilter zit een filterpatroon voor diesel (ook 2 micron ??)

Hoi Niek,

Een indrukwekkend filtratiesysteem.

Ik vraag mij alleen af waarom het zo omslachtig moet. Ik haal uit je verhaal 6 filtratiestappen:
    1) "Caddy-Daddy" filter (doek filtartie 10 micron)
    2) Bezinken
    3) 1e panty (16 cm PVC pijp met kraan)
    4) 2e panty (16 cm PVC pijp met kraan)
    5) Dieselfilter
    6) PPO filter

Feitelijk wil je naar max. 1 micron (om je brandstoffilter in je auto zoveel mogelijk te ontzien), wat is nu het bezwaar om eerst te bezinken en daarna direct een doek van 1 micron te pakken?

Hooguit een tweede stap om vetten/wax eruit te halen (bij lagere temperatuur en eventueel een filterhulpmiddel)

Ik ben benieuwd naar je reactie
    edited May 2005
    Humphrey,

Als je stap 5 en 6 omdraait heb je de volgorde goed. Het zou heel mooi zijn, als je in 1 keer naar 1 micron kunt gaan. Of desnoods in twee stappen van 10 naar 1 micron. Ik zou dat wel eens willen proberen, maar ik kan nergens filterdoek van 1 micron vinden. Wel filterpatronen voor 1 malig gebruik, maar die zijn duurder dan een brandstoffilterpatroon. De ervaring met mijn methode is, dat er bij elke filterstap toch weer wat viesigheid achterblijft.
    Als je een adres weet, waar je 1 micron filterdoek kunt kopen, hou ik me aanbevolen.
    Niek
  • Humphrey PPO Newbie
    edited May 2005
    Niek said:

De ervaring met mijn methode is, dat er bij elke filterstap toch weer wat viesigheid achterblijft. Als je een adres weet, waar je 1 micron filterdoek kunt kopen, hou ik me aanbevolen.
    Niek

Nick,

Bedankt voor je reply, doel is dus gewoon 1 micron.
    Als ik het goed begrijp zijn de tussenstappen "gevoels" stappen. Waarbij bij elke stap een beetje meer meuk achterblijft.

Ga het eerdaags ook proberen.
    Ik hou je op de hoogte.

Humphrey

PS, 1 micron doek: probeer eens bij www.sefar.com of www.lampe.nl (gewoon wat afmetingen opgeven en zeggen dat het een proefopstelling voor school betreft, (wees creatief)
  • Toyo PPO Burner
    edited May 2005
    Op de site monopoel.de kun je 1 micron vlies bestellen van 1,20 breed. Dit kost 8 euro de strekkende meter voor zover ik het goed heb onthouden. Daar zullen vast nog wel bezorgkosten bij komen.

Momenteel ben ik aan het testen met vlies dat tussen de 1 en de 5 micron ligt. Dit zou fijner zijn dan de toyota brandstoffilters, die ligt volgens een website die ik gevonden heb op 10 micron.

Verder zit ik nu op een 2 staps traject: voor filteren met caddy daddy filter van 10 micron en na filteren met koffiefilters (tja het is een geklooi maar die leveren nog steeds het beste resultaat), en nu testen met het 1-5 micron vlies.

~ Toyo ~
  • Peus PPO Addict
    edited July 2005
    Beste heren filteraars van VWO,

Hebben jullie al eens geprobeerd eerst met dino te mengen en dan te filteren. :?: :idea:
    Ik heb dat pas gedaan met afgewerkte motorolie 1:3. Dus 25% olie op 75% dino. Dat liep heel flotjes door het papieren filter heen.
    Ik heb nu ook wat VWO bij een patatboer gehaald en ben nu bezig met 50% mix met dino. Ook dat loopt redelijk door het papierfilter heen, maar minder snel natuurlijk. :roll:
    Mvg.
  • edited August 2005
    Naar aanleiding van een vraag die ik heb gesteld op het nederlandse gedeelte van de site www.fmso.de (zie http://www.f27.parsimony.net/forum67032/messages/5058.htm) en de reakties daarop wil ik even wat kwijt over het gebruik van WVO; de olie die je bij wijze van spreken gewoon bij de visboer op de boulevard af kan halen dus…
    Ik heb nml vandeweek 10 liter (ongebruikte) vloeibare bak- en braadolie voor de horeca gekregen.
    Het overgrote deel bestaat uit plantaardige olien en vetten en gedeeltelijk is dit weer in de di-gyceride- en citroenzuur ester vorm.
    Dit zal voor een diesel niet zoveel problemen opleveren, maar waar ik me meer zorgen om maak is de 1% zout die er in zit. Bij de gebruikte olie van de visboer zal dit waarschijnlijk een stukkie hoger kunnen liggen!
    Nou was er een reaktie van iemand die vertelde dat hij/zij de olie en ongewenste producten (zoals zouten en suikers) eerst scheidde dmv een simpele extractie.
    Beroepsmatig (chemicus) heb ik vrijwel dagelijks met extraheren te maken.
    Het is een eenvoudige techniek om twee of meer stoffen die (in dit geval) in 1 oplossing zitten van elkaar te scheiden .
    De WVO wordt eerst verdund met diesel, waarna er water aan toegevoegd wordt. Dit mengt niet (want water is een polaire stof en diesel een apolaire stof) *] en omdat diesel lichter is dan water krijg je twee lagen; de waterlaag onderop en de organische fase (diesel) bovenop.
    Door het geheel te verwarmen (met evt roeren) of door flink schudden kun je het misschien toch voor elkaar krijgen om enigszins de twee fasen te mengen.
    De zouten vinden het veel fijner in de waterlaag en de plantaardige olie heeft het weer meer naar zijn zin in de diesel, dus als je het geheel dan laat bezinken (“uitscheiden”), kun je daarna mooi de diesellaag met je WVO scheiden van de waterlaag.
    Op deze manier raak je volgens mij wel een aardig deel zouten en andere wateroplosbare troep kwijt.
    Als je het verder helemaal netjes wilt doen (zoals ik van mijn baas moet..) zou je het diesel/wvo mengsel nog kunnen drogen. Daarvoor moet je kijken of je via de een of andere weg aan een droogmiddel kunt komen. Goede en veelgebruikte voorbeelden hiervan zijn (op het lab) magnesiumsulfaat en natriumsulfaat.
    Een paar lepeltjes in de diesellaag gooien en goed doorroeren; het nog aanwezige beetje water wordt nu door het droogmiddel ingevangen en kan met een simpel filter worden verwijderd.
    De diesel/WVO kun je hierna nogmaals door een filter halen met bv de grootte van een standaard dieselfilter om ook de laatste deeltjes eruit te halen.
    Dit is dus niet hoe ik het doe, maar ik heb gewoon ff verder zitten brainstormen op de reakties.
    Ik twijfel op dit moment nml of ik de bak-en-braad er wel in zal kiepen (evt verdund met Hoogvliet-ZBO)

Heeft iemand ervaring met evt problemen door aanwezige zouten (corrosie) of is deze manier van zuiveren te omslachtig en eigenlijk helemaal niet nodig!

Ik kijk uit naar de vele nuttige reakties en gedachtensprongen!

Groeten,
    Jelle

*] Heb ik voor je gecorrigeerd, Jelle. Mvg, Peus
  • Bart PPO Burner
    edited August 2005
    Ik ben nooit iets tegen gekomen over dat zouten een probleem zouden zijn. 1% lijkt mij ook wel heel erg veel! Wat je zegt over drogen klopt zeker, WVO kan water bevatten en dat wil je liever niet in je tank. Voor zover ik weet, de traditionele methode om water te verwijderen is (dit doe je nadat de olie gefilterd is):

1) verhit de olie tot 100C. Wees voorzichtig, blijf roeren i.v.m. stoombellen die kunnen ontstaan!
    2) Als het koken stopt, voer de temp op tot zo'n 130C, 10 minuten lang.

Maar het lijkt er op dat jij de kenner bent hier, wellicht is jouw chemische methode effectiever.. :-)

Ik heb wel eens van het principe "wassen" gehoord, waar je inderdaad eerst de olie mengt met water om vervolgens het water en de olie weer te scheiden, inderdaad met het doel om de olie schoner te maken. Dus het klinkt mij allemaal logisch in de oren wat je zegt! :-)

Sorry dat ik niet meer zinnigs heb toe te voegen. Maar WVO is toch wel de way to go! ECHT goedkoop, goed voor het milieu, en als je toch al PPO-er bent... :- )
  • Bart PPO Burner
    edited August 2005
    Heb de thread nog eens doorgenomen: Ik ben toch benieuwd wat nou de beste (d.w.z. meest effectieve en toch niet absurd intensieve) methode is om WVO echt goed schoon te krijgen. Het filteren is uitgebreid op ingegaan hiervoor, als ik het allemaal goed heb begrepen is men het er over eens dat je naar 1 micron moet (via 10 micron).

Een vraag die bij mij opkomt is, zijn de zouten die Jelle beschrijft a) uberhaupt een probleem, en b) zijn de moleculen kleiner dan 1 micron.

Ook vraag ik mij af of een lagere viscositeit het filteren bevordert (ofwel d.m.v. voorverwarmen, ofwel door diesel toe te voegen).

Als de zouten toch een probleem zijn en niet door een 1 micron filter uitgefiltert worden dan zal je toch moeten "wassen" om van dat zout af te komen. En dan moet je dus ofwel chemisch drogen zoals Jelle beschrift, ofwel dmv verhitting. Beide heeft zo zijn nadelen.

En WVO kan hoe dan ook water bevatten wat niet uitgefilterd wordt. (Ik heb hier een interessante thread over gevonden: http://biodiesel.infopop.cc/groupee/forums/a/tpc/f/159605551/m/971105957. Ze zeggen hier dat water wel degelijk een probleem kan zijn. Ik weet ook niet hoe serieus je dit moet nemen).

Misschien gaat dit allemaal wel wat ver.. :-) Ben misschien een beetje een purist :-)

Maar, het lijkt mij dat het zeker niet uitgesloten is dat water een probleem kan zijn.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    Er bestaan professionele machines die gebruikte olie kunnen schoon maken. Als de minister in september.......durf ik er wel één te kopen.
  • RolandRoland PPO Burner
    edited August 2005

Er bestaan professionele machines die gebruikte olie kunnen schoon maken. Als de minister in september.......durf ik er wel één te kopen.

Welke website geeft daar verdere info over? Welk bedrijf produceert deze?
  • edited August 2005
    Bart said:

Heb de thread nog eens doorgenomen: Ik ben toch benieuwd wat nou de beste (d.w.z. meest effectieve en toch niet absurd intensieve) methode is om WVO echt goed schoon te krijgen. Het filteren is uitgebreid op ingegaan hiervoor, als ik het allemaal goed heb begrepen is men het er over eens dat je naar 1 micron moet (via 10 micron).

Een vraag die bij mij opkomt is, zijn de zouten die Jelle beschrijft a) uberhaupt een probleem, en b) zijn de moleculen kleiner dan 1 micron.

Ook vraag ik mij af of een lagere viscositeit het filteren bevordert (ofwel d.m.v. voorverwarmen, ofwel door diesel toe te voegen).

Als de zouten toch een probleem zijn en niet door een 1 micron filter uitgefiltert worden dan zal je toch moeten "wassen" om van dat zout af te komen. En dan moet je dus ofwel chemisch drogen zoals Jelle beschrift, ofwel dmv verhitting. Beide heeft zo zijn nadelen.

En WVO kan hoe dan ook water bevatten wat niet uitgefilterd wordt. (Ik heb hier een interessante thread over gevonden: http://biodiesel.infopop.cc/groupee/forums/a/tpc/f/159605551/m/971105957. Ze zeggen hier dat water wel degelijk een probleem kan zijn. Ik weet ook niet hoe serieus je dit moet nemen).

Misschien gaat dit allemaal wel wat ver.. :-) Ben misschien een beetje een purist :-)

Maar, het lijkt mij dat het zeker niet uitgesloten is dat water een probleem kan zijn.

Zoals ik mijn verhaal over extraheren van onzuivere WVO heb opgeschreven is puur en alleen nav hoe ik in het lab mijn reakties opwerk.
    Of het op deze manier voor plantaardige olie zinvol is, weet ik niet.
    Volgens mij krijg je trouwens door "uitkoken" bij 100 tot 130 graden zeker niet al het water eruit, maar of dat ook moet..? Bij verbranding in de motor komt tenslotte ook water vrij (alleen hoeft het dan dus niet meer door de pomp). Hoop trouwens niet dat het opstoken van de diesel/WVO boven op het gasfornuis plaatsvond...

De moleculen gaan er trouwens wel doorheen; wat je in een fles ZBO van de Aldi ziet is in principe alleen maar (een mix van) moleculen plantaardige olien en dat loopt dus ook door een filter!
    De grootte van een molecuul plantaardige olie moet je trouwens zoeken in de orde van grootte van een paar duizend picometer (1000 tot 10000 oid).
    Een picometer is 1 miljardste millimeter en een micron "slechts" 1 duizendste millimeter. Als je een millimeter in 1 miljoen stukjes snijdt, heb je een picometer... :shock:
    Maargoed, tot zover het intermezzo; misschien is het, zoals je zegt, helemaal niet nodig om te drogen en is filteren met 1 micron goed genoeg.

Bestaan er niet benzine/diesel additieven die in de winter beschermen tegen vocht in de tank? Vooral als je auto/motorfiets wat langer stilstaat?
    dan zou het wel handig kunnen zijn om een flesje daarvan in je ZBO-voorraadtank te kiepen..
    edited August 2005
    Pieter en Roland. Ik ga binnen twee weken het bedrijf bezoeken. De machine is eigenbouw en draait volop. Er rijden al veel (vracht) wagens op het eindproduct.
  • pieter PPO Master
    edited August 2005
    Je maakt me nieuwsgierig, op het Duitse forum lees ik dat ze veel bezig zijn met centrifuges, ben ik warm???? :idea:
    edited August 2005
    Heb alleen een paar foto's Pieter. Is een groot ding (3 meter hoog en 2 meter breed schat ik). Produceert nu containers van 10000 liter. Hoop niet dat die naar vis, fricadellen, hamburgers en kroketten ruiken :lol:
    Ga ook uit van een centrifuge.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2005
    misschien een beetje simpel door de bocht?
    Maar als je een mengeling van plantaardige en dierlijke olien hebt, waarom zou je die dan niet eens in de koelkast zetten?

De dierlijke vetten zullen dan vast worden en zullen (denk ik) de zouten meteen mee neerslaan. De vloeibare fractie kun je gebruiken om verder mee te gaan...

Verder was volgens mij de vraag of een molecuul (eigenlijk een kristal) Natrium Chloride (= keukenzout) gescheiden kan worden door een 1 micronfilter.
    Ik heb geen idee.

Wie wel.?

groeten Peter
  • Bart PPO Burner
    edited August 2005
    Yep, die vraag staat nog open. Jelle, weet jij dit? Je refereert naar de grootte van de oliemolecuulen (mag je dat zo noemen? :-) maar die zijn het probleem niet, het gaat om het zout.

Dierlijke vetten lijken mij zeker geen goed idee! Zoals je zegt, die stollen op kamertemperatuur. Denk aan een pakje boter... :-) Ik zou het zelf niet in mijn tank gooien als ik dat zag.

Ook is er nog steeds de vraag of water in WVO een probleem is. De link die ik eerder postte is op een Biodiesel forum. ze gaan erg diep op de materie en, en de meningen loper erg uiteen. sommigen zijn er van overtuigd dat je MOET wassen, om verschillende redenen, b.v. de groei van bacterien in je tank wat op termijn problemen kan veroorzaken (wat voor problemen weet ik ook niet). Ook wordt beweerd dat de microdruppels water op termijn schade aan de brandstofpomp kunnen veroorzaken. Maar voor meer details kun je het beste even de thread zelf lezen.

Ik ben trouwens toch ook wel nieuwschierig naar die machine! :-) Centrifugeren klinkt zinnig om water te verwijderen, olie en water heeft een ander soortelijk gewicht. Ik denk niet dat het zouten kan verwijderen.

Groeten,

Bart
  • edited August 2005
    Bart said:

Yep, die vraag staat nog open. Jelle, weet jij dit? Je refereert naar de grootte van de oliemolecuulen (mag je dat zo noemen? :-) maar die zijn het probleem niet, het gaat om het zout.

Dierlijke vetten lijken mij zeker geen goed idee! Zoals je zegt, die stollen op kamertemperatuur. Denk aan een pakje boter... :-) Ik zou het zelf niet in mijn tank gooien als ik dat zag.

Ook is er nog steeds de vraag of water in WVO een probleem is. De link die ik eerder postte is op een Biodiesel forum. ze gaan erg diep op de materie en, en de meningen loper erg uiteen. sommigen zijn er van overtuigd dat je MOET wassen, om verschillende redenen, b.v. de groei van bacterien in je tank wat op termijn problemen kan veroorzaken (wat voor problemen weet ik ook niet). Ook wordt beweerd dat de microdruppels water op termijn schade aan de brandstofpomp kunnen veroorzaken. Maar voor meer details kun je het beste even de thread zelf lezen.

Ik ben trouwens toch ook wel nieuwschierig naar die machine! :-) Centrifugeren klinkt zinnig om water te verwijderen, olie en water heeft een ander soortelijk gewicht. Ik denk niet dat het zouten kan verwijderen.

Groeten,

Bart

Voor zout zijn er twee (eigenlijk drie) mogelijkheden:
    Het is in oplossing en dan bestaat bestaat het niet uit vaste deeltjes (maar ionen), of het is niet in oplossing en dan heb je dus vaste deeltjes.
    De vaste deeltjes kunnen natuurlijk weer verschillen in grootte (groter of kleiner dan 1 micron; die kun je dus wel of niet wegfilteren). De vaste deeltjes zijn opgebouwd uit allemaal zoutmoleculen die bij elkaar zitten in een kristalrooster.
    Afzonderlijke zoutmoleculen zijn weer een stukje kleiner dan de grootte waar ik het al eerder over had (die krijg je dus niet weg met een filter).
    Ik denk dat je in principe met een 1 micron filter wel goed zit.
    Als je bv tankt, zullen er ook wel een kleine stofdeeltjes je tank in waaien.
    En wat als je (in de mist) tankt bij een tankstation aan de kust; al die zoute zeelucht...
    Waarschijnlijk zullen tijd en ervaring het moeten uitwijzen...

Ik denk dat wassen (of zuiveren in het algemeen) in principe nooit kwaad kan, maar je moet je afvragen of het al die moeite waard is.
    Misschien twee of drie brandstoffilters achter elkaar zetten..?
    edited August 2005
    Ppo'r: Ik zoek iets groters :D
    Het tot nu toe gevonden apparaat haalt alle soorten zouten en alle soorten suikers eruit. Ook de eiwitten en proteinen. Zegt men. Zuiverheid (zeg je dat zo?) is 1 micron. Tot slot voegt men nog iets aan toe. Geen idee wat. Je zou het natuurlijk ook kunnen vermengen met vers geperste olie. Om een lage kostprijs te houden.
  • edited August 2005
    Kijk even naar volgend artikel:
    http://www.folkecenter.dk/plant-oil/efdcpos_ef.pdf
    Op pagina 44 (of pag 48 volgens de PDF-file) vind je een schematische tekening voor het filteren van PPO.
    Onderaan de silo's kan je steeds bezinksel aflaten.
    Enkel na de 4de silo beginnen met een filtervlies.
    Je kan proberen om de silo's te maken van oude olietonnetjes.
    Let erop dat iedere silo van onderuit gevuld wordt, om het bezinksel laag te houden.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2005
    Jelle! Ook hier?

Wat leuk, maak je zelf wat meer dan gast, en registreer je. heeft bij mij ook even geduurt. Maar is wel zo leuk om deel uit te maken van zo'n club van gelijkgestemden. Ben blij met jou inbreng als chemicus / laborant. Heb ik uit aardigheid ook nogs twee jaar avondcursus in gedaan. Mn corebisiness is natuurlijk wat anders, maar een beetje wetenschappelijke benadering prikkeld mij altijd!

Ik heb het idee dat jou posting hier het gevolg was van Peus z'n vraag op een van de andere fora. Waar ik dus ook aan deelneem en jij op reageerde.

Wat ik ik in die vraagstaart niet geschreven heb, was dat ik in mijn productieproces, buiten extractie/uitwassen, ook nog aan herkristalisatie doe.

Mijn uitgangs materiaal is overwegend kippenvet, aangevuld met WVO en lidl zonnebloem olie. Dit verdund met ca. 10 % diesel. Na het opkoken met water en wat keukensoda om de pH neutraal te krijgen, laat ik dit mengsel afkoelen tot een graadje of 30. Hierbij zakt al een hoop troep naar de water fractie, scheelt heel veel filteren. Het zout en suikers zijn ook goeddeels overgegaan naar de water fractie.

M'n oliefractie schep ik van boven af. Nu heb ik de beschikking over een hele zooi mooie rvs vaten, en een klein koelcelletje waar zo'n ding precies in past. Vat van een litertje of 100. Met aftap onder.

Ik giet mijn oliefractie in dat vat, en doe dr een weekje niks mee. Vervolgens schakel ik de koeling in op een graad of 8.

De zwaardere dierlijke vetten kristaliseren dan uit, en zakken naar de bodem. Na een dag of wat, als ik een absoluut heldere toplaag zie, begin ik die in mn drietraps filtergang te stoppen.

Dat doe ik tot net aan de vaste fractie, die is trouwens qua aspect gelijk aan versuikerde honig.

Het filtraat is in de praktijk dan zeker bruikbaar tot temperaturen van 10 graden. Zonder ombouw of voorverwarming.

Vervolgens gaat de koeling uit, en na een dagje of wat is er weer een heldere laag ontstaan. En na het gebruikelijke filteren rijdt ik daar nu in ut zomertje mee.

De "vaste massa" gaat gebruikt worden vooor stationaire toepasingen met voorverwarming, en wordt opgeslagen in en IBC.

Ga trouwens dat poliar / a-poliar van Peus zn correctie nog is nalezen en zoeken.
    Groet, Cp
  • Peus PPO Addict
    edited August 2005
    [quote=Chicken Power]....dat jou posting hier het gevolg was van Peus z'n vraag op een van de andere fora. Waar ik dus ook aan deelneem en jij op reageerde.....I.d.d., mensen met kennis van PPO-zaken horen ook in te brengen op PPO.NU. Welkom Jelle, op ons forum!!

[quote=Chicken Power]....De zwaardere dierlijke vetten kristaliseren dan uit, en zakken naar de bodem. Na een dag of wat, als ik een absoluut heldere toplaag zie, begin ik die in mn drietraps filtergang te stoppen.....Dit is de beste manier van: afscheiden olie met lage visco van de olie met hoge visco. Als je het lang laat staan, wordt het kraakhelder (honingkleur).

[quote=Chicken Power]....De "vaste massa" gaat gebruikt worden vooor stationaire toepasingen met voorverwarming, en wordt opgeslagen in en IBC..Wat doe je met die troebele vetten? Verstook je die in een houtkachel of zo? Zoja, hoe doe ja dat dan?

[quote=Chicken Power]....Ga trouwens dat poliar / a-poliar van Peus zn correctie nog is nalezen en zoeken.Groet, CpDeze corectie was ingegeven door Jelle en niet mijn eigen inbreng.

Prettige forumdiscussie trouwens, goed bezig :wink: .
    Mvg. peus.
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited August 2005
    Peus, goedendag!

Altijd goed, wanneer je het ook leest.
    Peus said:

I.d.d., mensen met kennis van PPO-zaken horen ook in te brengen op PPO.NU.

Dank voor het compliment!
    Peus said:

Als je het lang laat staan, wordt het kraakhelder (honingkleur).

Dat klopt dus, maar is wel een beetje verneukeratief. In die heldere vloeistof zwerven nog steeds hele kleine wasachtige vetkristalletjes. Vandaar uitgebreid filteren. Die vang je al af met een standaard papieren frituurvetfilter van de Sligro. De tegengehouden deeltjes maken de doorgang steeds fijner tot het filter dicht zit. Rustig uit laten zakken en de massa valt er zo uit, en bij de vaste fractie voegen.
    Peus said:

Wat doe je met die troebele vetten? Verstook je die in een houtkachel of zo? Zoja, hoe doe ja dat dan?

Dat is niet juist, die vetten zijn niet troebel maar in een wasachtige kristallijne structuur overgegaan. Verhitten doet ze weer in een heldere vloeistof overgaan. Waren ze echt troebel, dan had het opkoken geen zin, buiten de pH correctie.

Wat ik dr mee ga doen staat op een ander stukje van deze site; http://www.u-xperience.com/forum/viewtopic.php?t=190

Primaire aanwending van de zuiverste qualiteit ( Van Dobben is tr nix bij..)van deze 'hardere' vetten is aanwending in een wkk- instalatie met voorverwarming. Mocht er geen electra behoefte zijn maar wel aan warmte, dan ben ik voornemens het letterlijk op te gaan stoken in een cv- instalatie. Heb er al twee, een 'geblazen' brander, en een zogenaamde bakbrander. Die laatste lijkt me een beter alternatief dan opstoken in een houtketel. Was wel een gedachte geweest, beetje mengen met zaagsel en zo. Maar de continuiteit leek me wat lastig.

Zo'n bakbrander is eigenlijk een soort vergasser. Welbekend van onder andere Coleman, voor de broeders in Petrus onder ons. Hier zit geen gloeikous in, maar een systeem van een pan/bak waar de brandstof door een vlotter (ook wel foutief carburateur/carburator genoemd) op peil wordt gehouden. Daarboven hangt een soort metalen 'trekbuis' met perforaties, waarbij een tweede primaire verbranding plaats vindt. De secundaire verbranding wordt weer gevormd door een grotere ring met gaatjes daar om heen. Beetje soort van venturi systeem.

Korte uitleg,maar ik zou dr zelfs de glycerine van mn biodieselproductie in kunnen verbranden.

Wordt al weer een heel epistel...

Water en zout:

Zoals Jelle al beschreef, zout in kristallijne vorm krijg je wel uitgefilterd. Maar een eigenschap van zout is dat het hygroscopisch (vochtaantrekkend) is. Net zoals de moelijke naampjes die Jelle op zijn werk van zn baas moet gebruiken. Dat is ook weer niet zo erg als het lijkt , hoor. Eigenlijk net als de Bison vochtvreter; dat spul heet eigenlijk Calcium Chloride.

Nou, vocht is overal, dus zit er kristallijn zout in je olie, dan trekt dat echt wel water aan. En daar zit de Crux! Dan is dat zout ook ni kristallijn meer...

Nu ff terug lezen wat Jelle daar over schreef!

Wrijven helpt dus niet meer en filteren ook niet.

Vandaar, kleine wasjes, grote wasjes, wassen, spoelen, djoe geloe! Trafassie, mi boeroe.

Dus van dat zout en die suikers zijne me af, of in elk geval met een factortje honderd of meer terug gebracht.

Houden we het item water over.

Bijna elke vloeistof, uitgezonderd water zelf natuurlijk(dat zou de uitvinding van de eeuw zijn natuurlijk, instand water, handig voor moeilijke gebieden), kan een hoeveelheid water bevatten. Het maakt uit of dat het zoveel is dat het zich gaat afscheiden, of gewoon opgelost is in de brandstof. Gaat het zich afscheiden, dan kan je spreken van 'vrij'water. Dat moeten we zeker niet hebben. Daarvan was op een andere site genoegzaam en niet op basis van vrijwillige proefondervindelijke wijsheid vastgesteld dat welk een motor ook, daar niet op werkt...

Maar het min of meer 'gebonden' of opgeloste water in brandstof, hoeft geen enkel probleem te zijn. Het werkt zelfs positief. Immers, in het expansie gedeelte van het arbeidsproces ener verbrandingsmotor, draagt het alleen maar bij aan meer volume bij een zelfde hoeveelheid brandstof. Volvo heeft zelfs experimenten gedaan met waterinjectie...

Van belang is wel een motor op bedrijfstemperatuur. Wordt lastig met korte stadsritjes. Zijn er dan bestanddelen in de brandstof aanwezig die met water een corrossief verbindinkje vormen, problemen te over op den langen duur. Dat kan in ons geval zout zijn, maar in de dino-cyclus is zwavel ook een hele beduchte... Wellicht maakt Jelle daar un verhaaltje over!

Heb nog een verhaaltje over centrifuges, ben ik ook mee bezig geweest, maar ga nu ff pitten.

Trusten, Cp
  • fergie PPO Wannabe
    edited December 2006
    Hello Allemaal,

Het is in de praktijk jaren toegepast in de overal bekende lanz tractoren en soortgelijke gloeikop motoren !. Water injectie tot ca 30% bij vollast met goede resultaten. Het is me niet bekend of dat op zee ook met zout water is toegepast, wel dat er zoetwater tanks voor proeven zijn ingebouwd.

groeten,

René.
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    hoi ben nu bezig een filter station te maken na wat ondezoeken en een erg mooi verslag van niek zijn filter fabriek
    ben ik op het volgende gekomen een aantal bezink vaten met de toevoer onderin en boven een overloop dan komt het in een tank waar filterdoek in gespannen is ook onder erin en boven eruit
    ik hoop dat doordat het filterdoek aldoor in de olie zit en het van onder naar boven de olie erdoor gaat dat het filter minder snel verstopt met vetten en rommel die zooi wil tog naar beneden
    dan was het plan om schone olie met een pomp door een tien liter boiler te laten gaan om de filters schoon te maken
    wat erg makkelijk is want je hoeft alleen de tank leeg te laten lopen en van bovenaf warme olie er op te spuiten
    de zooi komt dan automatis bij de ongefilterde olie en mag dan weer een tijdje bezinken voordat het weer naar het filter gaat
    er volgt nog wel een foto sesie
    alleen caddy bla zit in suriname dus moet nog een tijdje op 10 micron doek wachten
    voor het 1 micron doek ben ik nog bij wat bedrijven aan het kijken welke ik het best kan nemen
    wil liever niet met filterzakken werken omdat die zo klein zijn als ik verder ben laat ik het wel weten
    martijn
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    dit is ook mischien wel intressant om te proberen
    http://hydrogenappliances.com/salt.html
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2007
    Ik heb het geprobeerd en het is me niet gelukt... Ga met andere olie nog eens een tweede poging doen.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Hé Ttinus dat idee met de filters op de kop lijkt me een goed idee! Maar hoe krijg je die filter lekvrij gespannen?
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    heb het ook geprobeert met zout niet gelukt geen verschil te zien in de olie alleen laagje zout onderin gekomen
    om het filter te spannen wou ik een 100l vat slopen en dan het deel wat taps loopt gebruiken in een ander 100l vat klemmen eventueel nog met rubber of kit
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    dat gesintertmetale weefsel filter lijkt me wel wat gaa eens informeren wat dat kost want volgens mij gaat dat erg lang mee en is makkelijk te reinigen
    http://www.mainpress.com/nederlands/dossier_pompen/filtratie_welk_type_van_vloeisto.htm
    edited March 2007
    - Geperforeerde metalen plaat: 10mm-800micron
    - Geweven metalen weefsel: 3m-50micron
    - Gesinterd metalen weefsel: 25-1micron
    - Geweven filterdoek: 1mm tot 25micron
    - Vilten filterdoek: 150micron-1micron
    - Membraan: 100micron-0.01micron

Ubergeil....

Als je prijzen weet moet je ff laten horen!

Met die tonnen dat zal wel gaan. Ik denk dat siliconenkit voldoende is.
  • ttinus PPO Burner
    edited March 2007
    nou ik heb een bedrijf gesproken die dat spul levert maar was volgens hun niet echt geschikt voor olie filteren
    want dat spul is een cm dik en de vervuiling gaat er heel diep in zitten en komt er bijna niet meer uit
    ik ben nog niet helemaal overtuigt want hij zei dat ik maar van die filterkaarsen moet gebruiken die gaan het langs mee
    als je regelmatig terug spoelt om het filter te reinigen en vooral niet wachten tot dat het filter verstopt zit want dat is ie heel moeilijk schoon te maken
    edited March 2007
    Er gaat niets boven een goede zak. Filterzak dan wel
    edited March 2007
    Vanwege de weinige plaats in mijn kelder ga ik misschien filterkaarsen gebruiken.
  • HollandseAfrikaan PPO Newbie
    edited April 2007
    Goedendag allmaal,

Ben nieuw hier op deze site, maar vind dit erg interessant aangezien ik nu ook al ruim een jaar op gebruikte zonnebloem olie rij met mijn Nissan 4x4
    De olie haal ik hier bij een groothandel, en filter dit zelf. De filtermethode die ik gebruik is vrij simpel maar kost net wat tijd.

Allereerst laat ik de bussenolie inhoud 20 l. enkele dagen staan, zodat de zwaarste delen alvast bezinken. Giet daarna de inhoud op het onderste deel na, dan over in een 20 liter bus waarin een kraan is gemonteerd op een 10 cm vanaf de bodem. Deze bus laat ik weer 2 dagen staan waarna ik de kraan openzet en de olie in 'het' filter laat lopen. Dit filter is niets anders dan acryldoek (gebruikt in de land en tuinbouw als vervroegingsdoek) Dit filtert nagenoeg al de vet delen uit de olie. Als de olie erg vervuild is herhaal ik dit proces nogmaals. In de auto heb ik voor het standaard dieselfilter een alcoholfilter gemonteerd die eventueel nogeens vetdelen uit de olie filtert.
    Het vet is het grootste probleem, het water, en de glicerine die uit het vlees is onttrokken tijdens het bakproces is zwaarder als de olie en zal in het onderste deel van de kan achterblijven. Misschien gooi ik hiervan wel iets te veel weg,maar dit gebruik ik zelf weer voor andere doeleinden.
    (zoals het insmeren van gereedschappen en smeren van kettingen)
    Van het geheel kan ik eventueel ook fotos laten zien,maar weet op dit moment nog niet hoe deze hier bij te voegen.

Vriendelijke Groeten vanuit Zuid Afrika !
    Ik rij overigens 50% gebruikte PPO en 50% Diesel in mijn Nissan 2700 TD :D
  • monkeydiesel PPO Burner
    edited November 2007
    hallo allemaal
    Zat te denken aan een centrifugaal filter

neem een centrifuge las alle gaten in de trommel dicht laat door een buis in het deksel olie zo laag mogelijk in de trommel lopen terwijl deze draait op een gegeven moment zal de olie over de rand van de trommel zijn weg naar buiten vinden
    omdat de olie onder in de trommel ingebracht wordt zal deze een weg naar boven moeten vinden tijdens deze weg blijven alle zwaarste deeltjes aan de meest buitenste kant van d trommel.

Zag afgelopen weeek een aflevering op Discovery over hoe ze algen door een centrifuge halen om daar bepaalde stoffen uit te winnen.

Vandaar dit idee

Wil het graag uitproberen zoek nog een geschikte centrifuge.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Monkey,

Google maar even op simplecentrifuge, is ook in andere topics reeds aan bod gekomen.

Groet,
    Ingmar
  • jva PPO Newbie
    edited November 2007
    hallo allemaal, sinds kort is de wondere wereld van ppo voor mij open gegaan... Nu zou ik graag mijn eigen olie filteren. Ik kan aan grote hoeveelheden gebruikte frituurolie geraken maar wat is nou de beste filtermethode??
    Ik heb hier al vanalles gelezen maar wat werkt nou het best en is het eenvoudigst? ik zou eerst een grove filter plaatsen naar een bezinkvat en daarna de olie door een 10 micron filter met 5 filterkaarsen pompen gevolgd door een filter met een kaars uit doek in die normaal voor grondwater wordt gebruikt en zo naar een opvangtank.. Daaruit zou ik dan de olie terug oppompen door nog zo een filter voor grondwater en dan de tank in. Zou dat alles resulteren in propere olie? Alle suggesties en ideeen zijn welkom...
    Na lang rondsnuffelen heb ik ook een set van elsbett gekocht om in te bouwen in mijn VW caddy. Heeft er daar toevallig al iemand ervaring mee hoe de electr aansluitingen zijn?? Of ben ik daarvoor bij de verkeerde topic bezig? Alvast bedankt voor de reacties..
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited November 2007
    he jva

. Zou dat alles resulteren in propere olie?

als je geen bezinksel meer heb (laat het 4weeken rusten)

en er zit geen water in (koekenpan test )

dan is het goed.

hoe je dat doet maakt niet uit .

dyssie 8)
    edited November 2007
    JVA,
    Voor ervaring met Elsbet 1 tank kit: kijk op het topic van Tim, hij heeft het kunstje eerder uitgevoerd.
    Wil je een beschrijving van het filterproces, stuur mij je gewone mailadres, krijg je de beschrijving retour.
    Niek
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    jva said:

Na lang rondsnuffelen heb ik ook een set van elsbett gekocht om in te bouwen in mijn VW caddy. Heeft er daar toevallig al iemand ervaring mee hoe de electr aansluitingen zijn?? Of ben ik daarvoor bij de verkeerde topic bezig? Alvast bedankt voor de reacties..

JVA,

Start hier een nieuw topic en post er alvast wat foto's van "under the hood". Ik neem aan dat het een 1-tank set is, dan kom je zeker uit het elektrisch.

Nu hier maar weer ontopic.

Tim
    edited December 2007
    Niek,

Vol belangstelling je verslag gelezen (de hardcopy). Een paar vragen:

Je filters: grof, denier 90, filtervat 10micron, denier 90-100, 1micron.

1) Waarom 2x 90 denier? of is de 90-100 echt significant fijner?

Vervolgens neem je de tijd voor bezinken. 5d tot 3wk, dan weer 2x 3weken.

2) Waarom neem je die tijd niet vóór je gaat filteren?

Dat zou je filters toch qua bezinksel behoorlijk kunnen ontlasten?

Ik wordt langzaam warm, Ton made me do it :oops:

Tim
    edited December 2007
    Tim,
    vraag 1. Waarom 2x90 denier ? Het bezinkgedeelte van de bezinktonnen kunnen een keer te vvol raken. Dan komt er toch onbedoeld vettigheid mee, dat wordt dan afgevangen door de 100 denier kousen. Tweede reden: als het kouder wordt nadat het zaakje op 10 mu is gefilterd, zal er relatief meer vettigheid neerslaan. Bij een temperatuursprong van plus 15 naar plus 5 graden zou je in theorie dus weer twee tot drie weken moeten wachten om te bezinken, niet voor water, maar voor stolsel. Dit stolsel wordt nu dus afgevangen door de 100 denier kousen.
    vraag 2. Die tijd neem ik wel. Daardoor gaat de eerste 50 liter van een 1000 litervat terug naar de prutboer/vetverwerker. Ondanks dat wordt er later in het proces meer afgevangen. Hangt ook sterk af van de kwaliteit van de olie EN de temperatuur van verwerking.

Ben benieuwd naar je systeem.

Niek
    edited December 2007
    Filtermannen,

@Niek: Hoe controleer jij de zakfilters, ik bedoel, hoe voorkom je dat ze overlopen? Ik heb al wel een oplossing, maar die kost €€. Misschien kan het goedkoper?

Hoe heb je die kogelkranen in de zijkant van het vat gemaakt?

@Dyssie: Hoe bevallen de kaarsfilters? En hoe lang laat jij bezinken?

Tim
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited December 2007
    hoi tim

ik heb 2 200L vaten om de olie in te laten
    bezinken

pomp elke dag 20l in een hoog geplaatst 60L
    vat.(staat op de 200 vaten)
    daar loopt het onder uit door 1ste kaars filter
    zelf gemaakt van doek.
    dan door de 200L vaten en dan nog een keer door 2 kaars filters.
    laatste kaars filter 1mu.

ik vind de kaars filters super om dat je ze vrij makkelijk kunt vervangen .
    zonder echt heel vies tewoorden.

dyssie
Sign In or Register to comment.