Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Bio-diesel

MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
edited June 2007 in Biodiesel
Gisteren mijn eerste tank bio-diesel getankt en ik moet yeggen het werkt op zich prima. De Peus start als een tierelier en dat bij temperaturen van -6/-7 's morgens. Misschien toch maar een kanister vol gooien, ook al is het duurder dan dino in NL. Trouwens ook een temp-record, bergop naar 1400 meter en max 40 km/u in 2e versnelling met -3 buiten 62 graden. Op zich niet vreselijk hoog, maar ik rij nu alleen met standaard verwarmd filter. Lekker hoor :)

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Wat toevallig, ik heb gisteren ook mijn eerste tank biodiesel getankt in Zwitserland. Ik had van Ruud een adres gekregen van een leverancier in Zwitserland voor gebruikte olie http://www.biodrive.ch maar ik kon hem niet telefonisch bereiken. Toen kwam ik onderweg van Luzern naar Bern een tankstation tegen waar men ook pure biodiesel verkoopt. Mijn tweede tank was halfvol en die heb ik toen afgevuld. Het koste me ongeveer 1 euro per liter. Het is goedkoper dan gewone diesel in Zwitserland. De biodiesel is minder dik dan de pure PPO en ik merkte dat mijn auto makkelijker rijdt op deze mix van 50/50 biodiesel/PPO met deze lage temperaturen hier: Niet meer schokkend vooruit bij lage toeren.

De leverancier van B100 is http://www.agrola.ch
    edited December 2006
    @ Miglowie: Waar ben jij eigenlijk nu op dit moment? Misschien ben ik wel in de buurt...Vandaag rij ik naar Brig (Zwitserland)...en 4 dagen geen internet!
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Hey biomanne,

Let wel op dat jullie, met alle respect, oude bakkies niet uitgerust zijn met brandstofleidingen ed, bestand tegen biodiesel. Het is een raar goedje.

Denk wel dat, zolang je alleen mengt, het lang duurt voordat je problemen krijgt, maar hou het in gedachten.

Bron Senter:

Motorfabrikanten handhaven doorgaans de motorgarantie als er maximaal 5% biodiesel wordt gebruikt. Een hogere bijmengverhouding voor biodiesel wordt soms echter niet ondersteund door de fabrikant. Want hoewel bijna alle moderne dieselmotoren goed lopen op biodiesel, kunnen er bij meer dan 30 volumeprocent aan biodiesel problemen ontstaan met de rubberen afdichtingen en met verstopte injectoren. Het is van belang dat de kwaliteit van de biodiesel hoog genoeg is. EN 590, de Europese norm voor ‘normale’ diesel staat tot 5% toevoeging van biodiesel toe. 100% biodiesel moet aan de Europese kwaliteitsnorm EN 14214 voldoen.

Succes,
    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Ja mannen, pas ermee op. Enne bonnetje niet vergeten he :P
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Tim said:

Hey biomanne,

Let wel op dat jullie, met alle respect, oude bakkies niet uitgerust zijn met brandstofleidingen ed, bestand tegen biodiesel. Het is een raar goedje.

Denk wel dat, zolang je alleen mengt, het lang duurt voordat je problemen krijgt, maar hou het in gedachten.

Bron Senter:

Motorfabrikanten handhaven doorgaans de motorgarantie als er maximaal 5% biodiesel wordt gebruikt. Een hogere bijmengverhouding voor biodiesel wordt soms echter niet ondersteund door de fabrikant. Want hoewel bijna alle moderne dieselmotoren goed lopen op biodiesel, kunnen er bij meer dan 30 volumeprocent aan biodiesel problemen ontstaan met de rubberen afdichtingen en met verstopte injectoren. Het is van belang dat de kwaliteit van de biodiesel hoog genoeg is. EN 590, de Europese norm voor ‘normale’ diesel staat tot 5% toevoeging van biodiesel toe. 100% biodiesel moet aan de Europese kwaliteitsnorm EN 14214 voldoen.

Succes,
    Tim
    Gelukkig stond er op de pomp zelf heel groot aangegeven dat het aan 14214 voldoet. Daarnaast is het uit raps gewonnen en bijgemengd met diesel (Ihre ESP zuliebe). Deze pomphouder is best trots op z'n product. Daarnaast is de leiding onder de auto van metaal en zijn alle overige leidingen vervangen dit jaar. Ik maak me nog niet echt zorgen omdat dit een eenmalige actie was en ik er toevallig langskwam met een bijna lege tank.
    smul said:

@ Miglowie: Waar ben jij eigenlijk nu op dit moment? Misschien ben ik wel in de buurt...Vandaag rij ik naar Brig (Zwitserland)...en 4 dagen geen internet!

Ik was in het Schwarzwald en heb ergens in de omgeving van Freiburg getankt. Ik heb in een week tijd een kwartier internet gehad, cold turkey ;)
  • Martijn PPO Addict
    edited December 2006
    "bron senter" neem ik niet zo serieus meer na hun raportage, dat had de gemiddelde vmbo-dropout beter gedaan. maar inderdaad, met name rubber pakkingen schijnen er gevoelig voor te zijn. als die echter in de loop van tijd al eens vervangen zijn zou t mooi zijn als het kunststof was geworden.

dit staat echter los van EN 14214!!! dit zegt niets over de agresiviteit t.o.v. rubber.
    edited February 2007
    Dit is het tankstation waar ik B100 (biodiesel) heb getankt in Zwitserland. Ik heb betaald met de creditcard. Destijds deed de dieselprijs in Nederland €1,08 en in Zwitserland €1,12. Voor de biodiesel betaalde ik €1,00 p/l. Ik heb daar iets meer als 18 liter getankt. Toen was mijn 2de tank weer vol :) Het is duidelijk wel dunner dan PPO.

http://www.agrola.ch

Adresse
    Strasse Hardfeld 1
    PLZ / Ort 5742 Kölliken
    Kanton AG
    Telefon Nr: 062 737 10 00

Infos
    - Diesel
    - Shop
    - Bleifrei 95
    - AGROLA energy card
    - Bleifrei 98
    - B100
    - Gas

Zuständiger Betreiber
    Name LANDI Aarau-West AG
    Adresse Hardfeld 1
    PLZ / Ort 5742 Kölliken
  • Elektra PPO Newbie
    edited June 2007
    Heeft iemand soms een ingescande kopie van een recent biodieselbonnetje uit Duitsland voor me? :idea:
  • wodanwodan Super Moderator
    edited June 2007
    Elektra said:

Heeft iemand soms een ingescande kopie van een recent biodieselbonnetje uit Duitsland voor me? :idea:

Ik wil er ook eentje :)
  • Elektra PPO Newbie
    edited June 2007
    wodan said:

Elektra said:

Ik wil er ook eentje :)
    :D

Weet iemand soms of er 1 of andere marker of opspoorbaar additief bij biodiesel wordt gemegd? Lijkt me van niet :idea:
Sign In or Register to comment.