Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Xantia td

Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
edited June 2013 in Citroën/Peugeot
Beste mensen,
Nu Bierbeek al dichter bij komt werkt het toch wel aanstekelijk. Daarom in ieder geval mijn schema (in Paint, dank daarvoor) maar eens in elkaar gezet.
imgimage/img

Joepie gelukt via Photobucket enzo.
Wat uitleg hierbij. De aanvoer en de retour van en naar de tank gaan samen in één isolatie hoes zodat de retour de aanvoer kan opwarmen. De aanvoer is 10 mm. De platen ww en alles wat daar achter komt zit in de all-in-one. De foto zweft ergens op het forum. Ik ben hem wel aan het veranderen omdat de Dino KGR is en ik dat niet wil. Ook kwam er op de vorige meeting commentaar dat de electr. verwarmer direct op de platen ww zat en dus die laatste ook helemaal moet opwarmen. Ik doe er dus wat isolatie tussen en bevestig de 2 sirai's op een hogere plaats zodat het hele pakket wat smaller wordt en dus beter past? Ik weet niet de waarde van de 2 clixons op de electr. naverwarmer. 5 temp. sensors hoor ik denken. Zie dat als een tik. Op het net zag ik ergens sensors en digiklokje uit de kart racerij met schroefdraad van 10 mm. om zo in een t-stuk te schroeven. Deze laatste heb ik al alleen het metertje en de sensors moeten nog uit Italië komen. Verdere foto's zijn gemaakt maar moeten nog op het forum.
Dank voor alle wijze- en onwijze raad,
Douwe
Citroën Xantia TD, 1996, 304.000km. reeds 34.000km en 1,5 jaar gemengd met 33.3% ZBO zomer en winter.
«13456710

Comments

• Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Douwe,

Ziet er goed uit. Als je de poelheizer van emrich of het origineel van http://www.poelheizer.de/ , heb je geen na filtertje nodig. Bij een WT2 wel. In het topic van Ton (suzuki) staat waarom.

En over het toepassen van de elektrische verwarming bij een 2-tank met bosch heb ik mijn twijfels. Maar hier zijn de meningen over verdeeld.

Succes ennu, piccies he!

Tim
  • edited April 2007
    DELETED
  • Dappere DouweDappere Douwe PPO Master
    edited April 2007
    image
    Volgens mij is het weer gelukt :D
    @Tim. Zo stond de all-in-one voor € 249,- ex. verzendkosten ongeveer een jaar geleden op ebay van Pölcom een gelegenheids adresje denk ik want ik moest 6 weken wachten eer ik wat had en op email reageerden ze niet. Hij was compleet incl. slang ( 4,5 m. en dat is te kort dus ik moet op zoek naar iets langer of anders leggen IN de auto) ook moet ik nog op zoek naar een retour stuk van ook iets als 6 m. De all-in-one is zo gemaakt dat er een KGR op de Dino zit. Ik bouw hem zo om dat er een retour voor Dino + PPO op zit. Hij lijkt dan op die van biopoel met 2 tules in het midden. Er zat ook een 12 liter goedgekeurde tank bij welke ik (nog) niet gebruik. Daarover later. Het na filtertje wat er origineel op zit, zoals je kunt zien, vond ik niets en heb dus van jou iets groters gekocht. Op het forum begon 'men' te praten dat dat filter klein moet zijn i.v.m. het opwarmen dus ga ik het origineel maar weer gebruiken en heb de jouwe (nog) niet nodig :cry:
    @Pjotter . Dank voor je 'zetje in mijn rug' wat ik van je kreeg. Het resultaat lees je nu :D . Er wordt veel gepraat op het forum over voldoende temp. Nou met 3 (Eckes-, 20 platen ww en electr. naverwarmer) moet dat lukken :( :) :D . Omdat ik veel korte eindjes rijd (ong. 15 km.)wil ik snel kunnen omschakelen en als de snelspoeling van Tim en Nero er dan ook op kan, kan ik ondanks de korte eindjes veeeeeeeeeel PPO rijden.
    Ook Menno bedankt voor de tips.
    Foto's komen.
    Douwe.

Edit-tim: Je had een maal te vaak img ervoor staan, hij doet het nu wel.
    edited April 2007
    [/IMG]image
    Deze keer wel!!!!!!!!!
    Nu eerst slapen.
    Douwe
    edited April 2007
    Op vriendelijk verzoek hier nog wat foto's.

image
    Xantia TD met olievulplek

image
    Detail achterruit

image
    Afgekeken van een andere PPO rijder

image
    Geverfde tank van een Hyster heftruck. 76x34x20= +/- 45 l. bruikbaar?

image
    Vast en zeker onder de hoedenplank. 2 Strips gelast onder aan de tank zitten vast door de carrosserie met m8 bouten en carrosserie ringen. Bout van de onderkant er door, moer er op en daar de strips op vast zodat ik niet onder de auto hoef als de tank er onverhoeds uit zou moeten.
    image
    De xud 9 met alvast afgetapte en geïsoleerde koelwaterslang.

image
    Links onderin de plaats voor de Eckes en all-in-one? Ik denk dat ik het Mann WK842/2 filter niet kan gebruiken i.v.m. de beschikbare hoogte. Heeft iemand een suggestie?

image
    Hier zou het moeten komen. Olie flacon houder is verwijderd.

image
    De Bosch DHX xudbp02 ve r 601 brandstofpomp. Verstuiver 299c. Verstuiverhouder + verstuiver KCA 17S92. Kleurcode Groen. Openings druk origineel 175 bar +50 -0. (Biedt perspectief :D )
    Vraag: Kan ik de aanvoer banjo, links op de pomp, los maken en het ijzeren pijpje naar voren draaien zodat het dichter bij de aanvoer Sirai zit? Dan kan ik nl. vanaf het Dino filter voor de pomp langs i.p.v. achterlangs naar de aanvoer Sirai.

image
    Welbekende Eckes met vergrote PPO aan- en afvoer banjo (nu 10 mm.)

image
    Foto is bekend.

image
    De 2 Sirais zitten achterop vast hetgeen alles dieper/breder maakt.

image
    Alles los. Het moet anders. o.a. water aan- en afvoer vergroot van 10 naar 15 mm. Isolatie tussen platen- en electr. ww. KGR afschaffen etc. Ben nog aan het puzzelen hoe ik alles op dat kleine plaatsje krijg.
    Heb nog wat Loctite (222e en 601)gevonden uit mijn RC helikopter tijd van 20 jaar geleden. Kan dat nog en zoja welke kan/moet ik gebruiken.
    Zo ver voorlopig. Dank en nog een vrolijk Pasen,
    Douwe.
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Douwe,

Loctite 222 en 601 zijn borgmiddelen, geen afdichtingsmiddel. Misschien werkt het wel, maar het is er niet voor gemaakt.

Ik gebruik 570 en 577. Ik zou je 577 aanraden, omdat deze ook onder de 15 graden goed uithard. Als het weer los moet, stook je het warm totdat je het net niet meer kunt vastpakken, en dan draai je het met relatief weinig kracht weer los.

Mooie stickers!!

Tim
    edited April 2007
    CHIPS. Moet ik toch een nieuw flesje van € 30,- kopen. Jammer of heb je een alternatief?
    Hé Tim nu ik je toch aan de lijn heb. Mijn 10 mm. aanvoer slang van 4,5 m. is zeker 1,5 m. te kort. Wordt het dan niet te ver allemaal voor de pomp om die afstand te overbruggen. Hoe minder werk hij heeft hoe minder kans op lucht. De PPO moet ook nog door 3 ww's en de Sirai. Moet er geen Facet tussen?
    Dank,
    Douwe.
    edited April 2007
    Hé Tim,
    1000, Proficiat.
    Gaan we door?
    edited April 2007
    www.xtrack.nl/inhoud/shop/reiniging.htm
    Hier staan een heleboel loctite producten en hun uitleg.
    Wat je zei Tim, 577 is prima geschikt en met € 15,84 goed te doen.
    Dank,
    Douwe.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Ik heb Loctite 572 gebruikt en na een paar weken is het nog steeds niet hard. Is dit normaal? Moet ik er nog met de verfbrander opzitten? Het lijkt wel goed afgedicht maar het baart me een beetje zorgen dat de troep in de brandstof en koelwater terecht komt. Ik kan ook geen duidelijke handleiding vinden, zat niet bij het flesje... Ik gebruikte vroeger Teflon tape en heb nu spijt dat ik dat niet opnieuw gedaan heb... :cry:

Douwe, mooi zo en doe zo verder!!!

Grtz
    edited April 2007
    Gaan we door?? Ik niet, ben nu wel een keer klaar :lol:

Ik denk dat je pompje het wel trekt, met 10mm. Wel met KGR dan. Je merkt het anders snel genoeg, en koop je alsnog een pomp. Na een WW heeft je pomp al veel minder werk, omdat het dunner wordt.

@Soapy: Veel borgmiddelen zijn anaërobe (zuurstofloze) afdichtmiddelen. Dat het dus niet uitgehard lijkt aan de buitenkant is wel logisch, er zit zuurstof bij. Ook kan het zijn dat onder bepaalde temperatuur slecht of langzaam uithard. De verfbrander (tot bv 30-40 graden) erop helpt altijd.

Gewoon een testkoppeling in elkaar draaien en een dag later probren uit elkaar te draaien. Dan weet je of het werkt. Ander verschil is dat 572 low strength is en 577 middle strength. Maar dit hoeft in je auto geen probleem te zijn.

Back to Douwe.

Tim
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Douwe,

Tim ligt te kwijlen achter zijn scherm, ik ook.
    Straks val jij ook in een diep depressief gat.

Tot die tijd, geniet van je ombouw, want voor je het weet ga je je uitlaat omlassen.

:wink:

Drappie
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Update en vraagje.
    Update: Radio uitgebouwd en aan de rechterkant naast het console gebouwd. Een nieuw paneeltje gemaakt (nog steeds een probeersel van karton voor de plek waar de radio zat). 6 Meter brandstof slang gehaald bij Brezan (multicarburant universalkraftstoff gates 3225 10 mm.) vorige week. De 2 sirai kleppen boven op de PWW gebouwd zodat de hele boel wat smaller wordt en gemakkelijker in te bouwen. Dat is en heel eind voor elkaar. Eigenlijk zoek ik nog een accubak om het hele spul (all-in-one en Eckes WT) winddicht in te bouwen. Nu de Eckes en gelijk ook de ...
    Vraag: Velen gebruiken als filter voor de Eckes de Mann WK 842/2 deze is voor mij te hoog. Naar Brezan (daar beginnen ze me al te kennen :cry: ) Het enige waar ze mee kwamen was de WK 821. Deze kost € 23,32 :evil: ( ik zal maar iedere 3000 km. een nieuw filter nodig hebben, dan wordt het nog duur PPO rijden) en eigenlijk nog te hoog (scheelt 3 cm. met de 842/2). Is er een filter met M16 draad en evt. zonder water aflaat (dat is toch niet nodig?) die onder de Eckes WW past. Bij monopoel.de staat de ff- kurz voor € 5,99 . Helaas zonder serie nummer maar lijkt op de WK 821. Ook de OM616/617 voor de W123, MB 100 paste niet i.v.m. te kleine diameter. (Bij Brezan was dit WK 817/3x). De DB W124 voor de 200 D en 300 TD pastte ook niet.
    image
    Verschil in hoogte tussen de 842/2 en de 821

image

Wie geeft raad.
    Dank,
    Douwe.
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Leuk dat je reageert Pjotter,
    De mannen bij Brezan in Wageningen waren heel geïnteresseerd en hebben wel 20 doosjes open getrokken (hulde) maar ja zij konden ook niets vinden. Mijn verdere zoektocht op het net heeft nog niets beters opgeleverd. Misschien moet ik hem dan maar wat schuin monteren.
    Dank en ik hou je op de hoogte,
    Douwe.
    edited April 2007
    Douwe,

Ik zou het filter niet schuin monteren. Ivm mogelijk water en ander bezinksel. Kijk eens wat voor draad er in die water aflaat zit. Misschien kun je er een bout in draaien.

Ben eigenlijk best benieuwd wat voor rendement zo'n wt-eckes heeft. Ga je ook meten?

Je wt-eckes hoeft echt niet winddicht te hangen. Je wagen heeft ongeveer evenveel warmte vermogen als trekkracht, dus maak je niet druk om dat filter. Ter info, die van mij hangt vol in de wind, direct achter de radiator. Geen probleem met verwarmen, getest tot 0 graden buiten.

Tim
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited April 2007
    Ik heb onder de WT-eckes een ALCO filter hangen.
    nr: SP-0966
    Op de rekening staat WK842/2 (MANN)
    Het filter is inclusief de water aftap 15 cm lang.
    Onder in past ook een gewone bout met rubbertje, heb ik al eens mee gereden toen de wateraftap was afgebroken.
    Filters gekocht bij monopöl.
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Vandaag de aanvoer en retour slang door buisisolatie heen getrokken samen met twee 2-aderige stroom draadjes. Eén voor de tank aanwijzer plus en min en de andere voor reserve of wat anders. Deze hele handel door de auto gelegd wat nog een klusje was omdat de achterbank opklapbaar is en het een dikke worst geworden is (ongeveer 4,5 cm. diameter).
    @ Tim. Zit wat in Tim om het filter recht op te zetten. Maar dan moet hij wel kleiner zijn dan de 15 cm. (WK 842/2)die hij nu is of de 13 cm. van de WK 821. De draad die er in zit is of M7 of M8. Ik meet met de schuifmaat 7,8 mm. Daar kan een gewone bout in en dat scheelt ongeveer 20 mm. Alle kleine beetjes helpen (zei de schipper en ........) Ja ik ga wel degelijk meten (zie mijn schema). Vorige week in een kart race shop geweest in Soest. Daar hebben ze een digitale meter met temp. sensors met M 10 draad er op. Ik heb al 5 T- stukken en de sensors kunnen er zo in gedraaid worden. Meet bereik van -10 tot + 150 of zo. De meter is los te koppelen van de sensor met een piep klein stekkertje. Een setje van meter en sensor is € 45,- . Losse sensors met 1 m. draad en stekkertje kosten iets van € 17,- . Veel duurder dan bij Conrad maar geen geplak op leidingen enz. en de mogelijkheid om met één klokje meerdere sensors te bekijken. Heb 5 sensors besteld en een klokje. Moeten uit Italië komen ...... even afwachten dus. Met een schakelaar wil ik ieder sensor temperatuur afzonderlijk kunnen bekijken. De Eckes wil ik, al was het gewoon voor het idee, ook rijwindvrij in de accubak proppen.
    @ Henk. Het ALCO filter heeft de zelfde afmetingen als het Mann WK 842/2 filter en die is eigenlijk te hoog voor mij. Hij is volgens mij wel een stuk goedkoper bij Monopöl.
    @ Pjotter. Zou het 300D filter de zelfde M 16 draad hebben die ik zoek. De andere filters die we geprobeerd hebben bij Brezan van de W123, 200D enz. hebben allemaal M 12 x 1,5 terwijl ik M 16 x 1,5 nodig heb. Ik wacht het rustig af.
    Dank,
    Douwe
    edited April 2007
    DOUWE,

Ik heb een gevonden, 12,3 cm, M16x1,5:

image

Cheers,
    Tim
    edited April 2007
    TIM,
    Dat is de ff-kurz van monopoel.de en biopoel.de. Ze kosten 6 euro en zijn vertaald naar de MANN filters wk 821 bijna 4 keer zo duur (vrijdag j.l. net een gehaald). Als ik de aftap moer vervang door een boutje (scheelt weer 2 cm.) en hem onder een hoek zet van 30 graden (ik denk dat dat wel kan) zou hij moeten passen of is er nog een filter zonder wateraflaat die nog korter is?
    Dank voor het zoeken.
    Nu ben ik op zoek naar een accubak om het hele spul winddicht in te bouwen. Heb al iets gevonden bij www.watersportencamperonlineshop.nl De maten komen ongeveer overeen met de ruimte die ik heb (27x18x26).
    Ergens op dit forum heb je eens geschreven dat een oud slaapmatje of wetsuit goed is voor isolatie. De eerste vond ik op de vrijmarkt in Wageningen vanmorgen. Dank voor de tip van toen.
    Groeten,
    Douwe.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    DOUWE,

waarom kijk je niet in de catalogus van Mann-Filter?? Je kan daar de gewenste maten opgeven en dan geeft het apparaat de filters die passen. had net 120mm hoogte opgegeven met M16x1,5 banjo maat en dan krijg ik al 13 hits waarvan de "laagste" 116mm laag/hoog is. WK930/5. Dat zijn dan spin-on filters.
    edited April 2007
    Miglowie,
    Heb net 25 pagina's 'accubak' bekeken op google :cry: Goeie tip. Ik heb daar ook aan gedacht. Het is weer eens wat anders en nog niet donker genoeg voor het vuurwerk. Mann, Fram (de p 4159 is mooi klein. Ik weet alleen nog niet hoeveel mm. draad er in kan. Waarschijnlijk 12) en de Alco van Henk zijn mij bekende merken. Iemand nog meer?
    Dank,
    Douwe.
    edited April 2007
    MIGLOWIE,
    Op http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_eur/index.html vond ik de site die je, denk ik, bedoelde. Briljant. Heb M 16 x 1,5 ingetikt bij de diameter en de maten van de rubber ring en ik kreeg 48 treffers. Morgen terug naar Brezan (ze zien me aankomen :D )
    Vuurwerk voorbij :cry: Niets van gezien. Lekker op het net neuzen, achter spulletjes aan :lol: .
    Ik hou je op de hoogte.
    Dank,
    Douwe.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Tim

Ik heb een gevonden, 12,3 cm, M16x1,5:

hahahahaha begint al een echte wtbér te worden :wink:
    edited May 2007
    Gezocht:
    Bij Biopoel staat http://www.db-shop24.de/product_info.php?info=p273_Winkelt-lle-1-2--x-10mm-chrom.html
    Deze is voor een platenwisselaar met 1/2 " aansluitingen zoals de meesten. Deze bij Biopoel verkrijgbare haakse aansluiting heeft aan de andere kan een aansluiting voor een 10 mm. binnendiameter slang. Is er/ weet iemand zo' n haakse aansluiting voor 15 mm. binnendiameter.
    Ik heb 'knietjes' of hoeken of hoe noem je dat van 1/2 " binnen naar 1/2 " buiten maar vind het moeilijk ze zo vast te draaien dat ze in de juiste richting staan. Met een wartel erop staan ze altijd goed. Teflon tape mag niet volgens het forum, heb eergister Loctite 577 gekocht op aanraden van Tim maar dat dicht het toch niet als ik nog een halve gang zou kunnen draaien. Kort om HELP :D Graag advies.
    Dank,
    Douwe.
    edited May 2007
    Douwe,

Loctite 577 dicht goed af, bij volgens mij (kan het niet terugvinden) 3 gangen.

Ik zet beide einden van de koppeling lichtjes in de loctite, draai hem dan er helemaal op, en direct een stukje terug naar de juiste positie. Vastdraaien hoeft echt niet.

Maar zo'n verdraaibare koppeling is ook makkelijk, die vlakke koppeling werkt goed (dergelijk gebruiken wij ook bij gaskoelers), echter weet ik niet wat de constante trillingen van de auto met zo'n koppling doen.

Ik begrijp je knietje niet, de WW heeft buitendraad en een normale slangthule ook. Dan zou je knietjes nodig hebben met 2 x binnendraad.

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    Tim,
    Dank voor je reactie. Ik zat even vast. Ik heb een 20 platen ww met 4 x 1/2 " buitendraad. Daarop zaten 4 rechtopstaande slangtules welke 1/2" binnendraad hebben en passen op een slang binnen diameter van 10 mm. Eigenwijs als ik ben wil ik voor een betere doorstroming (? ) op mijn water kringloop 15 mm. en omdat dat ook op de Eckes zit en ik dan verder vanaf de aftakking van de kachel slang (origineel 20 mm.) geen verlopen meer nodig heb.
    Omdat ik zo weing ruimte heb om in te bouwen heb ik de all-in-one helemaal gesloopt en de 2 Sirai kleppen bovenop i.p.v. achter op gemonteerd. Nu zitten de 4 uitgangen van de pww in de weg en moet ik overdwars/90 graden draaien/de bocht om en heb dus hoeken/knietjes of hoe ze heten mogen (winkelverschraubung heet het geloof ik in het Duits) nodig. Of ik moet met mijn water kringloop terug naar 10 mm. en de dingen, 4 dus, bij Biopoel bestellen of ik moet proberen die hoeken/bochten van 90 graden/ knietjes een beetje vast te krijgen op jouw manier.
    Ik heb dus maandag bochten gekocht met 1/2" binnen- en buitendraad.
    Douwe.
    edited May 2007
    Douwe,

Ik kan alleen 1/2" thules vinden met buitendraad en 16mm slang aansluiting. Hier past een 15mm slang ook wel goed op.

Dan heb je dus 2 knietjes 1/2" binnedraad nodig, en 2 van die 1/2"x16mm.

15mm thules heb ik nog niet gevonden. Ik heb alle koelwater 12mm. Elsbett zelfs maar 8! mm.

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    Dank Tim,
    Het wordt en hele fabriek als ik er nog verloopjes tussen moet zetten. Ik denk dat ik maar even moet roeien met de riemen die ik op dit moment heb. Morgenavond maak ik foto's.
    Met vriendelijke groet,
    Douwe.
    edited May 2007
    Toch iets gevonden? ebay.de nr. 220108864339
    Winkeltuellen 1/2" mit Ueberwurfmutter. Maar.......... er zitten 4 in het pakket t.w. 2 x voor slang 8-9 mm. en 2 x voor slang 12-13 mm.
    Das in mijn beste schoolboeken Duits (Pjotter waar was je? :D ) gevraagd of hij van beiden een maatje groter heeft of dat het wel past. Voor het koelwater ben ik niet bang. Wel voor valse lucht lekkage in het PPO systeem.
    We Wachten maar weer wat :cry: . En Bierbeek komt al dichter bij :cry:
    Douwe
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Goeie morgen Pjotter,
    Eerst van al is mijn water circuit 15 mm. Het tweede is dat het moeilijk is om die bochten en vast te krijgen en naar de goede kant te laten kijken. Tim zei dat als ik er maar Locktite tussen zou doen het wel mee zal vallen. Ik heb aan de man in Duitsland gevraagd of hij wat grotere maten heeft want die bochten hebben een 'ueberwurfmutter'. Dat is zoiets als vroeger op de tuinslang zat om hem aan te sluiten op de kraan, denk ik. Altijd de juiste positie.
    Even wat anders, wat ik nog niet wereldkundig had gemaakt, ik heb een filter van 8 cm. gevonden n.l. MANN WK 712/2. Deze wordt gebruikt in een Lamborghini. Wat zal die oude Xantia lopen :D :D :D
    Groeten,
    Douwe.
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Hoi Pjotter,
    Net terug van een fietstochtje naar een smederij in het volgende dorp om 22 mm. gaten te laten boren in stripjes die mijn pww moeten gaan vast houden. Ik heb de zijvleugeltjes van de montageplaat van de pww er af gehaald zodat hij in zijn geheel nog dieper in de accubak past i.v.m. de hoogte onder de motorkap. Nu komen de stripjes overdwars. Ik ga verder passen en meten en hou je op de hoogte.
    Met vriendelijke groet,
    Douwe.
    edited May 2007
    FOTO'S
    image
    Mann 712/2 is 8 cm. hoog. Ideaal voor inbouw in kleine ruimten.

image
    Mooie nieuwe accubak. Compleet met deksel is hij toch te hoog :cry:

image
    De pww ontdaan van sirai's en electr. nawarmer met originele rechte 1/2" slangtules voor 10 mm. binnendiameter brandstof slang.
    Zo ver weer even,
    Douwe.

image
    Zoiets wil ik eigenlijk want......

image
    zo moet hij samen met de Sirai's etc. en de Eckes ww in de accubak.

image
    Om de hele handel dan in de auto te krijgen heb ik hier een (te :evil: ) groot stuk uit gezaagd. Ook zal ik een ander lager deksel moeten maken dat wel past.
    Voorlopig zover,
    Douwe.
    edited May 2007
    Nu ik me langzamerhand realiseer dat ik de ombouw niet voor zaterdag af heb maar weer eens een vraagje.

@Pjotter,
    Waarom.....
    quote:
    ik heb bijna alles met teflon en 't koelwater gedeelte op de ww met hennep en fitters kit.
    teflon heeft 1 nadeel: dat is dat er stukjes in 't ppo systeem kunnen komen.....
    einde quote.

Als je nu weet dat er na verloop van tijd stukjes Teflon in de PPO kunnen komen waarom gebruik je dan niet Hennep + kit voor alles.
    @ Tim, Gebruik je de 577 en voor het water circuit en het PPO circuit.
    1) Hoe doen anderen het monteren.
    2) nu ik bijna leidingen door ga zagen :? zoek ik nog steeds de binnendiameter van de originele retour leiding vanaf de pomp. De aanvoer is 6x8 maar wat is de retour?
    Dank voor alle reacties.
    Douwe.
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Douwe,

Ik heb het koelwater en de brandstof met loctite 572 afgedicht. Dit is hetzelfde als Loctite 577 maar de "softe" variant. Het goedje bleef nat, maar eens de warmtewisselaar aangesloten en een stukje gereden (warm) is alles mooi uitgehard en helemaal dicht. Op de tube staat het ook: "geschikt voor water, gas en de meeste chemicaliën".
    Ik heb zelf loctite gebruikt op aanraden van andere forummers maar bij mijn vorige ombouw heb ik gewoon teflon tape gebruikt en op één plaats kemp aan de ww omdat je dan nog kan draaïen zonder dat de dichting gaat lekken. Na het uitbouwen alles eens bekeken, de teflon was wat groenig van de PPO maar ik heb nooit lekkages of lucht gehad. Ik vermoed dat het een fabeltje is als dat fabeltje over de agressieve PPO die koper opwreet...

Wat de retourslang betreft... Is dat bij een xantia ook al met van die snelkoppelingen? Ik heb een stukje koperbuis van 8mm in die snelkoppeling en aan de andere kant brandstofleiding van de siraï. Waar de snelkoppeling opzit, is bij mij een buisje van 8mm. De retourleiding zelf is 6mm...

Geen paniek, ik krijg de mijne ook niet klaar voor zaterdag...

Grtz
    edited May 2007
    Douwe,

Ik gebruik loctite voor alle fittingen. Tis net wat pjotter zegt, don't rus(h).

Ik heb wel een banjo voor je IP (M12x9mm thule), die kan je kopen met speciale korting voor € 194,33,- ex btw en speciale ppo accijns :twisted:

Bij de saxo zijn ook beide leidingen 6x8. Ik heb ook zo'n snelkoppeling. Ik heb de originele slang er voorzichtig afgesneden, en er 6mm brandstofslang opgedrukt. De dino retour van de 3-weg klep heb ik een thule ¼"x6mm opgezet.

We zien op de meeting wel even.

Tim
    edited May 2007
    Mannen,
    Dank voor jullie reacties. Ongeveer een jaar geleden kocht ik de all-in-one met het idee dat ik alles in huis had om snel om te bouwen. Ik las al een tijdje mee en verbeeldde mezelf dat ik 'alles' wist en het wel even alleen zou klaren. Nou hoe verder ik kom en hoe meer ik leer, hoe meer vragen er komen :oops:. Op dit moment is dat ontluchten na installatie ww?, slang vanaf de kachel samen laten lopen en isoleren met de aanvoer naar de pomp (voordeel de pomp krijgt altijd voorverwarmde soep, nadeel is dat bij gemengd rijden de diesel zijn smerende werking verliest? Vragen, vragen.
    @ Pjotter,
    Op de onderdelen lijst van de motor (zit op mijn werk dus heb het nummer v/d lijst even niet bij de hand) staat dat de aanvoer 6x8 is. Ik denk dat dat betekent dat hij binnenwerks 6 mm. en buitenwerks 8 mm. is en dat kan wel kloppen want de gevlochten (?) aanvoer slang van het standaard filter naar de ESP schuift op een koperen buisje van 6 mm. buitenwerks welke met een banjo op de pomp zit. Echter de lijst zegt niets over de binnendiameter van de standaard retour.
    Graag had ik alles klaar gehad omdat ik best trots ben op wat ik tot nu toe gedaan heb. Maar wat je zegt: 'Rustig blijven".
    @Tim,
    De retour zit ook met een banjo vast maar of hij quote- €194,33,- ex btw heeft gekost........... einde quote. Of is dat de beroemde 'snelspoelretourbanjo'. Wel wat prijzig :?:
    Het zou kunnen dat mijn retour net als bij jou ook 6x8 is. Ik heb weleens gehoord dat de retour altijd groter is dan de aanvoer maar weet niet hoe dat bij de Xantia is.
    Dank voor de uitnodiging. We zien elkaar op de meeting (bijlevenenwelzijn).
    @Soapwater,
    Ik heb van alles en ik wilde gewoon de mening van de ombouwers om de voor en tegen te weten en zo te concluderen wat ik zou moeten/kunnen gebruiken. Nero zei ergens dat je bij het vastdraaien met Teflon er rekening mee moet houden dat het na 1/8 slag terug draaien al niet meer dicht zit!!??.
    Op naar Vlaanderen,
    Douwe.
    edited May 2007
    Douwe, wat dat ontluchten betreft. Als je ww lager zit dan het reservoir van de koelvloeistof, is ontluchten niet nodig. Ik had dat voor in de C15. Ik heb een koperen verlengstukje (twee kanten draad) gebruikt. Daar een gaatje in, draad getapt en een ontluchtingskraantje voor CV erin. Bij het vullen van het koelwater even openzetten, motor ontluchten met originele ontluchters en dan met het CV-kraantje.
    In de Xsara zit de WW ook 5cm hoger dan het reservoir en ik heb geen problemen. Hij wordt heel heet... Geen zorgen over maken dus. Eerst testen en als het niet naar wens is, ontluchtertje tussenzetten maar naar wat ik op de foto's kan zien komt hij lager dan het reservoir...
    Veel succes.

Grtz
    edited May 2007
    Douwe,

Retour en aanvoer zijn bij mij beide 6x8mm (dus idd 6 binnen en 8 buitendiameter). Retour mag best kleiner zijn dan 8mm. Er staan 12 bar voor de outlet banjo, dus een half barretje verliezen in de retour leiding is geen probleem. Ook is de ppo dan al warm.

Neen, ik doelde dat je die banjo gratis van me krijgt. Wel ex btw en accijns dan he. Burp. Ik neem al m'n kleingrut mee.

Tim
  • edited May 2007
    DELETED
    edited May 2007
    Dank voor de vriendelijke woorden en hulp. Ik kan alles gebruiken :wink: .
    Even een paar foto's.

image
    Wat een mooie auto

image

De "Blije Doos'
    Vooraan de aanvoer Sirai. Aan de linkerkant de PWW met rechte slangtules, geen gedoe met knietjes/bochtjes of i.d. Rechts daarvan de electr. naverwarmer. Achterin de Eckes ww (moet nog vast gezet worden)en links daarvan de retour Sirai. De hele all-in-one is uit elkaar gehaald. Alle componenten hebben en andere plek. Het electr. gedeelte moet nog wat aangepast worden en een plekje krijgen.
    Deze doos moet op de vrijgemaakte plek vooraan in de auto en verder aangesloten worden op de systemen van de auto. Ik hoop dat alles nu warm en windvrij in de auto zit.
    Tot zover,
    Douwe.
    edited May 2007
    Douwe,

Het ziet er compact uit, maar ik ben wel benieuwd hoe je de slangen er straks zonder spanning in gata krijgen.

Cheers,
    Tim
    edited May 2007
    Tim,
    Tegenover de slangtules gaten maken in de doos wanden daardoor de betreffende slang naar binnen leiden. Sommige slangen moeten eerst eruit, geïsoleerd en zo snel mogelijk weer naar binnen. Bijv. koelvloeistof van de PWW naar de Eckes en de PPO van de pww naar de electr. na verwarmer.
    Al dit soort dingen moet ik nog uitvogelen.
    Douwe.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Niet eerst naar de Eckes?? Lijkt mij dat de PWW meer vermogen heeft. Daarnaast duurt het langer voor de PWW warm is dan de Eckes en krijgt je PWW dus voorgewarmde PPO. Als je PPO-temp dan nog niet hoog genoeg is springt je elektrische bij toch??
This discussion has been closed.