Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouwverslag Xsara 1.9D Break

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited August 2012 in Citroën/Peugeot
De onderdelen zijn besteld, op wat darm en kleinigheden na en de ombouw komt steeds dichterbij. De auto heeft voorlopig nog geen PPO geproefd. Ik was van plan hem eerst wat mix voor te schotelen maar met die nachtvorst van de laatste dagen neem ik liever geen risico. Mr Lucas zou er niet blij mee zijn denk ik.

Wat ik heb klaarliggen:

*Platenwisselaar (van iemand van het forum, naam even kwijt)
*Poelheizer (van Tim)
*2 Siraï 3/2 kleppen
*Zelfbouw thermometer

Wat de postbode hopelijk binnenkort in de bus dropt (als het erin kan)

*43L kunststoftank Tank van Bootschappen.nl
*Nog een 3/2 Siraï klep (D-umbau)
*Filter (D-umbau)
*Filterkop (de niet verwarmde versie, maar die ga ik zelf proberen te immiteren, van D-umbau)
*Inline filter en niveauschakelaar voor in de tank

Wat ik verder nog moet gaan kopen zijn KW- en brandstofslang, slangklemmen, nog wat loodgieterijmateriaal en de benodigdheden voor de elektriciteit (sturing).

Binnenkort kom ik wel met wat foto's op de proppen van het materiaal en de vorderingen.
En hopelijk doe ik niets stuk :?
Ergens zegt mijn verstand dat ik eraf moet blijven maar mijn overtuiging en gevoel zeggen dat een beter milieu bij jezelf begint en dat is mijn overtuiging. Stop de uitbuiting van mens en milieu en PPO-rijden kan daar misschien héééél weinig maar toch iets toe bijdragen.
Ik heb veel ervaring opgedaan met mijn goedkope eerste auto, dus ik ben er zeker van dat het kan. Anders had ik het nooit aangedurfd met deze auto.

Zie ook het voorbereidende topic: klik

Grtz
«13456716

Comments

• soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Whoops, ik heb van een bevriende garagist de manuals voor de xsara gevonden. (motor en elektrisch) Blijkbaar is er sprake van een opvoerpomp in de brandstoftank.
    Zie: klik
    en: klik

Wat nu? Is een opvoerpomp dan ook nodig voor het ppo-systeem en wat als ik scahekel op ppo, de originele pomp blijft dan pompen? Is dat een probleem? Moet ik hem mee uitschakelen wanneer ik op ppo overschakel? Advies graag want ik wou volgende week beginnen ombouwen en ik ben aan mijn elektrisch schema bezig (finale uitwerking en onderdelen bestellen)

Grtz
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Soapy,

Ik krijg de indruk dat het om een benzine versie gaat in het manual. Trek je achterbank eens omhoog, wip die grote (in het midden) zwarte dop eraf. Hier zit de dop van je tank. Kun je direct zien of er een pomp bij op zit.

Tim
    edited March 2007
    Nowp, Tim. Het is de manual van de motor DW8 (diesel) van de xsara. Het staat er toch ook boven: brandstoftoevoer turbo (diesel dus).
    Hmm... vreemd. De opvoerpomp zou dus ook in de tank moeten zitten volgens het boek. Dan zou ik deze er dus uit moeten halen? Het vreemde vind ik ook dat ik in de elektrische schema's, die ik ook gekregen heb, voor de DW8-motor nergens een kabelboom of zekering terugvindt voor een brandstofpomp...
    Morgen eens ff kijken. ..
    Stel dat er eentje inzit, kan het dan kwaad als deze blijft doorpompen of moet ik em afschakelen bij PPO-rijden?

Grtz
    edited March 2007
    Ik heb eens onder bank gekeken en op de 'tankdop' staat een connector met 4draden eraan. Lijkt me wat veel voor niveausensor, of niet? Ik heb het contact eens aangezet, maar ik hoor niet zoemen ofzo... :?

Grtz
    edited March 2007
    Soapy,

Ik heb ook 4 draden. Plus/min voor reserve en de niveausensor (denk ik). Dus ook geen pomp.

Tim
  • edited March 2007
    DELETED
    edited March 2007
    Ik ben er ondertussen uit. Ik heb de connector met de 4 draden losgemaakt en daar bleken maar 2 contactpunten in te zitten. Dus met zekerheid: alleen een sensor en geen pomp. (oef...) De garagist heeft dat vandaag ook bevestigd, alleen bij HDI's zit er een extra opvoerpomp in. Wel vreemd dat er in het handboek van de DW8 (lome diesel of turbo diesel) wel eentje vermeld wordt, maar goed.

Vandaag de eerste ombouwdag. Of noem het 'voorbereidende ombouwdag'. Helaas helaas hebben mijn ouders de digitale camera mee op vakantie maar zodra die terug is, schiet ik wat plaatjes (zoals dat in NL gezegd wordt) en krijgen jullie een uitgebreid verslag.
    Vandaag heb ik de tank, die gisteren met de post toegekomen is, in de koffer gemonteerd en twee aluminium leidingen van in de kofferbak door een rubberen dop naar buiten geplaatst. Met TEC7 alles afgekit, ziet er strak uit (al zeg ik het zelf). De leidingen komen dus langs de onderkant, samen met de originele dino-leidingen. Ik weet dat het niet ideaal is, maar één gat in het schutbord wil ik gerust maken voor m'n multikabel, maar 3... dat gaat wat te ver.
    Verder heb ik een mooi plaatsje gevonden voor de poelheizer. Achter de batterij-bak en onder de remcilinder zat een mooi rekje waar hij op past. (normaal voor een alarm-unit ofzo?) Met twee beugeltjes en vééél gevriemel kan ik hem daar mooi monteren...
    Morgen ga ik op brandstofleidingonderzoek. Ik ben er nog niet uit welke slang ik ga gebruiken en welke diameters. Ik heb nog wat 8mm slang over van de C15 die heel goed is, maar die kost €6/m en ik weet niet of het nodig is rubberslang te gebruiken onder de auto. Ik dacht misschien aan PE-slang of is soortgelijks als de originele dino-slang (zwart harde kunststof). Morgen eens kijken.
    Ik denk er misschien ook aan het brandstoffilter mee in de kofferbak te steken wegens plaatsgebrek/beperkte montagemogelijkheden onder de kap. De kleppen en de ww vastmaken zal al moeilijk genoeg zijn. Aan beide kanten van de koffer is een luikje voor wat materiaal, sneeuwkettingen enz... daar kan ik de filterkop en filter misschien kwijt. Alleen nog zoeken naar een schone oplossing voor filtervervanging. Of ik deze verwarmd wil, daar ben ik ook nog niet uit. Ik ga KGR gebruiken dus het debiet is zeer laag en ik heb in het verleden nooit last gehad met de KZO van Ookjan en onverwarmde mann-filters. Misschien toch maar zo laten, die verwarming? Ik denk dat ik met mijn poelheizer en de platenwisselaar wel voldoende verwarmkracht onder de kap heb.
    Owja, dan nog iets. Heeft iemand ervaring met de knelkoppelingen van Citroën?
    hier kan je ze zien aan de aanvoer en retour van de pomp. Het zijn van die plastic slangpilaren die om het buisje gekneld zitten maar ze kunnen ook nog draaïen zonder te lekken. Kan ik deze zomaar losmaken en achteraf weer aansluiten zonder lekken? En hoe?

Zo, tot de volgende keer maar weer... en dan komen er foto's aan te pas.

Grtz
    edited March 2007
    Soapy,

Lekker bezig zo te lezen...

Die snelkoppelingen zit een groen stukje op, net boven het randje waar die draait. Deze kun je indrukken, om vervolgens de snelkoppeling eraf te halen.

Als je hem goed indrukt, komt ie zonder veel kracht zo los. En ja, je drukt hem er ook zo weer op 8)

Succes,
    Tim
    edited March 2007
    Vandaag en gisteren weer lekker verdergeklust. De warmtewisselaar en poelheizer zijn op de montageplaat gemonteerd en de ophangpunten voor de plaat in de wagen zijn voorzien. De poelheizer komt dus toch niet achter de batterij maar op een beter bereikbare plaats. Het enige nadeel is dat de diesel van het originele filter een meter omweg moet maken omdat het dieselfilter vooraan het blok zit.
    Jammer, nog steeds geen foto's maar ik maak er zo snel mogelijk werk van.
    Ik ben ook gaan winkelen vandaag en zo goed als alles ligt te wachten op montage. Ik heb ook Loctite 572 gekocht, maar hoe werkt dat nu? Ik gebruikte normaal Teflon Tape maar na berichten over het oplossen van teflon in diesel (nog niks van gemerkt, maar best het zekere voor het onzekere nemen) toch maar een flesje dichtingskit gekocht. Moet ik de loctite op de schroefdraad smeren alvorens deze aan te draaïen? Er zat geen handleiding bij en volgens het weinige wat er op het busje staat, moet je 3 draadgangen overlaten en daarop loctite smeren en that's it? Ik heb één verbinding geprobeerd als test en na 2 uur is het nog vloeibaar. Moet je achteraf nog extra verwarmen ofzo?? Was wel duur, €20 voor een flesje. Hopelijk is het de moeite.
    Ziezo, ik hou jullie op de hoogte en volgende keer met foto's.8)

Grtz
    edited March 2007
    Zo, vandaag was het fototoestel weer terug in huis en hier zijn de foto's.

image

De montageplaat met platenwarmtewisselaar en pölheizer die net (hoop ik) achter de motor tegen het schutbord past.

image

Filters, twee kleppen voor de retour en een koppelstukje voor de koelwaterslang.

image

De 43L tank die in de koffer moet komen.

image

Wat slangen. De PE-slang komt onder de auto, naast de originele Dino-slang.

image

De aansluiting voor de tank in de koffer. Met een aluminium plaatje afgedicht.

image

Met het tapijtje erover.

image

Aan de onderkant ziet het er zo uit. De aluminium pijpjes gaan door het alu plaatje, door de originele afdichting (rubber) en onderaan is alles dichtgekit. hier komen de PE-slangen op. De rubber slang die er nu opzit is tegen het vuil in de buisjes.
    Zozo, dat was het weer voor vandaag. Die Loctite is na bijna 24h nog niet hard, hopelijk komt dat goed... En jaja, de twijfels zijn er weer.
    Ik ga in elk geval mengen in de 2de tank, maar met wat, daar ben ik nog niet uit en hoeveel zeker niet?! (petroleum 10/90 of petroleum/dino/ppo 10/10/80 of minder ppo??)

Grtz 8)
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Goed bezig Soapy!

Ziet er netjes uit wat je al gefabriceerd hebt.

groeten Ton
    edited March 2007
    Zo, ik zat hier toch maar wat te niksen, dus ben ik nog wat foto's gaan maken.

Zo moet het geheel dus onder de kap komen (voorlopig hangt alles er los in. Voorbereidingsfase...

image

image

image

Owja, ik had jullie nog niet voorgesteld aan het slachtoffer, of moet ik gelukkige zeggen?

image

Hij is wel wat vuil momenteel... Wassen is de moeite niet, met al dat sahara-zand... 8)

Grtz

EDIT: Foutje met de foto-,aamgeving, chaos... dubbele namen gebruikt :oops:

De boodschap is duidelijk, de originele foto's al weggegooid..

Orde, orde, orde... :?

Grtz
    edited March 2007
    En dit kwam ik vandaag ook nog tegen. Er is dus zeker hoop voor de Lucas-rijders onder ons http://rapsdb.rapsinfo.de/detail.php?id=1299 :)

EDIT: Zo, de foto's zijn weer in orde. :roll:

Grtz
    edited April 2007
    Een bedenking... Is het nuttig om de Pölheizer te gebruiken met 1 of 2 gloeipluggen (keuze, al dan niet automatisch) om de alternator te sparen?
    Ik dacht misschien aan opwarmen met 2 en op temperatuur houden met één? Grtz
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited April 2007
    he soapwater

lekker bezig

wat ik niet hellemaal begrijp
    je heb 3 magneetklepen waar ga je die dan alle maal voor gebruiken?

dyssie :D :D
    edited April 2007
    Dyslectie said:

he soapwater

lekker bezig

wat ik niet hellemaal begrijp
    je heb 3 magneetklepen waar ga je die dan alle maal voor gebruiken?

dyssie :D :D

image

Zie: http://ppo.nu/viewtopic.php?t=1731&postdays=0&postorder=asc&start=15
    edited April 2007
    Hey soapwater,

Ik las dat je zelf een soort dieselumbau verwarmd filter wilt maken. De filterkop heb je al begrijp ik. Misschien is het iets om er een koperbuis op te zetten met een buisklem, en dan er omheen kneedbaar staal drukken?

Ik heb dat eens zien liggen bij de automaterialen shop.

Je poelheizer heeft al geen capaciteit om de ppo echt goed warm (70gr) te krijgen, hooguit 20 graden bij de ingaande temp. Dus 1 kaars uitzetten heeft volgens mij niet het juiste effect.

Hoe gaat ie verder?

Tim
    edited April 2007
    i.v.m. dat verwarmd filter ben ik er nog niet uit. Ik wou de filter bij de tank plaatsen (in de houten bak die rond de tank moet komen). Daar heb ik dus geen koelwater voorhanden. Elektrisch zie ik ook niet zitten wegens te veel stroomverbruik. Ik had in de C15 ook geen verwarmd filter en die ging op APO en KZO heel goed. Na 25.000km heb ik wel een verstopte filter gehad. Vervangen en geen problemen meer. Is het nodig als ik KGR wil gebruiken? Er is niet zoveel plaats onder de kap.
    Koper is niet de oplossing want koper en aluminium zouden reageren (net als koper en zink). ik heb een alu blokje liggen dat net past, gat boren en 1/2"draad tappen zou nog moeten lukken. Maar de vraag blijft of het nodig is...

Wat de poelheizer betreft, ik heb em getest met één gloeiplug en dat werd toch al lekker warm. Mijn redenering was: opwarmen op vol vermogen (tot 130 graden) en eens die temp bereikt, zou half vermogen moeten volstaan om hem op temp te houden. Hij schakelt ook uit als de uitgangtemp aan de poelheizer (op siraï gemeten) 70 graden is.

Wat de vordering betreft, ik heb net 14 dagen (bijna) ononderbroken gewerkt (nachten) dus van ombouwen is er niet veel in huis gekomen. De warmtewisselaar, poelheizer en één siraïklep zijn gemonteerd en hangen goed vast. Volgende week ga ik aansluiten en verder bouwen.
    De tank moet nog in een houten kist komen zodat ik de koffer zorgeloos kan gebruiken zonder voorzichtig te moeten zijn met de tank.
    Ik vond ook een rubber dop in het schutbord (aan het gaspedaal) waar ik net mijn multikabel doorheenkrijg :D
    Komt allemaal goed dus... (Als lucas wat meewil).

Grtz
    edited April 2007
    Soapy,

In de combo van m'n maatje hebben we ook alleen een 2,5 kW WW voor! het filter zitten. No problemo op 100% VWO. Sationair schommelt ie wat, maar ik denk dat dat ergens anders aan ligt. De wvo is in 4 km boven de 70 graden.

Tim
    edited April 2007
    Maar je zou em wel na de ww plaatsen? Dat lijkt me wat warmteverlies. Zou hij problemen hebben om het koud door de filter te trekken?

Grtz
    edited April 2007
    Soapwater,

Zo doet elsbett het ook, dus zal wel meevallen. Ik geloof dat Carlo problemen heeft gehad met koude ppo door z'n filter. Zou je die eens moeten vragen.

Tim
  • DyslectieDyslectie PPO Master
    edited April 2007
    bij mij gaat het ook koud door het filter.
    tot nu toe nog geen probleem.

mij kgr komt wel voor het filter aan op de toevoer .
    Dus na een paar km is het filter zo heet dat je je hand er niet meer op kunt leggen en is het dus toch verwarmt.

Mijn tank staat lekker achter het glas en mijn leiding loopt binnen door .
    En het is nog niet echt koud geweest dus .
    dus ervaring met kou heb ik nog niet.

dyssie :D :D :D
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Ik denk dan dat ik hem best zoals in het schema plaats en eerst onverwarmd ga proberen. De warme retour zou het filter toch in enkele ogenblikken warm moeten krijgen en de filter komt gewoon mee in de loop...

image
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    1 of 2 gloeikaarsen aan van je poelheizer, niet iets om zorgen over te maken qua belasting. Let er wel op wat je ondergrens is van je clixon. Bij mij is de ondergrens 75C en is alles lekker op temperatuur dan springt die poelheizer zelden aan. Springt ze aan, dan hoogstens ff een halve minuut. Ik rijd op dit moment bijna puur en zodra mijn systeem boven de 50C is schakel ik die poelheizer sowieso uit :) het fingerspitzengefuhl van een 1 tanker en hulde aan het viscositeitsdiagram van Peus :wink:
    70C, lekker belangrijk voor ZBO als het buiten plus 15C of hoger is.

Dusssss Soapie, ff proefondervindelijk vaststellen hoe vaak de poelheizer straks in jou setup gaat aanspringen. Poelheizer is slechts een ondersteunende verwarming geen warmtebuffer zoals mijn K5 thermos destijds.
    edited April 2007
    De Poelheizer moet bij mij gaan dienen als voorverwarming voor de pomp tijdens het warmrijden en tijdens de eerste minuten na het omschakelen. Hij wordt geschakeld met twee clixons: 130 Graden op de Poelheizer en 70 Graden op de Siraï klep die aan de Poelheizer is bevestigd (uitgaande PPO temp dus). Nu zal de warme PPO de Poelheizer gaan verwarmen (hopelijk zal de poelheizer niet als koeler gaan dienen) en daarom wou ik eventueel één gloeiplug gebruiken om hem zeker op temp te houden (tot 70graden dus).
    Allemaal veronderstellingen... Het systeem is nog niet eens af en alles zal uit de tests moeten blijken...

Grtz
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Vandaag weer aan half dagje geknutseld. Het gaat wat traag maar we komen er wel.

De thermometer/controle unit:

image

LCD thermometer display, groene, gele en rode indicatie led voor PPO aan, spoelen, Pölheizer. Witte (felle) led met (luide) zoemer wanneer vergeten is te spoelen.
    Met de schakelaar kan geschakeld worden tussen koelwater- en PPO retour temperatuur.
    Morgen groot onderhoudje voor de wagen en ik ga dan ineens (als hij toch boven de put staat) de leidingen leggen van de tank naar de motor.

Grtz 8)
    edited April 2007
    Groot onderhoudje was nodig en ik heb ook de leidingen gelegd:

Doorvoer van de koffer naar de onderkant.
    image

PE-slang is met rubber brandstofslang op de alu pijpjes aangesloten.
    image

image

De PPO leiding loopt samen met de originele dieselleiding.
    image

image

Zo komen de leidingen toe aan de warmtewisselaar onder de motorkap.
    image

In het weekend ga ik weer verder.

Maar ik heb zopas een akelig probleem met de motor gehad. Ik heb mijn bevindingen gepost op het Citroën-forum:

http://citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=179701

Blijkbaar is er elektronica gemoeid met de inspuiting?? Ik dacht dat het een antiek injectiesysteem was :? ... Kan dit een probleem zijn voor PPO-ing? Kenners??

Grtz :roll:
    edited April 2007
    Soap, misschien overbodige opmerking mare, had je nu niet gelijk ff die leiding kunnen isoleren of beschermen tegen de rijwind voor de winter? Kbedoel, als je toch bezig was met ze te trekken.......
    voordeeltje is dat ze wel tegen elkaar aanliggen zodat de retour toch wellicht wat warmte teruggeeft.
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Pjotter, wat bedoel je met opspattend water? Bedoel je dat er water in de leiding gaat komen? En wat dat isoleren betreft, ik vrees dat ze op de autokeuring nu al opmerkingen gaan hebben, zou dat niet nog erger zijn als er een hoop isolatie tegen de onderkant hangt?
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Owja, wat die leiding betreft. Het is aluminium brandstofleiding die ik nog had liggen thuis. Deze werd gebruikt voor de installatie van onze centrale verwarming (mazout aanvoer). Er zat nog een harde kunststof mantel omheen. De pijpjes zijn héél gemakkelijk te buigen en deze heeft een binnendiameter van 10. Ik denk dat je deze leiding wel kan vinden bij een chauffagist (verwarmingsinstallateur zal dat wel zijn voor NL zeker :lol: )

Grtz
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Mijn systeem is voorzien voor KGR, de retour zou alleen open moeten gaan als er lucht inzit en bij het spoelen. Maakt het dan zoveel uit, die paar graden winst. De brandstof die aangevoerd wordt via de leiding is immers zeer gering en het overgrote deel gaat door de retourlus onder de kap.
    Ik ga ook niet WVO-en of 100% rijden omdat ik met een lucas zit (dammit).
    Wat denk je?

Grtz
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Ondervinding zal het moeten uitwijzen, maar ik denk dat 80% dino/ppo in de zomer en 30-50% dino/ppo moet lukken... :?: niet :roll:

Grtz
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Vandaag was het (bescheiden) elektronica-dag...
    Het schema voor de uitschakelvertraging is klaar:

image

Deze schakeling vervangt eigenlijk een relais (en kost eigenlijk drie keer niks). De verhouding tussen de condensator C en de weerstanden R en Rpot stelt de tijd in. Hoe lang dit moet zijn weet ik nog niet dus de componenten zijn nog niet vast bepaald. Ik heb de schakeling vandaag opgebouwd op mijn 'breadboard' en dat werkt perfect. De Mosfet wordt helemaal niet warm en ik kan de uitschakeltijd prima instellen. Met een pot van 100K, een condensator van 47µF en een weerstand van 680KOhm kon ik em instellen tussen 40 en 50 seconden. Ik denk wel dat dat zowat de tijd moet worden, maar ik ga eerst eens kijken hoeveel de pomp rondpompt per minuut. Ik heb ook de stroom gemeten die door de Siraï klep vloeit en dat blijkt maar 0.86A te zijn wat zou betekenen dat die dingen praktisch maar 9W verstoken, valt nog mee eigenlijk... (13W volgens spec's). Zo, de volgende stap is het solderen van de hele stuurschakeling. De rest doe ik wel met gewone relais omdat ik meerdere wisselcontacten per relais gebruik.

Grtz
    edited April 2007
    Vandaag heb ik de schakeling gesoldeerd en de thermometer/controlele-box (hoe noem je zoiets) bedraad en dichtgemaakt.

image

Links het koellichaam met de mosfet, daarnaast de andere componenten van de uitschakelvertraging, daarnaast drie relais: eentje die aanschakelt met het contact, eentje om de kleppen aan/uit te sturen en eentje om de retourklep te openen (spanning onderbreken) wanneer er lucht in het systeem komt.

image

De thermometer, de led's en de zoemer doen het.
    En ja, HET WAS WARM VANDAAG IN BELGIË... 8)

Ik kijk al weer uit naar de volgende knutseldag... :)

Grtz
    edited April 2007
    ieder zijn vak :-) ziet er mooi uit soapie.
    Tja die mixverhouding. Der staat 1 topic onder de olieen hierover, mixverhoudingen per maand. Wat wel hopelijk interessant gaat worden is de druk meting door Nero en Tim van de diverse Outlet/retour banjo's 55, 65 en 75. Als dat een positief resultaat geeft .....nee doen we niet de mixverhouding verhogen maar starten we wat geruster :wink:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    ubergeil ....

:lol:
    edited April 2007
    Soapy,

Ziet er erg netjes uit, wou dat ik het kon!

GO :arrow:

Tim
    edited May 2007
    Het weekend komt eraan na een drukke week en ik kan niet wachten om weer aan de slag te gaan. Mijn zeer ambitieuze deadline: Maandag moet ik al PPO-end naar het werk...

Dan nog een praktisch vraagje... Weet iemand wat er met je dashboard gebeurt als de airbag afgaat (passagier)?

zo ziet een xsara er vanbinnen uit:

image image

Ik wou mijn elektronica-kastje (temp en indicatie) ergens zichtbaar weghangen maar dat gaat niet zo gemakkelijk als bij mijn c15 :lol:
    Nu dacht ik het kastje met velcro boven het handschoenkastje te hangen maar op dat paneel staat (AIRBAG). What if... die afgaat (hopelijk nooit)?? Vliegt heel dat paneel eraf en krijgt mijn passagier het kastje in zijn gezicht of scheurt een klein deel gewoon open?? Iemand een idee??

Grtz 8)
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    Ik denk dat in uw geval het reeel is dat uw passagier een kasje op z'n teut krijgt...

mss toch een andere locatie zoeken :)

Kunt ge nix flikken links? Zo onder uw koplamp afstelknopjes?
    Of zit ge daar teveel met uw knie'n tege?

Bij onzen Evasion zit er op die positie een uitklapbaar toetsenbordje voor de startcode... (diefstal veiligheidstoestanden)...

Dus mogelijk zit er daar nog wel wat lege ruimte achter bij u...
    edited May 2007
    hmmm... links zitten de knopjes om over te schakelen (naast koplamp en spiegelregeling). Daaronder is de zekeringenkast maar daar kan je het kastje niet meer zien... Ik bedenk wel wat. Hoe erg is zo'n kastje in je gezicht in verhouding met een aanrijding? :lol:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2007
    soapwater said:

hmmm... links zitten de knopjes om over te schakelen (naast koplamp en spiegelregeling). Daaronder is de zekeringenkast maar daar kan je het kastje niet meer zien... Ik bedenk wel wat. Hoe erg is zo'n kastje in je gezicht in verhouding met een aanrijdin? :lol:

Je kan het natuurlijk met een kabeltje vastmaken zodat het niet weggeschoten kan worden :)

Als je niet rookt, op de assenbak?
    edited May 2007
    Soapy,

Niet bij de airbag! Je bent niet de eerste die een litteken op z'n voorhoofd overhoudt van de o zo makkelijke dom dom en zijn relatie met de airbag.

Past het niet in de asbak? Of het geheel achter het dash en alleen de display ervoor?

Tim
  • edited May 2007
    DELETED
This discussion has been closed.