Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

BMW 525 tds

easy ridereasy rider PPO Junkie
edited September 2013 in Overige merken
Geachte stokers,

Nu mijn Dodge Ram Van versleten begint te raken (niet de motor) ben ik op zoek naar een ander automobiel.

Een kennis adviseerde mij te gaan kijken naar een BMW omdat die een oersterke diesel in het programma hebben, de 525 tds.

Heeft iemand ervaring met de 525 tds op PPO?

Groeten,

Easy rider.
«13456721

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    ik heb op andere fora gelezen van diverse BMW rijders dat het geen probleem is om te PPO"en. Hierbij natuurlijk wel vermeld dat zij aanpassingen hebben gedaan als een platenwisselaar/twee-tank systeem e.d.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2006
    Heb je een URL van zo een forum?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    A.C.H Jansen van de wt2 rijdt met een 325tds op ppo
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Easy rider,

Kijk eens op www.fmso.de, daar is een fahrzeugendatenbank, volgens mij staat ie er wel in kijk maar :
    http://rapsdb.rapsinfo.de/view.php?sort=-LastTouched&marke=BMW

Groetjes,
    Ingmar
    edited November 2006
    Bedankt Ingmar,

Ik heb er goede info gevonden. Ik heb de 525 tds al aangeschaft en zal hem binnenkort om gaan bouwen.

Wel grappig om te zien dat op het Nederlandse forum op fsmo.be veel gasten zijn die hier ook posten. ppo.nu is en blijft natuurlijk wel het beste forum op dit gebied.

Groeten,

Easy rider.
  • mennomenno Webmaster
    edited November 2006
    [quote=easy rider].... ppo.nu is en blijft natuurlijk wel het beste forum op dit gebied.

Kijk, en dat stemt mij gelukkig! :-)
  • edited November 2006
    DELETED
  • Amigo PPO Newbie
    edited January 2007
    Hallo, Ik rijdt nu al een paar duizend kilometer in mijn 525 tds op 50% ppo en dat gaat fantastisch. Geen enkel bijverschijnsel. De 6 cylinder kan dit echt goed aan. Na de winter ga ik over op ombouw en op 100%. Op Duitse websites wordt dit wel de ultieme PPO motor genoemd. Zeker doen!
    edited January 2007
    Hoi Amigo,

Wat leuk dat er nog iemand met de 525 tds op PPO rijd. Hoeveel % PPO kan jij bijmengen zonder dat ie problemen gaat geven? Ik heb bij 20% ZBO (niet omgebouwd) geen problemen maar met meer dan gaat bij 3000 toeren het vermogen naar beneden en hij houd dan ook in.

De volledige ombouw zit er wel aan te komen maar heb nog even geen tijd kunnen vinden.

Groet, Easy rider.
  • Amigo PPO Newbie
    edited January 2007
    Hi easy rider,
    fijn om nog iemand te kennen die experimenteert met gezonde zaken. Ik heb inmiddels zo'n 3500 km gereden op een mengsel ven 50% zonnebloemolie of slaolie en 50% diesel. Zonder ombouw, gewoon rechtstreeks in de tank gegooid, nadat er diesel getankt was. De auto is onlangs gekeurd en goedgekeurd. De roettest was fantastisch! Bijna geen roetdeeltjes meer. Verder heb ik geen vermogensverlies, ook niet boven de 3000 toeren. Trouwens met mijn 5 bak automaat moet ik al echt doorjakkeren wil ik boven de 3000 komen. Ik kan me wel voorstellen dat de inspuiting dan wat veel vergt. Misschien wat vervuilde inspuiters? Met lage temperaturen, zo rond de nul graden, moet ik twee maal starten. Dat is alles. Kijk eens op duitse sites, waar een schat aan gebreken informatie staat. Ik ga voor de zomer ombouwen naar 100%.
    groet, Amigo
  • jumperjumper PPO Burner
    edited January 2007
    Jij durft, 50% met deze temperaturen.

Ik zit momenteel nog op 35%, maar vanaf volgende tank (morgen) ga ik toch echt terug naar 25 à 30%. Ik moet er niet aan denken dat hij niet meer start. Dan sta je namelijk met een fhon alles te verwarmen...... :shock:
    edited January 2007
    Hallo Amigo,

Ik heb met mijn vorige auto (Crysler met alfa VM 2,5 TD motor) afgelopen zomer met 100% ZBO gereden zonder problemen.

Ik had hier echter wel een soort van loop ingebouwd met een gloeibougie in een stuk aluminium waar de ZBO doorheen liep. schema staat hier ergens op dit forum.

Met de 525 TDS is het een ander verhaal, die heeft namelijk een berg elektronika aan boord die onder andere de inspuiting bekijkt. Toen ik er meer dan 25% ZBO in gooide ging het injector lampje op het dashboard branden en nam het vermogen af. Dit gebeurde inderdaad boven de 3000 toeren. Ik ben er nu ook achter gekomen dat mijn motor is getuned dus dat zal waarschijnlijk ook anders uitpakken met het gebruik van ZBO.

Voorlopig rijd ik met een mix van 20% ZBO en 80% dino en heb tot op heden geen problemen. Raar verschijnsel is wel dat de automaat eerder overschakeld dan voorheen. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat ik een hoger koppel heb bij een lager toerental.

Ik zal binnenkort toch tijd moeten gaan maken om de 12 platen WW in te gaan bouwen maar ik wil geen tweede tank dus volg nog even het topic van onze mede PPOers over het spoelen van de brandstofpomp.

Groeten,

Easy rider.
  • jumperjumper PPO Burner
    edited January 2007
    De automaat van de Freelander schakeld ook eerder over, de motor lijkt inderdaad bij een lager toerental meer vermogen te leveren.

Ik heb er afgelopen najaar een platenwisselaar inlaten bouwen, en kan nu met de vorst op 25 tot 30% rijden. In de zomer kan ik dit opvoeren naar max 50%. Alles lijkt verder normaal te functioneren. Koude start is ook zonder problemen.
  • edited January 2007
    DELETED
  • Amigo PPO Newbie
    edited January 2007
    Hi Easy Rider en Jumper,
    Ik heb juist het idee dat de motor iets meer vermogen heeft. Ik denk dat bij een getunde diesel de instelligen zo staan dat de brandstofpomp heel scherp staat ingesteld. Als je daar dan de dikkere ppo in komt zal dat zeker effect hebben. Misschien toch maar weer de originele instelling van de pomp? Met de koude van vorige week had de 525 tds geen enkele moeite met starten. Bij -4 sloeg ie aan na de tweede korte start. En dat op 50%!. Ik wil ook wel op de hoogte gehouden worden van de ww. Ik was ook niet van plan om met een twe tanksysteem te gaan werken. Hoewel daar in de auto wel plaats voor is.
  • edited January 2007
    DELETED
    edited January 2007
    Hallo,

Ik heb er nu een 2500 KM op zitten met een mix van 25%ZBO/75%dino en de motor loopt als een trein. Ik heb de dieselpomp af laten stellen en vooralsnog geen problemen en hij start in 1 keer, ik hoef alleen de sleutel maar aan te raken bij wijze van spreken.

Over een paar weken ga ik de WW inbouwen met het spoel systeem zoals te lezen is op dit forum. Ik ga een kleine diesel tank in de motor ruimte plaatsen (plek zat) van ongeveer 5 liter waarmee ik de pomp kan spoelen.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Easyrider.
  • Amigo PPO Newbie
    edited February 2007
    Ik zal even een update geven: Na 5000 km start problemen. Het was wel -4 met 50% en geen voorzieningen, dus dat vond ik niet vreemd. Na flink doorstarten sloeg ie wel aan. Maar toen bleef ik startproblemen houden, ook bij + 12. En zelf als de moter enigszins warm was. Toch een vuile filter vermoede ik. Ik heb een tank 100% diesel er in gedaan en vaak hoge toeren gereden (+3000). Probleem opgelost. Geen startproblemen meer. Maar toch maar wat aanpassingen gaan doen. Verder geen problemen. Ik hou jullie op de hoogte.
    edited February 2007
    Hi Amigo,

Lijkt inderdaad op een verstopt filter. Ik heb van de week alle spullen bij elkaar voor de ombouw. Ik prik er gelijk een temperatuur meter in vlak voor de prandstofpomp zodat ik kan zien wat de temperatuur gaat worden.

Volgende week zal ik met de ombouw gaan beginnen, als het klaar is stuur ik wel even wat foto's.

Groeten,

Easy rider.
    edited February 2007
    Mijn nieuwe buurman (begint een bedrijf in het pand ernaast) heb ik geholpen met wat knutselwerk voor het begin van zijn bedrijf. Na wat gebabbeld te hebben kwamen we op PPO. Zijn vriend die erbij was, kende al mensen die op PPO reden. Daardoor was het niet moeilijk hem te overtuigen om de helft van zijn BMW 525 tds vol te tanken met ZBO.

Ik wacht zijn reactie af! Ik heb zojuist 25 liter in zijn tank gegooid.
  • edited February 2007
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Inderdaad, als je hem vlak ná de pomp zet weet je méér over de temp. van de pomp.
  • edited February 2007
    DELETED
    edited February 2007
    Hallo,

Ik wilde hem voor de pomp prikken maar ik begrijp van jullie dat na de pomp beter is, please explain.

Groeten,

Easy rider.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Je wilt eigenlijk alles wel meten, maar wat is het belangrijkste ?

In of uit ?

Koelwater of brandstof ?

Tank temp ?

Ik meet na de Poelheizer brandstof voor de pomp en de retourbrandstof na de pomp.

Drappie
  • edited February 2007
    DELETED
    edited February 2007
    smul said:

Mijn nieuwe buurman (begint een bedrijf in het pand ernaast) heb ik geholpen met wat knutselwerk voor het begin van zijn bedrijf. Na wat gebabbeld te hebben kwamen we op PPO. Zijn vriend die erbij was, kende al mensen die op PPO reden. Daardoor was het niet moeilijk hem te overtuigen om de helft van zijn BMW 525 tds vol te tanken met ZBO.

Ik wacht zijn reactie af! Ik heb zojuist 25 liter in zijn tank gegooid.

(ik quote mezelf)

Ik kwam zojuist de buurman tegen. En waarrempel, hij had geen verschil gemerkt! ;) Hij is laaiend enthousiast en komt vaker bij mij tanken!
    edited February 2007

Ik wilde hem voor de pomp prikken maar ik begrijp van jullie dat na de pomp beter is, please explain.

Men gaat ervan uit dat de PPO 70 gr moet zijn om totaal veilig te zijn voor de pomp. En ik heb ooit in een test gelezen dat je bij een PPOtemp van 70 gr. de laagste emissiewaardes hebt.
    Nu kun je er wel voor zorgen dat de INgaande PPOtemp 70 is, maar als de pomp vol in de wind zit zou de UITgaande PPOtemp nog wel eens veel lager kunnen liggen dan 70. Met alle risicoos van dien. Daarom kun je beter de UITgaande PPOtemp meten, dan weet je zeker dat de pomp ook die temperatuur heeft.
    Ik heb ooit gelezen een Duitser die had de bout waar je normaal de micrometer in stopt (voor het afstellen vd pomp) uitgeboord en daar had hij een tempvoeler in geduwd om de temp IN het hogedrukgedeelte te meten.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    @Carlo : Dit wordt meer toegepast hoor. Dat van die temp-voeler in de kopplug van een ve-pomp. Schiet me niet dirext te binnen welk merk of type, maar kom er nog wel op.

Groeten,
    Nero
    edited February 2007
    Hier http://www.poelheizer.de/
    Bij "detaillosungen"
    edited February 2007
    Hey Carlo,

Op die site staat een ombouw van een 525 tds, echt gaat.

Ik denk dat ik toch maar de temp voeler na de pomp ga zetten dat weet ik inderdaad dat alles voor de voeler op temperatuur is.

Volgende week begind de ombouw (als er weer niets tussen komt) ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Easy rider.
  • Amigo PPO Newbie
    edited March 2007
    Hallo, even een update. Ik had gemeld dat auto niet goed meer startte. Ik dacht aan een vuil brandstoffilter door de ppo. Maar ik heb onterecht de schuld gelegd bij de zonnebloem olie. Het filter was brandschoon! Het werkelijke probleem zat 'm in de tank. Daar zit bij BMW een opvoerpomp met filter. De vlotter daarvan was defect, iets dat vaak gebeurd bij auto's van deze leeftijd. Het is vervangen en de auto rijdt als nieuw met 50% ppo. Ik heb het filter gezien uit de tank, maar geen resten van ppo of vlokken. Er was niets verstopt of aangetast. Goed nieuws dus. Intussen al weer meer schone kilometers gemaakt. In de NRC van gisteren stond een goed artikel over PPO in Frankrijk. Op verzoek kan ik het mailen. Ik hoor graag van de ombouw van Easy rider. groeten, Amigo
    edited March 2007
    Hoi Carlo,

Kijk es hier http://www.poelheizer.de/vorfoerderpumpe.htm Volgens de man geeft de orginele brandstof pomp in de tank problemen met het rijden op PPO met de 525tds.

Ik ben nu bezig om alle componenten te maken voor de ombouw volgens de ervaringen van deze man. Hij heeft het wiel al uitgevonden voor ons. De 525tds schijnt niet makkelijk te zijn vanwege de vele elektronika op de motor, de ombouw moet volgens heb goed gedaan worden anders heb je snel problemen.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Easy rider,

Ik had die site al eens doorgespit.

Hij image op facet!!

Hij :lol: met Hardy!

Mooie verslagen...

Tim
    edited March 2007
    Hi tim,

Ik had ook al zo een Hardy in mijn crysler, die gaat nu in de Beemer.

Groeten,

Easy rider.
  • 3p0 PPO Newbie
    edited March 2007
    over welk bj 525 hebben jullie het?
    edited March 2007
    252tds e34 2,5 turbo diesel uit 95 met elektronisch management systeem wat niet om de tuin valt te leiden.

Groeten,

Easy rider.
    edited March 2007
    Hallo Stokers,

Ik heb nu alle spullen bij elkaar en gedeeltelijk in elkaar gezet. Ik zal es wat foto's publiceren dan kunnen jullie zien wat er allemaal in gaat. Ik heb het schema van onze duitse vriend met de 525 tds gebruikt en dit op een aantal punten verbeterd, ook dat schema zal ik publiceren.

Ik ga nu alle componenten de komende dagen in de auto monteren en als alles aangesloten moet worden gaat ie even in de garage om koelwater en brandstof slangen door te hakken en opnieuw aan te sluiten.

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2007
    Hallo stokers,

Zoals beloofd hierbij mijn schema, klik maar op http://www.orion-webdesign.com/images/schema PPO Model (4).pdf en schiet maar lek.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2007
    En ja hoor, vanmorgen om 5:30 op de splitsing voor brussel richting zavetem om een collega van het vliegveld te halen, word ik afgesneden door een maffe Belg waarschijnlijk zonder achteruitkijk spiegel en moest dus vol ik de ankers om de sukkel niet over de vangrail te drukken.

Maar wat gebeurd er, ik krijg direct een storing van het brandstof systeem en de motor schiet in beveilide modus en ik kan dus op dat moment nog net de vluchtstrook halen. Het lampje wat aangeeft dat er iets mis is met het brandstof systeem blijft branden en de motor draaid rustig stationair. Ik was van huis vertrokken met een mix van 20%ZBO/80%DINO en had daar al zo een 150KM mee weg zonder een centje last. Je moet weten dat het opdat moment wel 3 graden was en dat de auto nog steeds standaard is.

Na een herstart was het lampje uit en kon ik weer verder rijden.

Ergo conclusio: deze motor gaat over zijn nek bij 20%ZBO zonder ombouw. Het lijkt mij tijd te worden meer vaart te zetten achter de ombouw.

Groeten,

Easy rider.

P.S. Niemand die mijn schema lek schiet?
    edited April 2007
    [quote=easy rider]P.S. Niemand die mijn schema lek schiet?Letterlijk? :lol:

Okay,

Waarom doe je eerst alleen elektrische verwarming en pak je de ww niet mee? Elke graad die hij hier mee pakt tijdens het warmrijden is tot nuttig?

Waarom wil je met C2 ook V1 aansturen? Als de ppo te heet wordt? Dit lijkt me onwaarschijnlijk.

Verder gelikt systeempje.

Tim
    edited April 2007
    Ik heb wel iets maar wat voor mijn auto geld hoeft voor jouw auto niet te gelden. Daarom zeg ik : bouw maar dan zie je vanzelf of het werkt.
    Je zou bv. problemen met lucht kunnen krijgen maar dat kun je nu nog niet weten.
    Voor de rest ziet er goed uit :mozilla_undecided: :mozilla_surprised: :mozilla_smile: :mozilla_wink:
    edited April 2007
    Met dank voor uw reactie heren,

Tim, het idee is om tijdens het aansturen van de electrische voor verwarming de PPO langs de WW te laten lopen i.p.v. er door heen is omdat ik anders de WW op ga warmen met de electrische voor verwarming. Pas op het moment dat het koelwater een temperatuur heeft berijkt van 60 graden gaat V1 open en mag de WW mee gaan doen.

C2 en C4 zorgen er voor dat de PPO niet boven de 85 Graden uit komt. De BMW heeft een temp. sensor in de dieselpomp zitten die aangesloten is op het motor management systeem, als de temperatuur boven de 85 graden uit komt gaat de motor in beveiligede modus en draaid dan alleen nog maar stationair.

De 12 platen WW heeft een hoog rendement en omdat het koelsysteem een druk systeem is zou ik best wel eens een koelwater temperatuur kunnen halen van 100 graden. Als ik nu uit ga van een rendement van 95% van de WW zou de PPO een temperatuur kunnen halen van 95 graden. daar komt nog bij dat de dieselpomp er zelf nog voor kan zorgen dat de PPO nog eens met 10 graden zal klimmen dus, 95+10 is 105 graden. Hierbij grijpt het management systeem direct in dus vandaar deze wat ingewikkelde regeling.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2007
    Ah, ik begrijp.

Echter voor je WW/elektrisch verwarmen verhaal, klopt volgens mij niet.

Je gaat er van uit, dat de retour van je kgr warmer door de WW komt dan je koelwater op dat moment? Right?

Je start met koude motor. Koelwater en ppo zijn bv 10 graden. Je poelheizer maakt hier voor de pomp, ongeveer binnen 1 minuut (wat ik naar ervaring erg optimistisch vind) 20 graden meer van. Dus 30 graden. Mijn ervaring is ook dat het koelwater aan het einde van de straat (400m=ook 1 minuut) al 25 graden is, als het buiten 5 graden is. De kans dat je ppo, voordat het bij de WW is, nog steeds 30 graden is, lijkt me verwaarloosbaar.

Het voordeel van de poelheizer zit er volgens mij in, dat hij samen met de WW, in het begin er sneller een paar extra graadjes bijzet. Is de motor warm genoeg, dan pakt de WW het alleen wel.

Maar dit is op basis van ervaring met mijn saxo, en 2 maanden meten op verschillende plaatsen. Kan bij de Beemer natuurlijk anders uitpakken.

Cheers,
    Tim
    edited April 2007
    Hi Tim,

In theorie zou je gelijk kunnen hebben, echter deze dient proefondervindelijk bewezen te worden.

Ik hab in mijn ontwerp ook een aantal LED's opgenomen die aangeven welke Clixon's er open of dicht staan zodat ik de status van het geheel kan bekijken. Op die manier kom ik er wel achter of de stijging in temperatuur van de elekrtische voorverwarming parallel loopt aan de stijging van de koelwater temperatuur.

Als dat het geval is hoef ik niet moeilijk te doen en kan de WW gewoon mee doen met de elekrtische voorverwarming.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2007
    Easy rider,

Dat elektrisch gaat je een partij tegenvallen, tenzij het je hobby is. Ik werd gek van al die draden, maar het werkt nu wel.

Heb nog een relais kapot, komt deze week (hoop ik).

Wel kicke, al die opties.

Je zou nu ook al een temp sensor op je koelsyateem kunnen plakken om te kijken hoe snel het op temp is.

Cheers,
    Tim
    edited April 2007
    Dat elektrisch was vroeger mijn beroep (PLC's programmeren en bedraden en nog meer van die grappen) Dit is dus voor mij een eitje en ik vind het ook erg leuk om te doen natuurlijk.

Ik maak gebruik van OMRON relais, die staan in een voetje welke je moet bedraden, relais kapot, trek uit het voetje, nieuwe er in. Je hebt ze al voor 5 euro en dan heb je vier maak en vier breek kontacten. Mijn ervaring is dat ze 1.000.000 schakelingen kunnen hebben mits je er niet te veel ampere's door heen jast.

Ik heb op de WW een Clixon zitten die open gaat bij 60 graden en ik heb een digitaal temperatuur meter voor de uitgangs temperatuur van de diesel pomp. Ik kan dus straks zien wat er allemaal gebeurd.

Groeten,

Easy rider.
    edited April 2007
    Dus: niet lullen maar bouwen!
    :wink:
  • edited April 2007
    DELETED
    edited April 2007
    Maar natuurlijk Heren,

Ombouwen en veel plaatjes, OK. Ga es even een vriend van me bellen om te kijken of hij tijd heeft om mij te helpen, ik denk dat ik 2 volle dagen nodig heb voor de ombouw. In mijn geval moet het dus in het weekend gebeuren omdat ik dagelijks op s'lands wegen te vinden ben en de auto dan niet stil kan staan.

Foto's zal ik zeker maken en publiceren.

Groeten,

Easy rider.
Sign In or Register to comment.