Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Het handboek van de APO-ist.

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited December 2011 in Algemene Techniek
Hallo allemaal,

Aangezien iedereen straks APO junk is of wordt wil ik graag een handboek gaan opstellen waar de allerbelangrijkste tips en tricks in staan als je APO-ist wilt worden.
Dit handboek gaat uit van een 2 tank systeem.

1) Hou al je tanks, jerrycans en flesjes superschoon al het zand en vet zal zich verzamelen en bezinken naar de bodem.

2) Verbreed de aanvoer leiding tot minimaal 8 of beter 10 mm din ...
DIN betekent binnenmaat.

3) Plaats een degelijke 12V pomp met een voorverwarmt brandstoffilterhuis.

4) Plaats tussen de tank en de 12V pomp een afwasbaar voorfiltertje, met een goede flow.

5) Koop alleen goede APO ..... vet vrij water vrij en met liefde gefiltert op 1 Micron.

6) Plaats een TOC voor een KGR, het zal de pomp aanzienlijk ontlasten.

7) Neem altijd reserve filters mee en een plastic zeil om op te liggen bij het wisselen van filters.

8 ) Verdun de APO 10-15 % in de winter met diesel. :cry:

9) Verwijder de korf van de aanzuigbuis indien aanwezig.

10) Een voorverwarmde tank !!

11) Verdun de APO 10-15 % in de winter met petroleum. :cry:

12) Scherm de rijwind af, afgestemt op jouw voertuig.

13) Alle leidingen, kleppen en warmtewisselaars moeten degeijk en goed geisoleerd worden.

14) Druk laten aanpassen van de verstuivers geeft een betere verbranding.

15) Plaats een degelijke 2,5 kw voorverwarmer op basis van de waterkoeling.

16) Pomptiming aanpassen.

17) Gebruik nooit de originele opvoerpomp voor de APO zet deze uit het APO circuit. (indien mogelijk)

Als jullie nog aanvullingen hebben graag !

Dan maken het lijstje zo af en plaats ik ze erbij....

Wel on topic blijven aub.

Groet

Drappie

Comments

• BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Voordat je aan de APO gaat beginnen moet je systeem prefect op PPO lopen. (dit maakt het storing zoeken eenvoudiger)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2006
    Kleine toevoeging:
    isoleer je leidingen tegen de kou
    nog eentje: wil je het heeeel mooi doen, neem een verwarmde tank
    Verder kun je ipv diesel ook petroleum toevoegen in de winter.
    Niek
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Burn It,

Mag ik je even onderbreken ?
    Na overleg met mezelf zat ik te denken wat er kan gebeuren als iemand met een goedlopend PPO kitje over op APO ...
    Kan deze PPO ér dan problemen verwachten ?

Ja dat kan ie helaas wel vooral als de kit kleppen heeft die niet de L340 zijn.
    De leidingen niet heeft verbreedt en geen opvoerpomp 12 V extra heeft geplaatst.

De meeste zullen dan een 1 tank systeem hebben wat het handboek niet volgt.
    Het handboek gaat uit van een 2 tank systeem.

Ik zal dat er ff bij vermelden.

Groet

Drappie
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Aanvulling 1:
    Wanneer je ervoor kiest om de verstuiverdruk te verhogen (ben ik zelf niet zo'n voorstander van) zul je ook de pomp verder moeten vervroegen. Anders is de inspuiting een fractie te laat, en schiet je eigenlijk je doel voorbij omdat, ondanks dat de verneveling beter is heeft het minder tijd om goed te verbranden.

Aanvulling 2:
    Waarom een verwarmde tank?
    Dit heeft volgens mij alleen maar nadelen! ff 4 puntjes :wink:
    punt 1:Het is duurder en meer arbeidsintensief.
    Punt 2:Het kost enorm veel energie en tijd om de tankinhoud warm te krijgen. maar je systeem moet toch al werken ondanks dat de tank nog niet is opgewarmd. Dus als je systeem al goed werkt met een koude tank, waarom dan nog verwarmen?
    punt 3:Verwarm je je tank met koelwater? Dan duurt het een stuk langer voordat je koelwater en dus ppo/apo op temperatuur is. Verwarm je elektrisch? Dat is bijna niet te doen zoveel stroom kost dat.
    punt 4:In een warme tank krijg je veel condensvorming en dus water in je tank. En dit wil je natuurlijk niet.

Heeft er hier iemand een verwarmde tank, en merkt hier ook echt voordeel van?

Wat eventueel wel een voordeel kan zijn is een kleine verwarming van de brandstofleiding net uit de tank. Deze verwarmd dan de brandstof tot 20/40 graden. Het transport wordt dan wel makkelijker.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Burn It,

Als de kou er is dan pompt geen 1 pomp de dikke APO nog op.
    Daarom moet je verdunnen, en moet je brandstoffilter verwamt zijn en direct op je tank geplaatst worden, of in de nabije omgeving.

Uiteraard zijn er mensen met een voorverwamde tank, en natuurlijk duurt het wel ff voordat een tank van bv 150 liter 60 graden is.

Voorverwarmde tanks zijn gewoon nog niet commongood in de APO scene, maar die komen wel.

Hoe dan ook als je je Facet of Hardy onder de motorkap plaatst en je tank ligt achterin dan kan je problemen verwachten.
    Die paar meter en de koude APO in je leiding gaan je pomp belasten ne een stotterende motor is het resultaat.

Een slang in slang van achter naar voren onder de auto door ingepakt met Armaflex zou echt een boel goed doen.

Groet

Drappie
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited September 2006
    BurnIt said:

Aanvulling 1:
    Wanneer je ervoor kiest om de verstuiverdruk te verhogen (ben ik zelf niet zo'n voorstander van) zul je ook de pomp verder moeten vervroegen. Anders is de inspuiting een fractie te laat, en schiet je eigenlijk je doel voorbij omdat, ondanks dat de verneveling beter is heeft het minder tijd om goed te verbranden.

Ik ben ervoor om het omgekeerd (ppositief) te benaderen, pomp vervroegen en inspuitdruk te verhogen.

Moet je dan toch voorstander van zijn?
    BurnIt said:

Aanvulling 2:
    Waarom een verwarmde tank?
    Dit heeft volgens mij alleen maar nadelen! ff 4 puntjes :wink:
    punt 1:Het is duurder en meer arbeidsintensief.

In deze sport kijken we niet altijd naar tijd, en zijn wij als volwassen kleuters soms blijer met spullen dan met geld.
    BurnIt said:

Punt 2:Het kost enorm veel energie en tijd om de tankinhoud warm te krijgen. maar je systeem moet toch al werken ondanks dat de tank nog niet is opgewarmd. Dus als je systeem al goed werkt met een koude tank, waarom dan nog verwarmen?

Je hulppomp zal dan toch minder energie opnemen, dat moet toch ook ergens vandaan komen. En als je het goed en getrapt schakelt heb je zat afvalenergie op een serieus ritje. Spaar je alweer voor de volgende rit. Geisoleerde en verwarmde tank wordt de volgende stap.
    BurnIt said:

punt 3:verwarm je je tank met koelwater? Dan duurt het een stuk langer voordat je koelwater en dus ppo/apo op temperatuur is.

Als je maar een goede opstelling maakt, first things first!
    BurnIt said:

Verwarm je elektrisch? Dat is bijna niet te doen zoveel stroom kost dat.

Alleen al voor je pomp. Moet je zeker niet doen bij je tank!
    BurnIt said:

punt 4:In een warme tank krijg je veel condensvorming en dus water in je tank. En dit wil je natuurlijk niet.

Ik denk dat het anders is, niet bij een warme tank, maar bij een afkoelende! Dat moeten we nog eens uitontwikkelen; waterafscheider op de tank, of iets bij de beluchting van de tank.
    BurnIt said:

Heeft er hier iemand een verwarmde tank, en merkt hier ook echt voordeel van?

Not yet, ben nogal breed ant denken over deze materie.
    BurnIt said:

Wat eventueel wel een voordeel kan zijn is een kleine verwarming van de brandstofleiding net uit de tank. Deze verwarmd dan de brandstof tot 20/40 graden. Het transport wordt dan wel makkelijker.

Je bedoelt een tracingkabel?

Groet, Cp
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Buis in buis verwarming op de aanvoerslang, en de brandstofuitzuig aan de onderkant van de tank. Dan stroomt het wel en heb je geen verwarmde tank. De buis in buis is gelijk warm met de motor. Daar heb je dus bijna direct na het schakelen profijt van. Tracing kan ook i.c.m. een koperen brandstofleiding en dit goed geisoleerd.
    edited September 2006
    Nog een kleine toevoeging op de discussie over verwarmde tank. Als je tank eenmal warm is, heb je (als je een beetje regelmatig rijdt) swinters geen problemen met de aanvoer van brandstof. Zeker als je de tank goed isoleert. Ik ga proberen om dit voor de winter in te bouwen. Op de meet een alu tank overgenomen, ga verwarming inbouwen. Als het zover is, volgt rapportage. Nadeel, dat de motor niet snel genoeg opwarmt is juist, maar kan ondervangen worden door de koelwaterflow te knijpen. Condens zou er via de onluchting uit moeten kunnen. Maar als je goed isoleert zou je van condens niet zoveel last moeten hebben.
    Niek
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    tank moet wel een open verbinding hebben anders zuigt ie vacuum en bij afkoelen en warm worden uitzetten en krimpen komt er wel een beetje condens in maar of dat een probleem is
    edited February 2007
    Inderdaad, Ontluchting heet dat dacht ik zo.
    Niek
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited February 2007
    Niek said:

Inderdaad, Ontluchting heet dat dacht ik zo.
    Niek

Dat heb je ook nodig, maar met het vullen. Dankzij onze brandstof kan dat gelukkig direct naar de vogeltjes zonder dampretour systeem.

Ok, het blijft hetzelfde pijpje/ gaatje, maar bij het rijden is het beluchting van de tank.

Groet, Cp :wink:
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    ja maar ik doel meer op de condens vorming net als bij een motor waar veel kleine stukjes mee gereden word krijg je ook water in de olie doordat bij afkoelen lucht aangezogen word als de tank goed geisoleert is en regelmatig gereden word zal dit wel meevallen denk ik
    maar goed een gewone diesel tank heeft dat ook
    edited February 2008
    Kleine update op verwarmde tank.
    Rij nu al weer een jaar op warme APO. Ik he een ALU tank met beluchting/ontluchting en een leiding van 15 mm koper waardoor het koelwater gaat. De leiding is zo'n beetje 1,5 meter lang. Tank is geisoleerd. Isolatiepakket 5 cm. Tank is 200 liter. Van koud naar warm: 40 km rijden. De warmte wordt goed vastgehouden: na 5 dagen is de inhoud nog steeds warmer dan de omgeving. Bij dagelijks gebruik kun je na 500 meter al omschakelen.
    NB. Na de tank staat nog een warmtewisselaar en een elektrische dieseltherm. De laatste schakelt af nadat de temp ok is. Meestal is dat na 1000 meter.
    Niek
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    even een vraagje,

indien je tank nog voldoende warm is van de dag voordien, kan/mag je dan dadelijk na het starten al overschakelen?
    Of is dit gevaarlijk voor de IP? Stel in de winter, motor en ip zijn koud. PPO is bv al lekker warm, 50°C bv ( of hoger? ).
    Mag je dan na het starten op diesel al dadelijk omschakelen naar ppo? Of best ook wachten totdat de motor en IP op bedrijftemperatuur zijn? (90°C)

Want na 500 meter is de motor ( en ip ) toch nog niet echt warm?...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited December 2011
    Veilig is overschakelen bij koelwater op temperatuur, 80-90° C dus.
    Eerder kan soms wel, vaak beter van niet, zeker al niet als de buiten temp lager is dan 15°C.
    Alles staat of valt met dikte PPO en zijn vernevelbaarheid.
    edited December 2011
    Kristof,
    Ik had in mijn vorige bak een verwarmde en geisoleerde tank. Omschakelen na 500 meter geen probleem
    Niek
  • kristof PPO Burner
    edited December 2011
    hallo Niek,

dus ook al was de motor en ip nog niet op temperatuur, overschakelen was geen probleem?
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2011
    Ik schakel met de 190D altijd tussen de 40 en 50graden.
    Kan me voorstellen dat als je een TDI of andere meer moderne motor hebt, je dan pas bij 80graden wilt schakelen.
    edited December 2011
    [QUOTE=kristof;63133]hallo Niek,

dus ook al was de motor en ip nog niet op temperatuur, overschakelen was geen probleem?

Nee nooit
Sign In or Register to comment.