Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

uitleg over aansluiting S en T op gloeirelais nodig.

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited July 2013 in Algemene Techniek
Hi all, kan iemand mij uitleggen hoe je op een gloeirelais de S en/of T moet aansturen. En wat je met de S en T aansluiting kunt doen? Misschien is een nagloeirelais met alleen de S al genoeg voor mij.
image
beru gr034 image
Context: voor de P205 dus bezig met een nagloeirelais. blijkt moeilijk te zijn vanwege aansluiting. Meeste nagloeirelais hebben het linker type en ik heb als aansluiting het rechter type. heb er 1 van hella die past maar deze gloeit maar max 30 sec na. De Beru GR034 gloeit max 180sec na maar heeft dus een aansluiting linker type.
Nu wil ik mijn stekker vervangen door een aansluiting die op de Beru (linker type ) past. De Beru gr034 heeft alleen een S aansluiting. Kan iemand mij uitleggen hoe je deze S aansuurt, manipuleert?
uitleg over de T ook welkom.
http://www.rthursby.co.uk/acatalog/R_Thursby__glow_plug_controlers_42.html

Comments

• ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    niemand?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Eric,

Contact 2 T heeft naar mijn idee geen funktie, omdat ie verder niet bedraad is.

Contact S....zou het niet weten, google leverde ook niets op.

Kun je es meten wat er op S aan spanning komt? En hoe lang?

Cheers,
    Tim
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited December 2006
    Is aansluiting T iets van de koelwaterthermostaat?
    Als de motor op temperatuur is hoeft er niet nagegloeid te worden.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Op de tekening word S niet gebruikt, hoef je dus ook niet aan te sluiten.
    Zelfde geldt voor T.
    edited December 2006
    hey bedankt voor de antwoorden, kan er alleen niets me :D
    FF voor de duidelijkheid. Ik moet voor mijn toepassing wel de gloeitijd kunnen beinvloeden/bekorten. Dit kan via de S en of via de T. Vraag is nu hoe je deze aanstuurt.

a) kortsluiten zodat de timer diode zich reset?
    b) een + puls geven
    c) een - puls geven, gelijk aan a
    d) een + continue opzetten
    e) een - continue stroom opzetten.
    f) anders.

Na, de S zal wel tijdgestuurd zijn lijkt me en de T zal wel via een sensor worden aangestuurd maar dat is een aanname.
    Beru gr034 gloeit 180 sec na max.

groeten eric
    edited December 2006
    Eric,

Duidelijk op de aansluitschema's is wel dat BERU S en T niet gebruikt.

S wordt alleen door Hella gebruikt.

Ik zou zeggen, sluit de zaak aan op de juiste manier zonder S en T, en ga meten hoe lang en spanning over het relais blijft staan....

Daar kun je wel wat mee :shock:

Cheers,
    Tim
    edited December 2006
    Hela, Dat schema is maar als voorbeeld! Het ging mij erom om te laten zien over welke aansluiting (stekker!) . Duidelijk (Tim :wink: ) staat daar ook een ander merk op :D Jemig :shock: , dacht de zaak te verduidelijke door er een schema bij te zetten maar de vraag is en blijft heel simpel. Hoe stuur je het contact S aan???

a) kortsluiten zodat de timer diode zich reset?
    b) een + puls geven
    c) een - puls geven, gelijk aan a
    d) een + continue opzetten
    e) een - continue stroom opzetten.
    f) anders

Het lijkt me nogal wiedes dat het beru gloeirelais net zoals het Hella gloeirelais de volle tijd nagloeit zolang deze niet via aansluiting S wordt onderbroken. dat merk ik ook in de praktijk. Voel er weinig voor om te gaan experiomenteren met ze, mot ze nog terug kunnen geven :twisted:

Dus manne, is er iemand die er ervaring mee heeft of een electrieker hiero? Meer opties dan a tot f zijn er niet lijkt me.....
    edited December 2006
    Eric,

Tis wel duidelijk, maar snap je probleem niet. :roll:

Je wilt weten waar S voor is terwijl,

Het lijkt me nogal wiedes dat het beru gloeirelais net zoals het Hella gloeirelais de volle tijd nagloeit zolang deze niet via aansluiting S wordt onderbroken.

je al weet wat er mee gebeurt...

Als de Beru linker type aansluiting heeft, gebruikt ie de S niet. Misschien is het wel een motorvoorwaarde voor de 205, dus ik zeg weer, ga es meter wat er op S komt met de hella.

Blijkt dat ie alleen tijdens gloeien spanning op S geeft, zal het een voorwaarde controle zijn, kun je de spanning (potentiaalvrij) doorlussen vanaf gloeicontact. Blijft er constand spanning op staan, dan weet ik het niet, maar kun je wel gewoon de constante plus doorlussen. Voor massa het omgekeerde :o . Komt er niets op, afknippen!

Heb alwel een mailtje voor je gestuurd naar thursby.

Cheers,
    Tim
    edited December 2006
    Hella is alweer terug bij leverancier.
    inmiddels stekker van de sloop gehaald uit een citroen C15.
    Van het weekend eens naar bevriende citroen dealer gaan.
    FF los wat de gebruikte schema's aangeven (gebruikt voor de stekker)
    zowel bosch, hella als beru geven aan:
    Klem S = nagloei-onderbreking.
    alleen nergens kan ik vinden hoe je dus klem S moet aansturen.
    inderdaad worden op sommige schema's S niet gelinkt aan het relais maar op andere weer wel. Je mag/moet er dus van uitgaan dat klem S te gebruiken is zoals de fabrikanten aangeven, met als doel de NA-gloeitijd te onderbreken.

@tim, thanks

Onderstaande auto's zit dit type gloeirelais in.

CITRO - EVASION (22, U6) - 1.9 TD

CITRO - EVASION (22, U6) - 2.0 TD

CITRO - ZX (N2) - 1.9 TD

CITRO - ZX Break (N2) - 1.9 TD
    FIAT - ULYSSE (220) - 1.9 TD (220AH5)

PEUGE - 306 hatchback (7A, 7C, N3, N5) - 1.9 DT

PEUGE - 306 (7B, N3, N5) - 1.9 SRDT

PEUGE - 405 II (4B) - 1.9 TD

PEUGE - 405 II Break (4E) - 1.9 TD

PEUGE - 806 (221) - 1.9 TD
    edited December 2006
    Eric,

Het lijkt dus duidelijk dat er een signaal van het motormanagement komt ( :lol: in een peug 205), zal wel een sensor zijn dus, die S voorziet van stuurstroom bij een warme motor, dan heeft nagloeien immers geen zin.

Zoek ze....en je hoort het als ik reactie krijg.

Cheers,
    Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Tim said:

Eric,

Het lijkt dus duidelijk dat er een signaal van het motormanagement komt ( :lol: in een peug 205), zal wel een sensor zijn dus, die S voorziet van stuurstroom bij een warme motor, dan heeft nagloeien immers geen zin.

Zoek ze....en je hoort het als ik reactie krijg.

Cheers,
    Tim
    Dat zit er wel gewoon in, Tim, is een kastje dat onwijs in de weg zit als je ook maar ergens in de buurt van de rechtse lampen moet zijn ;)
    edited December 2006
    nou moe??? Miglow, oke, ik weet dat jij een P205 turbo zonder turbo :wink: rijdt maar Motor management in onze P205 met Xud7 blok??? mot je me toch es ff een foto van sturen hoor...zeker als jij mij gister nog verteld dat je een zelfde gloeirelas hebt als ikke :shock: trek je stekker maar eens los, dan zie je op locatie S een loze (geen) contact.

@tim. yep en dat is dus de vraag hoe ziet deze stuurstroom eruit. + of - pulse of continue
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Nou, bij mij is alles op het relais aangesloten, geen loze aansluitingen dus. Ik heb vanmiddag alles al los getrokken namelijk :) Zou hij toch geavanceerder zijn dan die van jou?? En ik heb dus zo'n "kruis-stekker" die bij jou niet past.

Mooi he, een turbo-blok zonder turbo?? Heb jij niet zo'n zwart klere-doosje tegen je grille aanhangen dan?? In een beugeltje?? Daar komt een hele bos kabel uit die naar alle kanten van het blok gaat.
    edited December 2006
    nou, ik ben er grotendeels uit voor het BERU gloeirelais.
    Stekker op de sloop van een citroen C15 afgehaald en daarmee de kruisstekker van de P205 vervangen.
    KLem S open gelaten. => 8 sec nagloeien :cry:
    Klem S daarna gemeten, gaf 12 Volt.
    Klem S via een weerstand (lampje 5W) op de massa aangesloten, 150Sec nagloeitijd :D
    Blijkt dat de Beru dus een nagloeitimer heeft van 150sec (ipv 180sec die ze beweren) waarin je door Klem S continue aan de massa kunt hangen 150sec kunt nagloeien of middels klem S middels pulsen aan de massa kunt hangen. Dan wordt er binnen die 150sec nagloeitimer steeds een interval van 8sec nagloeien getriggerd.
    Let op, dit is dus alleen een waarneming voor de BERU! de Hella van laatst gloeide dus al standaard 30sec na zonder iets met klem S te doen terwijl de BERU maar 8 sec nagloeid als je niets met klem S doet.

Resultaat: koud starten verloopt nu zonder bokken, zagen, jojo'n etc etc maar loopt gewoon zijdezacht, bijna als een naaimachine.

@miglow, Piccie wil ik hebbe zie mijn topic ombouw voor foto, heb niet zo'n ding volgens mij.
    edited May 2010
    keeping it alive.
    edited July 2013
    inmiddels heeft mijn 2e Beru gloeirelais de geest gegeven.....nu tijdelijk de polen met een grote ringsleutel verbinden. ff op de sloop een Bosch 0 281 003 005 scoren.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2013
    Weet je of hij het electronisch heeft begeven? Of dat de contacten van het interne relais gewoon verbrand zijn en daardoor niet werkt?
    Zou nog een idee kunnen zijn, als het een meer mechanisch defect is [relais verbrand door contactweerstand/warmte] om de electronica uit het relais een los extern relais te laten aansturen. Makkelijk te wisselen en niet zo duur. Zomaar een idee. Wel wat meet en uitzoek werk.

Greetz!
Sign In or Register to comment.