Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Commonrail systemen

Peus PPO Addict
edited February 2011 in Algemene Techniek
Ombouwbedrijven zoals Elsbett zet in auto's met commonrail systemen een 2e tank, waar de dino in gaat om op te starten en op weg te zetten.
I.v.m. de ingewikkelde electronicabesturing zijn er ook ombouwbedrijven die liever geen commonrail auto's ombouwen. Heeft waarschijnlijk te maken met de geringe informatie die de fabrikanten verstrekken over de toegepaste besturing en vrijwel geen medewerking om na te denken hoe de beste instelling kan zijn voor PPO.

Belangrijkste gegeven bij commonrail systemen is de enorme druk (tot ca. 1600 bar) die door de HD-pomp kan worden opgebouwd, waarbij de viscositeit van de brandstof een grote rol heeft. Uit eigen ervaring weet ik dat het onmogelijk is te starten op hoog percentage PPO (in mjn geval zonnebloemolie). De verstuivers geven te weinig vernevelde brandstof omdat het te stropering is. Ook heb ik de indruk dat de pomp te weinig druk kan opbouwen. Misschien weet Nero daar meer vanaf :?:. Het is 1 maal voorgekomen dat ik niet kon starten omdat ik de vorige dag vol heb getankt en niet goed was gemixt. Toen nog heel even gereden en weggezet (fout: pomp + commonrail vol met zbo!). Hoe heb ik gestart? Met een haarfohn de HD-pomp verwarmd tot ca. 50 a 60 gr.C. en na even doorstarten sloeg de motor aan met een enorme blauwe frite-walm :oops:
Gelukkig waren de buren niet thuis. :lol:
Heel belangrijk is dus goed gemixte brandstof. :!: :wink:
Mvg.

Comments

  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Pieter, het was niet de bedoeling om de verf van de pomp af te halen.. :D

    Ad schreef (in rubriek verschil tussen Bosch....):

    Je moet opletten als je ombouwd naar 100% ppo dat je een opvoerpomp bijplaatst voor de ppo, je eigen pomp loopt stuk, maw je moet een tank bijplaatsen

    Welke pomp gaat stuk? Bedoel je de HD-pomp of de opvoerpomp tussen orginele tank en brandstoffilter?
    Ik ga met mijn HDi niet verder dan 50% (in de zomer) zbo bij de diesel.
    Bij een 2-tank systeem wordt de orginele brandstof opvoerpomp wel gebruikt voor de 2e tankje waar diesel in gaat en voor de PPO een nieuwe (zwaardere) opvoerpomp geplaatst (zie ook verhaal van Timmer).
    Mvg.
  • edited June 2005
    Ja dat klopt, die auto van timmermans heb ik omgebouwd, ik bedoel inderdaad de originele pomp,die kan er niet tegen, er komt dus een tweede pomp bij.
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Gast schreef:

    Volgens sommige ombouwbedrijven komt het er op neer om bij commonrail motoren de viscositeit in orde te hebben.
    Vuil in de injectoren en pomp wordt ook zeer gevaarlijk.
    De stroperigheid mag er niet zijn.
    Maar als de olie warm aangeboden wordt kan er geen probleem meer zijn.
    Wel uitkijken met koperen buis - in buis warmtewisselaars.
    Koper gaat oxideren door de zuurtegraad van de plantenolie en door vocht in de tank.
    Het wordt dus door verloop van tijd groen om het simpel te zeggen.
    Als nu zo'n stukje groene oxidatie in je verstuivers of je pomp komt dan kun je het weer vergeten.
    In dat opzicht worden de aluminium warmtewisselaars aangeraden.
    Voor die 100 Euro kan je eigenlijk niet sukkelen toch?

    Ik heb al maanden met een koperen buis-in-buis warmtewisselaar gereden, pas nog wat aangepast en in de koperen brandstofleiding gekeken. Echter geen spoortje groene aanslag ontdekt. Nu moet ik zeggen dat ik niet verder ga dan 50% zbo bij de dino. Misschien wordt het wat anders als de auto een hele tijd stilstaat of 100% wordt gereden (2-tanksysteem). Trouwens, bij mij zit nog altijd het orginele brandstoffilter tussen de warmtewisselaar den de HD-pomp :P .
    Ik zal een proefje doen met een jampotje met 50% zbo. Ik doe er een stukje koperpijp in en dan kom ik erop terug. :D :idea:
    Mvg.
  • edited June 2005
    Die orginele opvoerpomp mag je op diesel dan gewoon afsluiten of moet je die brandstof ergens naar toe laten lopen?
    (Kan die normale pomp er tegen dat ze constant onder druk blijft staan?)
    Voor PPO moet je dan zo'n elektrisch opvoerpompje gebruiken?
    Zoiets als die opvoerpompjes die gebruikt worden om diesel voor koelaggregaten voor vrachtwagens omhoog te pompen?
  • Peus PPO Addict
    edited June 2005
    Kipmarc,
    Ik heb geen 2e tank, dus de orginele opvoerpomp verpompt gewoon de gemixte brandstof. De retourleiding gaat naar de tank terug, geheel orgineel gehouden dus.
    Ga je een 2e tank inbouwen, die de dino bevat, wordt in de regel de orginele opvoerpomp voor de dino tank aangewend en een nieuwe (grotere) opvoerpomp geplaatst om de PPO te verpompen.
    Mvg.
  • BacchusBacchus PPO Burner
    edited June 2005
    Het zou mij een beetje verbazen dat de koperbuizen groen zouden uitslaan: daar heb je zuurstofgas voor nodig. Het weinige dat in PPO zit, zal niet voor problemen zorgen.
  • Peus PPO Addict
    edited July 2005
    Inderdaad, mijn proefje met een stukje kopen buis in het jampotje, geeft geen enkele groene of zwarte uitslag te zien. :!:
    Het zijn dus apen verhalen, dat een koperen warmtewisselaar minder goed is dan die van aluminium of rvs. :lol:
    En als er een goed brandstoffilter tussen ww en inspuitpomp zit, wat kan er dan nog verkeerd gaan :?:
    Mvg.
  • fritskefritske PPO Burner
    edited July 2005
    ik heb dit testje ook uitgevoerd, stukje koper in een potje met zonnebloemolie. Koper eerst opgeschuurd i.v.m. eventuele coating van de buis o.i.d. het staat er al vanaf januari/februari in, en was het helemaal helemaal vergeten, maar net maar even wezen kijken. en er is een heel klein beetje groene aanslag op het buisje en dat is ter hoogte van het oppervlakte van de zonnebloemolie. Ik twijfel trouwens of het "opgedroogde"zonnebloemolie is, of corrosie. Het is in elk geval wel vettig ter plaatse van de aanslag. Het koper wat in de olie ondergedompeld is is nog als nieuw. dus conclusie: als er al corrosie optreed, is het alleen wanneer er ook lucht aanwezig is. In een kopere leiding zit als het goed is geen lucht, dus geen corrosie.
  • edited July 2005
    Ik denk dat de corrosie ook wel optreed bij langere tijd stilstaan van het voertuig en niet bij constant gebruik. Men had het meestal ook wel over condensatie in de tank. Om mijn oude theorie van koeltechnieken en pneumatica nog kort uit te leggen: Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Heb je dus bij warm weer getankt, dan zit er warme lucht in je tank. Koelt de temperatuur nu af dan zit er dus meer water in die lucht in je tank. De rest van dat water gaat dus condenseren. Kijk bij koelwagens maar eens, daar zitten darmen aan om het condensatievocht af te laten. Als je de airco van je wagen op hebt gezet, zie je die ook druppen dat is hetzelfde principe wat hier achter schuilt.
    In de auto-revieuw van vorige maand stond ook een artikel over het rijden op PPO en gemengd rijden.
    Zij geven als grootste gevaar aan dat de zuren die in de plantolie zitten gaan inwerken op de dichtingen van je pomp (op lange termijn) waarna je pomp begint te lekken. Heeft hier al iemand ervaring mee. Mijn eigen idee was om te rijden met deze dichtingen tot mijn pomp begint te lekken. Zeker als ze dan toch weggegooid zouden worden.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited July 2005

    In de auto-revieuw van vorige maand stond ook een artikel over het rijden op PPO en gemengd rijden.
    Zij geven als grootste gevaar aan dat de zuren die in de plantolie zitten gaan inwerken op de dichtingen van je pomp (op lange termijn) waarna je pomp begint te lekken. Heeft hier al iemand ervaring mee. Mijn eigen idee was om te rijden met deze dichtingen tot mijn pomp begint te lekken. Zeker als ze dan toch weggegooid zouden worden.

    allereerst ben ik heel nieuwsgierig naar dat artikel, kun je het mij eens mailen?

    ten tweede: oudere brandstofpompen hebben andere dichtingen dan de huidige hogedrukpompen. Er zijn fabrikanten die hun auto vrijgeven voor RME (raab-methyl-ester ook wel biodiesel). Deze biodiesel is veel aggressiever op de rubbers en dichtingen als een puur plantaardig product.
    Moraal van het vrhaal: het is een broodje aap verhaal.

    Dichtingen kunnen altijd gaan lekken, ppo of diesel of wat dan ook. Dat is een beetje "gebruiksrisico". Dus gewoon doen... en lekker op ppo gaan rijden. Ik vraag me steeds vaker af, waar die info vandaan komt dat het de dichtingen etc zou aantasten. Ik zou daar wel eens onderzoeksresultaten van willen zien.

    In mijn instructieboekje staat heel erg duidelijk vermeld dat mijn auto geschikt is voor het gebruik van biodiesel (RME). Dit betreft een redelijk recente VW. Deze vrijgave zouden ze niet geven als het niet kon, neem ik aan.


    groeten peter
  • edited July 2005
    De eerste gegevens die ik hierover gelezen heb waren te zien in het eindwerk van Wim Smolders.
    Je vindt het op de volgende website: www.nivid.be/ecology
    Waar juist weet ik niet meer.
    Het artikel van auto-review is van 17 juni 2005 (nr10)
    Bladzijde 33 tot 35.
    Samenvatting in het kort:
    Biodiesel tanken:
    Biodiesel kan in gewone dieselmotoren gebruikt en gemengd worden zonder motorfstelling aanpassingen.
    Niet alle fabrikanten geven hun motoren vrij voor biodieselgebruik.
    Duitse auto's hebben geen problemen, Franse en Japanse auto's hebben wat meer moeite.
    Zuiver plantaardig:
    Viscositeit is het probleem. Dit is op te lossen door olieverwarming.
    Daarnaast speelt de hogere zuurgraad een rol en moeten de leidingen hierop aangepast worden.
    Auto's met aangepaste motoren trekken uitstekend en verder geen problemen.
    Bijmengen:
    Uitgaande van het voorgaande zou het geen probleem mogen zijn.
    In ieder geval gelden problemen met de hogere zuurgraad en de grotere stroperigheid als je zelf slaolie bijmengt. De brandstofleidingen en de rubbers zullen snel aan vervanging toe zijn. Vooral motoren met common-railtechniek is dermate verfijnd en afgesteld op minerale diesel dat ze minder goed overweg kunnen met de stroperige plantenolie. Motoren met een ouder inspuitmechanisme zijn wat dat betreft beter geschikt voor het werken met diesel van mindere kwaliteit.

    Mijn eigen mening:
    Vanaf volgend jaar is in België vrijstelling van accijnzen op PPO.
    Dus dan laat ik m'n voertuig ombouwen.
    Ik denk dat ik gewoon m'n warmtewisselaar kant-en klaar koop.
    Voor die 100 Euro bij www.eco-diesel.nl kan ik eigenlijk niet sukkelen.
    Daarnaast kan ik de rest van het ombouwsetje nog kopen bij caddy-daddy en vroemen maar met die grasmobiel.
  • Tinus PPO Newbie
    edited July 2005
    Ik heb zelf een common rail en deze rijdt echt beter op zbo. Vooral onderin heeft die veel meer kracht. Dat is erg handig in file rijden, met optrekken.
  • Arne But PPO Newbie
    edited March 2007
    Hallo allemaal,

    Mijn MB is sinds kort omgebouwd door PPO Systems in wezep naar een 2 tank system.
    de auto loopt perfect na wat probleempjes met de auto zelf(had niks met de ombouw te maken)
    Perfecte service van PPO Systems in wezep, ook sávonds te bereiken en ook service gericht naar de MB garage om problemen tegen te gaan.
    verbruik is minder geworden en hij lijkt stiller te lopen.
    mede door dat ik ongeveer 2000 km per week rij heb ik hem om laten bouwen.
    iedereen had me gewaarschuwd voor ombouw van een CDI maar door dit 2 Tanksystem van Elsbett kan er niks kapot gaan ( ook volgens de Dealer in Kleve )
    Iedereen die zijn MB CDI om wil bouwen zou ik adviseren om eens langs te gaan bij PPO System in Wezep.

    Vlotte Afhandeling
    Klant Gericht
    Goede Service
    Nette afwerking

    Gewoon een goed ombouwbedrijf!!!!

    MVG

    Arne But
    Apeldoorn
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2007
    :idea: Als ik de injectieverdeler van mijne common rail verwarm. Bvb door een weerstandsdraad enkele minuten voor t' starten , voor de rest ligt dat ding knusjes tegen het motorhuis en daar is het toch warm genoeg mits misschien een beetje isolatie :wink: of zie ik dat verkeerd en moet de pomp ook beheitzt worden.

    toyot corolla d4d 2.0
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2007
    monkee21 said:

    :idea: Als ik de injectieverdeler van mijne common rail verwarm. Bvb door een weerstandsdraad enkele minuten voor t' starten , voor de rest ligt dat ding knusjes tegen het motorhuis en daar is het toch warm genoeg mits misschien een beetje isolatie :wink: of zie ik dat verkeerd en moet de pomp ook beheitzt worden.

    toyot corolla d4d 2.0

    Nee, de flow is veel te hoog. Je zal het zo nooit op een goede manier verwarmd krijgen.
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2007

    Nee, de flow is veel te hoog. Je zal het zo nooit op een goede manier verwarmd krijgen

    dan moeten we zoeken naar een manier om die flow te verminderen.
    of een gloeiplug bij in de aanvoerleiding naar de injectieverdeler bouwen.

    ik denk dat ik alvast op zoek ga naar een spare.

    groetjes Mon
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2007
    monkee21 said:


    dan moeten we zoeken naar een manier om die flow te verminderen.
    of een gloeiplug bij in de aanvoerleiding naar de injectieverdeler bouwen.

    1e = onmogelijk
    2e = Gloeipluggen moeten NIET in contact komen met de brandstof. helemaal niet bij cr.
  • GolfIIdieselGolfIIdiesel PPO Burner
    edited April 2009
    Wat voor een problemen voorzien jullie bij een 2 tank systeem bij een Toyota commonrail?

    Groeten, de witte.
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2009
    Vandaag heb ik de social group Common Rail Rijders aangemaakt.

    Als stokers met Common Rail zich aanmelden kunnen we sneller met elkaar in contact komen.
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2010
    kopie van 1tank mix
    Voorlopig gestopt na brandstoffilterproblemen 2 x vervangen op 2500 km.
    volgens garagehouder hoog tijd om terug op diesel over te schakelen
    * Type auto: toyota corolla 2.0 d4d commonrail
    * Pomp: denso
    * Ombouw: Geen
    * km stand was 114000 km. gestart op 64000 dus 50000 met ppo.
    een gewone diesel houdt het langer vol.

    Oorzaak van de probs = te hoge zuurgraad van de gebruikte frituurolie.
    Kleppen en klepzittingen wss ingevreten.
    De brandstoffilter was geen origineel toyotaonderdeel maar een kopie besteld in duitsland bij Fuerst autoteile.gmbh.
    bij normaal optrekken viel de power weg. Het filter werdt terug vervangen in de toyota werkplaats. Na motordiagnose beslist om met deze wagen niet meer te rijden op ppo.
    Na 1500 km op diesel lijkt alles terug normaal.
    spijtig.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Mon,

    Zoals je zelf aangeeft was je brandstof dus van slechte kwaliteit. Waren je inlaatkleppen ook ingevreten?

    Tim
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited November 2010
    OK, je hebt een commonrail diesel zonder ombouw en de oorzaak van je problemen is een te hoge zuurgraad van de gebruikte frituurolie?

    Please explain.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2010
    "Waarschijnlijk ingevreten maar nu op Diesel terug normaal rijden" => hier klopt iets niet denk ik zo of er ontbreekt info.
    Common rail kan perfect op PPO rijden maar enkel 2 tank systeem,
    je moet goed spoelen, der moet een goede aanvoer zijn van PPO
    (geldt eigenlijk altijd) en de temp van de PPO moet goed zijn...
    en BOVENAL moet de PPO zeer zuiver zijn gefilterd, anders houden de
    injectoren het niet lang vol.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2010
    Monk, dit mag idd wel wat meer uitleg hebben.
    De boel opengetrokken?

    wss

    als zijnde WAS of Waarschijnlijk?
    te hoge zuurtegraad, heeft dat dan gevolgen voor andere PPO rijders en zo ja why?
    kheb vroeger ok oop uw ppo gereden ;)
    en idd waarom rijdt hij nu normaal op dino als er niks vernieuwd is:confused: of wel vernieuwd, zie qoute
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2010
    Monk,
    heb je de zuurgraad ook gemeten ?? Als het echt zure gpo was, dan heb je een slechte kwaliteit olie te pakken. Probeer eens excellent !
    Niek
  • monkee21 PPO Burner
    edited November 2010
    de zuurgraad heb ik gemeten op de manier van het biodiesel-maken
    in mijn geval kwam het neer op 2 gr / liter caustic soda ( kristallen ) die ik moet toevoegen om te neutraliseren. Ben dat nu aan het uittesten of ik het ook op die manier geneutraliseerd krijg. 50liter ppo + 100 gr soda gemixt en zien wat het geeft.

    Wat betreft het normaal rijden op diesel: Het is terug normaal dus ik denk dat de merkgarage overdrijft. Dat hebben ze namelijk altijd al gedaan. ze zagen overal problemen en raadden mij het ten zeeerste af.

    However
    ik heb nog een stock van een 1200 liter die ik gewoon met de wkk ga verstoken omdat die des swinters meer gebruikt wordt en naar de toekomst toe :
    Voor de corolla ga ik geen verdere pogingen ondernemen.
    De Landcruiser ondervindt geen hinder behalve een lek aan de injectiepomp (uitgang naar een inspuiter).
    De wkk zal meer werk krijgen dus de olie mag rijkelijk blijven stromen

    grtjs
  • NiekNiek Super Moderator
    edited November 2010
    Monk,
    2 gram per liter is niet erg veel. Je hebt dus geen erge zure olie. Zal wel iets van pH 6 zijn.
    Niek
  • benjamin PPO Newbie
    edited February 2011
    Kan ik op een CR met 2tanken systeem na opstarten op dino en opwarmen van de motor tot bedrijfstemperatuur, op pure PPO rijden, of moet de PPO nog steeds gemengd zijn?

    Greetz
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Het kan... struin het forum maar eens goed door.

    Ook ik heb ooit overwogen om een Xantia HDi om te bouwen .... en ben blij dat ik het niet doorgezet heb.
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Common rail op zich is wel een mooie techniek. Doet me denken aan de al oude L-Jetronic van Bosch. Dus de theorie is wel leuk... alleen de praktijk vind ik minder. Extreem hoge drukken en gevoelige electronica.
    Verstuivers die vaak maar zeer povertjes vast zitten (M6 boutje(s) enzo) En slechte uitwisselbaarheid van verstuivers (exact zelfde coderingen want anders ziet computer ze weer niet etc)..Alsmede dat ik zelfs heb horen zeggen van bepaalde wagens waar het spuit patroon te gecontreerd zou zijn en bij oudere types gewoon door de zuiger heen slijt. Heb dit enkel horen zeggen en durf dit zelf dus niet te bevestigen. Ging volgens mij om oudere HDI. Als dit zo is, vrees ik helemaal voor wat dit doet met PPO.
    Dus ben zelf nog voorzichtig en sceptisch met PPO en CR. Op zich zal het gaan, maar wel met zeer goede voorverwarming , filtering en voorzichtigheid van de chauffeur! En dan nog hopen dat het spuitpatroon niet teveel veranderd en daarmee mss teveel bundeld. Maar dit is mijn theorie....eerst mensen zien met ervaring ermee voordat er een oordeel te vellen is waar iemand echt iets mee kan. En het zal zeker verschillen van auto type tot auto type. De ene CR is de andere CR niet!
    Ik blijf iig voorlopig mechanisch rijden! Vriendin van me hebk ook al een auto met mechanische pomp aangepraat en gezegd dat ze beter niet naar die 1.4HDI kon gaan kijken. Heeft nu Saxo 1.5D met BOSCH pomp:)
    CR's zijn wel vaak vlotte en snelle motoren...dus das wel een voordeel om rekening mee te houden. En de chevy duramax motoren kunnen blijkbaar ook goed PPO en das toch ook echt CR. Dus ben wel benieuwd naar ervaringen (op de werkelijk lange duur) van mensen die er ervaring mee hebben.
    Veel mensen denken sowiezo al dat PPO rijden amper kan...dus jah...

    Kvolg het iig wel! greetz!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited February 2011
    De duramax motor kan er inderdaad wel tegen, maar de brandstof moet super proper zijn!
    Ook moet je goed spoelen, dus enkel zinvol bij langere afstanden, dus +20km.

    Deze hier heeft een leuke ombouw: SMLFRYZ (Smell Fries?) Waste Vegetable Oil Powered '02 GMC 2500 HD Duramax Diesel
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    [QUOTE=fury;59843]......waar het spuit patroon te gecontreerd zou zijn en bij oudere types gewoon door de zuiger heen slijt.

    Hoi Fury,

    Heb dit ook gelezen bij MB.
    De verstuiver had 7 gaatjes en die gaan nog al een dicht zitten.
    Dan heb je er nog maar 6, 5 ,4 enz. En zo krijg je dat dezelfde druk door minder gaatjes een gemene straal op de zuiger kan veroorzaken.
    MB had daar last van bij de dure S-klasse.
    Gekke is dat dit soms binnen de 150.000km al gebeurde.
    Kosten € 4-5000 (gat in de zuiger).
    Kosten voor een verstuiver € 500.

    Oplossing zou zijn een lektest maar zelfs na veel problemen heeft MB dit niet opgenomen in hun onderhoud/beurten.

    Herman met gelukkig nog de oude techniek ;)
    300SD
    250D
  • furyfury Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Mercedes heeft ook veel last van lekkage naar buiten rond de verstuiver. Dan gaat deze lekken rond de koperen afdichtring...op zich niet raar... extreme drukken en de verstuiver vork klem zit bevestigd met een extreem lange M6 bout....dat vraagt om rekken! En ja, dan gaan ze lekken, soms zelfs invreten op de afdichting onderaan....en deze lekkage geeft een soort teer....wordt keihard en broeit op rond de verstuivers onder de kunstof kap...lijkt wel soort ali
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2011
    Met Commonrail heb je ook een flinke opvoerpomp nodig, ik geloof eentje die minstens een constante druk van 2 bar moet leveren. Dit soort pompen zijn ook behoorlijk aan de prijs.
    Als je een roetfilter heb, gaat het ook niet 123. Heb ik me laten wijs maken.

    Ik heb gelukkig nog
  • monkee21 PPO Burner
    Wat betreft het normaal rijden op diesel: Het is terug normaal dus ik
    denk dat de merkgarage overdrijft. Dat hebben ze namelijk altijd al
    gedaan. ze zagen overal problemen en raadden mij het ten zeeerste af.

    However

    ik heb nog een stock van een 1200 liter die ik gewoon met de wkk ga
    verstoken omdat die des swinters meer gebruikt wordt en naar de toekomst
    toe :
    Voor de corolla ga ik geen verdere pogingen ondernemen.

    dat was toen dus
    maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus heeft dat gestop niet lang geduurd. However vorig jaar in juli voor de vakantie ontdekte ik een lek aan een drukleiding. Gelukkig is dat verholpen door de leiding nog wat strakker aan te draaien . Maar ppo is dus zuur en niet goed voor de metalen onderdelen. daarom heb ik mij verdiept in het biodieselen en dat zit er voortaan in mijne mix. Het vervolg van dit verhaal zit dus in de draad van de 1 tank mixverhoudingen

    de biodiesel die uit mijn brouwsel stroomt heeft helaas een  te laag cetaangetal en bijmengen is nodig
    grtjes Mon
  • NiekNiek Super Moderator
    Mon, cetaangetal is te verhogen met cetaanverbeteraar !!
  • wodanwodan Super Moderator
    Leg mij eens uit hoe je a: cetaalgehalte meet en b: wat er dan volgens jou @monkee21 gebeurt of wat je motor dan doet wanneer dit te laag (of te hoog) is?

    Ik vermoed dat je het hebt over viscositeit oftewel het gebrek aan vloeibaarheid.
  • NiekNiek Super Moderator
    En: viscositeit van biodiesel ligt hoger dan de oorspronkeleijk plataardige olie !!! Dit gemeten aan "cloud point""

  • wodanwodan Super Moderator
    Niek said:

    En: viscositeit van biodiesel ligt hoger dan de oorspronkeleijk plataardige olie !!! Dit gemeten aan "cloud point""

    Meen je dat Biodiesel van de gebruikte olie DIKKER is dan de gebruikte olie zelf bij bvb 2°C ?
  • NiekNiek Super Moderator
    Dat hangt van de temperatuur af.
    volgende gegeven uit "the biodiesel handbook"  en overeenkomend met onde eigen waarnemingen.
    twee definites: cloud point (CP): de temperatuur waarbij de vloeisof niet meer helder doorzichtig is. en pour point (PP) de temperatuur waarbij de vloeistof niet meer uit een container te gieten is (wat wij noemen stolpunt).
    Voor biodiesel van sajaolie is CP: 0 graden en PP -2 graden.
    Voor plantaardige olie is CP tussen -3,9 en -9 en PP tussen -12 en - 16 graden.

    Voor arachide olie liggen de waarden een stuk hoger. Arachideolie stolt bij mij al bij +7 graden en de biodiesel daarvan heeft een hoger CP. Het is dus belangrijk om te weten wat voor grondstof je hebt. Wij bewaren de sojaolie nu voor wintergebruik. Zit er palmitinesuur in je oliemix, dan is dat het eerste wat gaat vlokken en je onderin de vat zult vinden.

    Ben van plan nog een samenvatting te maken van het handboek. Leerzame kost. Even geen tijd, ben bezig met mijn nieuwe voertuig (HJ60)


  • Grappig is dat o.a. palmitinezuur zich beter thuis voelt in water dan in olie. Ga je je olie wassen met water dan kan je die er grotendeels uit halen en stolt je olie minder snel. Mijn Elixer breekt o.a. dit zuur af en heeft derhalve het zelfde effect.


  • Easy, die Elixer, kunnen wij die eens testen als een vervanger van coldflow? Want dat maakt niet waar wat ze je willen doen geloven.

  • Tuurlijk. Kan het alleen niet over de post versturen, is namelijk nog redelijk explosief spul.
    :-\"
  • O dan moet het eens komen halen, moet toch weer eens naar mijn Zusje toe. En ook naar Pena, die zit te springen om sap. Maar als je even mee wilt denken, die elixer toevoegen met water wassen, of juist er na, bij het drogen? Met water wassen, kan het dus ook werken om de emulsie tegen te gaan als ik je zo begrijp, als het een zuur is, maar neem aan dat ik het ook weg was, of blijft het affect het zelfde?
     
  • Er na. Er zitten stoffen in met een O pootje en die mengen met water dus daarom er na. Je moet de Elixer aan de ongefilterde olie toevoegen en dan filteren. Ik kan ook gefilterde Elixer maken voor je als je dat wil.

    Het is geen zuur maar een aardolie distillaat, licht aromatisch.

    Lijkt me leuk als je eens langs komt in de werkplaats. Kan je gelijk de verbouwing zien (waar Raaf nog aan meegewerkt heeft) en natuurlijk de filterinstallatie. Koffie staat altijd klaar.
  • udoudo Super Moderator
    Ik ben bijzonder benieuwd naar de bevindingen van de twee Nnen, of in ieder geval bevestiging van Easy's bevindingen.

Sign In or Register to comment.