Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Isolatie voor dummies en professionals.

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited January 2013 in Algemene Techniek
Beste PPO érs,

Na verloop van tijd en temperatuur wordt het nu toch tijd om al jullie tips en truucs op tafel te gooien.

Wat wel en niet te doen met isoleren, basis begrippen en techniek.

De topic begon te leven in : "Wie wil mijn Opel Corsa ombouwen."

Beste Smul,

Nou wordt er geopperd dat een Elsbett inbouwer binnen zoveel uur die kit erin heeft.

Als promateur kan ik nu echt iedereen meegeven dat het inbouwen zonder brug en zonder zeer goede kennis over hoe een opel corsa is gebouwd zo'n inbouw wel meer dan 2 volledige werkdagen in zal nemen ...
Minimaal dus ...eerder meer ..
Het inbouwen van bijvoorbeeld een tempsensor voor de pomp, en het plaatsen van een VDO klok is al een dag werk als je nog nooit een relais hebt aangesloten.

De afwerking is zeer bepalend voor het aantal arbeidsuren. Over isoleren heb ik nu ook een andere mening en ervaring !!

Op advies van mijn advocaat moet ik even de aandacht vragen voor een belangrijk punt.
Deze ervaring op praktijk is voor 100 % gericht op een Iveco TD 1996 ..
Deze heeft een bumpergaten en gleuven waar een koeien in passen en een ventilator die altijd draait. (gaan we wel aanpassen hoor !)
Dus diegene met Opel Corsaatjes en andere soorten en merken fragile en breekbare voertuigen kunnen ook een kokende motoren oplopen hetgeen kan leiden tot een breuk in het systeem .. dus ik benadruk dat ik hier dat ik niet over alle soorten en merken spreek !!

Ik ben niet aansprakelijk te stellen door schade aan jullie voertuigen.


Isoleren heeft in arbeidsuren geen effect.
De leidingen geven een minimale winst terug met isolatie.

Het afschermen van de rijwind daartegenover is 1 minuut werk en zorgt voor een stijging die nog tenminste merkbaar en meetbaar is.



Hee PJotter,

Hoe bedoel je onzin ...
Ik weet zeker dat het plaatsen van een andere thermoklep en een plaatje karton voor je grill meer warmte resultaat afgeven op het meetpunt voor de brandstof pomp dan het isoleren van de leidingen onder de motorkap.
Alle leidingen die buitenom lopen zijn natuurlijk gewoon geisoleerd.

Dus PJotter dit is praktijkervaring, en geen onzin, misschien dat je me niet goed hebt begrepen.

Ik ga het nog een keertje uitleggen:
Isoleren tegen de rijwind werkt alleen op het moment dat je gaat rijden zet je de auto een halfuurtje stil dan zijn de leidingen tussen de ww en de brandstof pomp afgekoeld.
Een WW zonder isolatie ook .. meteen weer doorrijden na een halfuurtje of langer wordt fdan misschien wel lastig.
LET OP: Mijn Iveco start ook op pure ZBO maar vraag niet hoe ...

Het vermijden van het starten op puur is voor mij erg belangrijk.


OK terug naar het punt, mijn Iveco had door de rijwind te veel last van afkoeling, dat dan ook nog in combinatie met meerdere WW's en een standkachel achter ..
Al met al wordt de watertemperatuur dus niet hoog genoeg en de bedrijfstemperatuur heb ik ook liever boven de 80.
Het isoleren van de leidingen onder de motorkap ( en ik had gehoopt dat jij hier overheen lees) heeft dus praktisch geen nut tijdens het rijden, maar het is wel erg intensief .
Een plaatje Xtreme was 1 minuut werk en gaf teveel resultaat.

Dus ja ik haal het grillcovertje weg in de zomer en ja ik plaats deze in de winter weer terug. (2VC Techniek!!)
De slangen die onder de motorkap geisoleerd zijn laat ik mooi zitten.

Nu moet het nog warm worden dus ik doe deze uitspraken onder voorbehoud mag dat ?
Helemaal als het 40 graden wordt en ik rijd ook nog is een lange afstand dan moet ik er misschien op terug komen.

OK Pjotter ..

Uw menig is uiteraard welkom u ervaring des te meer ...

Groetjes Lord Drappo
«134

Comments

  • edited April 2006
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    Voor diegene die alles willen willen weten ?
    Meten is weten maar zorg wel voor goede apperatuur.
    Multimeters en thermometers liegen vaker dan je denkt.
    Zelfs originele VDO parts kunnen bedriegelijk liegen ...



    Drappie


    PS:

    De kiertjes worden allemaal nog een voor een geelimineerd door mij persoonlijk !!
  • edited April 2006
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    Goede morgen !!

    Ik zal zo spoedig mogelijk jouw fotos plaatsen PJotter maar alleen met jou toestemming.

    Ik blijf het vinden :
    Plaatjes maken geen praatjes ...


    De soorten isolatie ..
    De soorten tape ..

    Want veel dingen lossen op ... overigens het verwijderen om onderhoud te plegen is ook lastig.

    Update:

    Gister als nog een mooie pasvorm gemaakt op het grilletje wat voor mijn radiateur zit. Dat was 90 sec werk het monteren en demonteren van het grilletje was 45 sec werk ...
    Temp van de waterkoelvloeistof in de radiateur is nu constant 90 graden ook bij harde wind. De kachel geeft eindelijk weer is echte warmte af ..

    Drappie
  • edited April 2006
    DELETED
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    pjotter said:


    vorige week met volle iso uitrusting dus continu de ppo 80/90 graden.
    dat lijkt voor de pomp ook niet zo best

    .

    Ik zie het probleem niet, je streeft er juist naar om je PPO op 80 graden te krijgen/houden. Dan is de PPO lekker dun, en verbrand het het beste. Je pomp kan hier tegen, dat is al in andere topics bepaald.

    Temperatuur is vaak niet gevaarlijk, sterke veranderingen in temperatuur echter wel.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    De koelvoeistof temperatuur is mijn brandstoftemperatuur toch ?

    Een Iveco heeft een ander koelsysteem dan de personenautos hierop het forum.
    Alleen Carlo heeft een vergelijkend koelsysteem, daarnaast heeft mijn Iveco altijd tijdens file en stilstaan een afkoeling naar de 60 graden ... nu niet meer.
    De radiateur is groot en de ventilator draait op de poelie, en staat continu te blazen,. En dat in combinatie met de grote gaten en gleuven in mijn bumper en grill zorgden voor een rijwind afkoeling die te sterk was.

    Nu is het top !! In de zomer verwijder ik de grill cover .. en dat is het dan.

    Met de TOTU heb ik wel het nadeel dat ik liever niet meer puur rij, dan wordt de diesel te schraal vrees .. maar dat moet nog worden nagemeten.

    Drappie


    :wink:
  • edited April 2006
    DELETED
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    De max.grens lag dacht ik op 115 graden.
    Dat heb ik hier nero ergens horen zeggen volgens mij.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    Drappo...hahaha

    leuke zin: "Dus diegene met Opel Corsaatjes en andere soorten en merken fragile en breekbare voertuigen"

    Dat stuk ijzer aan de dynamo waarmee je de V-snaar kan stellen is laatst doormidden gebroken... :cry:

    maar ik wed dat niemand anders hier 1:25 haalt met 60/40 (dino/zbo) :wink:
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    smul said:

    Drappo...hahaha

    leuke zin: "Dus diegene met Opel Corsaatjes en andere soorten en merken fragile en breekbare voertuigen"

    Dat stuk ijzer aan de dynamo waarmee je de V-snaar kan stellen is laatst doormidden gebroken... :cry:

    maar ik wed dat niemand anders hier 1:25 haalt met 60/40 (dino/zbo) :wink:

    Dan heb je mooi pech !! Ik haal het met 100% PPO 8)
  • edited April 2006
    DELETED
  • edited April 2006
    DELETED
  • edited April 2006
    DELETED
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    Dan nog, houdt er rekening mee dat je je vingers aan 60 graden al flink kan branden. Maar voor apparatuur/materialen steld het niets voor.
  • r.dam32 PPO Newbie
    edited May 2006
    Isolatie van bekabeling kan wel hard worden en na verloop van tijd afbrokkelen cq breken .
    Opletten dus.
  • edited May 2006
    DELETED
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    [quote=r.dam32]Isolatie van bekabeling kan wel hard worden en na verloop van tijd afbrokkelen cq breken .
    Opletten dus.

    Je krijgt eerder last van olie. Zeker bij de wat zwetende motoren (zoals de mijne) dat er een licht vettige laag op de bekabeling komt. De isolatie wordt dan steeds harder en harder.
  • edited May 2006
    DELETED
  • r.dam32 PPO Newbie
    edited May 2006
    Klopt, heb al menig kabelboom moeten vervangen vanwege hitte.
    (ik ben servicemonteur voor grondverzetmachines)
    Overigens waren dit alle kurkdroge motoren.Geen zweters.
    Vooral in de buurt van uitlaatspruitstuk en turbo kan de temperatuur heftig oplopen,zeker als er geen lucht langs gaat.
    Het hoeft geen probleem te zijn ,gewoon een kwestie van controleren als je de deken wegneemt.
    mvg meedenker. :lol:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Beste stokers,

    Na 4500 km in de bloedhitte (gemiddelt 37 graden) te hebben gereden kan ik jullie mededelen dat de koeling van deze motor echt fantastisch werkt.
    Ondanks de afgedekte covergrill vreesde ik toch wel enige temperatuur stijging, maar nee hoor.

    Het is en blijft 90 graden.... ook in de Extremadura waar temperaturen opliepen naar 45 graden gleed de APO truck door het gebergte heen.

    Met complimenten aan APK 'tje en zijn waardevolle tips.

    Wat mij betreft kan de zomer plaats maken voor de meer spannende tijden !!

    DE WINTER !!

    :arrow:
  • edited August 2006
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    He Pjotter, jij hebt toch ook je verstuiverleidingen geïsoleerd?
    Hoe heb je dat gedaan dan?
    Zonder kieren!
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Carlo said:

    He Pjotter, jij hebt toch ook je verstuiverleidingen geïsoleerd?
    Hoe heb je dat gedaan dan?
    Zonder kieren!

    Is dat nuttig? ik lees dat de verstuivers smoorheet worden wanneer de motor op bedrijfstemperatuur is en gezien het lage debiet dat door de leidingen gaat, wordt de brandstof toch vanzelf al heet, of niet soms?

    Greetz
  • edited August 2006
    DELETED
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Hoe heter hoe beter, maar de pomp zelf mag niet heter worden dan 115 graden.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Als ie z'n verstuiverleidingen losneemt en gesloten isolatie eroverheen schuift is 't toch klaar?? Desnoods isolerende tape :)

    Pjotter, ik heb mijn brandstofleidingen met Armaflex geisoleerd, is superstrak, maar werkt dat ook voor warmte-isolatie?? Het is volgens mij eigelijk bedoeld voor in koel-installaties :?
  • edited August 2006
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Pjotter, ik heb vannacht een in/out thermometertje geinstalleerd en op diverse plaatsen ge(her)monteerd en het blijkt dat rijwind een hele grote vijand is. Toen ik de sensor op mijn retour aan de pomp had geplakt, stukje armaflex erover en dichtgetapet, kreeg ik bij 100/120 max 57/54 graden, in meerdere versnellingen, dus toerental/brandstof-flow onafhankelijk. Toen ik stil stond en ff "ging pissen"+rondje parkeerplaats, was de temp ineens 67 graden. Hetzelfde geldt voor de buitenkant van mijn slang aan de WW onder de isolatie geprut, tijdens het rijden 43/44 en bij stilstand 60+ Ik ga vandaag als het ff kan verder experimenteren met DIK schuim, gewoon alle gaten dichtstoppen rond de WW en pomp, dan nog een "huisje" maken voor de WT2 en dan moet ik toch hoger kunnen komen.

    bie de weej, ik heb al met een groot stuk schuim +/- de helft van me radiateur en thv van m'n brandstofpomp afgeschermd.

    Zou het nog verschil maken als ik mijn retour die naar de tank gaat (9mm) met een t-stuk opneem in het verwarmde circuit?? Er zit nog een 2e uitgang op dat messing pijpje (2 a 3 mm) die ik dan weer richting tank zou kunnen laten gaan, zodat ik overdruk kan voorkomen??
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Miglowie said:

    Pjotter, ik heb vannacht een in/out thermometertje geinstalleerd en op diverse plaatsen ge(her)monteerd en het blijkt dat rijwind een hele grote vijand is. .

    Zou het nog verschil maken als ik mijn retour die naar de tank gaat (9mm) met een t-stuk opneem in het verwarmde circuit?? Er zit nog een 2e uitgang op dat messing pijpje (2 a 3 mm) die ik dan weer richting tank zou kunnen laten gaan, zodat ik overdruk kan voorkomen??

    We zeiden toch dat je je niet moet vergissen in rijwind !

    Wanneer je de retour in een lus legt wordt alles sneller warm en warmer ! Je ww gaat dan de warme ppo nog verder verwarmen.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Plaats dan wel je WW in je loop !!

    :cry:
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited August 2006
    als je de retour terug naar de toevoerleiding koppelt met een ontluchter ofzo ertussen, word de PPO/diesel dan eigenlijk niet te warm??
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Jawel met de juiste WW wordt het hele happy veels te heet voor alleen diesel.
    Daarom moet je je diesel geheel apart houden, bij mij gaat de diesel niet door de WW.

    pomp 3 weg klep ppo of diesel

    Heel simpel ...

    Copywrights liggen bij APK 'tje



    :arrow:
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited August 2006
    en ppo word dan niet te warm??(omdat de WW toch maar een max temperatuur van 90°C ofzo heeft zeker?)
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Hoi als je motor gaat koken dan gaat de temp naar de 120 graden, als alles goed en stabiel is dan blijft de temp onder de 90.

    Naarmate de motorheter wordt en dus ook de pomp kan het geheel nog iets stijgen.

    Goedkope kleppen en andere onderdelen zjn vaak niet bestendig, koop de juiste gear.

    Mijn diesel traject blijft gewoon koud ...

    :wink:
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited August 2006
    uiteraard is goed materiaal van belang, maar wat ik bedoel is dat je je PPO eigenlijk nooit kan "oververhitten"...
    Met of zonder kortgesloten retour
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Bij mij gaat de diesel niet door de koelwater, maar wel door de elektrische verwarming (deze warmtebron kun je regelen en is begrenst). Zo kan ik de pomp etc. alvast licht voorverwarmen.

    Bijkomend voordeel is dat ik de auto met een mix (tijdelijk) kan wegzetten zonder dat de pomp teveel afkoeld door de koude diesel.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2006
    Rubenbx said:

    uiteraard is goed materiaal van belang, maar wat ik bedoel is dat je je PPO eigenlijk nooit kan "oververhitten"...
    Met of zonder kortgesloten retour

    Goed materiaal OK, dat begrijp ik.
    Hoe zit het met de oververhitting van een motor met KGR?
    Onder welke omstandigheden gebeurt dat?
    Welk(e) mechanisme(n) kunnen de temperatuur stabiel houden?


    B.v.: In een situatie met een variabel mixbaar PPO/diesel mengsel, heeft het dan zin om de warmtewisselaar in de KGR zo te maken dat die overbrugd kan worden?
    Of is het beter de WW alleen in de PPO-aanvoer op te nemen? (dus voor de lus van de KGR)
  • apktje PPO Burner
    edited August 2006
    Beste Udo,

    Zoek even naar "brandstoftemperatuur"

    Hier heb ik wat geschreven:

    Ik heb mijn kortgesloten retour met een extra 2/3klep geregeld door een bi-metaalschakelaartje. In de opwarmfase kortgesloten, en zodra de toevoer van ppo 75 graden wordt, schakelt de extra retourklep open naar de ppo tank en verwarmt mijn ppotank; tevens is het systeem dan ontlucht. Als de temperatuur onder de 65 graden dan schakelt de klep weer in kortgeslotenretour stand. Wordt het systeem niet warm genoeg tijdens een korte rit dan ontlucht je het systeem automatisch door terug te schakelen op dino.
    Het kost je een extra klep, maar zo ben je ook in warmere tijden verzekerd van een goed regelend systeem.

    Groet APKtje

    Zoals een PPO-er thuis tankt, tankt hij nergens.
  • edited September 2006
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Hoi,

    Laat de winter maar komen dan wordt het kaf van de koren gescheiden.
    Eindelijk is de komkommertijd dan voorbij en gaan er wat pompjes overlijden.
    Meer nieuwe topics en meer probleemvragen wat willen we nog meer ?!

    Drappie

    :lol:
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    pjotter said:

    boven de 110 graden is toch pas nadelig voor de pomp.
    nou wie haalt dat??diegeen staat al lang stil aan de kant met de klep omhoog.

    Dat haal ik! Mijn retour temperatuur wordt altijd ongeveer 15 á 20 graden hoger als de ingangstemperatuur.

    Als ik normaal rijdt dan heb ik een aanvoer van 70 graden (motor 82 graden) en een retourtemperatuur van 80 á 90 graden, maar als ik op de snelweg doortrek tot 160km p/u dan wordt het langzaam steeds warmer. De motortemperatuur blijft nagenoeg hetzelfde, maar de temperatuur van het koelwater loopt op tot 85 graden. Mijn ppo wordt dan ook 85 graden. Dat samen met de pomp die door het harde werken ook al warmer wordt betekend dat de retour temperatuur van de PPO nog hoger wordt. Deze is al eens 105 graden geweest. (Motortemperatuur blijft normaal!!)


    Maar als de temperatuurmeter van de retour tegen de 100 graden komt knijp ik hem wel. Met als gevolg dat ik het gas er iets afhaal.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    hé Burnit, waar meet jij je retour?
    Deze scheelt wel veel met ingang van pomp.
    Meet je vlak voor en na de pomp?


    Groeten,
    Nero
  • edited September 2006
    DELETED
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    160 op de teller hé :wink:
    Dan loopt hij 150 ongeveer De auto is verassend stil hoor (afgezien van banden en wind) en het de temperatuurmeter op het dashbord lijkt wel vastgeroest, deze is nog nooit boven de helft gekomen.

    De pomp heb ik afgeschermd tegen de rijwind. Haal ik dit weg, dan zakt de retour temp naar 60 graden. (in de winter nog lager)
    In mijn topic kun je zien waar ik de temperatuur meet. Dit zijn sensoren IN de brandstofleiding.

    De winter?? Tja, ik heb er al 1 meegemaakt. Maar wanneer de temperatuur onder nul komt zie je toch weer dingen die anders moeten.
    Ik heb nu alles zitten zoals ik het wil hebben. simpel en goed. Tenminste dat zullen we aankomende winter zien.
  • edited September 2006
    DELETED
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    @ Udo: mijn retour ging ook makkelijk over de 90. Ik heb ook zo'n bypass. Een knammel-bypass met een kogelkraan die lucht ging trekken dus ik doe het nu tijdelijk met een klem. (Ik kan met mijn rechterhand er zo bij weet je; tijdens het rijden) Het is wel de bedoeling die bypass met een magneetklep te gaan doen maar zolang de motor NOG STEEDS NIET^%*^8^*^%^%$#@**@ fatsoenlijk loopt heb ik geen zin om die klep te kopen.
    @ Burnit: Heb je al eens je meters vergeleken door de voelers eens op de andere meter aan te sluiten?
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Ja, de waarden zijn dan gelijk.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Good stufff
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Het is puur de rijwind die de pomp afkoeld, Ik heb de helft van mijn radiator/motor afgedekt tegen de rijwind. De motor (welke daar dus ook warmer wordt) kan dus veel makkelijker warmte doorgeven aan de pomp. Daarbij wanneer de pomp veel werk moet verrichten zelf ook al iets warmer wordt. Zo kom ik dus aan die 20 graden hoger. Maar richting of boven de 100 graden gaat niet zomaar. Dan moet je al wel een tijdje op topsnelheid rijden +-40km Hoe hoger de temp hoe langzamer deze stijgt.
Sign In or Register to comment.