Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)
waarom een warmtewisselaar gebruiken?
Bij collegas op een poolse website kwam ik een ingenieuze zet tegen.
Zo simpel met alleen voordelen.
:D :D Vervang de koelvloestof voor ppo.Tap de benodigde ppo af uit je motorblok(waar voorheen koelvloeistof in zat) en vul dit weer aan vanuit een tank bv in de kofferbak.
Voordelen: ppo is eerder op temperatuur,koelvloestof kookt bij +_120 celsius en ppo pas +_40 graden hoger,hierdoor kunnen we de bedrijfstemperatuur wat omhoogbrengen (als we willen)geeft hoger rendement.
Bij inwendige lekkage vd motor komt ppo bij de motorolie wat niet zo heel erg is,koelvloestof bij de motorolie is voor je lagers een ramp(geheid vastloper).
Comments
Bij kou krijgt de waterpomp de dikker ppo niet rond gepompt, en zal in het ergste geval de geest geven (of distributie laten verspringen).
Ook vrees ik dat door de rijwind de radiator zal afkoelen en de ppo zo dik zal worden dat als de thermostaat opengaat de heleboel verstopt zit.
Wat doet ppo met koelslangen?? Ik vrees dat ze de (oude) slangen zullen aantasten.
Wel heb ik een idee om ppo door de oliekoeler te laten lopen om te verwarmen. Alleen het duurt heel lang voordat de motorolie op temperatuur is. Dus of het werkt???
Groet APKtje
Van het concert des PPO, krijgt niemand een program.
Bij kou hoeft de koelpomp geen liters te verpompen (loos draaien in de vloeistof.
koelpomp zit meestal via een aparte snaar op krukas en kan dus nooit de distributie laten verspringen.
Over welke kou heb je het hier -50celcius?
Ppo is toch een niet agresief natuurprodukt.
Ik ga het zeker toepassen op een toyota hi-lux 2.4 turboloos interkoelerloos en computerloos.
mvg r.dam
Hoe gaat dat met PPO?
Daarbij, mijn koelsysteem zit vol met roest deeltjes. Ik zal dan dus enorm moeten filteren voordat het mijn pomp in gaat.
Maar het idee is wel leuk, koelen met de brandstof :D
Al het vui(roest)hoef je maar 1 keer te filteren toch?
bedankt voor reactie.
:lol:
Ik ben benieuwd of het bij de Hi-lux gaat werken.
Hou ons op de hoogte en suc6!
koelpomp zit meestal via een aparte snaar op krukas en kan dus nooit de distributie laten verspringen.
Opel, VW, Citroen, enz. motoren (niet alle) wordt de waterpomp door de distributieriem aangedreven. Ik wil niet bij voorbaat zeggen dat het niet werkt, ik ben zelf zeer benieuwd. Alleen wil ik aangeven dat als jij (of een ander) het probeert dit wel een extra risico meebrengt.
Quote
Over welke kou heb je het hier -50celcius?
ook bij 10 graden boven nul is ppo veel dikker dan koelvloeistof, en heb bij motoren met een kunststofschoep in de waterpomp meerdere malen gezien dat deze kapot gaat of van de as loopt
quote
Ppo is toch een niet agresief natuurprodukt.
Zoals meerdere ppo-ers kunnen beamen, lossen de oudere brandstofslangen wel degelijk op. (waarom weet ik eigenlijk niet (zurig?)
Vandaar dat ik ook vraagtekens zet bij koelvloeistofslangen, die zeker in motorolie oplossen (gebruik maar eenseen koelslang voor carterventilatie)
quote
Ik ga het zeker toepassen op een toyota hi-lux 2.4 turboloos interkoelerloos en computerloos.
Ik wil eventueel een keer in een sloopauto (desnoods benzine auto) en proef laten draaien.
Groet APKtje
Er zijn meerdere wegen die naar oliebollenlucht leiden.
Elke verandering hoeft geen verbetering te zijn.
Heb proef in vrieskast gezet,100%ppo is dik bij -20 C.
Met 10 % dino erbij valt het mee.
Ga proeven doen met slangen en keerringen in ppo.
Bedankt voor het meedenken.
Het blijft een apart idee toch?
Ik voel het .....
:lol:
Eerst een goed PPO 1 mu filter op het koelvloeistofsysteem ...
Even goed laten reinigen en dan gaan met die banaan.
Lijkt mij een strak plan.
Drappie
Ik zou toch ook een beetje schrik hebben dat de waterpomp het niet aankan of er een vettige boel achterblijft in je radiator zodat die dichtslibt.
Wel mooi bekeken, laat je ervaringen zeker weten!
Veel succes ermee!
MVG
[quote=r.dam32]Bij collegas op een poolse website kwam ik een ingenieuze zet tegen.
Zo simpel met alleen voordelen.
:D :D Vervang de koelvloestof voor ppo.Tap de benodigde ppo af uit je motorblok(waar voorheen koelvloeistof in zat) en vul dit weer aan vanuit een tank bv in de kofferbak.
Voordelen: ppo is eerder op temperatuur,koelvloestof kookt bij +_120 celsius en ppo pas +_40 graden hoger,hierdoor kunnen we de bedrijfstemperatuur wat omhoogbrengen (als we willen)geeft hoger rendement.
Bij inwendige lekkage vd motor komt ppo bij de motorolie wat niet zo heel erg is,koelvloestof bij de motorolie is voor je lagers een ramp(geheid vastloper).
Een mooi project voor de sleutelaars onder ons met ruimte en tijd en zeker een PPO expierience in optima forma.
Ik zeg hier alvast een financiele bijdrage toe van € 25,-
maar dan ppo als smeerolie :)
een ander idee dat ik had was PPO verwarmen met uitlaatgassen...
die zijn direct warm :)
Alleen de controleerbaarheid van dit proces was wat moeilijker. Daarvoor had ik dan het idee enkele egr kleppen te gebruiken en een bypass in het uitlaat systeem. Olie bijwarmen klepjes open olie op temp klepjes dicht...
De reglementering laat echter geen "custom" uitlaten toe in belgie dus plan maar weer afgevoerd.
Succes met de tests :)
Nu is de diameter van aansluitingen van zo'n wamtewisselaar nogal klein, dus misschien niet te gebruiken voor ppo.
Én wat gebeurt er als je de auto met flink hete motor uitzet.... de temperatuur in de uitlaat zal flink hoog zijn en de in de warmtewisselaar aanwezige ppo zal wellicht aanbranden.
Kortom het zal inderdaad niet makkelijk zijn om er een betrouwbaar systeem van te maken.
ik meen dit ergens te hebben gelezen.
(of ben ik zo fout??)
>> de Elsbett motor heeft geen waterkoeling......
http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1145
bypassen een eindje voordat je de motor afzet...
maar het blijft omslachtig :)