Na een tijdje onaangepast - gemengd te hebben rondgereden vond ik het tijd geworden om tenminste een platen warmtewisselaar in te bouwen.
Vooral ook omdat de L400 niet lekker loopt op een hoog percentage PPO.
Mijn keuze is om gemengd, dus 1 tank, te blijven rijden omdat ik geen zin heb in een uitgebreide ombouw, en ook omdat ik lees dat het voor 2 tank rijders goed is om regelmatig eens een tank diesel leeg te rijden.
Ik heb op de meeting een mooie gebruikte platen ww van Lord D overgenomen en nadat deze een nachtje vol met schoonmaak azijn had gestaan (da's écht nodig bij een gebruikte, het CV gedeelte was ernstig vervuild) was 'ie klaar om ingebouwd te worden.
De meest voor de hand liggende plek is in mijn geval achter de accu.

Ik heb er voor gekozen om na het brandstof filter te verwarmen omdat ik in een later stadium de retour van de brandstof pomp voor het filter ga aansluiten.

Het leek me ook verstandig om een inline filter te plaatsen om eventuele vervuiling uit de ww op te vangen.
Zoals je ziet geen subtiele T-stukken maar degelijk fitterswerk in het koelwater gedeelte :wink:
Ik kan niet anders concluderen dan dat de voorverwarming van de brandstof hard nodig was.
Als de boel op temperatuur is dan loopt de Mitsu perfekt op 60% APO.
De koude start gaat natuurlijk met een hoop genagel gepaard, maar ik heb op dit moment binnen 5 minuten al wat warmte en dan loopt 'ie een stuk rustiger.
Maar om ook de winter door te komen moet er nog wat meer gebeuren, ik heb het volgende schema in gedachten :

Koude start :
Elek WW aan en cirkulatie pomp aan zodat ook de injectie pomp voorverwarmd wordt.
Eenmaal op temperatuur, starten en d.m.v. een thermo schakelaar de elek ww afschakelen.
De circulatie pomp kan natuurlijk net voor het starten uitgeschakeld worden.
(het elektrische gedeelte heb ik nog niet uitgewerkt)
De retour gaat zonder toeters en bellen rechtstreeks voor het brandstof filter aangesloten worden, ik heb wat testjes met doorzichtige slang gedaan en er is geen luchtbelletje te ontdekken in de retour brandstof stroom, dus lijkt me geen probleem.
Ok tot zover, als er veranderingen/vorderingen zijn dan laat ik het hier weten, en ik hou me aanbevolen voor verbeteringen en opbouwende kritiek
Comments
Volgens mij, tenzij ik het helemaal mis heb, kun je door de brandstof pomp niet laten circuleren zolang ie niet aan staat.
Tussen platen ww en filter heb je een terugslagklep ? getekend...ja toch want anders zou je de brandstof terug pompen in de tank via het filter.
Weet ook niet of het de bedoeling is om het APO percentage op te gaan voeren, maar dan zal zeker in de koudere maanden de APO onverwarmd door een filter heen gaan, wat ook al niet te makkelijk is. Beter is het volgens mij de platen ww voor het filter te plaatsen.
Gr. Ingmar
Het is in mijn geval (Denso pomp) perfekt mogelijk om te circuleren, dat heb ik uitgeprobeerd toen ik de brandstof retour had losgemaakt, ik kon er met de ontluchtingspomp moeiteloos brandstof doorpompen.
Verwarmen vóór het brandstof filter?
Dat zal ik wel merken als het winter word, maar omdat ik nu enkel de platen WW heb en ik zo snel mogelijk warmte wil, staat de WW na het filter, maar dat is eventueel eenvoudig aan te passen.
Toch ben ik een beetje huiverig om zo'n filter flink te verwarmen omdat niet alle filters dat goed verdragen.
Zie : http://vegburner.co.uk/heatfilter.htm (met dank aan Philippe voor de link)
Tja dat wist ik niet van die Denso pomp, maar met je niet ontzetten veel energie toevoeren waardoor je het risico loopt een te grote aanslag te doen op jouw accucapaciteit ?
Overigens is het wel zo dat zodra je start de dan nog koude PPO je pomp weer afkoelt.
Gr. Ingmar
Energie ?
ik ben even gaan rekenen :
1 gloeibougie 150 W = 12,5 Ampere + pompje (ik schat) 2,5 Ampere.
Samen 15 Ampere, stel dat ik 5 minuten voorverwarm dat geeft dan een verbruik van 1,25 Ah (ampere-uur) mijn accu bevat 90 Ah, lijkt me dus geen probleem.
Omdat de elek.WW bij blijft staan (thermisch geschakeld) totdat de platen WW genoeg warmte geeft is er dus geen toevoer van koude brandstof .
Zo dat doorpompen ook bij mijn Lucas pmp kunnen?
Even een vraagje? Heb je bij dat doorpompen je retour-banjobout gelost?
(je schreef dat je de retour los had). Want zonder die banjobout kan je zeer makkelijk de voorraadkamer in je brandstofpomp spoelen. Maar niet het hogedrukgedeelte, dat gaat niet (bij geen enkele pomp). Maar met banjobout gaat dit spoelen niet, tot bijna niet. Is mogelijk, soms, maar dan met redelijk wat tegendruk. Op de duur zou je extra opvoerpomp snel stuk zijn.
Ook moet je stopventiel bekrachtigd blijven tijdens dit spoelen, anders kan er niks door.
Groeten,
Nero
2 brownie: Bij je lucas zal dit niet lukken. (bij enkele types wel).
Nu hoef ik natuurlijk niet meteen op 70 gr.C. te zitten om te starten, in principe lijkt 20 gr.C. me ook al voldoende. Da's eenvoudig te controleren, maak je retour brandstof leiding los en kijk of je met je ontluchtingspomp brandstof kunt doorpompen
Ik heb enkel de retour brandstof leiding (het slangetje) losgenomen en met de ontluchtings pomp gepompt, er kwam moeiteloos brandstof uit de retour, het kontakt stond niet aan.
Dat ik niet heel de pomp kan voorverwarmen is jammer, maar ik haal ook met het gedeeltelijk doorspoelen de ergste koude uit de pomp (hoop ik tenminste :wink:)
Eindelijk zit het er in, nog even wat tunen en de winter mag komen wat jou Raaf ?
Groet
Drappie
Ja ja ik ben bijna winterklaar
Ik moet wel nog even op zoek naar het juiste pompje voor de job, het hoeft geen krachtpatser te zijn natuurlijk.
Tips zijn welkom :wink:
Ligt toch aan een boel dingen wat voor pomp geschikt is.
De Facet Bleu Top kost 2x meer als een Hardy of een goedkoper type Facet.
Die doet het bij Niek prima ik hoor hem er nooit over.
Je kan hem vragen hoe en wat volgens mij heeft ie hem via een duitse website.
Mijn setup is veeleisend dus het pompje ook. :wink:
Groet
Drappie
:wink:
Heeft iemand enig idee hoe ik de voorgloei en nagloeitijd van mijn gloeibougies kan veranderen ?
Geen antwoord sinds november... Op je gloeirelais zit een contact die de gloeitijd aanstuurd (ik moet em ook nog opzoeken).
Meestal werkt het zo, dat er spanning op het gloeirelais komt, bij het omdraaien van de sleutel. Er zit een soort condensatortje in die de gloeitijd bepaald. Als je nu dit stuurstroompje kan vinden in de stekker op het gloeirelais, en hem by-passed met een timer (ik wil een clixon gebruiken), dan kun je nagloeien zoals je wilt.
Ik ga het uitzoeken, maar moet eerst tijd bestellen bij ebay.
Tim
afgelopen weekeinde wat onderhoud gepleegd aan de Mitsu en ik besloot om eens onder de afdekkap van de distibutie te kijken.
Daar zag ik dat er wat brandstof lekkage is bij de as van de IP, iemand ervaring met reparatie ?
Is dit op ongeveer dezelfde manier op te lossen als bij een Bosch ?
(Denso pomp)
Distributieriem lossen.
Tandwiel eraf.
Dichting eruit halen.
Nieuwe erin kloppen en boel weer monteren.
gr
Nero
Distributie weer los......heb ik pas 40.000 Km geleden vervangen
Wat is nu verstandig, het oude spul weer terug of maar weer om een nieuwe riem en lagers ?
Dat laatste dan maar het moet toch om de 90.000 Km
zitten als het goed is 2 riemen op. 1 voor nokkenas en brandstof pomp (met 1 spanrol) en 1 voor de 2 balansassen (ook met spanrol)
kan evt wel da spul regelen ook. (alleen keerring pomp niet...maar daar kan Nero mss aankomen?)
is alleen de brug wel ff bezet op de sleuteldag..maar met zoveel man erbij vast redelijk rap gedaan.
tis iig een idee om over na te denken.
greetz, Hans
Deze heeft diesel gezien en mag je zeker niet laten liggen!
Op zich geen al te moeilijke klus, behalve het uithalen van de borage (oliekeerring) kan moeilijk zijn.
En plaats bij distributieriemen kan ferm tegenvallen.
Gr
Nero
andere vraag is of de pompas een spie heeft. sommige auto's hebben spieloze pomp as. maar das wel het vakgebied van nero dus die kan daar mss meer over zeggen. jappen hebben volgens mij vaak een spie(gelukkig).
De hoofdriem doe ik in 2
gr
Nero
grtz, Hans
evt voor noodgeval voor de L400. en kheb hier zelf ook nog een motorblok (isuzu opel turbo D TC4EE1) liggen op de werkbank(met alles los-dus makkelijk bij te komen) waar de pomp terug op moet. en afgesteld(gelijk voor PPO). moet enkel nog ff sparen om de pomp bij de revisieman op te halen. maar hopenlijk dan al hier. zou jij die dan evt op tijd willen zetten voor me? heb begrepen dat jij de specialist bent hier:D:D Dan zie ik het eens. heb dat nog nooit zelf gedaan. beter eerst eens zien dan gaan aanrommelen met het boekske erbij.
thnx alvast!
greetz, Hans
de nieuwe verstuivers breng ik ook mee.
dan hebben jullie wat werk voor de boeg op de meeting!:D
want zelf heb ik geen zin deze keer. zeker al niet als ik niet alleen afkom.
gr
Nero
ja, maar zelf doen? hmm nee denk ik.
wil wel bijstaan en advies geven. :lol::D
bosch pomp?
heb je de gegevens van de afstelling?
gr
nero
de nieuwe verstuivers breng ik ook mee.
OK mooi dan zorg ik voor de riemen enzo .
Je hoeft enkel maar aanwezig te zijn Nero, en aanwijzingen te geven :D
heb service manual van haynes van de motor en ook Diesel afstelgegevens boek van autodata dus dat mag geen probleem zijn voor de afstelgegevens.
als ik het gereedschap maar heb en wa tips.dan ist vast op 15min max gedaan. en dan help ik raaf weer met zn bus. als ik af en toe ff pootje toesteek(indien gewenst en nodig) is dat vast zo gedaan. lukt vast alleen wel. maar soms de een boven de ander onder is dan toch een stuk sneller.
komt allemaal zeker wel goed:D:D
owjah en tis idd een Bosch pomp (japanse bosch pomp)
kun je er zelf voor zorgen of Fury uit z'n garage?
gr nero
Ik wil ook wel helpen, maar ik heb nergens verstand van....
Tim
greetz, Fury - Hans
anders gebruiken we .....
We ? ik dacht hiervoor te hebben gelezen .....:D
Ga jij nu maar samen met Tim op een stoeltje zitten , hij neemt een fles Berenburg mee.
ben in verlof net als meeting is. ZAl dus moeilijk worden om de coperateur (metertje voor in de pomp) mee te nemen. Ben namelijk 3 weken niet op m'n werk, en er zijn er altijd die toch doorwerken op 't werk.
Zal es kijken of ik er nog 1tje extra vind?
Carlo heeft er volgens mij ook 1tje gekocht!
Als hij komt? Dan is er toch zeker 1.
Gr
Nero
majah..das andere afdeling ...gelukkig geen Jap...heb nu nog zo'n CDI ding staan hier. morgen naar mercedes sloper voor andere verstuiver.
grtzz
tot de morgen allemaal!
greetz van mr Fury alias Hans
Omdat het vorige week allemaal nogal tegenzat met het vervangen van de pomp-as keerring (losse ring met timing merkpunt verkeerd om gezet en afgebroken bout)
heb ik vandaag dan eindelijk de gereviseerde verstuivers geplaatst.
Dat viel goed mee, de oude kwamen makkelijk los en de nieuwe zaten in 1 keer goed zonder lekkage.
Heb samen met Fury de oude en nieuwe verstuivers vergeleken op de verstuivertester (doet t nog steeds CP) en de oude gaven een mooier sproeibeeld !!
Nu twijfel ik niet aan de kundigheid van Nero en heb zonder aarzelen de gereviseerde geplaatst en de Mitsu loopt nu als een naaimachientje ;)
Ongelofelijk wat een verschil, mooi rustig lopen en veel directer op het gaspedaal reageren en zelfs het stationair toerental wat lager moeten zetten !
Nu hangt het er ook vanaf hoe je als leek een sproeibeeld interpreteerd .
Mijn oude verstuivers gaven een mooie nevel onder een hoek van ongeveer 30 gr.
Alle andere (3) gaven een meer gerichte nevel straal van ongeveer 5 gr.
Dat laatste zal dan toch wel wenselijk zijn :D
Waar Fury achter kwam is dat de verstuivers van zijn Isuzu blok onder een hoek inspuiten, en er zitten merktekens op de verstuivers en het blok, daar had 'ie geen rekening mee gehouden en kon dat dus nog corrigeren voordat hij dat blok in z'n Astra hangt .
moet er wel ff bij vermelden dat de verstuivertester nog was gevuld met koude dikke APO.,,,dus dat kan wel bijdrage aan het feit dat ie minder nevel gaf....mss de oude verstuiver van de mitsu zoveel ruimte rond de naald uitgesleten dat ie daardoor meer nevel gaf op dikke drap. zal em nog eens vullen met diesel en weer proberen op een oude isuzu verstuiver(want die gaven ook de gerichte straal met koude APO).
greetz, Hans
Smul en APk'tje hebben die fout ook al eens gemaakt.
Lol.
Er zijn veel verstuivers die onder een hoek inspuiten hoor!
Ben blij dat de mitsu goed loopt met de nieuwe verstuivers. Maar had ook wel niks anders verwacht.
GR
Nero
heb tot nu toe geen verstuivers gezien die onder een hoek inspuiten..majah we hebben hier voornamenlijk duitsers lopen[meeste VW en rij zelf opels] en paar fransozen...dus vrijwel allemaal die standaard model BOSCH verstuivers,,,,die japanners gaan zo weinig kapot:D
blij het te hebben geleerd voor mn eerste start (en ook voordat mn inlaatspruitstuk erop zat)
helaas geen tijd gehad voor het opel project..deze dagen nog druk aant lassen aan mn escort cabriootje.....meer werk aan dan verw8...rechterkant ooit eens ondeugdelijk gemaakt...dus nu nwe dorpel, nwe schermrand, nwe binnenwielkast, stukjes onder achterlichten, naad achterscherm..en ook nog eens de ongevraagde deuk in mn linker scherm gaan maken...en het weer was echt veeeels te warm voor te lassen en slijpen...ook om op te ruimen..tschiet nie op!!!
greetz, Hans