Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Terugleveren aan electra-net

Walter PPO Newbie
Wie weet hier een antwoord op:

In het hypothethische geval, welk elektrisch onderdeel is er nodig om stroom via de electriciteitsmeter terug aan het electra-net te leveren?

Ik heb een generator, en vaak staat hij wel bij om pieken op te vangen, maar meestal wordt ie maar weinig belast. Ik vraag me gewoon af hoe dat eigenlijk werkt, dat terugleveren. Wie weet hoe dit werkt?

Groeten, Walter
Rotterdam

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited September 2006
    Walter said:

In het hypothethische geval, welk elektrisch onderdeel is er nodig om stroom via de electriciteitsmeter terug aan het electra-net te leveren?

Ik heb een generator, en vaak staat hij wel bij om pieken op te vangen, maar meestal wordt ie maar weinig belast. Ik vraag me gewoon af hoe dat eigenlijk werkt, dat terugleveren. Wie weet hoe dit werkt?

Vraag je energie-toko? (eneco? fijne mensen...)
    Je meter moet de andere kant op kunnen draaien.
    De facturering moet er mee overweg kunnen.
    Weet je wel zeker dat het de moeite waard is om hen te gaan leveren?
    (ofwel: jouw kosten zijn lager dan hun kostprijs?)

En hoe heb je de zaak opgebouwd?
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2006
    Dat terugleveren gebeurt vanzelf als je generator meer opwekt dan je zelf gebruikt.
    Een oud type kWh meter met draaischijf gaat dan vanzelf terugdraaien, die nieuwe digitale meters tellen niet terug.
    En vertel je energie leverancier maar niets als je een oud type meter hebt :wink:
    Blijft natuurlijk wel de vraag > rendeert het ?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2006
    Walter,
    bel of mail met Greenchoice. Zij zijn naar mijn ervaring de enigen die weten hoe het zit en tegelijkertijd makkelijk te benaderen zijn voor een kleine groene producent.
    Ik heb zelf overwogen om groene stroom te gaan maken, maar ben tot de conclusie gekomen, dat het de moeite niet loont. Zeker niet als de subsidie van de overheid eraf gehaald wordt/is. Verder allerlei gedoe met geeikte meters en rapportages voor de subsidie. Het beste is dan nog een eiland te maken en voor jezelf en je buren stroom te maken. Maar dan nog: het kan nog niet uit, tenzij ...... je de warmte kunt benutten. Dan wordt het opeens wel interessant.
    Niek
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2006
    Zoals Niek vermeldt, is het pas echt interessant als je de 'restwarmte'
    kan gaan gebruiken. Van brandstof elektriciteit maken is zowiezo
    een ramp kwa rendement...
  • Jor= PPO Burner
    edited September 2006
    Walter said:

Groeten, Walter
    Rotterdam

Een synchronisatie module, deze worden oa gebruikt om generatoren parallel bedrijf te laten draaien (worden ook veel op schepen toegepast). Ook schijnt het met bepaalde frequentie regelaars te kunnen. Voor meer info over terug leveren zie ook topic mini wkk op ppo
  • Chicken PowerChicken Power Banned
    edited September 2006
    Stadgenoot!

Allereerst welkom op dit forum!

Het is minder simpel dan je denkt. Het voornoemde topic is technisch gezien niet de meest gewenste aanpak. Hierna volgt waarom.

Ik had daar ooit al eens een artikeltje over geschreven, maar dat is weggezakt in algemene techniek. Ik publiceer het hierbij opnieuw met wat aanvullingen en minder fouten.

Je ziet dat terugleveren aan het net vaak bij foto- voltaische zonnepanelen, de bijbehorende inverters (omvormers) maken van een betrekkelijk gering vermogen in gelijkstroom, een- fasige wisselstroom van 220V. En die laten ze dan gelijk lopen met de 50 Hertz frequentie van het net.

Synchroniseren heet dat, zie het maar als twee tandwielen die hetzelfde toerental hebben. Alleen om ze in elkaar te laten grijpen zonder brokken moeten de tanden onderling wel in de juiste positie komen.

Anders krijg je bij het grootste fase verschil eigenlijk 220V tegen 220V...

Met serieuze generatoren wordt meestal drie fases opgewekt, net zo als ons vaste elektriciteitsnet is ingericht. Die liggen onderling 120 graden uit elkaar. Voordeel is een groter overzetbaar vermogen met dunnere kabeldiktes. Ander voordeel is dat aanloopkoppels van driefasen- motoren veel groter zijn bij een kleinere, dus goedkopere uitvoering.

Je hebt dan tussen de wikkelingen van je generator een spanning van 380 V, en ten opzichte van het gekoppelde nulpunt 220v per fase en nul.

Vroeger werd dat synchroniseren aan het net gedaan met een opstelling van voltmeters en een dubbele driehoek van lampen. Was een kwestie van werken met het toerental totdat de beide driehoeken gelijk oplichten en de spanning 0 is. Op dat moment loopt de generator "in de pas" en is aanschakelen aan het net mogelijk zonder brokken.

Door de moderne vermogenselektronica is het nu ook mogelijk dit geautomatiseerd te laten verlopen, zelfs op afstand bestuurd.

Dit moet je vooral niet verwarren met net- overname, dat is alleen overschakelen na wegvallen van het net. Die situatie wordt dan eiland- bedrijf genoemd. Duidelijk iets anders dan aanschakelen aan het net.

Is een generator eenmaal aangeschakeld aan het net dan blijft die ook in de pas lopen, gelijk als de tandwielen in je versnellingsbak. Wat er wel gebeurd, is indien het totaal geleverde vermogen door de motor achterblijft bij de elektrische belasting, de generator als elektromotor gaat werken en dus elektriciteit gaat gebruiken!

Is het aangeleverde vermogen echter groter, dan wordt teruggeleverd aan het net.

En als je nog een klassieke meter hebt, laat hem niet vervangen dus, dan loopt die meter gewoon terug! Voor de zelfde prijs als je anders elektriciteit afneemt. Fijn toch dat natuurkunde, het net als een grote accubank zonder onderhoud!

Soms worden ook wel a- synchroonmotoren als generator gebruikt. Aangedreven door een diesel of windmolen. Is geen chique oplossing, en werkt ook niet in eiland bedrijf. Door het toerental van de verbrandingsmotor te verhogen tot boven de slip van de elektromotor, gaat zo'n motor dan ook als generator werken.

In primaire vorm niet aan te raden; allerlei vormen van netvervuiling en een ongunstige cosinus phi (werkingsfactor, heeft te maken met voor en na- ijlen van stroom en spanning).

In mijn droom- opstelling staat er een olie gekoelde Deutz 2011 aan een Leroy- Somer borsteloze generator te draaien, met netsynchronisatie.

En de geproduceerde restwarmte van het motorblok en de restgassen gaan mijn drietraps warmtebuffersysteem in.

Draaien op dagtarief (Hoogste rendement en minder gedoe met geluidsnormen), wel wat afnemen natuurlijk want teruggelopen meterstanden geeft gelazer. Warmte vraaggestuurd tot buffers geladen zijn.

Op een (electrisch) vermogen van ca 20 kVA kost een nieuw aggregaat ca 7000 euro en de via het internet te volgen (dat kost net niks extra) netsynchronisatie ca. 6000 euro.

Ik kan onderschrijven dat het niet verstandig is met je energieleverancier in overleg te treden. Vandaag de dag kom je dan niet meer tot initiativen

Pfft, tot zover ff een kleine inleiding

Groet, Cp
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Als zelfstandig energie producent heb ik mij aangesloten bij de vereniging van zonne-energie producenten. Op de site http://www.zonnestroomproducenten.nl staat voldoende informatie met betrekkking tot meters, terugleveren etc. Ook staan hier adviezen ten aanzien van hoe te handelen met energiebedrijven die meters willen gaan veravngen.

Groetjes,
    Ingmar
  • Walter PPO Newbie
    edited September 2006
    Hi allemaal,

Ik ben alweer een stuk wijzer geworden door julie reacties.

Dit is vooral een hypotethische questie. Ik hou van techniek en systeempjes, dus vindt het leuk om een beetje uit te vissen hoe zoiets als terugleveren zou kunnen.

Om te kunnen berekenen of het in mijn geval rendabel moet ik toch eerst weten welke investeringen ik moet maken. Een 60Kva /1500tpm dieselgedreven Stamford generator met drie fasen heb ik alvast staan.

Uit jullie verhaal blijkt dat er meer nodig is dan een soort 'super-diode' om eenrichtingsverkeer te creeeren.

Ik kwam ergens de volgende tekst tegen:
    Het door de zonnepanelen opgewekte vermogen wordt eerst aan apparaten in uw woning of bedrijf geleverd. De opgewekte zonne-energie die over is, wordt teruggeleverd aan het openbare elektriciteitsnet. Indien dit het geval is zal de elektriciteitsmeter (kWh-meter) teruglopen, als deze daarvoor geschikt is. Het rendement van de omzetting van gelijk- naar wisselspanning ligt bij de huidige grotere inverters tussen de 94% en 98%.
    Indien er aan de 230 V zijde van de inverter geen spanning aanwezig is of deze wordt onderbroken, zal de inverter geen stroom aan het elektriciteitsnet kunnen leveren of de inverter zal van het elektriciteitsnet worden afgekoppeld. Deze veilgheidsregels zijn bij inverters verplicht.

Dus behalve netsynchronisatie of frequentieregeling, moet ik ook iets aan beveiliging erop hebben zitten zodat er geen stroom wordt doorgelaten als de spanning van het hoofdnet af is....

Zijn er geen andere oplossingen, een verbeterde frequentieregelaar, superdiode of iets dergelijks..?

Groeten Walter

Ik heb niets te maken met een stroomleverancier, ik neem stroom af van de verhuurder van mijn werkplek, via een ouderwetse stroommeter. De generator draait niet vaak, dus een continu opstelling wordt het nooit. Mijn idee was, als hij draait kan hij mooi mn dure tikken even wegdraaien.

Vooruitlopend op wat ik nog voor oplossingen tegenkom lijkt het niet echt rendabel nog, zeker als netsynchronisatie echt rond de 6.000 Euro kost.

M.n. ChickenP, Niek, Raaf, bedankt allemaal voor jullie reacties.
  • Molino PPO Newbie
    edited April 2007
    Niet evident, hoor, dat terugleveren aan het Net op een veilige manier. Er bestaat voor Vlaanderen een volldige technische beschrijving van wat je allemaal moet voorzien. Dat staat allemaal in een soort wettekst of koninklijk besluit, namelijk "het technisch reglement". Je vindt het op volgende link : http://www.vreg.be/vreg/documenten/technische%20reglementen/TRDE20070404.pdf

Veel leesgenot :wink:
Sign In or Register to comment.