Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

PPO kopen in warenhuis en in auto kappen is ok in België?

Marcodem PPO Burner
edited April 2013 in Wetgeving Belgie
Kan je gewoon plantaardige olie in warenhuis kopen en in auto kappen zonder extra tax te moeten betalen in België?

Of moet je in principe dan ook nog een extra tax betalen als je het in je auto kapt (ipv in de keuken te gebruiken bv)?

Indien ja, hoe betaal je dan die tax? En hoeveel is ze? Is het dan nog steeds financieel interessant om ppo te gebuikrne ipv normale diesel uit tankstation? En kan de staat controleren of je die tax hebt betaald?

Veel vragen, hoop dat iemand me verder kan helpen.

Hartelijke Groet!
Marc

Comments

• v-subv-sub PPO Burner
    edited April 2005
    in belgie moet je aangifte doen bij de douane , zou zo'n 0.25€ per liter kosten zie ook http://www.nivid.be/ecology/
    http://www.nivid.be/ecology/taxes.htm
  • edited June 2005
    je moet het formulier acc4 gaan halen en invullen
    de kostprijs bedraagd ongeveer 035 € /l
    en diet moet je elke maand opnieuw doen
    kijk desnoods op de site http://ppo.be
  • edited November 2005
    Het antwoord is duidelijk NEE:

http://www.staatsbladclip.be/wetten/2004/12/31/wet-2004021170.html

Art. 415. § 1. Dit hoofdstuk is van toepassing op elektriciteit van de GN-code 2716 en op de « energieproducten » hierna bepaald :
    a) producten van de GN-codes 1507 tot en met 1518, indien deze zijn bestemd om als verwarmings- of motorbrandstof te worden gebruikt;

Koolzaadolie valt onder GN code 1514 volgens de meest recente programmawet en is dus van toepassing in artikel 415.

Verder staat er nog:

Art. 416. De energieproducten waarvoor in artikel 419 geen tarief inzake accijnzen is vastgesteld en die bestemd zijn voor gebruik, worden aangeboden voor verkoop of worden gebruikt als motor- of verwarmingsbrandstof, worden belast tegen het tarief van de gelijkwaardige motor- of verwarmingsbrandstof, naargelang van het gebruik dat ervan gemaakt wordt.
  • Marcodem PPO Burner
    edited November 2005
    Dag Greggy,

Je bedoelt dat je je accijnzen erop moet betalen, en dan is het ok? Of wil je nog iets anders zeggen?
  • Greggy PPO Burner
    edited November 2005
    Voor zover ik het kan afleiden uit de wettekst is het na betaling van accijnzen ok.
  • Raf PPO Newbie
    edited March 2006
    Volgens wat ik tot nu toe uitgezocht heb moet je zowiezo de accijnzen betalen, ongeveer 35ct per liter. Maar een andere regel zegt dat je de herkomst van je koolzaadolie moet kunnen bewijzen. Daar zit dan nog een probleempje met de kassaticketjes van de supermarkt. De koolzaadolie uit de supermarkt is voor voeding bedoeld en daar zit maar 6% btw op, als je de olie gebruikt voor de auto zou je 21% moeten betalen. Ik denk dat je dan nog met een strafbaar probleempje zit.
    Je kan de olie ook bij andere leveranciers kopen, kijk maar op plantenolie.be daar kan je gewoon olie kopen voor de auto waar je dan ook 21% btw betaald. De olie komt dan wel op 85ct per liter, als je daar dan nog 35ct accijnzen bijtelt kom je veel durder uit dan met diesel.
  • Greggy PPO Burner
    edited March 2006
    Raf,

daar heb je 100% gelijk in. Ik vraag me af hoe ze dit gaan regelen om mensen te overhalen om hun olie bij een verdeler te kopen (21% BTW) ipv in een supermarkt (6%)...
    Wie weet, misschien gaan we moeten accijnzen betalen op de sla-olie in de supermarkt :wink:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006

is voor voeding bedoeld en daar zit maar 6% btw op,

volgens mij zit daar veel meer btw op....

olie en vet zit waarschijnlijk in de gezondheidsindex en word dus zwaarder belast...

tegenwoordig is er overigens nog weinig dat op 6% zit. ze willen het zelfs bij fietsherstellingen afschaffen. kwestie van milieuvriendelijke transportmiddelenen nog duurder te maken :(
  • Raf PPO Newbie
    edited April 2006
    Ondertussen zijn we toch een stapje verder in Belgie wat betreft accijnsvrijstelling, in het staatsblad van April is een artikel verschenen wat de programmawet van vorig jaar in voege stelt, het enige probleem is de onduidelijkheid van deze texten, ik gan nog eens navraag doen bij de dienst financien. Blijkbaar kan de accijnsvrijstelling alleen voor instanties (de lijn gemeentebesturen e.d.) en moet de koolzaadolie rechtstreeks bij de producent gekocht worden (hoe bedoelen ze dat nu?)
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Mag het nu of mag het niet zonder taks te betalen? Kan ik gewoon koolzaadolie (supermarkt) in mijn tank gieten zonder iets aan te geven?? Er wordt veel drama van gemaakt hé... IS HET NU JA OF NEEN?

Greetz
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Volgens mij heeft De Lijn samen met zijn leverancier van ombouwsets het voor elkaar gekregen dat zij (De Lijn) accijnsvrij mogen rijden. Verder nog (!) niets.
  • Greggy PPO Burner
    edited May 2006
    soapwater said:

Mag het nu of mag het niet zonder taks te betalen? Kan ik gewoon koolzaadolie (supermarkt) in mijn tank gieten zonder iets aan te geven?? Er wordt veel drama van gemaakt hé... IS HET NU JA OF NEEN?

Indien het PPO van de supermarkt is, MOET je taks betalen.
    Indien de PPO van de boer afkomstig is, mag je zonder accijnzen rondrijden.

De recent gewijzigde wetgeving laat enkel accijnsvrijstelling toe indien er geen tussenhandelaar zit tussen de 'perser' en de consument.
  • ook jan PPO Burner
    edited May 2006
    en vandaag hoor ik dat minister reynders van financin stelt dat als iemand ppo wil verkopen hij erkend pomphouder moet zijn.
    waarschijnlijk om het vershil tussen 6 en 21 % btw te recuperern voor de staatskas.
    als dit zo is dan spreken we al van twee afzonderlijke bedrijven.
    (eventueel de zelfde persoon)
    dat zou dan al in tegenspraak zijn met de andere wet van die andere minister(andere regering???)
    we leven in een omplex land ? niet?
    met al die verschillende regeringen.
  • Greggy PPO Burner
    edited May 2006
    De persoon moet ook pomphouder zijn?
    Jezus, waar gaan we naartoe?

Het feit dat er geen tussenpersoon mag zijn tussen perser en consument was een middel om de landbouw te steunen. Nu moet de landbouwer dan plots ook nog eens pomphouder worden.
    Of in een ander opzicht: de pomphouder die PPO wil verkopen, moet plots ook een persinstallatie aanschaffen en zelf beginnen persen om accijnsvrijstelling te verkrijgen.

't Wordt weeral een doodgeboren kind.

Hoe zit het trouwens met de biodiesel die vanaf 1 mei in de diesel zit? Ik heb er nog steeds niets van gehoord. Een prijsstijging door de toevoeging ervan was aangekondigd...de prijsstijging heb ik gezien, de toevoeging van biodiesel niet... :evil:
  • ook jan PPO Burner
    edited May 2006
    blijkbaar zoals het er nu uitziet, moet de boer ook pomphouder zijn om ppo aan derden te verkopen(om met de eigen wagen te rijden is nog niet duidelijk)
    trouwens, ik krijg nooit en vergunning in landbouwgebied voor een pompstation (duidelijk zonevreemd)
    edited May 2006
    Het komt er weer op neer, dat we ons voete moete vege aan de reglementering om vooruitgang te boeken... leve de bureaucratie...
    edited June 2006
    Ik heb nog'ns goed in de wetgeving gaan neuzen...

Voor zover ik het begrijp, kan je als handelaar beslissen om Biobrandstoffen te gaan verkopen:

- erkenning als entrepothouder aanvragen
    - milieuvergunning aanvragen
    - belastingen & accijnzen in orde maken en betalen
    - accijns vrijstelling aanvragen
    - tenminste 500 000L gemiddelde jaarlijkse voorraad

aanvraag formulieren zijn via't net te vinden op:

http://finform.fgov.be

Eindgebruikers, mogen dus niet zomaar in de supermarkt gaan tanken...
    althans, daar is niet echt iets over te vinden.

Totdat er iemand de goedheid heeft de verkoop van PPO de regulariseren tot motor brandstof is er niets dat toelaat om met PPO in je tank rond te rijden.

Zoals ik het momenteel begrijp:

- tanken mag bij een gereglementeerde handelaar, en dan ben je in orde
    - zelf tanken mag niet
    - ppo hoeft geen kleurtje te krijgen zoals bij rooie diesel het geval is => dus controle...? Ben je verplicht tankbonnetjes bij te houden om te bewijzen dat je brandstof de correcte is? Daar hou je je toch bij gewone brandstoffen ook niet mee bezig...
  • Greggy PPO Burner
    edited June 2006
    Zeveneens said:

Ik heb nog'ns goed in de wetgeving gaan neuzen...

Voor zover ik het begrijp, kan je als handelaar beslissen om Biobrandstoffen te gaan verkopen:

- erkenning als entrepothouder aanvragen
    - milieuvergunning aanvragen
    - belastingen & accijnzen in orde maken en betalen
    - accijns vrijstelling aanvragen
    - tenminste 500 000L gemiddelde jaarlijkse voorraad

aanvraag formulieren zijn via't net te vinden op:

http://finform.fgov.be

Waar haal je die informatie? Ik heb nog nergens iets teruggevonden van 500.000liter. Dit lijkt me onwaarschijnlijk veel om bij een landbouwer te tanken.

Zoals ik al tegen 'ook Jan' zei, men spreekt over een niche markt, maar langs de andere kant gaat men verplichtingen opleggen alsof het gaat om een niche markt die de grootte van Belgie heeft.

Wat je aanhaalt klopt voor het biodieselverhaal. Als dit ook voor PPO waar is, dan wil ik eens weten wat er nog zal overschieten van het "tanken bij de boer" verhaal. Vandaar dat ik toch graag een bronvermelding wil hebben :wink:

Groeten,

Greggy
    edited June 2006
    http://minfin.fgov.be/portail1/nl/presse/huile_colza_nl.pdf

die 500 000L is de gemiddelde jaarvooraad die een handelaar in huis moet hebben (dus niet producent)

don't kill me als'k het verkeerd heb geïnterpreteerd hé 8)
  • Greggy PPO Burner
    edited June 2006
    Bedankt voor de link, 'k heb het ondertussen even rap doorgenomen.

Ik denk dat we de staat weer mogen feliciteren met hun niet geslaagde doelstellingen. Als ik dit nalees, dan is het inderdaad niet mogelijk om bij de boer te tanken.

Ik stel me wel de vraag hoe dat PPO tankstation in Gent zo rap aan die vergunningen is komen. Aangezien zij PPO aan 1EUR/liter verkopen, is het natuurlijk ook goed mogelijk dat ze de accijnzen doorrekenen. Op die manier hebben de weg van de minste weerstand ingeslaan.

Zoals ik al zei, 't is voor de regering een niche markt ter grootte van Belgie.
    Allé zeg, 500.000l op jaarbasis. Ikzelf verrij een 320liter diesel per maand (4.000km). Op jaarbasis is dit afgerond een 4.000liter.
    Ge moet dus al 125(!) klanten hebben die net zoals ik 4.000km per maand afleggen.
    'k Denk zelfs dat er nog geen 125 wagens rondrijden op PPO.

Tsjah...een "kleine" niche markt hé...
    edited June 2006
    Greggy said:

Bedankt voor de link, 'k heb het ondertussen even rap doorgenomen.

Ik denk dat we de staat weer mogen feliciteren met hun niet geslaagde doelstellingen. Als ik dit nalees, dan is het inderdaad niet mogelijk om bij de boer te tanken.

Ik stel me wel de vraag hoe dat PPO tankstation in Gent zo rap aan die vergunningen is komen. Aangezien zij PPO aan 1EUR/liter verkopen, is het natuurlijk ook goed mogelijk dat ze de accijnzen doorrekenen. Op die manier hebben de weg van de minste weerstand ingeslaan.

Zoals ik al zei, 't is voor de regering een niche markt ter grootte van Belgie.
    Allé zeg, 500.000l op jaarbasis. Ikzelf verrij een 320liter diesel per maand (4.000km). Op jaarbasis is dit afgerond een 4.000liter.
    Ge moet dus al 125(!) klanten hebben die net zoals ik 4.000km per maand afleggen.
    'k Denk zelfs dat er nog geen 125 wagens rondrijden op PPO.

Tsjah...een "kleine" niche markt hé...

ik weet niet hoe het zit met tanken bij de boer, dat is me niet helemaal duidelijk uit dat artikel...
  • ook jan PPO Burner
    edited June 2006
    tanken bij de boer kan .
    maar inderdaad moet ik als boer een entrepot aanvragen bij douane en accijnzen.
    ik heb dat ondertussen gedaan en wacht nu op antwoord van de douane.
    die 500 000 liter is bedoeld voor de raffinaderijen in de antwerpse haven vb. en is waarschijnlijkl per ongeluk in de wet blijven staan.
    je moet weten dat er tot nu toe geen 'kleine brandstofproducenten' waren

een entrepot is een plaats waar de douane ten allen tijde toegang en kontrole kan vragen om zo de geproduceerde hoeveelheden te kunnen te bepalen en daarop de accijnzen te heffen.
    in het geval van koolzaadolie 1514 is de accijns 0.

voorlopig althans.

ik heb al mijn gegevens aan de douane overgemaakt en ik veronderstel dat ze nu gaan bestuderen hoe er een practische controle kan uitgevoerd
    worden .
    aangepast aan de eigenheid van een boerderij.
    ze hebben bij de douane een dienst die zich bezighoudt met procedures uit te werken op maat binnen de wettelijke mogelijkheden.

ik heb de indruk dat wat douane betreft het nogal kan meevallen
    ook wat waarborgen betreft kunnen ze zelf beslissen of die al of niet nodig zijn.
    we zullen zien.

voorlopig verkoop ik hier olie op factuur met een vermelding van taxvrijstelling zodanig dat de kopers bij eventuele problemen de verantwoordelijkheid op mij kunnen afschuiven.

dat mijn papieren nog niet in orde zijn hoeven zij eigenlijk zich geen zorgen in te maken.
    ik heb dit ook zo aan de douane gemeld, in afwachting van concrete richtlijnen.
    edited June 2006
    [quote=ook jan]tanken bij de boer kan .
    maar inderdaad moet ik als boer een entrepot aanvragen bij douane en accijnzen.
    ik heb dat ondertussen gedaan en wacht nu op antwoord van de douane.
    die 500 000 liter is bedoeld voor de raffinaderijen in de antwerpse haven vb. en is waarschijnlijkl per ongeluk in de wet blijven staan.
    je moet weten dat er tot nu toe geen 'kleine brandstofproducenten' waren

een entrepot is een plaats waar de douane ten allen tijde toegang en kontrole kan vragen om zo de geproduceerde hoeveelheden te kunnen te bepalen en daarop de accijnzen te heffen.
    in het geval van koolzaadolie 1514 is de accijns 0.

voorlopig althans.

ik heb al mijn gegevens aan de douane overgemaakt en ik veronderstel dat ze nu gaan bestuderen hoe er een practische controle kan uitgevoerd
    worden .
    aangepast aan de eigenheid van een boerderij.
    ze hebben bij de douane een dienst die zich bezighoudt met procedures uit te werken op maat binnen de wettelijke mogelijkheden.

ik heb de indruk dat wat douane betreft het nogal kan meevallen
    ook wat waarborgen betreft kunnen ze zelf beslissen of die al of niet nodig zijn.
    we zullen zien.

voorlopig verkoop ik hier olie op factuur met een vermelding van taxvrijstelling zodanig dat de kopers bij eventuele problemen de verantwoordelijkheid op mij kunnen afschuiven.

dat mijn papieren nog niet in orde zijn hoeven zij eigenlijk zich geen zorgen in te maken.
    ik heb dit ook zo aan de douane gemeld, in afwachting van concrete richtlijnen.

Dit nieuws vind ik fantastisch. Ik hoop dat vele boeren je mogen volgen. (ni om in uwe commerce te zitte zenne ;) ) Dan moeten we tenminste niet 100km rijden om te gaan tanken :)

de enige manier waarop het nu rendabel is te komen tanken bij jou, is wanneer ik bij u langst kom als'k op reis vertrek en ineens 100L tank :). Spijtig genoeg ga'k ni elke week op reis...

ik stel voor dat we eens een kaartje maken met daarop de belgische olieboeren waar je kan tanken... zonder info geraakt het PPO moeizamer ingeburgerd...
  • ook jan PPO Burner
    edited June 2006
    integendeel,
    ik zou ook liever hebben dat er wat meer collega's zouden beginne persen.
    want ik merk dat het aanbod van goede olie veel te klein is, en de klant gaat niet zomaar z'n auto ombouwen als hij dan geen olie kan vinden.
    veel of weinig aanbod gaat volgens mij ook geen invloed hebben op de prijs[75 cent btw incl.]
    die hangt toch onlosmakelijk vast aan de prijs van diesel aan de pomp
    ongeveer 30 cent minder lijkt mij de norm te worden
    edited June 2006
    [quote=ook jan]integendeel,
    ik zou ook liever hebben dat er wat meer collega's zouden beginne persen.
    want ik merk dat het aanbod van goede olie veel te klein is, en de klant gaat niet zomaar z'n auto ombouwen als hij dan geen olie kan vinden.
    veel of weinig aanbod gaat volgens mij ook geen invloed hebben op de prijs[75 cent btw incl.]
    die hangt toch onlosmakelijk vast aan de prijs van diesel aan de pomp
    ongeveer 30 cent minder lijkt mij de norm te worden

ik vraag me alleen af, in welke mate we niet teveel taks betalen op die olie, omdat ze bij op de gezondheidsindex staat. Als die % er weer af gaat (wegens niet voor consumptie) staan we weer een trapje lager met de prijzen... :)

Ik vermoed dat daar het grote verschil met nederland zit...?
  • wodanwodan Super Moderator
    edited May 2008
    @ Tjorque: Koop gewoon aanhangwagentje, zet er een IBCeetje op van 600 Liter en tank vol bij OokJan. Krijg je goede prijs, is het de moeite om te rijden en je hebt vooraad en je doet je extra profijt mochten de prijzen stijgen... dus enkel voordelen.
Sign In or Register to comment.