Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Soortelijke massa, energieinhoud, verzadigd/onverzadigd

Chicken PowerChicken Power Banned
edited September 2006 in Olieen
Zat net eens te bedenken hoe het nu zit met de soortelijke massa van wat wij in onze zelfontbranders gooien.

Dit na aanleiding van een rekensommetje elders over de maximaal legaal te transporteren hoeveelheid in kilo’s (volgens kenteken en rijbewijs), versus het aantal liters dat dat dan kan betekenen.

Schoot me direct iets in wat geloof ik ooit in het consumentenbondblad heeft gestaan, men vroeg zich af of elke liter van een willekeurige pomp nu dezelfde energie inhoud heeft. Dat had wel betrekking op benzine, maar dat zou ook best bij diesel en substituten kunnen gelden.

Weet nog van een oom die in de raffinaderij sector werkzaam was, dat men toen het verbod op loodtoevoegingen in benzines moest gaan toepassen, de klopvastheid verbeterd werd door gewoon butaan in de benzine toe te passen. Dat wel een beetje aangepast aan het jaargetijde. Wellicht gebeurd dit nu nog, zou me zeker verklaren waarom zo een aandacht voor dampretoursystemen bij tankfaciliteiten. Alles wat je erin steekt aan pompenergie en warmte doet natuurlijk de oplosbaarheidsfactor afnemen.

Nou heb ik nog een ernstig leuk boek over dieselmotoren ergens uit de jaren vijftig; daar zegt men dat de soortelijke massa van een litertje diesel 0.85 was (toen nog soortelijk gewicht, het stelsel van internationale eenheden was er nog niet).

Als ik nu aan het klutsen ga, heb ik bemerkt dat het ondertussen al 0,80 is ( 5 litermaat, weegschaal 2 gram nauwkeurig).

Waar is dat verschil gebleven?

En wat heeft dat voor effect op de energie-inhoud?

Verse zonnebloemolie zit op 0,92.

GPO zal afhankelijk van de afkomst ook zo iets zijn. Is het van de visboer dan denk ik gelijk tot iets lichter. Van de snackbar of het restaurant wat zwaarder. De notenboer speelt denk ik gelijk, maar zal wat zouter zijn.

Als ik biodiesel maak kom ik op 0,84 en met mijn kippenvet/ GPO/ diesel mengsel zit ik door de bank op 0,86.

Heeft die S.M. ook een verband met de viscositeit en de benodigde hoeveelheid pompenergie?

Maar hoe zit dat verband?

En zou dr ook nog wat te filosoferen zijn over de mate van (on)verzadigdheid van deze vetten en olieën?

Groet, Cp
Sign In or Register to comment.