Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ford escort VAN 1800TD

bertvdg PPO Newbie
edited October 2006 in Ford
Hallo,


Ik heb een Ford escort VAN 1800TD uit 1998.

Het is een escort bestelwagen, vergelijkbaar met de courrier. Je ziet ze niet zoveel.

Nu is mijn vraag:

Ik zou graag ook overschakelen van diesel naar gemengde diesel met plantenolie.

Welke olie gebruik ik het best?

Welke mengverhouding gebruik ik het best?

Hoe meng je dat, gewoon in de dieseltank gieten of eerst ergens anders goed mengen?


Alvast dank voor de info...

Als deze manier van werken me bevalt zal mijn volgende wagen een volledige PPO motor krijgen.

Comments

  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    bertvdg said:

    Hallo,
    Als deze manier van werken me bevalt zal mijn volgende wagen een volledige PPO motor krijgen.

    Die zijn er niet :roll:

    Lees het forum en met name de inleiding ff door, en veel vragen worden al beantwoord.
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2006
    Gewoon 10-20% bijmengen.
    Zorg voor goede menging (halfvolle tank: rijden over drempels, zigzaggen en remmen helpen).
    Volle tank: lastiger.

    Dit zou zonder veel problemen moeten kunnen.
    Bij warm weer kan het wellicht nog hoger, mede afhankelijk van de motor en brandstofpomp.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Je moet eerst even uitzoeken wat voor je brandstofpomp je hebt. Maar daar is genoeg over te lezen. Begin maar bij de inleiding, lees de topics door en als je DAN nog vragen hebt, kom gerust terug :lol:
  • bertvdg PPO Newbie
    edited September 2006
    BurnIt said:

    bertvdg said:

    Hallo,
    Als deze manier van werken me bevalt zal mijn volgende wagen een volledige PPO motor krijgen.

    Die zijn er niet :roll:

    Lees het forum en met name de inleiding ff door, en veel vragen worden al beantwoord.
    Hoe bedoel je misschien? Ik lees hier overal dat er op 100% PPO gereden zal wordt...
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    bertvdg said:


    Hoe bedoel je misschien? Ik lees hier overal dat er op 100% PPO gereden zal wordt...

    Auto's die 100% rijden, moeten wel starten op diesel. Je hebt daarvoor verwarming van de brandstof nodig en twee tanken met schakelkleppen. Als de verwarming op gang komt, kun je overschakelen naar 100% PPO. Dit vergt best wat aanpassingen. Die enige auto's die af fabriek nog redelijk goed funtctioneren op 100% zonder aanpassingen zijn mercedessen uit de periode 1970-1990. Indien ze voorzien zijn van een lijnpomp kunnen ze 100% redelijk aan.

    Elsbett verzorgt ook volautomatische ombouwpakketten voor 100%, maar daar betaal je wel een prijs voor. Geen enkele moderne auto kan af fabriek zonder meer op PPO rijden denk ik.
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    bertvdg said:

    BurnIt said:

    bertvdg said:

    Hallo,
    Als deze manier van werken me bevalt zal mijn volgende wagen een volledige PPO motor krijgen.

    Die zijn er niet :roll:

    Lees het forum en met name de inleiding ff door, en veel vragen worden al beantwoord.
    Hoe bedoel je misschien? Ik lees hier overal dat er op 100% PPO gereden zal wordt...
    Met aanpassingen kunnen veel wagens op 100% rijden.

    Er bestaan alleen geen auto's die fan fabriek af gemaakt worden voor ppo. (zo kun je het ook lezen hé :wink: )

    Heb je al wat meer info over je wagen? In een ford kan een "bosch=super" of een "lucas=iets minder" zitten.
  • bertvdg PPO Newbie
    edited September 2006
    Ik vind nergens iets over hoe ik kan uitmaken welke pomp ik heb. Kan iemand mij verder helpen.

    Ford escort VAN 1800TD uit 1998.

    Merci.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Bert,

    Heb je al op de pomp gekeken?

    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=242&highlight=pomp+type

    Gebruik de zoekfunktie van het forum en vul dit maar eens in:

    ford AND pomp

    Door AND te gebruiken pakt de zoek funktie alle topics waar deze twee woorden in voor komen. Zo kun je wel een weekje vooruit met lezen.

    Succes,
    Tim
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    of je kijkt even op de brandstofpomp onder de motorkap en lees je af welk merk er op staat
  • bertvdg PPO Newbie
    edited September 2006
    Na wat vettigheid en vuil af te kuisen heb ik het gevonden.

    Het is een Lucas.

    Maar naar het schijnt is dat niet zo een geschikte pomp. Heb hier wat tegengestelde info kunnen verzamelen.

    Zou 25% koolzaadolie een probleem kunnen zijn met een Lucas pomp?
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Waarschijnlijk is 25% niet zo'n probleem. Het is sowieso aan te raden een setje nieuwe filters te doen, lucht/brandstof en na 5 a 10000 km je brandstoffilter na te zien op vuil. Dit omdat KZO een hoog oplossend vermogen heeft voor vuil in je tank. Tevens moet je je oliepeil in de gaten houden en dit vaker te verversen of zelfs verversen voor je begint, afhankelijk van hoe lang deze olie er al in zit..


    @mede-posters: vergeet ik nog wat, of was dit het??
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Wat je zegt staat allemaal in de inleiding :wink:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    BurnIt said:

    Wat je zegt staat allemaal in de inleiding :wink:

    Weet ik, maar deze meneer leest volgens mij alleen z'n eigen topic.
  • bertvdg PPO Newbie
    edited September 2006
    Miglowie said:

    BurnIt said:

    Wat je zegt staat allemaal in de inleiding :wink:

    Weet ik, maar deze meneer leest volgens mij alleen z'n eigen topic.
    Inderdaad. Ik moet nog mijn weg wat vinden op dit forum.

    Vandaar dat ik mijn vraag rechtstreeks stel. Er zitten hier genoeg mensen op het forum dat van dergelijke zaken afweten.

    Beter gewoon vragen dat te zoeken en informatie verkeerd opvatten...
  • bertvdg PPO Newbie
    edited September 2006
    Ik zal beginnen met mijn filters eens na te zien.

    Daarna stelselmatig koolzaadolie percentage opdrijven.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    bertvdg said:

    Miglowie said:

    BurnIt said:

    Wat je zegt staat allemaal in de inleiding :wink:

    Weet ik, maar deze meneer leest volgens mij alleen z'n eigen topic.
    Inderdaad. Ik moet nog mijn weg wat vinden op dit forum.

    Vandaar dat ik mijn vraag rechtstreeks stel. Er zitten hier genoeg mensen op het forum dat van dergelijke zaken afweten.

    Beter gewoon vragen dat te zoeken en informatie verkeerd opvatten...
    Ja, maar om 3x per dag exact dezelfde vragen te beantwoorden is soms best vermoeiend en nu zeg ik het netter dan ik bedoel.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2006
    bertvdg said:

    Miglowie said:

    BurnIt said:

    Wat je zegt staat allemaal in de inleiding :wink:

    Weet ik, maar deze meneer leest volgens mij alleen z'n eigen topic.
    Inderdaad. Ik moet nog mijn weg wat vinden op dit forum.

    Vandaar dat ik mijn vraag rechtstreeks stel. Er zitten hier genoeg mensen op het forum dat van dergelijke zaken afweten.

    Beter gewoon vragen dat te zoeken en informatie verkeerd opvatten...
    Met alle respect, maar je post wel mooi in de rubriek "Ervaringen [Ford]"
    en hebt al een deel van het forum bekeken lees ik eerder. Dat spreekt
    bovenstaande wel tegen.

    Neem je tijd en lees alles eens door. Verwacht niet dat als je hier vragen stelt,
    men jouw wagen volledig zal analyseren, ombouwen en nog een snoepje
    toe zal geven. Zo werkt het niet. Plantaardig rijden is vooral ZELF zoeken.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Ik had het niet mooier kunnen zeggen, Wodan. Ik zal het onthouden voor de volgende die ongetwijfeld morgen een topic opent...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2006
    Grin. ;) Dank u, dank u.

    (Donatie's in de vorm van PPO worden aanvaard... Er is nog wat plaats in mijn IBC tank)
  • bertvdg PPO Newbie
    edited October 2006
    Bestekes,


    Even laten weten.


    Ik meng nu een kleine maand 25% PPO met diesel.

    Heb ondertussen 5000km gedaan (ik doe wel wat afstanden) en merk tot heden geen probleem.

    Wat me opviel is dat:

    - geen meerverbruik.
    - geen vermogenverlies.
    - een licht lawaaiverschil bij het starten
    - als de motor warm heeft draait hij als een horloge.

    Deze dingen zullen waarschijnlijk ook wel ervaren zijn bij jullie.

    Maar wat me ook opviel is dat mijn wagen achteraan, vuiler is dan anders. Het is een licht vettige film waar het vuil in blijft plakken.

    Heeft iemand hier een verklaring voor? Is dit onverbrande PPO die neerslaat om mijn wagen? = komt dat door iets dat verkeerd gaat?

    Of was ik hem gewoon te weinig? :)
  • edited October 2006
    DELETED
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2006
    Verklaring: PPO plakt beter dan diesel...
    Maar ik zou je rijstijl wat aanpassen (minder GASgeven en meer op
    koppel rijden) en een 'schoonmaak'-pulleke (injector cleaner) eens
    bij mijn brandstof doen. Je zal zuiniger rijden en minder belastend
    voor milieu zijn.
Sign In or Register to comment.