Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Peugeot 106 LUCAS - BOSCH

atten001 PPO Newbie
edited September 2005 in Citroën/Peugeot
Hallo, ik rijd een peugeot 106 uit 1995 voorzien van een LUCAS pomp. Weet iemand of deze zonder problemen te vervangen is voor een BOSCH pomp?

bvbd Marco

Comments

  • mennomenno Webmaster
    edited April 2005
    Misschien dat je het even bij de dealer kan navragen? Ze zullen je misschien vreemd aankijken als je de reden verteld, maar goed, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

    :-)
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited April 2005
    Ja dat is te doen. Iemand op het AXclub forum heeft het gedaan omdat zijn lucas pomp vastgelopen was. Hij heeft het hier ook nog welleens geopperd dat ppo de oorzaak was maar dat leek ons allen sterk. (hij mengde voor de eerste keer 30% bij en na een paar 100 meter liep de pomp vast).

    Maargoed hij heeft er dus nu een bosch pomp op zitten. Dat gaat goed alleen het op tijd stellen kun je beter bij een garage laten doen. Dat komt nogal nauw.
  • KockieKockie PPO Burner
    edited April 2005
    ik zit met hetzelfde probleem.... een lucas pomp in m'n " nieuwe" auto, een peugeot partner.... Ik wil natuurlijk wel doorgaan met m'n zonnebloemolieactiviteiten als milieu bewuste dierendokter :mozilla_sealed:
  • edited August 2005
    Wat kost zo'n bosch pomp eigenlijk ?
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited August 2005
    Nieuw: bergen geld!
    2ehands: Paar tientjes tot 250 euro ofzo. Ligt aan aantal km
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2005
    inderdaad.

    Nieuw kan makkelijk 2000 tot 2500 euro zijn.
    Occasie voor een 100 à 250 euro (soms ietsje meer)

    Groeten,
    Nero
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited September 2005
    vaak koop je een hele auto voor 250€ maar tweedehands kom je ze op marktplaats ook wel tegen.
    2000 € voor een pomp?? voor een in massa geproduceerd iets?, als deze van massief goud is dan geloof ik het meteen, anders is er iets toch niet in orde :!:
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005
    Originele onderdelen zijn o-zo duur. Heb bv weleens gebeld voor een nieuwe remklauw, kostte ook bijna 300 euro. Sloop 20euro.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    jaja,
    een nieuwe pomp kost gewoon zoveel!!
    bel er maar eens voor, je zal het gauw merken.
    2000euro is een gemiddelde prijs (zelfs wat aan de lage kant).

    GRoeten,
    Nero
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited September 2005
    nero said:

    jaja,
    een nieuwe pomp kost gewoon zoveel!!
    bel er maar eens voor, je zal het gauw merken.
    2000euro is een gemiddelde prijs (zelfs wat aan de lage kant).

    GRoeten,
    Nero

    ja dat geloof/weet ik wel, alleen kost het niet zoveel, want er zit iemand op een schandelijke wijze z,n zakken te vullen.
    als een pomp een autofabrikant zo veel zou kosten,[tientjeswerk in massa] kan de pompenfabrikant gelijk opdoeken.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    jaja, natuurlijk vullen er heel wat hun zakken mee.
    Volledig mee eens.

    Nero
  • KockieKockie PPO Burner
    edited September 2005
    Maar nu het antwoord op de vraag..... Kan het nu, of kan het niet (een lucas vervangen door een Bosch). Zit zelf al een tijdje met de vraag, maar zelfs een dealer kan/wil me nog niet verder helpen..... :(
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Hoi Kockie,

    Ik raad je aan om je Lucas te laten zitten. Doe gewoon een brandstof warmtewisselaar op koelvloeistof circuit erin voor brandstof opwarming naar 60 tot 70 gr.C en mix maximaal 50% zonnebloemolie. Daar ben je volgens mij het BESTE mee af. :P
    Als je de pomp wil vervangen door een Bosch exemplaar wordt dat zeeeer kostbaar :roll: en een ww heb je toch nodig!!

    Mvg.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    natuurlijk kun je die vervangen!
    Maar is wel wat werk.
    Bij eender welk revisiebedrijf zal men je kunnen helpen.
    Denk bij sommige dealers ook, maar de meesten kennen niets van pompen en halen dus hun neus op.

    Groeten,
    Nero
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005
    Kockie said:

    Kan het nu, of kan het niet (een lucas vervangen door een Bosch). Zit zelf al een tijdje met de vraag, maar zelfs een dealer kan/wil me nog niet verder helpen..... :(

    Zie mijn antwoord hier ver bovenaan. Het kan wel! Alleen bergen werk voor het afstellen.
  • KockieKockie PPO Burner
    edited September 2005
    Ok, er vanuitgaande dat het kan.... Waar moet je zijn voor zo'n ombouw en wat mag zoiets gaan kosten. Waar haal je de pomp vandaan, en waar vind ik wat voor een het moet zijn?

    (eigenlijk zoek ik het boek "brandstofpomp vervangen voor dummies" :)
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005
    Als je een maal een bosch pomp hebt gevonden voor een TU diesel en gemonteerd hebt, zou ik hem laten afstellen bij een diesel specialist.

    Jan Terlouw in Mijnsheerenland bijvoorbeeld.
  • pieter PPO Master
    edited September 2005
    Kakelbont said:



    Jan Terlouw in Mijnsheerenland bijvoorbeeld.

    Voor het boek of voor de pomp??? :mrgreen:
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited September 2005
    Op een nissan Micra diesel zit een Boschpomp, en het motortje is een TU diesel van PSA 8)

    Doe er je voordeel mee
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005

    Op een nissan Micra diesel zit een Boschpomp, en het motortje is een TU diesel van PSA 8)

    Doe er je voordeel mee

    ?!?! da's de eerste keer dat ik dat hoor, een TU in een nissan? Cool! 8)
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited September 2005
    Kakelbont said:

    Op een nissan Micra diesel zit een Boschpomp, en het motortje is een TU diesel van PSA 8)

    Doe er je voordeel mee

    ?!?! da's de eerste keer dat ik dat hoor, een TU in een nissan? Cool! 8)
    Ik hoorde het vanochtend ook voor het eerst, en ben direct onder de kap gedoken. Geen foto gemaakt.
  • edited September 2005
    Ik heb een peugeot 106 1.4 XRD uit 94 met een TU diesel erin. Kweenie wat een TU diesel is, laat staan dat ik weet wat voor pomp erin zit. Ik heb op het moment gewone diesel voor 80% met 20% ZBO. Ik zie nauwelijks verschil in viscositeit tussen gewone diesel en deze mengelmoes. Kan ik hier gewoon mee blijven rijden zonder dat ik onderdelen de eeuwige jachtvelden in stuur?
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2005
    Rolph said:

    Ik heb een peugeot 106 1.4 XRD uit 94 met een TU diesel erin. Kweenie wat een TU diesel is, laat staan dat ik weet wat voor pomp erin zit. Ik heb op het moment gewone diesel voor 80% met 20% ZBO. Ik zie nauwelijks verschil in viscositeit tussen gewone diesel en deze mengelmoes. Kan ik hier gewoon mee blijven rijden zonder dat ik onderdelen de eeuwige jachtvelden in stuur?

    Lijkt me wel. De meest gevoelige plek is de brandstofpomp. De ervaring leert dat je vrij probleemloos met een Boschpomp tot 50%ppo kunt gaan en met een Lucaspomp tot 30%. In van deze twee merken zit hoogst waarschijnlijk in jouw auto.
  • Peus PPO Addict
    edited September 2005
    Rolph said:

    ... Ik heb op het moment gewone diesel voor 80% met 20% ZBO. Ik zie nauwelijks verschil in viscositeit tussen gewone diesel en deze mengelmoes. Kan ik hier gewoon mee blijven rijden zonder dat ik onderdelen de eeuwige jachtvelden in stuur?

    Idd, dat verschil is in 2 jampotjes ook niet waar te nemen. Maar doe die proef eens bij -15 grC. a.s. winter...Dan merk je het wel hoor. :!:
    Maar eerlijk gezegd verwacht ik geen enkel probleem, die 20% kan elke pomp goed aan, maar pas op als het echt koud gaat worden, ik zou dan gewoon puur dino tanken (vooral i.g.v. een Lucas pomp). :wink:
    Mvg.
    Peus
  • KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited September 2005
    Rolph said:

    Ik heb een peugeot 106 1.4 XRD uit 94 met een TU diesel erin. Kweenie wat een TU diesel is, laat staan dat ik weet wat voor pomp erin zit.

    "TU" is de motorcode van alle rechtopstaande blokken geleverd in verschillende peugeots en citroens. TU blokken zijn de 1.0, 1.1, 1.4 benzine en de 1.4 en 1.5 dieselblokken. Open de motorkap maar eens. Dan staat er op het luchtfilterhuis "TU Diesel".

    Dat de jouwe uit 94 is maakt het moeilijk te bepalen wat voor pomp er in zit. Vanaf die tijd zie je steeds vaker bosch pompen op de TU blokken verschijnen. Als je je pomp even schoonmaakt moet je op de achterkant (dus tegen het blok aan) "Lucas CAV" ingegraveerd zien staan als het een lucas is.

    Groeten Rob
Sign In or Register to comment.