Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

De ontwikkeling van olieleveranties in Nederland en België

Ruud S Livin' and Breathin' PPO
edited August 2006 in Olieen
Op verzoek een stukje ontwikkeling olie leveringen in Nederland en België.

Er zit beweging in de markt!
Op diverse fronten zijn er ontwikkelingen gaande. En de wereld economie doet daarbij zijn werk. Na de grotere vraag naar olie vanwege het bijmengen door de grote benzine maatschappijen en de opkomst van het agressieve biodiesel komt er nu weer wat meer aanbod PPO. De markt reageert. Oost Europa heeft een nieuw product ontdekt, maar ook veel landen in Afrika en bijvoorbeeld India (Jatropha).

Den Haag wil alleen zijn zakken vullen, het milieu en de transportwereld komen duidelijk op de tweede plaats. Huichelaars als Wijn en van Geel liggen in de tweede kamer dwars. Wensen geen besluiten uit te voeren. En een VVD woordvoerder milieu die na meer dan tien jaar Shell dit werk mag gaan doen. Gingen die drie maar de politiek uit. En daarbij een douane apparaat dat er geen bal meer van snapt.

Je mag in Nederland olie kopen. Als je het in de auto gooit moet je dagaangifte doen. Dan krijg je te horen dat je dat niet meer mag doen. De staat maakt dus een regeling die niet is toegestaan. Als je de in Nederland gekochte olie in Duitsland (op iedere plek toegestaan) in de wagen gooit, mag je daar in Nederland gewoon op rijden. Ook op in Duitsland getankte olie. Veel transport bedrijven tanken nu al in Duitsland. Dag accijnzen en dag werkgelegenheid. Transport bedrijven laten bij een aanhouding door de douane binnen enkele seconden een tankbon faxen naar het gewenste douanekantoor. De douane heeft het niet makkelijk, die voert slechts uit. Maar wat ze moeten uitvoeren is nog niet helemaal duidelijk. Al van vier (!) verschillende ambtenaren mogen vernemen dat het een grijs gebied is.

Dat we de situatie zat zijn hoef ik op dit forum niet neer te zetten. Diverse bedrijven in België en Nederland hebben tankwagens aangeschaft. Met wel of geen vestiging in Duitsland. Een Belgische middelgrote tankwagen met een afleverslang van zestig meter staat in de grondverf (Turnhout). Voorraad van dertigduizend liter is aanwezig, met nog twee slots van dertigduizend liter als reserve. Gaat dagelijks door heel Vlaanderen rijden. In Arnhem (via Duitsland) vertrekt dagelijks een grote (Duitse) tankwagen om olie af te leveren in bulk of om IBC’s af te vullen. Daarnaast een vrachtwagen om IBC’s af te leveren. Zijn nog op bulk ingesteld. Wordt momenteel een tweede wagen gekocht, die ingesteld is op kleinere afleveringen. Kan in combinatie uit tankwagen met lange slang of IBC leveren. In bovenstaande gaat het steeds om koudgeperste en daarna geraffineerde olie, die voldoet aan de Weihenstephan norm. Vanuit de regio Utrecht start eind deze maand ook een tankauto die soja olie levert. Meerdere Duitse ombouwers leveren nu op kleine of grote schaal olie in Nederland. Komt ook door het grote vochtprobleem dat oliemolens in Nederland gehad hebben. In de havens van Hamburg, Rotterdam en Antwerpen wordt bulk voorraad PPO aangehouden die gekocht is op de wereldmarkt. Meerdere miljoenen liters. Ook diverse ombouwstations zijn begonnen met het leveren van olie. Juridisch gezien mag je het alleen ter plekke in een jerrycan ophalen…J In de buurt van Zwolle en Den Bosch bijvoorbeeld. In Amsterdam is het door Cohen geopende tankstation nog steeds actief. De douane is er nog nooit geweest. Het station is binnenkort vierentwintig uur per dag geopend. Verkoopt koud geperste koolzaadolie.

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Nog een leuk detail:

Momenteel wordt er door het Zwitsers / Duits bedrijf Biopetrol AG een productiefaciliteit op de Maasvlakte in Rotterdam gebouwd voor zowel biodiesel als ppo. Hij wordt in het 3de kwartaal van 2007 in bedrijf genomen. Foto zie link:

http://www.biopetrol-ind.com/unt_standorte_rotterdam_e.htm

Ruud, is er hierover bij jou iets bekend? Worden leveringen vanaf daar gestart? Je zei namelijk dat er ppo-bedrijvigheid in Rotterdam was...
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Grote aanvoerhavens hebben veel opslag faciliteiten. Op PPO gebied vooral Rotterdam en Antwerpen. De praktijk is dat daar tankwagens worden volgeladen om te kunnen leveren. Op papier zal de olie wel altijd via Duitsland gaan :lol:
    Grote transporteurs (uit Oss en Venlo bijvoorbeeld) rijden het ook veel bulk naar Duitsland.
  • leoleo PPO Burner
    edited August 2006
    Ruud,

Kun je me vertellen hoe ik in contact kan komen met het bedrijf in Arnhem en wat de PPO daar kost?

Alvast bedankt
    edited August 2006
    Heb je een PB gestuurd. Zal hen vragen of ze het op prijs stellen als ik het hier neerzet.
  • Bart PPO Burner
    edited August 2006
    Goed verhaal, bedankt voor de update en het pionierswerk! :-)

Wat betreft het PPO tankstation in A'dam: is dat het station op de NDSM werf? Ik heb een beetje gegoogled maar ik vind alleen een artikel op dilligent.nl waar geen locatie bij staat. Vraag me af of er nog een ander station is.

Bart
    edited August 2006
    Bart: Amsterdam: http://www.newnrg.nl/index.php?menu=26&item=307

Dilligent in Eindhoven houdt zich bezig met het rijden op jatropha olie. Hebben twee wagens met een bekende Duitse leverancier omgebouwd. Een één tank en een tweetank systeem. Voor zover ik weet leveren ze nog geen olie. Zal het ze voor de zekerheid morgen nog even vragen.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    [quote=Ruud S]Bart: Amsterdam: http://www.newnrg.nl/index.php?menu=26&item=307

Dilligent in Eindhoven houdt zich bezig met het rijden op jatropha olie. Hebben twee wagens met een bekende Duitse leverancier omgebouwd. Een één tank en een tweetank systeem. Voor zover ik weet leveren ze nog geen olie. Zal het ze voor de zekerheid morgen nog even vragen.

Graag. een lokale pomp is toch handiger dan een IBC op mijn balkon. :lol:
    edited August 2006
    Volgens mij alleen in Turnhout. Weet niet of ombouwer in Den Bosch ook olie levert. Hij heeft het wel staan.
  • Bart PPO Burner
    edited August 2006
    Ben zeer beniewd wat er van de plannen gaat komen Ruud. Naar mijn mening is de verkrijgbaarheid het grootste probleem met PPO. De rest kun je zelf (laten) oplossen! :-)
  • ook jan PPO Burner
    edited August 2006
    de verkrijgbaarheid maar ook de prijs
    ik heb begrepen dat die mensen van Turnhout 72 cent plus21 procent btw rekenen. en daarbij moet nog tax om wettelijk te rijden.

dit is voor een particulier duurder dan diesel aan de pomp.
    edited August 2006
    Ik heb begrepen dat in België op olie die afgeleverd wordt alleen BTW komt. Als men er op gaat rijden, dan moet men zelf aangifte doen. Als men in België bij een tankstation tankt moet er wel direct accijns afgerekend worden. En dan is het (te) duur. Wat reken jij Jan? Als ik zo brutaal mag zijn.

Als Duitse olie in Nederland afgeleverd wordt is dat voor bedrijven BTW vrij en particulieren betalen 6 procent. Diverse "groepen" particulieren hebben vaak een gezamelijk "station". Accijnsaangifte is in beide gevallen de verantwoordelijkheid van de ontvanger. Als men met jerrycans naar Duitsland rijdt en het daar in de wagen doet is dat toegestaan. Ik ken ook een oliemolen die koudgeperste gefilteerde olie verkoopt in elke gewenste hoeveelheid. Hij gaat ervan uit dat het niet in Nederland in de tank wordt gedaan.
  • ook jan PPO Burner
    edited August 2006
    ik vraag dit jaar 75 cent BTW incl.[6procent]
    daarbij schrijf ik een factuurtje met de vermelding van de taxvrijstelling
    op die mannier zijn de kopers veilig,
    ikzelf heb deze mannier van werken aan de douane meegedeeld, maar inderdaad nog geen reactie op gekregen.
    ik handel ter goeder trouw, zoals dat heet, en ik heb ook de indruk dat geen enkele ambtenaar, met de huidige onduidelijke wetgeving , zijn nek gaat uitsteken om een kleine boer te gaan "pakken" op administratieve tekortkomingen.
    ik doe zoals in Afrika ,eerst handelen en daarna toestemming vragen, want als je moet wachten op toestemming......
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited August 2006
    PPO was in belgie toch taxvrij gesteld??? :roll: :cry:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Rubenbx said:

PPO was in belgie toch taxvrij gesteld??? :roll: :cry:

wel taks niet btw ;)
    edited August 2006
    en als ik WVO erin giet???

op gekregen goederen moet je toch geen btw betalen :roll:
    edited August 2006
    Rubenbx said:

en als ik WVO erin giet???

op gekregen goederen moet je toch geen btw betalen :roll:

in princiepe niet want: btw staat voor belasting op toegevoegde waarde...
    gezien het feit dat jij er niets voor betaalt is er geen toegevoegde waarde :)

eigenlijk, stel dat die olie 0,3 €/L waard is, dan is de toegevoegde waarde -0,3€ daarop moet er pakweg 6% btw => -0,318 dus zou de BTW-dienst u eigenlijk 0,018 € moete geven :twisted: :lol:

maar even serieus: WVO is eigenlijk een afvalproduct en zou in regel dus niet zomaar verwerkt mogen worden zonder milieuvergunningen etc... dus zou ik me er niet teveel zorgen over maken over die btw, in weze is't zowiezo niet reglementair ;)
    edited August 2006
    tiketje van 10bussies ZBO van de aldi bijhebben en tis bon? :lol:
    edited August 2006
    Rubenbx said:

tiketje van 10bussies ZBO van de aldi bijhebben en tis bon? :lol:

bwa of er gewoon niet over nadenken en rijden ;)
    edited August 2006
    tis dat de boete zo hoog is hé :lol:
Sign In or Register to comment.