Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ervaringen met Daihatsu Charade 1 liter turbo diesel

speaker-killer PPO Newbie
edited May 2008 in Oosterse merken
Vandaag voor het eerst gemixed met sla-olie (33%) en toen naar de APK . De beste monteur geloofde zijn meetapp. niet ! Hij kwam aan 0.13% roet (afkeur boven de 2.5%) En dat voor een japans huppelauto'tje met meer dan 3 ton op de teller .Heeft de beste man eerst een nieuwe sensor uit het magazijn gehaald , bleek de meting gewoon te kloppen !. Hij loopt merkbaar mooier met sla-olie , minder klop , mooiere loop (goed merkbaar met een drie-cilinder). Nu nog een 2 tank systeem bouwen (ben al volop bezig) . Tot welke temp . moet ik de ppo verwarmen ? Iedereen bedankt voor de informatie ! grt Speaker-killer
«1

Comments

• KakelbontKakelbont PPO Burner
    edited April 2005
    Zo heet mogelijk :) Je koelwater zit op ong 85/90 graden, en een warmtewisselaar zal nooit 100% rendement hebben. Maar brandstof van een graadje of 60 tot 70 moet wel haalbaar zijn denk ik. Suc6 :)

Trouwens blij dat je dat zegt over die apk. Op het andere forum waren er al mensen die beweerde dat de roetmeting juist negatiever zou uitvallen met mixen op slaolie. Maar dat vond ik maar vreemd. (ook mijn auto kwam door de roetmeting en dat terwijl mijn zuigerveren in vervallen staat zijn)
  • Toyo PPO Burner
    edited April 2005
    Daar was ik er een van: ik heb in mijn geval gewoon het keiharde bewijs in de vorm van 2 roetmetingen: een zonder PPO van vorig jaar en een met PPO van dit jaar.

De roetmeting van dit jaar viel beduidend slechter uit. Zie ook deze draad hier op het forum voor het precieze hoe en wat.

~ Toyo ~
  • edited September 2006
    DELETED
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2006
    Hé Pjotter Ouwe koeien uit de sloot aan 't halen :?: :wink:
  • edited September 2006
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    @pjotter,

En maat (15 jaar automonteur) van me heeft wat ervaring met deze motortjes. Toen een vriendin van hem vertelde dat ze zo charade had gekocht, antwoordde hij: Zal ik maar vast een koppakking bestellen?

Twee week later: Ringgg ringgg
  • edited September 2006
    DELETED
    edited September 2006
    Jah,

- was ie lek, of was de pakking binnen??

Nee, hij moest de pakking nog bestellen, maar de pakking lag er wel uit.

DAIHATSU-CHARADE-1,0D TURBO/1987-93//993ccm/35kW/BOSCH/RP
    Deze komt van de elsbett site, en geeft aan dat het om bosch gaat. Meerdere types staan er niet op, dat wil natuurlijk niet direct zeggen dat die er ook niet zijn.

Om op topic te blijven:
    Je kan eea over kleine diesels vinden in de andere topics, oa corsa, 205jes, 106jes, de starlets en bv m'n Saxo. Op de elsbett site zie je bij ombouwkits de verschillende pomptypes staan met resp. NO (kan nicht), 1T of 2T-ank. Weet je het direct!
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Een echt zwaktepunt van die charades is het olie verbruik. Dit lusten ze heel graag.

Koppakking ook, maar wanneer je wat rustig met de auto omspringt valt dat nog wel wat mee.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Goh, als ik met mijn Corsa door Zwitserland over de snelwg rij dan heeft hij op steile stukken moeite plankgas de 90km/h te halen. ~(op vlakke stukken haalt hij 165km/h :shock: ) Ik heb een 1.5, volgens mij moet je er dus helemaal niet mee beginnen met een 1.0!
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    smul said:

Ik heb een 1.5, volgens mij moet je er dus helemaal niet mee beginnen met een 1.0!

Het is wel een TURBO diesel !!!

Die 3 pitters willen nog best hoor vergis je er niet in :wink:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    BurnIt said:

smul said:

Ik heb een 1.5, volgens mij moet je er dus helemaal niet mee beginnen met een 1.0!

Het is wel een TURBO diesel !!!

Die 3 pitters willen nog best hoor vergis je er niet in :wink:
    Fijn om te weten dat ze die kleintjes geblazen maken... Valt nog best wat op te peppen dan. Spijtig dat de koppakking zo zwak is. Want dat ziet het meeste af bij het koppel rijden :(
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    FF wat specificaties:

De Charade 1990:
    MOTOR
    aantal cilinders 3
    kleppen per cilinder 2
    cilinderinhoud 993 cm3
    boring x slag 76,0 x 73,0 mm
    compressieverh. 21,5:1
    max. vermogen 35 kW (48 pk)
    4800tpm
    max. koppel 85 Nm
    2300tpm
    brandstofsysteem indirecte inspuiting
    klepbediening ohc
    turbo ja
    massa leeg 795 kg
    topsnelheid 140 km/h
    acceleratie 0-100 km/h 17,0 s
    verbruik gecombineerd 4,7 l/100km

De Corsa 1988:
    aantal cilinders 4
    kleppen per cilinder 2
    cilinderinhoud 1488 cm3
    boring x slag 76,0 x 82,0 mm
    compressieverh. 23,0:1
    max. vermogen 37 kW (50 pk)
    4800tpm
    max. koppel 90 Nm
    3000tpm
    brandstofsysteem indirecte inspuiting
    klepbediening ohc
    turbo nee
    massa leeg 800 kg
    topsnelheid 151 km/h
    acceleratie 0-100 km/h 17,5 s
    verbruik gecombineerd 5,0 l/100km

Charade : 16,6kg per pk
    Corsa : 16kg per pk

Zoveel verschil in kracht is er dus niet. Sterker nog, ik denk dat je het in de bergen aflegt tegen de charade i.v.m. het vroeg beschikbaar zijn van het hoogste koppel :wink:
    edited September 2006
    Mooie vergelijking!

Om on topic te blijven:
    De charade is dus een geblazen 1 litertje, die toch een vermogen eruit perst van 48pk, waarbij de koppakking een zwak punt is. Volgens mijn info wel een bosch pomp, dus een ideaal ppo auto-tje voor de rustige rijder.

Cheers,
    Tim
    edited October 2006
    Tim said:

Mooie vergelijking!

Om on topic te blijven:
    De charade is dus een geblazen 1 litertje, die toch een vermogen eruit perst van 48pk, waarbij de koppakking een zwak punt is. Volgens mijn info wel een bosch pomp, dus een ideaal ppo auto-tje voor de rustige rijder.

Cheers,
    Tim

Zou er een 'sterkere' pakking voor te vinden zijn? Of een dikkere nemen en die dan met een hoger moment aandraaien (om op dezelfde compressie uit te komen)?
    Ik vraag me af of er oplossingen zijn voor deze zwakke plek :)
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Er is 1 oplossing:

Gewoon netjes warmrijden voordat je pas gaat trappen !
    Dan blijft hij wel heel.
    edited October 2006
    BurnIt said:

Er is 1 oplossing:

Gewoon netjes warmrijden voordat je pas gaat trappen !
    Dan blijft hij wel heel.

daar ben ik meestal heel redelijk stipt in... :)
    Wat maakt dan het verschil? Is het dan zo, dat door uitzetting het blok de
    pakking steviger aandrukt? (71s = nieuwsgierige jongen ;) )

als de koppakking nogal zwak is, dan is het opschroeven vd turbo & vergroten van de intercooler mss niet zo'n goed idee, want meer koppel wil ook hogere druk op de pakking zeggen vermoed ik...
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Zeveneens said:

als de koppakking nogal zwak is, dan is het opschroeven vd turbo & vergroten van de intercooler mss niet zo'n goed idee, want meer koppel wil ook hogere druk op de pakking zeggen vermoed ik...

Ook! Maar een pakking breekt meestal door temperatuurverschillen tussen het onder en het bovenblok(kop)

Bij het "blazen/trappen" wordt de kop in een rap tempo heet. Veel sneller dan het onderblok. Dit brengt dus een groot temperatuurverschil tussen deze twee. De kop zet sneller uit dan het onderblok. Dit brengt dus een grote spanning op de koppakking !!

Het gaat dus om het temperatuurverschil, en niet de temperatuur op zich. Een motor kan best aan de "kook" raken zonder dat het gevolgen heeft voor de koppakking.
  • edited October 2006
    DELETED
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Nog ff een toevoeging,

Sommige merken/type's zijn gewoon zwak/minder robust. Dit is gedeeltelijk een constructie/ontwerp/materiaalfout. De ene auto kun je rustig koud mee "trappen" en er gebeurt nooit iets (koppakking), en bij de ander doe je het 1x en je hangt direct. Hier kun je niet anders aan doen dan je er bij neerleggen. Wees een beetje zuinig op je auto en hij knapt heus niet. Pech gevallen heb je altijd!

Wat werk aangegeven om b.v. de kop strakker aan te trekken heeft geen zin. Je kunt de kopbouten wel strakker aantrekken, dan wordt de spanning op de koppakking idd minder maar de spanning op de kop zelf wordt veel groter. Dit kan dan weer leiden tot een scheurende kop. Wat veel erger is dan een kapotte pakking. Trek je de kop minder strak aan brengt een mindere spanning op de kop, maar een veel grotere op de pakking. Het beste en enige juiste is gewoon de aandraai momenten van de fabrikant over te nemen.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Mensen, het gaat hier om ervaringen met PPO in de Daihaitsu. Niet te ver uitwijden graag.
  • Sunnyflowerpower PPO Burner
    edited October 2006
    ik rij dus zo'n kleine gehaktballebak van een charade.

ben net nieuw op de site, maar heb wel veel gelezen.
    die kleine frituurpan van mij rijdt nu al zo'n 70000 km op zbo, zonder een enkel probleem.
    ik heb een zelfgemaakt ww-tje ingebouwd en het brandstof filter in gepakt met iso materiaal.
    alleen in de winter (temp onder de 5 graden) twee of drie keer voorgloeien, en heel rustig in de tweede versnelling aanrijden tot de grotere weg (+/- 1 km) tot het tempertuurnaaldje loslaat, daarna gewoon rijden met gemiddeld 100 tot 110 km per uur.
    oh ja..... ik rij niet puur, ik rij 80/20 zbo/diesel, en elke dag 200 km heen en terug, en ik doe 25 km op een liter, dikke vinger voor de shell.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Hee Sunny,

Welkom,

Waarom maak je geen topic over je voertuig?
    Fotootje erbij, je zelf ff voorstellen en misschien zien we je dan ook nog is op een meeting.

Als je al 70.000km hebt verstookt hoor je echt wel bij de familie.

Schroom je niet...

Groet

Drappie
    edited October 2006
    Je mag die dingen ook wel in dit topic doen. Gebruikerservaringen staan toch nog niet in dit topic. De moderatoren kunnen het desgewenst ook wat opschonen.
    edited October 2006
    [quote=Lord Drappo]Hee Sunny,

Welkom,

Waarom maak je geen topic over je voertuig?
    Fotootje erbij, je zelf ff voorstellen en misschien zien we je dan ook nog is op een meeting.

Als je al 70.000km hebt verstookt hoor je echt wel bij de familie.

Schroom je niet...

Groet

Drappie

oke.

het oliepannetje is een charade uit 92, met op dit moment 270000 op de teller.
    ik heb het gebakje gekocht voor 750 euries bij een handelaartje met een lekke waterpomp (zelluf vervangen) wat nu geen enkel probleem opleverd.
    elke 5000 olie wissel, en elke 10000 filter wissel, voor de rest in de gaten houden wat de vloeistoffen doen en hoe de auto in z'n geheel eruit blijft zien.
    uiterlijk doet mij niets, zolang die maar rijdt, en dat doetie al 100000 km in mijn bezit.
    voor ik begon met zbo eerst ff lezen en kijken op de site wat er allemaal te halen valt, voorzichtig begonnen met toevoegen.
    mede door de info op de site een wisselaartje gemaakt van een staalbuis met een buis erin waardoor koelvloeistof stroomt die de brandstof voorverwarmt, ik vermoed dat die met 50 a 60 graden in de pomp komt en daar doetie het al 70000 km op.
    ennu de politie............. die probeert het wel maar kan er niets mee.
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Foto's !!!! :D
    edited October 2006
    BurnIt said:

Foto's !!!! :D

zal het proberen, weet niet of het zal lukken.
    edited October 2006
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Waar woon je ergens in de nop Sunnyflowerpower?

Dat is wel heel dicht bij mij in de buurt :wink:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Noord Oost Polder ?

ik snapte het al niet .....

:wink:

Sunnyflowerpower, volgens mij kun jij ons nog wel wat wijsheid bijbrengen ?
    !

Groet

Drappie
    edited October 2006
    tussen Emmeloord en Steenwijk in, aan de rand van de zuiderzee( die nu droog staat)
  • edited October 2006
    DELETED
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    pjotter said:

had ik niet verwacht van zo n oosters dieseltje.

Niet zo minderwaardig hé over die oosterse dieseltjes :wink:
  • edited October 2006
    DELETED
    edited October 2006
    ben ik ff weer...

de winter komt er aan dus alles wordt weer kouder.
    heb een extra warmtewisselaartje gemaakt voor het lange cirquit in de auto.
    het korte cirquitje deed het al goed, maar ik wil nu met de kou in aantocht het allemaal wat heter krijgen, dus weer eentje gemaakt en die ga ik binnenkort plaatsen.
    ik probeer er fotootjes van te maken en te plaatsen op het forum, mogelijk dat er anderen zijn die dit ideetje kunnen gebruiken.

ben ook nog met iets anders bezig, maar dat heeft even z'n tijd nodig.
    als dit allemaal gaat werken, dan kom ik weer op de proppen, en met goed resultaat is het een idee voor de rest van ons.
    simpel, doeltreffend, en zeker niet op de laatste plaats...goedkoop.

ride like hell, the finger for SHELL. :twisted:
  • voland PPO Newbie
    edited October 2006
    1 op 25 is wat overdreven,
    ik haal bij lange afstanden, zonder teveel afremmen als ik niet harder rijd dan 90km/h dik 1 op 22.5 gecombineerd als je heel rustig rijd 1 op 20.

Deze auto's moet je niet hard mee knallen, en zeker niet lange tijd boven de 120 rijden. Over die koppakkingen is waar, die zijn zo stuk, maar als je rustig rijdt als oma van 80 kan je er jaren plezier aan beleven. En je gaat em ook waarderen, na een week weet je niet beter en wordt het je beestje. Persoonlijk zie ik een koppakking vervangen bij deze dingen, als olie verversen, t is zo gepiept. Ze gaan meestal stuk omdat er weinig vlees zit tussen waterkanaal en cylinder. Deze auto´s zijn erg goedkoop in gebruikte-nwe onderdelen, en je rijdt tenminste niet in een opeltje.

Verder heb ik een tijdje op zonnebloemolie gereden, gemengt met een derde diesel. kwa verbruik, prestaties verneem ik geen verschil.
    Waar je rekening mee moet houden is dat je eerder je olie ververst, vanwege dat de turbo in olie draait, goeie smering voor deze lagers is cruciaal. En vaker je verstuivers controlleert op vastgeplakte troep bij de nozzle en af en toe test op zeikerds.

Ik moet zeggen die zonnebloemolie van de liddle-aldi, is niet alles. Het stinkt werkelijk als de neten, bij een stoplicht ben ik weer blij als t ligt op groen gaat. Al ruikt het tijdens t rijden zomers met openraampje ook adembenemend. Persoonlijk zie ik rode diesel als beter alternatief.

Groetjes van een DieHardSu Power rijder.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    voland said:

ik haal bij lange afstanden, zonder teveel afremmen als ik niet harder rijd dan 90km/h dik 1 op 22.5 gecombineerd als je heel rustig rijd 1 op 20.

Deze auto's moet je niet hard mee knallen, en zeker niet lange tijd boven de 120 rijden. Over die koppakkingen is waar, die zijn zo stuk, maar als je rustig rijdt als oma van 80 kan je er jaren plezier aan beleven. En je gaat em ook waarderen, na een week weet je niet beter en wordt het je beestje. Persoonlijk zie ik een koppakking vervangen bij deze dingen, als olie verversen, t is zo gepiept. Ze gaan meestal stuk omdat er weinig vlees zit tussen waterkanaal en cylinder. Deze auto´s zijn erg goedkoop in gebruikte-nwe onderdelen, en je rijdt tenminste niet in een opeltje.

Verder heb ik een tijdje op zonnebloemolie gereden, gemengt met een derde diesel. kwa verbruik, prestaties verneem ik geen verschil.
    Waar je rekening mee moet houden is dat je eerder je olie ververst, vanwege dat de turbo in olie draait, goeie smering voor deze lagers is cruciaal. En vaker je verstuivers controlleert op vastgeplakte troep bij de nozzle en af en toe test op zeikerds.

Ik moet zeggen die zonnebloemolie van de liddle-aldi, is niet alles. Het stinkt werkelijk als de neten, bij een stoplicht ben ik weer blij als t ligt op groen gaat. Al ruikt het tijdens t rijden zomers met openraampje ook adembenemend. Persoonlijk zie ik rode diesel als beter alternatief.

Grappig verhaal, afgezien van je laatste regel, rode diesel is geen alternatief, het is overduidelijk illegaal om dit in personenauto's en de meeste vrachtwagens te gebruiken, goed te traceren en financieel niet interessant als je geen 100-en liters per week nodig hebt. Daarnaast is het niet CO2-neutraal en afgezien van de kleurstof gelijk aan en even vervuilend als witte diesel.

Ik wens je veel succes bij het rijden op rode diesel en hoop niet dat je in een fuikje rijdt, want dan ben je zwaar de sjaak
    edited October 2006
    voland said:

toch grappig dat ik er dan toch weer wel 25 kilometer uithaal uit 1 litertje, en ik rij toch 100km/u gemiddeld op de snelweg.
    maar je hebt wel gelijk dat het zo betrouwbaar is als eb en vloed, mits je het bakkie goed verzorgt.
    vwb de koppakking: "nog" geen last van gehad.
    het bakkie doet wat hij doen moet, en dat al 275000 km lang.
    ik hoop er nog vele jaren lol aan te hebben, zolang hij nog door de apk komt.
  • voland PPO Newbie
    edited October 2006

Grappig verhaal, afgezien van je laatste regel, rode diesel is geen alternatief, het is overduidelijk illegaal om dit in personenauto's en de meeste vrachtwagens te gebruiken, goed te traceren en financieel niet interessant als je geen 100-en liters per week nodig hebt. Daarnaast is het niet CO2-neutraal en afgezien van de kleurstof gelijk aan en even vervuilend als witte diesel.

ben ik niet helemaal met je eens;

ten eerste rode diesel en ppo zijn beiden niet toegestaan, mits je bij t laatste een dagaccijn hebt betaald en kan overleggen.

2: ppo is niks moeilijker om te traceren, te denken aan de geur, en visuele controle.

3: Het zou erg adembenemend zijn als je in de file staat, misselijk bent van de patat die je gister hebt gegeten, als iedereen erop zou rijden.

4: wat vervuiling betreft; geef ik je deels gelijk, maar het doet de techniek niet ten goede, diesel heeft een reinigende werking, ppo en carterolie gaan niet goed samen. en verstuivers ook niet.
    Ook een aspect is bacterievorming in je brandstoffilter.

edited October 2006
    Rode diesel is per definite niet toegestaan in personenwagens. Het is alleen voor landbouwvoertuigen geloof ik. Misschien is het wel toegestaan als je extra accijnsaangifte doet over de rode diesel. Bij een tankinhoud van 50 liter, wordt standaard een bon van 500 euro geschreven (10 euro per liter). Dat duurt lang voordat je die terugverdiend.

PPO is inderdaad ook makkelijk te traceren met een brandstofmonster, maar daar krijg je tenminste geen bekeuring voor in de praktijk. Voor rode diesel krijg je wel onherroepelijk een fikse bekeuring. Een tweede keer gepakt worden, wordt zelfs gezien als misdrijf.

Over vervuiling betreft hebben we het hier over milieuvervuiling. Die is significant lager als je op PPO rijdt. Vervuiling van de motor heb je wel, maar dat is op te vangen door regelmatiger onderhoud en zo nu en dan een tank diesel er doorheen jassen helpt ook een stuk.
    Overigens bacterievorming in de filter lijkt me minimaal bij mixers die toch een vrij groot percentage diesel gebruiken. 2-tankrijders spoelen bij elke koude start het filter met 100% diesel. Daar lijkt me ook geen probleem dus.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    brownie said:

Rode diesel is per definite niet toegestaan in personenwagens. Het is alleen voor landbouwvoertuigen geloof ik. Misschien is het wel toegestaan als je extra accijnsaangifte doet over de rode diesel. Bij een tankinhoud van 50 liter, wordt standaard een bon van 500 euro geschreven (10 euro per liter). Dat duurt lang voordat je die terugverdiend.

PPO is inderdaad ook makkelijk te traceren met een brandstofmonster, maar daar krijg je tenminste geen bekeuring voor in de praktijk. Voor rode diesel krijg je wel onherroepelijk een fikse bekeuring. Een tweede keer gepakt worden, wordt zelfs gezien als misdrijf.

Over vervuiling betreft hebben we het hier over milieuvervuiling. Die is significant lager als je op PPO rijdt. Vervuiling van de motor heb je wel, maar dat is op te vangen door regelmatiger onderhoud en zo nu en dan een tank diesel er doorheen jassen helpt ook een stuk.
    Overigens bacterievorming in de filter lijkt me minimaal bij mixers die toch een vrij groot percentage diesel gebruiken. 2-tankrijders spoelen bij elke koude start het filter met 100% diesel. Daar lijkt me ook geen probleem dus.

@Voland
    Dat is precies wat ik bedoel, er mogen in principe alleen landbouwvoertuigen op "rood" draaien, maar daarnaast ook stationaire motoren voor warmte doeleinden, koelmotoren en vrachtwagens die voornamelijk draaiuren hebben, zoals kolkenzuigers en veegwagens.

Daarnaast is het rijden op PPO dus niet per definitie verboden, het aanwenden van PPO uit de supermarkt is verboden, alleen is dit niet, anders dan bij rode diesel, aan te tonen en kan de PPO ook makkelijk in Duitsland getankt zijn waar dit is toegelaten als motorbrandstof. En vanwege het vrij verkeer van goederen, mag je de Duitse PPO dus ook in Nederland oprijden.

Over de lucht uit de uitlaat, ik word eerder misselijk van de diesel lucht uit de uitlaat en ik wil niet zeggen dat de PPO nu puur genieten is (niet iedereen heet Lord Drappo en ademt continu PPO in, al dan niet verbrand), maar het ruikt in ieder geval een stuk prettiger. Het is alleen anders en even wennen.
  • voland PPO Newbie
    edited October 2006

Daarnaast is het rijden op PPO dus niet per definitie verboden, het aanwenden van PPO uit de supermarkt is verboden, alleen is dit niet, anders dan bij rode diesel, aan te tonen en kan de PPO ook makkelijk in Duitsland getankt zijn waar dit is toegelaten als motorbrandstof. En vanwege het vrij verkeer van goederen, mag je de Duitse PPO dus ook in Nederland oprijden.

ook hier ben ik het met meerdere dingen niet eens:

1: aanwenden van ppo uit supermarkt is toegestaan, anders zou t niet verkocht mogen, valt immers niet onder verboden middelen en vuurwapens.

2: Ook al tank je ppo uit duitsland en ga je ermee rijden hier in nederland, dan bega je een overtreding. Je hebt immers geen acijn betaald. "vanwege het vrij verkeer van goederen" is hier niet van toepassing.
    edited October 2006

1: aanwenden van ppo uit supermarkt is toegestaan, anders zou t niet verkocht mogen worden, valt immers niet onder de verboden middelen en vuurwapens.

2: Ook al tank je ppo uit duitsland en ga je ermee rijden hier in nederland, dan bega je een overtreding. Je hebt immers geen acijn betaald. "vanwege het vrij verkeer van goederen" is hier niet van toepassing.

Toch klopt het niet helemaal. Het rijden op olie uit de nederlandse supermarkt is officieel alleen toegestaan als het op een accijnsgoederenplaats in de tank wordt gestopt. Er moet dus ook accijns over worden betaald dan.

Brandstof uit Duitsland mag wel gewoon in Nederland gebruikt worden als belastingen in Duitsland correct zijn betaald.

Maar we gaan off-topic. Kijk meer eens rond in de rubrieken wetgeving en politiek. Daar valt veel te vinden over deze materie. Maar het beleid is vaag en niet geheel sluitend.

Nu gaat het weer over de Daihatsu turboD. :wink:
  • pieter PPO Master
    edited October 2006
    voland said:

2: Ook al tank je ppo uit duitsland en ga je ermee rijden hier in nederland, dan bega je een overtreding. Je hebt immers geen acijn betaald. "vanwege het vrij verkeer van goederen"

Volgens mij ben je accijnsplichtig in het land waar de tankhandeling plaatsvindt, als dat in Duitsland is kun je legaal naar Nederland rijden, in geval van controle zul je wel voor een sluitend alibi moeten zorgen.
    Maar dit is immers al zo vaak gepasseerd hier op het forum.
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    1:25 haal je wel met een charade. Ik haalde het (met moeite) ook met mijn starlet ! De charade heeft een turbo, en het koppel is al veel eerder beschikbaar tegen een lager brandstofverbruik. Wanneer je dus rustig optrekt en niet boven de 100km/u uit komt zul je het best halen.
    edited October 2006
    he.. burn it.

ik krijg het niet voorelkaar om foto's te plaatsen.
    ik heb de tweede ww ingebouwd en daar een setje foto's van gemaakt, echter het lukt me niet om ze te plaatsen, ondanks de aanwijzingen die je me gegeven hebt enkele berichten terug.
    kun je me misschien nog een keer helpen?

ride like hell, the finger for SHELL :twisted:
    edited October 2006
    Lees dit eens: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1525 Alles over foto's plaatsen.
    edited October 2006
    brownie said:

Lees dit eens: http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1525 Alles over foto's plaatsen.

heb ik geprobeerd, ....lukt niet.
    de aanwijzingen daar gegeven precies op gevolgd, echter het verhaaltje "copy image location" komt niet tevoorschijn, ik kom dan ook niet verder.

help!
    edited October 2006
    Als je photobucket gebruikt staat de 'img'code ook onder de foto die je rechtstreeks kan kopieren. Dat met de rechtermuisknop kan misschien niet onder Windows.
    edited October 2006
    het gaat lukken, net ff geprobeerd en het lukt.
    hier een klein verslagje van mijn uitvindinkjes in de auto.

dit is de ww op het lange cirquit. (foto's zijn niet erg duidelijk maar geeft wel een beeld van hoe die eruit ziet)

image

image

image

de volgende foto's is zoals het ingebouwd is in de auto.
    de radiator zit onderop de foto en de ww zit direct achter de thermostaat.

image

deze foto is de ww in het korte cirquit, vlak voor de kachelschuif.(foto is zijwaarts genomen, de radiator zit nu rechts op de foto. waar de vinger wijst is de ww)
    de ww is met een continu doorstroomretour aangesloten, zodat er continu warme vloeistof door de ww stroomt ongeacht of de kachel open staat of niet.

image

de laatste foto laat zien hoe het eruit ziet nu alles is ingepakt in isomateriaal.

image

ik heb alleen met starten even koud water, maar dat duurt maar 500 meter, dan gaat het naaldje al los, mits ik rustig in z'n twee met lage toeren uit de straat rijdt.
    rij ik eenmaal op de 80 km weg dan kan het toerental rustig naar 3000 toeren toe, en dan voel je dat het bakkie al soepeler loopt.
    de eerste 500km staan er al op met deze constructie en het bevalt tot nu toe uitstekend.
    ik hoor de reakties wel.

ride like hell, the finger for SHELL :twisted:
Sign In or Register to comment.