Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Brandstof filter vervangen

Henk THenk T PPO Burner
edited November 2007 in Algemene Techniek
Ik heb vandaag m'n brandstoffilter vervangen. Een wereld van verschil :lol: .
Ik rijd eigenlijk altijd behouden maar de laatste tijd had ik het idee dat het optrekken steeds langzamer ging. Gisteren op de snelweg haalde hij met moeite 120 km/uur. Daarom maar 100 gaan rijden om de boel niet te stressen. Na de filter wissel weer met gemak 140 km/uur.
Filter heeft er ongeveer 30.000 km ingezeten.

mvg Henk

Comments

  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    30000km voor brandstoffilter is veel!! veel te veel

    Ook al zie je op het oog niks, je mag er zeker van zijn dat er veel poriën dichtzitten in de filter.
    Elke 15000km vervangen is voor elke auto een goede interval.

    Neem van me aan dat vele problemen (waar ik dagelijks mee te maken krijg), te wijten zijn aan brandstof -toevoerproblemen.
    Verstopte filter, verstopte leidingen of zelfs tank die vervuild is.
    En in sommige garages gaan ze maar alles demonteren en checken. Uiteindelijk grote faktuur aan klant, maar probleem niet opgelost.
    Dan komen ze bij ons. Ik hang er direct een apart dieselvatje aan, rechtstreeks op pomp aangesloten, en weg is probleem.

    Groeten,
    Nero
  • jaques PPO Burner
    edited August 2006
    nero said:

    30000km voor brandstoffilter is veel!! veel te veel

    Ook al zie je op het oog niks, je mag er zeker van zijn dat er veel poriën dichtzitten in de filter.
    Elke 15000km vervangen is voor elke auto een goede interval.

    Neem van me aan dat vele problemen (waar ik dagelijks mee te maken krijg), te wijten zijn aan brandstof -toevoerproblemen.
    Verstopte filter, verstopte leidingen of zelfs tank die vervuild is.
    En in sommige garages gaan ze maar alles demonteren en checken. Uiteindelijk grote faktuur aan klant, maar probleem niet opgelost.
    Dan komen ze bij ons. Ik hang er direct een apart dieselvatje aan, rechtstreeks op pomp aangesloten, en weg is probleem.

    Groeten,
    Nero

    Nero,

    HIer wil ik eventjes op reageeren. Ik rij zelf een vw polo 1.9 SDI 2004.
    Ik heb deze auto nieuw gekocht en rij nu ongeveer 35duizen kilometer op een mengsel van Diesel en ZBO. ongeveer 50/50
    Ik heb nog NOOIT het filter vervangen. Dus iedere 15 duizend vervangen lijkt mij totaal overbodig aangezien ik nu 81duizen met dezelfde filter heb gereden.

    Groeten,

    Jaques
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    jaques said:

    nero said:

    30000km voor brandstoffilter is veel!! veel te veel

    Ook al zie je op het oog niks, je mag er zeker van zijn dat er veel poriën dichtzitten in de filter.
    Elke 15000km vervangen is voor elke auto een goede interval.

    Neem van me aan dat vele problemen (waar ik dagelijks mee te maken krijg), te wijten zijn aan brandstof -toevoerproblemen.
    Verstopte filter, verstopte leidingen of zelfs tank die vervuild is.
    En in sommige garages gaan ze maar alles demonteren en checken. Uiteindelijk grote faktuur aan klant, maar probleem niet opgelost.
    Dan komen ze bij ons. Ik hang er direct een apart dieselvatje aan, rechtstreeks op pomp aangesloten, en weg is probleem.

    Groeten,
    Nero

    Nero,

    HIer wil ik eventjes op reageeren. Ik rij zelf een vw polo 1.9 SDI 2004.
    Ik heb deze auto nieuw gekocht en rij nu ongeveer 35duizen kilometer op een mengsel van Diesel en ZBO. ongeveer 50/50
    Ik heb nog NOOIT het filter vervangen. Dus iedere 15 duizend vervangen lijkt mij totaal overbodig aangezien ik nu 81duizen met dezelfde filter heb gereden.

    Groeten,

    Jaques
    Ach, dat het bij jou toevallig goed gaat. Je auto is nog betrekkelijk nieuw, ik denk vergeleken met het gros van de auto's hier zelfs erg nieuw. Dus nog niet zo heel veel last van vuil in de tank, etc, etc. Daarnaast kost een filter een paar euro en voorkomt het een hoop problemen. Je weet niet wat je overkomt als je n nieuwe erin prikt. Mede omdat het heel geleidelijk gaat merk je vaak niet dat je filter vervuild raakt. Maar ja, hoop dat je nog lang met je filter mag doen en 12 euro kan uitsparen :)
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    15k km vind ik ook wel wat aan de vroege kant (olie moet officieel zelfs pas om de 20k km.) Misschien bij oude vervuilde stalen tanks, maar tegenwoordig bij nieuwe auto's zijn veel tanks van kunstof. Roestvuil valt dan dus weer erg mee.
    (het ergste is alleen dat bij grote beurten bij dealers/garages de brandstoffilters maar zelden vervangen worden, vaak wordt hij alleen maar afgetapt.)




    De mijne (dieselfilter) zit er een dikke 40000km in. :lol:



    Maar dan moet ik wel weer zeggen dat ik van die 40000km misschien maar 5000 heb gereden op diesel inc. spoelen :!:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    met die 15000km doel ik wel op oudere wagens (zoals de meesten hier, die zijn omgebouwd of niet).
    Wagens van 10 jaar en ouder, zeker alle 15000km.
    DAt sommigen dit niet doen, weet ik ook.

    Maar ik knan je uit werkervaring zeggen dat hier veel problemen mee vermeden worden.

    Groeten,
    Nero
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Als ik dit zo lees zal ik binnenkort toch maar eens vervangen........

    moet ik ook nog wat ontluchten dan??? of zou die "moderne"laguna dat zelf doen(98)????
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited August 2006
    Volgens mij als je van tevoren je filter vult met diesel, hoef je niet meer exstra te onluchten.


    Heb vandaag nog ff het filter opengemaakt om er zeker van te zijn dat er geen bakteriegroei de oorzaak van plugging was maar dat was gelukkig niet zo. Verder vond ik het filter er nog niet zo slecht uitzien. Beetje zwart maar verder als je hem uitelkaar gedraaid tegen het licht houd kun je er nagenoeg door heen kijken.

    mvg Henk :D
  • §teven§teven PPO Burner
    edited August 2006
    suzuki said:

    Als ik dit zo lees zal ik binnenkort toch maar eens vervangen........

    moet ik ook nog wat ontluchten dan??? of zou die "moderne"laguna dat zelf doen(98)????

    Nu opeens wel???? Ik snap jou niet hoor....


    Ik had ook het probleem dat mijn auto met moeite de 110 / 120 haalde, dacht eerst dat het probleem was dat er water in het luchtfilter kwam (was ook zo, maar dit was niet het enige probleem), maar toen ik het brandstoffilter vervangen had, reed ie weer supersoepel! Vorige filter zat er pas 13.000 km in.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Ik merk wel niks met rijden na 80.000km niet vervangen, maar ben wel benieuwd hoe die filter eruit ziet, waarschijnlijk heb ik gewoon een schone tank trouwens, en jij waarschijnlijk niet steven......
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Ik rijd nu 50.000km in mijn 306, waarvan 40.000 op PPO. Nooit het filter vervangen, maar ook geen last van gehad. Na 25.000km PPO toch even eruit gehaald en bekeken, maar hij 'leek' nog als nieuw. En dit betreft geen nieuwe auto. Momenteel 280.000km op de teller.

    Kun je het echt zien als je filter vervangen moet worden?
  • §teven§teven PPO Burner
    edited August 2006
    Ik kon het niet zien, vond dat mijn filter er ook nog zeer goed uitzag, maar dat was ie dus niet meer. En Suzuki, het zou goed kunnen dat mijn tank niet meer zo schoon is. Rij ook niet zoveel, dus ZBO koekt misschien wel beetje teveel aan.
  • Bart PPO Burner
    edited August 2006
    Zo'n filter kost niks en is zo vervangen, waarom risico nemen?
  • §teven§teven PPO Burner
    edited August 2006
    Dat vind ik dus ook.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Bart said:

    Zo'n filter kost niks en is zo vervangen, waarom risico nemen?

    Natuurlijk, dat doe je zo even. Aan de andere kant, als alles prima loopt, waarom dan vervangen? Ik krijg soms wel het idee dat intervallen die de garage aanhoudt wel heel kort zijn.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    die intervallen zijn niet lukraak opgesteld hoor!!


    Inderdaad, als er niets misloopt, kan je altijd langer wachten.
    Maar stel dat er wel iets mis is, dan rijd je nog eens zo lang op slechte brandstof. Gevolg kan zijn: Verstuivers gaan lekken, brandstofpomp kapot. Vervolg van lekkende verstuivers: zuigers gaan inbranden tot je motor uiteindelijk volledig kapot is. Dit alles door vervuilde tank.

    Vuile filters kun je op het oog niet zien, of het moet al heeel erg zijn!!

    Dieselbacterie groeit zeer welig in elke tank waar ook water(damp) in kan.
    Met ppo en zeker wvo is dat zeker het geval. Je kan er zeker van zijn dat de dieselbacterie in bijna elke tank met wvo zit.

    Groeten,
    Nero
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Heb de brondstoffilter net vervangen. ontluchten was K#t omdat het handpompje of het ontluchtingsventiel niet werkte....
    heb em doorgestart met ontluchtingsnippel open, na het starten dichtgedraaid.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2006
    @Henk T
    Ik dacht dat een 1,9 TD op een standaard interval van 15000 km staat?
    Veiligheidshalve kun je dat beter aanhouden.
    De kosten zijn het niet en een T4 is zelfontluchtend, en zeker als je het filter al van te voren vult dan is het na 3-4 keer starten al opgelost.


    En voor de anderen : Voorkomen is beter als genezen!
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited August 2006
    Ja daar heb je ook gelijk in alleen was de km stand er eerder dan verwacht. Had reeds een filter achter de hand, maar nam er de tijd niet voor om te wisselen. dom dom dom natuurlijk :oops: , maar daarom ook hier gemeld om anderen voor het zelfde te behoeden. :D

    mvg Henk
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2006
    hihi
    en dat terwijl het filter toch op een gemakkelijk te breiken plaats zit he.
    Schijnt dat er bij de t4-specialist een T4 staat met blok aan gort gedraaid.
    Heb dat van horen zeggen, maar oorzaak zou ppo zijn :?:

    Rara weet dus niet wat er kapot aan is gegaan. :shock:

    Groeten peter
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited August 2006
    Makkelijke plek is het zeker, ware het niet dat ik het een en ander heb veranderd. Andere filterkop, dan WT-eckes, en dan het filter welke een aantal slagen tracing heeft mee gekregen en dan natuurlijk nog de isolatie. Dat maakt dat het al met al toch een klieder boeltje word. Het geheel uit de isolatie halen, tracing los, en omdat ik het plastic afscherm schotje wou behouden maar een beperkte ruimte in de koelwaterslangen.
    Dus stukje omhoog en dan filter er onderuit draaien, terwijl de olie bij het filter naar beneden loopt.
    tja het was een keuze :)
    image


    mvg Henk
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited August 2006
    koop eens bij de bouwmarkt een paar Latex handschoenen,
    is maar een tip,
    Als je sleutelt nooit meer rauwrandjes onder je nagels :wink: :wink:

    Wil je eens wat foto's van je setje posten?
    Eentje stond eral hierboven :D
    Of mailen na een PM?

    Alvast dank
    Groeten peter
    ps wat een zooitje daar bij je brandstoffilter, ik zou er bijna eentje gaan plaatsen zoals het er origineel uitziet hihi
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited August 2006
    Die handschoenen heb ik wel(van m'n werk) maar dat sleuteld niet lekker.

    Verder heb ik de rode afsluiter welke op de foto hier boven nog aanwezig is verwijderd, deze zat in de retour maar bracht geen verbetering. Bij vw loopt de brandstof al in een loep en slechts een beetje gaat terug naar de tank.
    Verder is de aanvoerslang naar het filter in diameter vergroot. De rest is eigenlijk orgineel. Alleen het filter en toe behoren is veranderd. De tracing loopt een aantal slagen om het filter en dan door naar de brandstof pomp, en dan uiteraard weer geisoleerd.
    Dus alles wat de moeite waard is om te zien staat reeds op de foto.
    Je ziet ze ook wel als setje op Ebay.de of in onderdelen bij monopol.de.

    mvg Henk
  • apktje PPO Burner
    edited August 2006
    Brandstoffilter dient regelmatig vervangen te worden, ook al gaat het bij heel veel auto's zonder te wisselen lang goed. Heb hier net (weliswaar een benzineauto) met injectoren vol met hele kleine stukjes karton. Het inwendige van een brandstoffilter heeft een beperkte levensduur. Ook luchtfilters vallen soms in snippers uit elkaar.

    Het zelfde geldt voor de distributieriem. Ik ken ook heel wat mensen die 100.000+ met een riem doen. Vaak gaat het goed, maar ik ken heel wat mensen die dit niet haalden!

    U bent gewaarschuwd!

    Groet APKtje
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Ik zuig (tot nu toe) de PPO KOUD door een dieselfilter.
    Heb ik dan meer kans dat dat filter eerder kapot gaat?
    Aansluitend daarop: waar krijg ik zo'n tracing-geval-dinges?
  • Henk THenk T PPO Burner
    edited August 2006
    Wat de tracing betreft, het stukje komt van men werk. Het was ergens vervangen en weg gedaan. Ik weet niet of ze het ergens in stukjes verkopen maar de kans er op lijkt me klein. Vergeet ook niet dat ik 230 volt gebruik, dus heb je een omvormer 12 naar 230 nodig.
    Bij Conrad is het dacht ik te koop voor 12 volt en heet verwarmings lint. Dit geeft echter nooit zoveel warmte af.

    mvg Henk :D
  • tedkroon PPO Newbie
    edited October 2006
    Skoda schrijft om 60.000km een filter wisseling voor. Momenteel rijd ik 30.000km zonder problemen. Desalniettemin is mijn auto nog maar 3 jaar oud waarvan hij 1 jaar op 40% PPO loopt. veel fungug is mijnsinziens nog niet losgekomen.\

    Weliswaar dat oude tanks veel fungus bevatten die met PPO loskomt. Alertheid is geboden!

    Groetenj Ted.
  • edited November 2007
    DELETED
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    gatver
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2007
    Is dat jouw BRANDSTOFFILTER? Of automaat- of motoroliefilter?
    Ziet er in elk geval zeer slecht uit.
  • edited November 2007
    DELETED
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Hoi Pjot,

    Onvoorstelbaar, dat hij daar nog goed op gelopen heeft.
    Misschien is het leuk om hier te omschrijven wat er al zo die 50.000km door dit filter is gegaan. Dat is waarschijnlijk een goede reden om het zo lang uit te houden.

    Herman
  • edited November 2007
    DELETED
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Hoi Pjot,

    Kan het aan je 20% Dino bijmenging liggen. Dit zorgt ervoor dat de viscositeit behoorlijk daald.

    Hier het plaatje van Peus:

    image

    Zou interessant zijn als de groene lijn (ZBO) eens met slechts 10% of zelfs met 5% verdund zou worden. Ik denk dat de lijn dan al behoorlijk zakt.

    Herman
  • edited November 2007
    DELETED
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited November 2007
    ik moet hem ook echt tussen 10 en 15000 vervangen merk gewoon aan het trekken dat het weer tijd is . ook kan je het voelen aan je filter, als je tenminste voorverwarmd rijd. bij een nieuw filter blijft de flow bovenin zitten naarmate je er meer km mee gereden hebt word ie steeds meer naar beneden toe warmer , dus als je filter onderaan ook flink heet word... is het weer tijd om hem te vervangen
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Hoi Pieter,

    Leuk om te zien/voelen dat de 'flow' de kortste weg neemt :D

    Herman
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2007
    Dat doet de flow toch altijd?? Alleen wordt die kortste weg steeds langer omdat het nou eenmaal makkelijker door vers ongebruikt papier gaat dan door papier waar al een dikke laag ppo inzit :)
Sign In or Register to comment.