Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ford Transit

leoleo PPO Burner
edited August 2006 in Ford
Mijn buurman heeft(had) een Ford Transit van 1998.
Weet niet hoeveel op de teller, maar reed sinds ca. 14 maanden op 100% zbo. Motor was on aangepast en had een boschpomp. Totaal op zbo gereden: 20.000 km.

Nu had hij de laatste tijd nogal last van slecht aanslaan en olieverbruik.
Tijdens zijn vakantie, volbeladen met o.a. 600 liter zbo en een grote caravan erachter, wou hij al bijna niet meer trekken en ook niet meer aanslaan. Moest aangetrokken worden.
Op de terugweg van Spanje heeft hij bij Montelimar in Frankrijk de motor opgeblazen.

Reden is natuurlijk simpel: langzaam aan verlies van motorvermogen door gebrek aan compressie. Zo te zeggen: de motor was versleten.

Vraag is natuurlijk: kan die slijtage van zuigers, zuigerveren en cylinderbussen veroorzaakt zijn door onaangepast rijden op zbo ( de pomp mankeerde niets) of heeft dat er niets mee te maken?

Alvast bedankt voor een reactie.

Comments

  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Wat is de kilometerstand? Een transit uit 1998 kan best al wel 500.000km gelopen hebben. Dan vind ik een versleten motor niet zo vreemd. Maar als dit gebeurt bij minder dan 200.000, dan vraagt dat wel om onderzoek.

    Misschien is dit wel het resultaat van wat al eens vergumming is genoemd? Als er allerlei rommel aankoekt aan bussen en zuigers, dan kan het op den duur misschien wel heel zwaar worden voor de motor.
  • Bart PPO Burner
    edited August 2006
    Ik kan me zo voorstellen dat als de verbranding niet optimaal was (wellicht als gevolg van geen ombouw) dat dit de zaak geen goed heeft gedaan. Rookte die bak erg?

    Aankoeken van roet, slecht sluitende zuigerveren, en dus verlies van compressie.. maar kan dit tot gevolg hebben dat de motor wordt opgeblazen..??
  • leoleo PPO Burner
    edited August 2006
    Ik weet de km-stand niet maar zeker nog geen 500.000km, eerder in de buurt van 200.000 km. Motor opblazen door verminderde compressie? Ik denk dat dat wel kan: sluiten de zuigerveren niet meer goed af en verlies je daardoor veel olie naar boven de zuigers(die dan ook verbrand en hij wilde nogal behoorlijk roken) dan kan het zijn dat het iop enig moment hard gaat en je te weinig olie meer in het carter heb zitten en het dus fout gaat (althans in mijn visie en op grond van wat mijn buurman me vertelde).
    Maar de kwestie van gumming: waarom wel gumming in het motorgedeelte bij niet aangepaste motor en niet bij wel aangepaste motor? daar wil ik dan nog wel graag uitleg over hebben.
    In onze Toyota Landcruiser heb ik wel voorverwarming door een WT2 en een warmtewisselaar voor het filter en de vraag blijft natuurlijk: is dit voldoende, maar zo niet wat moet je dan nog meer want m.i. moet dit voldoende zijn.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Ik ben geen specialist in deze materie, maar met een omgebouwde motor voer je warme PPO aan die veel vollediger verbrand. Behalvo CO2 en H2O dus weinig andere stoffen. Bij inspuiten van koude PPO is de verbranding veel onvollediger zodat onverbrande koolwaterstoffen mogelijk blijven plakken in de cilinders. Dit is mijn vermoeden tenminste.
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Zorgen dat je een gemeten brandstoftemp / retour temp hebt van tenminste 65 graden. Dat voorkomt een hele hoop ellende.

    Waarom heeft hij zijn wagen op het moment dat het minder werd niet volgegooid met diesel? Dan leefde hij waarschijnlijk nu nog.

    Door aankoeking blaas je de motor niet op (mits er natuurlijk nog olie in het carter zit) Hij zal alleen helemaal uit elkaar moeten om schoon te maken/zuigerveren vervangen. Die kosten zijn waarschijnlijk/zeker hoger dan een andere transit.
  • Orgastiko PPO Burner
    edited August 2006
    Is het niet zo dat voorverwarmde ppo door een lagere viscositeit beter verneveld wordt als zij ingespoten wordt waardoor deze beter verbrandt?
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Orgastiko said:

    Is het niet zo dat voorverwarmde ppo door een lagere viscositeit beter verneveld wordt als zij ingespoten wordt waardoor deze beter verbrandt?

    Dat klopt. Daardoor krijg je vollediger verbranding en meer vermogen.
Sign In or Register to comment.