Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Brandstofpomp: waarom kan ze stuk gaan en breekt de as?

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited June 2011 in Algemene Techniek
Moderators: Ik ben hier wat info aan het verzamelen over de brandstofpomp. Zal tzt het stukje hieronder helemaal opnieuw schrijven.
Thanks, eric.

Inmiddels al veel gelezen over het rijden op PPO. Tuf ook vrolijk rond op PPO.
Wat me nog wel bezig houdt is de vraag waar ligt de grens van de brandstofpomp, wanneer kan het beruchte asje in de brandstofpomp breken?

In het oude topic was mijn zorg hiermee vooral hoeveel kan een Bosch-pomp aanzuigen en is dat schadelijk voor dit beruchte asje?
Nero heeft daar duidelijk op geantwoord: geen zorgen over maken, as zal niet breken doordat de pomp te hard moet aanzuigen. Waarom het asje wel breekt, zie Nero
«1

Comments

• udoudo Super Moderator
    edited August 2006
    Is er info bekend over de weerstand die een pomp moet overwinnen bij b.v. winter met diesel bij een bepaalde brandstofslang lengte en diameter?
    Is er een relatie te leggen met vergroting van de diameter t.b.v. PPO zodat we weten dat de pomp het niet veel zwaarder heeft i.p.v. gokken?
    Dus een wetenschappelijkere aanpak?
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Ik denk dat het vrij moeilijk is omdat een exacte grens te trekken. Het zal ook afhangen van het aantal kilometers. Als hij bij onaangepast op 100% kapot gaat na 100km, zal dat bij 80% wel langer duren en op 60% houdt hij het wel 100.000km vol misschien. Bovendien hangt het van de gebruiker af. Iemand die het gaspedaal van zijn auto graag en vaak op de bodem drukt, laat de pomp gemiddeld ook zwaarder werk verrichten en zal dus eerder sneuvelen. Voor zeer rustige rijders kan het veel langer goedgaan denk ik.

Ik denk ook maar eens een extra pompje in te bouwen, dat lijkt me de brandstofpomp al flink te ontlasten.
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Reactie op punt B:

Wanneer je pomp moeite heeft met aanzuigen ga je dit direct merken aan prestatieverlies. Vele PPO'ers hebben de retour ook in een lus liggen. Op deze manier hoeft je brandstofpomp alleen het verbruik maar op te pompen, wat vele malen lager is.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2006
    BurnIt said:

Reactie op punt B:

Wanneer je pomp moeite heeft met aanzuigen ga je dit direct merken aan prestatieverlies. Vele PPO'ers hebben de retour ook in een lus liggen. Op deze manier hoeft je brandstofpomp alleen het verbruik maar op te pompen, wat vele malen lager is.

Dat helpt, echter de lengte en viscositeit van het aanzuigen blijven. De benodigde hoeveelheid is gedaald.
    Hoever nu de buisdiameter vergroten voor een daling van de wrijving die de pomp moet overwinnen?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    De problemen waar hier over vertelds worde, zijn blijkbaar aanzuigproblemen.
    Die ken ik niet.

Elke bosch Ve-pomp en ook andere (zelfs lucas) heeft een inwendige pomp. Dit is een schottenpomp. Gaat bijna nooit (echt bijna nooit) stuk!!
    Pomp heeft geen enkele moeite om ppo of goede wvo aan te zuigen.
    Hier zijn geen probolemen mee.

Het probleem van een pomp (lees: gevaar bij te koude ppo) is dat het samenpersen vaan koude ppo door de kleine gaatjes in de pomp zeer moeilijk gaat. De opvoerpomp (in de barndstofpomp) zit apart, en heeft hier niks mee te zien.
    Het samenpersen gebeurd in de kop van e pomp, daar waar de verstuiverleidingen naar buiten komen.
    Bij deze persbeweging, draait de nokkenschijf rond en duwt de plunjer omhoog over de nokken. Dus draaiende en horizontale bewegingen in 1 keer.
    Dit kost kracht en energie, en wordt aangedreven door de as die vertrekt aan het distribtietandwiel. Daarna gaat die door de aanzuigpomp, door voorraadkamer in pomp en dan naar nokkenschijf. Hier is er een vork-verbinding.

Probleem dat kan voorkomen: Motor trekt aan tandwiel (drraibeweging),
    ppo wordt aangezogen, maar wil moeilijk samengeprest worden. Ppo in hogedrukkop zorgt dus voor weerstand, en wil het draaien en persen vertragen. Helaas weet de motor dat niet, en die blijft maar evenhard aan dat tandwiel trekken.

Resultaat: Pomp breekt op zwakste plekje: lange as van tnadwiel tot nokkenschijf breekt af, net na de opvoerpomp. Hier is ook de meeste zijdelingse slijtage van de as merkbaar, en krijgt dus nog meer zijdelingse "kloppen" te verwerken ook.

Als je dan weet dat as in boschpomp ofwel 20 ofwel 17mm is, en bij lucas 13mm, dan weet je wel wat sterkst is.

Zo, hopelijk begrijpt iemand me.

Aanzuigen zal nooit tot breken van as of pomp leiden!
    Daar ben ik zeker van.
    Het samenpersen bezorgt de ellende.

Groeten,
    Nero
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Nero, bedankt!
    Dat is de informatie die ik zocht. Lost mijn puzzel in 1 keer op. Althans de zorgen om het aanzuiggedeelte...die kennelijk overbodige zorgen zijn.
    Kopje B) vormt dus helemaal geen bedreiging voor de pomp.

Blijft dus in feite over als bedreiging voor de pomp, het breken van het asje bij het starten en lopen op koude PPO. (of als gevolg van het rijden op koude PPO)

Ik zal mijn betoog wat aanpassen...en misschien een idee om van dit stuk een informatiebron onder de noemer gevaren voor de pomp van te maken. Hoor het wel :-)

thanks,

eric
  • Bart PPO Burner
    edited August 2006
    Erg duidelijke uitleg Nero! weer wat opgestoken :-)

ok, dus, voorverwarmen heeft als doel:

1) Minder belasting bij het aanzuigen - incorrect, zoals aangetoond door Nero
    2) Beter verneveling - deels waar: als de motor op temperatuur is zijn de verstuivers loeiheet.

Zoals ik het begrijp zijn de drie doelen:

a) lagere viscositeit d.m.v. voorverwarming neemt de extra belasting op de as in de pomp (deels) weg.
    b) Beter verneveling en dus ontbranding bij koude motor

Eric, als je doel is te weten hoe ver je kan gaan zonder risico's op pomp ellende, dat wordt heel lastig denk ik, als je het academisch wilt aanpakken. Moet je krachten berekenen, communicerende vaten en zo...

Aan de andere kant zijn er natuurlijk de ervaringsdekundigen: de lui op het forum. En ik heb zelf nog nooit gelezen van een kapotte bosch pomp als gevolg van PPO rijden.

Bart
  • olieslurper PPO Newbie
    edited August 2006
    Kijk ook eens naar de viscositeits curves van Peus:
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=171

Deze curves vertellen dat 50-50 zbo/diesel mengels bij 20 graden zeker geen probleem mag zijn voor een Bosh pomp want dan kom je aan dezelfde viscositeit als 100 % zbo bij 80 graden.

Peus vertelt er ook bij dat een veilige viscositeit voor dieselmotoren beneden de 20 sCt ligt.
  • Diesel 89 PPO Newbie
    edited August 2006
    Beste ppo rijders,

Na een jaar deze site gevolgd te hebben en 20000km gemengd tot max 50/50 gereden te hebben met een Golf Diesel bj. '89 onaangepast het volgende:

Eigenlijkben ik wel eens heel benieuwd hoe mijn leidingen en brandstofpomp ervan binnen uit zien!
    Waarom: mijn jerrycan waar ik altijd in meng voelt erg plakkerig aan.

Nu hebben we het hier over voorverwarming om het goedje dunner te maken om het makkelijker door de brandstofpomp heen te krijgen en tevens de inspuitdruk te verhogen met een bar of 10 om het zaakje beter te vernevelen maar als als ppo gaat plakken in de brandstofpomp of in de verstuivers???

Zijn we dan verplicht regelmatig te spoelen met alleen diesel of af en toe een beetje benzine te tanken voor het oplossen van de ppo in brandstofpomp en verstuivers?

Nou ben ik nog steeds een menger en ben aan het overwegen omtebouwen maar het hierboven beschreven probleem hebben de aangepaste onderons toch ook?

Weet jij Nero of andere hier een antwoord op?

groet uit Eindhoven
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Voor de zekerheid doe ik zo nu en dan een tankje diesel tussendoor, maar in principe is het geen probleem als je de auto regelmatig gebruikt. Als je hem vol met ppo lang stilzit zou het misschien wel problemen op kunnen leveren.
    edited August 2006
    :oops: ben misschien net zo naïef als de meeste newbies die denken dat hun goedbedoelde bijdrage ook daadwerkelijk meerwaarde heeft voor een topic :wink: ....heb namelijk nog altijd de naïeve hoop een topic zuiver te kunnen houden :roll:
  • Bart PPO Burner
    edited August 2006
    Bart said:

1) Minder belasting bij het aanzuigen - incorrect, zoals aangetoond door Nero

even voor de duidelijkheid, het is natuurlijk wel zo dat er minder belasting op de opvoerpomp is bij lagere viscositeit en dikkere leidingen. Mijn conclusie is alleen dat dit irrelevant is. Even een kleine correctie ;-)

En ja ieric, inderdaad een beetje naief ;-) wat de een de moeite waard vind hoeft niet voor een ander te gelden. en andersom. Dat heb je nou eenmaal op een forum. :lol:
    edited September 2006
    wordt aan gewerkt, zie begin topic.
    Doel: verzameling info omtrent de gevaren van de pomp. Als je die niet begrijpt dan is technisch knutselen niet echt zinvol omdat je niet weet waarvoor je het doet :-)
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Hallo,

Niet echt een gevaar voor het breken van de as, maar:

Doel: verzameling info omtrent de gevaren van de pomp.

Ik begrepen http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1417 dat de aanzuigpompen, schottenpompen zijn.

Ook heb ik gelezen dat bij schottenpompen, de onderdruk aan zuigzijde nooit groter mag worden dan ca. 0,1 tot 0,2 bar anders heb je kans op cavitatie(verminderde werking/luchtinslag). Dus een te grote aanzuigdruk (onderdruk) kan je systeem wel nadelig beinvloeden. Ik kan de drukval in een zuigleiding wel eens uitrekenen.

Cheers,
    Tim
    edited September 2006
    je was me net voor Tim :P wist dat ik nog een brokje info moest toevoegen....
  • edited October 2006
    DELETED
    edited October 2006
    neen Pjotter,
    Deze zijn door elkaar gebruikt. Meestal VW heeft 17mm. Vele andere 20mm, maar recentere dan weer 17mm.
    Er zit echt geen lijn in.

Groeten,
    Nero
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2006
    Ik heb een Stanadyne rotatieve pomp en het breekpunt is 10.5mm
    en ja, breken doet het!
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    nero said:

neen Pjotter,
    Deze zijn door elkaar gebruikt. Meestal VW heeft 17mm. Vele andere 20mm, maar recentere dan weer 17mm.
    Er zit echt geen lijn in.

Groeten,
    Nero

das verdomd spijtig dat je't niet kan zien aan de serienummer ofzo...
    want het weerstandsmoment van een as van 20mm en 17mm is wel redelijk sterk verschillend!

Stel: dat het over Fe 360 staal gaat, dan mag dat 360N/mm² aan spanning opnemen

traagheidsmoment 20mm as = 15 707mm4
    traagheidsmoment 17mm as = 8 199mm4

Maximum koppel (20mm): T = (360 * 15 707)/10 = 565 452 Nmm = 565 Nm maximum koppel

Maximum koppel (17mm): T = (360 * 8199)/8,5 = 347 251 Nmm = 347 Nm maximum koppel

Die drie mm verschil maakt dus dat de as ongeveer de helft zo sterk is :cry:
  • wodanwodan Super Moderator
    edited October 2006
    Verondersteld dat het materiaal bij beide assen gelijk is,
    wat niet noodzakelijk zo is!
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    wodan said:

Verondersteld dat het materiaal bij beide assen gelijk is,
    wat niet noodzakelijk zo is!

daar heb je een punt :lol: !
    edited October 2006
    geen idee wat de sterkte betreft. Weet wel dat zo toch kunnen breken, ook zonder ppo. Maar gebeurd minder vaak dan bij een Lucas.

Nero
    edited October 2006
    hey nero, heb er nu even de tijd nog niet voor maar wil het eerste topic in dit topic :? herschrijven. Als ik het klaar heb kan ik het jou dan toesturen ter revisie? wil het ook nog aanvullen met jou verhaal over spoelen etc.
    Dus idee is om in een half a4 het hoe wat en waarom van de pomp duidelijk te maken.
    groeten eric.

ps, moderators, mag het dan weer sticky worden?
  • hoiwessy PPO Newbie
    edited December 2006
    Hallo mensen,

Het verhaal van Nero kan ik volgens mij wel bevestigen inzake (aanzuig)problemen.

Ik heb ruim 50.000 km op 100% PPO gereden met mijn C15D ZONDER extra opvoerpomp.

+ 2-tank systeem
    + kortgesloten retour die de laatste 30% van de waterwisselaar meepakt

Martijn
    edited December 2006
    Hey martijn, das wel effe een andere context die je daar omschrijft qua aanzuigen. 2 tanksysteem in combi met een retourloop is al lekker warm als je op PPO overschakelt ivg met een 1 tank systeem. Viscositeit zal dan ook bij aanvang anders zijn bij de 2tanksysteem.
    Maar goed om te horen dat je PPO systeem lekker loopt :P
  • tp3lxs PPO Newbie
    edited May 2008
    Hallo,

Ik weet niet of deze thread nog actief is, maar dat merk ik gauw genoeg :-)

De risico's mbt de pomp zijn me duidelijk, maar vraag ik me nu af: "als hij kapot gaat, hoe erg is dat dan?"

Maw: wat kost zo'n ding en hoe makkelijk/moeilijk is het om het erin te zetten? Immers, als het makkelijk te repareren is en tegen weinig kosten, dan 'what the hell'... gewoon PPO-en :-)

Ik wil dus inzicht krijgen in de consequenties van die risico's.

Alvast bedankt voor de respons.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited May 2008
    [quote=tp3lxs;34384]........De risico's mbt de pomp zijn me duidelijk, maar vraag ik me nu af: "als hij kapot gaat, hoe erg is dat dan?"

Maw: wat kost zo'n ding en hoe makkelijk/moeilijk is het om het erin te zetten? Immers, als het makkelijk te repareren is en tegen weinig kosten, dan 'what the hell'... gewoon PPO-en :-)...........

Als je pompas breekt loop je het risico dat je kleppen door de zuigers heen gaan omdat je distibutie riem of ketting de verbinding van de krukas naar de nokkenas belemmerd. Dit is niet bij alle motoren zo overgens maar bij de meeste wel.

M.a.w. de schade kan varieren van alleen pomp vervangen tot hele motor vervangen.

Groeten,

Easy rider.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Hey,

Een ruilpomp kost tussen de 750-1000 euri, voor mijn auto dan...

Tim
    edited May 2008
    yes yes yes, het forum wordt overspoeld met newbies.
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Vanuit heel Europa is er ineens heel veel belangstelling (2 tot 3 maal zoveel). Ik hou dat dagelijks bij.
    edited May 2008
    [quote=Ruud S;34415]Vanuit heel Europa is er ineens heel veel belangstelling (2 tot 3 maal zoveel). Ik hou dat dagelijks bij.

Veel belangstelling over waarom pompassen breken? image

Nu weer FF ontopic.

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    hey, yes yes, kom maar op met de verhalen van gebroken pompassen als gevolg van bijv. roekeloze newbie PPO-ers. kunnen we niet ff een ijstijd van 1 week creeren?
    edited May 2008
    Easy Rider (on topic again): Ik heb nog wel "huilmails" liggen over gebroken pompassen.
    edited May 2008
    Dat wil ik geloven Ruud, op een duitse site heb ik ook het e.e.a. aan ellende gezien, meestal met opeltjes.

Wat is jou ervaring ruud?

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=ericzwiep;34429]hey, yes yes, kom maar op met de verhalen van gebroken pompassen als gevolg van bijv. roekeloze newbie PPO-ers. kunnen we niet ff een ijstijd van 1 week creeren?

haha Eric: k bespeur iets in jou van Pjotters ouwe stijl.

vat ik de quote kort zamen: zijn we na die 1 week ijstijd mooi van al die newbie s af.

vul ik m voor 1 x Pjotters ouwe stijl aan.
    en wel.

dat al die gasten en newbies ,die de laatse tijd ons bezoeken.
    de dino rijders waren die ons ( PPO-ers)vorig jaar nog met de nek aankeken,en ons in gezelschap voor zeik zetten.
    maar ondertussen de laatste tijd wel stiekem op een afgelegen plek wat flesjes in hun tank kapten.( vandaar de prijsverhogingen)

dr vragen mij steeds meer colega s /kennissen/ familie.
    die dieselen over t PPO gebeuren.
    NOU Pjotters neus bloed en verteld hun dat t behoorlijk link is.
    en de politie zit me regelmatig achterna, enz..
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2008
    Nou Pjotter,
    dat vind ik nou een verkeerde benadering !! Je zou blij moeten zijn, dat meer mensen je nu als PPO/APO rijder serieus gaan nemen. Hoe groter de groep, hoe sterker we worden. Je zegt het zelf: we worden niet meer uitgelachen. Straks krijgen we nog een pluim omdat we toekomstvisie hadden.
    Wat mij betreft: iedereen welkom !!
    Niek
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=pjotter;34472]dr vragen mij steeds meer colega s /kennissen/ familie.
    die dieselen over t PPO gebeuren.
    ..

heb t over deze groep Niek: uit mn direkte omgeving dus.
    ( die oliebollen meuren asociaal vonden, en die paar dubbies euro verschil maar pinda vonden)
    en dat zijn de redelijk veel.
    dus dan zal t landelijk gemiddelt en ook dat van de newbies volgens mij niet veel anders denkend zijn.

en ik mag natuurlijk niet alles over 1kam scheren, maar zo voel en beleef ik t..
    laat t hierbij, en hopelijk zal een behoorlijke winter 2008/009 t koren van t kaft wel weer doen scheiden.

thats it: grtn en prettig weekend.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    let wel:

image Actieve gebruikers op dit moment: 53 (16 leden en 37 gasten)
    edited May 2008
    ach pjotter beetje rellen mag altijd mare in al die tijd dat ik hier zit heb ik nog niet echt verhalen gelezen over daadwerkelijk gebroken assen. wil ze zelf niet meemaken maar wel altijd nieuwsgierig naar de context rond het gebeuren ervan. kan je altijd weer van leren om het te voorkomen.
    en 1 week ijstijd zal zeker sommige nieuwe rijders op ppo wakker schudden en ze het magische wereldje van ppo dieper laten beleven.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    pirate49 met zn 106 was dr 1tje die kleur bekende.
    maar dat was omdat ie met zn 1000 liter PPO + pomp en container in de maag zat.
    en hier dus wou verkopen.
    http://www.ppo.nu/forum/f47/lucas-crash-peus-106-a-1241/#post16599

k verwacht ook niet dat meelezers die maar wat aan klooien,hier hun financieel verdriet over hun pompas breuk uitgebreid met ons gaan delen.

maar op de duitse PPO site heb je toch een topic genaamd :pompen friedhof.
    t schijnt en behoorlijke lijst te zijn die gesneuveld zijn.

grtn
    edited May 2008
    Pjotter: Ik heb daar ook al een paar mails over ontvangen.
    edited May 2008
    [quote=Ruud S;34516]Pjotter: Ik heb daar ook al een paar mails over ontvangen.

Hi ruud,

Zoals eerder gevraagd door mij: Deel je info met ons.

Misschien wel handig om een Nederlandsche versie van het "Pompen Friedhof" aan te leggen op dit forum.

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    E.R. en Ruud : een hollander hangt niet graag zn vuile was buiten.

en de vaste kern op dit forum zullen geen pompschade oplopen.
    daar wij allen op onze eigen manier verantwoord met onze pomp omgaan.

dus k verwacht een saai en leeg pompen kerkhof/begraafplaats op dit forum.

maar een link hier plaatsen naar de orginele duitse versie, zou wel een idee kunnen geven dat ze heus wel kunnen breken.
    ( ik kan m ffn niet zo gauw vinden)wie wel??
    edited May 2008
    pumpenfriedhof.tk

Groeten,

Easy rider.
    edited May 2008
    Easy Rider: Zoiets als deze (de eerste die ik ontving)

Beste Ruud,
    Het is bijna niet te geloven, maar mijn Lucas pomp heeft het gisteren begeven na ongeveer 1800 km op ppo te hebben gereden. Hij is niet vastgelopen, want de ingaande as is met de hand rond te draaien. Waarschijnlijk, zolas ik in je mail las, een breuk van de as. Ik ga hem open maken en als ik het weet stuur ik je de informatie/foto's.Bedankt voor de informatie, het was inderdaad zeer verhelderend. Had ik maar eerder advies aan je gevraagd, dan was dit niet gebeurd.
    Met vriendelijke groet,
    Kees
    edited May 2008
    Ruud,

Heeft deze man met of zonder ombouw gereden en zo ja, 1 of 2 tank?

Groeten,

Easy rider.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    Goh, allemaal VW's :) Ook exemplaren die omgebouwd zijn.... Onee, ook een Opel.
    edited May 2008
    Easy Rider: gewoon zonder ombouw, hij dacht dat het wel goed ging. Ik had hem gewaarschuwd. En toen kreeg ik de mail :(
    edited May 2008
    [quote=Ruud S;34529].....gewoon zonder ombouw.......

Kijk dat verklaard alles.

Maar goed, een Lucas houd het dan wel 1800 KM uit zonder ombouw in dit geval.

Groeten,

Easy rider.
  • pjotterpjotter Banned
    edited May 2008
    [quote=Miglowie;34528]Goh, allemaal VW's :) .

in de meeste gevallen tijdens de koude start.
    ,, ,, ,, ,, ,, temperaturen onder nul.
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, slecht gefilterde APO ( drech und rost) in die pumpe.

die enige (sl)opel : was gestart op puur dino, en na de omzetting op PPO begon de ellende.:mozilla_cool::???:
Sign In or Register to comment.