Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Nissan 2.0 dSLX

berre PPO Burner
edited February 2008 in Oosterse merken
Hoi volk!

het wordt tijd dat ik men ervaringen ga meedelen op het forum. Dit forum heeft me namelijk ook de keuze van men wagen gegeven. Een dieseltje, liefst een jappannertje, resultaat een prachtige Nissan Sunny 2.0 dieseltje. Aan een prachtprijs gekocht bij de garage waar ik men stage heb gelopen voor school. Ik rij ondertussen een 1000 kilometer op ZBO, maar 50 kilometer op diesel gereden, stonk me te hard. Ondertussen rij ik op 50% ZBO, 50% diesel. Meer Zbo zal ik er ook niet gaan ingieten omdat ik op het forum gelezne heb dat dit vragen is voor een kapotte pomp. Binnenkort warmtewisselaar inbouwen. Ik heb van Smul al te horen gekregen wat ik moet kopen voor men ombouw. Maar hoe ik er moet aan beginnen, ik zou het nog niet weten. Iemand enige tips? Hulp is natuurlijk ook altijd welkom vanaf ik alle onderdelen heb. Ik weet niet hoeveel tijd dit in beslag neemt, maar er kunnen eventueel nog enkele werken uitgevoerd wordne op de meeting op 11 september wara ik waarschijnlijk bij zal zijn. Enfin, tips altijd welkom dus!

Greeeetz BEURTJE
«1345

Comments

  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Het is misschien vast makkelijk te gaan bekijken waar je je warmtewisselaar(s) gaat plaatsen.

    Ga je alleen een koelwater-WW plaatsen, of nog een electrische erbij??

    Kan je alles kwijt onder de motorkap, of moet je dingen verplaatsen??

    Wil je een 1-tank-systeem, of plaats je een tank bij??

    The Lord (Drappo) is heel erg thuis in de techniek qua in/bij-bouwen, maar die is nu op vakantie wat ik begrepen heb.

    Afgezien daarvan is het op zich niet moeilijk om alles op te nemen in je koel/brandstofsystemen, alleen moet je ff in je hoofd hebben waar je alles gaat plaatsen. Zorg dat je genoeg slang en slangeklemmen in huis hebt voor je begint, tipje mijnerzijds. Een beetje zeep kan ook helpen als de slangen net iets dunner zijn dan de aansluiting (eigen ervaring) :P
  • jumperjumper PPO Burner
    edited August 2006
    Wat is het bouwjaar van de nissan? Is dat de zelfde technick als in een primera van 92?
  • berre PPO Burner
    edited August 2006
    jumper said:

    Wat is het bouwjaar van de nissan? Is dat de zelfde technick als in een primera van 92?

    Hij is van 1994, een Bosch zexelpomp zit erin, dat is het denk ik. Of dit hetzelfde is als een primera van 92 weet ik ni, ik gok op ongeveer hetzelfde. Heb je mss iets omgebouwd aan je primera?

    Greetz Beurtje
  • jumperjumper PPO Burner
    edited August 2006
    berre said:

    jumper said:

    Wat is het bouwjaar van de nissan? Is dat de zelfde technick als in een primera van 92?

    Hij is van 1994, een Bosch zexelpomp zit erin, dat is het denk ik. Of dit hetzelfde is als een primera van 92 weet ik ni, ik gok op ongeveer hetzelfde. Heb je mss iets omgeboeuwd aan je primera?

    Greetz Beurtje
    Het betrefd de auto van mijn schoonvader. Ik zelf rijd een Freelander TD4 inmiddels een paar weken mengsel 80 dino/ 20 PPO. Bevalt erg goed. Wilde mijn schoonpa het ook aanbevelen. Ik heb zelfs gemerkt dat het verbruik naar beneden gaat bij de freelander.
  • yoeri PPO Newbie
    edited August 2006
    berre said:

    Hoi volk!

    het wordt tijd dat ik men ervaringen ga meedelen op het forum. Dit forum heeft me namelijk ook de keuze van men wagen gegeven. Een dieseltje, liefst een jappannertje, resultaat een prachtige Nissan Sunny 2.0 dieseltje. Aan een prachtprijs gekocht bij de garage waar ik men stage heb gelopen voor school. Ik rij ondertussen een 1000 kilometer op ZBO, maar 50 kilometer op diesel gereden, stonk me te hard. Ondertussen rij ik op 50% ZBO, 50% diesel. Meer Zbo zal ik er ook niet gaan ingieten omdat ik op het forum gelezne heb dat dit vragen is voor een kapotte pomp. Binnenkort warmtewisselaar inbouwen. Ik heb van Smul al te horen gekregen wat ik moet kopen voor men ombouw. Maar hoe ik er moet aan beginnen, ik zou het nog niet weten. Iemand enige tips? Hulp is natuurlijk ook altijd welkom vanaf ik alle onderdelen heb. Ik weet niet hoeveel tijd dit in beslag neemt, maar er kunnen eventueel nog enkele werken uitgevoerd wordne op de meeting op 11 september wara ik waarschijnlijk bij zal zijn. Enfin, tips altijd welkom dus!

    Greeeetz BEURTJE

    ik heb een sunny 1700 diesel, en n complete ombouwset over, aangezien ik nu dichtbij mn werk woon (5km) en de set dus niet meer gebruik, alles zou voor jouw precies pas moeten zijn, aangezien het bij mij ook past. interesse? mail me dan ff op ppo at bosy punt nl
  • berre PPO Burner
    edited August 2006
    Miglowie said:

    Het is misschien vast makkelijk te gaan bekijken waar je je warmtewisselaar(s) gaat plaatsen.

    Ga je alleen een koelwater-WW plaatsen, of nog een electrische erbij??

    Kan je alles kwijt onder de motorkap, of moet je dingen verplaatsen??

    Wil je een 1-tank-systeem, of plaats je een tank bij??

    The Lord (Drappo) is heel erg thuis in de techniek qua in/bij-bouwen, maar die is nu op vakantie wat ik begrepen heb.

    Afgezien daarvan is het op zich niet moeilijk om alles op te nemen in je koel/brandstofsystemen, alleen moet je ff in je hoofd hebben waar je alles gaat plaatsen. Zorg dat je genoeg slang en slangeklemmen in huis hebt voor je begint, tipje mijnerzijds. Een beetje zeep kan ook helpen als de slangen net iets dunner zijn dan de aansluiting (eigen ervaring) :P

    Ik denk dat voor mij het beste is dat ik op een 1 tank systeem blijft zoals het nu is. Ik doe namelijk ook wel vrij veel korte afstandjes, 5 kilomter ofzo. Als de ZBO dan is opgewarmd dan heb ik wsl net gedaan met rijden. Wat is een Koelwater WW juist? Of wat doet die? Om het koelwater te verwarmen? Ik heb wel een technische achtergrond maar aan sommige dingen geraak ik toch nog niet uit. Ik gok wel dat er plaats genoeg onder de motorkap is. Of ik verplaats is, das nu ok ni meteen een probleem.

    Iets anders nu, ik ben net terug van men reisje van 2 weken. Gisteren ten men pa me kwam ophalen aan de luchthaven met men auy-tootje zei die dat de motor slecht draaide toen de hem startte. Onregelmatig enzo, ik heb het zelf ook niet kunnen horen dus ik weet niet juist wat er was, maar zou dit kunnen zijn dat die 2 weken heeft stik gestaan en dat zich terwijl de ZBO zich afscheidde van de diesel en dat die op ZBO moest starten? Ik heb er nu al enkele keren terug mee gereden en hij start van de eerste keer en de motor draairt mooi. Iemand een idee wat er nog mis kon zijn?

    Ik tank nu 50 prcent ZBO en 50 procent diesel. Vanaf welke temperaturen zou ik best terug meer diesel tanken zodner dat ik problemen krijg? Of als tegend at een warmtewisselaar is geinstalleerd, met het 1 tanksysteem, hoeveel kan ik tanken met temperaturen die rond het vriespunt liggen?
    Enfin dit was het ongever, merci voor de reacties al he!

    MVG
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006


    Ik denk dat voor mij het beste is dat ik op een 1 tank systeem blijft zoals het nu is. Ik doe namelijk ook wel vrij veel korte afstandjes, 5 kilomter ofzo. Als de ZBO dan is opgewarmd dan heb ik wsl net gedaan met rijden. Wat is een Koelwater WW juist? Of wat doet die? Om het koelwater te verwarmen? Ik heb wel een technische achtergrond maar aan sommige dingen geraak ik toch nog niet uit. Ik gok wel dat er plaats genoeg onder de motorkap is. Of ik verplaats is, das nu ok ni meteen een probleem.

    Iets anders nu, ik ben net terug van men reisje van 2 weken. Gisteren ten men pa me kwam ophalen aan de luchthaven met men auy-tootje zei die dat de motor slecht draaide toen de hem startte. Onregelmatig enzo, ik heb het zelf ook niet kunnen horen dus ik weet niet juist wat er was, maar zou dit kunnen zijn dat die 2 weken heeft stik gestaan en dat zich terwijl de ZBO zich afscheidde van de diesel en dat die op ZBO moest starten? Ik heb er nu al enkele keren terug mee gereden en hij start van de eerste keer en de motor draairt mooi. Iemand een idee wat er nog mis kon zijn?

    Ik tank nu 50 prcent ZBO en 50 procent diesel. Vanaf welke temperaturen zou ik best terug meer diesel tanken zodner dat ik problemen krijg? Of als tegend at een warmtewisselaar is geinstalleerd, met het 1 tanksysteem, hoeveel kan ik tanken met temperaturen die rond het vriespunt liggen?
    Enfin dit was het ongever, merci voor de reacties al he!

    MVG




    Een koelwater-warmtewisselaar verwarmt door middel van je koelwater je brandstof. Met andere woorden, als je koelwater warm wordt, wordt je brandstof daarmee ook opgewarmd. Je gaat vanzelf merken wanneer je meer diesel bij moet voegen, dan gaat ie slechter starten en zeker slechter lopen. Ik merk nu al dat ik iets moet zakken qua verhouding, momenteel 66/33, maar nu loopt mijn auto gewoon goed. Misschien als het nog kouder wordt dat ik terug moet naar 50/50.

    In jouw geval (zeer korte ritjes) zou ìk zeggen, hang er een electrische verwarming in, voor het kleine stukje maakt het niet uit, maar je voorkomt wel problemen met je verstuivers omdat je warmere brandstof in de pomp stopt. Een koelwater-WW zou in jouw geval denk ik slecht lonen, omdat tegen de tijd dat je koelwater warm is, je alweer stopt.
  • sunnyoil PPO Newbie
    edited August 2006
    Sinds deze week rijd mijn sunny ook op zonnebloemolie. Maar nu lees ik hier over ombouwkits warmtwisselaars etcetc.... Is dit nu echt nodig gezien het financiele voordeel wat je er aan overhoud. Heb nu 10 liter zbo toe gevoegd en de volgende tankbeurt wil ik tot 20 liter zbo gaan. Het financiele voordeel is zoals ik het nu doe naar mijn idee het grootst. Geen investering maar misschien wel snel kosten.. Dat weet ik dus niet. Maar als je al een paar honderd euro moet investeren dan duurt het wel even voordat je echt voordelig rijdt. Of zit ik er naast? :(
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    sunnyoil said:

    Sinds deze week rijd mijn sunny ook op zonnebloemolie. Maar nu lees ik hier over ombouwkits warmtwisselaars etcetc.... Is dit nu echt nodig gezien het financiele voordeel wat je er aan overhoud. Heb nu 10 liter zbo toe gevoegd en de volgende tankbeurt wil ik tot 20 liter zbo gaan. Het financiele voordeel is zoals ik het nu doe naar mijn idee het grootst. Geen investering maar misschien wel snel kosten.. Dat weet ik dus niet. Maar als je al een paar honderd euro moet investeren dan duurt het wel even voordat je echt voordelig rijdt. Of zit ik er naast? :(

    Mijn ombouw heb ik binnen een half jaar terugverdiend. Bovendien is een nieuwe brandstofpomp + montage zo'n 2000 euro... En ik kom liever niet stil te staan.

    Wanneer je een ombouw met iemand op het forum doet, kun je makkelijk onder de 1000 euro blijven...
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Onder 1000?? Ik denk eerder onder 350
  • sunnyoil PPO Newbie
    edited August 2006
    smul said:

    sunnyoil said:

    Sinds deze week rijd mijn sunny ook op zonnebloemolie. Maar nu lees ik hier over ombouwkits warmtwisselaars etcetc.... Is dit nu echt nodig gezien het financiele voordeel wat je er aan overhoud. Heb nu 10 liter zbo toe gevoegd en de volgende tankbeurt wil ik tot 20 liter zbo gaan. Het financiele voordeel is zoals ik het nu doe naar mijn idee het grootst. Geen investering maar misschien wel snel kosten.. Dat weet ik dus niet. Maar als je al een paar honderd euro moet investeren dan duurt het wel even voordat je echt voordelig rijdt. Of zit ik er naast? :(

    Mijn ombouw heb ik binnen een half jaar terugverdiend. Bovendien is een nieuwe brandstofpomp + montage zo'n 2000 euro... En ik kom liever niet stil te staan.

    Wanneer je een ombouw met iemand op het forum doet, kun je makkelijk onder de 1000 euro blijven...
    Ik zag dat je op www.rijaccijnsvrij.nl een heel setje hebt voor 375 incl btw ex verzendkosten...
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Quote alleen wat noodzakelijk is, dat houdt het topic overzichtelijk. :idea:

    Ombouwen is niet noodzakelijk zolang je maar niet boven de 50% gaat. In de winter nog meer diesel bijmengen. Wil je hogere % dan zul je moeten verwarmen.
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Carlo said:

    Onder 1000?? Ik denk eerder onder 350

    Aan onderdelen ja....Ik denk alleen dat als iemand meerdere dagen kwijt is om met je auto te sleutelen daar wel iets tegeover wil zien..

    Of Carlo...wil jij gratis mijn verstuivers vervangen :lol:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Die kitjes van rijaccijns vrij zijn voordelig geprijst om je koophorny te krijgen.
    Vraag maar is rond aan diegene die zo'n setje hebben gekocht wat zij ervan vonden.
    En nog veel belangrijker wat zij nog extra kwijt waren na de inbouw.

    Met alleen die kit ben je er niet ... bij lange na niet.

    Ik zou geen kit kopen maar zelf samenstellen, de kit van accijnsvrij gebruikt goedkope kleppen met een doorgang van 3 mm ofzo ...

    Voor een APO kit beetje ondermaats.

    Succes ...

    :wink:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    sunnyoil said:

    Maar als je al een paar honderd euro moet investeren dan duurt het wel even voordat je echt voordelig rijdt. Of zit ik er naast?

    Lees jij eerst nog is goed een aantal berichten door ....

    Zoals deze ...

    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1230

    Of deze:

    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=873

    Genoeg ? Weet je nu genoeg ?

    :cry:
  • sunnyoil PPO Newbie
    edited August 2006
    Ik laat de brandstofleiding verlengen om zo om een koelslang te laten krullen, zo word de zbo toch verwarmt. Overigens rijd ik toch max. 50% op zbo. anders is de achterklep straks net een plakboek. Ik vind het gewoon leuk om zo er een leuk centje eraan over te houden zonder teveel poespas. En als de pomp stuk gaat moet er een ander op, stuk gaat ie toch wel een keer..
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Je mag hopen dat je 10 graden winst haalt met het er omheen wikkelen. (heeft geen zin dus)

    Ik denk dat niemand een andere pomp op de sunny zet, voor dat geld koop je een andere auto. Daarbij, de pomp gaat normaal gesproken een autoleven mee.
  • sunnyoil PPO Newbie
    edited August 2006
    ff wat anders. Hoeveel kilometer halen jullie uit 1 tank ppo?? maw wat is jullie gemiddeld verbruik?
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Verbruik is heel ietsje hoger als diesel. Maar het is moeilijk te meten, omdat je start/stopt op diesel.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Bij mij rijdt ie zelfs zuiniger op ppo, burn-it, maar ja, ik rij dan ook in en automatisch als een slak :P

    Oja, ik rijd ongeveer 800-850 km op een tank mix 66/33 ppo/dino
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Hoe meet jij je verbruik???? Boordcomputer?

    Ik maak maar schattingen. De kilometers per tank kan ik niet rekenen, omdat ik d.m.v. spoelen naar diesel iederekeer een kleine hoeveelheid diesel in de ppo tank pomp.
    Met een verbruik van minimaal 1:18 is een halve liter al genoeg om de metingen in de war te schoppen.

    (hij rijdt maar 1:18 omdat sinds ik op ppo rijdt, nooit meer de moeite neem om zuinig te rijden :oops: )
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Ik gooi m'n tank vol met mix en dan kijk ik hoeveel km ik gereden heb. Ik heb een dagteller, alleen die is stuk, dus ik schrijf de tank-standen gewoon op de achterkant van m'n afspraken-kaart van de tandarts :) Daar kan ik trouwens af en toe wel een litertje naast zitten omdat ik gemerkt heb dat het bij-tanken van dino nog wel is schuimt en de pomp dan telkens afslaat. Over het algemeen is het wel redelijk accuraat.
  • berre PPO Burner
    edited October 2006
    Ik heb volgende spullen besteld voor men sunny;

    Wärmetauscher Edelstahl 20 Platten (49,50)
    2x Schlauchtülle 1/2" IG auf 9mm Schlauch (per stuk 2,90)
    2x Schlauchtülle 1/2" IG auf 12-13mm Schlauch (per stuk 2,90)

    Koelvloeistofslangen: 7 meter Kühlwasserschlauch 15mm Innendurchmesser x 3,5mm Dick (5,99 per meter)

    Brandstofslangen: 10 meter Kraftstoffschlauch 9,5mm Innendurchmesser (4 per meter)


    Als je ook de elektrische verwarming wilt:
    elektrischer Pflanzenölheizer (89) bimetallschalter 75o en schlauchansluB 9mm

    Slagenklemmen en isolatie komt er nog bij het lijstje.

    Nu heb ik net een topic gelezen over isloatie, al is er toch nog enige onduidelijkheid gebleven omtrent oververhitting. Ik plaats dus een elektrische verwarming en ook nog een warmtewisselaar. Daarbij ga ik nog eens men leidingen isoleren. Wanneer ik enige tijd in een file sta, kan de motor dan toch niet TE warm worden? De radiator springt natuurlijk wel aan, maar deze is enkel voorzien voor de motor zoals die er nu inligt, niet voor geisoleerde leidingen en wartewisselaar en elktrsche voorverwarming (maar deze springt uit vanaf bedrijstemperatuur bereikt is he?). Tell me if I'm wrong.

    Voor de rest zijn alle tips Qua ombouw, zo proper mogelijk werken meer dan welkom. Eventueel een schemaatje of een volgorde hoe ik alles het ebst kan schakelen om er het meeste rendement uit te halen.

    Dit was het denk ik, wish me luck voor volgende zaterdag...

    Groeten Bert
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    berre said:

    Koelvloeistofslangen: 7 meter Kühlwasserschlauch 15mm Innendurchmesser x 3,5mm Dick (5,99 per meter)
    Nu heb ik net een topic gelezen over isloatie, al is er toch nog enige onduidelijkheid gebleven omtrent oververhitting. Ik plaats dus een elektrische verwarming en ook nog een warmtewisselaar. Daarbij ga ik nog eens men leidingen isoleren. Wanneer ik enige tijd in een file sta, kan de motor dan toch niet TE warm worden? De radiator springt natuurlijk wel aan, maar deze is enkel voorzien voor de motor zoals die er nu inligt, niet voor geisoleerde leidingen en wartewisselaar en elktrsche voorverwarming (maar deze springt uit vanaf bedrijstemperatuur bereikt is he?). Tell me if I'm wrong.

    Heb je in je sunny geen 17mm koelwater leiding??

    Hoe veel je ook isoleerd, het wordt nooit TE warm, in ieder geval niet zomaar.
    Een radiator afdekken is heel effectief om de rijwind tegen te gaan. (omdat het helemaal voorin zit) Maar het is wel een RISICO dat je neemt!!!

    Maar wanneer je alleen je leidingen gaat isoleren en de rijwind achter de radiator afschermd zul je niet snel problemen krijgen met de temperatuur. (hou er ongeveer 3 cm tussen om wel een doorstroming door je radiator mogelijk te maken)


    (iets duidelijker geformuleerd :wink: )
  • RobertRobert PPO Burner
    edited October 2006
    Maak je niet druk over oververhitting van de brandstof dit zal je niet lukken :!:
    Probeer eerst maar eens een acceptabele temperatuur te krijgen, dat is al moeilijk genoeg.

    Of bedoel je mischien oververhitting van de motor :?:
    Waarom zou dit gebeuren?
    Je gaat toch niks afdekken he :?:
    Niet doen :!:
    Ik vind dit slecht advies om aan een nieuwbakken PPO-er mee te geven, staat dit in het isolatie topic :?:
    Als ik mod was dan had ik deze tip verwijderd net als de lasdeken, ook niet doen dus :!:
    Niet dat dit niet kan werken maar weet HÈÈL goed wat je doet :!: :!:
    Dit kan echt alleen wanneer het vrieskoud is, dan kom je er mee weg, en anders loop je idd veel risico op oververhitting.
    En dat zijn hele dure geintjes.
    Gewoon veel verwarmende onderdelen plaatsen.
    Verwarmd filter, koelwater WW en een WT2 achtige, dan komt alles dik in orde.

    Suc6

    Edit: ik zie net dat Burnit adviseerd om achter je radiateur af te dekken,
    dit zal best helpen maar naar mijn idee kun beter je pomp zelf afschermen en eventueel een iets warmere thermostaat plaatsen, dit is een stuk veiliger.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    ik ben het volledig 300% eens met Robert:
    Afdekken van motor of radiator : NIET DOEN !!!!

    Velen zullen (als ze dit zomaar klakkeloos doen) echt zwaar teleurgesteld zijn (en hun portefeuille ook :wink: ) als ze problemen/ zware kosten zullen krijgen hierdoor :cry: :cry:

    Isoleren, daar kan ik inkomen, maar koelvlak van je radiator is berekend naar de motor die erachter zit, dit is niet lukraak gekozen!!
    Je wil je ppo wel warm, maar geen oververhitte motor!

    Groeten,
    Nero
  • sunnyoil PPO Newbie
    edited October 2006
    En Berre,

    Heb je het spul al gemonteerd? ben benieuwd naar de resultaten.. en plaatjes...
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Ja en ik heb het ervaren ....

    NIET DOEN !! DAAR LOOP JE SCHADE MEE OP !!!

    :idea:
  • berre PPO Burner
    edited October 2006
    Idd radiator adekken enoz was ik niet van plan, kan gewoon niet gezond zijn, ik was enkel ongerust dat ik bij warme motor, in file een te warme motor zou kunne krjgen door men isolatie etecera. Maar nu weet ik wat zeker wel en wat niet kan. Een deze dagen monteer ik heel de nest. Waar hangen jullie trouwens je ww mee vast? Beschrijving? Smul zei me gebruik te maken van haakjes uit een ijzerwinkel maar ik weet nog ni juist wat ik nodig heb. Vanaf alles gemonteerd is neem ik fotootjes.
    Ik hou jullie op de hoogte.

    MVG
  • RobertRobert PPO Burner
    edited October 2006
    Mega Ty-wraps :!:
    (bijna een CM breed en wel 40 à 50 CM lang) :wink:
    Bij de betere bouwmarkt.
    :idea: wel eerst isolatie om de WW doen want ik weet niet of Ty-Wraps tegen +90 gr. kunnen :idea:
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Ty wraps kunnen wel tegen een hogere temperatuur, maar ze worden dan steeds harder. Uiteindelijk breken ze. (duurt wel ff )
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    ik zou ook eerder naar een grote slangklem gaan zoeken... (zoëentje in rvs dat je met de schroevendraaier aandraait)
  • calypso PPO Newbie
    edited October 2006
    Mijn ww heb ik ook met grote slangeklemmen vastgezet.
    Kijk in de bouwmarkt bij de slangeklemmen voor montage van luchtafvoer (bijv. afzuigkap)
  • berre PPO Burner
    edited October 2006
    Zoow, alles steekt er eindelijk in. Dit zijn; ww, isolatie, en ook de elketrische voorverwarming van brandstof. Ik had wel het probleem ondervonden dt men waterleidingen niet vol geraakten met vloeistof. Een leidinkje zat geklemd wat ik dna meteen heb opgelost, maar nog steeds niks. Dan effe de radiatordop eraf gehaald op te ontluchten.. maar nog steeds, de motor starten, heet laten wordne, maar de koelvloeistof stroomde echt niet. We hebben Nu wat T stukjes van plaats veranderd enzo, de leidingen opgegoten, en dan werd alles wel warm, behalve het reservoir vant koelwater, maar das mss normaal?

    De elektrische voorverwarmer is ook nog niet aangesloten omdat deze niet werkte in aangesloten toestand, maar Xander heeft zich der meer mee bezig gehouden en hij zal er wel een topic van starten.
    Dank aan Xander voor de hulp, en ook aan Nero, voor het koelwaterproblem helpen op te lossen.

    MVG
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    berre said:

    Zoow, alles steekt er eindelijk in. Dit zijn; ww, isolatie, en ook de elketrische voorverwarming van brandstof. Ik had wel het probleem ondervonden dt men waterleidingen niet vol geraakten met vloeistof. Een leidinkje zat geklemd wat ik dna meteen heb opgelost, maar nog steeds niks. Dan effe de radiatordop eraf gehaald op te ontluchten.. maar nog steeds, de motor starten, heet laten wordne, maar de koelvloeistof stroomde echt niet. We hebben Nu wat T stukjes van plaats veranderd enzo, de leidingen opgegoten, en dan werd alles wel warm, behalve het reservoir vant koelwater, maar das mss normaal?

    De elektrische voorverwarmer is ook nog niet aangesloten omdat deze niet werkte in aangesloten toestand, maar Xander heeft zich der meer mee bezig gehouden en hij zal er wel een topic van starten.
    Dank aan Xander voor de hulp, en ook aan Nero, voor het koelwaterproblem helpen op te lossen.

    MVG

    Mooi zo, Berre, viel het uiteindelijk mee, of toch niet?? Had je bij het aansluiten van je electrieke geen massa-probleem?? Dit gebeurt vaak en dan doet ie het echt niet... Het reservoir van je koelwater wordt volgens mij als laatste warm, omdat er qua warm water alleen een overstort van je radiator in uit komt. Oftewel, er komt pas echt warm water in als je radiator helemaal vol en warm is. Misschien dat dat bij jouw auto normaal is, maar hij zou toch wel enigszins warmer moeten worden dan de buitentemperatuur. Ik zou het even in de gaten houden of misschien eens vragen bij een Nissan-verdeler, in de trand van, ik heb de kachel vernieuwd en nu viel het mij op dat het water in het reservoir niet warm wordt, hoort dit??
  • berre PPO Burner
    edited October 2006
    Ombouw duurde me veel langer dan verwacht. Het is een vrij simpel systeem, maar vanaf er iets ni werkt of niet goed werkt zit je er al direct enkele uren langer aan dan gehoopt. Ik had nog wel enkele probleempjes, onderandere, het starten. Voor de ombouw startte die met een enkele korte draai aan de sleutel. Nu heeft die het veel moeilijker, moet ik soms 2 keer herproberen en moet ik dan nog gas geven omdat de motor schud en beeft en vlak na het aanslaan zelfs zakt naar maar 500 toeren. en ook enorm veel rook uit de uitlaat, (onvolledige verbranding?) Even naar Nero gebeld en die zei me dat het hoogstwaarschijnlijk was dat die valse lucht ergens nam. Heb ik net even gecheckt, al men brandstof, en ook maar ineens koelvloeistofleidningen nog eens extra bijgedraaid en dan wacht ik af tot morgenvroeg. Hopen dat het nu in orde is, autootje is steeds betrouwbaar geweest en ik zou het erg spijtig vinden moest dat vanaf nu nimeer zo zijn.
    Men elektrische voorverwarming is nog niet aangesloten, omdat we niet konden starten indien deze was aangesloten. Er viel gewoon niet te starten, de lichtjes op het dashbord brandden, dan nog even verder draaien en er gebeurde niks. Is dit wat je bedoelt met slechte massa voor elektrische bedrading? Ik zie niet meteen in waar de fout kan zitten.
    Hoe ik de problemen opgelost krijg laat ik nog wel horen, en dna komen er fotootjes! Als alle lekken enzo opgelost zijn.

    Greetz Bert
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    problemen... leuk toch hé! :D
    Vooral als het achteraf niet erg/duur blijkt te zijn.
    Van zoekn naar/ en oplossen van fouten, kom je veel te weten over je wagen. Voor elke volhouder komt de beloning er zeker!! :P

    Wat je beschrijft met de controlelampjes in je dashboard die uitgaan bij overdraaien van contactsleutel, dat duidt bijna 100% zeker op slechte massa zoals al werd gesuggereerd.

    Groeten,
    Nero
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    berre said:

    Ombouw duurde me veel langer dan verwacht. Het is een vrij simpel systeem, maar vanaf er iets ni werkt of niet goed werkt zit je er al direct enkele uren langer aan dan gehoopt. Ik had nog wel enkele probleempjes, onderandere, het starten. Voor de ombouw startte die met een enkele korte draai aan de sleutel. Nu heeft die het veel moeilijker, moet ik soms 2 keer herproberen en moet ik dan nog gas geven omdat de motor schud en beeft en vlak na het aanslaan zelfs zakt naar maar 500 toeren. en ook enorm veel rook uit de uitlaat, (onvolledige verbranding?) Even naar Nero gebeld en die zei me dat het hoogstwaarschijnlijk was dat die valse lucht ergens nam. Heb ik net even gecheckt, al men brandstof, en ook maar ineens koelvloeistofleidningen nog eens extra bijgedraaid en dan wacht ik af tot morgenvroeg. Hopen dat het nu in orde is, autootje is steeds betrouwbaar geweest en ik zou het erg spijtig vinden moest dat vanaf nu nimeer zo zijn.
    Men elektrische voorverwarming is nog niet aangesloten, omdat we niet konden starten indien deze was aangesloten. Er viel gewoon niet te starten, de lichtjes op het dashbord brandden, dan nog even verder draaien en er gebeurde niks. Is dit wat je bedoelt met slechte massa voor elektrische bedrading? Ik zie niet meteen in waar de fout kan zitten.
    Hoe ik de problemen opgelost krijg laat ik nog wel horen, en dna komen er fotootjes! Als alle lekken enzo opgelost zijn.

    Greetz Bert

    Wat ik bedoel met slechte massa is dit: je chassis is verbonden met massa, dus alle electrische apparaten kan je qua min aansluiten op je chassis. Heel vaak sluiten mensen de massa van een zware stroomverbruiker aan op een dun kabeltje. Dan is er wel massa, maar niet genoeg om een goede werking te bewerkstelligen. Dit uit zich dan in ofwel helemaal niet werken of onbetrouwbaar. Dit kan je dan oplossen door de hele massa-kabel weg te halen en de massa van het chassis te pakken. Kort kabeltje (even dik als de plus van je voeding) naar de dichtsbijzijnde moer die electrisch aan het chassis bevestigd zit, oogje eraan en onder de moer leggen. Hoe de Poelheizer aangesloten zit weet ik niet, bij de WT-2 moet je het hele blokje aan de massa hangen.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006

    de massa van het chassis te pakken.

    Zou ik niet doen, gewoon dikke kabels nemen. + en -, goed afzekeren en aansluiten. Massa via het chassis levert ook vaak problemen op, ga maar eens meten wat de weerstand in je chassis is. Ook moet je de plek waar je hem op het chassis zet, schoonmaken van roest, lak, tectiel of whatever, anders heb je ook geen goede massa. Dit schoonmaken levert ook weer corrosie op waardoor je op termijn weer storingen krijgt.

    Gewoon goede kabels trekken en een extra klem op de accu. Liefst alles solderen en afwerken met een stukje krimkous.

    Cheers,
    Tim
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Tim said:

    Liefst alles solderen en afwerken met een stukje krimkous.

    Cheers,
    Tim

    Liefst NIET solderen, maar aanknijpen. (solderen is weer extra weerstand :wink: )
  • berre PPO Burner
    edited October 2006
    Even beginnen bij het begin van de dag. Vanmorgen om half 7 toen ik naar men werk moest vertrekken was het nogal frisjes, ik gok op 8 a 9 graden, enfin doet er niet toe. Ik heb 6 keer moeten proberen te starten, de starter draaide wel vlotjes rond maar de motor sloeg gewoonweg niet aan. Eventjes uitgestapt, handpomp op de filter een paar keer opgepompt, dan nog eens geprobeerd en toen ging die, nog altijd heel lastig in gang. met zeeer veel gas geven de eerste seconden om hem draaiende te houden. Ik had nadat ik met Nero gebeld had al men leidingen eens gecontroleerd op eventuele lekken, enkele een beetje bijgedraaid. Maar het is er dus nog steeds niet beter op geworden. Ik weet wat ik nu zeg niet erg logisch is, maar is er ergens een mogelijkheid dat er zonder een lek ergens toch lucht in het systeem zit? Het is denk ik bijna onmogelijk omdat die na het starten erg goed rijdt, maar een lek vind ik werkelijk nergens, Ik heb met de motorkap open gas gegeven, en gekeken doordat er meer druk op het systeem komt mss ergens brandstof uitspuit. Overal gevoeld, echt nergens iets te vinden. Ik begin er een beetje radeloos in te worden. Gloeibougies zijn het volgens mij ook niet, deze waren in orde VOOr de ombouw dus ik zou het erg vreemd vindn moest er nu een het begeven hebben

    De voorverwarmer, ik kan dus besluiten dat ik de massa ergens aan de carrosserie moet hangen, waar een stukje vrij metaal is of waar al iets opstaat ,een vrij korte en dikke kabel. Ik heb voor zowel plus als min kabeltjes gebruikt die van een verlengdraad komen. Zo'n 7 draad snoer, die ik heb opengesneden en er 2 draden van gebruikt heb om deze dus aan te sluiten. Zijn ze dan beiden te dun? Allebei dan vervangen door een iets dikkere? Ohja, en de voorverwarmer heb ik aan de steun van het brandstoffilter gemonteerd, ijzer op ijzer, maar op het brandstoffilter hangt nog verf. Er lopen 2 draadjes vanaf het contact, door een gat in de carrosserie naar de verwarmer, en daar waren ze even aangesloten, maar doordat die niet startte drekt terug afgekoppeld. Doordat ik wsl een kabeltje aan de carrosserie ga hangen heb ik wsl dan ook maar 1 kabel nodig die vertrekt van men contact? Toch?

    Dit was een hele boterham seg...
    Bedankt voor de reacties tot nutoe

    gretz Bert
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Hetzelfde heb ik ook al vaak gehad in 2 jaar tijd. Alle aansluitingen heb ik al vaak aangedraaid, maar het wordt niet veel beter. Ik moet er maar mee leven denk ik. :(
  • berre PPO Burner
    edited October 2006
    Dat zou ik erg rot vinden, hij startte voor men ombouw steeds van de eerste keer, nooit problemen mee gehad. En is dat ook vanaf je je ww hebt ingebouwd? Maar ergens moet een oplossing komen, want als ik problemen heb rond 8 graden, dan zal ik hem nooit gestart krijgen bij min 5 he! Ondanks men wt2 die binnnekort wsl wel zal werken...

    greetz Beurt




    brownie said:

    Hetzelfde heb ik ook al vaak gehad in 2 jaar tijd. Alle aansluitingen heb ik al vaak aangedraaid, maar het wordt niet veel beter. Ik moet er maar mee leven denk ik. :(

  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Bij de professionele ombouwer zal dat niet gebeuren, maar ik weet niet meer waar ik het zoeken moet, dus gaat het percentage maar wat naar beneden komende winter. Hier zijn twee topics waar ik het gehad heb over mijn luchtprobleem.

    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=1591
    http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=449
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    hallo Berre,

    Die startproblemen:
    komen zeker niet van je gloeikaarsen. Anders zou hij eenmaal "aan" niet pruttelen en stotteren. Aan is aan , en dan moet hij goed draaien.

    Hoogstwaarschijnlijk zit er lucht via aanvoer in je pomp. Ofwel door lek, waardoor er lucht binnenkomt (maar geen brandsof naar buiten, kan dus!) ofwel (meest verdachte denk ik) omdat je pomp "afloop" via aanover. Oplossing is een stukje flexibel leiding (DOORZICHTIG) te plaatsen VOOR ingang pomp. Steek hier direct ook een redelijk grote terugslagklep op. Deze zorgt ervoor dat er nooit brandstof via aanvoer weg kan lopen.....en kan er geen brandstof weg, dan kan er ook geen lucht bij!!! :D Vol = vol


    Doe dit eerst (kost bijna niks, en is zowieso altijd goed).

    Groeten,
    Nero
  • berre PPO Burner
    edited October 2006
    nero said:

    hallo Berre,

    Die startproblemen:
    komen zeker niet van je gloeikaarsen. Anders zou hij eenmaal "aan" niet pruttelen en stotteren. Aan is aan , en dan moet hij goed draaien.

    Hoogstwaarschijnlijk zit er lucht via aanvoer in je pomp. Ofwel door lek, waardoor er lucht binnenkomt (maar geen brandsof naar buiten, kan dus!) ofwel (meest verdachte denk ik) omdat je pomp "afloop" via aanover. Oplossing is een stukje flexibel leiding (DOORZICHTIG) te plaatsen VOOR ingang pomp. Steek hier direct ook een redelijk grote terugslagklep op. Deze zorgt ervoor dat er nooit brandstof via aanvoer weg kan lopen.....en kan er geen brandstof weg, dan kan er ook geen lucht bij!!! :D Vol = vol


    Doe dit eerst (kost bijna niks, en is zowieso altijd goed).

    Groeten,
    Nero



    Beste Nero,

    Na je bericht 19 keer gelezen te hebben en de woorden goed te laten doordringen denk ik mee te zijn. Toch even duidelijkeheid scheppen nog. De doorzichtige leiding en terugslagklep zou ik moeten plaatsen NA brandstoffilter en voor men brandstofpomp, klopt? Omdat nu men brandstof terugloopt naar de tank...
    Ben ik mee? Maar waar vind ik deze dingen? Zo'n terugslagklep heb ik nog nooit gezien. Moet ik deze, of kan ik deze best bestellen via de duitse suite van mr emrich? Zit ik nog wel 3 tal weken te wachten natuurlijk... Maar nu geloof ik er terug in. Het helpt dus ook niet dat ik meer dino zou tanken, toch? tis gewoon puur lucht he?
    Kan je me nog even zeggen waar ik deze spullen vind?
    En Hoe jij een wt2 zou aansluiten?. Qua dikte bedrading enzo, waar je je massa neemt.

    Heel erg bedankt!

    Groeten Bert
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    hallo,

    Ja, je snapt het goed.

    Maak op je pomp, de aanvoer-banjo los.
    Bij bosch is dit de banjo dichtst bij de distributiekast.
    Maak je leiding van filter naar pomp ook los aan het filter.
    Plaats een doorzichtige leiding aan het filter naar de pomp.
    Plaats op het einde van de slang, de terugslagklep. Let op de richting van de pijl, die moet richting pomp staan. Deze terugslagklepjes kan je echt overal kopen bij zaken die autotoebehoren verkopen. Ook bij de meeste grote doe-het-zelf winkels. Op uiteinde van terugslagklep een kort stukje (enkele cm's) leiding, en dan aansluiten op je brandstofpomp met de banjobout.

    Zo kan de brandstof maar 1 richting meer uit, en dat is nar je pomp toe.
    Koop je terugslagklep zo groot mogelijk (maar moet nog in je leiding passen natuurlijk ) (elke terugslagklep heeft aan beide zijden gewone slangpilaar). Hoe groter de terugslagklep, hoe minder hard de pomp moet "trekken" (kleinere weerstand) om brandstof binnen te krijgen.

    Groeten,
    Nero
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    eventueel stuur ik je een terugslagklep toe. We hebben die ook in verschillende maten.
    Maar tegen die tijd heb je er al lang 1 ingebouwd denk ik.

    GRoeten,
    NEro
  • berre PPO Burner
    edited October 2006
    Ben vanmiddag even naar de Auto 5 in de buurt gereden voor een grote terugslagklep en doorzichtige leiding, hebben ze niet dus ik wacht tot maandag om eens in een andere autozaak te gaan zien. Ik heb wel een relais gekocht, 12v, 30 Watt, deze heb ik ook nodig vertelde Nero me.

    Dus nog men wt2. Ik snap wel wat die doet, en ik heb hem vorige week even opengevezen om te zien hoe die er binnenin uitziet (erg knap moet ik zeggen) maar er is toch nog heel wat onduidelijkheid om. Bijvoorbeeld hoe die de brandstof tot een bepaalde temperatuur blijft verwarmen en er dan mee kan stoppen. Wat het relais juist doet (een beveiliging?) en vooral, hoe ik al men draden moet schakelen. Keb met de zoekfunctie wt2 en elektrisch schema geprobeerd. Maar hierbij staat niet echt wat ik zoek, hoe ik alles moet aansluiten. Wat ik dus tot nutoe heb; de wt2 hangt vast aan het filtersteun. Er komen 2 draadjes van het contact richting wt2. De gloeipluggen van de wt2 zijn met elkaar verbonden door een draadje. In't midden van de wt2 staat er een plastieken blokje waar ik 2 kabelschoentjes kan aansluiten. Al men draad komt van een verlengkabel (7 draad) die ik heb ontstript, en de draadjes dus daarvoor heb gebruikt. Is deze draad dik geneog? Volgens sommigen niet...

    Tis heel wat seg zo'n ombouw, maar ik zal er binnenkort wel voor beloond worden zeker? Bedankt voor alle reactie tot nutoe!

    MVG
  • BurnIt PPO Master
    edited October 2006
    Je mist dus de basis kennis elektrotechniek.

    Het relais is gewoon een zware schakelaar die je op afstand kunt besturen.

    Draaddikte? Minimaal 4mm2 voor korte afstanden en toch wel 6mm2 voor langere afstanden (>1m) Plaats een zekering van 25 of 30A zo dicht mogelijk bij de accu om alles goed af te zekeren.
    De schakeldraden om het relais en de bimetaalschakelaars aan te sturen kunnen behoorlijk dun zijn. Min 0,75mm2
Sign In or Register to comment.