Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Kettingzaag

RaafRaaf Modding Member
edited February 2008 in Professionele toepassingen
PPO de perfekte mileu vriendelijke kettingzaag smeerolie :lol:

Comments

• jumperjumper PPO Burner
    edited August 2006
    Raaf said:

PPO de perfekte mileu vriendelijke kettingzaag smeerolie :lol:

Ter vervanging van de ketting olie????? Toch wel niet als mengsmering?
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2006
    Ik gebruik het inderdaad als ketting smeerolie.
    Ik heb al ruim 20 kuub met ppo gezaagd en het bevalt goed.
    Enkel het verbruik lag aan de hoge kant t.o.v. gewone olie, maar dat kan ook aan de hoge temperaturen van de voorbijgaande dagen hebben gelegen.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited August 2006
    Raaf,
    geen last van aankoeken ??
    Niek
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Zolang hij de zaag maar regelmatig gebruikt, dan valt aankoeken wel mee
  • mennomenno Webmaster
    edited August 2006
    BurnIt said:

Zolang hij de zaag maar regelmatig gebruikt, dan valt aankoeken wel mee

Gewoon goed in het hout en het gas er op houden! 8) De meeste kettingolie die ik verbruikt heb was trouwens wel wat dikker dan PPO die ik meestal tegenkom. Gewoon de olietoevoer maximaal zetten denk ik om slijtage van je ketting en blad te voorkomen. (misschien dat de gemiddelde Canadese wintertemperatuur ook wel wat met de stroperigheid van de kettingolie te maken had? :roll:
  • edited August 2006
    DELETED
    edited August 2006
    Ik heb (nog) geen last van aankoeken, maar ik gebruik de ppo nog maar sinds 3 weken in de kettingzaag.
    Maar ik hou jullie op de hoogte, op dit moment ben ik een stapel van ruim 20 kuub aan het verzagen en daarna ligt 'ie waarchijnlijk weer een hele tijd stil.
    'tis trouwens een Bosch elek. kettingzaag >> Bosch kan toch goed tegen ppo ? :lol:
  • jumperjumper PPO Burner
    edited August 2006
    Ik had net nog een nieuwe jerrycan kettingzaag olie gehaald, 5 ltr dus kan nog even vooruit. Denk dat ik het daar ook nog maar even bij hou.
  • pieterbell0001pieterbell0001 PPO Addict
    edited September 2006
    had ik ook een keer gedaan,...... ppo om de ketting te smeren....
    na een halfjaar kon ik hem weggooien omdat de ketting helemaal was vast gekoekt en ook de slipkoppeling enz enz.

niet doen zou ik zeggen of je moet hem gelijk na afloop van het zagen helemaal goed schoon maken.
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    De laatste bomen ff zagen met echte olie, en daarna inspuiten met b.v. wd40. Dan heb je geen last van de aankoeking.

Maar aangekoekte olie kun je met een oplosmiddel eenvoudig verwijderen.
  • pieter PPO Master
    edited September 2006
    Goh, ik wist niet dat alle PPO-ers ook een ketingzaag moesten hebben.
    Ik heb dan wel geen bomen maar ik zal ook maar eens rondkijken voor zo'n ding.
    Ik moet er wel bij blijven horen :shock:
  • pieter PPO Master
    edited September 2006
    Wat die vergumming betreft Pjotter denk ik wel dat je gelijk hebt, alle spullen die ik in de schuur heb liggen en gebruikt heb voor het vullen van mijn IBC die zitten nu onder een dikke harde laag gedroogde PPO.
    We zijn dus veroordeeld tot het blijven rijden op PPO want ik denk ook niet dat het door de diesel naderhand weggespoeld wordt.
    Maar blijven PPO-en is geen straf
    edited September 2006
    Maar Pieter toch, géén kettingzaag ?? image

Ben net even naar de schuur gelopen, hmm .... de ketting is nog gangbaar maar hij pompt geen olie, weer extra werk..... image
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    pieter said:

Goh, ik wist niet dat alle PPO-ers ook een ketingzaag moesten hebben.
    Ik heb dan wel geen bomen maar ik zal ook maar eens rondkijken voor zo'n ding.
    Ik moet er wel bij blijven horen :shock:

ik heb ook enkel maar een handzaagje, misschien moet ik dat eens olien met PPO ;)
  • NiekNiek Super Moderator
    edited September 2006
    Nog even een berichtje van een echte bosbouwer: Ketting smeren gaat prima met PPO. Als je een beetje grafiet toevoegt smeert met nog beter. De normale plantaardige kettingolie koekt ook aan: dikke zwarte zooi. Verschilt dus niet veel met PPO. Advies: als je de zaag langere tijd stillegt: laatste olievulling met gewone motorolie.
    Advies voor lichter motoren (tot 25 cc): gebruik gewone motorolie. Het vermogen is te klein om door aangekoekte PPO heen te trekken. Eigenlijk geldt dit ook voor die elektrische dingetjes.

Verder nog een adviesje: als je geen cursus hebt gevolgd en geen ketting kunt slijpen: laat het een ander doen of koop een handzaag. Motorkettingzagen zijn moordenaars voor amateurs.

Niek
    edited September 2006
    Raaf said:

de ketting is nog gangbaar maar hij pompt geen olie, weer extra werk.....

Nu dat bleek achteraf erg mee te vallen, er was niets mis met het pompje, er zat enkel teveel troep (zaagsel) voor de smeerolie uitgang....

Raaf (een amateur elektrische kettingzagert met nog steeds alle ledematen)
    edited September 2006
    Ik heb vandaag m'n fietsketting en die van m'n liefje gesmeerd met ZBO :)

al m'n busjes olie waren verdwenen, maar 'k had nog een half busje zbo staan van een jaartje geleden met de wagen van m'n moeder te ppo'n dus het geknars kon ophouden! :)
    het rijdt in elk geval beter dan geen olie :) en 't is bio afbreekbaar :)
  • edited September 2006
    DELETED
    edited September 2006
    pjotter said:

zbo , t word nog de vervanger van haarlemmer olie,

maar toch niet altijd :shock: , k had een tijd terug geen tondeuse olie meer ,dus ook maar zbo.

dat ging toch mooi niet.
    halverwege nadat mn kop half gemilliemeterd was liept ie vast. :?

en eh pieter wat betreft--Maar blijven PPO-en is geen straf.

maar een tijdje niet ppo- en word wel gestraft.
    nog een voorbeeld is nero met zn vastgelopen pomp vol aanlag en vuil.

m'n fiets staat nooit meer dan een paar dagen stil dus vastlopen zal geen probleem worden :)
  • monkeydiesel PPO Burner
    edited February 2008
    Ik zaag al enkele jaren met slaolie als ketingsmering maar oe na het zagen wel even de zaag schoonmaken met een natte doek therpentine.

en dat gaat prima
Sign In or Register to comment.