Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Freelander td4

jumperjumper PPO Burner
edited July 2007 in Overige merken
Ik ben in het bezit van een Land-Rover Freelander TD4 met 2 ltr comm rail diesel. Het betreft de 2 ltr die door BMW gemaakt is.

Is het mogelijk om ZBO bij te mengen, dit dan zonder aanpassingen. Zo ja, hoeveel?

Ik ben al eens aan het rond snuffelen geweest op verschillende internet sites, maar de meningen zijn verdeeld.

Comments

• BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Wat voor merk / type pomp heb je?
    Wat voor inspuit systeem heeft het?
  • jumperjumper PPO Burner
    edited July 2006
    BurnIt said:

Merk type pomp zou ik niet weten.

Het inspuit systeem is een common rail. Het blok staat bij BMW bekend als 320d, 120d, 520d enz........
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Je zal toch even moeten kijken wat voor merk pomp je hebt. Desnoods een afdekkap van de motor verwijderen. Als je dit forum doorgelezen had, zou je erachter zijn gekomen dat een Bosch-pomp veel beter tegen (de dikte) van PPO kan dan Lucas. Doe je huiswerk, dan lezen we het straks weer :)
    edited July 2006
    Miglowie said:

Je zal toch even moeten kijken wat voor merk pomp je hebt. Desnoods een afdekkap van de motor verwijderen. Als je dit forum doorgelezen had, zou je erachter zijn gekomen dat een Bosch-pomp veel beter tegen (de dikte) van PPO kan dan Lucas. Doe je huiswerk, dan lezen we het straks weer :)

Ik dacht inderdaad een bosch pomp, maar kan het niet met zekerheid zeggen. Maar zal vandaag er proberen achter te komen.
    Moet toch nog met de dealer bellen, problemen met de accu, kan ik het gelijk vragen.

Ik hoorde echter dat over BMW veel bekend was, in duitsland rijden ze niet anders dan op alternatieve diesel en oliën. Dacht dus dat er hier wel iemand was die er meer van wist.
    Op de duitse sites kom ik niet verder, helaas is mijn kennis van de duitse taal niet voldoende.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Yo jumper,

Met een common rail moet je geen grappen maken ...
    Deze systemen vragen om extra veel preciezie en aandacht voor druk aanvoer ...

Ik zou lekker naar Elsbett gaan ofzo voordat je die diesel kapot maakt.

Groet
    Drappie
    edited July 2006
    BurnIt said:

Het betreft dus een bosch brandstofpomp, met een common rail inspuit systeem.

Ik heb gehoord dat er in duitsland veel met alternatieve brandstof zoals bv ZBO gereden word.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    jumper said:

BurnIt said:

Het betreft dus een bosch brandstofpomp, met een common rail inspuit systeem.

Ik heb gehoord dat er in duitsland veel met alternatieve brandstof zoals bv ZBO gereden word.
    Bosch brandstofpomp is mooi in elk geval. Maar zoals Lord Drappo al zegt, common rail motoren zijn geen motoren om mee te experimentern zoals de meesten op dit forum met oudere diesels doen. Het best kan je dan een ombouwpakket kopen die precies bij die motor hoort. In Duitsland is veel ervaring en inderdaad kan Elsbett zeker zo'n pakket leveren. Het kost wat meer, maar dan heb je ook wat. Forumlid Ruud S kan je hier vast en zeker bij helpen.
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    brownie said:

Het kost wat meer, maar dan heb je ook wat.

Het voordeel is dat je GARANTIE krijgt.
    edited July 2006
    Maar hoe zit het met 10, 20 of 25% bijmengen.

Ik lees bv. dat de defender TD5 ook geen problemen geeft, ook deze motor is door BMW ontwikkeld.
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Het maakt niets uit of de motor nu van bmw, fiat, renault, of chinese meuk komt.

Voor PPO is het merk / type brandstofpomp en het type inspuiting van belang.
    10% bijmengen (goed mengen) moet kunnen. Daarboven moet je al aan verwarming gaan denken. 100% zal met een DHZ ombouw niet mogelijk zijn.
    edited October 2006
    Ik rij inmiddels al langere tijd om ongeveer 20% bijmenging ZBO. Merkbaar is er geen verschil. Alleen dan dat er aan de uitlaatgassen een ander geurtje zit... :wink:
    edited November 2006
    Zaterdag een warmte wisselaar in gebouwd. Laat de winter maar komen. Advies erbij was, winter max 30%, naar de zomer opvoeren naar 50%.
    edited June 2007
    De Freelander hebben we ingeruild op een Opel combo, mijn vriendin gaat deze gebruiken voor haar bedrijf. Met de Freelander hebben we de afgelopen periode veel problemen gehad. De warmtewisselaar ga ik natuurlijk nog wel uitbouwen.

Van mijn baas heb ik de mogelijk gekregen voor een lease auto, en rijd nu dus met een Peugeot 107
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Met de Combo's is hier veel ervaring aanwezig met betrekking tot het 2-tank systeem. Ga je hem ombouwen?
    edited June 2007
    smul said:

Met de Combo's is hier veel ervaring aanwezig met betrekking tot het 2-tank systeem. Ga je hem ombouwen?

Het is een nieuwe met een 1.3 CDTI motor.

Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen, heb nog wel een hele voorraad olie staan. Zit alleen met de garantie die erop zit?
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Jumper,

Heb je hier je licht wel eens opgestoken, voor zover dat mogelijk is:
    http://www.landrover-unlimited.com/content/view/8/19/

Ze zijn Elsbett dealer.

Ingmar
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Ik kreeg toevallig net een mailtje binnen met daarin een waarschuwing voor Opel cdti. ..."electronics is very sensitive"...
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Ruud,

Goh...de inspuitpompen ook :cry: maar voor welke auto geldt niet dat de electronics erg gevoelig zijn.

Ingmar
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2007
    Ik heb maar één regel uit het mailtje gehaald Ingmar :lol:
  • atjongatjong PPO Addict
    edited June 2007
    jumper said:

De Freelander hebben we ingeruild op een Opel combo, mijn vriendin gaat deze gebruiken voor haar bedrijf. Met de Freelander hebben we de afgelopen periode veel problemen gehad. De warmtewisselaar ga ik natuurlijk nog wel uitbouwen.

Van mijn baas heb ik de mogelijk gekregen voor een lease auto, en rijd nu dus met een Peugeot 107

Mag ik vragen wat voor problemen je hebt gehad?
    En een Freelander inruilen voor een Combo en een 107? Dat klinkt als het omgekeerde qua ruimte en comfort (wel lekker 2 auto's). Waarom dat?
    edited June 2007
    atjong said:

jumper said:

Mag ik vragen wat voor problemen je hebt gehad?
    En een Freelander inruilen voor een Combo en een 107? Dat klinkt als het omgekeerde qua ruimte en comfort (wel lekker 2 auto's). Waarom dat?
    echt allerlei problemen gehad enkele voorbeelden:
    turbo slang
    radiator
    accu
    brandstoffilter
    opvoerpomp
    kabelboom vd verstuivers
    hogedruk pomp

De combo heeft echt een groter laad vermogen dan de freelander, dat is voor mijn vriendin op dit moment belangrijk ivm haar eigen bedrijf.

Het belangrijkste is dat we nu veel goedkoper uit zijn, de freelander is gewoon een erg dure auto, het heb hem echt met pijn in mijn hard op geruimd, maar al voor meer dan 2000 euro aan kosten gehad dit jaar.
    edited June 2007
    Het laadvermogenverhaal is een duidelijke mooie rationele reden om over te stappen op wat anders. Het kostenverhaal is voor mij minder begrijpelijk. Als ik voor 2000 euro reparaties zou hebben laten uitvoeren zou voor mij de auto meer waard zijn (in termen van toekomst en betrouwbaarheid); niet minder. Maar goed, ik hoop dat de nieuwe auto's bevallen.
    edited July 2007
    atjong said:

Het laadvermogenverhaal is een duidelijke mooie rationele reden om over te stappen op wat anders. Het kostenverhaal is voor mij minder begrijpelijk. Als ik voor 2000 euro reparaties zou hebben laten uitvoeren zou voor mij de auto meer waard zijn (in termen van toekomst en betrouwbaarheid); niet minder. Maar goed, ik hoop dat de nieuwe auto's bevallen.

De freelander was 5 jaar oud, en had net iets meer dan 100.000 km op de teller, de combo en de 107 zijn nieuw.
    Hiermee verwacht ik de komende jaren geen bijzondere kosten aan.

De freelander bleef gewoon problemen geven, ik kon deze gewoon niet meer vertrouwen.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    en de twee auto's samen verstoken waarschijnlijk bijna even veel als de ene freelander :) :lol: :lol:
    edited July 2007
    Tjorque said:

en de twee auto's samen verstoken waarschijnlijk bijna even veel als de ene freelander :) :lol: :lol:

de kosten van de 107 (incl brandstof) zijn voor rekening van de werkgever.

De Combo op grijs kenteken is toch altijd veel goedkoper dan een 1500 kilogram wegende Freelander. Ook zal het verbruik aanzienlijk lager liggen dan de Freelander.
    edited July 2007
    Weet je al of je wilt gaan (of laten) ombouwen?
    edited July 2007
    Misschien op termijn, maar eerst maar eens even kijken.
Sign In or Register to comment.