Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Olieen - Koudgeperst of geraffineerd?

blurgblurg PPO Newbie
edited July 2006 in Olieen
Hoi,

Ik rijd nu al ongeveer 60000km op plantaardige olie in twee Mercedi.
De 300TD die ik nu heb is omgebouwd bij Elsbett en braaf tank ik steeds raapzaadolie. Nu predik ik steeds dat koudgeperste raapzaad op de lange termijn de beste oplossing is, maar er is ook een kamp zeer serieuze PPO rijders die zweren bij supermarktolie (warmgeperst, geraffineerd).

Elsbett geeft alleen garantie indien immer de raapzaadolie gebruikt wordt die aan de Stephen-Weihen standaard voldoet.

Wat is jullie mening hierover? Ik moet voor raapzaad elke keer omrijden en ik heb nu al meerdere keren diesel getankt omdat ik geen tijd heb elke keer naar een compleet andere plaats te rijden om te tanken..

Jurgen

Comments

• BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Wat scheelt het in de prijs?

De olie van de supermarkt is naar mijn idee net zo geschikt als koudgeperste olie.
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    BurnIt said:

Wat scheelt het in de prijs?

De olie van de supermarkt is naar mijn idee net zo geschikt als koudgeperste olie.

Ik weet het fijne er niet meer van, maar er zijn topics geweest waar warmgesperste olie ten zeerste afgeraden werd. Na verloop van duizenden kilometers 100% zouden er problemen op kunnen treden. Ik ben nu 40.000km op 50-90% PPO (meest supermarkt) verder, maar heb nog niks aan het gedrag of verbruik van mijn motor kunnen merken.
  • Bart PPO Burner
    edited July 2006
    klopt, kan ik me ook herinneren. Overigens was ik in de veronderstelling dat Zonnebloemolie van de supermarkt koudgeperst was? Klopt dit niet?
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    ik heb er nu ook 40k km opzitten op grotendeels zonnebloemolie, en een beetje slaolie. Ik merk nog niets van die genoemde aankoeking die in die topics werd vermeld.

(Als zonnebloemolie koud geperst is verklaard dat het wel natuurlijk :roll: )
  • udoudo Super Moderator
    edited July 2006
    Supermarktolie is warmgeperst?
    (want meer olie te persen bij opwarming, dus goedkoper)
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Hoi,

Het fosfor gehalte is te hoog in de warm geperste ppo .. en die is voor consumenten bedoelt om te eten of te frituren.

Koud geperst bevat minder fosfor en is daarom wel goed voor je motor.

Nu is de echte vraag hoe oud is je motor ?

Heb je nog fabrieksgarantie of is het een leasebak ?
    Dan moet je voldoen aan eisen om garanties te kunnen krijgen volgens Elsbett.

Op dit forum rijdt volgens mij geen 1 nieuwe auto of leasebak ...

Warm geperste APO is daarom uitmuntent geschikt voor mijn oude Iveco ...

Goed onderhoud op filters en verstuivers leidt tot een mooie verbranding en een beter verbruik.

Dus maak je niet dik en blijf lekker tanken ..

Groet

Drappie
Sign In or Register to comment.