Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Trotse Toyota Starlet 1.5 XL Comm DSL bezitter...

Starlet1.5d PPO Newbie
edited July 2006 in Oosterse merken
Hallo, ik ben nieuw hier en zal een korte :?: introductie houden.
Mijn naam is Maurits en ben 21 jaar oud, woon in de omgeving van Apeldoorn, student en begin volgend jaar met studie Small-Business & Retail management in Enschede.

Ik ben sinds afgelopen woensdag de trotse eigenaar van een '92er Toyota Starlet 1.5 XL Comm DSL, de eerste eigenaar van deze auto was na 355.000 snelwegkilometers toe aan een andere auto en besloot deze particulier te verkopen, ik ben de gelukkige die deze auto heeft mogen kopen en ben daar dan ook zeer blij mee. Ik was al een tijdje aant kijken naar een soortgelijke auto maar niet echt op zoek totdat ik deze dus tegenkwam en speciaal daarvoor met de trein helemaal naar de andere kant van het land gereisd... Aangekomen bleek de auto van buiten niet meer de jongste (rood is ondertussen meer roze en hier en daar laat de blanke lak los) logisch lijkt me met 355.000 km, onder de motorkap echter kon ik weinig ouderdom ontdekken :D Het was de treinreis dus meer dan waard, onderhandelen over de prijs was niet nodig want dit hadden we aan de telefoon/via mail al gedaan. Afrekenen, overschrijven, verzekering bellen en weer richting huis dus. Het door de vorige eigenaar opgegeven verbruik bleek meer dan te kloppen, d'r zat naar mijn idee veel te weinig brandstof in om thuis te komen, maar zonder ook maar een keer te moeten tanken kon ik thuis komen, tijdens de terugreis ook helemaal niets gemerkt dat deze al 355k gereden had...

Mijn vader is eigenaar van een eigen tankstation en ondanks dat ik tegen geringe korting het liefste daar tank drong bij mij toch de wil op om te experimenteren met ZBO, hop naar de dichtsbijzijnde Lidl en een doos ZBO gekocht. Puur op de gok ZBO bijgevuld en het leek me bij 10L meer dan genoeg, de rest bijgevuld met gewone diesel en rijden maar...
Tot mijn grote verbazing merkte ik helemaal niets aan het rijgedrag van de auto...
Vandaag maar es op internet aant zoeken geweest en zo kom ik hier terecht, heb het ombouw verhaal van 'Burn-it' doorgelezen en ben inmiddels van plan om binnen zeer korte tijd een soort gelijk systeem in te bouwen om op 100% ZBO te kunnen rijden.

Comments

• CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Veel suc6, je kunt hier veel info vinden.
  • Bart PPO Burner
    edited July 2006
    Welkom en success! je zou een thread kunnen starten met een log van je ombouw en ervaringen. Dan kunnen anderen weer van jouw ervaringen leren! ;-)
  • §teven§teven PPO Burner
    edited July 2006
    [quote=Starlet1.5d]...Mijn vader is eigenaar van een eigen tankstation...

Misschein dat je hem kan overhalen om dan een PPO-pomp neer te zetten? :wink:
  • Bart PPO Burner
    edited July 2006
    [quote=§teven][quote=Starlet1.5d]...Mijn vader is eigenaar van een eigen tankstation...

Misschein dat je hem kan overhalen om dan een PPO-pomp neer te zetten? :wink:

Ik had het daar laatst nog met de garagehouder waar ik APK doe nog over. Vertelde me dat hij serieus had overwogen om een zootje ICB's neer te zetten maar dat hij het niet aandurft i.v.m. milieuwetgevingen (JA ik weet het, het is biologisch! :evil: ). Kan het hem niet kwalijk nemen.
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Gefeleciteerd met je aanwinst !!

De motortjes zijn bijna onverwoestbaar, de mijne heeft nu 345000km en ook nog geen centje pijn. gloeien + starten = lopen.

De "roze" rak is met kleurwas nog behoorlijk bij te krijgen :wink:

Bij mij lag de mengverhouding max. grens op 66%. Misschien dat je met de temperatuur van vandaag nog wel hoger kunt, maar dat zou ik niet aanbevelen.
  • EdEd PPO Burner
    edited July 2006
    BurnIt said:

De "roze" lak is met kleurwas nog behoorlijk bij te krijgen :wink:

Om het helemaal low budget/milieuvriendelijk te houden: Ik heb hier nog zo'n fles rode was van mijn vorige auto staan, is voor nix af te halen (regio Noord).

Ed :idea:
  • Starlet1.5d PPO Newbie
    edited July 2006
    Goedenavond allen 8)

Bedankt voor alle reacties, zodra ik begin met inbouwen zal ik ook wel een log maken.

Over de rode/roze lak, bedankt voor het aanbod van de was maar ik houd niet van half werk en daarom begin ik er maar niet aan, langs de hele linker(bestuurders)zijkant laat de blanke lak net onder het raam los, zou ik de auto gaan poetsen blijf je dit zien...

Voor de duidelijkheid even een foto:
    image

Vandaag opnieuw 'getankt'... Bij de AH vond ik euroshopper ZBO voor 49ct per liter, ik kon het niet in een doos meekrijgen daarom heb ik het hele schap maar leeggepakt :lol: Stond toch nog 30L in :D

Wat betreft het inbouwen van een '100% PPO systeem' vraag ik me een beetje af wat ik allemaal precies wel en niet nodig heb, zou een beetje zonde zijn als ik straks de helft van de onderdelen overhoud.
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Hoe wil jij 100% rijden? luxe systeem, of budget?

Het beste is om een elektrische ww en eentje op koelwater te gebruiken. Zo bespaar je meer diesel. Er zit alleen wel weer een extra prijskaartje voor de extra ww aan.

Wil je en 1 tank, of een 2 tank systeem?

Ik zelf heb (vind ik) het ondertussen vrij luxe.

1 koelwater ww
    1 elektrische ww
    2 3-weg kleppen
    1 extra tank 42 liter
    1 equus temperatuurmeter
    1 VDO brandstofmeter en gever
    1 imit temperatuurmeter
    1 gamma temperatuurmeter
    3 schakelaars
    3 controle lampjes
    1 relais 30A
    een berg slangklemmen
    veel tyribs
    koelwaterslang
    brandstofslang
    voldoende dikke draad
    zekeringhouders

Dat van die blanke lak is wel jammer maar niets aan te doen helaas, mag ik vragen wat je er voor neergelegd hebt?
  • Starlet1.5d PPO Newbie
    edited July 2006
    Aangezien het een ex-grijskenteken auto is heb ik meer dan ruimte genoeg voor een extra tank, er zit namelijk geen achterbank in. Ergens op dit forum zag ik ook een elektrische brandstofverwarmer, met gloeipluggen ofzo... zou dat wat zijn misschien? Wat de installatie betreft, het mag van mij best wat meer kosten als het dan maar gelijk goed is, wat ik eerder al zei; halfwerk houd ik niet van, dan ben je uiteindelijk toch nog meer kwijt.

Tijdens mijn 'speurtocht' naar goedkopere ZBO zag ik bij de Dekamarkt ook nog GoldenSun ZBO staan voor 49ct/L maar dacht iets gelezen te hebben hier dat die te snel stolt, dus heb ik die maar laten staan...
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Dat stollen moet je niets van aan trekken. Wanneer je verwarming met dikke brandstofleiding 8 á 10mm gaat aanleggen is elke olie geschikt.

(en met deze temperaturen hoef je je al helemaal geen zorgen te maken)
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    Wanneer je 100% wilt rijden ben je zowiezo een koelwater ww nodig. alleen elektrisch (op 80 graden) kost enorm veel vermogen/brandstofverbruik.

Een platen wisselaar heb je nodig, deze kun je evt. ondersteunen door een elektrische. b.v. de WT2 van dhr. jansen of deze:
    http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de/shop/product_info.php?info=p57_elek--Pflanzen-lheizer-verbesserte-Version-f-r-9mm-Schlauch.html

Het nadeel van de poelheizer is dat er een te koude bimetaal schakelaar wordt bij geleverd, en dat er verder helemaal niets bij zit.
  • Starlet1.5d PPO Newbie
    edited July 2006
    Sorry, mijn duits is niet opperstebest elektriciteit en (diesel-)motoren weet ik iets meer van alleen wat ik met die koude bimetalen schakelaar moet is me nog niet helemaal duidelijk, als ik het fout heb graag verbeteren...

Die schakelt uit zodra hij warm is? Staat dus aan als hij koud is volgens mij.

Haha, vragen wat ik er voor neergelegd heb mag altijd natuurlijk... Nu nog een kwestie van antwoord geven, nog even over denken of ik dat ga doen 8)

Je hebt in je lijst staan dat je een aantal controle lampjes hebt, die worden aangestuurd door thermoschakelaars? en voldoende dikke draad, is dit nodig om de magneetschakelaars aan te sturen? In dat geval zat ik te denken aan een aantal relais onder de motorkap waardoor er enkel een aantal dunne draadjes(signaal draad) de 'cabine' in hoeven. Dit voor de veiligheid, misschien is het dan ook mogelijk om die schakelaars in de cabine te vervangen door de signaal die die thermoschakelaars geven waardoor er nu bij jou lampjes gaan branden zodat ie dan automatisch overschakeld op het moment dat de temperatuur de juiste waarde heeft.

Dit alles zijn alleen maar hersenspinsels als jullie betere ideeën of aanmerkingen hebben hoor ik dat graag...

*nog steeds denkend of ik ga zeggen wat ik ervoor betaald heb*
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Eindelijk iemand met dezelfde leeftijd op het forum! Welkom!

Straks gaan wij, 21 jarige studenten met kleine rode autootjes, nog overheersen op dit forum.. :wink:
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    De 3weg kleppen zijn maar 14W ofzo, die kun je direct over de schakelaar laten lopen. De dikke draad is alleen voor de electrische verwarming. 6mm2 want daar gaat wel 30A (via relais) doorheen.

Ik vind dat de bijgeleverde bimetaal schakelaar te koud is idd. Deze schakelaar schakeld uit wanneer de schakelaar 75 graden is, en hij schakeld weer de schakelaar 65 graden is. Omdat het verwarmen van de WW meer tijd neemt dan het afkoelen werkt de schakelaar vertraagd. Het duurt TE lang voordat hij weer in schakeld. Je olie die er doorheen gaat is dan al afgekoeld naar 30 á 40 graden (gemeten met ongeveer 23graden buitentemp.) Ik heb er momenteel eentje van 110 graden opzitten, en dat gaat veel beter.

De lampjes die ik er op heb zitten zijn gekoppeld aan de schakelaar. Alleen die van de electrische verwarming (de rode) gaat aan/uit na gelang de temperatuur.
Sign In or Register to comment.