Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

1-Tank voorbeeld; ombouwverslag peugeot 205 1.8D XUD7

ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
edited May 2010 in Citroën/Peugeot
Samenvatting

Mijn 1-Tank ombouw loopt zo een beetje tegen het einde. Veel ge-experimenteerd, veel geleerd en veel PPO-vrienden leren kennen. Hieronder volgt het verslag. In de eerste post is een samenvatting van het hoe wat en waarom, redelijk conform de wijsheid die er op het forum te vinden is :P
Voor verdere details over het HOE WAT & WAAROM, Newbies, gebruik daarvoor de zoekfunctie van dit forum!

Peugeot 205 1.8D 91/92
Pomp Bosch VE4/ 8F2300R171-1
Motorblok XUD7

image

Ombouw:
1) = standaard filter Peugeot
2) = 20 platen wisselaar, parallel in koelcircuit
3) = Beru nagloeirelais gr034 kaarsen GN 954 ZONDER adapter ag001, wel andere stekker erop zetten
4) = poelheizer met clixon 100-75C
5) = ingepakte bosch pomp
6) = voorverwarmd filter via origineel Peugeot WW
7) = aanpassing verstuivers DN0SD297, verhogen openingsdruk tot 175bar

* thermostaat 89C
* retourbanjo OUT 75 Boschcode 1 463 456 344



Het rijden op PPO komt met de nodige risico's. Het belangrijkste om te beseffen is dat de as in de brandstofpomp kan breken als gevolg van PPO met een te hoge viscositeit. Meer info over de risico's zie: http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/ de voorkeur voor een Bosch pomp of lijnpomp zoals bij de mercedesen. Je doel is dan ook om de Viscositeit van PPO zo laag mogelijk te krijgen. Dat kan op 2 manieren, door verwarming van PPO of door je PPO te mixen met Diesel of Petroleum. Meer info viscositeit zie http://www.ppo.nu/forum/f59/viscositeit-diverse-ppo-mengsels-124/ Voor een 1-Tank systeem geldt dat je het meeste risico loopt bij de (1e) koude start. De viscositeit van je PPO is dan namelijk het hoogst. Stem daarom dan ook altijd je mixverhouding af op de heersende buitentemperatuur (de ochtendtemp!). Zie http://www.ppo.nu/forum/f59/zet-hier-uw-1-tank-mixverhouding-neer-per-maand-1080/ Bij een 2-Tanksysteem is dit risico beduidend minder omdat alles eerst met diesel op bedrijfstemperatuur wordt gebracht alvorens over te schakelen op PPO. Allebei de systemen hebben hun voor en nadelen. Persoonlijk vind ik een 1-Tank systeem avontuurlijker en deze dwingt je om een fingerspitzengefuhl te ontwikkelen.

Schema:
Tank-> Peugeot WW-> Filter-> 20-platen WW-> Poelheizer-> brandstofpomp.
Verwarming van de PPO brengt de Viscositeit verder omlaag. Door een op koelbasis verwarmt filter te gebruiken zal de PPO dus ook beter door het filter stromen. Betere doorstroom is lagere weerstand. (daarom: zorg dat je altijd en overal minimaal een doorstroomdiameter van 8mm hebt!)

20-platen warmte wisselaar.
Ik heb deze verticaal ingebouwd en parallel in het primaire koelcircuit. Parallel zodat de doorstroom van het koelwater niet geklemd wordt door de kachelradiator. Het koelwater loopt van boven naar beneden door de WW, dit geeft een geleidelijkere verwarming van het gehele WW.(denk hierbij aan hoe dat werkt bij een radiator in huis) De koude PPO loopt van beneden naar boven. De warmte overdracht blijft hetzelfde maar omdat het bovenin warmer is dan beneden (en warmte stijgt op) kan de uitstromende PPO een hogere temperatuur bereiken dan wanneer de PPO stroom van boven naar onderen zou zijn. Snappie? Onderin is het koelwater van een lagere temperatuur.
image

Thermostaat.
Ik heb de standaard thermostaat met openingstemperatuur 81graden vervangen door een thermosstaat 89 graden. Voordeel, koelwater in het primaire circuit ligt dan hoger waardoor de platenwisselaar meer warmtecapaciteit beschikbaar heeft om af te geven. (of te wel de eind PPO temp kan hoger worden 81C->89C max. Goedkopere opwarming van je PPO is bijna niet mogelijk.

Poelheizer van Emrich.
De koude start brengt voor een 1-tanksysteem het grootste risico op breuk met zich mee. Om toch zo snel mogelijk de brandstofpomp warm te krijgen en de viscositeit van de PPO snel omlaag te krijgen gebruik ik de Poelheizer. (koelwater heeft zijn tijd nodig om op temperatuur te komen)Bij de Poelheizer hangen de gloeikaarsen niet direct in de PPO waardoor er geen verkooling/verbranding van PPO kan optreden. Algemeen mag gezegd worden dat de Poelheizer de inkomende PPO met zo'n 10 a 15 graden C verhoogd. Ik heb er een clixon 100-75 op zitten om 1) de poelheizer niet continu aan te hebben 2) om toch boven de magische grens van 70 graden te zitten (gunstige viscositeit) De poelheizer bevat 2 gloeikaarsen GN 954 van Beru en trekken samen zo'n 25A. Daarom schakelen via relais en gebruik 4mm2


Brandstofpomp
Boschpomp is save. Lucaspomp, veel sterkte. Op mijn Bosch brandstofpomp zat standaard een retourbanjo van OUT 55. Door deze te vervangen door een OUT 75 kan de brandstofpomp de opgebouwde druk beter kwijt. Hierdoor ontlast je de flowweerstand, debiet met 30% en dus minder snel kans op breuk! Voor een tientje is dat de investering meer dan waard. wel ff goed zoeken!
EDIT: testresultaten op de meeting lieten weinig vershil tussen de banjo's 55 of 75 zien. wordt vervolgd

Nagloeirelais:
Oudere auto's hebben veelal geen nagloeirelais maar gloeien alleen voor. Na het starten van de auto op koude PPO/mix begint bij koudere temperaturen de motor te nagelen. De oorzaak hiervan is a) de koude PPO vernevelt niet mooi (zie bij verstuivers) en b) de gloeikaarsen zijn te koud om dus deze koude PPO alsnog te verdampen/verbranden. Door na te gloeien verdampt en verbrandt de PPO bij een koude start beter. Gevolg: betere verbranding is beter voor milieu en beter voor de motor. (geen nagelen en schokken meer = minder belastend voor motor en pomp)
BERU is de enige voor zover ik weet die relais heeft met 180!sec nagloeitijd. Bosch is hier zeer vaag in. Hella heeft enkele met max 30sec nagloeitijd. Zelf knutselen kan ook.

Verstuivers:
Omdat PPO een hogere viscositeit heeft dan diesel is het aan te bevelen om de openingsdruk van verstuivers wat hoger te zetten. Voordeel hiervan is dat met name koudere PPO beter vernevelt door de hogere druk en dus mooiere verbranding.
oude verstuivers vervangen door verstuivers DN0SD297, openingsdruk op 175bar gezet. Het hoe wat en waarom zie http://dh5eah.toxisch.net/download/g3poelumbau_v10.pdf
«1

Comments

  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    Puur als experiment mee begonnen. wens hier mijn ervaring te delen.
    Voor ombouw zomer 2006
    Peugeot 205 x-d 1.8D 91/92
    Bosch pomp type: VE
    Motorblok XUD7
    Filter voorverwarmd via inwendige WW motorblok XUD7

    staat november 2006:
    * 20 platen wisselaar, parallel in koelcircuit
    * poelheizer met clixon 100-75C
    * blokverwarming wisselaar
    * Beru nagloeirelais gr034 kaarsen gn 954 ZONDER adapter ag001
    * thermostaat 89C
    >huidige mix november 75% ZBO 25%petroleum

    PPO 90% zomer 2006
    Koude start beneden de 20°C: slaat goed aan, wat nagelen maar bij iets gas geven makkelijk op constant toerental te houden. Na kleine minuut rustig constant toerental bij stationair draaien.

    Doorlopen fases staan hieronder en in de rest van het topic.
    Fase 1: ww inbouwen.
    Kostte wat bloed zweet en tranen maar mede dankzij lokale citroendealer toch gelukt. thermostaat bleek versleten te zijn wat de zwakke temp. van 65graden verklaard. Met dit warme weer is de temperatuur van PPO aan de brandstofpomp netjes tegen de 60graden als ik op de snelweg rijd (buitenaf gemeten op de slang).

    Fase 2: electro voorverwarming inbouwen.
    * steun fabriceren; electro installeren; niet electro geleidende olie voor warmteoverdracht. electrische voorverwarming 300W via eigenbouw PTC warmtewisselaar spiraalleiding. Zelfregulerend op 80graden.
    (nog in testfase maar ziet er veelbelovend uit. beginverbruik 20A na 4 min 2-4A bij 70gr 0,5L) Succesvol geweest maar niet praktisch bij korte afstanden in de winter.

    fase 4: in uitvoer. gloeirelais aanpassen Gloeikaarsen GN 954 Beru. Gloeirelais Gr 034 met nagloeifunctie. adapterkabel AG001 past niet!!

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Toch lastig hoor dat werken aan de auto in de weekenden. autozaken sluiten om 12.00.
    Anyway, had dus een lucht (valse) probleem na het inbouwen van de WW.
    Is inmiddels verholpen, gelijk deze kans benut om filter en WW te isoleren. Tipje, dat spul van slaapmatjes is hetzelfde als armaflex en heeft ook nog een folielaagje. kostte me 4,50.
    Setup is nu tank->WW in blok-> Filter -> platen-WW -> brandstofpomp.
  • BurnieBurnie PPO Burner
    edited July 2006
    Je hebt niet per toeval wat kiekjes gemaakt van het ombouwen.
    Lijkt me altijd intressant om eens te zien.
  • BurnIt PPO Master
    edited July 2006
    ericzwiep said:

    Er is misschien 1 gevaar, dat hij ZBO (of valse lucht ) gaat aanzuigen via de retourleiding naar de tank ipv ZBO via de toevoerleiding vanuit de tank als de weerstand van de toevoerleiding groter is dan deze van de afvoer/retour. Ja, daar heb ik even geen antwoord op, iemand al negatieve ervaring hiervan ondervonden? terugslagklepje of extra klep die bij bekrachtiging sluit en standaard open staat er tussen zetten, maar liever niet.


    Met de temperaturen van deze dagen zal dat wel mee vallen, maar 's winters ga je daar ploblemen mee krijgen. De motor zal wel lopen, maar wanneer je een peut gas geeft is het heel goed mogelijk dat kij zo lucht zal aanzuigen. Een terugslagklepje kan, maar je hebt dan altijd nog een stukje slang waar lucht in staat. (dit hoeft natuurlijk geen probleem te geven.)
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Ja daar istie weer. het vervolg. Duurde even..inmiddels alweer een 10.000 km op 80-90% gereden met louter een WW op koelvloestof ertussen. Eindelijk de zelfbouw electrische voorverwarming voor elkaar. Vanavond inbouwen en dan maar eens zien wat het gaat doen.

    nou ben er dus achter wat het resultaat is van de zelfbouw electrische WW :D een mooie olie spuitfontijn was het gevolg :oops: ...kennelijk blijven de warmte-elementen toch nog iets aan warmte invoeren ondanks dat ze van 25A terugvallen naar 4A...wat op zich dan wel weer logisch is. hahaha wel maf hoor, een spuitfontijn van olie, met bijhorende fluittoon.
    Ahja, de opwarmolie ( 0,6L) wordt in iedergeval warmer als 100.C en binnen 4 minuten.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Ook bij stromende brandstof?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    oke dan...electrische voorverwarming, de thermoskan :-) uit elkaar gehaald. zat geen drup van de 0,6L olie meer in..nouja, 100ml..dus de rest is allemaal "verdampt". Waar kwam de extra energie vandaan na het weghalen van de stroom? geen flauw idee, misschien reactie met de trespa die ik gebruikte als opvul middel, was helemaal opgezwollen.
    PVC kabels waren gesmolten en broos geworden. olie dus erg heet geweest!

    Thermos weer helemaal klaar voor gebruik. siliconen elektro kabel nu gebruikt, clixon erin gezet, open 90C sluit 75C en nu geen opvulmiddel meer dus 1 L olie als medium wat ik op temperatuur moet krijgen. Door de constructie zal een deel van de olie in de kern veel sneller op 90C zijn dan de rest. Hoe dan ook, de uitgaande olie is gegarandeerd 75-90C.

    Zaterdag inbouwen...picies volgen diegene die op de meeting waren weten hoe het eruitziet :-)

    @Miglow ik ben en was er al maar electrisch.
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Eric, je opmerking van laatst heeft mij aan het denken gezet en ik heb wat testjes uitgevoerd. Ik heb 2 thermoskannen hier, 1 rechte kleine en 1 grote die wat meer bolvormig is. Deze allebei gevuld met kokend water en waar de kleine rond de 70 graden overhad na een nachtje koelkast (3graden) zat de grotere nog boven de 90 :)

    Het kan dus best lonen om een goeie thermos te regelen die lang warm blijft. De grotere kan ik niet kwijt onder de kap, dus ff verder zoeken naar een geschikte.

    Dan achter een koperen pijpje aan, die ik ga wikkelen om een kopje/mok die de juiste maat heeft voor de thermos. Moet je dat koper nog heet stoken, of is het soepel genoeg om zonder hitte te wikkelen??
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Miglow, je hebt PB.

    Resultaat ombouw :D Reed al lang rond met alleen een warmtewisselaar op basis van koelwater. meeste experimenteer werk ging zitten in een electrische warmtewisselaar voor een redelijke prijs.
    ik warm dus eerst de hele boel op voordat ik 'koud' ga starten

    image Thermos K5

    Doel: geleidelijke indirecte opwarming ZBO in combinatie met een warmtebuffer.
    De zelfbouw electrische warmtewisselaar bestaande uit:
    * Koperen spoel 8mm +/- 2meter lengte
    * twee warmte elementen (keramisch PTC weerstanden van conrad Bestnr.: 532894 - 8A)
    * 1L! Kroon oil Perlus H 22/32 als warmte overdracht medium. niet electrisch geleidend en aardig tegen kunststoffen
    * clixon 90C-75C
    Verder: schakelrelais, wipschakelaar met verlichting, indicator ledje

    Inbouw:
    image Thermos K5

    image Thermos K5 van boven

    image Bediening. gezekerd en aansturing via contact.

    image Filter met voorverwarming via koelvloeistof systeem.

    image 12 platen warmtewisselaar geisoleerd.

    image overzicht motor, veel ruimte

    Op de meeting in Zeewolde hebben jullie kunnen zien en horen dat die PTC weerstanden voldoende warmte produceren :wink: . Inmiddels de E-ww beveiligd met een clixon, mooi spul. Inbouwen ging goed. alles goed afgezekerd en kan van binnenuit zien wanneer het relais bekrachtigd is en wanneer de verwarmingselementen ingeschakeld zijn. Omdat het hier om PTC weerstanden gaat is de vraag van 300W niet constant maar ligt deze tussen de 50-300W.
    Wel grappig :x om te zien hoeveel warmte verloren gaat door het kleine brandstoffilter dat ik ertussen heb. Deze is tijdens het lopen van de motor vrijwel leeg! Dun stroompje brandstof en ja dan is het logisch dat er veel warmte energie verloren gaat. Ding gaat er na 1 tank dan ook uit, eerst systeem spoelen.

    Na een weekje rijden zonder te kunnen meten besloten om aanstaande zaterdag de boel weer om te bouwen. Merkte dat de warmte snel verloren ging na het afzetten v.d. motor en het opwarmen mij te lang duurde.
    * te ondernemen stappen: E-ww horizontaal hangen. Waarom?
    De PTC weerstanden bestaan uit kleine tunneltjes, als deze naar boven gericht staan kan de olie er beter doorheen vloeien wat de opwarming versnelt/bevordert.
    Tweede voordeel is dat de warmte gelijkmatig door de hele thermos K5 stroomt en beter blijft hangen na het afzetten van de motor. Betere warmtebuffer dus! :P
    * 12 platen warmtewisselaar parallel zetten in kolewatersysteem en het originele Peugeot warmtewisselaar buiten werking zetten. zet geen zoden aan de dijk.

    Geen flauw idee wat dit systeem in de winter gaat doen en op welke mix ik dan kan rijden maar al wel besloten om op een dag 2-tanksysteem te gaan. Dan heb ik dat geziek :wink: niet.
    @Drappie, super hoor :wink: thanks
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Thermos K5 horizontaal gehangen. resultaat: beter opwarming en sneller op temperatuur. warmtelekken via aan en afvoer, na 4 uur nog zeker 40graden.
    Platenwisselaar parallel gezet met kogelkraan ertussen zodat bij 100% diesel deze ge.bypassed kan worden.
    maw, platenwisselaar kan ik dmv de kogelkraan uitschakelen zodat de brandstof (dino) niet wordt opgewarmd.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    Ericswiep,
    ericzwiep said:

    Thermos K5 horizontaal gehangen. resultaat: beter opwarming en sneller op temperatuur. warmtelekken via aan en afvoer, na 4 uur nog zeker 40graden.
    Platenwisselaar parallel gezet met kogelkraan ertussen zodat bij 100% diesel deze ge.bypassed kan worden.

    Misschien bedoel je niet wat je schrijft, maar als je de ww werkelijk bypassed, dan zal in de winter je kachel niet meer werken. Weg van de minste weerstand...... Je bedoelde waarschijnlijk dat er een kogelkraan in de aan,- of afvoer zit ?

    Ingmar
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Thermos K5 vervangen door een poelheizer. Moest daar toch langs in Emrich om spullen te halen en is voor mij met het rijden op korte stukjes praktischer.
    Thermos K5 heeft zich wel bewezen op de lange ritten. Houdt de Temp van de PPO goed constant zonder veel extra (electrische) energie toevoer. Ideaal dus om in een Loop te hangen na de retour.
    Minder praktisch als je hem voor de pomp hangt en steeds kleine stukjes rijd met een 1-tank systeem vanwege de benodigde opwarmtijd. Dan is een Poelheizer praktischer hoewel deze ook 3-4 minuten nodig heeft om van 5 graden naar 100C te komen.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Het zou niet gaan vriezen...waarom dan een witte auto ipv een rode? was dus -2graden vannacht geweest.
    Planning voor de zoveelste sleutelzaterdag:
    * thermostaat 81C standaard vervangen door 89C, had ik in de zomer al moeten doen toen ik de oude verving :oops:
    * 12 platen warmte wisselaar vervangen door de 20 platen met kogelkraan ertussen zodat ik de WW kan 'uitzetten'. staat parallel.
    * clixon 85C vervangen door 100C van de poelheizer en netjes isoleren en aftapen.
    * Leidingen verder isoleren

    openstaand: 1-Tank systeem!
    * Begin maken met isoleren tank.
    * grill etc afschermen
    * gloeirelais aansluiten, wachtende op adapterkabel
    * olie lek opsporen
    * water in koelsysteem vervangen door koelvloeistof
    * experimenteren met warmte-element+keramiek pasta om te zien of ik daarmee de vorst uit de pomp krijg door ze langzaam op te warmen naar 25C vooraf aan de eerste start.
    * verstuiverleidingen voelen nog lang koud na het starten. :?:
    * APO oprijden en daarna brandstoffilter vervangen.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    hij is fijn, heb je de clixon vervangen..alles weer geisolleerd, dichtgetaped, blijkt dat ik een normally open clixon mee heb gekregen :evil:
    Thermostaat naar 89 graden scheelt lekker. poelheizer met ondergrens 70C springt niet meer aan tijdens het rijden als de motor op temperatuur is. 12 euro ex btw voor thermostaat :D
    Toevoeging: Winkelier wist het ook niet meer van de Clixon, oftie nu een kapotte mee had gegeven of een normally open. :roll:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Had wat problemen met mijn koelwater, zat ergens een lek maar kreeg het niet gevonden. Totdat ik een roestwaterspoor ontdekte. Lek gedicht nu en Koelwatervloeistof erop gezet ipv H2O
    Door de 20platen wisselaar en de thermostaat van 89C komt mijn PPO nu zeker boven de 75C. Eenmaal op temperatuur schakelt de Poelheizer met als ondergrens clixon 75C niet meer in.

    deze week de auto weer eens op 100% diesel laten starten in de ochtend. direct starten, geen nagelen en meteen sationair. dit wel dus bij de +10C temperaturen van deze week.
    Het einde nadert misschien nu zo'n beetje qua ombouwen. wie weet wat de winter nog gaat brengen.Verstuivers laat ik voorlopig voor wat ze zijn.

    * nog wachtende op adapterkabel voor mijn gloeirelais.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    fase 4: in uitvoer. gloeirelais aanpassen Gloeikaarsen GN 954 Beru. Gloeirelais Gr 34 met nagloeifunctie. adapterkabel AG001 past niet!!
    Behulpzame mensen daar bij Beru deutschland maar waarom ze een adapterkabel hebben voor de P205 die aan beide! kanten in spiegelbeeld is snap ik nix van. :shock:
    aansluiting Y zijde P205 is female< <<<b>Y female <--adapterkabel-->male X>> X gloeirelais is male. :roll: Vrijdag maar es in deutschland bij boschservice langsgaan
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    brandstoffilter vervangen. was lekker rood gekleurd van de APO. scheelt toch in topsnelheid met zo'n nieuwe filter, weer wat sneller op topsnelheid. kan ik wel gebruiken in deutschland op de A5 :?
    Koelwater H2O vervangen door gifgroen koelwater. :roll:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    Eric,

    Begrijp ik goed dat je na gloeit (incl nagloeistiften) omdat je 1 tank rijdt? Zodat de verbranding bij koude start beter is?

    Voor een 2 tank systeem hoeft dit dus niet direct voordeel op te leveren.

    Koelwater (glycol) is altijd beter voor je motorblok, heeft betere koeleigenschappen en je hebt veel minder (geen) roestvorming.

    Cheers,
    Tim
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Ik rijd 1 Tank systeem en blijf dat voorlopig ook zo rijden :P . daarom is een nagloeisysteem zinvol om zowel motorblok en milieu te besparen.
    Mijn beru gloeirelais gaat nog een staartje krijgen. Lokaal in Duitsland met Beru gesproken, Peugeot en Bosch. Beru snapt het zelf niet meer waarom zij de gr034 aanbevelen en dat de aansluiting anders is en waarom kabel agoo1 wordt voorgeschreven. Bosch kan wel een stekker leveren maar dan moet een nokje van het relais worden weggehaald. Peugeot: ja meneer die aansluiting is wel enigzins bekend maar ik kan u niet aan een stekker helpen, wel aan een complete kabelboom :roll:

    Ziet er naar uit dat ik het Beru gloeirelais ga omruilen voor de Bosch variant. wordt vervolgd.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Ben eruit.
    Na het testen, uithoren fabrikanten etc etc ben ik eruit.
    De hella gloeirelais 4RV 008 188-281 heeft de benodigde kruis aansluiting maar gloeit max 30sec na.KLem S is voor nagloeitijd korten.
    De Bosch variant 0 281 003 005? geen info over, langwerpige aansluitng met KLem S onderbreken, is voor nagloeitijd te korten.
    Ik zal jullie verder het lange traject van Beru, Bosch, Hella en Peugeot besparen. :?

    Resultaat. Toch de Beru GR034 gebruikt. Stekker uit een C15 citroen gehaald en deze gebruikt ter vervanging van mijn aansluitstekker. Na aansluiten de S klem gemeten, stond 12V op. testen leerde mij dat je Klem S op de massa houdt, dan gloeit de Beru 150 sec na! (wel weerstandje ertussen gezet)
    Koude start is nu compleet anders. Waar de motor na het meteen aanslaan heftig nagelde en zelfs afsloeg (zonder extra gas te geven), loopt deze nu na het starten zijde zacht, spinnend als een kat op schoot. :P
    Dus het effect van nagloeien op de huidige mix PPO is dat de PPO beter tot verbranding kan komen bij een koude start. gevolg, rustiger motorloop na starten :lol:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    het valt hier wat stil. zal binnenkort weer eens een weekendje auto doen.
    wat staat open:
    * leidingen verderisoleren en netjes afwerken.
    * temp sensor goed aanbrengen
    * electro kabels wegwerken
    * bediening gloeirelais in dashbord wegwerken
    * banjo op retour vervangen
    * foto's nemen en posten van huidige opzet
    * olielekkage aanpakken :oops:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited January 2007
    Ik denk dat hij uit wil proberen wat voor effect het heeft naar aanleiding van het bekende Elsbett-topic, door hemzelf gestart
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ik moet ook nagloeien Beru freak ....

    Dus ik zal je topic nog maarv 4x lezen want ik snap er geen hol van.

    Groet

    Drappie

    ps: Die clixon van onze laatste bestelling was dat al een 75-100 graden ding ?
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Zwiep,

    Jij rijdt dus zonder extraopvoerpomp op 80-90%?
    Heb je wel je aanvoerleiding naar 8-10 din mm gegooit ?

    Ik moet snel een clixon regelen.

    Drappie
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    retour/outletbanjo vervangen op bosch brandstofpomp.
    van 55 ->65 .
    Keer drukverschil meten met nero.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    half in herhaling:
    retour/outletbanjo vervangen op bosch brandstofpomp.
    van 65 ->75 :lol:
    Keer drukverschil meten met nero.


    PS. zal er eens een puntje aan gaan maken en het hier wat opstoffen. Ben nu wel zowat aanhet einde van mijn ombouw voor een 1-Tank systeem. Zal alles eens gaan comprimeren en in de eerste post van mijn topic gaan neerzetten.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    poelheizer opereren, zie http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=2003
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2007
    ericzwiep said:

    Brandstoffilter vervangen. was lekker rood gekleurd van de APO.

    Euhm, dat wil zeggen dat er deeltjes in uw APO zitten die uw
    brandstoffilter (10µ) nog tegenhoudt....

    Edited and added:

    Mischien foutje tijdens filteren, ooit rode mazout getankt,
    mazout bij de APO of stukjes oud vuil die van de tankwand komen?

    Kortom, het zou niet mogen... Maar daarom weten we de oorzaak nog niet.

    Ikzelf heb grove stukjes in mijn grove voorfilter maar mijn fijne filter
    blijft vrij proper...

    No flame or so intended.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2007
    Wodan, vertel dat maar niet tegen Niek dan. Was zijn APO.
    AUB geen verdere postings hierover in mijn topic maar via PB, thanks.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited April 2007
    Ik ge ervanuit dat Niek en ook anderen normaal gezien prima gefilterde
    APO leveren, ik denk dat het eerder in de richting van rode mazout / oud
    vuil vanuit de tank zelf dient gezocht te worden. Het is maar een gedacht
    hé. :wink:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2007
    weer even geleden dat ik wat gesleuteld heb aan de wagen. De isolatie van de leidingen weer eens nagelopen en de temperatuur meters gecontrolleerd. Nu alles weer goed op de plaatst zit en weer is geisoleerd zijn de meetwaarden ook weer netjes HI :wink:
    Met de nieuwe meter van conrad, thanks miglow voor de tip, gelijk mijn thermostaat eens gecontrolleerd en dat ding werkt goed :P open bij 89C.
    vrolijk verder tuffen.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    had afgelopen weekend de olie en luchtfilter willen wisselen. Krijg nou wat denk ik, heel mijn motorblok vettig van de olie...en een stuk schoner. Bleek dat het afdop rubbertje op de laatste verstuiver verrot was, daar spoot de PPO lekker over mijn blok. Zal nu wel weer wat zuiniger lopen :oops:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    Hahaha, weer een voor het flater topic :)
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2007
    eeh manneke, das geen flater ze, das veroudering.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2008
    yes, ik kan weer wat zinnigs toevoegen aan mijn topic. koppakking stuk gehad en die gelegenheid gelijk aangepakt om de verstuivers te vernieuwen.

    daß in VWs (auch älterer Bj. wie T3, Golf 2) die
    Vorstrahldüsen DN0SD297 am besten funktionieren, für Pöl als auch für Diesel.

    http://dh5eah.toxisch.net/download/g3umbau/g3poelumbau_v10.pdf
    meer info volgt
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    anyway:

    Mijn 1-Tank ombouw loopt zo een beetje tegen het einde. Veel ge-experimenteerd, veel geleerd en veel PPO-vrienden leren kennen. Hieronder volgt het verslag. In de eerste post is een samenvatting van het hoe wat en waarom, redelijk conform de wijsheid die er op het forum te vinden is :P
    Voor verdere details over het HOE WAT & WAAROM, Newbies, gebruik daarvoor de zoekfunctie van dit forum!

    Peugeot 205 1.8D 91/92
    Pomp Bosch VE4/ 8F2300R171-1
    Motorblok XUD7

    image

    Ombouw:
    1) = standaard filter Peugeot
    2) = 20 platen wisselaar, parallel in koelcircuit
    3) = Beru nagloeirelais gr034 kaarsen GN 954 ZONDER adapter ag001, wel andere stekker erop zetten
    4) = poelheizer met clixon 100-75C
    5) = ingepakte bosch pomp
    6) = voorverwarmd filter via origineel Peugeot WW
    7) = aanpassing verstuivers DN0SD297, verhogen openingsdruk tot 175bar

    * thermostaat 89C
    * retourbanjo OUT 75 Boschcode 1 463 456 344



    Het rijden op PPO komt met de nodige risico's. Het belangrijkste om te beseffen is dat de as in de brandstofpomp kan breken als gevolg van PPO met een te hoge viscositeit. Meer info over de risico's zie: http://www.ppo.nu/forum/f45/brandstofpomp-waarom-kan-ze-stuk-gaan-breekt-de-899/ de voorkeur voor een Bosch pomp of lijnpomp zoals bij de mercedesen. Je doel is dan ook om de Viscositeit van PPO zo laag mogelijk te krijgen. Dat kan op 2 manieren, door verwarming van PPO of door je PPO te mixen met Diesel of Petroleum. Meer info viscositeit zie http://www.ppo.nu/forum/f59/viscositeit-diverse-ppo-mengsels-124/ Voor een 1-Tank systeem geldt dat je het meeste risico loopt bij de (1e) koude start. De viscositeit van je PPO is dan namelijk het hoogst. Stem daarom dan ook altijd je mixverhouding af op de heersende buitentemperatuur (de ochtendtemp!). Zie http://www.ppo.nu/forum/f59/zet-hier-uw-1-tank-mixverhouding-neer-per-maand-1080/ Bij een 2-Tanksysteem is dit risico beduidend minder omdat alles eerst met diesel op bedrijfstemperatuur wordt gebracht alvorens over te schakelen op PPO. Allebei de systemen hebben hun voor en nadelen. Persoonlijk vind ik een 1-Tank systeem avontuurlijker en deze dwingt je om een fingerspitzengefuhl te ontwikkelen.

    Schema:
    Tank-> Peugeot WW-> Filter-> 20-platen WW-> Poelheizer-> brandstofpomp.
    Verwarming van de PPO brengt de Viscositeit verder omlaag. Door een op koelbasis verwarmt filter te gebruiken zal de PPO dus ook beter door het filter stromen. Betere doorstroom is lagere weerstand. (daarom: zorg dat je altijd en overal minimaal een doorstroomdiameter van 8mm hebt!)

    20-platen warmte wisselaar.
    Ik heb deze verticaal ingebouwd en parallel in het primaire koelcircuit. Parallel zodat de doorstroom van het koelwater niet geklemd wordt door de kachelradiator. Het koelwater loopt van boven naar beneden door de WW, dit geeft een geleidelijkere verwarming van het gehele WW.(denk hierbij aan hoe dat werkt bij een radiator in huis) De koude PPO loopt van beneden naar boven. De warmte overdracht blijft hetzelfde maar omdat het bovenin warmer is dan beneden (en warmte stijgt op) kan de uitstromende PPO een hogere temperatuur bereiken dan wanneer de PPO stroom van boven naar onderen zou zijn. Snappie? Onderin is het koelwater van een lagere temperatuur.
    image

    Thermostaat.
    Ik heb de standaard thermostaat met openingstemperatuur 81graden vervangen door een thermosstaat 89 graden. Voordeel, koelwater in het primaire circuit ligt dan hoger waardoor de platenwisselaar meer warmtecapaciteit beschikbaar heeft om af te geven. (of te wel de eind PPO temp kan hoger worden 81C->89C max. Goedkopere opwarming van je PPO is bijna niet mogelijk.

    Poelheizer van Emrich.
    De koude start brengt voor een 1-tanksysteem het grootste risico op breuk met zich mee. Om toch zo snel mogelijk de brandstofpomp warm te krijgen en de viscositeit van de PPO snel omlaag te krijgen gebruik ik de Poelheizer. (koelwater heeft zijn tijd nodig om op temperatuur te komen)Bij de Poelheizer hangen de gloeikaarsen niet direct in de PPO waardoor er geen verkooling/verbranding van PPO kan optreden. Algemeen mag gezegd worden dat de Poelheizer de inkomende PPO met zo'n 10 a 15 graden C verhoogd. Ik heb er een clixon 100-75 op zitten om 1) de poelheizer niet continu aan te hebben 2) om toch boven de magische grens van 70 graden te zitten (gunstige viscositeit) De poelheizer bevat 2 gloeikaarsen GN 954 van Beru en trekken samen zo'n 25A. Daarom schakelen via relais en gebruik 4mm2


    Brandstofpomp
    Boschpomp is save. Lucaspomp, veel sterkte. Op mijn Bosch brandstofpomp zat standaard een retourbanjo van OUT 55. Door deze te vervangen door een OUT 75 kan de brandstofpomp de opgebouwde druk beter kwijt. Hierdoor ontlast je de flowweerstand, debiet met 30% en dus minder snel kans op breuk! Voor een tientje is dat de investering meer dan waard. wel ff goed zoeken!
    EDIT: testresultaten op de meeting lieten weinig vershil tussen de banjo's 55 of 75 zien. wordt vervolgd

    Nagloeirelais:
    Oudere auto's hebben veelal geen nagloeirelais maar gloeien alleen voor. Na het starten van de auto op koude PPO/mix begint bij koudere temperaturen de motor te nagelen. De oorzaak hiervan is a) de koude PPO vernevelt niet mooi (zie bij verstuivers) en b) de gloeikaarsen zijn te koud om dus deze koude PPO alsnog te verdampen/verbranden. Door na te gloeien verdampt en verbrandt de PPO bij een koude start beter. Gevolg: betere verbranding is beter voor milieu en beter voor de motor. (geen nagelen en schokken meer = minder belastend voor motor en pomp)
    BERU is de enige voor zover ik weet die relais heeft met 180!sec nagloeitijd. Bosch is hier zeer vaag in. Hella heeft enkele met max 30sec nagloeitijd. Zelf knutselen kan ook.

    Verstuivers:
    Omdat PPO een hogere viscositeit heeft dan diesel is het aan te bevelen om de openingsdruk van verstuivers wat hoger te zetten. Voordeel hiervan is dat met name koudere PPO beter vernevelt door de hogere druk en dus mooiere verbranding.
    oude verstuivers vervangen door verstuivers DN0SD297, openingsdruk op 175bar gezet. Het hoe wat en waarom zie http://dh5eah.toxisch.net/download/g3poelumbau_v10.pdf
  • penapena Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    Hoi Eric,

    Mooi stuk image.
    Misschien wel leuk om een apart onderwerp van te maken binnen "Algemene Techniek'?
    Wel doen bij mij geen van alle links het image.

    groet

    Herman
    300SD
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2008
    merci Pena, louter herhaling van mijn eerste topic.
    mmm ja links werken niet meer, Menno!! ?????
    al vaker voorgesteld om dit stuk als 1 tank voorbeeld te zetten...
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008

    Verstuivers:
    Omdat PPO een hogere viscositeit heeft dan diesel is het aan te bevelen om de openingsdruk van verstuivers wat hoger te zetten. Voordeel hiervan is dat met name koudere PPO beter vernevelt door de hogere druk en dus mooiere verbranding.
    oude verstuivers vervangen door verstuivers DN0SD297, openingsdruk op 175bar gezet. Het hoe wat en waarom zie http://dh5eah.toxisch.net/download/g3poelumbau_v10.pdf

    rijd nu dus een tijdje op deze andere verstuivers en verhoogde openingsdruk, vervroegde pomp. Nee dit experiment gaf niet de voldoening die ik zocht. volgende keer wel de druk verhogen maar niet de originele DN0SD256 vervangen door de DN0SD297.
    wel maf overigens dat bosch zelf voor de xud7 blokken van peugeot en citroen zelf weer andere naaldjes opgeeft, gemaakt voor roto-diesel. zal weinig tot geen verschil zijn, alleen ander produktienummer ivm afnemer. zat deze maand begin mei gemid op 1:18,6 nog met winterbanden maar 20-25C
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    [quote=ericzwiep;33282]Knip...
    Zat deze maand begin mei gemid op 1:18,6 nog met winterbanden maar 20-25C

    Lijkt me niet zo verkeerd als je met een poelheizer rijdt. Vergeet niet dat die heel wat stroom trekt. Ik heb met mijn Peugeot ongeveer 10% meerverbruik gekregen door WT2 en radiootje :rolleyes:
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2008
    miglow, euh jij weet toch wel beter mag ik hopen.....boven de 40C knal ik echt wel die poelheizer uit :rolleyes: das alleen voor de koude start bij mij all year round :-) .....met deze temp is/was 1:19-1:19,5 voor mijn wagen heel normaal.
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Kort gesloten retour toegevoegd. loop loopt via brandstoffilter -> WW

    overzicht
    image

    image

    image
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2008
    Eric,

    Dat ziet er netjes uit ;) maar kun je mij uitleggen waarom je een KGR aangesloten hebt?
  • jgdenholjgdenhol PPO Master
    edited July 2008
    Zelf omgebouwd toch dat filter?
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    :mozilla_cool: kga der op 1 april een xud9 TD ingooien
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Dat wordt dan een superoberaffentittengeile grap met 92 pk 8).

    Dat wordt een compleet nieuwe ervaring op de Autobahn.

    Dat is hetzelfde blok als in Douwe's Xantia en onze eerste Xantia.
    Heb je in het vooronder voldoende ruimte voor de intercooler?
    Mag ik aannemen dat je deskundige hulp hebt?
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Ow, is dat wel verantwoord? :D
    Lichte auto toch zo'n 205...
    Wij hebben een ZX staan met XUD9 (intercooler) en ik vind dat hij al veels te hard gaat. Ben natuurlijk niks gewoon door die tamme Xsara en nog tammere W124 :p
  • Man@workMan@work Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Het wordt een pittig karretje maar niet zo wild als de 1.9 GTI turbo versie op benzine.

    Ik denk dat een top van ca 180 km/h er wel in moet zitten en dat Zwiep straks de stoplichtsprint wel eens van ER zou kunnen gaan winnen.
    De "TurboZwiep" heeft een veel mooiere koppel/gewichtsverhouding :cool: dan ER's beamer
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2009
    Ja, lekker is dat. ben ik staks niet meer de enige die de stenen uit de straat trekt :D.

    Alles draaid natuurlijk om het gewicht/vermogen ratio. Bij mij is dat 11,39/1 ofwel 11,39 kilo per PK. De Beemer weegt 1627 KG en heeft vermogen van 142,8 PK.
  • CaddyEdCaddyEd Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    Emmhh, dat doet mijn Caddy met TDI het lang niet slecht. Vooral als ik hem gaat laten chippen, wat nog steeds de planning is.
    >1200kg en 95PK, gechipt wordt het dan 120pk.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2009
    [QUOTE=easy rider;47152]Ja, lekker is dat. ben ik staks niet meer de enige die de stenen uit de straat trekt :D.

    Alles draaid natuurlijk om het gewicht/vermogen ratio. Bij mij is dat 11,39/1 ofwel 11,39 kilo per PK. De Beemer weegt 1627 KG en heeft vermogen van 142,8 PK.

    Sinds vrijdag 1630 Kg en 177 Pk, het koppel zal erom spannen wie de meeste stenen kan lanceren Easy.....niet dat ik je uitdaag hoor :lol:
This discussion has been closed.