Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

LPG Injection how to do it cheap and safe ??

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited January 2009 in Algemene Techniek
Hoi allemaal,

Omdat het nu eindelijk legaal is wil ik zo snel mogelijk een bouwplan en de onderdelen bij elkaar hebben.

Alle hulp van jullie is welkom, ik heb er namelijk geen balletje verstand van.
================================================
Een stukje tekst van de guru Bokkum waarom LPG toevoeging zo succesvol is.

Afhankelijk van zijn leeftijd en onderhoud verbrandt een dieselmotor ongeveer 60 tot 85% van de ingespoten brandstof. De rest gaat ongebruikt letterlijk de pijp uit!

Hoe komt dat nu?

De verstuivernevel bestaat uit hele kleine druppeltjes. Een druppel, hoe klein ook, verbrandt niet zo maar in 1 klap.. Nee, hij begint aan de buitenkant te branden nét zolang tot ie "op" is.
Hoe groter de druppel, hoe langer het duurt voordat hij geheel verbrand is, met als resultaat dat een gedeelte van de laatst ingespoten brandstof door de uitlaat afgevoerd wordt ipv lekker in de cilinder te ontbranden.

Dan zijn er ook nog plaatsen in de cilinder(kop) waar het eigenlijk te koud voor de dieselolie is om lekker te ontbranden. Te denken valt aan de (gekoelde) cilinderwand ed. Dit zorgt dan op zijn minst voor een vertraagde verbranding met als negatief resultaat dat ook een deel van deze dieselolie onverbrand het luchtruim kiest.

Door nu een bepaalde hoeveelheid LPG aan de inlaatlucht toe te voegen veranderen deze negatieve processen drastisch. De LPG wordt ontstoken door de eerste ontbrandende diesel, waarna de LPG-"vlam" zich relatief langzaam door de cilinder beweegt. Daardoor verbrand opeens ca 98% van de ingespoten dieselbrandstof.
================================================
Het is voor mij essentieel om die 15 % meervermogen te krijgen, daarnaast ga ik een intercooler plaatsen en pak ik er nog is 20 pk bij ....
Als ik standaard dan 15 pk meer heb door de intercooler en op commando nog is 15 erbij kan toveren dan vlieg ik naar Spanje .... Sprinters zullen me dan niet meer voorbij stuiven.

De boodschappenlijst:

LPG tank met verdamper of dampgastank.
2 instelbare reduceerventielen
een schakelaar
2 solenoids
Enkele meters leiding of pijp.

Ik kies voor het meest automatische wat mogelijk is.
Een reduceer gebruiken als onderdruk-geregelde klep.
Hetgeen betekent dat de druk als schakelaar werkt en het gas doorlaat stromen.
In het begin zal ik omet de dampggastank gaan testen.
Uiteindlijk wil ik op LPG gaan rijden met een LPG tank met verdamper.

OK wie is er al bezig en heb je tips met fotos ?

Groet

Drappie :lol:
«13456789

Comments

• NiekNiek Super Moderator
    edited June 2006
    Mensen,

kijk eerst even op gasotronic.nl
    Met gas moet je echt oppassen. Als je iets verkeerd doet, ben je je bussie en de rest kwijt.
    Verder: bijmengen is heel erg mooi voor de verbranding. Of je daardoor minder brandstof gaat gebruiken is de vraag: veel mensen gebruiken het extra vermogen op sneller op te trekken/harder te rijden.

Niek
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2006
    Niek said:

Mensen,

kijk eerst even op gasotronic.nl

Interessant!
    Dus je kunt met drie brandstoffen op weg? :D
    Warm rijden met diesel en steeds meer PPO. (met het mengvat idee)
    Dan als de temperatuur goed is voor de LPG ook dat gas gaan injecteren.
    Het gas laat de olie beter verbranden, handig bij de ietwat hogere viscositeit van PPO.
    Scheelt dat nog in de frietlucht?

Misschien moet ik maar aan de iets grotere auto zodat ik plaats heb voor al die tanks?
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Drappie,

Ik heb zelf een tijd op GTI gereden (Gas Tank I(mag je zelf invullen)).

Mijn ervaring met gas is dat je, wanneer je laag in toeren zit, of afremt op de motor, dus met een dichte gasklep, er leuke dingen kunnen gebeuren.

Ik heb in '99 eens een prijs gewonnen met mooiste luchtfilter, prijs werd verstrekt door TESA, leverancier "duck tape". Ook mij uitlaat kon bij nacht leuk in de spruitstuk veren spingen, met alle vuurwerk van dien. Uiteindelijk m'n motor opgeblazen, maar denk niet dat dit van de LPG kwam :lol: :lol:

Wat ik wil zeggen is dat je er voor moet zorgen dat er geen gas kan vrijkomen als je motor geen diesel aan het verbranden is(geen ontsteking). Misschien kun je dat oplossen door je gasklep van de brandstofpomp te koppelen met het reduceer. Ook zou ik niet te vroeg LPG in de motor brengen. Dan is nl de luchtstroom nog te traag en kan het vuur terugslaan. (Is trouwens wel lachen :lol: ).

Zijn er reduceren die aan de hand van bv toerental verder open gaan? Of is dit een beetje overkill, gaat het allleen om een tijdelijke boost?

Vind het wel interessant, maar eerst maar eens een betrouwbare degelijke PPO set inbouwen. (8 weeks to go...)

Tim
  • Bokkum PPO Addict
    edited June 2006
    Veel vragen waar ik al een antwoord op geschreven heb.. :D
    Zo zit er bv een schakelaar op het gaspedaal die alles afsluit wanneer het gaspedaal losgelaten wordt etc.
    Als jullie ff geduld hebben kunnen jullie elders op een open forum er (bijna) alles over lezen. ( moet nog afbeeldingen opzoeken/maken)
    Drappo of ik zullen dat hier melden als het zo ver is.

Mvg, Leo.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2006
    Bokkum said:

Als jullie ff geduld hebben kunnen jullie elders op een open forum er (bijna) alles over lezen. ( moet nog afbeeldingen opzoeken/maken)
    Drappo of ik zullen dat hier melden als het zo ver is.

Mvg, Leo.

Geduld......Ik kan echt niet wachten
    Dit is nu écht een onderwerp wat me bovenmatig interesseerd.
    Ik heb hier nog een sloop LPG installatie liggen
    Mn vingers jeuken....... :lol:
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    [quote=Lord Drappo]Hoi allemaal,

Omdat het nu eindelijk legaal is wil ik zo snel mogelijk een bouwplan en de onderdelen bij elkaar hebben.

Uiteindlijk wil ik op LPG gaan rijden met een LPG tank met verdamper.

Weet je zeker dat dit LEGAAL is??? Volgens mij moet een gas installatie toch echt gekeurd worden !

Als ik het mis heb, graag bronvermelding want LPG in diesel is natuurlijk Ideaal.

Overigens, wordt er bij een indirect ingespoten diesel ALTIJD diesel ingespoten. De LPG zal dus ook altijd verbranden.
    Maar je zou eigenlijk met een toerental / "stand v.h. gaspedaal" sensor de hoeveelheid ingespoten / aangezogen gas bepalen.

Leuk onderwerp weer :D
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Komen we dan ook in aanmerking voor de G3 schaal? :wink:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Hoi,

Er komt geen aantekening op je kenteken, je gebruikt de lpg als hulpbrandstof.
    Accijnzen en keuringen doen voorlopig geen beroep op de lpg injector.

Dus het is 100% legaal en als je het goed aanlegt ook veilig voor jezelf en je motor.

De bewering dat het verbuik niet afneemt is niet onderbouwt.
    Er is wel degelijk sprake van een zuiniger verbruik, hoeveel hangt ook van de motor af.

Groet

Drappie
    edited June 2006
    Lord Drappo,

Ik geloof niet direct dat je zuiniger gaan rijden met een LPG injector. Zolang je een "oude" diesel gebruikt (ik bedoel zonder motormanagement) blijft de dieselpomp op toerental brandstof invoeren op basis van je rechtervoet. Een extra hoeveelheid LPG brengt hiet geen verandering in.

Wellicht dat je gevoelsmatig zelf zuiniger gaat rijden als gevolg van het extra vermogen. (Bij mij werk dit meestal andersom :lol: :lol: )

Groeten,
    Tim
    edited June 2006
    Ik vraag me één ding af:
    Ik heb hier een complete LPG installatie liggen, een oud type zonder elektronika (G1 ?)
    Bij een benzine motor met LPG word de hoeveelheid te verdampen gas bepaald door het vacuum in het inlaat spruitstuk.
    in het geval van een Turbo Diesel heb je hier een overdruk, kortom aansluiten zoals bij een benzine motor gaat dus niet.
    Is de onderdruk tussen luchtfilter en turbo voldoende om een klassieke gasverdamper aan te sturen ? En is dit ook het juiste punt om de LPG toe te voegen ?
    edited June 2006
    Hoi,

Volgens mij ( heb ik gelezen over dit topic) heerst er wel onderdruk .
    Daarom snuift de motor het op ...

Het meetwerk en uitvoer werk is ter bevestiging na te lezen.

weten jullie wat het is ....

Het hele LPG verhaal is controle vrij, belasting vrij, de aanleg mag zelf of laten doen.
    Je kan voor 2500 euro beginnen of met 200 euro klaar zijn ....

Zonder een proefrit te maken weet ik nu bij voorbaat al dat mijn Iveco dit gewoon nodig heeft !!

:wink:

en ik ook .....

De techniek boeit me ... Mr Sharkey heeft me diep geraakt met zijn EV op PPO en een LPG injector.
    De een koopt kaartjes voor het WK ....ik koop troep voor mijn Iveco.

Groetjes ...
    edited June 2006
    Ha Lord D.

Wat ik begrepen heb van het Mr Sharkey verhaal is dat hij een ongeblazen golfje heeft en dat er bij zijn systeem een constante flow is van lpg.

Een variabel systeem >hoger toerental dan meer gas heeft natuurlijk de voorkeur.
    Bij een turbo D heerst er overdruk in het spruitstuk (neem ik aan tenminste er zit bij mij zelfs een overdruk beveiligings klep op) en dus kun je daar niet de sturing van je verdamper vandaan halen.
    Je zou eventueel de elektrisch bediende"choke knop" kunnen gebruiken, maar dan heb je ook een aan-uit systeem.

Ondertussen bedacht ik dat de rembekrachtiger ook onderdruk nodig heeft....bij mijn ouwe benzine bakkies kwam dat vacuum ook uit het inlaat spruitstuk.
    M'n eerste dieseltje een Fiat Regatta had een vacuum pompje op het blok, hoe het bij m'n Transporter zat...weet ik niet, nooit aandacht aan besteed, en hoe het bij de Mitsu zit, ik ben net even onder de kap wezen kijken, er is een vacuum slang, maar waar dat op uitkomt....dat valt zo 1-2-3 niet te zien.
    Ik zal morgen bij daglicht eens een frisse blik werpen :roll:
    Wellicht als deze onderdruk variabel is dan valt er iets te sturen....
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    alle diesels hebben een vacuumpomp.

Nero
    edited June 2006
    nero said:

Nero

Aha ok dus, dan is de vraag of de onderdruk toeneemt als de motor harder draait.
    Dan is de sturing nog niet optimaal, maar het zou tenminste iets zijn
    edited June 2006
    Hoi,

DE EV van Mr sharkey werkt met erg ingewikkelde tabellen.
    Uitgangspunt was de "ongeblazen"Golf.

Naar aanleiding van die teksten en cijfers heeft de LPG Injector Guru Bokkum er de tijd voor genomen en zijn zakjappaner meerdere malen moeten mishandelen.

Conclusie ?

Mr Sharkey heeft inderdaad minder onderdruk waarom is Bokkum nog onduidelijk.

De onderdruk is op het voertuig van Bokkum zelf goed waarneembaar met simpele meetechnieken.

Nogmaals voor de duidelijkheid.

Het motorblok kan voorgoed beschadigen als de afstelling niet goed is.
    Dit is geen grap ! Voorzichtigheid en kennis is noodzakelijk om schade te voorkomen.

Ik noch Bokkum zijn niet verantwoordelijk voor schade aan julie voertuigen.

Het is ieder voor zich ...

'
  • stoterstangen90stoterstangen90 PPO Burner
    edited June 2006
    Raaf said:

nero said:

Nero

Aha ok dus, dan is de vraag of de onderdruk toeneemt als de motor harder draait.
    Dan is de sturing nog niet optimaal, maar het zou tenminste iets zijn
    hydropneumatische citroens niet.
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited June 2006
    Eey Pytric, jij zit hier ook :lol:
    edited June 2006
    [quote=Lord Drappo]

Mr Sharkey heeft inderdaad minder onderdruk waarom is Bokkum nog onduidelijk.

De onderdruk is op het voertuig van Bokkum zelf goed waarneembaar met simpele meetechnieken.

En Bokkum heeft een een turbo ?

Nuja toch nog even voor de duidelijkheid, het LPG systeem lijkt me wel wat en ik wil niemands bevindingen in twijfel trekken voordat ik ze gezien heb en voordat ik zelf heb vastgesteld hoe het zit.
    Omdat ik die oude LPG installatie heb liggen ben ik hardop gaan nadenken, ik heb zelf nog geen metingen gedaan.
    De onderdruk in het spruitstuk van een benzine motor met carburateur is vele malen groter dan bij een diesel.
    Hoe kun je dan op simpele wijze je verdamper aansturen ?

Kan ik uit je antwoord opmaken dat de onderdruk in het spruitstuk van een TD voldoende is ?

[quote=Lord Drappo]
    Het is ieder voor zich ...

'

And the Lord for all of us 8)
    edited June 2006
    Nou kijk als iemand van jullie nou is een inbouwsetje koopt bij:

http://www.dppnl.nl/myshop/index.html

En alles filmt van stap 1 tot de laatste stap ..

nou ... :lol:

Overigens stond er een poosje iemand op de marktplaats met een supersetje voor 300 uiteraard zonder gastanks ...

Ik hou er niet meer van om iemand iets in te laten bouwen.
    Ik doe het liever zelf ... ivm met onderhoud en de kosten etc etc.

PPO en LPG injectie liggen in hetzelfde vlak.
    Ik moet weten hoe het werkt, anders moet ik nog even doorstuderen.

edited June 2006
    Ik kan ondertussen met 100% zekerheid zeggen dat ik een overdruk in mijn spruitstuk heb bij stationair van ongeveer 0,4 bar, bij gasgeven neemt de druk toe, en omdat ik maar 2 handen heb om het slangetje tegen de meter de duwen en tegelijk gas te geven dan ik daar aleen maar over zeggen dat het meer wordt :wink:
    Een onderdruk tussen turbo en filter is er waarschijnlijk wel, maar dit lijkt me te verwaarlozen ( of nooit meer een nieuwe filter dan word het misschien nog wat...)
    Kortom een G1 installatie aansluiten als bij een benzine motor werkt voor mij niet.
    Ik heb ook nog even naar het vacuum van de rembekr. gekeken, en ik heb de indruk dat die druk weinig variëerd, maar ik kan dit niet meten hooguit "voelen "

Kortom ik heb nog geen idee hoe de boel te sturen :?
  • Bokkum PPO Addict
    edited June 2006
    Meet die onderdruk eerst maar eens op, met aannames kom je niet ver.. 8)
    Het hele internet is vergeven van de aannames die te stompzinnig zijn voor woorden, maar toch door iedereen worden overgeschreven.
    De meeste idioten beweren zelfs dat er in de inlaat van een diesel totaal geen onderdruk heerst.
    En als je dát nou maar aanneemt, dan verzin je nooit iets nieuws.. :wink:

Men neme een doorzichtig slangetje wat je ergens vóór die turbo aansluit.
    De andere kant van de slang hang je ( laag genoeg) in een fles water.
    Door de onderdruk komt het waterpeil in het slangetje omhoog.
    Iedere CM verschil tussen het waterpeil in de fles en het waterpeil in de slang is 1 MilliBar.
    Bij mij is het 12Mb stationair en 22Mb volgas. (non-turbo motor)
    Dat verschil van 10Mb is meer dan voldoende om het aan te sturen.
    Meet ze! :)

Mvg, Leo.:D
    edited June 2006
    Bokkum said:

Meet die onderdruk eerst maar eens op, met aannames kom je niet ver.. 8)

Ok here ar ze rezults from ze Mitsubishi :

Onderdruk stationair 2 Mb
    Onderdruk volgas 35 Mb

De verdamper die ik heb is een Landi Hartog wp 300 psi
    met elektrische of handbediende choke.
    Mijn verdamper werkt ongeveer zo : http://www.debi.be/nl/detailsverdamper_nl.htm
    Komt dit overeen met het soort verdamper wat jij gebruikt ?
    En heb je wat aan de afstelling van het membraam veranderd ?
    edited June 2006

Het hele internet is vergeven van de aannames die te stompzinnig zijn voor woorden, maar toch door iedereen worden overgeschreven.
    De meeste idioten beweren zelfs dat er in de inlaat van een diesel totaal geen onderdruk heerst.
    En als je dát nou maar aanneemt, dan verzin je nooit iets nieuws..

Klopt jammer genoeg !!!

Meten is weten zei een leraar vroeger altijd.
    En gelijk had ie.

Straks vinden ze nog dieselmotoren uit die langs de uitlaat zuigen!??!
    :? :wink:

Groeten,
    Nero
  • sjoerd PPO Newbie
    edited June 2006
    Hoi,

Hier is al eerder een topic over geweest, destijds was het nog illegaal.
    http://www.u-xperience.com/forum/viewtopic.php?t=880&highlight=lpg+injectie&sid=efad85477db819b7af9a5cdaade77320
    Waarop baseer je dat het nu legaal geworden is?
    Ik hoop dat het zo is, is namelijk een goed alternatief voor ppo en voor mensen met een lucaspomp een interessante oplossing.

mvg sjoerd
  • Bokkum PPO Addict
    edited July 2006
    Raaf said:

Onderdruk volgas 35 Mb

Dit zijn de waardes bij onbelaste motor?
    Dan wordt namelijk de volgas-waarde nog veel groter als je 'm gaat belasten..:wink:

Ik gebruik geen verdamper van een lpg-installatie om het spul te regelen, hoewel het zeker mogelijk moet zijn.
    Ik gebruik een normaal reduceerventiel die ik op 0 (nul) zet, en die dan door de onderdruk meer of minder opent.
    Het maximum stel je af door een andere reduceer op de gewone manier er vóór te zetten.
    Da's alles.. :P

Maar heb nou ff geduld, dan kun je het allemaal lezen. 8)
    Mijn hoop is dat andere mensen nóg betere systeempjes gaan verzinnen/ontwikkelen op basis van mijn gegevens.
    Er zijn alvast nog mogelijkheden zát..
    Die verdamper/regelaar is er 1.
    Maar wat dacht je van een naaldafsluiter die verbonden is met een membraam?
    En zo weet ik er nog wel een paar.. :roll:

@Nero: Die uitlaat-aanzuigmotor bestaat al; bij het aanslingeren van een 1-cilinder sloeg het kreng eens terug en ging achteruit lopen..
    Leuk om eens mee te maken hoe je luchtfilter als een raket wegploft, maar het geluid is verschrikkelijk en je hoest de longen uit je lijf..:P

Soms denk ik wel eens dat die verkeerde gegevens expres verspreid worden, zodat de handel zijn inkomsten behoudt...:wink:

@Sjoerd: Hulpbrandstoffen zijn sinds eind Maart van dit jaar legaal in NL.
    Is geverificieerd door een APK-keurmeester die het oa in de comp van de RDW kon opzoeken.

Die weer ff verder gaat met z'n schrijversstaking hier.. CU
    edited July 2006
    Bokkum said:

Raaf said:

Onderdruk volgas 35 Mb

Dit zijn de waardes bij onbelaste motor?
    Dan wordt namelijk de volgas-waarde nog veel groter als je 'm gaat belasten..:wink:
    Dit zijn idd onbelaste waarden (APK-stijl waarden :wink:)
    Bokkum said:

Ik gebruik geen verdamper van een lpg-installatie om het spul te regelen, hoewel het zeker mogelijk moet zijn.
    Ik gebruik een normaal reduceerventiel die ik op 0 (nul) zet, en die dan door de onderdruk meer of minder opent.
    Het maximum stel je af door een andere reduceer op de gewone manier er vóór te zetten.
    Da's alles.. :P

Aha 2 reduceer.... slim gevonden :wink:
    Bokkum said:

Maar heb nou ff geduld, dan kun je het allemaal lezen. 8)
    Mijn hoop is dat andere mensen nóg betere systeempjes gaan verzinnen/ontwikkelen op basis van mijn gegevens.
    Er zijn alvast nog mogelijkheden zát..
    Die verdamper/regelaar is er 1.
    Maar wat dacht je van een naaldafsluiter die verbonden is met een membraam?
    En zo weet ik er nog wel een paar.. :roll:

De verdamper-regelaar ik weet niet of die uiteidelijk aan te passen is op de relatief kleine onderdruk van de diesel.
    Het voordeel is natuurlijk wel dat je nooit gedoe zult hebben met bevriezende onderdelen.
    Mijn verdamper zal trouwens eerst gereviseerd moeten worden , die is na 17 jaar stilliggen niet meer in top conditie....
    Nuja ik wacht eerst maar eens even af hoe jouw systeem er uit ziet, dat van die 2 reduceers lijkt me simpel en doeltreffend.
    edited July 2006
    Ik heb ondertussen mijn regelaar eens open gehaald, en het ding is onaangepast waarschijnlijk te gebruiken.
    Ook een lichte onderdruk in de uitgaande gasleiding moet het membraam bekrachtigen en dat op zijn beurt, laat dan vloeibaar gas in de expansie ruimte vrijkomen.
    Maar wat nu precies de functie is van het dunne leidinkje wat naar het inlaatspruitstuk zou moeten lopen...?
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited July 2006
    ik heb nog een paar verdampers liggen, moest iemand experimenteer interesse hebben.
    1 bevroos er rest weet ik niet(gewoon oud denk ik).
    edited July 2006
    Hey,

@Nero: Die uitlaat-aanzuigmotor bestaat al; bij het aanslingeren van een 1-cilinder sloeg het kreng eens terug en ging achteruit lopen..

En je arm uit de kom :?

Heb al eens een winter lang zo'n kreng aan moeten slingeren omdat de eigenaar thuis zat met een dikke arm....

Timo
  • Jor= PPO Burner
    edited October 2006
    Ik lees niks meer over lpg injectie, hoe komt dat? Werkt het niet, is het te gevaarlijk, of zijn bepaalde monden gesnoerd? Zijn er voorbeelden of beschrijvingen?
    edited October 2006
    neen hoor,
    Op de meeting in Zeewolde was er een kamper (mercedes groene, de 1ste in de rij) die een lpg-injectie had.
    Ben wel de naam van de persoon vergeten. :oops: :oops:

Systeem wordt veel gebruikt bij "oudere" mercedessen.

GRoeten,
    Nero
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2006
    Yo PPO'ers.

Sorry dat ik m'n afspraak nooit nagekomen ben.. :oops:
    Ik heb dat stuk eigenlijk nooit meer afgemaakt met plaatjes omdat het mn interresse verloren heeft.
    Het werkt bij mij, en dan vind ik het allemaal wel gescheten verder.. 8)

Het enige wat ik dus kan plaatsen is het stukje zoals ik het al maanden geleden geschreven heb.
    Het is specifiek geschreven voor Dubbellucht.nl, zodoende de verwijzingen naar verschillende antieke mercedesmotoren.
    Voor wie er interesse in heeft, daar komt ie:
    ~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoi allemaal,

Voor alle zekerheid even hetvolgende: LPG is een zeer krachtig spulletje waarmee je zeer snel je motor kunt opblazen.
    Dat mijn motor en versnellingsbak tijdens de eerste test niet over de A7 verspreid lagen verbaasd me eigenlijk nog steeds een beetje, dus wees voorzichtig als je er aan begint.
    Hieronder beschreven vacuüm-geregelde installatie is niet geschikt voor een OM615, omdat deze een smoorklep in zijn inlaat heeft die de onderdruk in die inlaat schrikkelijk versterkt als het gaspedaal losgelaten wordt.
    En een vacuüm-geregelde installatie geeft nu juist méér LPG bij een hogere onderdruk.
    Voor een OM615 ( en alle andere motoren die een smoorklep in hun inlaat hebben) blijft er in het DoeHetZelf-segment voorlopig slechts het ongeregelde systeem over. ( Maar zal er nog eens over denken, je weet maar nooit..:P )
    Tot zover deze disclaimer.. :?

Het is eigenlijk zó eenvoudig dat ik er zelf verbaasd van stond dat mijn theorie ook werkelijk werkte... 8)

Want men neme: Dampgas, 2 instelbare reduceerventielen, een schakelaar, 1 of 2 solenoids, enige meters slang of pijp en heel veel instel-geduld.
    Je meet de onderdruk in je inlaat bij stationair én vol toerental, stelt het zooitje af, en klaar ben je.. :twisted:

Het zou heel mooi zijn als ik nu al klaar was met schrijven, maar helaas kan niemand hier natuurlijk enigerlei technisch verteerbare worst van maken...
    Ben weer verplicht tot de beruchte "korte" uitleg van mijn kant.. :?
    Komtie en sterkte met lezen:

Hoe werkt dat LPG-gas nou eigenlijk in een dieselmotor?

[quote=ikzelf ;~)]
    Afhankelijk van zijn leeftijd en onderhoud verbrandt een ouderwetse dieselmotor ongeveer tot 85%-90% van de ingespoten brandstof. De rest gaat ongebruikt letterlijk de pijp uit!

Hoe komt dat nu?

De verstuivernevel bestaat uit hele kleine druppeltjes. Een druppel, hoe klein ook, verbrand niet zo maar in 1 klap.. Nee, hij begint aan de buitenkant te branden nét zolang tot ie "op" is.
    Hoe groter de druppel, hoe langer het duurt voordat hij geheel verbrand is, met als resultaat dat een gedeelte van de laatst ingespoten brandstof door de uitlaat afgevoerd wordt ipv lekker in de cilinder te ontbranden.

Dan zijn er ook nog plaatsen in de cilinder(kop) waar het eigenlijk te koud voor de dieselolie is om lekker te ontbranden. Te denken valt aan de (gekoelde) cilinderwand ed. Dit zorgt dan op zijn minst voor een vertraagde verbranding met als negatief resultaat dat ook een deel van deze dieselolie onverbrand het luchtruim kiest.

Door nu een bepaalde hoeveelheid LPG aan de inlaatlucht toe te voegen veranderen deze negatieve processen drastisch. De LPG wordt ontstoken door de eerste ontbrandende diesel, waarna de LPG-"vlam" zich relatief langzaam door de cilinder beweegt.(noot 22oktober2006: zo werd het in de tijd van schrijven overal voorgesteld, en zo heb ik het toendertijd overgenomen. Maar ik heb inmiddels een beetje mijn twijfels over die "langzame" lpg-vlam. Als je hoort wat voor een rotklap +10% in m'n voorkamer geeft tenminste...) Daardoor verbrand opeens ca 98% van de ingespoten dieselbrandstof.

Je snapt natuurlijk wel dat je alleen dáárdoor al een vermogenswinst krijgt, want opeens ontploft er zomaar minstens 10% meer brandstof. ( en bij de ons zo bekende rokende rochelbakken nog wel ff heel wat meer..:wink:)

Maar er komt nog iets bij, en dat is de energie die er in de geinjecteerde LPG zit.
    Ook dát levert de nodige pk's op.. :P
    De hoeveelheid pk's is hierbij vanzelfsprekend geheel afhankelijk van de toegevoerde hoeveelheid.
    (Als ik ga terugrekenen, dan kwam ik bij mijn eerste test op ongeveer 140pk uit; natuurlijk een waanzinnige waarde voor een antiek trap-orgeltje dat normaal gesproken beschaamd begint te stotteren als 'ie maar aan 65PK durft te dénken....Gelukkig was het aardedonker, wat er moet toch een verschrikkelijke walm uit die uitlaat gekomen zijn...)
    Nou, ik hoop dat dit duidelijk is, gaan we verder naar het volgende epistel, namelijk:

De verschillende injectie-systemen.

Als eerste:
    De Euthenasie-regeling:

Toen ik een paar maanden geleden mijn 67jarige kameraad trots vertelde over mijn gasinjectie, begon ie meewarig te grinniken.. :shock:
    De beste man is zijn hele leven al kottervisser, en toendertijd begonnen met een 20PK (twintig, jawel!!) Kromhout-motor.
    Een motorvermogen dat door mijn kameraad omschreven wordt als: "Het ding trok nog geen leverworst van tafel"... :roll:

Nou had een halve eeuw geleden de visserman altijd 2 problemen: Hij maakte eigenlijk standaard zijn netten te groot én hij ging (daarom) altijd vééél te langzaam naar zijn zin.. :(
    Was er maar 1 oplossing natuurlijk: MEER PK's!!
    Maar jah, de bankrekening hield toendertijd niet altijd gelijke tred met "the need for power and speed", ff eenvoudiger gezegd; ze konden geen andere motor betalen... :?

Totdat er door een onvoorzichtigheid een gasfles in zo'n armetierig machinekamertje stond te lekken.
    De betreffende schipper schoot plotseling met "duivelsche snelheid" door het water :shock: , uit het dunne uitlaatpijpje werden krachtige ploffen vernomen, en het vliegwiel draaide met (voor die tijd) ongekende toerentallen in het rond .. :P
    De oorzaak van deze wonderbaarlijke vermogenswinst werd al snel gevonden, en binnen de kortse keren visten veel schuitjes met gas-injectie in de rondte..

Nou ging die gasregeling verschrikkelijk primitief: Gewoon een slangetje naar de inlaat, en dan net zo ver de kraan openschroeven als je op dat moment durfde.. :?
    Dat er daarbij wel eens een lager, een zuiger of zelfs complete motor sneuvelde werd gezien als een risico van het vak... :twisted:

Bijkomend moraal van dit verhaal??
    Er is niks nieuws onder de zon.. :wink:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De ongeregelde injectie:

Dit is eigenlijk de injectie-soort die het meest wereldwijd wordt toegepast vanwege zijn simpelheid én doeltreffendheid.
    Je schakelt het in principe alléén aan als je het nodig hebt.
    Ik heb het voor het eerst mogen testen bij Jan in Ermelo, en was meteen verkocht toen hij het spul inschakelde.:P

Het principe is alsvolgt:

Je neemt een instelbare reduceer die je gewoon op je dampgastank plaatst.
    Vervolgens een electrisch bediende gasklep die je open en dicht schakelt door middel van een schakelaar die met je gaspedaal verbonden is.
    Dié schakelaar wordt gevoed door een schakelaar op je dashboard die het hele zooitje aan/uit schakelt.

Vanaf de klep laat je een slangetje lopen naar je inlaat.
    In die slang moet er een nauwe doorgang komen die er voor zorgt dat er niet te veel gas doorgevoerd wordt, want een reduceer geeft in principe een veel te grote hoeveelheid.
    Je kunt die nauwe doorgang zelf maken door een stukje rond staal of messing te doorboren met de juiste maat.
    Als je nu zorgt dat de buitendiameter van dat stukje rond precies in je slang past, dan kun je hem eenvoudig met een paar slangenklemmen er tussen monteren.

De diameter van het te boren gaatje is geheel afhankelijk van de ingestelde reduceerdruk én de cilinderinhoud én het toerental waarop hij optimaal moet werken. ( Dat zal bij de meeste mensen het motortoerental van rond de 80-85km/uur zijn)
    Die diameter uitzoeken is een hels karwei, vooral omdat de enige tabellen die je er voor kunt gebruiken, zijn opgesteld in amerikaanse waarden, dus niet metrisch.
    De tabellen zijn te vinden op http://www.mrsharkey.com/lpg.htm .

Veel eenvoudiger is het om gebruik te maken van een goede (gas)naaldafsluiter.
    Dan kun je mooi met nul beginnen en net zo lang schroeven tot het gewenste resultaat bereikt is.

Het nadeel van dit systeem:

Je kunt maar 1 bepaalde hoeveelheid gas injecteren.
    Dat betekend in de praktijk dat je bij de lage toerentallen teveel gas krijgt, en bij de hoogste toerentallen meestal te kort.
    Dit probleem ondervangen we gedeeltelijk door de gaspedaalschakelaar pas te laten inschakelen als hij bv halverwege is.
    Het is even leren rijden op die manier, maar het is heel goed om te doen. ( bij optrekken je gaspedaal niet te ver indrukken is voor velen nogal wennen..:P)

Tevens zorgt die schakelaar er voor dat er geen gas toegevoerd wordt indien er geen diesel verbrand wordt.
    Om het gas te onsteken gebruik je namelijk gewoon de eerste vlam van de normale dieselontsteking.
    Je hebt immers geen bougies ofzo?
    Maar stel nu dat je bv een berg af gaat.
    Je gaspedaal laat je dan natuurlijk los, en er is op dat moment geen ontsteking in je cilinders.
    Stel dat het gas op dat moment dóór stroomt, dan krijg je een uitlaat vol met gasmengsel.
    Er zit dan een kans in dat je uitlaat ontploft op het moment dat je het gaspedaal weer indrukt.
    Ik heb het in de praktijk zelf meegemaakt... Het geeft een klereklap..:shock:
    Ik had dan het geluk dat er een nieuwe uitlaat stevig onder zat, want een oudere pot had er zéker uitgezien als een ontplofte trompet.:P

Het systeem is wel perfect voor op de snelweg of in de bergen.
    Als je vermogen te kort komt, schakel je het ding gewoon in, en fluitend haal je die vrachtwagen in, of stuif je het bergje op zonder terug te schakelen.. nou jah, stuiven.. :roll:

Voordeel nr2: Je kunt je bestaande dampgastank of -fles gebruiken.

Voordeel 3: Erg goedkoop én gemakkelijk zelf te bouwen.

Complete sets in de Nederlandse handel:
    www.Dppnl.nl : De "Powershot" van deze firma valt onder deze catagorie.
    Als extra is nog toe te voegen dat deze set geleverd kan worden voor dampgas én voor vloeibaar gas.
    In het geval van vloeibaar gas wordt er een verdamper geplaatst.
    De set is RDW goedgekeurd.
    Naschrift 28oktober2006: Dppnl is helaas overgestapt op het Gasotronic systeem.

~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~

Het door onderdruk gestuurde injectie-systeem.

Ter inleiding:
    Ondanks het feit dat veel "internet-techneuten" het tegendeel beweren, heerst er in een inlaatspruitstuk van een turbo-loze motor wel degelijk een onderdruk.
    Zie daar het effect van internet, want iedereen lult elkaar maar na, maar gek genoeg zal niemand eens de proef op de som nemen. :shock:
    Meten is weten weet je wel?

Het is trouwens ook wel erg logisch dat er een onderdruk is:
    1e) Lucht kan zich alleen verplaatsen van een hoge- naar een lage druk.
    Is er geen drukverschil, dan beweegt lucht absoluut niet en zou er niks door het luchtfilter stromen.
    2e) Neem nou bijvoorbeeld mijn torretje.
    Als dat ding 4000 toeren draait, dan heeft hij zo'n 4800 liter lucht per minuut nodig.
    Die 4800 liter wordt aangezogen door een gaatje van nog geen 7 centimeter doorsnede.
    Iemand die durft te beweren dat je dan geen drukverschil krijgt?
    ~~~~~~~~~~

Toen ik na de proefrit bij Jan vandaan reed was 1 ding zeker: ik moest aan het gas.
    Alleen beviel dat ongeregelde systeem me niet helemaal, dat moest beter kunnen, zonder dat er veel geld mee gemoeid zou zijn.
    (Ik ben wel geen Zeeuw, maar wel schrikkelijk zünnig.. :P )

Eerst ben ik maar eens in de tabellen van McSharkey gekropen.
    Zakjapanner er op versleten, maar uiteindelijk een spulletje in elkaar geschroefd wat volgens die tabellen veilig moest werken.

Om een, voor mij op dat moment, onverklaarbare reden bleek dat spul een waanzinnige hoeveelheid PK's te leveren, in plaats van de extra 20pk die beloofd was. :shock:
    Terug naar huis en wéér de zakjapanner mishandeld: Maar de berekeningen klopten, er moest dus iets anders aan de hand zijn.
    Nou ben ik zo'n vakidioot die niet rust vóórdat hij een technisch probleem opgelost heeft, óf op z'n minst een plausibele verklaring voor het probleem ontdekt. :?

Ben gaan zoeken naar het voorbeeld van een werkende reduceer, want ergens in m'n achterhoofd brandde heel zwak een lampie.
    image
    Na een kwartiertje mooi zitten en dom kijken naar dat bewegende plaatje viel bij mij het kwartje :idea: :
    Omdat er in mijn inlaat een onderdruk heerst, was het ingestelde drukverschil veel groter dan de ingestelde waarde.
    Dus ipv 30Millibar "voelde" het membraam een veel groter verschil en bleef de klep wagenwijd openstaan. :shock:

(De tabellen van McSharkey houden gevaarlijk genoeg geen rekening met dit verschijnsel, maar hij is dan ook aanhanger van het "er bestaat geen onderdruk-gilde". Een ander verklaring is misschien dat zijn gasfles (met de reduceer er direct opgeschroefd) in z'n kofferbak stond, en de mijne vlak naast me. Zodoende had ik ook een heel kort slangetje tussen de reduceer en de inlaat waardoor het zuig-effect beter voelbaar is voor de reduceer???. Ik ben er nog niet helemaal uit; hierover kan meegedacht worden. 8) )

Maar dan: :idea: :idea: :idea: :arrow: Moest dit model reduceer ook te gebruiken zijn als onderdruk-gestuurde regelaar.:P :P :P
    Dat ben ik een beetje verder gaan uitwerken, en zo kwam ik op hetvolgende:

Een reduceer gebruiken als onderdruk-geregelde klep.

Laten we eens kijken naar dat plaatje van die bewegende reduceer : Wat zien we dan eigenlijk?

Het lichtblauwe gedeelte is de uitgang.
    Als je de bovenste veer instelt op bijvoorbeeld een druk van 30millibar, dan drukt die veer net zo lang de afsluiter open tot er een evenwicht ontstaat tussen die veerdruk en de kracht die het gas uitoefent op het (gele) membraam.
    Zodra de druk in de uitgang een pietsie hoger komt, dan wint het membraam de strijd van de veer, en gaat de afsluiter dicht.
    De aanvoerdruk in het donkerblauwe gedeelte zorgt er dan mede voor dat de klep goed gesloten blijft totdat het membraam weer sterker is.
    Op deze manier wordt een reduceer gebruikt: een vaste (ietwat golvende) overdruk creëren.

Maar stel nou eens dat je die veer instelt op NUL: dan wint het onderste veertje het altijd, en blijf de klep dicht staan.

Maar ga nu eens aan de uitgang zuigen? :roll:
    Dán is opeens het evenwicht weer verstoord en wordt de klep door het membraam weer geopend.
    Hoe harder je zuigt, des de wijder gaat de klep open. :P

Hoe meer toeren een motor maakt, hoe meer onderdruk er in de inlaat ontstaat.
    Hoe harder je zuigt, des te wijder gaat de klep open>>> Voila, een reduceer die op deze wijze (met onderveer) gebouwd is, kún je dus gebruiken als onderdruk-geregelde toevoerklep.. :D

(Het mooiste zou zijn dat je de spanning van het onderste veertje kon regelen, maar helaas ligt zoiets niet in mijn MallePietje-magazijn..)
    image
    Het reduceerventiel wat ik gebruik als onderdruk-geregeld reduceer.

Nu kun je op de ingang natuurlijk niet zomaar de gasfles aansluiten, dat zou door de enorme hoeveelheid toegevoerd gas tot een ontplofte motor leiden. :(
    Dús zet je er nog een instelbaar reduceer vóór, waarmee je de maximale doorstroom-druk kunt regelen.
    image
    Het instelbaar reduceer die op mijn tank zit.

Toen werd het tijd dat ik maar eens ging meten hoeveel onderdruk er eigenlijk bij mijn bussie aanwezig was.
    Ik heb daarvoor een doorzichtig plastic slang genomen die ik ergens halverwege de inlaat aangesloten heb.
    Een fles water op de grond gezet, daar de slang ingehangen, en vervolgens de motor gestart.
    De onderdruk in de inlaat zal het water in de slang omhoogzuigen.
    Het verschil tussen de waterspiegel in de fles én de waterspiegel in de slang meet je op in centimeters.
    Iedere centimeter staat gelijk met 1 Millibar.

Ik meette stationair 12mb, en bij ca 4000 toeren 22mb.
    Dat moest genoeg zijn om dat zooitje aan te sturen..:D
    De (ex)reduceer moest dus zodanig ingesteld worden, dat hij pas bij - (min) 12mb begon te openen.

Tot zo ver de theorie.

Take it to the limit..

De weerbarstige praktijk was natuurlijk weer anders dan die mooie theorie.. :?
    Want wat gebeurde:
    In beginsel werkte het spul wel een beetje, een beetje errug goed zelfs.
    Na een week afstellen en proefrijden was het naar mijn zin. :D

En dan begint het gelazer, want dan gaat bij mij altijd de vraag rijzen: Wat kan ie nog méér?? :P :oops:

Nou, dat liet het spul me snel weten, want toen ik de toevoerdruk opschroefde kapte het er mee..:shock:
    Alleen in de hoge toerentallen begon ie opeens te werken..
    Na weer een tijdje naar dat bewegende plaatje gekeken te hebben zag ik het euvel:
    De toevoerdruk duwt tegen de afsluitklep indien deze dicht is.
    Hoe hoger die toevoerdruk, des te meer kracht moet het membraam uitoefenen om die klep tégen de toevoerdruk open te krijgen.
    Maw: Wil ik erg veel gas gaan toevoeren, dan zal ik een reduceer moeten gaan gebruiken met een groter membraam-oppervlakte, omdat de zuigdruk van de motor dan té gering is om de klep tijdig te openen.
    Ik heb niet erg veel gas nodig, vind het wel goed zo, maar voor mensen die verder willen gaan expirimenteren is het maar ff een tip. :wink:

Bevroren dampgas-tank.

Een tweede euvel openbaarde zich toen ik er deze winter echte afstanden mee ging rijden: De damptank was na ca 150km stijf bevroren..:shock:
    (De tank staat bij mij binnen in de bus opgesteld, op een plek waar weinig luchtcirculatie is.)
    Bijkomend probleem is dan dat de butaan in de LPG niet meer verdampt; na verloop van tijd heb je dus alleen nog maar butaan in de tank zitten die er met geen mogelijkheid meer uit wil.

Voor mensen die hun voertuig alleen zomers gebruiken, én hun tank buiten hebben hangen is er geen enkel probleem.
    Mensen die hun tank binnen hebben staan, krijgen er een gratis airco bij indien ze lange afstanden rijden..:P

Omdat ikzelf het hele jaar in mijn blikkie rij, zal ik over moeten stappen op vloeibaar gas wat dmv een verdamper gasvormig gemaakt wordt.
    Als ik mijn hele systeem áchter die verdamper monteer, ben ik van dit euvel af en kan ik het hele jaar lekker knorren op mijn LPG-injectie-systeempje.

Vuil luchtfilter

Na verloop van tijd vervuilt natuurlijk het luchtfilter.
    Dat betekent bij dit systeem dat er dan meer LPG toegevoegd wordt omdat er dan meer onderdruk ontstaat.
    Ik kan geen andere oplossing verzinnen dan het luchtfilter goed schoon te houden.

Andere ideeën
    Je zou de "regelreduceer" kunnen vervangen door een verdamper/regelaar uit een benzine LPG installatie.
    Of wat dacht je van een naaldafsluiter die bedient wordt door een membraam?

Mijn uitgangspunt is: Geen electronica.
    Maar anders.....:P

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De toeren-geregelde gasinjectie:

Men neme het toerental van de motor én een naaldafsluiter die bediend wordt door een electro-motor.
    Vervolgens bouw je een computertje die de twee aan elkaar verbind.
    Gaat het toerental omhoog, dan gaat de naaldafsluiter wijder open.
    Draait íe stationair, dan is de naaldafsluiter gesloten.
    Indien er geen schakelaar op het gaspedaal gemonteerd wordt, zal hij echter wél LPG blijven toevoeren op het moment dat je het gaspedaal los laat, maar het toerental nog wél hoog is. ( te denken valt hier aan bv bergafwaart rijden)

Onder dit principe valt de Gasotronic-set.
    De set draait alleen op vloeibaar gas, volgens de leverancier kan hij niet op dampgas gebruikt worden.
    De set is ook bruikbaar op vrachtwagenmotoren.
    Ook deze set is RDW goedgekeurd.
    Inmiddels lijkt Gasotronic-Nederland opgeheven.

Vloeibaar gas-injectie:

Het speelterrein van de échte grote jongens zoals Caterpillar etc.
    Via het motor-management-systeem wordt zorgvuldig berekend hoeveel gas er op dat moment toegevoerd kan/mag worden.
    Het gas wordt vloeibaar in de motor geinjecteerd, alwaar het door te verdampen ook nog eens zorgt voor een extra koeling van de inlaatlucht.
    Voor zelfbouwers en camperprutsers een onhaalbare utopie, daarom is het ook niet nuttig om er hier dieper op in te gaan.
    Het is echter wel het systeem van de toekomst die alle andere systemen ver achter zich laat qua toegepaste techniek en instel-mogelijkheden.

Veiligheid en keurings-eisen wbt (zelfbouw)gas-injectie systemen:

Volgens de laatste berichten zit het zo:

Voor "hulpbrandstoffen" is wettelijk (nog) niks geregeld.
    Na inbouw hoeft er geen keuring plaats te vinden.
    U mag het systeem zelf ontwikkelen en/of inbouwen.
    Bij de APK keuring moet alleen gecontroleerd worden dat het systeem niet lekt.
    Voor het veilig functioneren bent u zelf verantwoordelijk.

(Mda Teo Zelf, Camperforum.nl.)

Bedenkingen over LPG-toevoegen:

Zitten er dan helemaal geen verborgen addertjes onder het gras?
    Daar heb ik eens een tijdje over zitten prakkedenken, en dan kom ik op hetvolgende:

Als je het systeem in een antieke motor plaatst:
    Zolang je het over een motor in goede staat hebt, geloof ik niet dat het veel kwaad kan als je tot 10% bijvoegt.
    Dan krijg je een optimale verbranding van de diesel én nog een klein beetje power uit de toegevoegde LPG.
    Ga je meer toevoegen dan die 10% dan begin ik mn twijfels te krijgen of een oude motor daar op lange termijn wel zo blij mee is.
    Mercedes-motoren zijn natuurlijk enorm geknepen in hun vermogen om zo een lange levensduur te verkrijgen, da's waar.
    Maar de meeste motoren in onze bussies hebben al een heel werkzaam leven achter de rug, en dan is nog maar de vraag of alles heel blijft.

LPG=Wondermiddel tegen allerlei kwaaltjes?
    Gehoord en gelezen:
    Goed tegen een blauwe smeeroliewalm.
    Goed tegen rook afkomstig van slechte verstuivers.
    Goed tegen een roetende motor.

Laat ik hier heel duidelijk over zijn: Je motor moet gewoon rookvrij zijn, óók zonder LPG.
    Een smeeroliewalm duidt op z'n minst op versleten schraapveren óf andere problemen waardoor smeerolie in je verbrandingsruimte komt.

Slechte verstuivers verpesten niet alleen het verbrandingsproces, maar kunnen op de lange duur ook nog andere problemen veroorzaken zoals een gat in de zuiger en dat soort grapjes.

Een roetende motor krijgt te kort lucht = teveel brandstof.
    Dat los je niet op door nog meer brandstof toe te voeren.
    Het wordt alleen maar erger daardoor.

Zorg dat je een goede motor hebt indien je aan LPG-toevoeging begint.
    Heb je een flinke carterdruk? Moet je er niet aan beginnen, want een carter-explosie kan het gevolg zijn.
    Tis maar een weetje.
    ~~~~

LPG-toevoeging in de bergen:

Een dieselmotor zonder turbo heeft standaard een luchtoverschot.
    Daarom kun je ook extra brandstof zoals LPG toevoegen zonder dat de motor roet begint te braken.
    Impliceert wel dat een gedeelte van dat luchtoverschot gebruikt wordt wanneer je LPG toevoegt.
    Ga maar na: Er wordt opeens meer diesel verbrand én de LPG ontploft óók nog eens.
    Die extra verbranding heeft lucht nodig.

Wat gebeurt en nu als je de bergen in gaat?
    Hoe hoger je komt, des te lager de luchtdruk is.
    Betekend dat er een kleinere hoeveelheid lucht aangezogen wordt.
    Normaal is dat niet zo heel erg, want omdat je een luchtoverschot hebt, blijft het torretje wel normaal z'n werk doen zonder het uitzicht van achteropkomend verkeer te vernietigen.
    Echter wanneer je LPG toevoegt is een gedeelte van dat luchtoverschot al gebruikt, en zal de motor dus eerder te kort lucht krijgen, danwel gaan roeten.

Wanneer en op welke hoogte dat gebeurt is natuurlijk niet precies te zeggen, want dat ligt aan de staat van je motor én de hoeveelheid toevoeging.
    Maar als ik een gokje waag, dan denk ik dat rond de 1500 meter de meeste LPG-schakelaars wel op de "uit"stand komen te staan, óf dat je het voetje van het gaspedaal moet nemen.
    Maar in beide gevallen moet je dus gewoon verder naar boven sukkelen op je ouwe vertrouwde trage wijze.
    En das best wel lullig als je nou juist een LPG-installatie geinstalleerd hebt omdat je te kort kracht in de bergen hebt..
    Natuurlijk kan je gewoon blijven doortrappen naar boven; de Mercedes-dealer zal ja daar heel dankbaar voor zijn, want handel = handel..:wink:

Noot 22 oktober 2006:
    Als je een verbrandingsdruk-diagram van een diesel bekijkt dan zie je dat er getracht wordt om een soort gelijke druk te krijgen tijdens het hele inspuitproces.
    Ff uitgelegd: Een benzinemotor comprimeert een gasmengsel, wat vervolgens in 1 rotklap ontploft door er een vonk van de bougie bij te brengen.
    Je krijgt op dat moment dus een enorme stijging van de druk.

Een diesel comprimeert slechts lucht, waarna hij over een groot aantal krukgraden een inspuiting geeft.
    Die verbranding loopt dus veel geleidelijker en er is dus niet zo'n enorme piekdruk al bij een benzinemotor.

Maar wat gebeurt en nou als je LPG toevoegt, want dat spul klapt natuurlijk wél bij de eerste de beste onsteking?
    Dan krijg je dus een piekdruk die niet gewoon is in een dieselmotor.

Daarom heb ik m'n twijfels over het toevoeren van grote hoeveelheden lpg in een dieselmotor, zónder dat je het inspuitmoment later zet.
    Zoals je hebt kunnen lezen ben ik zelf al teruggegaan naar max 10% toevoeging, want anders klonk mijn torretje wél errug rauw. (mercedes OM616 met indirecte inspuitng)

Noot2: Ik rij er dus nog steeds mee in de rondte, maar geld besparen doet het écht niet.
    Ok, ik rij nu 85 ipv 80, en tegenwinds zakt hij niet zo snel af, maar van besparing is geen sprake indien ik de diesel- en gaskosten bij elkaar optel.
    In de heuveltjes van Luxemburg scheelde het meestal wél een hele versnelling bergóp, dus da's wel mooi meegenomen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik hoop dat ik met deze late publicatie nog iemand een plezier gedaan heb,

mvg, Leo.:D
    edited October 2006
    Duidelijk informatief verhaal Leo :!:

Was het wachten waard .
  • 0ssie PPO Newbie
    edited October 2006
    nero said:

neen hoor,
    Op de meeting in Zeewolde was er een kamper (mercedes groene, de 1ste in de rij) die een lpg-injectie had.
    Ben wel de naam van de persoon vergeten. :oops: :oops:

Systeem wordt veel gebruikt bij "oudere" mercedessen.

GRoeten,
    Nero

lpg-injectie.

ben al een tijdje aan het rijden met ppo+lpg-injectie.
    en het bevalt tot nu toe uitstekend. kan niet zeggen zuiniger
    maar wel iets meer vermogen wat af en toe goed uitkomt op
    de snelweg! met mijn merc:benz 508d van "82 (camper mobilhome)
    ben ook net bezig met een ww en flink aan het prakkizeren over
    1 of 2 tanksysteem ik gebruikte 80%zbo maar schakel terug voor de
    winter naar pak "m beet 50-50 ben daar nog niet uit.
    nu heb ik die lpg-injectie laten plaatsen bij gasotronic.nl
    de toevoeging wordt computer gestuurd!
    nu even over dat visserkottertje. dus daat staat een lekke gasfles
    in het motorruim! gas zwaarder als lucht waar zit dan de luchtinlaat
    van dat motortje? op de vloer?

grt:jes.
    van meer een lezer voorlopig dan een schrijver!
    ossie
    edited October 2006
    Ik denk idd dat je dat stukje over die lekkende gasfles met een flinke korrel zout moet nemen :wink:
    Maar het is wel grappig verzonnen.
  • Jor= PPO Burner
    edited October 2006
    Bedankt Leo, ik ga maar eens opzoek naar wat reduceertjes
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    [quote=Jor=]Bedankt Leo, ik ga maar eens opzoek naar wat reduceertjes

jor= mocht je d'r vinden zou je dan willen posten welk merk je hebt? ik heb ook al wat gegoogled maar heb nog niet echt gevonden wat ik zoek...

ik zou graag de specificaties eens bestuderen van zo'n ventielen, zodat ik wat heb om aan te rekenen ;)
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2006
    0ssie said:

nu even over dat visserkottertje. dus daat staat een lekke gasfles
    in het motorruim! gas zwaarder als lucht waar zit dan de luchtinlaat
    van dat motortje? op de vloer?

Grinnnn, laat ik vooropstellen dat ik er niet bij was, want zo oud ben ik nou ook weer niet..:P

Toch is het niet helemaal ondenkbaar dat het waar is; de "machinekamers" van die tijd waren amper 2 meter lang en rechtop staan kon je er meestal niet eens..
    Heb zelf een Deutz-Brons 4 cilinder (bj1923) gehad waarbij de inlaten idd maar 40cm boven de vloer zaten.
    Bij sommige oude tweetakt-ploffers zat de inlaat zelfs in de carterluiken.

Als ik dan ook nog denk aan een betrouwbaar verhaal van lekkende benzineblikken (!!!) die ook in een machinekamer stonden..:shock:
    Bekijk het in de geest van de tijd waarin onkunde en plaatsgebrek prominenter aanwezig waren dan zeurende controle-ambtenaren tegenwoordig zijn..:)

Gasotronic: Leuk spul. Maar een beetje errug duur voor die paar procent krachtwinst.

• Jor= PPO Burner
    edited October 2006

Want men neme: Dampgas, 2 instelbare reduceerventielen, een schakelaar, 1 of 2 solenoids, enige meters slang of pijp en heel veel instel-geduld.

Wat voor een reduceers heb jij gebruikt Leo? Het lijkt mij dat het reduceer van een argonfles goed is en ook mooi aftestellen, alleen die zijn zo groot.
    edited October 2006
    wil je weten hoe het voelt om gas-injectie te hebben op je diesel?

Laar je motor draaien, en spuit eens wat startpilot (of remreiniger als je geen pilot hebt) in je inlaat.
    Et voila, gas-injectie!! :o :o

Groeten,
    Nero
  • Bokkum PPO Addict
    edited October 2006
    [quote=Jor=]Wat voor een reduceers heb jij gebruikt Leo? Het lijkt mij dat het reduceer van een argonfles goed is en ook mooi aftestellen, alleen die zijn zo groot.
    image
    Dit is de reduceer die op de gastank zit.
    Staat bij mij nu op ca 450mb, maar is sterk afhankelijk van de lengte én dikte v/d toevoerleiding die naar 't machinekamertje gaat.

image
    Dit is m'n tweede die ik dus op ca -15mb heb staan.
    Dat kan vanwege het veertje wat onder in de reduceer zit, zie de tekening in m'n stukje.
    Is gewoon zo'n ding die je oa gebruikt voor een varkensbrander.
    Een solenoid zit tussen de inlaat en deze reduceer in.

@Nero: Typisch gevalletje van euthenasie-regeling..:P

• Jor= PPO Burner
    edited October 2006
    nero said:

Laar je motor draaien, en spuit eens wat startpilot (of remreiniger als je geen pilot hebt) in je inlaat.
    Et voila, gas-injectie!! :o :o

Groeten,
    Nero

deo of haarlak werkt ook goed
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2006
    [quote=Jor=]deo of haarlak werkt ook goed
    Laten we ff voorzichtig zijn met grapjes omdat er hier ook mensen lezen die alles voor waarheid aannemen:

Vooral haarlak lijkt me wel een leuk middel om je karretje binnen een paar seconden totalloss te krijgen..
    Als ie tóch kapot moet dan weet ik nog wel een paar leuke oplossingen voor je.. :twisted:

Trouwens, de oplossing van Nero (startpilot) is het ook niet helemaal, want dat spul ontsteekt veel vroeger dan dat je inspuiting begint.
    Is errug lekker voor je lagers.

ps Jor=; het antwoord op je vraag staat er al een maand of wat.
    edited November 2006
    ik heb niet gezegd dat het goed is hé!
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    Het is ook maar om een idee te krijgen van hé :wink:

Het is niet de bedoeling om er continu ether of haarlak in te spuiten. Maar het geeft wel een idee over gas injectie.
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2006
    Yo Yo mannen, niet zulke lange tenen hoor..:wink:

Maar als ik nu meteen al onderstaande lees:
    BurnIt said:

Het is niet de bedoeling om er continu ether of haarlak in te spuiten. Maar het geeft wel een idee over gas injectie.

Dan weet ik dat mijn waarschuwing op zijn plaats is, want hij gelooft al dat het kan.. :shock:

Haarlak heeft namelijk de rottige eigenschap dat het lekker wil kleven aan de cilinderwand zodat je kar vastloopt.
    En van Startpilot is de verwoestende werking eigenlijk al bekend sinds het op de markt kwam.
    Beide geven ook totaal geen idee over gasinjectie vanwege de té vroege ontsteking, maar slopen slechts je motor.

Ik heb geprobeerd om een degelijk stuk te schrijven zodat mensen op een veilige manier LPG-injectie kunnen toepassen.
    Wat mij nog rest is om fabeltjes & gevaarlijke proefnemingen etc. tegen te gaan.
    Want voor je het weet begint er weer iemand te zeiken dat LPG-toevoegen levensgevaarlijk is. :?

Da's alles.:wink:

• BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    Bokkum said:

Want voor je het weet begint er weer iemand te zeiken dat LPG-toevoegen levensgevaarlijk is. :?

LPG heeft een veel hoger octaangetal. En brand idd veel beter en is "ongevaarlijk".

Haarlak of ether heb ik zelf nooit geprobeerd (ether alleen om een versleten motor weer op gang te helpen) Remmenreiniger werkt naar mijn idee wel. Dit geeft niet die te vroege ontsteking die ether wel doet.
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2006
    Geen idee wbt remmenreiniger, maar mijn boerenverstand zegt dat de sterk ontvettende werking van dat spul ook niet bepaald gunstig is voor de smeerolie-film op je cilinderwand.

Maar nog veel liever zou ik zien dat die "testjes" met allerlei rotzooi niet plaatsvinden vanwege de onvoorziene effecten.

Als je het nou tóch eens simpel wilt uitproberen dan zou ik eerder denken een soldeerbrandertje waar je het luchtmeng-gedeelte vanaf haalt. (da's dat dikke, holle gedeeltje waar je doorheen kunt kijken en wat meestal slechts met 1 simpel schroefje vastzit.)
    Vervolgens monteer je op de sproeier een slangetje wat je naar de inlaat brengt.
    En dan HEEL VOORZICHTIG het kraantje opendraaien als je motor belast half Max-toerental draait.

• BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    Je kunt ook een spuitkopje van b.v. een haarlakspuitbus op een aanstekervulbus zetten :wink: Dan heb je gewoon butaan gas.

Dat remmenreiniger niet goed is zal ook best, maar men moet ook nooit verder gaan dan een paar spuitjes. Het is puur en alleen om het idee te krijgen.
  • Bokkum PPO Addict
    edited November 2006
    BurnIt said:

Je kunt ook een spuitkopje van b.v. een haarlakspuitbus op een aanstekervulbus zetten :wink: Dan heb je gewoon butaan gas.

Dat remmenreiniger niet goed is zal ook best, maar men moet ook nooit verder gaan dan een paar spuitjes. Het is puur en alleen om het idee te krijgen.

Zo kunnen we natuurlijk wel aan de gang blijven he Burn?.. :?

Je hebt duidelijk totáál geen idee wat gas-toevoeging doet met je motor.
    Ik voorspel je een pleurisherrie én misschien wel motorschade als je die knop van dat aanstekergas indrukt.
    Je kunt zo'n knop errug moeilijk doseren en je hebt al heel snel té veel gas toegevoegt.
    Maar je hoeft me niet te geloven hoor, want het is mijn motor niet.. :twisted:

Verder mag je er van mij part boerenmest inspuiten, want ik ben hopelijk duidelijk genoeg geweest waarom ik waarschuw. 8)

Sign In or Register to comment.