Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mijn schema voor aanleggen 2-tank systeem - please shoot

Tim Livin' and Breathin' PPO
edited March 2007 in Algemene Techniek
Hello ppo,

Ik lees al een tijdje mee, al 1x gereageerd, maar zal nu eerst eens voorstellen.

Ik ben sinds ongeveer 1 jaar nu aan het experimenteren PPO/Biodiesel. Heb zelf een biodiesel stookset gemaakt en ongeveer 10.000-25.000km gereden op biodiesel. Dit was oa in een renault kangoo en later in een saxo.

Een maat van me rijdt ongeveer een jaar met 40/60 PPO/DINO in een opel combo 1,7D, en m'n zwager al een jaar op (eerst mijn biodiesel) nu tank ie in Duitsland. Ik denk dat ie zo'n 35.000 op het goedje gereden heeft. Hij rijdt overigens Peugeot 306 1.9D.

Ik wil nu mijn Saxo 1.5D gaan ombouwen voor PPO, vandaar dat ik jullie ervaring en kennis wil raadplegen. Ik ga een schema maken zoals ik het wil gaan aanleggen, daar kunnen jullie dan eerst een week of wat op schieten. Ik wil gaan ombouwen in de bouwvak, dus heb nog even tijd.

Zal het schema vanavond posten.

Groeten,
Tim
«1

Comments

• smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Welkom Tim!

Ik zie hier een nieuwe enthousiaste PPO het forum binnenkomen :) Ik ben benieuwd naar je schema, zal in ieder geval vanavond even kijken...
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Hallo PPO,

Hier gaat ie dan - Schema versie 1:

image

Temperatuur sensor: Die van conrad met contactuitgang, schakelt bij ingestelde waarde: Http://www.conrad.nl en dan art nr. 195715 - 89

Warmtewisselaar:
    Bijvoorbeeld die van Biodrive: http://www.biodrive.ch/html/umbauteile_1.html

Of die van rijaccijnsvrij lijkt me ook goed:
    http://www.rijaccijnsvrij.nl/Onderdelen/Onderdelen_los.html

3-weg kleppen
    Die van rijaccijns vrij vind ik persoonlijk minder, de hete ppo komt door de spoel. Ook denk ik dat het geen volle doorlaat is.

Die van Sirai lijken me beter:
    http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de/shop/product_info.php?info=p43_Sirai-Magnetventil-3-2-Wege-12-Volt.html

PPO filter:
    Uit verschillende topics lees ik dat hier niet echt een uitgegeten oplossing voor is. Ik denk dat ik een universeel filter ga kopen, een gat in de kop boor en hier een gloeibogie in ga tappen. Deze uitschakelen als de temperatuur sensor de PPO aanzet bij voldoende warmte.
    Goede site voor tanks, filters, isolatie: http://www.bootschappen.nl

Dit zelfde wou ik ook doen met de leidingen naar en van de tank, geisoleerd afleggen met tracing, welke uitschakeld als de temp ok geeft.

Mijn dynamo geeft max 70Amp. 6 meter tracing = 6x9 watt = 54 Watt. P=UxI dus 54=12xI. I= 4,5Amp. Dat moet er best af kunnen in de auto, je rijdt immers ook praktisch nooit met mistlamp, grootlicht, achteruitverwarming etc tegelijk aan.

Tank
    Wel een paar ideeën, nog niet uitgegeten, wil eerst nog eens goed onder de auto kijken of ik iets kwijt kan.

Alle benodigde leidingen natuurlijk isoleren en de voorkant van de pomp (radiateurzijde).

Please, shoot....sta open voor alle kritiek!

Cheers Tim

Martijn, geweldig, je topic, zal een dergelijk verslag proberen te maken, ook zou ik graag een keer bij je in grunnin' komen kijken, start the SAXPPO.
    edited June 2006
    Hello,

Ik lees net in een ander topic van de shop:

http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de

Dit ligt vlak bij m'n zwager, en is nog goed-koop ook.

Groeten,
    Tim
  • JPH PPO Newbie
    edited June 2006
    Hallo Tim,

Leuk bezig, zo zien we het graag. :D

Vraag me af of de temperatuur sensor op de goede plaats zit. :roll:
    Ik neem aan dat hij ervoor moet zorgen dat het systeem over schakelt op PPO als de temp voldoende is. Maar als de kleppen op diesel staan stroomt er dus ook geen PPO langs de sensor.
    De sensor zou in dat geval de temp van de warmtewisselaar moeten meten.

Ik kan het mis hebben maar wie het weet mag het zeggen. 8)
    edited June 2006
    JPH,

Daar heb ik ook een tijdje over zitten denken, maar als ik schakel als de WW op temperatuur is, dan heb ik nog steeds een stuk leiding en een PPO filter vol koude PPO. Ik wou het filter voorverwarmen en de leiding met tracing bekleden, dan wordt deze ook warmer, en krijgt de pomp met de eerste PPO maar even op z'n donder.

Of er moet nog een klep tussen, met een pomp die eerst PPO circuleert.

Wel denk ik dat de leiding van de WW --> PPOFilter --> Pomp zo kort mogelijk moet zijn. Of kan ik het filter beter op een andere plaats doen?

Graag jullie reactie,
    Tim
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    WW zou ik eerder te groot dan te klein kopen (misschien ook van Emrich?). Je hoeft dan niet te isoleren tot in het oneindige.
    Bij mij gaat de PPO koud door een dieselfiter, werkt prima. Voordeel: pomp krijgt minder koude PPO voor z'n kiezen.
    Ik zou de kleppen ook niet tegelijk schakelen. eerst de aanvoer, een tijdje later de retour. Anders pomp je steeds een halve liter PPO bij je diesel, of een halve liter diesel bij je PPO (inhoud van je pomp).
    Met een thermometer op je retour kun je dat leuk monitoren.
    edited June 2006
    Waar wil je die temp.sensor op instellen? 50 gr.? Misschien haalt je tracing dat niet in de winter. Beter overschakelen als je koelwater op temp. is.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Hee Tim

Je hebt er zin in zie ik en je motiveert me !
    Eindelijk weer is een serieuze ombouwer die niet lult over geld maar gewoon met een bouwtekening komt.

Ziet er goed uit ik moet er eerst beter naar kijken voordat ik iets wil zeggen erover.
    In ieder geval ziet je plan er goed uit.
    Spullen bestellen bij de duitsers is meestal 50 % goedkoper ....
    Gewoon lekker bestellen en beginnen !
    Maak je wel veel mooie fotos voor ons daar houden we van.

Groet

Drappie
    :wink:
    edited June 2006
    Hee Tim,

Als je op temperatuur wil schakelen wanneer de PPO te warm zou worden ( gebeurt dus zelden tot nooit) dan moet je een extra klep aanschaffen.
    Op die klep monteer je een bi metaal schakelaar van conrad voor 3 euro.
    De ze schakelt open bij 65 graden en dicht bij 75 graden.
    Aflezen kan helaas niet op deze optie, daarvoor moet je een extra temp sensor kopen die exact hetzelfde is als je sensor op je blok (sloop).
    Met een wipschakelaar kan je dan kiezen tussen je watertemp op het blok en de temp in je WW of klep of leiding.

Het plaatsen is misschien lastiger maar het aflezen is daartegenover veel makkelijker. Je gebruikt tenslotte maar 1 klok in je dashboard daarvoor.

Voor de rest weet ik niet wat die tracing is ... is dat nieuw ?

Nou voor nu was dat het wel .....

O jas i.p.v WW van Biodrive zou ik een normale platenwisselaar nemen van emrich ..... volgens mij heeft die meer capacteit, weet ik niet zeker hoor.

:arrow:
    edited June 2006
    Die van mij is van Emrich, haalt makkelijk de 90. Daarom heb ik dus een WW-bypass gemaakt om de temp weer omlaag te krijgen. Problemen met te koude PPO zal ik nooit hebben :)
    edited June 2006
    Heb jij de allergrootste Carlo ?

Die heeft APK 'tje ook ......

:lol:
    edited June 2006
    Die van 3,7 kW heb ik hoefde toen geen versandkosten te betalen dus keuze was snel gemaakt.....
    edited June 2006
    Hey Ppo'rs,

Carlo: Ik zou de kleppen ook niet tegelijk schakelen.

Idd, daar had ik nog niet over nagedacht, misschien op te lossen met een vertraagd opkomend relais? Iemand suggesties? Ik ken ze alleen uit de besturingkastenbouw.

Mbt de WW, zal em niet te klein kopen. Eerst eens uitrekenen hoeveel diesel er max door m'n torretje gaat.... Weet iemand de verhouding lucht/diesel per liter motorinhoud?

Carlo: Misschien haalt je tracing dat niet in de winter.

Het doel van de tracing is het voorkomen van klonten in de leiding bij koud weer. Zodra de motor warm is, zou de retourstroom de leidingen warm moeten houden, dan kan de tracing uit. Leidingen onder de auto wil wel isoleren. Dan kan het toch wel, uiteindelijk moet de WW het werk doen, niet de tracing. Of zijn er andere manieren?

Lord Drappo: Voor de rest weet ik niet wat die tracing is ... is dat nieuw ?

Tracing is soort verwarmingslint, net als elektrische vloerverwarming. Heb niet niet echt een adresje waar je goedkoop aan tracing kan komen. Ik heb helaas geen afleesbare temperatuurmeter in het dashboard. Alleen een alalrmlampje als het te heet wordt.

Met betrekking op je probleem met het (zelden) te heet worden van PPO, je zou ook een schuifafsluiter (Wildkamp.nl artnr.640476) in de koelwaterleiding kunnen zetten. Kost maar 5 euries en je kan hem dan traploos inregelen, bijvoorbeeld in de winter iets verder open.

Ik zal vanvond m'n schema aanpassen met de nieuwe info, dan post ik em weer!

Groeten,
    Tim
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited June 2006
    Misschien heb je nog wat aan mijn ombouwschema!

Bij starten op diesel gaat ook de elektrische pomp lopen, deze pompt de ppo in een gesloten kring door de warmtewisselaar en ppo filter.
    Nu wordt de ppo voorverwarmd tot ca 45 graden, daarna automatisch overgeschakeld op ppo, retour kotrtgesloten met oventrop onluchter.
    45 graden is eigenlijk nog te laag, maar de ppo wordt ook gemengd met de nog aanwezige diesel.
    Als de temperatuur te hoog wordt gaat de extra klep open en loopt de retour van de ppo naar de tank (de flow is nu ca 5x zo groot dit koelt echt goed af, daalt de temperatuur weer dan wordt de retour weer kortgesloten)
    Als je een eind gereden hebt en je komt in de file, gaat de temperatuur van de ppo bij mij zeer snel omhoog.

http://www.freewebs.com/beribrajo/twee%20tank%20systeem.jpg

Als je nog vragen of opmerkingen hebt hoor ik het wel

Brajo
    edited June 2006
    Ok een slang in slang ww koop je bij dieselumbau ...

De retour moet je kortsluiten en om schuim en lucht te voorkomen moet je een ontluchter plaatsen of de retour open gooien ..

APK heeft geen ontluchter maar heeft ook nooit problemen met lucht.
    Hij doet iets met de retour die open gaat bij 65 graden, ik moet me er nog een keertje in verdiepen.

Met een TOC Uno heb je in principe geen retour meer nodig.

De warmteafgifte voor een platenwisselaar is verschillend, het verbruik van je auto bepaald welke WW je zou moeten nemen.

Ben benieuwd naar je schema 2

edited June 2006
    Hallo,

Morgenavond nieuwe schema, ben net thuis....

Ok, ben druk aan het rekenen geweest om erachter te komen wat de flow is van m'n torretje....vastgelopen door moeilijk denken. Stel ik rij 100km/h gemiddeld. Saxppo rijdt 1:20 dus 100/20= 5 liter/uur. Easy...

Om 5 liter water te verwarmen is 0.369kWh nodig. http://www.lenntech.com/calculators/energie-kosten.htm

Nu kan ik alleen geen getallen vinden voor de warmte opname ppo vs water, iemand suggesties?

Tim
  • Knutsel PPO Newbie
    edited June 2006
    Zoek eens op soortelijke +warmte op dit forum, daar staat zoiets :arrow:
    edited June 2006
    Hey ppo'rs,

Hier het nieuwe schema, eerst wat vragen en opmerkingen:

Carlo: Probleem opgelost om de retour later te schakel op 1 schakelaar. Ik heb een opkomend vertraagd relais gevonden bij Conrad. Hij staat als nr 7 in het lijstje. Ik denk niet dat ik zo'n grote WW nodig heb, de Saxppo rijdt ongeveer 1:20. Om dan een hele dikke WW te kopen? Wat is jouw verbruik?

Brajo: Ik kan je tekening niet zo goed lezen, zal hem es groot plotten. Heb je em ook als .dwg?

Lord Drappo:
    Met betrekking tot de retour en de ontluchting ervan, ik wou deze retourstroom eigenlijk gebruiken om de aanvoerleiding en de tank warm te houden als het buiten koud is. Dit kan namelijk niet als je deze kortsluit met zo'n ontluchter. En de tracing krijg het waarschijnlijk wel vloeibaar, maar niet warm. Dan moet er zwaardere tracing bij om, zwaardere omvormer etc... Gaat weer ten koste van een boel andere dingen.

Ik wou er eerst vanuit gaan dat de aanvoer niet te heet wordt. Dan zou ik eventueel nog een regelafsluiter in de koelwater leiding voor de WW kunnen zetten. Mocht dat ook niet werken komt er een bi-metaal met extra bypass in het schema!

Het probleem van de temperatuur sensor op de verkeerde plek heb ik denk ik opgelost met het idee van Brajo. Voor het overschakelen wel flow tot aan de 3-weg klep met een extra pompje en klep. Zo verwarm ik ook direct de aan- en afvoerleiding. Zou de tracing bv alleen als het echt koud is via een stekker en tijdklok in de garage even aanmoeten 's ochtends. Nee, kan ook niet, als je ergens een halve dag staat heb je geen 230V naast de auto, schakelen op 12V en 230V, ook weer opgelost?

image

De relais-tjes bij conrad, slanglemmen ed gewoon bij de lokale gereedsschapshop (lasaulec)
    Isolatie bij bootschappen.nl (platen) en de buisisolatie gewoon bij de bouwmarkt
    Tracing heb ik via het werk.

Cheers,
    Tim
    edited June 2006
    Hallo ppo'rs,

Ik krijg even geen commentaar meer op het schema, maar is dit de goede manier?

Ik heb nog een vraagje over de WW. Ik lees op verschillende plekken dat je een t-stuk in de verwarming zet. Begrijp ik dan goed je je gewoon een aftakking maakt ipv de aanvoer onderbreekt?

Met t-stuk: aanvoer - ww in en kachel in parallel - ww uit en kachel uit parallel - retour.

Of: aanvoer - ww in - ww uit - kachel in - kachel uit - retour.

De laatste lijkt mij een beter resultaat geven mbt het opwarmen van de ppo, maar gaat iets ten koste van de verwarming.

Volgens een kennis van loopt bij een saxo de verwarming bij een saxo altijd (kachelradiateur is altijd warm), dus hoeft ie niet parallel.

Toch?

Cheers Tim.
    edited June 2006
    Moet je even kijken; zeker weten of de stroming naar de kachel altijd open is.
    Is dat niet zo, moet hij zowieso parallel.
    Is dat wel zo en je zet hem in serie word de weerstand erg hoog en krijg je het swinters misschien niet meer warm in je auto. Zet je hem parallel word de weerstand verlaagd etc en bla en bla. Om kort te gaan; dat moet je dus uitproberen.
    Die extra pomp is dus alleen om ook je filter te kunnen verwarmen hé?
    Ziet er allemaal ingenieus uit.
    Oh ja, mijn bus rijd 1 op 10. Maar een half jaar geleden had iedereen op deze site het er alleen nog maar over hoe goed ze wel niet konden isoleren en zo, daarom zeg ik pak eerder een te grote WW als een te kleine :roll:
    edited June 2006
    Carlo,

We hebben hier op het werk van die temperatuur "pistolen", kun je met een lasertje de temperatuur meten van een object. Zal bij de bouw dan maar gaan uitproberen wat het beste is.

Die extra pomp is dus alleen om ook je filter te kunnen verwarmen hé?

Jah, en hij pakt de retour ook direct, ik wil de aanvoer en retour in één bundel leggen, zodat de aanvoer ook een beetje voorverwarmd word.

Ik ga idd een grote WW halen, maar denk wel dat 3,7 kW een beetje overkill is (rij 1/20). Ik denk dat 2,5 al zat is voor de Saxppo. Ik wil de temperatuur gaan regelen met een schuifafsluiter. Dan heb ik misschien geen bypass nodig.

Is het misschien nog slim om tijdens het opwarmen van het filter een loop aan te leggen ipv het terug te voeren naar de tank?

In principe zou het niet veel uitmaken, want als de motor op temperatuur is, krijgt de WW het sowieso warm, dat kun je de eerdere ppo wellicht beter retour tank doen voor de warmte?

Cheers,
    Tim
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Carlo said:

Oh ja, mijn bus rijd 1 op 10. Maar een half jaar geleden had iedereen op deze site het er alleen nog maar over hoe goed ze wel niet konden isoleren en zo, daarom zeg ik pak eerder een te grote WW als een te kleine :roll:

Toen was het WINTER !!!

En dat was meer afschermen tegen de rijwind, je WW wordt zowiezo wel warm maar als je pomp (zoals bij mij) recht voorop het blok (in de wind) zit en daar gaat een windkracht 11 van -5 graden langs dan koeld de pomp harder dan hij door de warme PPO (80 graden) via de aanvoerleiding verwarmt kan worden (te lage doorstroom snelheid). Hoe groot je WW is maakt dan niet uit.

Momenteel heb ik ook 3kwart van mijn isolatie weer weg. Zomers is het bijna niet nodig.
    edited June 2006
    Beste Tim,

Ik ben nu bezig met een KGR die op temperatuur schakelt.
    Waarom ?

De kleppen, de Facet pomp, en de Oventrop TOC Uno hebben arbeids temperaturen rond de 60-80 graden.
    Als je de spullen correct inbouwt en isoleert en met nauwkeurige meetapperatuur je metingen verricht, kom je tot de ontedekking dat die temp wel bereikt wordt.

Het hele handeltje wordt bij mij pittig heet.

edited June 2006
    Overigens denk ik dat je je tweede pomp pas vlak voor het overschakelen hoeft aan te zetten, je hoeft immers alleen je filter van warme PPO te voorzien. Misschien is 10 s. al genoeg (hangt natuurlijk van het debiet van die pomp af). Dan is een loop ook niet nodig. Je pompt immers hete PPO zó uit de WW het filter in.
    2,5 kW is zeker genoeg.
    Wanneer begin je met bouwen :?:
    edited July 2006
    Hey,

@Drappie: Ik denk toch stiekum aan een KGR met TOC uno. Hebben jullie ervaring wanneer je drap vast wordt in je leidingen? Ik zou bv die tracing die ik aan de aanvoerleiding knoop apart kunnen schakelen (alleen als het bv onder de 4 graden is). Ennu, heb je een schema van jou kgr systeem?

Ik zal m'n schema aanpassen en weer posten, heb inmiddels 4 temp sensors erin gezet....mag wat kosten :o wil het mooi en degelijk hebben. Kan ik een mooie tabelletjes posten met verschillende temperatuur ervaringen.

@Carlo: Idd, dan hoeft de pomp in eerste instantie ook geen hele dikke ppo te verpompen. Ik kan hier eenzelfde opkomend vertraagd relais voor gebruiken. Dus bijvoorbeeld: eerste 120 seconden dino --> dan 120 seconden met pomp en bv KGR alla Drappo --> PPO. Alles even afhankelijk van de temp natuurlijk.

Ik ga ombouwen na de bouwvak, heb nog zo'n project, een '79 camper, welke eerst klaar moet. Interieur moet er weer in, laatste stukken spuiten en de motor weer opbouwen. Nog 4 weekjes dus, dan op vakantie, dan ombouwen. (De Missus wil ook graag een andere schutting, pergola, oprit moet gestraat worden, vijver moet nog dicht (kleine terrorist begint te kruipen), etc.

Cheers,
    Timo
    edited July 2006
    Hallppo,

Ben bezig met het maken van schema versie 3.

Weet iemand of deze pomp:

http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de/shop/index.php?cat=c1_Kraftstoffpumpen.html

ook een ingebouwde terugslagklep heeft? Of dat het bv een membraan pomp is? Het gaat me erom, dat wanneer hij niet aanstaat, er geen ppo door kan stromen.

Groeten,
    Timo
    edited September 2006
    Lui,

@Drappo: Die Facet pomp, kun je daar ook doorheen blazen als ie uit staat?

Ik ben m'n verlanglijstje aan het afmaken, en het definitieve :shock: schema nog es posten….. en dan jawel…. bestellen. Moet alleen nog een oplossing bedenken voor m’n 2e tank.

Ben momenteel weer de laatste biodiesel aan het opstoken. De motor takt iets meer, en ik ruik het ietse (werd naar gevraagd op de meeting).

Cheers,
    Tim

(en ik heb al een loodsje om in de te sleutelen :D )
    edited September 2006
    Ik weet het niet .... als ie binnenkort gedemonteerd is laat ik het je weten ok ?

Groet

Drappie
    edited September 2006
    Ennu,

Ik ben nu bezig met een KGR die op temperatuur schakelt.

Heb je dit al klaar gekregen? Ik begrijp dat je dus je kgr wilt bijpassen als het zwikje goed op temperatuur is, en dus alsnog een retour naar je tank gaan schakelen?

En die Poelheizer van je, is dat dezelfde (of goed vergelijkbaar) als die van pflanzenoeltechnik-emrich? Ik zit er aan te denken alles daar te bestellen.

Cheers,
    Tim
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Tim said:

En die Poelheizer van je, is dat dezelfde (of goed vergelijkbaar) als die van pflanzenoeltechnik-emrich?

Dat is hem :wink:
    edited September 2006
    De voorbereiding loopt door..

Alvast een shot van de ruimte, waar gaat dit allemaal in hangen. Martijn van D. heeft het goed voor elkaar, maar waar hij zijn spulletjes heeft zitten, is bij mij de boel volgebouwd met airco apps....

Rechtsonder (bij de accu) heb ik nog wel wat ruimte, maar dit ligt totaal niet in lijn met de routing van de warmte/ppo leidingen.

See foryour self:
    image

Iemand een gouden ei?
    Tim
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Gewoon de onderdelen die erin moeten komen, erin zetten, alles vastzetten en dan de darmpjes aansluiten en wat isoleren. Niet zoveel 'kak' aanhangen en gewoon rijden!! Erover blijven lullen op een forum maakt niet dat je auto op ppo gaat rijden. Gewoon inbouwen en gaan met de banaan!!
    Wel vreemd dat het onder de kap zo vol zit. Ik heb een C15, met VISA voorkant dus en ik heb massa's meer plek dan jij. Is dat ook een 1.8D?

Greetz
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Dat houdt niet over :lol:

Heb je onder de koplampen geen ruimte?
    Valak bij de radiator aan de onderkant? (wel onhandig)
    Niet het je van het, maar achter het dashbordkastje?

Misschien kun je de luchttoevoer van de motor wat omleggen? Met een dikke buis/slang? Dan krijg je misschien wat meer ruimte?
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited September 2006
    soapwater said:

Is dat ook een 1.8D?

1.5D
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Die slang die van de voorkant naar naar de luchtfilter gaat, zou je kunnen weglaten. De luchtfilter zuigt dan geen 'frisse' lucht meer aan, maar lucht uit het motorcompartiment. Ik denk niet dat dat enige invloed zou hebben op de prestaties en je hebt weer wat ruimte bij...

Greetz
    edited September 2006
    Lui,

Nope: het is een 1.5D. Deze blokken zijn niet zo groot, maar de motorkap is wat korter. Ze hebben zelfs het ruiterwisser motor in de regengoot geplaatst en er een regenhoes omgedaan. Ik heb Airco (links van het blok), ABS (achter de accu), stuurbekrachter (rechts naast inlaat). Ik geloof dat er onder de accu nog wel wat ruimte is, al zit daar ook de koppelingskabel in de weg.

@Burnit: Achter de radiator is wat plek, wellicht voor de kleppen, omdat ik die ook zo dicht mogelijk bij de pomp wil hebben. De radiator zit wel wat verder naar achteren, omdat er ook nog een radiator van de airco voor zit. Achter het dashbordkastje zit de condensor van de airco, de inhoud van het kastje is ook kleiner dan bij een Saxo zonder airco, die heb ik ook al eens gehad. Onder de koplampen zit de balk.

@soapwater: Jah! Ik was net autowassen, moest wachten, dus even de kap omhoog. Ik had zelf het idee om het luchtfilter te verwijderen en de slang door te lussen, en dan aan de voorkant, de frisse kant, een standaard K&N filtertje erop.

Ik hou er niet van om de standaard van de auto aan te passen, maar dit levert veel ruimte op en ik kan het zo weer origineel maken. Weer een probleempje opgelost lijkt me zo. De airbox gaat eruit.

Cheers,
    Tim
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Full Options heeft dus ook zijn nadelen :wink:
    edited September 2006
    Fully,

Full options is fijn, maar soms wil je meer... :D

Drappie: Vergeet je me niet?

-@Drappo: Die Facet pomp, kun je daar ook doorheen blazen als ie uit staat?

- Drappo: Ik ben nu bezig met een KGR die op temperatuur schakelt.

Cheers,
    Tim
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Tim,

Ik heb ff zitten turen, kan je je accu niet draaien?? Er zit een randje ruimte rond je dat ding en hij is op het zicht net niet vierkant. Oftewel, je krijgt net iets meer ruimte ernaast voor een paar leidingen.

In combinatie met het weglaten van je airbox moet je dan een WW kwijt kunnen. Als je die bij het inbouwen al afschermt van de rijwind, krijg je aan de onderkant al een beetje warmte van je motorblok mee en je zit net na je opvoer-balgje, dus lekker dichtbij. Dan kan je geisoleerde leidingen achter je verstuiverleidingen langs laten lopen, ook al lekker uit de wind.

Wat moet er verder nog allemaal inkomen, een poelheizer las ik volgens mij. Die kan je dan aan een beugel die onder 2 kop-bouten hangt monteren, zo ver mogelijk naar onder, zodat die achter je pomp uit de wind zit.

Electra kan je tot slot overal kwijt :)
  • mennomenno Webmaster
    edited September 2006
    Op verzoek even wat berichten verwijderd om de discussie helder en on-topic te houden.
    edited September 2006
    Mede lotgenoten,

M'n verbeterde opzet: voorverwarmd ppofilter, ww, wt2 en een loopje wanneer de motor koud is met een facet. Zodra de 65+ bereikt is -> automatic ppo. Elektrische schema's komen ook, eerst maar es bestellen.

@Drappo: Ga er even vanuit dat een facet geen doorvoer heeft als ie uit staat, blazen bitte :lol:

Ik heb ook al een 600Liter ibc op de kop getikt. Saxo mag 700 trekken, dus dat komt mooi uit.
    @smul: Kom ik em de eerste keer bij jou vullen, aight?

Hier ist ie dan, een nieuwe versie: Ben benieuwd of jullie nog verbeteringen hebben!!

image

Cheers,
    Tim
    edited September 2006
    Yo mijn antwoord is weggehaald, dus ik herhaal het even.

Ik weet het niet ....

Groet

Drappie

edited September 2006
    Zo,

Het worden zelfs 2 IBC's van 600 liter. Vanavond ophalen.

Niemand wat aan te merken op m;n schema? Bah, nu moet ik gaan bestellen, gedaan met de schema pret...... :lol:

Cheers,
    Tim
    edited September 2006
    Ziet er goed uit.
    Alleen hoe je die lightreminder hebt aangesloten snap ik niet.
    Gr
    edited September 2006
    Hoi Tim,

Vandaag op de in geblazen die was open zonder stroom en de out was dicht.
    Dus kennelijk kan er niets terugstromen maar wel doorstromen.

Lekker vaag he ..

Groet

Drappie
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2006
    Hoe hangt die Toc Uno er nu in?
    Een Toc heeft toch drie aansluitingen?
    Nu lijkt het of er maar twee gebruikt gaan worden.
    Heeft dit een reden?
    edited September 2006
    Tim

Die Facet pomp die moet je beschermen met een brandstoffilter, dus eerst de tank dan het filter ( verwarmt is voor APO het allerbest) dan de pomp dan de TOC of een klep ...

Die Facet moet je ook op een bepaalde manier monteren en afzekeren.
    De Facet moet eigenlijk op je tank of ernaast maar niet verder.
    Voor de APO ist 8-10 mm din ( binnenmaat) vereist.

Een afwasbaar voorfilter na de tank is wat mijn ambitie is, dan wissel ik minder dure brandstof filter en wat vaker was ik dat afweasbarevoorfiltertje even af.

Groet

Drappie
  • BrajoBrajo PPO Burner
    edited September 2006
    Hoi Tim

Mooi schema!

Alleen ik weet niet of je ook PPO terug wilt laten lopen bij omschakelen van PPO naar diesel, dus de retourklep een tijdje open laten staan naar de PPO tank.
    Zoals je het nu getekend hebt zal de TOC uno blokkeren (rucklauf > tank) zit volgens mij een terugslagklep.
    Ik heb hiervoor een extra 2/2 klep en retourleiding naar de PPO tank gemonteerd.

Facetpomp kun je ook voor het PPO filter zetten (heb je gelijk een opvoerpomp) en op de plaats van de facetpomp een terugslagklep.
    Werking blijft hetzelfde, alle de pomp moet nu wel altijd aanstaan als je op PPO rijd.
    edited September 2006
    De Facet pomp moet voorgefiltert worden dat staat duidelijk in de handleiding en montagevoorschriften.
    De Facet dient ook als opvoerpomp en niet als hoofdbrandstofpomp dus ik begrijp je niet Brajo kun je dat uitleggen ?
    Want de pomp staat altijd aan op PPO anders loopt de motor niet meer.

:lol:

:arrow:
    edited September 2006
    En Tim,

Je hebt inderdaad geen retour op je TOC dus op temperatuur je GKR afsluiten en de retour openen is er dan niet meer bij.

Je Poelheizer en je 2,5 kw ww moeten in je KGR loop zitten.

Gewoon bestellen want je schema heeft niets te maken met je boodschappenlijstje.

Groet

Drappie
Sign In or Register to comment.