Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

koud geperste koolzaadolie

jaques PPO Burner
edited June 2006 in Olieen
Heren,

Vraag : Wat kost ongeveer gemiddeld 1 liter koolzaadolie? Ik heb een adresje waar het 0,79ct kost. Is dit ongeveer de richtprijs of weet iemand een goedkoper adresje..

Comments

  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2006
    De prijs van koolzaadolie ligt ergens in de buurt van 60 cent ex btw bij bedrijven, die door van Geel vergunning hebben het spul belastingvrij te verkopen.
    Betere suggestie: koop VWO. kost (bij mij) 45 cent per liter aan de vaste wal en 40 cent per liter op Texel. De prijzen van andere VWO leveranciers (GKR) liggen op hetzelfde nivo.

    Niek
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    WVO kan op lange termijn wel schadelijk blijken voor de motor...
    Op welke termijn, daar heb ik ook nog geen antwoord op gekregen en als die termijn langer is dan de levensverwachtingen van mijn dieseltje, ga ik binnenkort ook aan het filteren...

    Ik betaal €0.75/l voor koudgeperste koolzaadolie.

    Greetz
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Waarom zou SCHONE :!: WVO slechter zijn voor de motor?

    Veranderd de samenstelling v.d. olie dan wanneer je het een aantal keer verhit tot pakweg 180 graden?
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2006
    Zeepwater,

    In sommige publicaties lees je, dat VWO minder goed zou zijn voor de motor dan koolzaad. Ik ben daar nog niet van overtuigd. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad. Een vriendje van mij verbruikt zo'n 3000 liter per jaar en ook daar geen problemen.
    Ik ben nog steeds op zoek naar iemand, die mijn VWO kan analyseren en vergelijken met koolzaad.
    Als je zelf gaat filteren: vergis je niet in de aandacht, die het proces nodig heeft om tot een goed resutaat te komen (heb je mijn beschrijving gelezen ??). Als je zelf filteren te ingewikkeld/te veel werk vind, kan ik het ook voor je doen. Als je dat wilt, stuur dan een PM.

    Niek
  • jaques PPO Burner
    edited June 2006
    soapwater said:

    WVO kan op lange termijn wel schadelijk blijken voor de motor...
    Op welke termijn, daar heb ik ook nog geen antwoord op gekregen en als die termijn langer is dan de levensverwachtingen van mijn dieseltje, ga ik binnenkort ook aan het filteren...

    Ik betaal €0.75/l voor koudgeperste koolzaadolie.

    Greetz

    Mag ik eventueel het adres van deze leverancier>?

    Ik ga niet kiezen voor vwo, puur omdat het niet schoner kan zijn dan koud geperste koolzaadolie. Je mag me ook eventueel een pm berichtje sturen.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    BurnIt said:

    Waarom zou SCHONE :!: WVO slechter zijn voor de motor?

    Veranderd de samenstelling v.d. olie dan wanneer je het een aantal keer verhit tot pakweg 180 graden?

    Die discusie wordt hier al gevoerd dacht ik.

    Ik heb niets tegen WVO hoor :lol: , ik ga er binnenkort ook tegenaan omdat het toch een zinvolle manier van recyclage en een goedkoper alternatief is voor PPO. Mijn plan is wel om PPO bij te mengen (50% gok ik). Ik ga niet grootschalig filteren maar gewoon wat frituurolie filteren die ik van kennissen krijg. Anders loopt het al snel uit de hand en heb je er een zelfstandig bijberoep bij.
    @Niek: Ik heb je berschrijving grondig gelezen, waarvoor veel dank trouwens. Ik bewonder de gedrevenheid en de grootschaligheid waarmee je dit hebt aangepakt. Een echte 'fabriek'. Een mooi plan. Maar zoals ik al zei ga ik het zelf wat kleinschaliger aanpakken omdat het slechts voor enkele auto's zou zijn die niet zoveel km's rijden.
    Als je wat dichterbij zou wonen, zou ik zo WVO bij je komen halen maar honderden km's rijden om te tanken, dan is het ook niet zinvol meer hé... Je zal heus wel een afzetmarkt vinden. :wink:
    Jaques said:

    Mag ik eventueel het adres van deze leverancier>?

    Ik ga niet kiezen voor vwo, puur omdat het niet schoner kan zijn dan koud geperste koolzaadolie. Je mag me ook eventueel een pm berichtje sturen.

    De leverancier woont in Bierbeek (BE), hij komt langs op dit forum onder de naam 'ookjan'. Maar ik vermoed dat er dichter bij huis voor jou wel een leverancier te vinden is...

    Greetz
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    BurnIt: Als gebruikte olie GOED wordt schoongemaakt kan er op gereden worden. In Zwitserland staat zo'n fabriek die dat doet. Rijden een kleine honderd vrachtwagens op. Kunnen met een pasje tanken. Heb er wagens voorbij zien komen die er al meer dan 100.000. liter (!) getankt hadden. De olie wordt er niet alleen gefilterd, maar ook "schoon" gewassen. Men wil graag naar Nederland komen, maar doet dat niet omdat "financiën" hier geen accijnsvrijstelling wil geven. Men vindt deze markt te klein en niet interessant.
  • soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Het zou er niet om gaan 'hoe schoon' de olie is. Dat is natuurlijk belangrijk, maar het zou eerder gaan over de hoeveelheid 'nitraten' (of ben ik even mis?) in warmgeperste olie die 'aankoeking' van de verstuivers zouden veroorzaken... Ik krijg van niemand een duidelijk antwoord, dus ga ik het maar even proberen.
    Het probleem is dat je niet kan zien wat de invloed op de verstuivers is en dat je niet weet hoe ze er aan toe zijn voor de test.
    Het laten testen van 4 verstuivers alleen kost al €100. Ik wil dus niet weten hoeveel het vernieuwen ervan mag kosten...

    Greetz
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    aan soapwater:

    Welke verstuivers heb jij wel? Commonrail ?
    Anders kan het wel veel goedkoper!!!
    ALs het gewone verstuivers zijn, dan mag je rekenen op een 25 euro samen!!!!! LET WEL: dit is enkel testen!! Niet afregelen indien nodig of ultrasoonreinigen of revisie.
    Wil je een goede revisie en aanpassing van druk kost het je zo'n 60 euro samen.!! Das nog altijd veel goedkoper dan wat jij zegt.

    Bij 2traps- of commonrailverstuivers betaal je wel meer. Is veel meer werk aan, en moet je gespecialiseerd materiaal voor hebben.
    2-traps volledig gedaan: 80 euro. (ongeveer)

    Vakwerk is niet altijd zo duur als je wel denkt!!!
    Maar dan moet je niet naar een gewone garage gaan!!
    Elk z'n vak hé.

    Groeten,
    Nero
  • ook jan PPO Burner
    edited June 2006
    dag,
    ik heb mijn mercedes verstuivers[1981] laten testen en druk laten verhogen[ tot 135]
    omdat ze er dan toch uit waren heb ik ook de compressie laten meten van de motor.

    samen 360 euro betaald,

    mag je reclame maken op it forum Nero???
    anders geef uw adres eens.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    hallo Ookjan,

    Ik werk voor een baas (veel te duur alleen).
    Daarom liever geen naam en toenaam en adres op forum.
    Je weet immers nooit, dat dit aan m'n baas z'n oren zou komen.
    Ik mag wel werken voor mezelf en wat voor anderen, maar toch niet teveel en zeker niet onder de prijs!! (is natuurlijk wel begrijpelijk)

    Dus geen reclame.

    Wie me nodig heeft, weet me wel te vinden met een mailtje of een post.
    Daarna zien we wel verder.

    Groeten,
    Nero
Sign In or Register to comment.