Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Renault Master T30D defect na zonnebloemolie, HELP!

breinbrein PPO Newbie
edited July 2006 in Renault
Hallo,
Ik heb vrolijk 15 liter zonnebloemolie in 30 liter diesel gemikt en ben gaan rijden.
Het rook lekker en reed nog 5 km. Toen stopte ie er acuut mee en is ook niet meer te starten.
Ik heb toen de inlaatslang losgemaakt en geprobeerd verse diesel in de pomp te krijgen en zelfs carburateurreiniger aangesloten op de aanvoerslang.
Maar het pompt niet meer(zuigt niets meer aan), de filter was nieuw en die loopt eigenlijk gewoon door, daar is niks mis.
Als ik één van de dieselstangetjes naar het blok losmaak komt daar ook niets uit als ik start. (Hij pompt ook niet uit)
Mijn conclusie is dat ik de pomp kapot heb gemaakt. :cry:
Wie heeft een goed idee of een tip waarmee ik revisie of een garage overbodig maak? :idea: :lol:
Het is een lucas/cav pomp, bestaan er ook boschpompen voor de T30D uit '92?
Ik las dat lucas niet geschikt is voor ppo, en elders weer dat 30% wel moet kunnen.
Zelf dacht ik tot 50%mix te kunnen gaan maar ik vrees dat ik nu dikke pech heb.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Comments

  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Misschien kun je het beste even contact opnemen met Hebbedingetje. Hij had een soortgelijk probleem met een Berlingo en kan je naar de juist monteur sturen. Je hoeft dan niet voor de tweede keer het wiel uit te vinden!

    Succes!
  • breinbrein PPO Newbie
    edited June 2006
    Bedankt voor je reactie,
    de garage van hebbedingetje heeft alleen citroen en die hebben me dan ook niet verder kunnen helpen.
    Ik heb nog wat onderzoek gedaan en het blijkt dat Bosch sowieso niet geschikt is voor de renault master(vraag me niet waarom).
    Anders dan dat heb ik wel begrepen dat het mogelijk is dat de pomp bij revisie meer geschikt gemaakt kan worden, maar daar kan ik morgen pas meer zekerheid over krijgen.

    Ik zal mijn dieselpomp ook moeten laten diagnostiseren voor ik weet wat er echt stuk is.
    Mijn hoop is dat ik de tank ooit nog kan leegrijden, want het hele systeem spoelen is volgens mij een heidens karwei.
    Bovendien moet ik de kosten die ik nu maak ook ooit nog terugverdienen en met de huidige dieselprijs is dat niet te doen.

    Laat dit in ieder geval een waarschuwing zijn voor master eigenaren.
    Ik hoop dat er nog goeie tips binnenkomen.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Hoi Brein,

    Tsja stomme pech of niet ?

    Ik ken iemand die op het punt stond te gaan ombouwen en toen strierf de pomp ...

    Hoe oud is de wagen ?
    Hoe groot is de vulopening waardoor je tankt ?
    Waarom trek je zo vreselijk snel een consclusie die meteen het ergste is ?

    Heb je verstand van je motor ?

    Je kan de pomp pas na een goede diagnose gaan demonteren en aanbieden voor revisie.
    Bel alle revisie en brandstofpompspecialisten op in je omgeving.

    vraag desnoods Nero hier op het forum om de juiste tips.

    Sommige brengen hyun auto naar de sloop andere geven niet op.

    Wij staan klaar voor je Brein.

    Groet

    Drappie

    ps: Bij het uitleggen van dit soort problemen moet je eigenlijk de termologie wel correct toepassen. Anders snapt een leek zoals ik het niet meer.
  • breinbrein PPO Newbie
    edited June 2006
    [quote=Lord Drappo]Hoi Brein,

    Hoe oud is de wagen ?
    Hoe groot is de vulopening waardoor je tankt ?
    Waarom trek je zo vreselijk snel een consclusie die meteen het ergste is ?

    Heb je verstand van je motor ?

    vraag desnoods Nero hier op het forum om de juiste tips.
    Wij staan klaar voor je Brein.

    Groet
    Drappie

    ps: Bij het uitleggen van dit soort problemen moet je eigenlijk de termologie wel correct toepassen. Anders snapt een leek zoals ik het niet meer.

    Hoi Drappie,
    in het kort:
    de wagen is van 92, de vulopening is gewoon de tankdop, of bedoel je de inlaat van de pomp, dat is een 6mm-slang aansluiting.
    ALs een pomp niet zuigt of blaast, pompt ie niet meer, conclusie: defect.
    Ik ben een sleutelaar, maar haal geen blokken uit elkaar, ik kan werkplaatshandboeken meestal goed volgen.
    Verder heb ik alle Nero-postings doorgespit en al aardig wat wijsheid gevonden, waarvoor mijn dank.

    Ik zal z.s.m. een diagnose laten stellen, het adres heb ik al, maar de juiste persoon was niet aanwezig vandaag.
    Tot dan laat ik de bus even de bus, de sloop vind ik echt geen optie, met 130.000 km is ie echt nog te goed.

    En wat mijn terminologie betreft; ik doe mijn best.
    Zonnebloemolie is geen PPO, ook niet bij de Aldi, sorry daarvoor.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Hoi,

    Bij mijn Iveco is de opening zo groot dat ik er een waterpompje in kan hangen en deze op 12V leegpomp. Een opvoerpomp kan ook nog voor problemen zorgen, je hebt de verstuiverleidingen toch niet losgemaakt of wel ? PPO los vuil op in je tank en verstopt dan eenmalig je filter ??

    Als een pomp niet zuigt of retourneert kan deze:

    Verstopt zitten
    Luchtaanzuigen
    Electrisch gestopt zijn
    Verstuivers verstopt
    Opvoerpomp kaduk ?


    Ik schiet maar wat ballen op je doel ..
    Pas als de verstuivers los zijn gemaakt en er komt geen sap uit wordt het kritisch .. zijn we daar al ?

    In ieder geval klink je erg koel das goed nieuws je laat je niet kisten.

    Sterkte voor morgen ..

    Drappie


    ps : Met de terminologie bedoelde ik slangetjes en blazen ?
    jij bedoelt retour en retourleiding ....
  • breinbrein PPO Newbie
    edited June 2006
    [quote=Lord Drappo]Hoi,
    Als een pomp niet zuigt of retourneert kan deze:

    Verstopt zitten
    Luchtaanzuigen
    Electrisch gestopt zijn
    Verstuivers verstopt
    Opvoerpomp kaduk ?


    Ik schiet maar wat ballen op je doel ..
    Pas als de verstuivers los zijn gemaakt en er komt geen sap uit wordt het kritisch .. zijn we daar al ?


    Hoi,
    Verstopt zou kunnen, maar hoe los ik dat op?
    Luchtaanzuigen doet ie volgens mij niet, dat probleem heb ik kort geleden al opgelost, dat was een lekkende handpomp.
    De electromagnetische afsluiter functioneert goed.
    De verstuivers heb ik nog niet losgehad, durf ik niet goed, ik heb namelijk nog geen handboek, en ik denk dat ze vrij kwetsbaar zijn.
    Misschien tips voor het schoonmaken daarvan?
    De opvoerpomp; maakt die deel uit van de dieselpomp?

    Ik heb dus wel de verbindingsstang met de verstuiver losgemaakt op 1 cilinder, en ook de retourslang, maar bij geen van beide komt er ook maar een druppel uit. Dat had ik hier nog niet gezegd maar was dé reden
    mijn pomp defect te noemen.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    hmm... klinkt niet goed hé! :cry:

    Als het is zoals je zegt : TOevoer rechtstreeks op dieselvaatje aangeschakeld, en verstuiverleidingen los, en er komt niks uit, maar trekt ook niks op, dan is je pomp inderdaad stuk ofwel is het magneetventiel gewoon kapot.
    HEb je dit al gecontroleerd, dan is je pomp kapot. Heb je dit nog niet gedaan, vervang het eens en probeer opnieuw.
    Deze magneetventielen gaan vaak kapot (bij diesel). Daar bij de meeste lucaspompen de toevoer ook wordt afgesloten, zal hij niet meer optrekken ook.Is niet duur, en kan je ter plaatse vervangen zonder dat je de pomp moet demonteren.
    Bij boschpomp is het enkel het hogedruk-uitlaat gedeelte dat wordt afgesloten met de magneetventiel.

    Als je magneetventiel goed is:

    Hoogstwaarschijnlijk is je plunjer-element gebroken. Hierdoor draait het voorste gedeelte van de as (met tandwiel) nog rond, maar het achterste gedeelte (opvoerpomp op eind, en daarvoor hogedruk-plunjer) zal niet meedraaien.
    Oplossing: nieuwe kop met plunjer. Probleem: duur! (in aankoop en tijd)

    Andere mogelijkheid is dat je opvoerpomp zelf (in je hogedrukpomp) kapot is. Maar dit gebeurd zelden tot nooit abrupt. Dus weinig kans.


    Hopelijk ben je binnenkort al wat wijzer.

    GRoeten,
    Nero
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    OK dus er is een buis losgemaakt maar geen leiding van de pomp naar de verstuiver ?
    Natuurlijk heeft jouw diesel een opvoerpomp waar weet ik niet .... :lol:

    Kan op je blok zitten zoals bij mij, kan ook een electrische zijn ....
    Als deze niet werkt moet de brandstof pomp harder werken ...
    Een Lucas werkt niet graag harder ...

    Overigens was dit de eerste keer ?

    OP ZBO ?

    klein detail maar rete belangrijk ...

    Tot hoors


    Drappie


    Thanks Nero .... net op tijd ..!!
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch:

    Is je distributieriem niet geknapt? Ik lees een km stand van 130.000km moet de riem van deze wagen niet vervangen worden bij 120.000km


    (bovenstaand is een ingeving, heb zelf geen idee van de intervallen van renault)
  • breinbrein PPO Newbie
    edited June 2006
    Nee, die is nog heel, maar het is een goed moment die ook te vervangen, mocht er nog aan die pomp gesleuteld worden.
    Bedankt voor de tip.
  • TDNie130PK PPO Newbie
    edited June 2006
    oeps ik ben benieuwd..

    suc6
  • breinbrein PPO Newbie
    edited June 2006
    Hallo,
    Na veel gebel en gevraag ben ik tot de slotsom gekomen dat er geen boschpomp beschikbaar is en de LUCASpomp niet aangepast kan worden.
    Dat revisie duurder is dan een 2ehandsje en dat deze auto echt niet op zonnebloemolie rijdt.
    De goedkoopste 2ehands pomp is tot nog toe 400€ tel daar het spoelen van de tank en leidingen en een nieuw filter bij op en je kunt een leuke vakantie maken van dat geld.
    ALs iemand nog een goedkoop pompje weet, hoor ik het graag.
    :cry:
    groetjes, volgende keer meer geluk... :?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    brein said:

    Hallo,
    Na veel gebel en gevraag ben ik tot de slotsom gekomen dat er geen boschpomp beschikbaar is en de LUCASpomp niet aangepast kan worden.
    Dat revisie duurder is dan een 2ehandsje en dat deze auto echt niet op zonnebloemolie rijdt.
    De goedkoopste 2ehands pomp is tot nog toe 400€ tel daar het spoelen van de tank en leidingen en een nieuw filter bij op en je kunt een leuke vakantie maken van dat geld.
    ALs iemand nog een goedkoop pompje weet, hoor ik het graag.
    :cry:
    groetjes, volgende keer meer geluk... :?

    misschien moet je eens op zoek gaan naar een occasie blok (volledige motor). het gebeurt misschien soms dat ze de gehele motor goedkoper aanbieden dan een losse pomp :)

    goede moed!
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Waar woon je? Misschien heeft een van de mensen hier zin om even langs te komen.
    Als het in Venlo is ben ik bereid.
  • breinbrein PPO Newbie
    edited June 2006
    Ik heb een franstalige technische referentie gevonden waarin een directe vergelijking wordt getrokken met andere modellen die wel bosch pompen hebben.
    Helaas is mijn frans niet zo goed dus ik kan het niet met zekerheid stellen.
    Maar ik blijf geloven dat er duidelijke overeenkomsten zijn.
    Mijn locale renault dealer en ook het revisie bedrijf hebben mij echter verteld dat dat er geen vervangende bosch voor is, of in ieder geval zoiets nog niet eerder gedaan is (bij hun weten)
    Maar:
    Er staat letterlijk dat zus en zo model dezelfde motor hebben, en vervolgens dat de verschillende modellen andere merken pompen hebben.

    Als iemand geinteresseerd is dit voor mij na te kijken wil ik graag de pagina's inscannen.
    Ben benieuwd...
  • §teven§teven PPO Burner
    edited June 2006
    Ik zou zeggen: scannen die handel en hier plakken! Zijn altijd wel mensen die wat Frans kunnen en helpen vertalen.
  • ingmaringmar Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Of......

    http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr
    Kies van French to Dutch, ...et voila ziet er grammaticaal niet helemaal juist uit, maar het valt beter te lezen als Frans jou wel kent maar niet andersom. Je kunt ook een complete URL invoeren.

    Gr, Ingmar :D
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    mijn frans is redelijk goed... :-)

    faites une image et mets le ici! Je le traduirai ;)
  • breinbrein PPO Newbie
    edited June 2006
    Hallo,
    Bedankt voor het aanbod.
    bijgaand de gescande bestanden in jpg-formaat.
    Op pagina 1 worden 3 motortypes met elkaar vergeleken.
    Mijn indruk is dat de dieselpompen daarvan kunnen worden uitgewisseld, tenslotte gaat het in het zelfde blok.
    Ik heb dus de pagina's gescand waarop de gegevens van de motor(algemeen) en de gegevens van de pomp op staan.
    Wellicht kun je me dan meer duidelijkheid geven.
    Het lijkt miscchien wat veel 9 fotocopien maar beter teveel als te weinig dacht ik maar.
    (Tussen img5 en img6 zijn pagina's weggelaten die mij niet van toepassing leken)
    Alvast bedankt voor de moeite!

    klik hier voor de printer of zie onder:
    http://www.truuk.nl/acrobatiek.be/Image1.jpg
    http://www.truuk.nl/acrobatiek.be/Image2.jpg
    http://www.truuk.nl/acrobatiek.be/Image3.jpg
    http://www.truuk.nl/acrobatiek.be/Image4.jpg
    http://www.truuk.nl/acrobatiek.be/Image5.jpg
    http://www.truuk.nl/acrobatiek.be/Image6.jpg
    http://www.truuk.nl/acrobatiek.be/Image7.jpg
    http://www.truuk.nl/acrobatiek.be/Image8.jpg
    http://www.truuk.nl/acrobatiek.be/Image9.jpg

    image

    image

    image

    image

    image

    image

    image

    image

    image
  • breinbrein PPO Newbie
    edited June 2006
    TJa,
    en toen werd het erg stil.
    begrijpelijk, ik weet ook niet of ik me daar vrijwillig doorheen zou worstelen, zo'n pak papier.
    Ik geef bij deze dan ook het gezoek naar een andere pomp op, en ga de tank en de leidingen spoelen en hoop er het beste van met een andere pomp.
    Ik ga in elk geval een zelfde 2ehands pomp kopen nu, anders rij ik dit jaar helemaal niet meer.
    Ik zoek wel nog naar een garage die het op korte termijn zou kunnen monteren, want met alle afstellingen durf ik me daar niet aan te wagen met een frans handboek...
    Overigens woon ik in nijmegen, mocht iemand de onbedwingbare neiging hebben zich er mee te bemoeien mailt ie maar even met mij. :roll:
    groetjes,
    Hugo
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Volgens mij hebben we toch hier wel aardig wat Fransjes op het forum toch? Laat je horen!
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Die scans , daar ben je niet zoveel mee.
    Weinig over afstelling van pomp, en hetgeen er staat is hoe je de pomp moet afstellen op een testbank.

    Aangezien jij die niet hebt, ben je er niks mee.

    Groeten,
    Nero
  • breinbrein PPO Newbie
    edited July 2006
    In mijn speurtocht naar een dieselpomp (mijn god, zijn die dingen zeldzaam ofzo) heb ik van een garage uit Geel, de verzekering dat het hetzelfde blok is als van de renault traffic 2100cc.
    En daarvan heeft ie een bosch-pomp.
    Hoop doet leven...
Sign In or Register to comment.