Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Problemen bij warme motor (Peugeot 205)

tyto alba PPO Newbie
edited April 2007 in Algemene Techniek
Geachte experts, sinds 2 jaar rijd ik op max. 50% PPO. Het betreft een Peugeot 205 uit 1991 (430.000 km). Sinds kort heb ik volgend probleem dat steeds erger wordt. De koude start en wegrijden is geen probleem, een lange rit op de snelweg ook niet. Maar zodra ik bij WARME motor het gas loslaat blijft de de motor maar net stationair draaien of slaat meteen af. De enige manier om de motor dan draaiende te houden is door hem flink op toeren te houden. Waarbij opvalt dat er bij het intrappen van het gaspedaal het 1e stuk helemaal geen reactie is. Ik heb een nieuw filter gemonteerd, dit geeft geen verschil. Wie kan mij op het goede spoor zetten? BvD!

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Het probleem had ik ook ... waarom het nu weg is weet ik niet ...

Vertel ons eerst is meer over je verstuivers ...
    Je pomp ..
    Wat voor filter ...

De mijne had het 3 dagen en toen was het weg ..

Groet

Drappie
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    kan van alles zijn.

Als diesel of ppo miss. te warm wordt, komt er miss lucht bij? Pomp die te warm wordt, en niet goed meer sluit?

Verstuivers die vaster komen te zitten bij warme motor? (komt vaak voor). of die gewoon niet goed meer inspuiten.

Slang in brandstoftoevoer die bij warme motor wat uitzet, en niet goed meer afsluit. (lucht in circuit)

Motor is miss ver versleten, en zodra die warm is (piston zetten ronder uit), is de compressie miss niet hoog genoeg meer?

Meerdere oorzaken kunnen het zijn, maar meestal zit het in iets zeer simpels.
    Je zal zelfs eens moeten zoeken in het brandstofcircuit.

Groeten,
    Nero

Ps. tip is miss. om doorzichtige stuk brandstofslang in aanvoer te monteren net voor pomp. Zo kun je zien of er eventueel lucht bijkomt.
  • apktje PPO Burner
    edited June 2006
    Ik weet niet precies wat voor behuizing van het brandstoffilter gebruikt wordt, maar bij sommige peugeot/citroen wordt een kunststof gebruikt. Zowel het thermostaathuis als het deksel van het brandstoffilter willen dan nog wel eens gaan lekken (lucht). Remedie: nieuw dekseltje bestellen of de pasbusjes in de deksel iets afvijlen en met vloeibare pakking monteren.
    Missschien heb je hier iets aan.
    Het verhaal klinkt als lucht in het brandstofsystem, je kunt dit controleren door even geringe druk op het systeemzeten en dan kijken waar het lekt.

Groet APKtje

Er zijn meerdere wegen die naar de brandstofpomp leiden!!
  • ook jan PPO Burner
    edited June 2006
    het ergste zou kunnen zijn dat de injectiepomp versleten is en geen voldoende druk meer geeft bij warme olie, en lage toeren.
    probeer eens 100 procent
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Ik heb ook dat hij op 100& PPO stationair minder toeren maakt.

je kunt dit controleren door even geringe druk op het systeem te zetten

Dit wil ik al geruime tijd doen maar hoe doe ik dat dan? Met een fietsenpomp of zo?
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Carlo said:

Ik heb ook dat hij op 100& PPO stationair minder toeren maakt.

je kunt dit controleren door even geringe druk op het systeem te zetten

Dit wil ik al geruime tijd doen maar hoe doe ik dat dan? Met een fietsenpomp of zo?
    neem een darm, vul die met brandstof van op enkele meters hoger... zo krijg je een vloeistofkolom die een bepaalde druk uitvoert... :)
    edited June 2006
    druk zetten met compressor en ontspanner.
    0,5 bar tot 0,8 zal al heel wat verduidelijken.

Nero
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited June 2006
    Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat er in je brandstof pomp iets veranderd op het moment dat hij warm word b.v. valse lucht trekken door toegenome speling van de onderderlen (lees uitzetten) of het verminderen van de druk van de opvoerpomp.

Groeten, Easy rider.
  • tyto alba PPO Newbie
    edited January 2007
    Ik heb eigenlijk nog steeds het probleem waarover ik in juni jullie hulp gevraagd heb. Afslaan bij stationair draaien, vooral bij warme motor. Het betreft een Peugeot 205, 19991, 459k km, 15k km op PPO, Bosch pomp, 2-tanks systeem, 2 SIRAI's etc.

De O-ring van de gasschuif is vervangen en er is een andere bus in geperst.

Ik heb de test gedaan met doorzichtige slang en hoger geplaatste jerry-can. Het blijkt dat de pomp lekt. Ik zie ook dat op het moment dat de motor afslaat er lucht/ schuim in de aanvoerleiding terug gespuugd wordt. Bij nadere inspectie, met het distributiedeksel eraf, lijkt het erop dat de keerring van de as bij het tandwiel lekt. Is dit een bekend probleem? Zo ja, kan ik de keerring vervangen zomder de pomp uit te bouwen? Vinden jullie dit http://www.uwereimann.de/poel/esp-wdr.htm een goede handleiding?

BvD!
    edited January 2007
    Ik heb zelf ook een keer de keerring van de brandstofpomp van mijn peugeot 205 diesel op deze manier vervangen, het is eigenlijk de enige goede manier. Uitbouwen dus.

Zet de motor wel met zuiger 1 in het bovenste dode punt (let op merktekens) en zet de nokkenas vast met een kaliber of lijmklem.

Voordat je de spanrol van de distributie los haalt moet je ook even een merkpunt op de pomp aanbrengen (als dat er al niet zit) zodat hij daar weer op terug gezet kan worden na inbouwen.

Als je toch bezig bent met de pomp zou ik ook de membraampjes van de opvoerpomp vervangen, ik denk dat 1 van deze membraampjes iets lekt waar door hij bij stationair toerental niet genoeg druk op kan bouwen om de brandstof aan te zuigen en daardoor afslaat.

Groeten en succes,

Easy rider.
    edited January 2007
    pomp moet gedemonteerd worden voor die nieuwe lekring.

Opvoerpomp slijt zeeeeer zelden. Dit is zeker niet de oorzaak van stilvallen bij stationair draaien. (zelfs al was hij versleten)

Komt zeer veel voor dat de keerring lekt.
    Dit wijst er bijna altijd op dat de 2 grote bussen rond de as van de pomp uitgesleten zijn. Zo komt er speling op de pompas, en gaat de keerring na verloop van tijd lekken. Ook met nieuwe keerring zal hij telkens maar g-kortere tijd dichtblijven. (kan wel een hele tijd zijn)

2de (en groter) gevaar bij uitgesleten bussen EN rijden op PPO is dat de speling op de as en het zwaardere werk dat de pomp moet doen (door ppo-rijden) kan leiden tot breuk van de as. Ik zeg wel KAN...
    Alles hangt af van hoelang je nog met de wagen wil rijden (en wat het mag kosten natuurlijk)

Groeten,
    Nero
  • tyto alba PPO Newbie
    edited January 2007
    Easy Rider & Nero, dat is fijne info, bedankt.

Ik ga dus eerst maar eens alleen de keerring vervangen. Moet het wel wat warmer worden anders vriezen de vingers vast.
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    is het niet handiger als je de pomp tog los heb om op de sloop een ander pompje te halen van een auto die wat minder kilometers gedraait heeft en daar een nieuwe keering in te doen
  • tyto alba PPO Newbie
    edited April 2007
    Nadat ik vanochtend stil kwam te staan ben ik eindelijk begonnen aan het vervangen van de keerring. Ik heb het tandwiel van de pomp vastgezet met 2 bouten waardoor de distributie niet los hoeft. Het demonteren van de pomp is helemaal niet moeilijk. Ik heb alleen de dynamo verwijderd om bij de onderste moer te komen. De oude keerring ging er makkelijk uit, ik heb de methode gebruikt zoals in de eerder genoemde link beschreven is. Alleen ..... de nieuwe keering is niet goede, kan dus niet verder $&%*^, morgen maar een vrije dag nemen.
    edited April 2007
    Vervang gelijk even de membraampjes (klepjes) van de opvoerpomp als je hem er toch uit hebt liggen, nu kan je er bij en ze kosten niet veel.

Succes,

Easy rider.
Sign In or Register to comment.