Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Graag jullie advies!? (Citroen Berlingo)

hebbedingetje PPO Newbie
edited June 2006 in Citroën/Peugeot
Mijn auto is gestopt nadat ik dagenlang probleemloos op 100 ppo had gereden zonder aanpassingen. Waarschijnlijk door de lage temperatuur heeft deze de geest gegeven.

De garage heeft alles geprobeerd: verstuivers schoongemaakt, filter enz. Maar krijgt de auto niet aan de praat. Zij willen een nieuwe pomp erop zetten, maar kunnen niet garanderen dat de auto het daarna weer doet. Kortom, zij denken dat de motor naar de klote is, maar kunnen dat niet met zekerheid zeggen. Ik moet nu dus een keuze maken terwijl ik absoluut geen verstand heb van auto's en pompen. Daarbij ben ik ook nog een weegschaal :lol: Ik hoop dat jullie vakmensen mij hierbij kunnen helpen? Aan de hand daarvan ga ik proberen een keuze te maken.

Alvast bijzonder bedankt voor jullie reactie!!

Optie 1
Zet er een 2e hands pomp op en kijk maar wat ie doet.
Kosten 475 euro inclusief montage. Doet ie het niet dan ben je 475 euro armer en heb je dikke pech. Doet ie het wel dan ben ik weer blij.

Optie2
Neem het risico niet en laat er een andere motor inzetten. Kosten ongeveeer 1500 euro inclusief montage.

optie3
Laat zitten dat ding en koop gewoon een andere auto.
Wie?

Het gaat om een Citroen Berlingo bouwjaar 1998. Ik ben de eerte eigenaar en de auto heeft 220.000 km gedraaid. Pas een grote beurt gehad, nieuwe distributieriem, koppeling enz en reed tot vorige week prima.

Alvast bedankt voor jullie suggesties!!!!!
Groetjes,
Hebbedingetje

Comments

  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Das een slecht advies zeg ...

    Je motor is niet stuk ... een goede garage kan toch zeker wel een diagnose stellen.
    Brandstof pomp laten controleren door een gespecialiseerd bedrijf .
    Zij stellen een diagnose van de kosten.

    Wat voor garage is dat ?

    Drappie
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    inderdaad : klote diagnose!!!

    Heb hier al op geantwoord in andere rubriek, maar wil best nog eens wat zeggen.

    Om een motor te doen draaien heb je niet veel nodig: lucht, dieselinspuiting en compressie.

    1)Meet de compressie (neemt zo'n 30 min in belsag, dus is niet duur). Waarschijnlijk is die goed, zoniet, dan is er inderdaad meer aan je motor dan je mischien zou willen.

    2)Kijk of er diesel uit je verstuivers komt, door 1 verstuiver te demonteren, en aan de buitenkant van je motor terug op de leiding te plaatsen. Komt hier diesel uit, dan is er ook geen probleem met pomp of verstuiver. Komt er hier geen diesel uit, dan moet je de verstuiverleidingen demonteren ter hoogt van je pomp. Start nu opnieuw. Komt er geen diesel uit, dan is je pomp kapot (wil daarom niet zeggen dat er veel kapot is aan pomp!!). Komt er wel uit, dan zijn je verstuivers kapot. Wel bij testen , altijd vaatje met diesel direct aansluiten op pomp, zonder filter, en vaatje hoger hangen dan motor. Zo ben je zeker dat er in de toevoer niks mis is.

    3) Is dit vorige allemaal ok, dan heb je problemen met lucht inlaat of timing. Luchtinlaatcollector verwijderen. Nog steeds hetzelfde, dan pomptiming en distributiemerktekens controleren.

    Als dit alles goed is, dan start ie zeker!

    Groeten,
    Nero

    Ps. Of breng hem gewoon naar ons!!
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Bedankt Nero voor de ruggespraak, jij als brandstofpomp specialist kan deze eigenaar beter wakker schudden !!

    :wink:

    Op afstand is het al lastig om diagnoses te stellen maar ik vond de uitlating van de garage bijzonder slecht.
    Dat is geen diagnose dat is onderdelen vervangen op de bonnfooi.

    Hebbedingetje, na het aanhoren dat jij de 1ste eigenaar bent en dat er toch net flinke reparaties zijn uitgevoerd ...

    Mijn antwoord is dan natuurlijk, lekker door rijden met deze auto want er is niks mis mee.

    :wink:

    Ook al zou je nooit meer mixen of puur zou rijden met je auto is weinig mis volgens mij. Nu weet je wat je hebt ...

    Groet

    Drappie
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Op dit forum staan waarschuwingen genoeg om niet zonder aanpassingen te rijden op ppo.
    Een gewaarschuwd man is er 2 waard, zeggen we altijd.
    Dat scheelt hé :wink:
    Dan kun je de kosten halveren!! :lol: :lol: :lol:

    Sorry, flauw grapje.

    Neen, koop die ruilpomp, plaats die. Laat je verstuivers checken en koop een goedkope ombouwset voor ppo.
    Rijdt nog enkele jaren met je good old berlingo rond, en je zal tevreden zijn.
    Voor die prijs, kan je moeilijk een auto kopen (lichte vracht dan nog), waar je zo lang mee kunt rijden.

    Groeten,
    Nero
Sign In or Register to comment.