Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Mitsubishi L 400

RaafRaaf Modding Member
edited September 2006 in Oosterse merken
Ik loop er sterk over te denken om van de VW transporter af te stappen en een Mitsubishi L 400 aan te schaffen
Is er hier een L 400 rijder met meng ervaring ?

Comments

  • edited May 2006
    DELETED
  • NiekNiek Super Moderator
    edited May 2006
    Nee, wel een L300.
    Ik heb de volgende ervaring:
    - loopt prima op pure VWO en mengen in de tank kan ook
    -geen ruimte voor inbouw warmtewisselaar en kleppen (staan bij mij achtering)
    - origineel brandstoffilter zit op een heel lullige plek. Filterwisselen was (in het stadium van bijmengen) een crime. Ik heb het filter ook naar achteren verplaatst.

    Niek
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2006
    Waarom ik van wil VW afstappen is omdat mijn ouwe T4 1900 waar ik overgens zeer tevreden over ben toch wat op begint te raken >> 1992 en 330 000 KM
    Ik heb online naar een andere T4 2.4 gekeken maar een beetje T4 kost € 7000,- Voor € 5000,- heb ik een vergelijkbare L 400 met minder KM én airco....
    Vandaar dat ik de overstap wil maken.

    @ niek :
    Wat filters verwisselen betreft, ik heb toen ik met mengen begon in mijn T4 meteen een nieuw filter gekocht maar nog niet geplaatst.
    Ik ben nu 2 jaar verder en het oude filter is nog steeds niet verstopt :wink:
  • edited May 2006
    DELETED
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2006
    Dat de T4 degelijk is kan ik alleen maar beamen.
    Maar Mitsubishi's zijn ook degelijk volgens mij, je ziet genoeg oude L 300's rondrijden.
    En om nu vanuit Zeeland naar Moffrika te gaan om er een auto te gaan kopen..... en dan ook nog eens door de Douane molen om dat ding hier legaal te krijgen, Ik kan ongeveer 2000 redenen bedenken om dat niet te doen :lol:
    Ik herinner me trouwens een uitzending van Top Gear waarin ze op zoek gingen naar een personen (pkw 8) ) wagen met veel opties voor weinig.
    de beste koop bleek de Mitsubishi Sigma , veel auto voor weinig omdat ze ondergewaardeerd waren.
  • edited May 2006
    DELETED
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2006
    Ha Pjotter

    Ik heb zelf ook wel eens regelmatig in een Galant 1.7 TD gereden, ik vond het geen verkeerde bak :) en ook wel eens een L300 geleend om naar Ikea te gaan ( voor ik zelf een bus had) en dat reed ook niet verkeerd.

    Maar eerlijk is eerlijk, mijn T4 is de meest degelijke auto die ik ooit heb gehad
    Mijn wagenpark :
    1 Triumph Dolomite ( probleem geval, maar liefde maakt blind )
    2 Citroen DS (GVD waar komt die plas groene LHM nu weer vandaan...zucht)
    3 Mazda 929 op LPG (helemaal doorgeroest, maar het motortje prima )
    4 Weer een Dolomite, opgelapt met onderdelen van de eerste (op LPG)
    5 Ctroen GSA op LPG (Pokke ding)
    6 renault R4 F6 (hét ideaale verbouwings karretje :D )
    7 Opel Kadett 1.3 station (het eerste voorwiel aangedreven model.... D kadett ? degelijk maar rotte bodem )
    8 fiat Regatta Weekend 1.7D (m'n 1e dieseltje redelijk probleemloos afgezien van de handrem kabel )
    9 MB 100D (Mercedes Benz 100 Bus) (een in Spanje gemaakte Hanomag in de Ebro fabriek) motorisch prima. maar de rest......spaanse rotzooi
    10 VW T4 1.9 D (Gründlich)
    11............. ? Shitmubishi L400 (?)
  • edited May 2006
    DELETED
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2006
    Het is definitief, het word een Mitsubishi L400
    Een verlengde met dubbele cabine BJ '97 130 000 Km 2.5TD met airco en dat voor de prijs van € 3850,- :wink: voor dat bedrag vind je nergens een fatsoenlijke transporter.
    Het enige punt van twijfel was het verbruik, ik rij nu 1 op 14 dat word 1 op 10 maar ik wilde een bus met meer PK's dus het verbruik zou toch omhoog gaan

    Toch nog even een vraagje voor Niek omdat ik wil gaan mengen :
    Heb je enig idee waarom je filter zo vaak verstopt zat ?
    zoals ik al eerder vermelde, met de transporter heb ik in 2 jaar nooit last gehad van verstoppingen , nu heeft VW heeft een kunststof tank, ik weet niet of dat wat uitmaakt ?
    En nog iets, weet je na hoeveel Km de distributie riem vervangen moet worden ?
    Ik las ergens op een forum na 60 000 Km maar dat vind ik nogal erg vroeg.....
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2006
    Raaf,

    Als je dieseltank vies is (en dat is hij altijd, als hij wat ouder is) en je mengt de diesel met PPO/VWO, dan fungeert de PPO als oplosmiddel voor alle vuiligheid in je dieseltank. Ik heb dit niet van mezelf, maar van PPOsystems.

    Dit is dus de belangrijkste reden.

    2e reden kan zijn, als je VWO gebruikt, die niet goed (1 mu) gefilterd is.

    Wisseltijden van distributieriemen weet ik niet, maar je garage of het onderhoudsboekje weet het zeker.

    Veel plezier met je MBishi.

    Niek
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2006
    Vervuiling die oplost....... dan heb ik met mijn VW mazzel gehad denk ik ?
    want de vorige eigenaars maakten de tank regelmatig schoon ?? :lol:
    Nouja, ik zal voor de zekerheid toch maar weer een nieuw filtertje achterin leggen voor het geval dat.....
    Komende dinsdag ga ik om de Mitsu dan zal ik eens in het boekje duiken voor de distributie riem gegevens.
    Nog één vraagje: enig idee wat voor percentage zbo ik bij kan mengen ?
    Want hebben alle Japanners een Bosch kloon pomp of bestaan er ook Lukashi pompen ? 8)
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Zo even een fototje van die L400 opgezocht. Je Transporter is duidelijk qua uiterlijk meer mijn smaak.

    Maar prijstechnisch is die L400 interessant. Zo, nu net als Drappie een tank van 240 liter (met PPO) erin en je hoeft tot Athene niet meer te tanken.. :wink:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    hallo,

    Er bestaan ook zeker klonen van lucas pompen.
    Veel zelfs.
    (o.a. roto diesel, stanadyne,...
    Maar wordt door Jappen niet veel gebruikt.

    GRoeten,
    Nero
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2006
    nero said:

    hallo,

    Er bestaan ook zeker klonen van lucas pompen.
    Veel zelfs.
    (o.a. roto diesel, stanadyne,...
    Maar wordt door Jappen niet veel gebruikt.

    GRoeten,
    Nero

    Hallo Nero, dus ik kan er van uit gaan dat ik een bosch kloon in de Mitsu heb en dezelfde mengverhoudingen kan aanhouden als in de VW ?
    Ik heb namelijk nog nergens "harde"gegevens over bijmengen in de L400 kunnen vinden.
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Raaf said:


    Hallo Nero, dus ik kan er van uit gaan dat ik een bosch kloon in de Mitsu heb en dezelfde mengverhoudingen kan aanhouden als in de VW ?
    Ik heb namelijk nog nergens "harde"gegevens over bijmengen in de L400 kunnen vinden.

    ALTIJD ZELF CONTROLEREN !!! Daarmee wil ik zeggen kap open en kijken. Straks denk je dat je een bosch hebt, maar zit er een lucas in. Jij gaat naar 100% en dag dag pomp. Dat zou zonde zijn natuurlijk.
  • NiekNiek Super Moderator
    edited June 2006
    Raaf,

    toen ik net begon met PPO heb ik in mijn Mitsu 330 TD 4x4 szomers gemengd tot 50 %. Daarbij begon het starten wat minder te worden. Eenmaal warm geen probleem, omdat de dieselpomp ook wordt voorverwarmd. Of dat met een L400 ook zo is weet ik niet. Eenvoudige controle: kijk of er waterslang uit het blok komt en weer ergens retour gaat. Je kan het ook voelen: koude motor starten en voelen of er een slangetje warm wordt.

    Ben wel snel (na zo'n drie maanden) overgestapt op VWO. Dat is pas echt recycelen.


    Niek
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2006
    De L400 staat voor de deur......
    Moest gisteren naar Eindhoven om 'm op te halen dus een rit van 140 Km achter de rug.
    Dat is toch wél effe wat anders een 2.5 TD i.p.v. een 1.9 gewone diesel én airco bij 30 celcius 8)
    Verder is de Mitsu natuurlijk een echte Japanner qua comfort > stugge vering en k*t stoelen, nee wat comfort betreft rijdt de Transporter veel lekkerder.

    Eenmaal thuis gekomen meteen zbo erbij (20%) en nog wat gereden, wat me direkt opviel was een wat rauwer geluid bij het optrekken verder geen opmerkelijke verschillen.
    Aandachtig onder de motorkap gekeken naar het brandstof systeem:
    Merk van de pomp nergens te lezen, heeft wel een koelwater temp. geregelde inspuit timer.
    Verder nergens brandstof verwarming, niet op het filter (wat achter de accu zit en dus redelijk toegankelijk) en ook niet op de pomp zoals bij de L300 van Niek.
    Wat ook opvalt is véél meer techniek rond de motor dan bij de VW , allerlei vacuum slangetjes (naar b.v. de egr en een klep bij de turbo) en diverse elektrische (meet)punten.
    Veel spul wat ontregeld of kapot kan gaan dus......:wink:
    Maar voorlopig doet 'ie et prima :D

    Een vraagje over het rauwere geluid bij het optrekken met zbo:
    Heeft het met de afstelling (timing) van de pomp te maken ?
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2006
    Kan er iemand aan de hand van de foto vaststellen of ik een Nippon Denso inspuitpomp heb ?
    Ik vind nergens het merk, wel de volgende nummers :
    MD 358161
    104745-8701

    image

    Ik wil natuurlijk wel wat zekerheid voordat ik weer maar de 50% ga, net als bij de transporter met Bosch pomp.
    Ik rij op dit moment 30% en sinds ik de olie (10W40 half syn.) ververst, het filter heb vervangen en de EGR heb geblokeerd loopt 'ie veel lekkerder en zonder dat rauwe geluid bij het optrekken :?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    dit is inderdaad een denso- of zexelpomp.
    Beiden geode klonen van boschpomp.

    GRoeten,
    Nero
  • RaafRaaf Modding Member
    edited June 2006
    Ok dank je Nero
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Raaf heeft een 10 platenwarmtewisselaar !!

    Gaat Raaf nu ook 2 tank ?
    Kan je bij Niek mooi alles afkijken ..

    En eindelijk op APO rijden zoals het ook hoort .....

    :wink:

    Tot gauw
  • RaafRaaf Modding Member
    edited August 2006
    Hmm ik denk dat ik het voorlopig maar op 1 tank hou......ik heb hier ook nog een oud kot wat een beetje leefbaar moet worden daar kruipt ook nogal wat tijd in..... :?

    Met een platenwisselaar en een elek voorverwarming ben ik voorlopig tevreden.

    Trouwens nu we toch weer in de L400 draad zijn aangeland,

    Ik had wat vervuilings problemen (sterk nagelen) maar die zijn voorlopig opgelost, mede door de adviezen van onze "verstuiver-en-pompen specialist"
    Gewoon 2 flesjes Wynns diesel treatment op 10 l tankinhoud.
    En de L400 snort weer als een tevreden kat :)
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2006
    Platenwisselaar is geplaatst.

    moet ik enkel nog een wt2 bestellen en eind deze week komt er een brandstof temperatuur meter in.

    Foto's volgen vrijdag of zaterdag

    Wél een enorme verbetering die platenwisselaar ! de motor loopt veel sneller soepel op apo-dino mix.

    @nero :
    Je wees me op de temperatuur geregelde inspuit timer, die heb ik nu vervroegd.
    Kan ik hier rustig mee experimenteren zonder nadelige gevolgen ?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    ja. vervroeger is toch zeer beperkt qua bereik, dus ga je gang.
    :)

    Je hoort wel of de motor het goed vind of niet aan het nagelen.

    Groeten,
    Nero
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2006
    Nu we het daarover hebben: Wat is het beste dieseladditief volgens de specialist? Dat van Weyns of eerder Marly DTi of iets anders?

    Edit:
    (Ikzelf gebruik Marly met goed resultaat. Nu zag ik onlangs een versie
    van Weyns met Cerium bij, wat zorgt voor een hogere temp. en 'kuist' zo.
    Ik vraag me af of dit een meerwaarde is en of het continue gebruikt mag
    worden. Marly's DTi gebruik ik continue.
    Kuisen is een zaak, extra smeren (voor Diesel) is een ander zaak.)
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    dat is toch zeer moeilijk te zeggen. Geen idee wie beter is.
    Het eerste gebruiken wij zelf vaak (misschien omdat het goedkoper is? Ik weet het niet).

    Ik heb ze allebei nog gebruikt (hangt ervan af wat de baas koopt hé), en ze werken allebei. De Weyns produkten zijn wel goed moet ik zeggen.

    Groeten,
    Nero

    Ps. Zal vrijdag eens kijken welke er nog staat. Ik weet dat we nu een andere gebruiken (2de soort), maar weet niet vanbuiten welke.
    Zal het nog posten.
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited September 2006
    ik heb 20bussies Wynns in een lot gekocht, werkt prima!

    We gebruikten daarvoor de cleaner van Nulon, was ook niet slecht
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Raaf waar blijven de fotos van de inbouw ?

    Groet

    Drappie
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2006
    Die komen Lord écht.
    Ik heb oplaadbare batterij probemen, die stomme dingen kunnen er blijkbaar van het een op andere moment mee kappen
    :?
    Komende week moet de accu er weer even uit om nog een extra afsluitertje te plaatsen en dan zal ik foto's nemen.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited September 2006
Sign In or Register to comment.