Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Zomer/winter diesel.

Trobken PPO Newbie
edited November 2004 in Olieen
Uit het instructieboekje van dat bij mijn Audi80 zat heb ik nog 't volgende:

Bij het gebruik van "zomer"-dieselolie kunnen bij buitentemperaturen onder 0°C storingen optreden, omdat de dieselolie door parafinne-afscheiding te stroperig wordt.

(wat dus ook zo bij PPO kan gebeuren)

Daarom is er in Duitsland gedurende het koude jaargetijde koudebestendige "winter"-dieselolie, die, afhankelijk van het merk, ook nog bij ongeveer -15 t/m -22 °C bedrijfszeker is.

Zomer- en winter-dieselolie kunnen echter na het toevoegen van loodvrije of loodhoudende normale benzine (in geval van nood ook superbenzine met hoogstens 95 ROZ) ook bij lagere temperaturen gebruikt worden.

(zeer interessant voor PPO-rijders zoals ik dus! :wink:)

Aangezien deze toevoeging het motorvermogen vermindert, dient men slechts de werkelijk benodigde hoeveelheid te gebruiken.
Bij 0 t/m -5°C: 85% zomerdiesel & 15% benzine.
Bij -5t t/m -15°C: 70% zomerdiesel & 30% benzine.
Bij -15 t/m -25°C: 70% winterdiesel & 30% benzine.

Vanwege de lichtere ontvlambaarheid van benzine mag ter wille van de veiligheid het bijmengen alleen in de brandstoftank van de wagen gebeuren, hierbij moet, indien enigszins mogelijk, de benzine voor de dieselolie in de tank worden gedaan.

(dus PPO-rijders :idea: : in de winter tanken!: stop eerst aan de benzine-pomp, kap daar 'n liter of 10 bezine in, daarna 'n liter of 20 diesel en dan 'n liter of 30 PPO, dan zou je echt geen problemen mogen hebben met de viscositeit!)

Als de dieselolie reeds zo stroperig geworden is, dat de motor niet meer aanslaat, is het voldoende, de wagen enige tijd in een verwarmde ruimte te plaatsen.

(tracht dus je auto met PPO, zeker in de winter, binnen te plaatsen, ideaal is natuurlijk in 'n verwarmde ruimte)
Sign In or Register to comment.