Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Rijden op olie... Hoe te beginnen?

soapwatersoapwater Livin' and Breathin' PPO
edited November 2011 in Algemene Techniek
Hallo, ik ben nieuw hier...
Om meteen met de deur in huis te vallen: Ik heb zopas een auto gekocht (citroën C15D). Nu ben ik al een tijdje geïntrigeerd door het rijden op olie. Zowel vanuit financiëel als vanuit ecologisch standpunt.
Ik heb al vanalles gevonden hierover op het internet, maar ik lees veel verschillende omschrijvingen. Ik wist niet goed in welke categorie ik dit moest posten, maar de techniek lijkt me een begin...
Ik zou m'n auto willen ombouwen, maar ik wil er zeker van zijn dat hij hievoor geschikt is en dat ik niets stuk maak. Het is m'n eerste auto en als arme student wil ik niets naar de autohemel helpen :roll: .
Ik wil werken met een twee-tank systeem.
Ik heb begrepen dat er een warmtewisselaar geplaatst moet worden waarmee de olie opgewarmd wordt. Ik vond op internet een plan met een zelfbouw-wisselaar. Een dikke buis voor het koelwater met daarin een dunne buis voor de olie. Dit lijkt me eenvoudig aangezien mijn vader loodgieter is. Werkt dit ook?
Dan de retourlijding van de dieslpomp. Wat doe ik hiermee? Zo laten, dan pomp ik olie naar de dieseltank en naar de olietank, dan pomp ik diesel naar de olietank. Moet ik ook hier een klep voorzien of wat doe ik ermee?
Welke kleppen moet ik gebruiken? Een gewone kraan of? Ik wil het graag handig en goedkoop houden, geen overbodige tralala...
Hoe warm moet de olie zijn voor een optimale verbranding en zonder kans om mijn motor om zeep te helpen.
Ten slotte las ik iets over een aparte filter voor de olie. Mag dit een gewone dieselfilter zijn? Moet deze voor of na de warmtewisselaar en moet het een verwarmd zijn?
Owja, hoe zit dat nu in België? Ik lees een pak tegenstrijdige berichten. Is rijden op olie nu vrijgesteld van taks of niet? Wat is de pakkans indien niet en wat zijn de gevolgen? Wat gebeurt er op de autoschouwing en moet ik echt maandelijks naar de douane? (Betalen per liter, kan dat gecontroleerd worden?)
Owja, nog iets dat me te binnen schiet... Ga ik m'n olie gewoon in de 'Aldi' kopen of zijn hier speciale centra voor? 'Koolzaadolie' is toch wat ik nodig heb hé?
Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen, en rij ik binnenkort ook met een 'zon-logo' op m'n tankdop rond :wink:

Greetz

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Eerst lezen dan pas gaan solderen ...
    Alle vragen zijn reeds al beantwoord dus graaien in de grabbel bak ..

Soapy ?

De boomhuis constructie ziet er heel anders uit dan jouw buis in staaf ontwerp ..

:wink:
  • toshiba PPO Newbie
    edited November 2011
    [QUOTE=soapwater;8153] hier stond een hele lange onnodige quote...
    hallo
    is uw experiment gelukt om op olie te rijden, zo ja wilt u uw kennis delen met mij daar ik dit ook zou willen doen
    groetjes
    toshiba
  • wodanwodan Super Moderator
    edited November 2011
    Beste Toshiba, dit is een post van 8 mei 2006 ... Als je even het forum doorloopt,
    zou je kunnen zien dat Soapwater al wat PPO water doorzwommen heeft...
This discussion has been closed.