Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Toevoeging aan Motorolie

FordKrokus PPO Wannabe
edited April 2007 in Algemene Techniek
Gewaarschuwd door jullie berichten omtrent vervuiling van de motorolie en de aanbevolen kortere verversingsintervallen ben ik me eens gaan verdiepen in de motorolie-toevoegingen.

Ik ga dat dus gebruiken (ja, kom maar op met waarschuwingen)

Toevoegsels komen (revolutionair nieuw produkt !!! :twisted: )
en gaan (als blijkt dat het niet werkt en de producent z'n zakken heeft gevuld)

Blijken een paar blijvertjes te zijn:
Slick 50 (teflon, minder wrijving)
Synco Super Lube -engine oil treatment- (Syncolon (PTFE, Teflon, minder wrijving)

Hoewel ik nooit zo'n vertouwen heb in toevoegingen en magische resultaten á la TellSell, zijn deze producten al lang op de markt.

Insteek van mijn voornemen is dat als de olie verslechterd door de PO, de PTFE de slijtage verminderd tot de volgende beurt.

Gaarne jullie meningen, ervaringen (met deze of andere toevoegingen) ideeën over mijn voornemen.

Comments

• BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    Slick 50 kost nog al wat. Dan kan ik beter een keertje extra olie verversen.
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006
    BurnIt said:

Slick 50 kost nog al wat. Dan kan ik beter een keertje extra olie verversen.

Klopt, maar, naast ongeveer 50 andere toevoegsels die ik nu even op het internet na-pluis, is het toevoegen maar één keer per 80-100.000 km nodig.

Prijs is zo'n 30 Euro (gemiddeld)
    Als ik het aantal ververs-intervallen ermee terug kan brengen naar de helft, zeg 15.000km, spaart me 6x verversen= 30 liter olie, beter voor millieu en portemonnee.
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    Als je je olie ververst, dan is je toevoeging (b.v. slick 50) ook weer weg. Dus zul je het weer opnieuw moeten toevoegen.

Ik ben nooit echt voor dat soort middeltjes.
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006
    BurnIt said:

Ik ben nooit echt voor dat soort middeltjes.

Ik ook niet, normaal gesproken.
    Maar ja, dit zijn bijzondere omstandigheden zullen we maar zeggen.

Het is dus geworden:
    Synco Super Lube Engine treatment.
    Waarom ?
    Omdat het van een wereldwijd als goed bekende firma tevoorschijn googlet.

1 liter kost 29,90 (scheelt weer een liter olie)
    ja ja, duur voor een liter olie maar je kunt het wel van de prijs aftrekken dus.

Wat merk ik ervan ?
    Niks, tot nu toe,
    te weinig gereden om écht het verbruik te meten, alleen het piepje is verdwenen wat ik altijd uit het vooronder hoorde, dacht dat het de turbo was die een beetje floot.
    kan natuurlijk ook aan de nieuwe olie liggen (Mobil TD 10 W 40)

Ik hou jullie op de hoogte.
  • RaafRaaf Modding Member
    edited May 2006
    Ik heb goede ervaring met Fin 25
    Ik had jaren geleden een Citroën DS met veel KM en na toevoegen van FIN 25 heb ik tot twee keer toe het stationair toerental moeten terugstellen.
  • hendrik PPO Newbie
    edited May 2006
    Ik mik in elke "nieuwe" auto een portie Slick, doe dit al jaren. met een oud type vw diesel merk je steeds dat de motor sneller stationair gaat lopen, lager in toerental kan draaien zonder te bokken en 's-winters bij koude start hoorbaar stiller is. ook in de versnellingsbak handig bij eventueel hakerig gedrag. Nu al weer 360 000km bij m'n huidige auto op de teller :lol:
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006

te weinig gereden om écht het verbruik te meten, alleen het piepje is verdwenen wat ik altijd uit het vooronder hoorde, dacht dat het de turbo was die een beetje floot.
    kan natuurlijk ook aan de nieuwe olie liggen (Mobil TD 10 W 40)
    Ik hou jullie op de hoogte.

:idea: update:

vandaag voor 't eerst getankt weer getankt na de toevoeging.
    1:18,8 Mmmm, 't was altijd 1:17,5
    't scheelt niet veel, maar toch wat is 't ... 7% ofzo ?
    ff rekenen, 40.000 per jaar, scheelt 157 liter brandstof.....
    Valt toch wel in mijn filosofie van milleuvriendelijk enzo.
    inderdaad, één tank is nog te kort om te meten.

Op naar de volgende tank.
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    Onmogelijk dat je zoveel brandstof bespaard !

Die toevoegingen kunnen de wrijvings weerstand tussen je motoronderdelen wel verminderen, maar deze is zelfs met de goedkoopste motorolie al minimaal.

Als je 2% brandstofbesparing weet te halen mag je al blij zijn.

Over dit soort toevoegingen en brandstofbesparing zijn op heel wat forums (autoweek b.v.) al topics over geweest. De besparing kwam nooit door de olie of toevoeging, maar doordat je onbewust zuiniger bent gaan rijden.
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006
    OK tot nu toe is mijn experiment niet geheel wetenschappelijk.
    onbewust hoop je toch dat het gaat helpen, dus dat van die onbewust zuiniger rijstijl is plausibel.

Puur wetenschappelijk zou in bij een aantal mensen de olie moeten verversen, waarbij ik een aantal mensen wél en een aantal mensen niet een toevoeging zou moeten laten gebruiken.

Je zou mee kunnen werken,
    Als nou eens een antal mensen van het forum langskomt,
    Ik ververs de olie én filter (die jullie zelf mee hebben gebracht 8) )
    Ik voeg al dan niet een additief toe, en na verloop van tijd rapporteren jullie de verbruikscijfers.

Na een half jaartje moeten we dan wel wat meer weten toch ?

Ik denk dat zelfs de producent wel mee wil werken met gratis of gereduceerd tarief toevoegingen.
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006
    geloofde zelf ook niet in toevoegingen, in principe beschermt een goede motorolie de bewegende delen, toch ?
    metaal maakt nergens contact, er zit immers een oliefilm tussen... toch?

Waarom slijten auto's dan eigenlijk.............?
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006

geloofde zelf ook niet in toevoegingen, in principe beschermt een goede motorolie de bewegende delen, toch ?
    metaal maakt nergens contact, er zit immers een oliefilm tussen... toch?

Waarom slijten auto's dan eigenlijk.............?

Ik zeg "minimaal". Natuurlijk is er weerstand en slijtage, maar al zou je door zo'n toevoeging GEEN inwendige weerstand/wrijving meer hebben, dan nog is de brandstofbesparing daardoor minimaal.

Lees dit maar eens:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,1877512,1878769#msg-1878769

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,1678562,1679386#msg-1679386
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006
    BurnIt said:
    :lol: :lol:
    Vooral deze was erg leuk (van Magel)
    geeft ook een beetje aan hoe ikzelf tegen toevoegingen aankijk.

Ik merk wel meer postitieve resultaten...
    Tijd voor een second opinion.

Burnit, jij lijkt me een rationeel type, zin in een testje ?
  • hendrik PPO Newbie
    edited May 2006
    mooie verkooppraatjes he. Jammer dat ze zo overdrijven; geloof je er niets meer van. daarom alleen de feiten:
    - Dieselmotor gaat stationair sneller draaien na toevoegenvan Slick: meetbaar met toerenteller, ook na olieverversen niet langzamer. Conclusie: duurzaam minder wrijving.
    - Geluid: minder dieselgeluid bij koude start: Ook mijn niet geinformeerde vrouw merkt dat. Conclusie: blijkbaar inderdaad betere smering. Maar geen harde cijfers!.
    - Slick in de versnellingbak. Met mijn Passat TD na snelle rit op snelweg altijd moeite om pook uit de 5e versnelling te halen, bleef haken. Na toevoeging in versnellingsbak van Slick: probleem definitief verholpen. helaas geen harde cijfers voorhanden.
    - Vermindering brandstof verbruik: Nooit iets van gemerkt, in iedergeval te weining om iets zinnings van te kunnen zeggen.
    - Vermindering olie verbruik: Niets gemerkt.
    - Soepeler motor: kan na Slick toevoeging sneller in hogere versnelling rijden (kan bv al vanaf bij 50 km/h in 5 ipv bij 60 km/h) terwijl steeds na elke 20.000(!) km de zelfde synthetische olie voor verversen wordt gebruikt: conclusie, zonder harde cijfers, dat wrijving minder is.

Auto heeft nu bijna 360.000 km gereden met laatse 20.000 km deels op APO, conclusie: schadelijk lijkt de toevoeging van Slick niet te zijn.
    Kortom, en ik heb geen aandelen in deze business, toevoegingen kunnen een positief effect hebben.

Zou leuk zijn om van meer mensen hun ervaringen te vernemen :lol:
  • Martijn PPO Addict
    edited May 2006
    het effect van de teflon is langdurig. deze zet zich namenlijk af op de onderdelen. dus ook na de volgende olie-verversing is het effect van teflon houdende toevoegingen nog aanwezig. eeuwig durend zal het echter ook weer niet zijn ;)
  • Rotger PPO Newbie
    edited May 2006
    Waarom een toevoeging? De Oliën van tegenwoordig zijn zo goed dat de vele verversingen nauwelijks meer nodig zijn. Bij gebruik van PPO schijnt het wel wat veker te moeten. Echter wanneer Teflon in een toevoeging zit kun je beter maar geen monteur zijn. Teflon verbrand al bij 400 graden terwijl een motor heter wordt (meer dan 600 graden). Het Teflon kontert dan en komt onderin de carterbak. Wanneer die opengehaald wordt komt er zo'n giftige damp vrij dat wil je niet weten. Zeer milieu onvriendelijk dus. Er zijn oliën die een goede filmlaag achter laten op de lagers e.d. en die zelf bij 1000 graden of 40 graden vorst nog hun werk doen dat het mogelijk is om een tijdje met een leeg motorblok rond te rijden. Dit wordt ook toegevoegd aan de motorolie maar bevat geen teflon of iets dergelijks. De meeste toevoegingen zijn dus zeer milieuonvriendelijk en weggegooid geld.
    Zie maar wat je ermee doet!
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    Geef 's een indicatie, wat kost een 5L. kan goede dieselmotorolie?
  • Rotger PPO Newbie
    edited May 2006
    Carlo said:

Geef 's een indicatie, wat kost een 5L. kan goede dieselmotorolie?

Maakt toch niet uit wat motorolie kost? De meest doorgaande oliën (15W40/10W30 etc.) zijn tegenwoordig gewoon goed. Ken je het onderzoek niet van de kever waarmee is doorgereden zonder te verversen en dat de olie nog steeds goed is? Toevoegingen zijn alleen maar extra kosten.
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006
    Rotger said:

Maakt toch niet uit wat motorolie kost?

Jawel, als je hele dure hebt, bv van een tientje per liter, dan spaar je alvast een tientje uit door een liter "toevoegsel" te gebruiken.

... Ken je het onderzoek niet van de kever waarmee is doorgereden zonder te verversen en dat de olie nog steeds goed is?

Sure, of een vergelijkbare test. Maar die rijdt nu eenmaal niet op PPO.
    Zoals je op diverse threads kunt lezen vervuilt PPO de olie en maakt frequenter wisselen noodzakelijk. Ik probeer dat te voorkomen door een toevoeging. Tot nu toe kan ik alleen korte termijn-effecten rapporteren op dit forum, maar ik zal over 15.000 km eens de olie bekijken.

Toevoegingen zijn alleen maar extra kosten.

Tja, praat je nu niet gewoon iemand na ?
    Testen en experimenteren, vervolgens de ervaringen delen, dat vind ik nu eenmaal het leuke aan dit forum
  • Rotger PPO Newbie
    edited May 2006
    Fordkrokus schreef:

Jawel, als je hele dure hebt, bv van een tientje per liter, dan spaar je alvast een tientje uit door een liter "toevoegsel" te gebruiken

Voor zover ik weet zijn de toevoegmiddelen nogal wat duurder dan de olie zelf. En zoals ik al eerder heb verteld komen er zeer giftige stoffen vrij door deze toevoegingen. Nogal milieuvriendelijk he? Totale onzin dus om dit te gebruiken. Wist je niet dat motoren op ppo sowieso al beter gaan draaien? De onderdelen blijven schoner door o.a. minder roetaanslag, minder lekkage e.d. Sorry maar zie echt geen voordeel :!:
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006
    Rotger said:

Er zijn oliën ..... die zelf bij 1000 graden of 40 graden vorst nog hun werk doen ...

Trouwens, welke olie is dat ? :twisted:
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    Je zal nog steeds je olie vaker moeten verversen. Het probleem is dat er PPO in de olie terecht komt. Waardoor de viscositeit / smeereigenschappen van de olie dus veranderden. Nu kun je misschien de olie wel goed blijven laten smeren door extra toevoegingen, maar je krijgt nog steeds PPO in de olie. Uiteindelijk zal je oliepeil dus toenemen boven de max waarde. Tegen die tijd zit er al zoveel PPO in dat een toevoeging ook niet meer helpt.

Gebruik nooit toevoegingen in Vol synthetische olie. Dat is zonde van de olie, want die kan er alleen maar minder van worden. Maar gezien de meeste personen hier gewone 15w40 of 10w40 gebruiken. Wat maar 20 euro voor 5 liter kost (Valvoline Topguard - minerale olie met synthetische toevoegingen). Kun je dus beter wat vaker verversen (zegmaar om de 10.000km) Dan spoel je de PPO tenminste je blok uit.

Ik zeg niet dat die middeltjes helemaal niet werken, ze zullen de smering misschien best verbeteren, Maar de smering is het probleem niet. De PPO is :!: PPO is minder temperatuur bestendig, er kan aankoeking komen, het kan gaan klonteren en biedt geen smering in de zin van motorolie. (zie het topic hier over die generator waar die drap uit kwam)

Als laatste, koop liever een toevoeging voor de PPO (injector cleaner ofzo) met name wanneer je de auto nog wel eens wegzet voor een paar uurtjes (met nog ppo in de pomp/verstuivers)
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    Rotger said:

Wist je niet dat motoren op ppo sowieso al beter gaan draaien? De onderdelen blijven schoner door o.a. minder roetaanslag, minder lekkage e.d. Sorry maar zie echt geen voordeel :!:

Een auto loopt goed op PPO, maar op diesel is hij toch echt een stuk sterker/sneller. (eigen ervaring)

Minder roet kan, maar wanneer je verstuivers al niet zo best meer zijn, roet hij op diesel minder als op PPO. Diesel wil dan nog wel goed vernevelen PPO niet.

Minder lekkage :? :roll:

Ik zie wel voordelen, maar deze wegen totaal niet op tegen de prijs die je ervoor moet neertellen.
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006

Rotger said:

Er zijn oliën ..... die zelf bij 1000 graden of 40 graden vorst nog hun werk doen ...

Trouwens, welke olie is dat ? :twisted:
    Boeien trouwens, aluminium smelt bij 660 graden C :shock:
  • BurnIt PPO Master
    edited May 2006
    Ach, die olieen zullen vast bestaan, maar dat is hier helemaal niet aan de orde.
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006
    BurnIt said:

Ach, die olieen zullen vast bestaan, maar dat is hier helemaal niet aan de orde.

Agree, als mijn olietemp boven de 120 C komt ga ik me ernstig zorgen maken.
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006

Het probleem is dat er PPO in de olie terecht komt.

Nu komt er normaal ook wel diesel in je motorolie echter deze verdampt weer als de motor op temp is. ppo verdampt nauwelijks bij lage temp.
  • pieter PPO Master
    edited May 2006
    Naar ik altijd gelezen heb is het de glycerine die in de PPO zit en zich als een film op je cylinderwand vastzet.
    Dit wordt vervolgens beetje bij beetje door je schraapveren het carter ingewerkt, het is dus niet de pure PPO die je carter in lekt.
  • FordKrokus PPO Wannabe
    edited May 2006
    Nog even een interessante bijdrage van "me Mate" Ian Drysdale (australië) over olie-temperaturen. Hij bouwt V8 motorfietsen, dus hij weet er wel iets van af:

"Oil temps should be kept to 85 deg C give or take. Good quality oils will run OK up to 140 deg C without harm, but not for too long. Anything above 150-160 deg C ( for even a short time ) and it should be replaced."
  • hendrik PPO Newbie
    edited May 2006
    In de high tech industrie worden vaak teflonhoudende smeermiddelen gebruikt bij zwaar belaste onderdelen, daar is storing en stilstand voorkomen belangrijker dan de lagere prijs van standaard olieën.
    en deze bedrijven hebben zelden liefdadigheid als doelstelling dus....

laten we ons aan de feiten houden.

google ook maar eens op interflon. b.v.montagepasta geschikt tot 1200°C! Wordt gebruikt omdat olie/vet dan al lang is verbrand.

overigens mijn garage klaagt nooit over Slick toevoegingen :P sterker nog ze gebruiken die zelf.
  • paulschalk PPO Newbie
    edited March 2007
    Veel mensen denken dat er een oliefilmpje tussen de zuiger en cilinder zit, dat is maar gedeeltelijk waar. Op de zuiger en cilinder zitten ruwheden. Eigenlijk kan je dit zien als zeer kleine bergtopjes die over de hele cilinder en zuiger zitten. Deze bergtopjes wrijven langs elkaar, zelfs met een oliefilmpje ertussen. Wat teflon eigenlijk doet, is deze bergtopjes opvullen en daarboven op een extra laagje over de hele zuiger en cilinder leggen.

Hierdoor wordt de wrijvingscoefficient bijna nul.
    Tevens wordt de opstartslijtage enorm veel gereduceerd. Als de auto een tijdje heeft stilgestaan, meer dan 2 uur, is de olie neergedaald in het oliecarter. Als de motor weer wordt gestart, zal de krukas tijdelijk droog lopen. ==> Materiaalcontact!!!

Teflon zorgt tijdens opstarten voor droge smering, waardoor er dus geen ijzervijlsel in de olie kan nestelen. Ook dit zorgt dus voor extra slijtage. Ook de reden waarom je de olie zo vaak moet verversen.

Ik heb over Fin 25, van Interflon veel goede verhalen gehoord die dit beamen.

Ik ga het zelf ook proberen bij mijn eerst volgende olieverversing. Ik ben benieuwd!
  • Martijn PPO Addict
    edited March 2007
    diverse olieën hebben diverse toepassingen en eigenschappen, afhankelijk van de belasting. maar welke belasting? hier moet wel een beetje onderscheid in gemaakt worden wat betreft olie/vet/toevoegingen.

hoge krachten, zwaar gewicht
    hoge bedrijfs temperaturen
    hoge snelheden

de gemiddelde dieselmotor haalt met gemak de zelfontbrandings temperatuur van 600+ graden, anders zou het geen dieselmotor zijn. dat aluminium niet smelt komt omdat deze temperatuur snel genoeg word afgevoerd. ook de olie zal nooit dezelfde temperatuur krijgen als de maximum temperatuur, maar kan plaatselijk en tijdelijk wel hoger zijn dan wat het klokje aangeeft. doordat deze hete olie weer in het carter terugloopt wordt de warmte snel genoeg weer verdeeld. dat teflon zal verbranden is niet erg waarschijnlijk omdat dit zich op de cylinderwand afzet. ondanks de piektemperatuur tijdens ontsteking zal die echt niet tot 400 graden oplopen. dit wordt door de massa snel genoeg opgenomen en afgegeven aan olie en koelwater. indien teflon wel zou verbranden zouden gebruikers hiervan zeer snel een enorme koolafzetting hebben en een evenredig snelle vervuiling van het olie filter. aangezien dit spul al een eeuwigheid in de handel is zou dit allang bekend zijn, geen fabrikant die er dan nog zijn vingers (al dan niet met teflon bedekt ;)) aan zou willen branden.

@paul: dat filmpje olie zit er ook na 2 weken nog steeds, tenzij je het wegpoetst ;) kan je simpel zelf testen, kijk maar eens hoelang gereedschap vettig blijft als je er olie overheen gooit en het vervolgens in een stil hoekje laat uitdruipen. zelfs diesel laat na lange tijd nog een filmpje achter dat voldoende is om (toch zwaar belaste) delen zoals verstuivers te smeren. je zal echt het verschil merken als je een droge plunjer in een brandstof steekt of eentje waar net dat filmpje nog op zit: die droge krijg je er echt niet in!
  • paulschalk PPO Newbie
    edited March 2007
    Natuurlijk, maar je zult altijd last houden van ONvolkomen smering. Hoe dan ook. Natuurlijk blijft het wel een beetje vettig, maar het materiaalcontact blijft.

Pas tijdens het draaien van de motor zorgt de centrifugale beweging van de krukas voor een constante aanvoer van olie, waardoor je dus volkomen smering krijgt.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2007
    Hallo stokers,

Ik ben een aantal jaar monteur geweest van een group A rally team, we reden met VW GTI 16V. Ook wij hebben toen diverse aditiven geprobeerd als slick en andere merken om de motoren heel te houden Na een aantal motoren aan bonken te hebben gedraaid (wat heel gewoon is in de rally wereld) zijn we uit gekomen op een middel wat de oppervlakte spanning van de standaard motorolie verhoogde, wij draaide toen al op race olie 0W40. Die toevoeging was spetterduur maar zorgede er wel voor dat de motoren beter heel bleven. Van producten met een vloeibare teflon (=PTFE) als hoofdbestanddeel hebben wij nooit het effect kunnen meten omdat de motoren toch stuk gingen. Het verhogen van de oppervlakte spanning van de motorolie heeft tot gevolg dat je oliefilm tussen de bewegende delen sterker word en door hoge belasting niet zo snel weg gedrukt word zodat de zaak droog loopt. Ik zal es in de garage kijken of ik nog een flesje heb staan, als ik het gevonden heb zal ik het even melden.

Groeten,

Easy rider.
  • suzukisuzuki Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2007
    Mede stokers,

Bij de eerstvolgende oliewissel van mijn w123 zal ik ook eens een flesje slick 50 of fin 25 toevoegen.

Ik herinner me de reclame van slick50 nog wel. Lieten ze een bevroren motor zonder olie draaien, waarin een slick50 toevoeging had gezeten.
    Dit zou dan aantonen dat de filmlaag die slick50 achterlaat super smeert en de wrijving drastisch verlaagd.

In mijn laguna heb ik nooit iets gemerkt van ranzige olie door ppo.
    Laatste keer heb ik 20dkm gereden alvorens de olie+filter te verversen.
    Kwam er gewoon pikzwart af, zoals het hoort.

gr Ton
  • paulschalk PPO Newbie
    edited March 2007
    [quote=easy rider]Hallo stokers,

Ik ben een aantal jaar monteur geweest van een group A rally team, we reden met VW GTI 16V. Ook wij hebben toen diverse aditiven geprobeerd als slick en andere merken om de motoren heel te houden Na een aantal motoren aan bonken te hebben gedraaid (wat heel gewoon is in de rally wereld) zijn we uit gekomen op een middel wat de oppervlakte spanning van de standaard motorolie verhoogde, wij draaide toen al op race olie 0W40. Die toevoeging was spetterduur maar zorgede er wel voor dat de motoren beter heel bleven. Van producten met een vloeibare teflon (=PTFE) als hoofdbestanddeel hebben wij nooit het effect kunnen meten omdat de motoren toch stuk gingen. Het verhogen van de oppervlakte spanning van de motorolie heeft tot gevolg dat je oliefilm tussen de bewegende delen sterker word en door hoge belasting niet zo snel weg gedrukt word zodat de zaak droog loopt. Ik zal es in de garage kijken of ik nog een flesje heb staan, als ik het gevonden heb zal ik het even melden.

Groeten,

Easy rider.

Dat is wel bijzonder wat je nu zegt!! Heb ik nog nooit iets over gehoord,maar hiermee zorg je inderdaad dat de zuiger het een stuk moeilijker mee krijgt om door de oliefilm heen te breken. Echter zal de opstartslijtage niet minder worden. Ik vraag me alleen af of de wrijving dan minder wordt.

Uit experimenten is gebleken dat teflon in combinatie met alles de laagste wrijvingscoefficient heeft. Maar of dat invloed zal hebben op de wrijving en slijtage aan de cilinderwanden, ik ben benieuwd!
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2007
    Het verhogen van de oppervlaktespanning van olie wordt door
    veel 'olieverdikkers' ook beloofd, maar of dit echt zo is, vraag ik me af.
    Het zeer goed smeren beheel je dan weer door die PTFE additieven,
    wat logisch is, PTFE is de gladste stof die er betaat meen ik me te
    herinneren.
  • easy ridereasy rider PPO Junkie
    edited March 2007
    Ja hoor flesje gevonden, het is van Tri Star Lube, kijk even op deze site http://www.lare.nl/. Het is wat mij betreft de beste toevoeging voor de motor olie OOK voor de koude start.

Even voor de duidelijkheid, als kunststof specialist kan ik jullie melden dat PTFE (Polytetrafluoroethylene) als Teflon op de markt gebracht word door DuPont en derhalve dus een handelsnaam is.

Het best bekend is PTFE van de anti aanbak laag in de bekende tefal braadpannen.

PTFE is een kunststof dat gedistilleerd is uit aardolie (het zelfde spul waar motorolie van gemaakt word) door het eerst te kraken en vervolgens te mengen met een katalysator. Het eind product is PTFE. Deze stof staat op moleculair nivo zo ver van aardolie dat het niet meer mengt met motorolie, dit kan je zien aan een fles slick50 die al een tijdje op de plank staat. De PTFE zit dan onderin de fles en de olie staat daar bovenop.

Probleem met PTFE is dat het degenereert boven een temperatuur van 240 graden Celsius. Het mag dan een extreem lage wrijvings coefficient hebben maar het kan niet echt goed tegen extreme hitte.

Conclusie is dus, waarom zou ik een product in mijn motorolie gooien wat niet goed met motorolie mengt en niet goed tegen hoge temperaturen kan.

Groeten,

Easy rider.
  • wodanwodan Super Moderator
    edited March 2007
    De motivatie is dat die stukjes PTFE in de kleine oneffenheden in het metaal blijven zitten en zo zorgen dat metalen delen goed over elkaar glijden.
  • paulschalk PPO Newbie
    edited April 2007
    [quote=easy rider]

Conclusie is dus, waarom zou ik een product in mijn motorolie gooien wat niet goed met motorolie mengt en niet goed tegen hoge temperaturen kan.

Groeten,

Easy rider.

Dit is een heel foute conclusie...

Het is juist de bedoeling dat het NIET mengt met olie, omdat het (zoals helemaal bovenaan staat beschreven) het teflon de oneffenheden opvult tussen de zuiger en de cilinder en bovendien zorgt voor droge smering bij starten waardoor de opstartslijtage vermindert.

Je zegt ook dat dit spul regenereert, maar dit is natuurlijk niet het geval. Deze deeltjes zijn zo klein, dat het, ALS het in de verbrandingskamer terecht komt, ze meteen verbranden. Dat dit ook gebeurt, is heel gering.

Dus conclusie is: de wrijving is volgens huidige maatstaven zo klein mogelijk, je hebt nauwelijks opstartslijtage meer ==> minder vaak olie verversen, het bespaart je op termijn klauwen met geld.
Sign In or Register to comment.