Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

mini wkk op ppo

Jor= PPO Burner
edited February 2008 in Professionele toepassingen
Sinds deze week het elektrische gedeelte van mijn mini wkk opperationeel. En ik moet zeggen, het is lekkerder internetten op je eigen gemaakte groene stroom.

Wkk: 6KW Yishan (chinees?) 1 cil dieselmotortje welke een 4 kw elektromotor aandrijft.

Comments

• mennomenno Webmaster
    edited May 2006
    [quote=Jor=]Sinds deze week het elektrische gedeelte van mijn mini wkk opperationeel. En ik moet zeggen, het is lekkerder internetten op je eigen gemaakte groene stroom.

Wkk: 6KW Yishan (chinees?) 1 cil dieselmotortje welke een 4 kw elektromotor aandrijft.

Kijk, en dit vindt ik dan weer heel interessant! Kun je er wat meer over vertellen, plaatjes en links zijn ook bijzónder welkom!
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    Sorry voor de late reactie:

Het elektrische deel is eigenlijk te simpel voor woorden.
    De diesel start ik mbv de elektromotor (1500 RPM), op het moment dat de diesel draait wil ie 2500 rmp gaan draaien, de elektromotor gaat op dat moment als rem werken, maar ook als generator.
    Op die manier lever ik energie aan het net en draait mijn kwh meter terug. Het mooie hiervan is dat er geen synchronisatie modules of andere apparatuur nodig is (behalve wat pkz's en zekeringen) om dezelfde stroom te maken als die van het net.

Als ik de wkk een uur laat draaien levert ie ongeveer 4 KW elektrische energie en als het goed is 8 KW thermische energie. Ik moet de wkk zo laten draaien dat mijn kw uur meter niet een lagere waarde krijgt als tijdens de laatste meter opname. Dus ik vindt 4 kw per dag wel voldoende.

Echter het hierboven beschreven systeem is niet legaal. De energie leverancier vraagt echter 17 cent per Kw en ik krijg er maar 3 cent voor als ik terug lever. Je kan er meer voor krijgen omdat het groene stroom is, maar ik vind voorals nog de technische kant interresanter.

Op dit moment vang ik alleen nog de warmte van het koelwater van de motor op. De motor heeft geen radiateur maar een vat van 100l water om te koelen. Na een uurtje is het vat 60 graden. Dit zou in een half uur moeten kunnen als ik ook een warmtewisselaar in de uitlaat plaats. De helft van alle geprocudeerde warmte verdwijnt nl via de uitlaat.
    Het is de bedoeling om later deze warmte te gaan gebruiken voor warm tapwater en huis verwarming.

Misschien is het in de toekomst mogelijk om meerdere wkk's (tientallen) te koppelen om zo een decentrale energie voorziening te creeren. Het verhoogt de betrouwbaarheid van de energie voorziening en energie hoeft niet meer zover getransporteerd te worden, wat het rendement ten goede komt.

enkele links:
    www.senertec.de
    http://bhkw.siteburg.com/forum/viewforum.php?f=1
    http://www.bhkw-infozentrum.de/forum/thema_uebers.php3
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    heb je hier meer info over?
    In nederlands?

Ik heb wel wat 1 of 2 cilindermotoren op het werk. Mocht dit inderdaad zo lukken, dan maak ik ook m'n eigen stroom!!! :o

Leg nog eens wat uit. Heb je een schema?
    Foto's?
    En welke motor gebruik je precies? Die nieuwere elektromotoren, die kunnen toch niet omgekeerd werken? Die wekken dan toch geen stroom op?

Please wat meer uitleg.

Groeten,
    Nero
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    Ik heb helaas niet meer info en zeker niet in het nederlands, maar zoals ik al zei, het is heel simpel.
    Je kan dus wel met een normale 3 fase motor stroom opwekken, echter de motor moet wel aan het net hangen, omdat ie blindstroom nodig heeft. Hoe de theorie die hierachter schuilgaat is dat weet ik ook niet precies.
    Korte uitleg: Je levert met de diesel vermogen aan de electro motor, de electromotor kan niet sneller gaan draaien als 1500rpm omdat ie aan het net hangt en werkt op dat moment als een rem en ook als generator. Haal je de net spanning weg is ook het generator effect weg en gaat de diesel hoger in toerental draaien.

Een schema heb ik niet. Ik heb eigenlijk alleen een PKZ en dan natuurlijk de zekeringen in de meterkast als beveiliging. Om de diesel te beveiligen heb ikmomenteel een PT100 in het koelwater cirquit en een thermokoppel voor de motor temperatuur. PT100 schakelt de cirqulatie pomp en het thermokoppel schakelt de motor af (dmv een klepje) als de temp te hoog is.

image

Zoals je kan zien, op de elektromotor zijn ook nog condesatoren aangebracht, als ik deze inschakel werkt de elektro motor als generator ook zonder het net, dit is alleen handig als er stroom uitval is. dus ik gebruik ze normaal gesproken nooit.
  • Bart PPO Burner
    edited June 2006
    ERG gaaf!! meer meer FOTOS FOTOS :P :P :P
  • Bart PPO Burner
    edited June 2006
    zie nu dat er op de links die je gaf erg veel info te vinden is.

Ik vind dit echt een gaaf project. ik denk dat ik wel weet waar ik me mee bezig ga houden als ik met m'n ombouw klaar ben.. 8) Hoe zit het met geluid? Kan me voorstellen dat een kloppende diesel (ookal is het een kleintje) toch aardig wat geluid produceert!

En je draait dus op ppo, niet diesel?
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    Ik draai op ppo welke ik nu nog voorverwarm met een gedeelte van een koffie zetter. Maar hier ga ik natuurlijk warmte van de motor voor gebruiken, al vermoet ik dat ie ook wel draait op koude ppo. Zoal je ziet staat ie binnen maar het valt reuze mee met de geur, de deur is dan natuurlijk wel open. Maar mijn auto ruikt veel sterker.
    Ondanks dat ik het buitengebied woon is het geluid nog wel een probleem. Maar ik hoop dat tegelijk op te lossen als ik een warmtewisselaar aan de uitlaat monteer. Grootste probleem is dat ik er nog niet achter ben hoe groot (en vooral hoelang) die warmte wisselaar moet zijn. In ieder geval komt er ook nog een goede demper op.

image
  • Knutsel PPO Newbie
    edited June 2006
    Ziet er mooi uit!
    Paar dingen snap ik niet goed.
    Wat is een pkz?

Je gebruikt een 3 fase motor, maar ik zie maar 1 230v stekker uit de machine komen(of ik kijk niet goed)
    Gebruik je maar een van de 3 fasen van de motor?
    Mischien wordt het wel uitgelegd in het duits, maar mijn duits is
    slecht :oops:
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Die dikke grijze die rechtsonder uit beeld loopt op foto 10 trekt stroom bij starten en levert stroom als de motor loopt, denk ik.
    Ik neem aan die op een drie-fasen stopcontact zit?
  • Ruud S Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Leuk Jor= dat project. Had het tijdens het eten aan het gezin uitgelegd. Heb ze later op de avond de foto's laten zien :lol:
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    Knutsel said:

Ziet er mooi uit!
    Paar dingen snap ik niet goed.
    Wat is een pkz?

Je gebruikt een 3 fase motor, maar ik zie maar 1 230v stekker uit de machine komen(of ik kijk niet goed)
    Gebruik je maar een van de 3 fasen van de motor?
    Mischien wordt het wel uitgelegd in het duits, maar mijn duits is
    slecht :oops:

een PKZ is een motor beveiliging, deze schakelt uit als de uit als de stroom te hoog wordt (net zoiets zoals een stotz in de meterkast)

De foto's zijn denk ik niet duidelijk genoeg; maar ik gebruik gewoon 3 fasen van de motor, datis idd die dikke grijze kabel, en die loop naar de besturings kast waarin oa de stotz is geplaatst en de andere beveiligingen.
    De 230 stekkers die je ziet zijn 230 voedingen vanuit de besturings kast voor de brandstofklep en de olie verwarming, de cirulatie pomp heb ik inmiddels anders geschakeld maar die zit op de foto er ook nog op.
    Als de temperatuur te hoog word of de pkz valt af dan wordt ook automatisch de 230 afgeschakeld zodat de (diesel)motor afgezet word, via de brandstof klep.

Ik heb zojuist de jaarrekening van de nuon weer binnen gehad, dus ik heb weer motivatie genoeg.
    image
    edited June 2006
    Als je het probleem van het lawaai en de trillingen onder controle hebt hoor ik graag iets van je; dan zet ik in mijn flatje ook zo'n ding neer :P 8)
    edited June 2006
    Die laatste foto, nr 33, is een leuke foto hoor, maar wat zie ik daar nu en waar zijn die knoppen voor?
    Is het een portable meterkast?
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    kan je eens een compleet uitgebreid schemaatje maken, met alle kabels, onderdelen, ...

Ben ook zoiets van plan, maar wat betreft beveiliging van stroom naar net, ben ik echt nog niet mee.

Welke dieselmotor gebruik je (inhoud, pk's?) en welke elektromotor?
    Moet met borsteltjes zijn hé.

Groeten,
    Nero
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    Carlo said:

Die laatste foto, nr 33, is een leuke foto hoor, maar wat zie ik daar nu en waar zijn die knoppen voor?
    Is het een portable meterkast?

knoppen zijn om te starten en te stoppen, de andere is loos. De kast is namelijk een oude kast die ik gekregen heb. Ik gebruik het liefst alleen 2e hands spul (van het werk) tenzij ik niet anders kan.
    Naast de kast ligt een thermokoppel module (zwart kastje) die de motor temp controlleerd en die de boel afschakelt als de temp te hoog wordt.

Ik zal eens kijken of ik een schemaatje kan maken, van de andere kant je is het niet verstandig om met elektriciteit te gaan experimenteren als je er weinig verstand van hebt
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Ik ga binnekort eens rekenen of een heel huishouden kan staande gehouden worden met zulk systeem. eventueel met hulp van zonne en wind energie op kleine schaal

Het lijkt me een heerlijk gevoel te kunne zeggen, dat je volledig onafhankelijk bent van de stroom en gas leveranciers en nog wel met 0% uitstoot :)

mooi initiatief in elk geval!

heb je enig idee van het verbruik per /kwh ?
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    nero said:

kan je eens een compleet uitgebreid schemaatje maken, met alle kabels, onderdelen, ...

Ben ook zoiets van plan, maar wat betreft beveiliging van stroom naar net, ben ik echt nog niet mee.

Welke dieselmotor gebruik je (inhoud, pk's?) en welke elektromotor?
    Moet met borsteltjes zijn hé.

Groeten,
    Nero

Diesel is een Yishan R180 (iets chinees), de motor heeft eigenlijk een condens koeling (een bak water boven op cilinder), die heb ik verwijderd en vervangen door een circulatie koeling. Anders is het moeilijk om die warmte op te slaan, en de motor is sneller op bedrijfs temp.
    Het vermogen zou rond de 6 KW liggen is me echter niet geheel duidelijk. Het is een ouder type. Op de duitse sites hebben ze het over de R170A gekocht via ebay. Maar volgens mij zijn die kwalitatief minder.
    Nominaal toerental is 2600 rpm

Electromotor is een normale 3 fase motor (dus zonder borstels) 4 KW
    toerental 1500rpm

diesel heeft een poelie met diameter van 102mm en op de elektromotor heb ik een poelie gezet van 170 mm zodat bij 2600 diesel de elektromotor 1500 draait.
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    Zeveneens said:

Ik ga binnekort eens rekenen of een heel huishouden kan staande gehouden worden met zulk systeem. eventueel met hulp van zonne en wind energie op kleine schaal

Het lijkt me een heerlijk gevoel te kunne zeggen, dat je volledig onafhankelijk bent van de stroom en gas leveranciers en nog wel met 0% uitstoot :)

mooi initiatief in elk geval!

heb je enig idee van het verbruik per /kwh ?

Helemaal mee eens, mij doel is dus ook om geheel zelfvorzienend te worden, maar dat zal nog wel ff duren.

Inmiddels heb ik dus een idee over het verbruik, dat ligt rond de 0,5 l per KW stroom. In mijn geval dus 30 cent per KW is nog wel een beetje te hoog.
    Maar na het bestuderen van mijn energie jaarrekening gisteren avond is me duidelijk dat de winst vooral moet komen van de gasbesparing. De wkk moet gaan draaien op warmte vraag en niet op elektriciteit vraag. Bij mij ligt de prijs verhouding gas - licht als 2-1. Ik weet niet of dat normaal is of dat ik mijn huis toch beter moet gaan isoleren.
    Ik zal eens gaan rekenen of de warmte wat goed kan make wat betreft het economische rendement.
    edited June 2006
    het is inderdaad heel belanrijk dan nog te kijken hoeveel € je aan warmte kan winnen...:)

ik heb al eens grof gerekend:

10pk = 7,4 kW = 7400 J/s (gesteld dat je motor dus de hele tijd op volle vermogen draait)
    rendement van een diesel +- 20% dus ongeveer 37kw aan energie gaat er in je motor in.
    van die 37kW kan je dus op 29,6kW warmte rekenen

=> 29 600 J/s

stel dat je 90% van die warmte kan opvangen: 26 640 J/s

als je op je gasrekening gaat kijken, zie je normaal het verbruik in gas in joules...

stel dat je motor het hele jaar door draait: 840,120 Gj / jaar aan warmte :)

een goede gasketel heeft een rendement van achterin de 90%, je kan dus het verbruik van gas ook op die manier gaan vergelijken.

ff droom modus:

Ik zou later in m'n eigen huis een grote citerne in de kelder voorzien, waar ik warmte kan in opslaan. Stel dat er dan geen warmte nodig is, kan die naar die tank worden afgevoerd. Stel dat deze tank 20 000l groot is:

Dan kan ik daarin per graad dat het water warmer wordt: (4,2 kJ / kg K)
    84 MJ in kwijt
    ik reken op 40 tot 80° water temperatuur dan kan het water gemakkelijk gebruikt worden (via ww) voor warm water en chauffage, ...

dus over een bereik van 40° kan ik in m'n tank 3360 MJ kwijt... :)
    een redelijke buffer denk ik.

Deze buffer is dan goed voor 35 draaiuren van de generatorset.

Hetzelfde princiepe zou ik dan toepassen op het elektriche gedeelte met accu's zodat je genset niet de hele tijd moet draaien als je energie nodig hebt.

Wanneer je warmte nodig hebt en geen elek of visa versa, dan kan die overtollige energie in de accumulator.

Beide accu's zou ik dan ook nog aanvullen met zonne-energie, (warmwater collectors, elektrovoltaïsche cellen) maar die zijn redelijk duur momenteel.

*zucht* ik ben een dromer :idea:

edit: om de tank tot 40° op te warmen is er wel een aanzienlijk grote hoeveelheid warmte nodig die je niet gebruikt (tenzij noodgevallen dan ofzo :))
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    Zeveneens, het niet mijn bedoeling om 24 uur per dag te draaien, het systeem draait als mijn "boiler" warmte vraagt. Dus maar een paar uur per dag. Je zou dan misschien geen gas aansluiting meer nodig hebben, maar wel een elektriciteit aansluiting, ik wil nl wel continu stroom in huis hebben. Accus vindt ik niet zo geschikt want het rendement van accu's ligt volgens mij maar rond de 40 %, dan stop ik het liever in het net dan is het rendement tenminste hoog. Je zou ervoor kunnenzorgen dat je op deze manier elkaar 24 uur per dag van stroom voorziet gebruikmakend van het net maar dan met een eigen energie maatschappij (ja ik kan ook dromen).

Volgens mijn laatste berekening zou ik met het systeem zoals ik het voor ogen heb ongeveer 10% besparen op mijn energie rekening. De instalatie zou dan een rendement moeten hebben van 90%, maar dat zal niet meevallen denk ik
    edited June 2006
    [quote=Jor=]Zeveneens, het niet mijn bedoeling om 24 uur per dag te draaien, het systeem draait als mijn "boiler" warmte vraagt. Dus maar een paar uur per dag. Je zou dan misschien geen gas aansluiting meer nodig hebben, maar wel een elektriciteit aansluiting, ik wil nl wel continu stroom in huis hebben. Accus vindt ik niet zo geschikt want het rendement van accu's ligt volgens mij maar rond de 40 %, dan stop ik het liever in het net dan is het rendement tenminste hoog. Je zou ervoor kunnenzorgen dat je op deze manier elkaar 24 uur per dag van stroom voorziet gebruikmakend van het net maar dan met een eigen energie maatschappij (ja ik kan ook dromen).

Volgens mijn laatste berekening zou ik met het systeem zoals ik het voor ogen heb ongeveer 10% besparen op mijn energie rekening. De instalatie zou dan een rendement moeten hebben van 90%, maar dat zal niet meevallen denk ik

daarom ga ik nog'ns doorrekenen binnekort ;)

natuurlijk blijft de beste besparing nog steeds "het niet verbruiken" :)
    isolatie verbeteren zoals je al aanhaalde kan daarom ook een goeie optie zijn :). In belgie zijn de algemene isolatienormen bedroeven laag. Daar ga ik (wat mijn bouwwerken betreft) als toekomstig bouwkundig ingenieur in elk geval iets aan doen ;)

die accu optie, die zit voor mij vooral in het achterhoofd voor als je met zonnecellen werkt. Die leveren ook gelijkstroom, dus omvormen moet je zowiezo.

ik heb er geen idee van wat het rendement is van een goede loodaccu. Omvormen (gelijk naar wissel) kan tegenwoordig dacht ik toch al met een goede 90% of vergis ik me daarin?
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Zeveneens said:

ik heb er geen idee van wat het rendement is van een goede loodaccu. Omvormen (gelijk naar wissel) kan tegenwoordig dacht ik toch al met een goede 90% of vergis ik me daarin?

Max 75% , als hij nieuw is, daarna wordt het snel 70% en met elk jaar wordt het minder.
    edited June 2006
    tenzij je regelmatig het vloeistofniveau controleert en bijvult...? (zoals bij vorkliften gebruikelijk is)
  • BurnIt PPO Master
    edited June 2006
    Daar zitten losse vol tractie cellen in. Deze hebben hetzelfde rendement, alleen kunnen ze de stroom over een langere periode geleidelijker afgeven.
    Het rendement is nu eenmaal beroerd, vloeistof bijvullen/houden helpt zeker voor de levensduur, maar je rendement wordt er niet beter van. (tractie accu's behouden hun rendement wel over een langere periode)

Schrik trouwens niet van de prijs van tractie accu's / 2V cellen.
    edited June 2006
    dat ze duur zijn staat buiten kijf ;) dat weet ik ook :)
    ach ja, dan is de optie leveren aan het net mss toch de interessantste
    edited June 2006
    ik heb een schema'tje gemaakt met m'n idee'n en beetje getallen erbij...

het is nog niet helemaal to the point en correct maar 't geeft al een idee over wat ik denk te doen

http://users.pandora.be/zeveneens/WKK-huis1.pdf
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    Ja iets soortgelijks had ik ook in gedachte alleen dat opslag vat van 20 kuub dat zie ik niet zo zitten, een vat van 200 a 300 lijkt me genoeg.
    edited June 2006
    [quote=Jor=]Ja iets soortgelijks had ik ook in gedachte alleen dat opslag vat van 20 kuub dat zie ik niet zo zitten, een vat van 200 a 300 lijkt me genoeg.

héhé :) ik moet die grootte nog'ns narekenen, maar 'k ga van m'n ouderlijk huis uit, waar twee kelderruimtes onder zitten (vol met zand) waarin zo'n tank perfect zou kunnen...

in een nieuwbouw is dat ook perfect te voorzien.

mijn bedoeling van deze tank is enkele dagen warmtevraag te kunnen overbruggen als het slechter weer is ofzo...

ik wens je heel veel succes met je project!
  • Jor= PPO Burner
    edited June 2006
    [quote=Jor=]Ja iets soortgelijks had ik ook in gedachte alleen dat opslag vat van 20 kuub dat zie ik niet zo zitten, een vat van 200 a 300 lijkt me genoeg.

zeer onduidelijk van mij maar ik bedoel hier een vat van 200 a 300 liter moet iedergeval voldoende zijn voor 1 dag.
    in iedergeval wil ik geen zwembad van 300 kuub!!
    edited June 2006
    dat had ik wel begrepen ;) 300 kuub daar kan je de warmte voor een heel jaar in kwijt waarschijnlijk :mrgreen:
    edited June 2006
    Ai ai ai ik ben zo jaloers want ik heb geen eigen huis......

Trouwens 200 liter is helemaal niets :!:
    3*3*3 m. is al 27 kuub en dan heb je tenminste wat. Goed isoleren en als dat vat 60-80 gr. is kun je in de winter een paar dagen vooruit..
    edited June 2006
    wees getroost ;) ik ook niet. En ik beschik over een vader die altijd maar mekkert over zuinig en milieubewust zus en zo maar niet open staat voor veranderingen in die richting. (afgezien tergend traag rijden :( met een verbruik van 3,4 L/100km)

27kuub is inderdaad niet min. Daar kan je over een bereik van 40° 4536MJ uithalen/instoppen :) Goed voor 1260 kWh als ik juist gerekend heb :)
    edited June 2006
    Juist :D
    edited June 2006
    goh, das dan toch al dapper 20 dagen gemiddelde warmte opname :) (in ons huis)
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited July 2006
    net dit onderwerp pas gelezen, voor het energie bedrijf is het niet te hopen dat dit op grote schaal toegepast gaat worden ivm veiligheid, overspanning, netuitval, uit frequentielopen, cos phi waarde, geproduceerde stoorpulsen, ed, het is wel te doen maar dan komt er nog wel het e.e.a aan regeltechniek bij kijken.
    vind je motortje het geen probleem om direkt met 1500 rpm aan te lopen? komt aardig wat koppel uit zo,n elektro motor.

voor ons persoonlijk is de energieleverancier niet van belang trouwens, omdat we simpelweg geen vaste aansluiting hebben en zodoende al jaren op solar, tractiecellen, inverters, en generatoren aangewezen zijn dus alle mogelijkheid om zelf te experimenteren, en te wkk,en wil later heel de vloerverwarming en zwembad er op laten draaien, nu wordt dit nog nutteloos aan de buitenlucht afgegeven, en het is toch al zo warm hier.
  • Jor= PPO Burner
    edited July 2006

net dit onderwerp pas gelezen, voor het energie bedrijf is het niet te hopen dat dit op grote schaal toegepast gaat worden ivm veiligheid, overspanning, netuitval, uit frequentielopen, cos phi waarde, geproduceerde stoorpulsen, ed, het is wel te doen maar dan komt er nog wel het e.e.a aan regeltechniek bij kijken.

Als het op grote schaal toegepast gaat worden zal er best wat vervuiling optreden. Om de uitgaande stroom te controleren zijn er wel modules te koop die de bovengenoemde waarden controleren. Maar dat is eventueel voor later.

vind je motortje het geen probleem om direkt met 1500 rpm aan te lopen? komt aardig wat koppel uit zo,n elektro motor.

Ja je kan zien dat ie er ff flink aan moet trekken een 3x 16A stotz heb ik moeten vervangen voor 3 schroefzekeringen van 20 A. Een softstarter zou wat charmanter zijn.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Jor=,

Hoeveel toeren loopt jou diesel motor harder dan de e-motor? Heb je dit een beetje uitgelegd op het koppel van de diesel?

Tim
  • Jor= PPO Burner
    edited December 2007
    Heb niet naar het koppel gekeken. Ik heb het min en max toerental gemeten,
    resp 950 en 3440 omw/min. Daar ben ik een beetje tussen in gaan zitten (bij half gas) bleek 2600 omw/min te zijn. Voor de e motor heb ik 1500 genomen en daar dan een poelie bij berekend.
    Het gas staat zo ingesteld dat ie net terug begon te leveren, het vreemde was dat of je nu veel of weinig "overstuurde", het geleverde amperage bleef rond de 9A (meen ik ) hangen. Bij erg veel gas werd de motor heel snel heet vooral het uitlaat spruitstuk. Maar voor de duidelijkheid, die emotor gaat echt niet harder dan 50 hz draaien.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2007
    Jor=,

Dank je, ik hoef maar zoveel rpm (lees: vermogen/koppel) bij de regelen dat de e-motor zijn volledige capaciteit gaat terugleveren.
    [quote=Jor=]Maar voor de duidelijkheid, die emotor gaat echt niet harder dan 50 hz draaien.Cappies, zover was ik gelukkig al...

Tim
  • monkeydiesel PPO Burner
    edited February 2008
    ik zag dat dit al oude berichten waren maar reuze interesant er is de laatste tijd weinig te beleven op dit forum.
    gewoon omdat PPOin mijn geval APO rijden weinig zorgen geeft

Ik heb een Cubota 1 cil diesel staan en dit is een supper gaaf project

Graag Schema omdat ik er niet uit kom hoe je het voor elkaar hebt gekregen om een drie fasen motor aan het net te koppelen zonder de condensatoren te gebruiken of gebruik je dioe alleen tijdens opstarten

Ik heb ook nog een 17oo cc mazda diesel staan met net 120 000 op de klok dus bijna nieuw blok hel graag ga ik deze gebruiken voor dit soort projecten.
Sign In or Register to comment.