Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouw Lister-Petter dieselgenerator (17,5 kVA)

Murci PPO Newbie
edited June 2006 in Professionele toepassingen
De afgelopen maanden hebben een collega en ik redelijk wat tijd gespendeerd aan onderzoek rond PPO als brandstof en specifiek voor onze dieselgenerator. Aangezien dit forum veel nuttige informatie heeft geleverd, is het tijd om even wat terug te doen.

De generator heeft een 4-cilinder Lister-Petter motor aan boord, heeft directe injecte en is watergekoeld. Elke cilinder heeft een aparte Lucas-injectiepomp. De meeste gebruikte ombouwstukken zijn afkomstig van Peus (vriendelijke en goede service, de levering liep door externe factoren echter wat vertraging op).

Het ombouwschema ziet er als volgt uit:
image

Voor het originele schema moet de complete PPO kring en de retourschakeling weggedacht worden. Bovendien stond de opvoerpomp eerst voor de filter. Deze opvoerpomp is vervangen door een iets sterker exemplaar en geplaatst zoals hierboven te zien is.

In het schema bevat de retourschakeling twee 3/2 ventielen. De reden hiervoor is: de brandstoffen compleet gescheiden houden. Wanneer overgeschakeld wordt van PPO naar diesel en omgekeerd, zal voor korte tijd een mengsel van de twee brandstoffen in de terugvoerleiding zitten. Om tijdens emissietesten zo correct mogelijk te werken, wordt dit mengsel afgeleid naar een extra reservoir. De opgevangen brandstof kan na de testen uiteraard gerecupereerd worden.

Aangezien het een demonstratie-model wordt, hebben we ervoor gekozen de omschakeling niet te automatiseren (zou trouwens moeilijk worden ivm exacte timing en de 3 ventielen).

Voor de aanschouwelijkheid (en omdat het gewoon leuk is ;)) heb ik ook een paar 3D voorstellingen gemaakt, waarvan hier een voorbeeldje:
image

Momenteel testen we nog volop, maar alvast enkele bevindingen:
- geen of heel klein verschil in geluidsproductie
- licht vermogenverlies bij werking op PPO

Als hij niet ontploft, volgt waarschijnlijk later meer nieuws ;).

Comments

• Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Hoi,

Daar houi ik wel van, een mooi verslag en gemotiveerde PPO érs ..

Hou ons op de hoogte ok ?

En succes ermee ..

Fotos van de genset zijn zeker welkom !

Drappie
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Aangezien jullie testen, heb ik toch wel wat vragen:

-temp. PPO bij ingang pomp
    -temp. PPO bij inspuiting
    -invloed van temp PPO bij pomp en inspuiting op geleverd vermogen en emissies
    -invloed van moment van inspuiting op geleverd vermogen en emissies zowel voor diesel als PPO. Hoeveel graden verschil tussen diesel en PPO?
    -vervroegingscurve bij verhoging toerental? Is er verschil tussen diesel en PPO?

Suc6 met jullie tests.
  • Murci PPO Newbie
    edited June 2006
    Er is al een reeks foto's gemaakt en normaal komen er nog een aantal bij. Ik wacht nog even met het online plaatsen tot ik alle delen gedetailleerd op de gevoelige plaat heb vastgelegd, zodat alles in 1x duidelijk is.

@Carlo:
    Ik moet je teleurstellen, maar de uitgevoerde testen zijn hoofdzakelijk op emissies en verbruik gericht, zonder daarbij de pomp te vervroegen of het motortoerental te wijzigen (veilig op 1500 rpm laten draaien). Ook deze gegevens komen later online.

De kans is relatief groot dat aan het project wordt verdergewerkt, door anderen echter. Ik probeer contact te houden zodat verdere resultaten ons niet ontglippen.
Sign In or Register to comment.