Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Peugot 505 1 tank systeem ombouw 100% ZBO !!

Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
edited June 2006 in Citroën/Peugeot
Beste oliestokers, ombouwers, uitdeboomkijkers en PPO 'ers,

Ik heb de hele dag aan een 505 gesleuteld en ik wil even vermelden dat dit de perfecte ombouw 1 tank wagen is.

Waarom ?

Alles zit in handbereik met een mtr koelslang is de kit klaar.
Het lijkt wel op deze diesel is gemaakt voor de ppo.
Het originele filter is vervangen door een origineel WW filter op waterkoeling en die paste precies op zijn oude plekkie.
Echt perfect ...de platen wisselaar komt in een speciale uitsparing achter de motor naast de lange koelslangen .... nog een keertje perfect.

Fotos komen snel ....

Drappie

Comments

• Marijn van D. PPO Burner
    edited April 2006
    Een 505 :?: aaaaaaaaahhhh dat is echt jeugdsentiment voor mij, mijn eerste herrineringen aan autorijden was mijn papa's 505. (hij heeft daarvoor ooit een amazone gehad maar toen was mijn geheugen nog niet ontwikkeld)

wat een geweldige auto was dit echt heerlijk.
    ok nu weer ontopic :!:

Drappie, Wat voor pomp zit er in. Wat voor blok uberhaupt? Leverde CAV toen al aan Citroen en Peugot?

aaaaaaggrr ik ben echt nu al jalloers op de eigenaar :twisted:

edit: niet goed gelezen, had begrepen dat het zonder WW zou gaan gebeuren. :oops:
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    Marijn het is een Boschpomp VE, deze eigenaar kickt echt alle ubermeisters tot nu toe aan de kant.
    Alleen al de voorbereiding voor de PPO ...

Even op een rijtje:

1) Nieuwe Bosch VE pomp ( Revisie) kosten inclusief plaatsen ? 1000 euro
    2) Nieuwe verstuivers
    3) Nieuwe gloeipluggen .. 4 x
    4) WT2 van AchJansen
    5) Rotordiesel WW brandstoffilter
    6) CAV filters.

Echt de WT2 lag in enkele minuten op zijn plek, maar de bedrading is een hel ...
    Die bouwtekenig is echt niet voor dummies, daar klopt geen snars van ... review over de Ach Jansen kit volgt uitgebreid.

En jullie weten het ... Lord Drappo test alles alsof ie zelf een schjemiel is ...

Was heerlijk weer en in die diepe jungle geen politie te bekennen.
    Flink gemorst met diesel .. het was gewoon weer heerlijk.

:lol:

PS: Dat is wat Ach Jansen hem wijs heeft gemaakt ja ... de VE pomp is bijna de ubermeister der pompen. Heel zeldzaam, zijn oude pomp bleek het na 2 weken voorweken in de V-Power alsnog te leven ... wel een beetje laat !!
    Kijk die verkopers lullen maar wat, allemaal autoverkopers zoals die politieke aswipes ...

Geloof de Promateur nou maar .... alleen electrisch is vragen om ellende.
    Praktijkvoorbeeldje ?

6 gloeipitten van 13 amp per stuk is 6 x 13 = 78 amp ... uit een accu van 85 amp .. na het langdurig voor cracken van die PPO als nog een startpoging doen met een accu die al half leeg is gelurpt door die 78 ampere voorgloei installatie ?

Reken even mee met de promateur !!!

Dat wordt krappies !!

Deze oldtimer heeft waarschijnlijk een flut dynamo die niet meer dan 45 -55 amp levert.

:arrow:

:roll:

TE KOOP: Rotor dieselbrandstof pomp geschikt voor 505 ...
    edited April 2006
    Ondanks dat ik er geen ervaring mee heb geloof ik soiezo niet in enkel electrische voorverwarming. Je moet ook even nadenken wat voor warmte-overdracht 1 zo'n enkel pluggie heeft, ok ze worden roodgloeiënd. Maar de oppervlakte is niks in vergelijking met een WW. dan zit je nog inderdaat met de stroomvoorziening, mag je wel een 2e accu voor aanschaffen en installeren als ik jouw zo hoor.

Ter ondersteuning zal het vast een mooie uitkomst zijn.
    De universiteit van Brussel heeft getoond dat de eerste 45 graden het meeste aan de visceuziteit van PPO doet. We zeggen allemaal (en dit klopt waarschijnlijk ook wel) minimaal 65 graden, maar die laatste 20 graden zorgt maar net dat het nog iets dunner word...
    edited April 2006
    Marijn,

De ze eigenaar kiest voor de goedkoopste oplossing in ombouw ... voorverwarmen electrisch is puur om te kunnen starten op die gemengde ZBO.
    Voorlopig wordt het gemenge ZBO met een extra platen wisselaar en een brandstofilter denk ik dat deze waaghals op 100 % kan gaan rijden in de zomermaanden.
    Extra opvoerpomp is al in het aanzicht.

Nee alleen nog een TropOven en een hele dikke aanvoerleiding naar die platenwisselaar. Retour kan op zouten !

Extreem maar hij wou het allemaal zelf !
    daarom kickt deze kit hard aan weg er ontbreken wel alle afleesklokken die je kan bedenken ..

Drappie
    edited April 2006
    Dit is hem we staan hartje in Bijlmer op steenworp afstand van El Al ..
    De 747 die niet meer wou wachten met landen, hier heb ik 7 jaar gewoond.
    image

Een kijkje onder kap ... het blok.

image

Pomp Bosch VE als nieuw ...

image

Nieuwe verstuivers, nieuwe filters ...

image

image

De eigenaar ... fijn he als iemand je aankijkt als je een foto maakt. :lol:

image

De 'thing' WT2 in eerste setup .. not the final !

image

image

De 12V contact draad ...

image

Waar o waar komt die doorvoer ?? Altijd lastig helemaal als je het hele dashboard uitelkaar trekt omdat je ongeduldig wordt ... pas later kwamen er achter dat er meer moertjes waren die het geheel vast hielden ...

image

De zekeringkast ...
    edited April 2006
    Rotor diesel is het standaard merk op de ze wagen.

De onderzijde van het element met waterverwarming.

image

Het filter, ik vind het klein in oppervlakte ...

image

image

Het originele brandstoffilter ...

image
    edited April 2006
    Mooi MAN! ziet er goed uit tot dusver!
    Tja die dradenboel aiaiai dat is toch wel wat ik vaker heb gehoord over die oudere franse auto's :) eerst 3 x om het blok heen wikkelen alvorens in 1 grote bos uit laten komen in het dashbord. Ach who gives a damn. Gaat om de basis van die auto en dat ziet er echt mooi uit!
    edited April 2006
    image

image
  • BurnIt PPO Master
    edited April 2006
    Die CAV filters zijn juist mooie filters, wanneer je de elementen van Fleetguard gebruikt. (identiek aan de 296, maar dan goedkoper)

Het is jammer dat je een metalen pot hebt i.p.v. eentje van glas.

Waarom vind je het filter te klein? Het is maar een klein motortje in die 505, geen dikke IVECO :wink:
    edited April 2006
    Om een vage reden zijn een aantal fotos niet zichtbaar, daar bij zat het originele filtrer met glazen kijkbol !!
    Maar die glazen bol is niet voorverwarmt de metalen bol wel ..

Leuk spul, ik zal de eigenaar vertellen over de fleetguard filters.

De motor is trouwens best wel groot hoor inhoud weet ik zo ff niet ..

Drappie
    edited April 2006
    Gister heeft de eigenaar nog een pakketje ontvangen aus Deutschland.

Daar in zaten de volgende items:

image

image

Nieuw voorgloeirelais voor lang gloeiers.

[imghttp://img228.imageshack.us/img228/9889/boschc2pc.jpg[/img]

image

4 nieuwe lange gloeipitten.

image

4 nieuwe nozzles van Herzog.

image

image

Tsja .... wie kickt wie hier nou eigenlijk .?

Drappie
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    [quote=Marijn van D]Een 505 :?: aaaaaaaaahhhh dat is echt jeugdsentiment voor mij, mijn eerste herrineringen aan autorijden was mijn papa's 505.
    wat een geweldige auto was dit echt heerlijk.

Voor mij ook! Mijn ouders reden een Familiale. Momenteel heb ik zelfs 3 505's. Een nette GTI uit 1986 en een Break diesel en een familiale diesel beiden uit 1982. Deze staan nog op frans kenteken, maar tenminste een wordt Nederlands om op te PPO-en. Bijna wegenbelasting vrij he.
    Het eerste type heeft de 2.3 of de 2.5 Indenor diesel motor. Echt onverwoestbaar zijn die. Vandaar dat praktisch alle 505's verdwenen zijn naar Afrika. Er zijn momenteel nog ca. 350 505's in Nederland. Het merendeel heeft een 4 of 6 cylinder benzine injectiemotor. Diesels en carburateur motors zijn echt heel zeldzaam.
    imageimage

@ Lord Drappo : Ik zie dat deze 505 ook een is van het eerste type. Is die nog wel origineel Nederlands of import? Wat is de kilometerstand?
    edited April 2006
    Beste Brownie,

De eigenaar is helemaal leip van dit 'wrak' ... hij heeft hem/ haar gekocht van een belgische arts ... de auto is dus import en recent ..
    Ik denk inderdaad een 2500 blok met 247000km ...

Aanschaf prijs was redelijk maar verbouwingskosten niet ....

De eigenaar zal spoedig zelf is wat gaan typen hoop ik !!

Janus ?

Kom nou !!

:wink:
    edited April 2006
    Na heel veel uren van gekloot met een bouwtekening uit het jaar 0 werkt die electrische prutmachine eindelijk en goed en veilig ..

Ik maak me ernstige zorgen over het uitbranden van deze oldtimer ...

Zoveel gloeipitten ...

De warmtewisselaar 10 platen zit op zijn plek we zoeken 2 moffen zodat die RVE pilaren erop kunnen.

Updates en mucho fotos komen snel

Drappie & Janus ..
    edited April 2006
    Vandaag toch nog goed opgeschoten, de kit is wat mij betreft uit de beta fase.

Nog even een korte samenvatting:
    De grote stap, aanbrengen van de waterkoelingsslang naar de WW.

image

image

Stap voor stap slang voor slang.

image

De ontbrekende moffen voor de RVS slangpilaren, alles rijkelijk ingesmeerd met die rooie verf ...

image

image

Le moment supreme ...

image

image

Wel alles eruit halen wat erin zit he !!

image

Laatste overzicht WW 10 platen... ...

image

Laatste overzicht WT2 ...

image

That its folks ...

Ik kan alleen maar zeggen dat deze ombouw minimaal voldoet aan de Elsbett standaard, voor minder doen we het niet !!

Maybe untill next time ?

Overigens is hier de To Do list:

Nozzles wisselen.
    Gloeirelais monteren.
    Gloeipitten verwisselen.
    De aanvoerleiding moet verbreed worden tussen de tank en de pomp.
    Tank moet gedemonteerd worden en grondig gereinigd en gesjekket worden.
    Trop Oven Toc Uno moet er nog in .
    KGR moet zo snel mogelijk operationeel zijn.

Groetjes van ADHE'er ( Algemeines Deutsche Herrschaft Einbauers)

Drappie

:wink:

:lol:
    edited April 2006
    Goed werk man! grote klasse :D
    edited April 2006
    Marijn weet jij nog iemand met een diesel ?

Ik zoek een nieuw project ... die gabber van jouw he ... die heeft hulp nodig toch ?

Drappie
    edited April 2006
    Iedereen maar dan ook echt iedereen die mijn verhaal hoord is geintresseerd, maar doorzetten? ho maar, nee de echte die harts pik je d'r zo tussen uit hoor ;)

Die gabber? Man gekheid is het, hij heeft zijn componenten op een stuk traanplaat bevestigd en dit wor dan als 1 unit onder de kap geplaatst, tevens in het dashbort een module ingebouwd met schakelaars en lcd schermpje voor tempratuur aflezing... nee die jongen is de zorgvuldigheid hemzelf :)
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited April 2006
    [quote=Lord Drappo]
    De eigenaar is helemaal leip van dit 'wrak' ... hij heeft hem/ haar gekocht van een belgische arts ... de auto is dus import en recent ..
    Ik denk inderdaad een 2500 blok met 247000km ...

Als hij nergens verrot is, is hij pas op de helft van zijn leven hoor. Oude peugeots worden eigenlijk alleen gesloopt als de carrosserie verrot is. De motoren zijn oerdegelijk.
  • vanderstroomvanderstroom PPO Burner
    edited April 2006
    nice repo!! peko, en inderdaad die peugeot,s zijn niet kort te krijgen, behalve als iemand anders het voor je doet :twisted:
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited May 2006
    [quote=Lord Drappo]Marijn weet jij nog iemand met een diesel ?

Ik zoek een nieuw project ... die gabber van jouw he ... die heeft hulp nodig toch ?

Drappie

Lord, ik weet niet wat je precies van plan ben, maar misschien kunnen we even contact hebben?? Ik heb een 205 1.8D, misschien interessant om even te kijken wat er allemaal kan als project?? :P Ik ben zelf niet handig genoeg om iets in te bouwen en ombouwprijzen geven me een hartaanval, omdat ik niet weet wat ik allemaal nodig heb.
    edited May 2006
    Miglowi,
    hoi, ik andwoord eerst maar is even, leuke auto die 205 dieseltjes. Rijden net even iets pittiger dan mijn 1.5je. En ook nog superzuinig. Maar: hoogstwaarschijnlijk is deze uitgerust met een lucaspomp. Wil niet zeggen dat je helemaal niks kan qwua ombouw, maar 100% gaan rijden zit er dan gewoon echt niet in. Ik zou zelf het risico niet willen nemen om er uberhaupt aan te beginnen met een lucaspomp maar das mijn mening...

Greetz M.
    edited May 2006
    Beste Marijn,

Hij heeft meteen al antwoord gehad via pm, maar niet iedereen is zo speedy als Lord Drappo.

Give the man some minutes ...

Drappie
  • chh PPO Newbie
    edited June 2006
    Beste Lord Drappo,

In je todo list zeg je ondermeer:
    - nozzles wisselen
    - gloeipitten wisselen

Kan je beschrijven welke nozzles en gloeipitten je gebruikt hebt of gaat gebruiken? Wat is het verschil met de originele?

Ter info, ik heb een VW T4 2.4 diesel en ik ben ook bezig met een één-tank systeem.

Groetjes,

chh
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited June 2006
    Marijn, ik heb m al 100% gehad en net toen werd ik aangehouden :P Maar na een praatje over milieu en accijns betalen zoals op de site van de douane staat etc en ze praatten nergens meer over. Hij startte alleen een beetje rot na die tijd, hij liep zeg maar op 3 poten, dus klein beetje gas geven voor hij goed liep. Ik zal zo lord drappo even bellen, om te kijken wat er mogelijk is :lol:

[edit]typo[/edit]
  • udoudo Super Moderator
    edited June 2006
    Dag,

[quote=Lord Drappo]Marijn weet jij nog iemand met een diesel ?

Ik zoek een nieuw project ...

Ik heb een draadje lopen in het Opel ervaringen forum, als je nog zoekt...

groeten,
    Udo
Sign In or Register to comment.