Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Isolatie voor dummies en professionals.

13

Comments

  • edited October 2006
    DELETED
  • RobertRobert PPO Burner
    edited October 2006
    Of plaats gewoon je PPO tank IN de auto.
    Dat scheelt echt een dijk :!:
  • edited October 2006
    DELETED
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    yep, gelukkig heb ik makkelijk de beschikking over een brug. Dat isoleren van de tank staat ook wel gepland. Ontbreekt me nu nog simpelweg de ervaring van koude rijwind en temperaturen onder nul.
    zit zo ook wat te zinspelen op hoe de pomp warm houden, deze hangt vrij los van de motor dus moet het ondermeer van stralingswarmte hebben via de motor en de warmte van de toegevoerde PPO....of een paar staven ALU tussen motor en pomp zetten voor de overdracht :shock: ..of onder het blok een plaat die de wind weerhoudt om tussen de pomp en het blok door te blazen :roll:
    of een klein warmteelementje onder de pomp plaatsen voor de koude start, dat er de vorst uit is tijdens het starten op 1.tanksysteem. :o

    de winter zal het leren :P
  • edited November 2006
    DELETED
  • edited November 2006
    DELETED
  • edited November 2006
    DELETED
  • edited November 2006
    DELETED
  • RobertRobert PPO Burner
    edited November 2006
    76° op de retour tegen de wind in op de snelweg met 5° buiten temperatuur :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    Next :arrow:
  • edited November 2006
    DELETED
  • pieter PPO Master
    edited November 2006
    Idee voor een nieuwe topic?? de hoogst gemeten temperatuur met de sterkste en de koudste tegenwind (wel in knopen per sec. graag) over een vastgesteld traject van 5 kilometer........... stelletje opscheppers :!: :!: :!:
  • edited November 2006
    DELETED
  • pieter PPO Master
    edited November 2006
    Is dat niet erg ver rijden voor hij dan op temperatuur is??
    Ik heb vanmiddag nog even een testrondje gereden omdat ik nu die platenwisselaar er bij in heb en zonder gekheid maar ik denk dat ik nog niet eens 5 km. hoef te rijden dat de temperatuurmeter op zijn top staat.
    Ik heb verder niks aangepast of afgeschermt, ik heb alleen de platenwisselaar nu even met dikke isolatieplaat tegen rijwind ingepakt.
    Ik heb zelf een goede indruk van de combinatie WT2 met een platenwisselaar, de leidingen zijn echt hardstikke warm en de ene gloeiplug van de WT2 gaat na een paar kilometer al uit, merkbaar sneller dan voorheen.
    Blijft inderdaad het probleem en risico met de koude start, jullie zitten over verfstrippers te peinzen maar zou je met electriciteit, net als bij een electrisch lastoestel (zonder een vlamboog te trekken) de pomp niet onder stroom kunnen zetten en zo verwarmen??
    Ik heb totaal geen verstand van electriciteit dus mischien is het een absurd idee maar ik zat te denken aan weerstand opwekken in het pomphuis en op die manier warmte creëren, is er een elektieker in de zaal die mij weer met beide benen op de grond kan zetten?
  • edited November 2006
    DELETED
  • pieter PPO Master
    edited November 2006
    Ja, inderdaad zo bedoel ik het, daar had ik even niet aan gedacht maar wist het bestaan er van wel 'k zal mijn licht eens opsteken hierover.
  • edited November 2006
    DELETED
  • edited November 2006
    DELETED
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    tja zo'n trafo. waar zet je de plus en waar gaat al die energie heen!! je hele blok hangt aan de massa en staat dus in verbinding met andere elektrische componenten. wat is de invloed van de stroomtoevoer daarop??? leuk idee maar lijkt me erg link.

    geleidelijke indirecte opwarming, dat lijkt mij het streven. vanavond of van het weekend nog eens spelen met mijn warmteelementen en wat 10 cent stukkies.
  • edited November 2006
    DELETED
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited November 2006
    wat zitten klooien met die warmte elementen en 10 cent stuks als geleiding. wordt nix te weinig constant vermogen. elementen zijn meer geschikt voor geleiding via lucht of vloeistof dan voor geleiding via vaste stof is mijn inzicht.

    brengt mij tot het volgend, op dit moment voor 63 euro bij de makro een standkachel op basis van deze elementen met timer zie www.windowheater.nl wel prijzig maar als je dat combineert met een retour van de warme lucht dan is het mogelijk om een warme lucht circulatie te creeren rondom je pomp voor de koude start. tis maar een ideetje :wink:
  • edited November 2006
    DELETED
  • BurnIt PPO Master
    edited November 2006
    Doe geen moeite, vermogen is veel te laag.

    Heavy professional battery (150 watt) :roll:

    Een fohn of heteluchtkachel is al minimaal 1000Watt en deze zul je al geruime tijd aan moeten hebben om de pomp ook van binnen warm zien te krijgen.

    (zoals je ziet op de foto's heb je zelfs na een half uur je ruit nog niet eens voor de helft ondooit)
  • edited November 2006
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited December 2006
    Gisteren besproken met een ervaren monteur:

    Het afdekken van de radiateur. Hij gaf aan dat een auto gedimensioneerd wordt, zodat ie bij ongeveer 50 graden buitentemperatuur nog goed funktioneerd. Dus de radiateur heeft bij 0 graden een enorme overcapaciteit. 1/3 afdekken kan dus in de winter helemaal geen kwaad, en werd vroeger zelfs heel vaak gedaan. Ik doe dit vooralsnog niet, wil eerst zien hoe ver ik zonder kan komen.

    Cheers,
    Tim
  • edited December 2006
    DELETED
  • edited December 2006
    DELETED
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    maar de termostaat klep regelt tog dat de motor zen goeie temperatuur houd en de kachel aansluiting zit meestal rechtstreeks op het blok dus zonder termostaat klep
  • edited February 2007
    DELETED
  • pieter PPO Master
    edited February 2007
    pjotter said:



    werk alleen met een degelijke ingepakte pomp en afgedekte motor, omdat de warmte inbreng dan vast gehouden wordt.

    Breng je de wamte wel zo gemakkelijk in als alles goed ingepakt zit????
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    volgens mij was karton van voor de goed werkende termostaatklep en bij lucht gekoelde motoren
    mijn ervaring is dat als de klep kapot gaat hij juist niet meer open gaat en dus een kokende motor
    er zijn wel een heleboel verschillende kleppen met verschillende temperaturen
    ik ben veel met oude vrachtwagentjes bezig 1954 ford keulen bij somige moet je zomers de kleppen eruithalen en swinters erweer in doen heb ook met karton geprobeert maar dan kan je niet varieren en mis je dus altijd een stuk van je koeling
    met de goeie klep en isolatie van ww moet het goed komen de motoren zijn ook gemaakt om bij -30 goed te lopen en op bedrijfs temperatuur te komen
    en als je via je kachel en ww genoeg koelt om de motor te koelen (wat ik betwijfel)dan gaat je termostaat klep niet open en dus stroomt er geen warm water door je radiator
    wat nog wel van belang kan zijn is of de doorstroom door de ww wel snel genoeg is als je kachel radiateur verstopt zit kun je de boel beter niet in serie hebben staan maar paralel
    of zitten de duitse kachels nooit verstopt de franse namelijk wel
  • edited February 2007
    DELETED
  • pieter PPO Master
    edited February 2007
    Tim said:

    Gisteren besproken met een ervaren monteur:

    Het afdekken van de radiateur. Hij gaf aan dat een auto gedimensioneerd wordt, zodat ie bij ongeveer 50 graden buitentemperatuur nog goed funktioneerd. Dus de radiateur heeft bij 0 graden een enorme overcapaciteit. 1/3 afdekken kan dus in de winter helemaal geen kwaad, en werd vroeger zelfs heel vaak gedaan. Ik doe dit vooralsnog niet, wil eerst zien hoe ver ik zonder kan komen.

    Cheers,
    Tim

    Ik heb in de jaren 60 -70 (opa verteld) in een Renaultgarage gewerkt, toendertijd werden er bij de Renault 4 af fabriek standaard een afdekboardje meegeleverd die je met 2 bevestigingstripjes voor de gril kon bevestigen.
    Hij bedekte de hele gril en er zat een gat in van zo'n 10 bij 15 cm.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    dat was toen waarschijnlijk nog om al de losliggende steentjes tegen te houden toen zo'n r4-racemachine over de baan stoof :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited February 2007
    héél héél héél lang geleden... :lol: monteerden ze dat ook voor de grille van 2cv en GSA enzo, maar die waren luchtgekoeld...
  • audi 80 PPO Wannabe
    edited February 2007
    in mijn oude volvo 444 [bwjr1955] is het mogelijk van binnenuit met een kettinkje een soort rolgordijn voor de radiateur te laten bewegen
    [origineel]
    hoe ouder ik word,des te vaker zeg ik.men was vroeger ook niet dom! :lol:
    vrgroet
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Hee, dat heeft mijn Nuffield ook. Bediening voor de koude start is een knop op de brandstofpomp terwijl de radiateur afsluitschermen als een van de weinige dingen vanaf de zitplaats te bedienen is.
  • pieter PPO Master
    edited February 2007
    [quote=audi 80]in mijn oude volvo 444 [bwjr1955] is het mogelijk van binnenuit met een kettinkje een soort rolgordijn voor de radiateur te laten bewegen
    [origineel]
    hoe ouder ik word,des te vaker zeg ik.men was vroeger ook niet dom! :lol:
    vrgroet

    Als je zelf ouder wordt is dat ook wel een gewenst alibi :wink:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Vanmorgen:

    -3 tijdens het starten (koelwatertemp). Na goed opwarmen (+/- 12km):

    Koelwater 84 graden (aan de buitenkant leiding gemeten).
    PPO uit de WW 79 graden (aan de buitenkant leiding gemeten).

    Wat heb ik geisoleerd, de WW en de leiding WW -> brandstof pomp. Meer niet.

    Ik weet dat je retour ppo de meetgraad zou moeten zijn. Dus de enige toegevoegde waarde voor warmere ppo zou nog in het isoleren van de brandstofpomp kunnen zitten.

    Mijn conclusie voor de Saxo tot -3, meer isoleren in de moeite niet :!:
    Tim
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    ja maar lijkt me dat tussen motorblok en pomp juist niet geisoleert moet worden zodat het blok wat eerder warm is de pomp op kan warmen anders moet de pomp het helemaal alleen doen
  • edited February 2007
    DELETED
  • edited February 2007
    DELETED
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    PJotter,

    Wie lacht er om mijn professionele inbouw ?
    Zijn dat de Wezep boys nee toch ?
    Er is met onze isolatiehype niks mis, of het noodzakelijk is in sommige set ups laat ik achterwege.

    Een PPO kit zonder isolatie koelt eerder af na een bezoek aan de slager.

    Duzzzzz

    Ze praten maar wat .....

    Ik zou me er niet te DRUK over maken !

    Ik voel me beter met isolatie, niet te veel maar aanwezig.

    Drappie
  • edited February 2007
    DELETED
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited February 2007
    zal niet de 1ste keer zijn dat een prof iets van een dummy leert...
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    ach ja het gaat om ervaring daar kan geen theorie tegen op
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    Ergens zwerft hier een Unimog rond, deze zou wel meer dan alleen wat isolatie moeten aanpassen.

    Een compleet winterpakket lijkt er meer op.
    Ik denk dat isoleren in die regio standaard is.

    Kijk als je niks meet ... waarom zou je dan isoleren ?

    Welke Elsbett kit heeft tempklokken en sensoren ?

    Geen 1, dus daarom zullen ze het wel afwuiven.
    Maar in het testcentrum zullen ze dondersgoed weten wat de retour temp is.

    En nogmaals 30 graden is al voldoende om over te schakelen naar APO.
    Ik verhoog de koelwatertermp omdat een warmere motor beter verbrand dan een motor die niet warmer mag worden dan 70 graden ( Unimog).

    Het is niet alleen een beetje isolatie maar een totaal pakket zowel voor 1 tank als 2 tank:

    Isolatie
    Thermostaat verhogen 80 >90 graden
    Clixon Poelheizer verhogen 75 >100 graden
    Beru nagloeirelais meer seconden naar keuze
    Beru staven
    Klokken voor correcte metingen ( VDO )
    Radiateur gordijntje ( extreme kou)

    Voorverwarmde tanks hebben last van condensvorming daarom moet je eigenlijk een goed maritiem diesel waterafscheiderfilter hebben.
    De tank moet extreem goed worden ingepakt om condensvorming zo min mogelijk kans te geven.

    Daarom is deze topic meer dan een stukje kachelisolatie.

    Groet

    Drappie



    Nou dan is je setje wel compleet
  • edited February 2007
    DELETED
  • ttinus PPO Burner
    edited February 2007
    maar goed de meeste auto's zijn onworpen om en in de woestijn met 40c te werken en met- 40
    dat geeft natuurlijk wel wat ruimte om wat aan te veranderen als je maar 1 van die twee
    hebt mijn nuffield tractor had inderdaat een hendel waarmee je de radiator kon afsluiten maar dat moet je in nl niet gebruiken zelfs niet als het -10 was werd ie toch te warm
    maar de iso is iets wat je voor je zelf moet doen en weeten wat je doet dan krijg je het beste resultaat
    ach over een paar jaar als dat een maal goed is uit gewerkt gaan de
    'profs' ook wel overstag ze hebben alleen het geld (tijd)niet om te experimenteren en zo een goed systeem te maken
    bijna elke uitvinder word eerst voor gek verklaart en uitgelachen maar daarna word maar alte graag gebruik gemaakt van de verworven kennis
    is elsbet begonnen met ppo rijden of was het een freak die het gewoon in ze tank mikte
  • edited February 2007
    DELETED
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited February 2007
    pjotter said:

    de freak : das war herr Rudolf_RIP

    Nee nee, pjotter Rudolf had het bij het juiste eind. Het waren de freaks van de oliemaatschappijen die er domweg diesel in gooide, en de schapen van de autofabrikanten volgenden natuurlijk gewoon.

    Maar we dwalen weer volledig image

    Back to isolation :lol:

    Tim
Sign In or Register to comment.