Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Isolatie voor dummies en professionals.

24

Comments

  • udoudo Super Moderator
    edited September 2006
    Wat ik begrijp is dat normaliter een WW in de KGR geen probleem is maar dat er situaties zijn waar de bypass echt nodig is.

    Dus gewoon bouwen, meten en dan conclusies trekken?
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Juist ja Udo,

    Want iedere auto is anders en de rijwind is een echte temp killer ...
    Pas na de eerste echte vorst kun je conclusies trekken over jouw auto.

    De zomer daarop kun je gaan testen of er sprake is van oververhitting.

    :wink:
  • edited September 2006
    DELETED
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2006
    Carlo said:

    @ Udo: mijn retour ging ook makkelijk over de 90. Ik heb ook zo'n bypass. Een knammel-bypass met een kogelkraan die lucht ging trekken dus ik doe het nu tijdelijk met een klem. (Ik kan met mijn rechterhand er zo bij weet je; tijdens het rijden) Het is wel de bedoeling die bypass met een magneetklep te gaan doen maar zolang de motor NOG STEEDS NIET^%*^8^*^%^%$#@**@ fatsoenlijk loopt heb ik geen zin om die klep te kopen.

    Helder. Je leidt het koelwater om begrijp ik?
    En de WW zit in de KGR-lus.
    De brandstof blijft zo door de WW stromen die dan niet meer verder verwarmd wordt.

    Alles correct?
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Nee; ik heb geen KGR maar wel een klein PPO-tankje dat in het interieur staat. En ik heb maar weinig last van rijwind. Na een tijdje is het hele PPOtankje heet. Daarom haalt'ie makkelijk de 90. Daarom heb ik parallel aan de WW een kogelkraan gezet in het PPOcircuit.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Vertel er meteen bij dat jij een 3,7 kw WW heb !!

    Das de grootste ...

    :wink:
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited September 2006
    BurnIt schreef:

    De motortemperatuur blijft nagenoeg hetzelfde, maar de temperatuur van het koelwater loopt op tot 85 graden. Mijn ppo wordt dan ook 85 graden. Dat samen met de pomp die door het harde werken ook al warmer wordt betekend dat de retour temperatuur van de PPO nog hoger wordt. Deze is al eens 105 graden geweest. (Motortemperatuur blijft normaal!!)

    Dus begrijp ik nu goed, dat je warmtewisselaar een rendement van 100% heeft?

    Lijkt me een beetje hoog :shock:
    Of zit er ergens een meetfout in?

    Enne een WW van 3,7 KW??
    Hoeveel lamellen en welke afmetingen heeft dat ding?


    groeten Peter
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    100% is een groot woord. Je moet er ongeveer tussen zetten :wink:

    Ik weet alleen de temperatuur van de ww en die van de ppo, de temp van het koelwater is maar een schatting.
    Mijn ww wordt na een tijdje ongeveer 78 graden (voorheen warmer, maar toen deed ik nog niet aan brandstoftemp metingen) De ppo op het moment dat het de pomp ingaat is iets hoger dan 70 graden. (geen leiding isolatie) 100% is het dus niet, dat is ook niet mogelijk. Maar na een tijdje rijden kom ik er wel aardig in de buurt.
    Maar dit is met normaal rijden, de retour is dan ongeveer 10 graden hoger als de aanvoer maar weer afgekoeld wanneer deze terug in de aanvoer komt.

    Ga ik "blazen" dan lopen de temperaturen hoger op. (behalve die van de autotemp.meter zelf vreemd genoeg) De retour wordt zelfs veel warmer dan de aanvoer omdat alles onder de motorkap warm/heet wordt. Hierdoor komt de ppo ook weer behoorlijk heet terug de koelwater ww in.

    Op die manier hoeft de koelwater ww niet veel meer te verwarmen waardoor de aanvoer temperatuur oploopt naar de 85. Met als gevolg dat de retour nog hoger uit komt. (als ik dan niet zou afremmen loopt alles aan de kook verwacht ik)
    Ik heb nu het stuk isolatie wat ik er had zitten wat dunner uitgevoerd. De temperaturen blijven nu ook tijdens het "blazen" binnen de perken.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    OK,

    Er zijn 2 plaatjes van de 3,7 kw uitvoering.
    De ene is van een Caddy SDI het hoge model.
    De andere is deze ...

    Ik meende dat dit de 30 platen uitvoering is mits we praten over het hoge model.

    De andere is deze ... das een 10 platen maar iets langer.

    image
  • edited September 2006
    DELETED
  • udoudo Super Moderator
    edited September 2006
    pjotter said:

    tel maar op.

    Als het alleen de WW in de KGR was werd de PPO uiteindelijk nagenoeg even warm als het koelwater (asymptotisch...).
    De toevoer van warmte door de motor (brnadstofpomp) kan ik niet inschatten.

    Als de toevoer van warmte door de motor (pomp) voldoende zou zijn om de KGR op temperatuur te houden zou een WW in de PPO-aanvoer (dus voor de KGR lus) een prima plek zijn.
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    udo said:


    Als de toevoer van warmte door de motor (pomp) voldoende zou zijn om de KGR op temperatuur te houden zou een WW in de PPO-aanvoer (dus voor de KGR lus) een prima plek zijn.

    Zomers is die warmte voldoende. Meet de temperatuur maar eens van koude diesel. Je retour wordt dan nog 40 tot 60 graden. (duurt wel ff)

    Maar in de winter verandert er veel !
    Wanneer er her en der lucht van onder het vriespunt onder de motorkap langs blaast/tocht. Dan schrik je nog van de temperatuur dalingen.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited September 2006
    even theoretisch...
    als je koelvloeistof 90 graden is, en je ppo wordt voorverwarmd tot 70 graden (door de ww) dat het de pomp ingaat, dan kan het door de pomp wel een beetje opgewarmd worden, maar als de retour dan naar de warmtewisselaar gaat,
    dan kan de ww dit niet verder meer gaan verhogen!

    stel warmtewisselaar produceert 75 graden ppo, naar de brandstofpomp is dit met verlies ingecalculeerd 68 graden, een deel wordt verbruikt, een deel gaat via de retourleiding terug.
    Als je het zelf zou maken dan kan de retour via de WW, of via het filter etc.
    Dat overschot wat de pomp weer verlaat, heeft zoals gezegd een ong 10 graden hogere temperatuur. Als dat nu je warmtewisselaar weer ingaat, dan gaat de temperatuur van de ppo in de ww niet steeds doorstijgen hoor!
    de warmere ppo uit de retourleiding warmd de koudere uit de tank iets op, maar de uitgangstemp van die nieuwe mengsel zal nooit hoger worden, omdat het rendement van de ww niet hoger kan worden.
    Dus de ww warmt niet meer extra bij.

    Verder vanaf de koelvloeistofkant is het zo, dat als de temperatuur boven een ingestelde waarde komt, dat er dan een regelklep open gaat en dat via de radiateur er warmte afgeveoerd wordt, doordat de koelingskring groter gemaakt wordt. Mocht dit te weinig afkoeling geven, dan komt er een ventilator aan te pas, en in sommige auto's zelfs 2 fans om terugkoeling te bewerkstelligen.

    Dus hoe kan het dan verklaard worden, dat als je temperatuur in je blok stijgt dat er dan kans is dat je ppo ook warmer wordt als zeg 85 graden?
    Want de koelvloeistof wordt niet warmer als de door de fabrikant ingestelde temperatuur voordat er terggeregeld wordt.

    Puur theoretisch gewauwel maar wel een fundamentele discussie.

    Even puur over brandstof.
    Je brandstof gaat vanuit je tank naar je filter (al dan niet verwarmd) en van daaruit naar de brandstofpomp, een gedeelte wordt verbruikt en het overschot gaat terug je tank in. Tankinhoud wordt na verkoop van tijd warmer (wel koeling door rijwind). De brandstof gaat weer filter in (al dan niet nog verwarming nodig door filterhuis) etc.

    Als je voor het filter de ww ertussen zou zetten en aan de achterzijde gevoed door de retourleiding dan wordt de aangevoerde brandstof al met een hogere temperatuur door het filter geleid. De filterverwarming (mits van toepassing) zal sneller uitgeschakeld worden.

    De motor krijgt na een koude start zijn bedrijfstemperatuur, de filterverwarming is dan al lang niet meer actief. De koelvloeistof komt ook op bedrijfstemperatuur. De tijd die daarvoor nodig is, is erg afhankelijk van de grootte van het systeem en het rendement van de motor. Bijvoorbeeld bij een grote TDI motor net zoals in onze bus, duurt dat gewoon in de zomer een kilometer of 7 :shock: in de winter langer.
    Hierbij wordt de warmte puur gebruikt om de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen, ik heb dan nog niet eens een kachel aan :!:

    Als de bedrijfstemperatuur behaald is, dan werkt ook de thermostaat en als het te warm wordt, dan gaat er een fan aan, blijft het te warm dan gaat de tweede aan. De koelvloeistof wordt dan dus echt niet warmer als 90 graden. Het systeem van de koelvloeistof wordt, als je er een ww tussen set dus groter. Dus meer koelvloeistof nodig om op te warmen.
    Hoe hoger het rendement is van je warmtewisselaar des te meer warmte wordt er van mijn systeem onttrokken. Dus de bedrijfstemperatuur van de motor (koelvloeistoftemperatuur) daalt. Wil ik dit wel?

    Dillema...

    Moraal van het verhaal: de warmtewisselaar kan maar opwarmen tot maximaal de koelwatertemperatuur (minus verlies door rendement)
    Komt het daarboven dan wordt het koelsysteem warmer en gaat dat zijn warmte kwijtraken via de radiateur (evt met fans).

    Dus dat het steeds warmer zou worden, je ppo, daar kan ik even niet bij :wink:


    Wie wel??

    Groeten peter
    ps sorry beetje lang verhaal, maar hopelijk de moeite waard
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Peter,

    Goed antwoord, in principe zal je WW op waterkoeling ook gaan koelen klopt als een bus ...

    Daarom hoef je ook geen angst te hebben dat ie te heet wordt.
    Dat heb je wel als je diesel in dat traject laat lopen ...

    Schrale diesel smeert niet genoeg.

    :lol:
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    Alles wordt warmer! koelvloeistof motor alles. De motor loopt in feite gewoon warm!
    Waarom de temperatuur meter van de auto zelf niet omhoog gaat??? Geen idee :?

    Met die klep bedoel je de thermostaat. Wat als dit niet voldoende is? Ik had de radiator eerst helemaal afgedekt, daarna 1 helft lucht dicht. Fan heeft alleen effect tijdens stilstand maar wanneer je rijdt is de rijwind hoger. Nu heb ik 1 helft van de radiator voor de pomp afgedekt, maar meer wind remmend, niet echt 100% lucht dicht.

    Je verhaal klopt helemaal ! Ik bedoel dat het hele circus warm loopt wanneer ik op topsnelheid ga rijden. Tijdens normaal/sportief rijgedrag is de retour maar ongeveer 10 graden hoger, en het verlies/wordt weer gekoeld door de koelwater ww.
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited September 2006
    Door je radiateur af te dekken, neem je een risico.
    Dat wordt ook niet aanbevolen door de fabrikanten.

    Ik kan me nog wel herinneren, dat mijn pa vroeger een winterjasje voor de radiateur van zijn eend plaatste, was origineel Citroën. Dat waren nog eens tijden.

    Elk nadeel heeft zijn voordeel, maar de radiateur zou ik niet afdekken.
    Dan kun je beter een andere plaats zoeken voor je ombouwonderdelen.
    Dit gaat ten kostte van de betrouwbaarheid van je motor.

    Maar ja, PPO-rijden is experimenteren he.
    Je moet er ook de ruimte voor hebben.. :mrgreen: :mrgreen:
  • BurnIt PPO Master
    edited September 2006
    [quote=Multivan Generation]Door je radiateur af te dekken, neem je een risico.
    Dat wordt ook niet aanbevolen door de fabrikanten.


    PPO wel wou je zeggen :wink:
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited September 2006
    uhm...
    Nee :wink:




























    Hoewel mijn motor wel is vrijgegeven voor RME staat zelfs in het instructieboekje :mrgreen:
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    radiator afdekken is inderdaad een onnodig iets.
    Het koelwater moet ook tijdens de winter makkelijk zijn temp kunnen houden, anders zou je motor constant "koud" draaien.
    De andere ppo-gelateerde)dingne afdekken, daar kan ik nog bij, alhoewel ik het onnodig acht.

    Groeten,
    Nero
  • apktje PPO Burner
    edited September 2006
    Beste Nero,

    Met alle respect, pas je laatste opmerking aan met heeft "vaak" geen zin. Oudere motoren met een grote (lees overcapaciteit) radiator en een vaste fan hebben hier degelijk baat bij.
    Het voorbeeld is de Iveco Lord Drappo. Als zijn Iveco stationair draait loopt zijn koelwatertemperatuur terug naar 60 graden!
    Nieuwere auto's hebben kleinere radiatoren en een zware elektrische fan,
    dan heeft afdekken weinig zin.
    Je kunt je echter ook voorstellen dan als je rijwind -10 graden is je koelcapaciteit zowieso voldoende is en het langer duurt voordat je motor op (ppo)temperatuur is. Met name als je veel kleinere korte stukjes rijd en rustig rijd. (de meesten rijden geen 160+)

    Alle energie die je verbruikt/verbrand meteen rendement van ca. 30-40%: de rest wordt omgezet in warmte. Met andere woorden rijd je 160 km/h en vraag je 60KW dan voer je ca. 120kw aan warmte af (uitlaatgassen/koelwater).

    Conclusie: sommige auto's/ rijders hebben er wel baat bij!


    groet APKtje
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    hallo Apk'tje,

    Ben het toch niet eens met je:
    Als bv. de iveco bij stationair draaien, maar 60° haalt, draait de fan dan al? Is de thermostaat open?

    Met gesloten thermostaat, en niet-draaiende fan moet de temperatuur toch zeker boven de 70° a 75° komen. Hoe groot de radiator ook is, die wordt op dat moment niet "gebruikt" als het ware.
    Opent de thermostaat wel al, plaats dan een andere die iets later opent.
    Op het werk moeten wij vaak thermostaten veranderen (ook al zijn ze origineel en nog redelijk recent of nieuw), een motor moet ook stationair zijn minimum warmte hebben. Zoniet dan slijt de motor veeel te snel. Zuigerveren,...je weet wel wat, alles is niet "in vorm".

    Draait je fan al bij 60° of iets meer, plaats dan een andere electrisch contact dat pas later (hogere temp) aanslaat.

    Groeten,
    Nero
  • apktje PPO Burner
    edited September 2006

    Als bv. de iveco bij stationair draaien, maar 60° haalt, draait de fan dan al? Is de thermostaat open?



    Ja, draait de fan al. De radiator wordt niet gebruikt (thermostaat dicht)maar de ventilator blaast koude lucht langs de motor die stationair niet veel warmte produceert en vaak wordt er nog warmte onttrokken door de kachel (of ppo).
    Een Iveco 35-10 heeft een overgedimensioneerd koelsysteem voor in Nederland. Hij is gemaakt voor lading, eventueel met aanhanger in de bergen, bij hoge temperaturen en hoge belastingen.
    Zo zijn er legio typen oudere auto's die op dezelfde wijze werken.

    Groet APktje

  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    zit er bij dit type dan geen thermoswitch op?

    Als hij natuurlijk rechtstreeks en altijd aangedreven wordt (fan) , dan blaast die natuurlijk veel te veel als het niet nodig is.

    Groeten,
    Nero
  • apktje PPO Burner
    edited September 2006
    Beste Nero,

    Er zit inderdaad een thermoswitch op, de ventilator draait echter altijd mee. Alle oudere 35-10's worden niet standaard niet warmer dan 60 à 70 graden. Door een kleine aanpassing van de thermostaat van 80 naar 90 graden en een beetje afscherming van de radiator (ter plaatse van de ventilator) wordt de Iveco van o.a. Lord Drappo gauw 90 graden en blijft dit ook.
    Resultaat: motor sneller warm, motor koelt niet af en blijft goed op constante hogere koelwatertemperatuur. Ideaal voor de kachel, ppo verwarming en een schonere motor die waarschijnlijk minder gebruikt!

    Referenties: Lord???


    Groet APKtje
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited September 2006
    ben het met Nero eens,
    mijn TDI heeft dermate weinig restwarmte dat hij soms moite heeft het warm te houden met de kachel.
    Daarom bieden ze een extra interieur verwarming aan.

    Dus dat rendement dat je noemt is misschien voor de wat oudere diesels.
    De nieuwere diesels hebben allemaal wat minder kachelcapaciteit.

    Groeten peter
  • CarloCarlo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Bij mij ook: in mijn boekje staat dat mijn bus ongeveer 1 op 7 moet lopen. Maar ik rij 1 op 10! Er word dus veel minder brandstof verbrand en dus veel minder warmte geproduceerd. De bus is gemaakt om met een dikke ton lading nog 120 te kunnen rijden maar ik heb nooit lading en ik rijd maar 95.
    Mijn 6-cylinder heeft niets te doen! En werd niet warm.
    Zit nu een warmere thermosstaat in.
    Van de winter weer de radiator afplakken, net als vorig jaar.
    Gr C
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Om even een duit in het welbekende zakje te doen:

    Mijn P205 heb ik ACHTER de radiateur afgedekt, de fans zitten aan de voorkant, dus qua koelcapaciteit geen probleem. Ik stond een uurtje geleden even mijn temp-sensor vast te maken, (de temp stortte ineens van 60+ naar 43 graden), toen sloegen mijn fans een seconde of 10 aan en dat was het. (meteen maar even mijn haar gefohnd) Aangezien ik hooguit nog 200 kilo erbij doe in de toekomst (extra tank+vriendin), lijkt mij dat wel ok zo.


    [offtopic]Pjotter, zou jij is een blik willen werpen qua isolatie op de meeting?? Volgens mij gaat het best aardig, maar ik klooi ook maar wat aan om de rijwind buiten te houden en de warmte binnen[/offtopic]
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Hoi,

    Ik heb met interesse het artikel gelezen over de Elsbett motor.
    Daar is overduidelijk dat de waterkoeling de temperatuur nadelig beinvloed.
    De ideale temp voor een verbrandingskamer zou 100 graden zijn ipv van 80.

    Mijn Iveco had met de extra standkachel en de warmtewisselaars echt de grootste moeite om boven de 80 te komen.

    Na de aanpassing van de thermostaat staat ie altijd strak op 90.
    Wat mij betreft en Elsbett een stap dichterbij een betere verbranding.

    Groet

    Drappie
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Met een andere thermostaat kun je al veel oplossen.
    Afdekken(gedeeltelijk) van een zeer grote radiator kan voor mij ook nog, maar kleine (recentere) radiators afplakken , vind ik een groot risico.
    Vroeg of laat is het panne. Oververhitting.
    Het kan snel gaan, zeer snel zelfs. Het moment dat je de wijzers ziet gaan, kan het al te laat zijn.
    Culasse (cilinderkop) krom, pistons (zuigers) vastlopen,... Al wat je maar wil. En het moeten geen 15 minuten duren hoor.
    Ik spreek van ondervinding. Dagelijkse bezigheid op ons werk. Mochten we alle gechauffeerde auto's (die door eigen fout te warm werden) samenzetten, die jaarlijks binnekomen, dan hadden we op de meeting enkele voetbalvelden mogen bijhuren.

    Wat ik al allemaal gezien heb, je acht het niet voor mogelijk.

    Dus: doe wat je niet laten kan, maar wees alert.
    Denk maar eens aan koelwater-lek . Iets te weinig water, afgeplakte radiator, afgeschermde blok,... en dan.........gedaan.

    Ps. Ik heb intussen nu al een 5-tal omgebouwde personenwagens gezien (officieel omgebouwd , o.a. 3 in Duitsland) en enkele omgebouwde bussen, en daar was NOOIT een radiator afgeplakt. Ook geen pomp of dergelijke. NOOIT. En deze wagens zijn perfect qua temp. Ook qua rijden. (heb met 1 zelf gereden).



    Groeten,
    Nero
  • apktje PPO Burner
    edited September 2006
    Beste Nero,
    Ik begon mijn tekst met pas je tekst aan naar dat het vaak geen zin heeft.
    In de gevallen die ik beschreef heeft het zin gehad en de thermostaat was reeds aangepast. Juist wanneer de motor in de standaard situatie moeilijk warm te krijgen is (Bij Lord werkte ook de extra kachel tegen om de temperatuur hoger te krijgen). Het afdekken is gebruikt om de koude rijwind langs de motor te beperken. Schade kan ook voorkomen uit een motor die niet op temperatuur is.
    Als je auto snel en probleemloos ca. 90 graden wordt moet je niet gaan afdekken.
    Bij mijn Xantia heb ik juist het tegendeel gedaan om extra koeling te krijgen. Met de intercooler, de aircoradiator, verhoogde turbodruk en iets verhoogde brandstoftoevoer (soms zelfs een aanhanger) is dit koelsysteem vrij krap bemeten. Ik heb een stuk bumperdeel weggehaald en de motorplaat aan de onderzijde verwijderd om meer koellucht door de motorruimte te krijgen.
    Dat afdekken bij een volkswagen TDI niet werkt, dat is duidelijk.
    Maar zoals met alles met maten en weten wat je aan het doen bent!


    Groet APKtje
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    @ apk"tje: Dat is inderdaad wat ik bedoel!! Weten wat je doet.

    Het probleem is dat velen niet zo technisch zijn. Ze lezen hier over afdekken van radiator, en gaan dit klakkeloos ook doen bij hun wagen.
    Heb toevallig 2 weken geleden op het werk nog een pppo-er gehad die dit gedaan had. Joint de culasse was het resultaat.

    "wij" weten wat we doen, en zij die meten ook. (meten is weten)
    Maar helaas het gros niet.

    Daarom deze enigzins waarschuwende toon in mijn berichten.

    Groeten,
    Nero
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Ik heb ook een keer de complete radiateur afgeplakt ...

    Dat ging dus niet goed he !

    110 graden werdt ie ....

    Nu alleeen dus de grill, niets meer ...

    Ieder voertuig heeft een ander luchtstroom die voor koeling zorgt.
    Ieder voertuig heeft andere eigenschappen zelfs voor Ivecos onderling kan daar enorm verschil zijn.

    Denk maar aan een oprijwagen onbeladen of een hippybus op 3500 kg ...

    Ider voor zich dus goed opletten en meten !

    Drappie
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Hey ppo'rs,

    Ik weet dat veel oudere motoren inderdaad een direct aangedreven fan hebben. Veel lichte commercials (ala Drappo) hebben dit nog steeds. Bij veel amerikaanse auto's zie dit ook nog.

    Ik dacht altijd dat deze fan op de as aangedreven werden, waaromheen een soort slipkoppeling of glijkoppeling zit. Dit zorg ervoor dan wanneer de auto lage toerentallen draait, de koppeling het wel bij kan houden en dus de fan volop laat draaien, en bij hogere toerentallen de fan gaat slippen. Logischerwijs heb je dan meer rijwind en dus geen fan meer nodig.

    Correct me when wrong.

    Tim
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited September 2006
    dit word enkel gebruikt als je een motor hebt die in de lengterichting ligt.
    denk aan de oude boxers, maar idd ook moderne motoren zoals de Nissan Navare, stelletje BMW's met een 6 in lijn, amerikaanse V8's inderdaad.

    Echter als je naa de gewone personenwagen kijkt tegenwoordig kom je die bijna niet meer tegen.
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Tim said:

    Ik dacht altijd dat deze fan op de as aangedreven werden, waaromheen een soort slipkoppeling of glijkoppeling zit. Dit zorg ervoor dan wanneer de auto lage toerentallen draait, de koppeling het wel bij kan houden en dus de fan volop laat draaien, en bij hogere toerentallen de fan gaat slippen. Logischerwijs heb je dan meer rijwind en dus geen fan meer nodig.

    Correct me when wrong.

    Tim


    die visco koppeling slipt als de motor koud is, en koelt dus op die moment niet. wanneer de motor warm wordt, gaat de viscositeit (speciale olie) in de oliekoppeling toenemen, en de koppeling aangrijpen.
    het is niet toerental afhankelijk, maar temperatuursafhankelijk dat deze koppeling werkt.



    :lol:
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Zeveneens,

    Lijkt me ook logisch. Ik heb een jaartje in een Ford Falcon gereden en hier zat ook zo'n groot helicopterblad op (4.1 6cyl lijn). Ik vond toen ook al dat er niet echt "gevoel" in de fan zat, maar met het olie/warmte verhaal wordt het wel duidelijker.

    cu,
    Tim
  • Multivan GenerationMultivan Generation PPO Addict
    edited September 2006

    die visco koppeling slipt als de motor koud is, en koelt dus op die moment niet. wanneer de motor warm wordt, gaat de viscositeit (speciale olie) in de oliekoppeling toenemen, en de koppeling aangrijpen.
    het is niet toerental afhankelijk, maar temperatuursafhankelijk dat deze koppeling werkt.

    uhm als een koppeling warmer wordt, dan neemt de viscositeit, de stroperigheid af, de olie wordt dunner.

    Dus afname viscositeit is dunner.
    Toename viscositeit is dikker/stroperiger.
    :wink:

    groeten
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Hoi volgens mij werkt de Iveco met een magneet koppeling op een thermostaat ?

    APK 'tje is de expert .... ik ben niet meer dan een leerling.

    :wink:
  • TjorqueTjorque Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    [quote=Multivan Generation]

    die visco koppeling slipt als de motor koud is, en koelt dus op die moment niet. wanneer de motor warm wordt, gaat de viscositeit (speciale olie) in de oliekoppeling toenemen, en de koppeling aangrijpen.
    het is niet toerental afhankelijk, maar temperatuursafhankelijk dat deze koppeling werkt.

    uhm als een koppeling warmer wordt, dan neemt de viscositeit, de stroperigheid af, de olie wordt dunner.

    Dus afname viscositeit is dunner.
    Toename viscositeit is dikker/stroperiger.
    :wink:

    groeten

    klopt, maar die speciale olie in die visco koppeling, gaat net stroperiger worden als ze warm wordt, dus daarom gaat de ventilator aangrijpen, zo is me dat destijds uitgelegd...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2006
    Bij mijn weten is de visco koppeling gestuurd door een bimetaaltje
    en dat zorgt ervoor dat de koppeling meer of minder koppeld.
    De temp van de olie erin doet niet terzake. Soms kan je het bimetaaltje
    (in een spiraaltje gewonden) voelen en zien zitten vooraan op de
    koppeling in het midden...

    Zie:
    image
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited September 2006
    denk dat dat toch wel iets anders is zoals hier beschreven...

    De viscokoppeling gebruikt in de aandrijving van ventilatoren werk zo te horen juist wél op warmte waardoor er platen tegen elkaar worden geduwd en zo de koppeling worden gevormd...
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2006
    Niet dat ik betweterig wil overkomen, maar dit is exact wat er in mijn
    auto zit en het is een viscokoppeling, de weerstand neemt toe naarmate
    het geheel met vinnetjes warmer heeft.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Er bestaan meerdere soorten viscokoppelingen.
    Met bimetaaal, met lamellen, met olie erin.

    Deze met olie erin, moet je altijd recht laten staan. Leg ze niet plat, anders kunnen ze kapot gaan.

    Groeten,
    Nero
  • RubenbxRubenbx PPO Addict
    edited September 2006
    wodan said:

    Niet dat ik betweterig wil overkomen, maar dit is exact wat er in mijn
    auto zit en het is een viscokoppeling, de weerstand neemt toe naarmate
    het geheel met vinnetjes warmer heeft.

    Uiteraard niet, maar zoals nero zegt er zijn verschillende systemen, degene die zeveneens beschreef was met olie ipv met bimetaal zoals de jouwe, daarom zette ik het er maar effe bij :wink:
  • wodanwodan Super Moderator
    edited September 2006
    :D Ikke weer wat bijgeleerd...
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    beetje on-topic en sorry daarvoor, maar is 65° op de retour acceptabel?? Dit meet ik op de retour-uitgang van de pomp en zal dus wel een beetje warmte straling meekrijgen. Aan de andere kant is mijn isolatie daar direct op gericht: Reflecterende radiator-folie over de pomp en WT2 (die op het kleppendeksel zit) en bijna 10 cm dik schuim tussen de radiator en de folie.

    De aluminium-kant heb ik "binnen" gedaan.
  • edited September 2006
    DELETED
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited September 2006
    Ik weet eigelijk niet wat voor schuim het is. Ik neem wel een plaatje mee. Heb ik ooit is overgehouden toen mijn vorige experiment mislukt was, hahaha. Iets met warmhouden en lampen en tomatenplantjes ;)

    Had je laatst trouwens niet over Armaflex en smelten?? Ik kwam er vorige week achter dat een slang op mijn kleppendeksel lag (al 4 weken) en nog geen smeltplek te vinden (en dat word toch best warm)

    Wat ik als maatvoering maar aanhoud, Pjotter, wanneer de meter binnen aangeeft dat het 65+ is en blijft, springt mijn WT2 met temp-ondergrens van 65° niet meer aan. Dus in dat opzicht denk ik dat het nog wel aardig klopt. De temp-sensor zit ook onder de isolatie, dus dan moet stralingswarmte wel meevallen toch??

    Misschien neem ik zelfs nog wel een alu-tank mee voor de liefhebber (busje). Hij is een beetje groot voor mijn autootje, zelfs mijn logeer-tasje kan er dan niet meer bij ;) Heb een bedrijf gevonden dat hem voor me dicht kan maken (hij is nu nog open aan een paar kanten)
  • edited October 2006
    DELETED
  • ericzwiepericzwiep Livin' and Breathin' PPO
    edited October 2006
    @pjotter, das dan 1-tank systeem zonder loop neem ik aan. Anders is de doorvoersnelheid zo klein dat isoleren niet veel uithaalt, nog los gezien van de tankinhoud die ook de nodige warmte absorbeerd.
    Ik praat hier trouwens wel vanuit mijn P205. Laatst eens mijn tank afgetapt via de retour. Dat duurt erg lang, schat dat de doorvoer bij lage toeren zo'n 2-3minuten per liter bedraagt.
    rijd nu 75%ZBO met 25%petroleum a 72cent :P . no problems bij 5-10 graden met starten..zeker nu met 4 nieuwe gloeibougies.
Sign In or Register to comment.