Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

TOYOTA LANDCRUISER BJ70 3.4D 1986

susse PPO Newbie
edited July 2007 in Oosterse merken
vraagje

op mijn volvo geen problem om in de zomer 100% te rijden
maar deze heeft een lineaire injectiepomp
iemand een idee of deze PPO verdraagt :?:

Comments

• browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    susse said:

op mijn volvo geen problem om in de zomer 100% te rijden
    maar deze heeft een lineaire injectiepomp
    iemand een idee of deze PPO verdraagt :?:

Een lijnpomp is over het algemeen veel robuuster als een roterende pomp. Als elke cilinder zijn eigen pomp heeft, hoeven deze 4 of 6 keer zo weinig 'acties' te doen als een roterende pomp. Ook daardoor kan hij dikkere olie verdragen.
    Maar bouw het percentage toch langzaam op. Er is op dit forum ook iemand die proffesioneel landcruiser ombouwd, misschien kan hij nog tips geven.
  • susse PPO Newbie
    edited March 2006
    dus lijnpomp is robuuster...
    weer iets bijgeleerd

is eigenlijk oud vrachtwagenblok dat ze voor die Landcruisers gebruikten
    3.4L en 4 cilinders
    90pk origineel
    gereputeerd onverslijtbaar
  • 3p0 PPO Newbie
    edited March 2006
    susse said:

gereputeerd onverslijtbaar

even afkloppen....... :D
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2007
    a strange thing happend ..... :twisted: :twisted: :twisted:

de landcruiser :) bj 40 :) welke mijn zware werk uitvoert is ook een 3.4 L blok zonder ombouw loopt hij des zomers op 85 a 90 % ppo :D :D en dus dino bijgemixt.
    Nu heb ik voor de verandering ipv dino eens 10 L peut getankt ( bij ons gewoon aan de pomp voor 74 ct /L) bij 50 L ppo en het starten verliep nog altijd vlot. Het stoppen daarentegen... :shock: :shock:

De motor sloeg niet meer af en dus heb ik de halve tank leeggemaakt en 20 l dino bijgetankt na een degelijke rit van 30 km wou hij nog niet stoppen :?: en heb ik dus weer 30 l uitgeheveld en 30 l ppo bijgetankt. :?: Deze mengeling is na 10 km nog niet van betekenis voor het afslaan van de motor . :twisted: :twisted:

Momenteel laat ik de motor afslaan door in 4e versnelling te ontkoppelen :twisted: :evil: met de voet op de rem. Niet ideaal maar laten leegdraaien is ook geen optie. :evil:

:idea: Zou het kunnen dat het toch niet aan de brandstof ligt en er ergens elektrisch iets fout loopt. :?:
    edited July 2007
    Stoppen middels een hoge versnelling kan altijd, maar liever niet natuurlijk.
    Diesels blijven lopen zolang ze brandstof krijgen. Normaal stopt de motor gewoon door hem te smore: de brandstoftoevoer weg te nemen. Dus bij het stoppen wordt de brandstoftoevoer niet afgesloten in jouw geval. Heb je hier een mechanische hendel voor of al een elektrische stopklep? Hoe dan ook, deze zal defect zijn. Ik vermoed een mechanische gezien de leeftijd van het voertuig. Kan dan van alles zijn: schroefje los, palletje gebroken. Gewoon even nalopen.
    Ik heb het ook eens gehad met mijn 306. Elekrtische stopklep kapot waardoor hij altijd open blijft staan. Nieuwe klep van 20 euro erin draaien was een eitje.
  • Tim Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2007
    Monkee,

Op mijn pomp zit een soort lever op de zijkant, als je daar aan draait, slaat de motor ook af. Bij traktoren zit deze aan de gashendel, en deze druk je met de stop knop verder naar achter, waardoor de motor afslaat.

Kijk es of je dat kan vinden? Misschien is ie vastgekoekt door ppo of zo? Of zit er ergens een kabel los oid?

Succes,
    Tim
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2007
    Kan ook blijven lopen op carterolie of de IP die niet kan afgesloten worden.
    edited July 2007
    Maar als hij op carterolie loopt, kun je dat heel goed zien aan de uitlaatgassen en horen aan het toerental. Het probleem ligt er gewoon in dat zijn pomp brandstof blijft aanzuigen, dus niet afgesloten wordt.
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2007
    :D bedankt voor de snelle interventies :)

Maandag ga ik op zoek naar de oorzaak. misschien iets geraakt bij werken aan de brandstofpomp ( er was een lek waardoor de olie op de remleiding lekte.)

Heb gisteren nog met een canadese neef van me gesproken. :idea: Hun motoren worden des winters warm gehouden met een elektrische weerstand ( t° tot -30 ). Zou in ons geval ook werken maar er is niet overal een stopkontakt.

In de oude VW busjes van de politie stond vroeger een kacheltje dat werkte op de brandstof ( benz of diesel ). het merk was WEBASTO
    dat bestaat nog steeds en je kan er met afstandsbediening of timer je motor en evt. binnenruimte mee op t° brengen. zie : http://www.firstmatemarine.com/html/webasto.htm#2015 of http://www.firstmatemarine.com/DBW%202010.pdf

Het is jammer genoeg nogal prijzig. :P :P
  • wodanwodan Super Moderator
    edited July 2007
    Ik heb een 17Kw standkachel over op Diesel/Petroleum.
    Is wel 24V (wel om te bouwen naar 12V voor een handige harry)
    Voor circa 300 euro veranderd hij van eigenaar. Ik heb hem
    eigenlijk nooit nodig gehad dus nooit ingebouwd.

Kan ook gebruikt worden als zwembadverwarming of voor een challetje :-)
  • monkee21 PPO Burner
    edited July 2007
    :D ok
    er was een draadje losgekomen :P :P bij werken aan de injectiepomp.
    hij loopt weer als een zonnetje :) en kan ook weer uitgezet worden. 8)
Sign In or Register to comment.