Om jezelf hier te registreren op PPO.NU stuur een e-mail naar registraties @ ppo.nu dan krijgt u per kerende een registratie link in de mail. (Leden die al geregistreerd waren op het vorige Vbulletin forum, kunnen met de login en paswoord van toen ook hier inloggen)

Ombouw Opel Corsa (1988) 1.5D

smulsmul Livin' and Breathin' PPO
edited May 2007 in Opel
Ik volg al een aantal weken hier het forum en vandaag was de dag van registratie. Jullie input over techniek is voornamelijk erg fascinerend en ik heb daarvan (als leek in autotechniek) aardig wat opgestoken.

Nu ben ik altijd bereid om te investeren in het milieu (en daarbij natuurlijk als het kan in mijn portemonnee). Rijden op ppo is een perfect voorbeeld. Momenteel rijd ik op 60/40 (diesel/zbo) en dat werkt prima! Jullie input op het forum heeft mij tot de ideale mengverhouding doen komen. Toch wil ik graag verder en doorgaan naar 100% ppo. Dit kan niet zonder ombouwen. Daarom stel ik mijn Corsa ter beschikking aan de (jullie) wetenschap.

Tot mijn grote schrik kwam ik er vanmorgen achter dat mijn Corsa niet meer startte en ik dacht gelijk dat ik teveel zbo had bijgemengd. Vanavond kwam ik erachter dat dat er niets mee te maken had, de accu is gewoon helemaal op. Morgen ga ik dus even een nieuwe halen.

Hierdoor kwam ik tot het besef dat het beter is het prutsen aan de auto aan de profs over te laten. Jullie dus.

Ik wil met één of meerdere van jullie eens bespreken om de auto om te laten bouwen. Uiteraard ben ik bereid om een vergoeding te geven en voor wat eten en drinken te zorgen. Wie wil deze student helpen?

Speficaties

Opel Corsa 1.5D (1988)
brandstofleidingen: 8mm
brandstofpomp: bosch
tankinhoud: 42 liter
«134

Comments

• susse PPO Newbie
    edited March 2006
    goeie oude diesels verdragen zonder ombouw tot 100% in de zomer
    enkel de dieselpomp kan remmende factor zijn
  • smulsmul Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    susse said:

goeie oude diesels verdragen zonder ombouw tot 100% in de zomer
    enkel de dieselpomp kan remmende factor zijn

Denk je dat daardoor het "stotteren" kwam bij meer dan 40% zbo?

Het is namelijk wel een Bosch pomp, waar ik veel positieve geluiden op dit forum over hoor
  • browniebrownie Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    Een Boschpomp is degelijker dan een Lucas, maar vindt het zeker niet leuk om de dikke PPO te verpompen. 40% PPO zou moeten kunnen, maar als de motor maar moeilijk aanslaat en onregelmatig loopt bij de koude start, moet je zeker gaan ombouwen of lagere percentages gaan rijden. Aangenomen dat je gloeiers in orde zijn natuurlijk.
    edited March 2006
    brownie said:

Een Boschpomp is degelijker dan een Lucas, maar vindt het zeker niet leuk om de dikke PPO te verpompen. 40% PPO zou moeten kunnen, maar als de motor maar moeilijk aanslaat en onregelmatig loopt bij de koude start, moet je zeker gaan ombouwen of lagere percentages gaan rijden. Aangenomen dat je gloeiers in orde zijn natuurlijk.

Afgelopen weken was het behoorlijk koud, en zelf bij een warme motor ging hij "stotteren" bij een 50/50 verhouding (dino/zbo), vandaar dat ik dino heb bijgemengd tot 60/40 (dino/zbo) en dat gaat prima, helemaal geen probleem.

Het starten gister wilde niet meer, omdat de accu blijkbaar vervangen moet worden. Die bleek levenloos en niet meer levensvatbaar te zijn... :(
    Dus ik ga zo een nieuwe halen.

Gloeiers zijn in orde, de vorige eigenaar had een probleem met de elektronica en heeft een handmatige gloeisysteem erin gebouwd. Er zit dus een knop die je ingedrukt houdt om voor te gloeien. Meestal is 60 seconden genoeg bij een koude motor.
    edited March 2006
    Ik zou wel adviseren om toch aanpassingen te verrichten. Dan kan je ook hogere percentages gaan rijden. Ik durf je niet te beloven dat de pomp na 20.000km nog steeds in orde is bij 40-50% PPO.
    edited March 2006
    Vandaar dat ik graag een warmtewisselaar en brandstofleidingen van 10mm erin wil hebben, voordat het te laat is...

Ik rij ongeveer 35.000 km/per jaar, vanwege mijn werk, studie en ernaast nog mijn vriendin in Zwitserland. Een stukje zekerheid wil ik wel hebben dat de auto het gewoon altijd doet.

Vandaar mijn beroep op jullie om mij te helpen met de ombouw / inbouw van warmtewisselaar. Zelf kan ik wel een aantal dingen, maar ik heb liever een professional die meekijkt en helpt.
  • JPH PPO Newbie
    edited March 2006
    Vraag het eens aan Lord Drappo.
    Die heeft wel eens eerder zijn hulp aangeboden.

hij is weliswaar geen Professional maar die zijn dan ook weer een stuk duurder. :D
  • pieter PPO Master
    edited March 2006
    smul said:

brownie said:

Afgelopen weken was het behoorlijk koud, en zelf bij een warme motor ging hij "stotteren" bij een 50/50 verhouding (dino/zbo), vandaar dat ik dino heb bijgemengd tot 60/40 (dino/zbo) en dat gaat prima, helemaal geen probleem.
    Bij het koude weer is de PPO dik en koelt voortdurend af in je aanvoerleidingen door de rijwind, dus ook bij warme motor zal het geen verschil maken.
    Het probleem is bij koud weer enkel op te lossen door verwarmen van je PPO (aangenomen dat de rest in orde is)
    edited March 2006
    pieter said:

smul said:

brownie said:

Bij het koude weer is de PPO dik en koelt voortdurend af in je aanvoerleidingen door de rijwind, dus ook bij warme motor zal het geen verschil maken.
    Het probleem is bij koud weer enkel op te lossen door verwarmen van je PPO (aangenomen dat de rest in orde is)
    Wie wil me helpen met het inbouwen van de warmtewisselaar voor de ppo?
    edited March 2006
    Ik wil wel maar ik kom niet helemaal naar Rotterdam. :)

Overigens is een WW inbouwen niet moeilijk hoor:

-Koelvloeistof verwijderen
    -kachelslangen doorsnijden en T-stukken aanbrengen
    -T-stukken met extra waterslang verbinden met WW
    -brandstofleiding loshalen bij het filter en aansluiten op de WW
    -Nieuwe slang tussen filter en WW en vullen maar weer
    Let er wel op dat de koelvloeistof in de andere richting door je WW stroomt dan de brandstof. Zodanig warmt hij het best op.

Denk er wel aan dat als met een 1-tank systeem gaat werken, je nog niet te veel kunt gaan mengen. Tijdens de koude start draait de brandstofpomp toch nog op koude PPO. Elektrische voorverwarming erbij lost dat probleem (grotendeels) op.
  • Lord DrappoLord Drappo Livin' and Breathin' PPO
    edited March 2006
    Brownie,

Ik heb het al gezegd tegen smul ... regel een grote schuur en iedereen helpt je gratis !!!

Het feit dat je zelf de kit aanlegt of er in ieder geval bij oplet is erg handig met het oplossen van storingen ....

Lord Drappo

:arrow:
    edited April 2006
    [quote=Lord Drappo]Brownie,

Ik heb het al gezegd tegen smul ... regel een grote schuur en iedereen helpt je gratis !!!

Het feit dat je zelf de kit aanlegt of er in ieder geval bij oplet is erg handig met het oplossen van storingen ....

Lord Drappo

Tja waar haal ik ineens een grote schuur vandaan... :wink:
    edited April 2006
    Beste Smul,

Nou wordt er geoppert dat een Elsbett inbouwer binnen zoveel uur die kit erin heeft.

Als promateur kan ik nu echt iedereen meegeven dat het inbouwen zonder brug en zonder zeer goede kennis over hoe een opel corsa is gebouwd zo'n inbouw wel meer dan 2 volledige werkdagen in zal nemen ...
    Minmaal dus ...eerder meer ..
    Het inbouwen van bijvoorbeeld een tempsensor voor de pomp, en het plaatsen van een VDO klok is al een dag werk als je nog nooit een relais hebt aangesloten.

De afwerking is zeer bepalend voor het aantal arbeidsuren. Over isoleren heb ik nu ook een andere mening en ervaring !!

Isoleren heeft in arbeidsuren geen effect.
    De leidingen geven een minimale winst terug met isolatie.

Het afschermen van de rijwind daartegenover is 1 minuut werk en zorgt voor een stijging die nog tenminste merkbaar en meetbaar is.

Smul, ik lag gister in zo'n schuur ... ik zei nog tegen mijn anonieme vriend ... ik lig hier in het walhalla het kan echt niet beter, een tecnhisie met een Iveco en een passie voor PPO en diesel/auto techniek.

LAAT ZE HET NIET HOREN OF WETEN WAAR DIE TOKO IS !!!

Dus we zullen toch zelf iets moeten gaan vinden ... of we wachten nog een paar weken tot de eerste hittegolf komt ..

Succes Smul

PS: Bestel alvast de kit, word alvast wegwijs met de onderdelen leg het al in positie en lees de instructie goed door ... dan op Vrijdag middag snij jezelf de kachel leiding door .. als je na het lezen en na het denken en het openen van de kap nog steeds niet het gevoel hebt dat je corsa er beter van wordt dan is het tijd om hulp te vragen.
    Ik wist niet eens wat een retour was ... kun je nagaan. !!

Je zal zien dat het erg simpel is ...
  • edited April 2006
    DELETED
    edited April 2006
    Hee PJotter,

Hoe bedoel je onzin ...
    Ik weet zeker dat het plaatsen van een andere thermoklep en een plaatje karton voor je grill meer warmte resultaat afgeven op het meetpunt voor de brandstof pomp dan het isoleren van de leidingen onder de motorkap.
    Alle leidingen die buitenom lopen zijn natuurlijk gewoon geisoleerd.

Dus PJotter dit is praktijkervaring, en geen onzin, misschien dat je me niet goed hebt begrepen.

Ik ga het nog een keertje uitleggen:
    Isoleren tegen de rijwind werkt alleen op het moment dat je gaat rijden zet je de auto een halfuurtje stil dan zijn de leidingen tussen de ww en de brandstof pomp afgekoeld.
    Een WW zonder isolatie ook .. meteen weer doorrijden na een halfuurtje of langer wordt fdan misschien wel lastig.
    LET OP: Mijn Iveco start ook op pure ZBO maar vraag niet hoe ...

Het vermijden van het starten op puur is voor mij erg belangrijk.

OK terug naar het punt, mijn Iveco had door de rijwind te veel last van afkoeling, dat dan ook nog in combinatie met meerdere WW's en een standkachel achter ..
    Al met al wordt de watertemperatuur dus niet hoog genoeg en de bedrijfstemperatuur heb ik ook liever boven de 80.
    Het isoleren van de leidingen onder de motorkap ( en ik had gehoopt dat jij hier overheen lees) heeft dus praktisch geen nut tijdens het rijden, maar het is wel erg intensief .
    Een plaatje Xtreme was 1 minuut werk en gaf teveel resultaat.

Dus ja ik haal het grillcovertje weg in de zomer en ja ik plaats deze in de winter weer terug. (2VC Techniek!!)
    De slangen die onder de motorkap geisoleerd zijn laat ik mooi zitten.

Nu moet het nog warm worden dus ik doe deze uitspraken onder voorbehoud mag dat ?
    Helemaal als het 40 graden wordt en ik rijd ook nog is een lange afstand dan moet ik er misschien op terug komen.

OK Pjotter ..

Uw menig is uiteraard welkom u ervaring des te meer ...

Groetjes Drappie
  • edited April 2006
    DELETED
    edited April 2006
    Hoi Pjotter,

Dat tikken krijg je RSI van !!
    Laten we een nieuwe topic openen ..

ISOLATIE en alle doe nietjes welletjes ..

Ik knip mijn teksten hier weg en dan starten we opnieuw in onze eigen topic.

Smul wordt niet vrolijk hiervan ...

Drappie
    edited April 2006
    haha ik vind het anders wel interessant..
    edited July 2006
    Vandaag de eerste stap gezet voor de ombouw naar het 2-tanksysteem. Om 13.00 aan de slag gegaan:

- Begonnen met het speuren naar een lek van koelvloeistof of lekke koppakking. We konden niets vinden uiteindelijk, dus gewoon netjes koelvloeistof bijgevuld.
    - Zoeken naar ruimte voor de platenwisselaar
    - Geluidsdemper weggehaald en erna het ruitenwisservloeistofresevoir (leuk woord voor galgje) verplaatst.
    - Vervangen van brandstofleidingen (van 8mm naar 10mm)
    - 2 T-stukjes tussen de koelvloeistofslangen gezet.
    - Platenwisselaar aangesloten

Het volgende staat op de agenda om in te bouwen als ik terug ben van vakantie:

- 2de (ronde) tank op de plaats van het reservewiel voor ZBO
    - extra brandstoffilter
    - extra pomp
    - ventielen
    - wt-2

Een leuk detail: We hebben bij mij de platenwisselaar erin gezet die iemand eerst gebruikte voor zijn auto, vervolgens heeft Drappie hem een tijd lang in zijn Iveco gehad, maar die heeft hem nu niet meer nodig omdat hij bij zijn nieuwe Iveco een grotere platenwisselaar heeft ingebouwd). Toppunt van recycling toch?

Onderstaande fotos geven leuke details weer.

Bij de onderste groene pijl zie je de platenwisselaar (met roze isolatie) aangesloten.
    image

image

T-stuk in de koelvloeistofleiding

image

Het verschil:

Na de rit terug naar Rotterdam voelde ik de brandstofleiding van de platenwisselaar naar de brandstofpomp...die is lekker warm tot heet :) . Geen lekkages gevonden en minder stank wanneer de motor draait. :)
    edited July 2006
    Yo Smul,

Even een kleine correctie, ik heb ooit voor het volle pond een 10 platen warmtewisselaar gekocht bij PEUS.
    Die kostte een vermogen met mooie koppelingen die ik er later apart heb bij gekocht.
    Die "WW zit nu in jouw Corsa ...

OK nu even verder lezen hoor !!

:lol:

edited July 2006
    [quote=Lord Drappo]Yo Smul,

Even een kleine correctie, ik heb ooit voor het volle pond een 10 platen warmtewisselaar gekocht bij PEUS.
    Die kostte een vermogen met mooie koppelingen die ik er later apart heb bij gekocht.
    Die "WW zit nu in jouw Corsa ...

OK nu even verder lezen hoor !!

Ohw...Ik heb precies opgeschreven wat gezegd werd... :wink:
    edited July 2006
    Jaja ziet er goed uit, de belangrijkste stap is genomen !
    Vanaf nu is het bergje af en uitbreiden die kit ...

Met die stijgende ZBO prijzen wordt het ook voor jou een APO verhaal.

Groet

Drappie
    edited July 2006
    Nog meer in die krappe ruimte onder de kap...het was nu al ruimte maken :roll:
    edited July 2006
    Die APK 'tje ruilt zoveel spullen met mij dat ie niet meer weet wat wat is ....

Hoelaat was ie klaar ?

:wink:
    edited July 2006
    [quote=Lord Drappo]Die APK 'tje ruilt zoveel spullen met mij dat ie niet meer weet wat wat is ....

Hoelaat was ie klaar ?

Om 18.00 precies... eigenlijk was het nog niet helemaal klaar, ik moet nog even het ruitenwisservloeistofresevoir vastzetten en de aftakking van de geluidsdemper afdichten...maar dat kan ik hier voor de deur wel doen.
  • neronero Livin' and Breathin' PPO
    edited July 2006
    @smul:

Heb je al zo'n tank gevonden die in de reservewieluitsparing past?
    Ben zelf ook nog op zoek naar zo'n tank.
    Mocht je iets vinden, laat je het me weten?

Alvast bedankt,
    Groeten,
    Nero
    [/u]
    edited July 2006
    nero said:

@smul:

Heb je al zo'n tank gevonden die in de reservewieluitsparing past?
    Ben zelf ook nog op zoek naar zo'n tank.
    Mocht je iets vinden, laat je het me weten?

Alvast bedankt,
    Groeten,
    Nero
    [/u]

Ja, ik heb de 40 liter tank besteld op http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de/shop/index.php

link
    http://www.pflanzenoeltechnik-emrich.de/shop/product_info.php?info=p4_Radmuldentank-GFK-sehr-hohe-Qualit-t-ca--40-Liter-Inhalt.html[/b]
    edited July 2006
    Vandaag heb ik even de brandstofslangen geisoleerd waar dat nodig was. Dit heb ik voornamelijk gedaan omdat door de krappe ruimte onder mijn motorkap de brandstofslangen en koelwaterslangen op een aantal plekker tegen elkaar zaten. Ik zag hier enige aantasting van de koelwaterslangen door de warmte. Op de kritieke punten heb ik grijs buisisolatiemateriaal om de brandstofslangen heen gedaan, zodat deze slangen niet meer direct tegen de koelwaterslangen zitten.

Verder ben ik naar de sloop geweest. Bij de tweede sloop spotte mijn oog een Opel Combo uit begin 1985. Wat een geluk! Deze heeft exact hetzelfde brandstoffilterhuis inclusief bevestiging als mijn Corsa!! Na wat gehak met een beitel heb ik deze met metalen houder eruit gesloopt. Die had ik net nodig voor mijn 2 tanksysteem. (Ohja, het filter zat nog helemaal vol met diesel...Na afgerekend te hebben kon ik het niet laten die even leeg te gooien in mijn tank. Toch weer zon 0,3 liter) :oops:

Vandaag ZBO percentage opgevoerd naar 60% zonder enige problemen :P
    edited July 2006
    Hee Smul,

Je wordt met de dag beter he ?
    Zo zat je nog te mekkeren over je accu die los zat en nu ben je al aan het promoveren naar autodemonteur ..

Het is zomer joh ... mijn APO is zo vloeibaar als water .. hetgeen betekent dat jij nu eindelijk naar de 90 % kan ....iedereen start op koude ppo ..
    met of zonder wt2.

edited July 2006
    Bedankt smul voor de link en de mail!!!

Was die Duitser uit het oog verloren. Heb er ooit eens mijn allereerste 3-wegkleppen besteld.
    Werken nu nog steeds perfect.

Groeten,
    Nero
    edited August 2006
    Aanstaande vrijdag stap ik over naar een 2-tank systeem. Foto's volgens, dus hou dit topic in de gaten!
    edited August 2006
    Helaas, nog niet alle spullen voor het 2-tank systeem waren binnen. Overigens zijn we wel de hele dag bezig geweest, met:

2de brandstoffilter geplaatst
    olie ververst; filter vervangen
    zekeringen geplaatst voor wt-2

Luchtfilter vervangen
    handremkabel vervangen
    wiellager gesteld
    plaatje gelast (nodig voor APK)
    zwakke punten op de bodem getectyleerd

Roetmeting is op het moment een punt van zorg. Bij eerste keer volgas werd ondanks de speciale afzuiging een grote roetvlek op de vloer van de garage gecreeerd: gemeten waarde 85.
    Vervolgens heb ik hem flink uit laten blazen. Roetmeting: 60
    Dieselreinig toegevoegd: Roetmeting 35.

De maximale waarde mag maar 2!! zijn. Eind september loopt de huidige APK af en hiervoor moet dit probleem opgelost zijn. Ik rij volgende week heen en weer naar Italie. Ik ga de motor veel dieselreiniger voeren en veel minder PPO. Kijken of het dan minder wordt. Wanneer dit niet het geval is, zal ik de nozzles moeten vervangen.

** gewijzigd: Luchtfilter vervangen toegevoegd
  • MiglowieMiglowie Livin' and Breathin' PPO
    edited August 2006
    Oei oei, Smul, misschien by-pass maken en dan idd injector-reiniger erin?? Ik weet namelijk niet of die het leuk vind om verhit te worden naar 60+ graden. 85 is echt hoog!!! Ik weet niet meer wat mijn Peusjootje deed, volgens mij nog onder de 1. Valt nog een hoop te klussen dus aan de Crossa
    edited August 2006
    Met die hoge waarden weet je dat er wel iets aan de hand moet zijn.

Heb je je luchtfilter al eens vernieuwd? Of toch uitgeblazen met compressor. Dat scheelt ook veel!!!!

Desnoods pomp wat dichtdraaien. Na keuring terug open en kun je weer tuffen.

Maar verstuivers kunnen ook versleten zijn.

GRoeten,
    Nero
    edited August 2006
    Miglowie said:

Oei oei, Smul, misschien by-pass maken en dan idd injector-reiniger erin?? Ik weet namelijk niet of die het leuk vind om verhit te worden naar 60+ graden. 85 is echt hoog!!! Ik weet niet meer wat mijn Peusjootje deed, volgens mij nog onder de 1. Valt nog een hoop te klussen dus aan de Crossa

Heb ik gedaan, daardoor ging het resultaat wel omlaag, maar nog steeds veel te veel.
    nero said:

Met die hoge waarden weet je dat er wel iets aan de hand moet zijn.

Heb je je luchtfilter al eens vernieuwd? Of toch uitgeblazen met compressor. Dat scheelt ook veel!!!!

Desnoods pomp wat dichtdraaien. Na keuring terug open en kun je weer tuffen.

Maar verstuivers kunnen ook versleten zijn.

GRoeten,
    Nero

Ik was vergeten te melden dat ik het luchtfilter vervangen heb, even toegevoegd aan mijn posting. Ik ben bang dat het dichtdraaien van de pomp niet genoeg is...
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2006
    Hoeveel KM totaal heeft die motor gereden?
    Ik heb ook een Corsa (model C weliswaar) maar wil weten wat me te wachten kan staan...
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Dit zijn wel hele hoge roet waarden !!!

Ik zou de PPO voorlopig even laten staan, en ff een paar tanks Vpower of Ultimate tanken. En de motor goed schoonblazen op de snelweg. Trek lekker door in de versnellingen etc.

Misschien 1 of 2 liter benzine toevoegen aan de diesel. Dit doet vaak meer dan injectorreiniger.
    edited August 2006
    udo said:

Hoeveel KM totaal heeft die motor gereden?
    Ik heb ook een Corsa (model C weliswaar) maar wil weten wat me te wachten kan staan...

Hij heeft 159.000km gereden, waarvan 22.000km op een mix van varierend van 45% tot 95% ZBO. Ik denk alleen dat het niet representatief is om hem met jou te vergelijken, omdat toen de vorige eigenaar hem kocht had hij 5-6 jaar stilgestaan. (misschien zelfs wel langer). Zover als ik weet reed hij niet op PPO haha. Ik heb de auto nu sinds januari en dit was de eerste roetmeting die ik heb gedaan. Het viel me al aan het begin op dat hij wel regelmatig rookgordijntjes maakt, maarja ik dacht: dat hoort bij een oude diesel. Bovendien merk ik het niet aan het verbruik.
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Het 5 Jaar stilstaan is de boosdoener. Je zuigerveren zitten misschien vast, daardoor compressie verlies en dus slechte verbranding. Maar meer aannemelijk is dat je verstuivers verstopt/aangekoekt zijn.
    Hoe is je olieverbruik? Zijn de wolken echt zwart? of ook blauw?

ff aankijken met goede diesel, en daarna verstuivers controleren en evt nieuwe nozzles of oude ultrasoon reinigen.
  • udoudo Super Moderator
    edited August 2006
    De mijne heeft ruim 140K gelopen en heeft (nog) niet jouw problemen. Regelmatiger gebruik helpt?
    Inderdaad ff doorblazen. Diesel er in, reiniger. Warmrijden en dan ff doortrekken, scheuren enzo (duitsland?).
    Als het geen mechanisch probleem is kan dat helpen met de roetmeting.
    edited August 2006
    BurnIt said:

Het 5 Jaar stilstaan is de boosdoener. Je zuigerveren zitten misschien vast, daardoor compressie verlies en dus slechte verbranding. Maar meer aannemelijk is dat je verstuivers verstopt/aangekoekt zijn.
    Hoe is je olieverbruik? Zijn de wolken echt zwart? of ook blauw?

ff aankijken met goede diesel, en daarna verstuivers controleren en evt nieuwe nozzles of oude ultrasoon reinigen.

Hij verbruikt nauwelijks motorolie. Bovendien heb ik dat nu ook ververst. De wolkjes zijn bij een koude motor zwart, bij warme motor blauw...
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    smul said:

Hij verbruikt nauwelijks motorolie. Bovendien heb ik dat nu ook ververst. De wolkjes zijn bij een koude motor zwart, bij warme motor blauw...

Blauwe rook is verbrande motorolie ! Ik denk dat hij meer olie verbruikt dan op het eerste oog misschien lijkt.
    edited August 2006
    BurnIt said:

smul said:

Blauwe rook is verbrande motorolie ! Ik denk dat hij meer olie verbruikt dan op het eerste oog misschien lijkt.
    Die blauwe rook was toen er nog minimaal 80% ZBO in de tank zat...Ik heb nu flink wat V-power toegevoegd. Moet nog even kijken hoe de rook er nu uitziet
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    De problemen komen niet van de PPO, maar van de aankoeking welke er in de 5 jaar stilstand is ontstaan.

Diesel en met name Vpower / ultimate Verbranden beter/sneller door het hogere centaan getal. je motor brandt op deze manier, ondankt dat de verbranding eerst niet volledig was, sneller schoon. PPO zal alleen maar meer roet veroorzaken !

Laat na die tank Vpower wel ff weten hoe het met de roet wolken gaat. :wink:
    edited August 2006
    voor nero

image
    edited August 2006
    Smul

Ruk die verstuivers er nou is uit joh .....
    Speculaties vliegen hier in het rond, je zuigerveren ff controelren is ietsie meer werk.

Groet

Drappie
    edited August 2006
    [quote=Lord Drappo]Smul

Ruk die verstuivers er nou is uit joh .....
    Speculaties vliegen hier in het rond, je zuigerveren ff controelren is ietsie meer werk.

Groet

Drappie

Ik ga van het weekend eerst naar Italie. Daarna zet ik de auto bij onze vriend in de garage, waar de verstuivers eruit gaan. Even de verstuivers opsturen naar Nero...

Zie het resultaat van de eerste roetmeting, ondanks afzuiging, met groen omcirkeld

image
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    Was dit net na de start ? :shock:
    edited August 2006
    BurnIt said:

Was dit net na de start ? :shock:

Nee gestart met warme motor. Vervolgens bij het vol intrappen van het gaspedaal...
  • BurnIt PPO Master
    edited August 2006
    smul said:

Nee gestart met warme motor. Vervolgens bij het vol intrappen van het gaspedaal...

:shock: Met koude motor is het dus nog erger?? :shock:
This discussion has been closed.